VAG-COM/VCDS kysymyksiä

Aloittaja RiMa, 05.03.10 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

mtalo

Autona Skoda Octavia 2.0Tdi vm. 2011. Varashälytin aktivoituu, kun sisätilanlämppäri käynnistyy. Lueskelin, että sisätutkan herkkyys pitäisi tiputtaa 100-->50. Vaatiiko tämä toimenpide täysversion VCDS:stä vai riittääkö Lite?

Onko käutännössä ainut laillinen vaihtoehto HEX-V2 kaapeli? Ja onko kyseinen toimenpode sitten koodausta, joka käyttää sitten yhden VIN-koodin kaapelim lisenssistä?

Saksoboy

Lite versiolla ei mun muistaakseen oikein pääse muuttelemaan mitään arvoja joten kyllä se täysversion vaatii. Kokeile löytää VCDS langasta joku lähimaastosta jolla kaapeli.
"Harder" is not a very good safeword.
Tarvittaessa löytyy aito HEX-V2 VCDS (VagCom), ForDiag (Ford, Mazda), ja OpCom (Opel) sekä monimerkkilukija (kaikki autovalmistajat)
http://www.vagarena.fi/index.php?topic=23.330

Daatta

Tarkemmin sanottuna Lite ei toimi CAN-väyläisissä autoissa. OBD2 koodit saanee moottorista luettua, muuta ei.

HEX-V2 on nykyaikaa. Toinen vaihtoehto on kytkeä tutka pois napista, se on toki hankalaa pitemmän päälle.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

EdMac

Moro.
Olen hankkimassa itselle tuota VCDS HEX-V2. Mistäs sellainen kannattaa tilata? Onko hinnoissa hirveästi eroja? Piraatit ei kiinnosta, vaan ihan aitoa olen etsimässä.

Daatta

Turbotec on "valtuutettu" jälleenmyyjä. Hinnoissa ei taida olla paljon eroa, tilaa mistä tahansa.

https://vcds.tech/verkkokauppa/

V2 piuhassa pitää huomioida VIN-rajoitus, lähinnä jos tarkoitus on koodailla muidenkin autoja. Omassa käytössä 3 VIN piuha riittää, varauksin.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Suberb 2012

Bränikkä V2-piuha tuli postissa. Pikaisesti tutkailin tekemättä vielä muutoksia.
Lähinnä ostin tuon kun on Haldexin kanssa ongelmia ja paikallisen korjaamon vehkeet (Bosch) on rajalliset pääsyltä. Nyt pääsee vähän pidemmälle.

Akku on ihmetyttänyt, on aika laiska starttaamaan. Lähtee kyllä, mutta aika vaivaisesti pyörittää... Jonkun batterytestin löysin, 12,1v näytti, 11,7v tunnnin vcds-ihmettelyn jälkeen. Akku ollut juuri latauksessa, eli aika alhainen mielestäni. Ladattuna pitäisi napajännite olla 12,7-12,8?

Haldexiin antoi vikakoodia ”mechanical failure” tmv. Virtaa sinne kyllä meni, tuon yo testilomakkeen mukaan. Eli pumppu ei vaan pyöri?

Muutama ”koodijuttu” on mielessä:
Takasumareiden syttyminen ja sammuminen jarruvalon kanssa.
Takavalo vilkkumaan kuten dlr vilkun kanssa syncrossa? Ehkä vielä näkyvämpi olisi vilkuttaa takasumuvaloa vilkun kanssa?
Onko joku noita laittanut?

Pääseekö jostain/jotenkin täyttämään elektronista huoltokirjaa?

Kyseessä -15 mallin Scout.

Jultsu

Täyden lyijyhappoakun napajännite pitäisi olla 12.6 volttia +20 asteen lämpötilassa. Mikäli kyseessä AGM-akku niin tasan 13.0v.

Jonkin ohjainlaitteen kertoma jännite 5 metrin paukkulangan päästä (jota saatetaan vielä kuormittaa useilla ampeereilla) ei ole lähellekään sama asia kuin akun napajännite.

En ole ikinä kuullutkaan että missään tämän konsernin ajoneuvossa olisi jotain "huoltomuistia" jonne saisi tarinoida omista huolloista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Suberb 2012

Mihis ne kirjaa merkkarilla tehdyt huollot? Tuossa huoltovihossa ei ole kun luovutushuollolle paikka. Muistaakseni se näkyi luurissa olleella omaskoda tmv apilla.

