VAG-COM/VCDS kysymyksiä

Aloittaja RiMa, 05.03.10 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

M_M

Ei siellä adaptaatiokanavissa mitään resetointia olekaan. Sopiviin kanaviin sopivat arvot, niin sillä se hoituu. Se SRI reset tekee juuri sen, mutta itsekseen.

Lähinnä varmaan time since last inspection ja distance since last inspection molemmat nollaksi. Tai mitä niissä nyt tarkalleen lukeekaan.

Jos ei tunnu löytyvän, niin ota dumppi mittariston kanavista ja laita se tänne niin pähkäillään porukalla.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

suru

Itselläni on VCDS Lite ja VAG-KKL. Netti on pullollaan (vääriä) ohjeita, joten josko jollakin olisi täällä hajua?

"No response from controller", "cannot sync baud rate". Netin ohjeet opastavat asentamaan ajureita, mutta. Osa toiminnoista toimii nätisti. Osa taas antaa tuon "no responsen", esimerkiksi "engine". Windows 10 osaa asentaa tuon kaapelin com-ajurin itsestään, ja kaikki toimii. Osa toiminnoista toimii, mutta esim. tuo moottori, sitä ei pääse lukemaan.

Kyseessä on Golf IV 2003, jota tuossa toisessa ketjussa ihmettelin. Vaihdoin autoon jakoremmin, mutta onnistuin tuhoamaan venttiilit (luultavasti). MUTTA, <pitkä litania miksi> nyt auton pitäisi startatessa edes luvata. Not. Tarkoitus on siis tuolla VAG-KKL-kaapelilla ja VCDS-liten avulla vähän tutkia. (Tämä on viimeinen vaihe ennen sitä, että pistän auton narun perään, ja kokeilen hinaamalla käynnistämistä :D. Teen sen nääs samalla, kun teen sitä viimeistä, eli romuttamolle hinaamista :D)

1, miten tuo "no response", "baud rate" saisi korjattua? Onko kyse sittenkin siitä, että auton päässä on niin pahasti vikaa, että esim. tuo moottori ei vastaa, mutta moni muu taas toimii? Vai pitäisikö tuosta asetuksta jotenkin säätää noita "start baud rate" ja viiveitä sun muita sen mukaan, mitä juttua autosta tutkii? Eli moottorille pitäisi säätää jotkut hervottomat viiveet jne, ja muille osille muuta jne?

2, jos tuon saa nyt toimimaan, niin olisiko sielä mitään, mitä voisi tässä ongelmassa hyödyntää? Esim. joku reaaliaikainen seuranta tms, joka näyttäisi koko ajan, mitä tapahtuu, kun pyöritän starttimoottoria?

Jultsu

Jos muihin purnukoihin saa yhteyden mutta moottorinohjaimeen ei (ja lisäksi auto ei käynnisty), ei vika ole ainakaan johdossa. Sähkökaavioita tutkimaan että millekä ecun pinneille pitäisi tulla maata ja kahtatoista volttia ja mittailemaan.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tkp

Noissa KKL-kaapeleissa eniten ongelmia aiheuttaa usb<->serial muutoksen tekevä piirisarja, jolle on varmaan miljoona eri ajuriversiota olemassa, joista osa toimii paremmin ja osa huonommin. Omassa seatissa en myöskään saanut yhteenkään ohjaimeen yhteyttä, antoi vain tuota "no response from controller" virhettä. Oikea VCDS toimii autosa ns. heittämällä.

https://www.ross-tech.com/vag-com/usb/FTDI-VCP-Options.png Ton ohjeen mukaan  voi yrittää säätää portin asetuksia.
Toi esimerkkikuva lienee Windows XP:stä mutta samanlaiset asetukset pitäisi löytyä kympistäkin

duppelt

Hei,

Olen uusi foorumilla ja VCDS:n käyttäjänä täysin aloittelija (eilen ensihöyryt).

Hankin autooni, Passat B7, vm. 2012 sedaniin uuden VAG:n Kiinassa myytäviin passateihin alihankintana teettämän  RCD330:n uusimman version auton mukana tulleen RCD310:n tilalle. Netistä löytyy aika hyvin ohjeita ko. laitteen koodaukseen VCDS:llä. RCD330:n nuo 6RF 035 187E 187 E -versiot, joka minulla on, otetaan ilmeisesti uusista autoista irti ja myydään maailmalle, joten ne pitää usein koodata sitten itse omaan autoon sopivaksi.