Mä olen varmaan jotenkin väärin ladannut 40 vuotta noita akkuja ;)
http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_kunnon_tarkistaminen
Kumpaa nyt sitten uskoisi?

AGM tuossa on ensiasennusakkuna.

M_M

Vcds näyttää kyllä ihan oikeankin akkujännitteen, kun katsoo CAN gatewayn mittausarvoista. Muiden moduulien näyttämä voi tosiaan olla kunkin oma käyttöjännite, joka voi olla huomattavastikin alhaisenpi.

Samaisen gatewayn mittausarvoista näkyy muitakin akun ikääntymiseen liittyviä juttuja.

Huollot kirjataan nettipohjaiseen palveluun, ei autoon.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Suberb 2012

Pitää huomenissa, kun tallissakin on lämpimämpi, tutkailla tuota catewayta lisää.



tet

Lainaus käyttäjältä: M_M - 22.01.19 - klo:19:54
Vcds näyttää kyllä ihan oikeankin akkujännitteen, kun katsoo CAN gatewayn mittausarvoista. Muiden moduulien näyttämä voi tosiaan olla kunkin oma käyttöjännite, joka voi olla huomattavastikin alhaisenpi.

Samaisen gatewayn mittausarvoista näkyy muitakin akun ikääntymiseen liittyviä juttuja.

Niin, eikös sinne gatewaylle tallennu se seisontatilan jännite myös, ainakin vanhemmissa tallentui. Advanced Measurement -listassa nimi "Quiescent voltage" tms. ja niitä oli vielä useampia. Eli siellä oli tallessa muutaman viimeisen seisontasyklin aikainen akun lepojännite. Jännitteen mittaustahan haittaa se, että virran ollessa kytkettynä se jännite on kaikkea muuta kuin lepojännite. Siksi gateway tallentaa jännitteen muistiin aina virtojen ollessa sammutettuna, eli maksimaalisen lepotilan aikana.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

M_M

Eniten akkutietoa saa kun dumppaa sieltä gatewaylta kaiken akkuhistorian. Se on tosin melkoinen oksennus, joten se kannattaa avata VCDS toolboxilla niin tavara on luettavammassa muodossa.

Lepojännitteitä, lepotilan virrankulutusta, akun ikää, akun sisäistä vastusta jne jne pystyy kyllä tutkimaan jos mielenkiintoa riittää.

Itse en jaksanut sen enempää analysoida, katsoin vaan että nyt alkaa remucin näyttämä jännite olla turhan alhainen kun auto seisoo pihassa ja toisaalta kun webastoa käyttää, laitetaan uusi akku ennenkuin tulee ongelmia.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

TLU13

Noniin, alkuviikosta turbotekiltä tilattu piuha tuli postissa sopivasti viikonlopuksi.
Täysin uusi tuttavuus tämä vdcs.  :D

Ensialkuun sain luettua vikakoodit ja koodattua onnistuneesti yhden muutoksen keskuslukon toimintaan.

Vikakoodeja tuntuikin sitten ihmeen paljon moitteettomasti toimivasta autosta löytyvän.   ::)

25743 - Engine Oil Level Sensing
          P15A5 00 [096] - Implausible Signal
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
9645 - Reductant
          P20E8 00 [096] - Pressure too Low
          Intermittent - Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Readiness: 0 0 0 0 0

16646149 - predictive route data
          B1630 02 [008] - Signal Failure

1555 - Check Software Version Management
          B201A 00 [009] -  -

1123671 - Fog mode active
          C118E 00 [008] -  -

1123600 - predictive route data
          B1630 02 [008] - Signal Failure



Mistähän nuo ylläolevat johtuu? Auto toimii normisti, eikä mittaristo herjaa mitään. 
Audi A4 B9 2.0TDI quattro S-tronic Business Sport -16

M_M

#973
Jos tuntuu tulevan liikaa vikakoodeja, niin kokeile ottaa pois ruksi "aggressive modesta" ja testaa sitten. Tuo agressiivinen moodi kaivaa joskus vikakoodeja jotka eivät oikeasti vielä mitään tarkoita.