Ostin myös eilen naapurin kaverilta HEX-USB Vagcom 12.12 -kaapelin (kiinakopio), joka on ilmeisesti tarkoitettu vain VCDS 12.12.0-ohjelmistoversiolle. Sillä se ainakin toimi, enkä uudempaa vielä kokeillut.

Onnistuin ko. kaapelilla ja 12.12.0 VCDS ohjelmistolla ottamaan netistä löytyvien RCD330 Long coding -ohjeiden mukaisesti ottamaan laitteesta peruutuskameran pois ja laittamaan Parking pilot-näkymään passatin keskellä laitteen kuvaruutua muuttamalla koodista kaksi numeroa.

VCDS antoi valita Long Coding -ikkunan, mutta avattaessa se valitti jotenkin näin, että "System ECU doesnt support long coding helper". Eli näyttää bytet ja niiden bitit (rasti ruutuun), mutta ei kerro mitä mikäkin rasti tarkoittaa.
1. Onko kyseessä kaapelista tai VCDS-versiosta johtuva ongelma? Foorumia selailessani törmäsin johonki, jota kutsuttiin "labelsiksi", ja sillä voisi olla vaikutusta asiaan??

Kun tökkäilin long coderissa rasteja ruutuun http://rcd330plus.com/showthread.php?tid=993
annettujen ohjeiden mukaan ja yritin lopulta hyväksyä koodia, VCDS alkoi mussuttaa: "Error 31: Request out of range - Coding Rejected"
2. Onko kyseessä kaapelista johtuva ongelma VAI liittyykö ongelma jotenkin VCDS:n asetuksiin ja workshop idenficationiin, eli WSC:hen? Nyt siellä on kaikki arvot nollassa, kuten täällä ohjeistetaan: https://www.ross-tech.com/vcds/tour/option_screen.php.
-Ross Techin foorumilla oli asiaa puitu ja ilmeisesti jenkeissä ongelma oli noissa WSC:n arvoissa, tarkemmin VZ/importer kolminumeroisessa arvossa, jonka pitää olla jotain muuta kuin 000.?

Kiitoksia kaikista vastauksista!

M_M

Nää on vähän semmosia juttuja, ettei piraattiversioista voi varmaksi sanoa mitään. Liki mahdotonta tietää, johtuuko esimerkiksi koodauksen hylkäys jotenkin siitä piraattisoftasta vai oliko koodaus yksinkertaisesti väärä.

Aidon lisenssin kanssa on aika paljon helpompaa, silloin voi apuja kysellä myös ross-techin omalta foorumilta jossa on paljon tietävää väkeä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

duppelt

Lainaus käyttäjältä: M_M - 31.05.19 - klo:11:20
Nää on vähän semmosia juttuja, ettei piraattiversioista voi varmaksi sanoa mitään. Liki mahdotonta tietää, johtuuko esimerkiksi koodauksen hylkäys jotenkin siitä piraattisoftasta vai oliko koodaus yksinkertaisesti väärä.

Aidon lisenssin kanssa on aika paljon helpompaa, silloin voi apuja kysellä myös ross-techin omalta foorumilta jossa on paljon tietävää väkeä.

Kiitoksia vastauksesta!
Näin se taitaa olla. Yleensä en "pelleile" teknisten vempaimien kanssa, vaan ostan kunnollista, mutta en olisi saanut apua nopealla aikataululla ilman tuota naapuria ja häneltä ostamaani kiinakaapelia.

Testailin vielä tänään aamupäivällä ja sain kuin sainkin muutettua koodin sopivaksi oman autoni äänijärjestelmään eli poistin koodista vielä keskikaiuttimet pois, joten nyt on saunditkin kohdallaan. RCD330 muuttaa syöttämäänsä äänisignaalin taajuusvastetta ovien 2-tie järjestelmään sopivaksi tuosta asetuksesta, jotta ääni on nyt tasapainoisempi, kuin noilla 3-tielle "ovikaiuttimille" laitetuilla asetuksilla, joilla laite minulle tuli.

Täytyy vielä vievä nollata tuon headunitin vaihdon yhteydessä tulleet vikakoodit, joten voipi olla, että laitan kunnon kaapelin tilaukseen tai sitten vuokraan aidon ross-techin päiväksi, kun pääkaupunkiseudulla asustelen.

Onko tämä myös noita seische-kaapeleita? Joku crackattu versio myös?
https://www.nettikama.fi/vag-com-v704-1-can-usb-diagnostiikka-adapteri.html#fancy-zoom-gallery-image-2


Jultsu

Kakkakaapeli: kyllä
Tuleeko mukana piraattiversio VCDS:stä: ehkä.