Intermittent - Not Confirmed viittaa myös usein siihen, ettei koodista tarvitse välittää jos mitään siihen liittyvää vikaa ei ole havaittavissa.

Noista koodeista on kyllä vaikea sanoa mitä ne ovat, kun ei tiedä mistä moduulista ja mistä autosta ne ovat tulleet. Jos apuja kaipaa auto-scanin tulkintaan niin paras on liittää se kokonaan ja leikkelemättä. Mieluusti tietysti vaikka [ code ] -tagien sisään ettei tule sivusta turhan pitkä scrollattava...

EDIT: Tuo check software version manegement viittaa siihen, että kyseisen moduulin (minkä?) ohjelmisto on päivitetty mutta tietoa päivityksestä ei ole viety tehtaan tietokantaan. Onko jotain päivityksiä tehty itse? Se laukaisee tuon vikakoodin, mutta siitä pääsee kyllä eroonkin VCDS:n kanssa. Toki sinänsä yhdentekevä se on eikä haittaa mitään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

meitsiii

Onkos kenelläkään uusinta vcds:ä tai lähinnä tuo hex net potikka pkseudulla? Pitäisi -19 octaviasta koodailla takaluukkua jotta saisi kiinni sisältä ja kaukosäätimestä sekä pari muut pikku hommaa pitäs koodailla :D

M_M

Lainaus käyttäjältä: meitsiii - 01.02.19 - klo:19:48
Onkos kenelläkään uusinta vcds:ä tai lähinnä tuo hex net potikka pkseudulla?
Ei tarvi olla HEX-NET, HEX-V2 hoitaa ihan samat hommat... HEX-NET on vaan langaton, kun V2 on perinteinen piuhallinen versio. Jos ei auttajia aktivoidu, niin kannattaa kysyä tuossakin ketjussa joka on siihen tarkoitettu: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=8543.0
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Enhancer

Ehdotuksena muillekin auttajille, laittakaa allekirjoitukseenne / profiiliinne linkki tuohon auttaja-topiciin. Haku täällä on vähän mitä on, ja saattaisi helpottaa tuon topicin löytämistä.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Limetic

Kysytäänpäs jos joku osaisi auttaa.

Koitin koodailla Golf VII Highlineä sillein että sumuvalot syttyisivät "kulmavaloiksi" kun pistää vilkun päälle tai kääntää rattia.

Tällaisen ohjeen löysin

"Cornering Fog Light Activation
Left or right fog light will turn on when indicating. Fog lights must be fitted.

Select Control unit 09 (Central Electrics)
Security access
Access Code 31347
Adaptation
(5) Leuchte12NL LB45-Lichtfunktion B12 auswählen
Select: Abbiegelicht links
(5) Leuchte13NL RB5-Lichtfunktion B13 auswählen
Select: Abbiegelicht rechts "

Löysin vain tuon Lichtfunktion B12 ja Lichtfunktion B13 ilman tuota auswählen tekstiä. Tämä asetuksen kun tein muuten ohjeiden mukaan niin sumuvalot paloivat kokoajan kun lähivalot olivat päällä  :o
Autossa on Bi-Xenonit kulmavaloilla umpioissa. Vaikuttaako tämä asiaan?

Entä mitä eroa tällä on ylempään koodaukseen:

Fog Lights On with Indicator
Fog lights will turn on when indicating. Fog lights must be fitted.

Select Control unit 09 (Central Electrics)
Security access
Access Code 31347
Adaptation
(2)-Static AFS Light Vorschrift
Value = FMVSS 517 108

Tämä on myös aktivoituna.
Golf VII -14 Highline Variant


Nepper

Huijaus tai tosi riippuu ihan siitä mitä ajat takaa. Jos haluat kiinalaisen Ross Techin tuotteen kloonipiuhan missä on 4 vuotta vanha softa, niin tuossahan sen on.  Jos etsit oikeaa Ross Techin piuhaa niin sitten tuo on huijausta. En koskisi tikullakaan ja on lähinnä rikollista myydä noita eteenpäin.
Who the f&#k is General Error and why is he reading my hard disk??!  HEX-USB+CAN/Hex V2/Autel AP200/Iscancar MM-007/...