Tuota kuitenkin myydään "suht" rehellisesti (tai on myyty, tuo tuote lienee jo ikuisuuden vanha) VCDS Liten kanssa käytettäväksi.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

tkp

Ilmeisesti sama kaapeli jota e-ville myy https://www.e-ville.com/fi/18-obd-vikakoodiadapterikaapelit/27128-obd-cable-hex-usb-can-vag-com-for-7041-.html

Tuotten arvosteluissa on moneen kertaan mainittu että mukana tuleva ohjelma on piraattiversio, jota ei edes saa toimimaan. vcds-liten kanssa voinee ehkä toimiakin, mutta se ei taasen tue can-väyläisiä autoja.

varej

Hei!

Joku aikaisempi omistaja on A6 C7 mallisesta autostani koodannut Start & stop toiminnon pois käytöstä (tai muuttanut sen toiminnan päinvastaiseksi.) Kokeilin päivällä muuttaa S&S napin toiminnan tuttavan VCDS laitteella muistilliseksi seuraavan ohjeen avulla:


[Select]
[09-Cent. Elect.]
[Security Access - 16] (enter security code - 20113)
[Adaptation - 10]
Select Channel 34 and Read
add 32 to the original value --> memorize last status (the Start & Stop status at engine startup will be the one at last engine shutdown)
Press Test then press Save


Kanavan arvoksi oli tallennettu luku "20" ja tallensin arvoksi ohjeen mukaisesti arvon "52". Nyt S&S nappi muistaa tilansa moottorin sammutuksen yli, muttei vielä toimi aivan kuten pitäisi. Kun s&s off nappi ei ole aktiivinen pysähtyessä autolla tauluun tulee kuvake, joka kertoo s&s:n olevan poistettu käytöstä. Kun painan s&s off napin aktiiviseksi autolla pysähtyäessä ei tule tauluun kuvaketta, mutta auto ei myöskään sammu.

Mistä lähteä tutkimaan, mikä estää toiminnon toimimisen oikein? Kiitos jo etukäteen vinkeistä  ;D

varej

Lainaus käyttäjältä: varej - 07.07.19 - klo:22:55
Hei!

Joku aikaisempi omistaja on A6 C7 mallisesta autostani koodannut Start & stop toiminnon pois käytöstä (tai muuttanut sen toiminnan päinvastaiseksi.) Kokeilin päivällä muuttaa S&S napin toiminnan tuttavan VCDS laitteella muistilliseksi seuraavan ohjeen avulla:


[Select]
[09-Cent. Elect.]
[Security Access - 16] (enter security code - 20113)
[Adaptation - 10]
Select Channel 34 and Read
add 32 to the original value --> memorize last status (the Start & Stop status at engine startup will be the one at last engine shutdown)
Press Test then press Save


Kanavan arvoksi oli tallennettu luku "20" ja tallensin arvoksi ohjeen mukaisesti arvon "52". Nyt S&S nappi muistaa tilansa moottorin sammutuksen yli, muttei vielä toimi aivan kuten pitäisi. Kun s&s off nappi ei ole aktiivinen pysähtyessä autolla tauluun tulee kuvake, joka kertoo s&s:n olevan poistettu käytöstä. Kun painan s&s off napin aktiiviseksi autolla pysähtyäessä ei tule tauluun kuvaketta, mutta auto ei myöskään sammu.

Mistä lähteä tutkimaan, mikä estää toiminnon toimimisen oikein? Kiitos jo etukäteen vinkeistä  ;D

Semmoinen tuli vielä mieleen, että jos S&S voisi ollakin toiminnassa, mutta esimerkiksi ilmastointilaitteen tarve tai hiukkasloukun regenerointi estää sen toimimisen. Näkeekö jostain, että onko jokin ehto mikä ei toteudu jolloin s&s ei aktivoidu?

vwp

Golf 6 ja DRL eli päiväajovalot, tätä tuli jo vähän sivuttua tuolla toisaalla http://www.vagarena.fi/index.php?topic=43068.0
Kyseessä siis bi-xenon umpiot ja sumareita tai päivävaloja ei ole.
Näitäkin autoja on varmasti joku tutkinut syvemmin, eli kysymys on että onko mahdollista koodaamalla:

- Valokatkaisijan 0-asennossa xenonit pois (tämä onnistui kun kokeilin VCDS:llä)
- Katkaisijan 0-asennossa päiväajovalot palamaan
- Katkaisijan 1-asennossa xenonit päälle ja päiväajovalot sammumaan. Nuo xenonithan kyllä syttyvät tuolla aiemmalla koodauksella, mutta entä päivikset?

Päivävaloiksi olisi tulossa LED-nauhat, joissa on myös vilkkutoiminto itsessään. Vilkun kahdentaminenhan ei ole sallittua, eli pitäisi saada seuraava konfiguraatio toimimaan
0-asennossa palaa päivävaloledit ja vilkuttaessa vilkkuu LED-nauha. Auton oma umpio ei pala.
1-asennossa palaa xenonit ja vilkuttaessa vilkkuu umpion oma vilkku. LED-nauha ei pala lainkaan.

Kommentteja, ideoita? Central electricin alta löytyy jotain DRL-rukseja suoraankin.




Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

M_M

En osaa sen enempiä neuvoa, mutta luulen olevan kivinen tie. PQ35-auton sähköissä on aika huonosti mahdollisuuksia noiden valojuttujen modifiointiin. Ja nekin toki riippuvat siitä mikä versio keskuselektroniikasta autossa on.

Alkuperäinen kytkentä ainakin siinä autossa joka meillä oli, oli sellainen että DRL palaa aina, joko himmeästi parkkina silloin kun xenonit on päällä tai sitten kirkkaammin päivävalona silloin kun xenonit on sammuksissa. Sulla oli kuitenkin tavoitteena on/off ohjaus, eikä kirkkaudensäätö?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

vwp

Lainaus käyttäjältä: M_M - 19.07.19 - klo:17:04
En osaa sen enempiä neuvoa, mutta luulen olevan kivinen tie. PQ35-auton sähköissä on aika huonosti mahdollisuuksia noiden valojuttujen modifiointiin. Ja nekin toki riippuvat siitä mikä versio keskuselektroniikasta autossa on.

Alkuperäinen kytkentä ainakin siinä autossa joka meillä oli, oli sellainen että DRL palaa aina, joko himmeästi parkkina silloin kun xenonit on päällä tai sitten kirkkaammin päivävalona silloin kun xenonit on sammuksissa. Sulla oli kuitenkin tavoitteena on/off ohjaus, eikä kirkkaudensäätö?

No voishan se kait mennä tuolla kirkkaudensäädölläkin läpi  ???
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Tos®

Tiguaniin sain vielä mittariston valikkoon vaihtoehdon, jolla saa päivävalot täysin pois. Siis niin ettei pala mikään valo.
Tuossa ylemmässä kuvassa rasti kohtaan bit 7

Toki olis jees saada takavalot palamaan DRL:n kanssa, vaan en uskalla sitä valikkoa sörkkiä  :o
Ohjeissa varoitetaan, että sähkökeskus voi seota väärästä valokoodauksesta.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

VAGnaattori

Moikka.

Olen tässä mietiskellyt tuollaista aidon VCDS kaapelin ostoa ja vaikka kuinka lukenut ross-techin FAQ:ta ja niiden sivuja niin en vieläkään ole täysin selvillä miten esimerkiksi harrastelijoiden 3-10 auton tuki toimii käytännössä. Samoin itse ladattavan VCDS ohjelman toimivuus kun kyseessä vaikkapa käytetty kaapeli.


Eli osaisko kukaan sanoa miten toi 3-10 auton tuki käytännössä toimii noissa harrastelijoiden versioissa? Pitääkö auto jotenkin ensin lisätä tuettujen listalle josta sen voi sitten poistaa kun vaikkapa myy kaapelin eteenpäin, vai meneekö raakasti vaan niin että jos vaikkapa lukee tietoja 3 eri autosta ennen kuin lukee omasta autosta niin kaapelilla mitään tee kun tietoihin jo rekisteröity pelkästään tuntemattomien autoja?  :o Tällä periaatteellahan kaikki kaapelit olisivat täysin käyttökelvottomia alta aikayksikön.  ::)


Entä itse VCDS ohjelma, jos ostan käytetyn kaapelin niin joudun hommaamaan eriksen oman VCDS lisenssin ross-techin sivuilta joka maksaa 99$? Vai onko lisenssi jo valmiina itse kaapelissa eli kaapelia voi käyttää vaikka 100 tyyppiä mutta ei tietysti yhtäaikaa kun se toimii vaan siinä laitteessaa missä on juuri sillä hetkellä kiinni?