Tos®

Alkuperäisen mukana ei tule ajuriromppua
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tkp

Kiinalainen kopio. Ei saa päivitettyä. Kuvissa eikä tekstissä näy versionumeroa joten paha mennä sanomaan minkäikäisissä autoissa vielä toimii, jos toimii

Aliexpress on noita täynnä. Sieltä saa parillakympillä

heller

Jokos raati on keksinyt miten 7.5 Golffin mukautuvakuvioiset ledit saa aktivoitumaan alle 62km/h vauhdissa?

Edit: ehkä väärä ketju
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

Ramzez

Potilas Passat B7 1.4 TSI Ecofuel 2014. Inspection huoltovalo pitäisi nollata. Se VCDS:n etusivulla oleva SRI reset ei toimi tässä, siellä vain pari jotain North America asetusta. Öljyvälin olen saanut nollattua mittariston adaptaatioista, mutta mikäs siellä mahtaa olla oikea kohta resetoida Inspection huolto?

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Ramzez - 23.04.19 - klo:16:43
Potilas Passat B7 1.4 TSI Ecofuel 2014. Inspection huoltovalo pitäisi nollata. Se VCDS:n etusivulla oleva SRI reset ei toimi tässä, siellä vain pari jotain North America asetusta. Öljyvälin olen saanut nollattua mittariston adaptaatioista, mutta mikäs siellä mahtaa olla oikea kohta resetoida Inspection huolto?
Kyllä siellä ainakin viimeksi jotain härveliä nollatessani on ihan normaali vaihtoehto kiinteälle huoltovälille 15tkm/1v.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

M_M

Sieltä löytyvät vaihtoehdot riippuvat autosta. Jos siellä on pelkkiä NAR-autoille osoitettuja vaihtoehtoja, niin sitten on käytettävä niitä. Vai kokeilitko jo nollausta eikä toiminut?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Daatta

Tietääkö joku saako Start-Stop järjestelmää säädettyä niin, ettei se aktivoidu liikkeessä? Muuten tuon kanssa pärjää, mutta siihen että auto sammuu liikennevaloihin hidastaessa kesken ajon ei kerta kaikkiaan totu... Käytössä on Auto-hold mikä tekee loppuhidastuksesta vähän tökkivää. Tai sitten en vaan osaa annostella jarrua oikein. Ensimmäinen DSG toki kyseessä, mutta on tässä jo kohta vuosi harjoiteltu.  ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

b1mpo

Oon saanu hukattua ajan saatossa acc:n eri profiilit asetuksista. Joko omatoimisesti, kun yritin taannoin enabloida mode buttonin, tai huollon yhteydessä, tai vain bugin seurauksena. Onkohan kellään tietoa mikä bitti tai adaptaatio toisi toiminnon takaisin? Ei sillä suurta merkitystä ole itselleni, kun auto on manuaali, mutta saisihan se toimia. Olisin kiitollinen tiedosta.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 26.04.19 - klo:18:25
Oon saanu hukattua ajan saatossa acc:n eri profiilit asetuksista. Joko omatoimisesti, kun yritin taannoin enabloida mode buttonin, tai huollon yhteydessä, tai vain bugin seurauksena. Onkohan kellään tietoa mikä bitti tai adaptaatio toisi toiminnon takaisin? Ei sillä suurta merkitystä ole itselleni, kun auto on manuaali, mutta saisihan se toimia. Olisin kiitollinen tiedosta.
Syy löytyi peilistä. Oli longcodesta driveselect täpätty päälle vakkarin moduulista 13.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Ramzez

Lainaus käyttäjältä: M_M - 24.04.19 - klo:12:27
Sieltä löytyvät vaihtoehdot riippuvat autosta. Jos siellä on pelkkiä NAR-autoille osoitettuja vaihtoehtoja, niin sitten on käytettävä niitä. Vai kokeilitko jo nollausta eikä toiminut?

Siellä on tosiaan vain kaksi vaihtoehtoa, kumpikaan ei huoltovaloja nollaa, öljynvaihdon sain nollattua mittariston adaptaation kautta ja varmaankin inspectionin nollaus on tehtävä samaa kautta, mutta jälkimmäiselle on paljon vaihtoehtoja tuolla adaptaation pudotusvalikoissa, voi esim. syöttää uudet lukemat aikaperusteelle ja/tai