Myös sekin mietityttää että mitä pitää ottaa huomioon kun noita käytettyjä kaapeleita etsii. Jos päivitystuki on voimassa vain 1 vuoden eteenpäin kaapelin ostamisesta niin vuonna 2006 ostettu kaapeli siis tukee autoja vain vuoteen 2007 asti?  ???

tet

^ Skannaukset, vikakoodien poistot ja mittaustietojen katselu eivät vaadi VIN-rekisteröintiä, eli niitä voi tehdä kuinka monelle autolle vain. Kaikki toiminnot, jotka modifioivat jotain autossa (esim. koodaus, adaptaatio, lähtöjen testaukset ym.), vaativat tuon rekisteröinnin. Kun ohjelma tunnistaa aiemmin tuntemattoman auton tuossa tilanteessa, se kysyy lupaa rekisteröidä VIN-koodi. Jos lupaa ei anna, ei pääse noita muutoksia tekeviä toimintoja käyttämään.

VIN-koodeja ei ymmärtääkseni voi mitenkään poistaa kaapelin muistin syövereistä, ei edes silloin jos myy kaapelin toiselle. Ainoa mahdollisuus saada lisää autoja muokattavaksi, on nostaa VIN-lisenssien määrää. Eli 3 VIN version päivittäminen 10 VIN malliksi, tai 10 VIN-mallin päivittäminen rajattomaksi.

Lisenssi on kaapelissa itsessään, eli netistä ladattu ohjelma toimii kyllä, jos kaapeli on aito ja sillä on vapaita VIN-koodipaikkoja jäljellä.

Tässä tarkempaa tietoa englanniksi: https://forums.ross-tech.com/showthread.php?8869-VIN-Limited-Interface-FAQ&p=82369&viewfull=1#post82369
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

VAGnaattori

^

Noni, tämä selvensi kaiken mitä olen pähkäillyt. Eli diagnostiikkaa voi tehdä ilman hikoiluja niin paljon kuin jaksaa, eihän tolla kaapelilla muuten tekis kyl oikeastaan mitään. Kiitos tiedosta.  :)

Daatta

Tuossa on hyvin kuvattu mitkä omaisuudet vaativat VIN-numeron/lisenssin ja mitkä eivät.

https://youtu.be/VSsKF4ZGFq4?t=339

Eli Basic onnistuu aina mutta Advanced osio vaatiin VIN-numeron rekisteröinnin.

Muutenkin hyvä pätkä jos VCDS-perusteet ovat hakusessa. Hyvää muistinvirkistystä muillekin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Kimmmo

Saakohan vcds:llä koodattua III-koppaseen räsään infotainment näyttöön noita ahtopaine ym. mittareita?
Ibiza FR 1.0 TSI
Octavia RS Tdi 4x4 DSG -19
Ex-Skoda Octavia RS Tdi 4x4 DSG -17
Ex-Skoda Octavia RS Tdi DSG Combi -15

Teemu74

Moi,

Löytyisiköhän täältä apuja Tiguan2010 turvavyösummerin poiskoodaukseen.
VCDS versio 19.6 ja kaapeli micro-can

Instrumentation ohjailmelta, olen koittanut ottaa long koding helperillä turvavyö bittiä pois, mutta tallennettaessa herjaa että koodia ei pysty tallentamaan. menee yli alueen tms.
Löysin myös netin syövereistä ohjeen että olisi siirretty adaptation alle ja että pitäisi asettaa sieltä seat belt warning version 3 (oli version 2). Tämän onnistuin tekemään, mutta aina vaan summeri huutaa.
Olsikohan tarvinnut soft resetin asetusmuutoksen jälkeen ?
Alla ohjaimen tyyppi ja nykyinen koodaus.

Address 17: Instruments (J285)       Labels:| 5K0-920-xxx-17.clb-SRI1
   Part No SW: 5N0 920 871 B    HW: 5N0 920 871 B
   Component: KOMBI         H05 0206 
   Serial number: 00000000000000
   Coding: 110F00
   

T:Teemu







Tomppa82

Mistäs tää VCDS piuha/ohjelma nyt löytyy edullisimmin?

ConD

Lainaus käyttäjältä: Tomppa82 - 03.01.20 - klo:08:37
Mistäs tää VCDS piuha/ohjelma nyt löytyy edullisimmin?
Laillisesti virallisilta jälleenmyyjiltä jos uutta tekee mieli... käytettyjä on kuitenkin aika-ajoin myynnissä tälläkin foorumilla.

https://vcds.tech/

LainaaOlemme toimineet valtuutettuna VCDS ja VAG-COM kauppiaana yli 10 vuotta ja olemme edelleen
AINOA ROSS-TECH:in VALTUUTTAMA JÃ,,LLEENMYYJÃ,, SUOMESSA!
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Tony.N

Tässä jo tovin näpytellyt mut en ole vielä löytänyt että mistä.. Ajotietokoneen kulutusnäytön säätö, mistä se tehtiinkään?
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

M_M

Lainaus käyttäjältä: Tony.N - 09.02.20 - klo:14:33
Tässä jo tovin näpytellyt mut en ole vielä löytänyt että mistä.. Ajotietokoneen kulutusnäytön säätö, mistä se tehtiinkään?

Jos kyse on tuosta MY16 Superbista niin mittariston adaptaatiokanavista lähtisin etsimään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Tony.N

Lainaus käyttäjältä: M_M - 09.02.20 - klo:14:53
Jos kyse on tuosta MY16 Superbista niin mittariston adaptaatiokanavista lähtisin etsimään.

Jep. Sieltä löytyi. Samalla tuli kaistavahti uutena ominaisuutena autoon.
Kiillotukset +pinnotukset+kalvotukset yli 10v kokemuksella.. Hifit sekä sähkötyöt..

JeansBeetle

#1016
Nyt kun vuosia olen tuota VCDS ja muiden merkkien (PSA) vastaavia letkuja käyttänyt, niin aloin miettimään että miten saisi päivitettyä noiden boxien softia. Eli lienee joku VAS/Odis (MQB 2013) vaaditaan, mutta osaako sellainen "harmaa" versio ladata ja päivittää ohjausyksiköt? Omassa autossa haluaisin päivittää moottorinohjauksen 04E 906 016 G (5761 -> 9171), mutta virallinen huolto viimeksi sanoi, että eivät tee jos ei ole oikeasti syytä. Raha ei kelpaa.

dwntime

kiinakopio VAS5054A (OKI chipillinen versio vähintään) ja lataat jostain ODIS-E:n ja päivittelet menemään.

Eikä sitten kannata noita ohjainyksiköitä mennä päivittelemään ihan noin vaan. Varsinkin vaihteiston ja moottorinohjainlaitteiden osalta voi tilanne olla päivityksen jälkeen se että auto toimii vielä huonommin.

Erwinistä jos ostat laatuaikaa sen tunnin, pääset kattomaan kaikki TPI:t oman autosi VIN:illä mitä siihen on ja siellä yleensä on TPI päivitykselle ja mistä versiosta mihin versioon, jos sellaista suositellaan. Ei tarvitse sokkona päivittää.

Uudempi versio ei aina ole parempi ja noissa voi olla sekin että uudempi ohjelmistoversio voi olla ihan eri ohjainlaitteelle esim. tuo 5761 on BOSCH ja 9171 saattaakin olla Continentalin valmistama vaikka osanumero olisikin aivan sama. Tällöin brickkaat ECU:n jos ajat Boschiin Contin softan.

Softat saa ladattua Erwinistä ilmaiseksi. Ainostaan rekisteröinti vaaditaan jonka jälkeen pääsee noita flash discejä lataamaan. 15Gb zipissä on aikalailla kaikki softaversiot mitä VW:llä on saatavilla.

o.b.

VCP Pro on myös hyvä vaihtoehto. VCDS:llä se ei onnistu.

Onko muuten ECU:n softaamisessa olemassa riski, että ajonestotiedot häviävät. Periaatteessa tuolla olisi mahdollista peruuttaa päästöhuijauskorjaus, mikä tietenkin on laitonta ::)

dwntime

Ei häviä ajonestotiedot. Nuo softapäivitykset ei ylikirjoita mitään security blockeja. Component protection, FeC koodit yms. pysyy nätisti muistissa.

VCP on tosiaan toinen millä päivitykset voi tehdä mutta se on aivan tolkuttoman hidas. Esim. front assist kameran softan päivitys kestää melkein 3 tuntia kun ODIS-E:llä se menee n. 25 minuutissa.

Joissain moduuleissa sitten päivitys tyhjentää datasetin ja siihen tarvii sitten anyway vaikkapa VCP:n ja tietenkin sen sopivan datasetin.
Esimerkkeinä tämmöisistä moduuleista on vaikkapa MQB platformissa ovinohjainlaitteet, gateway, bcm, front assist kamera, ACC tutka, xenon/led korkeudensäädön ohjainlaite, peruutuskamera ja vaikkapa sähköisen takaluukun ohjainlaite.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy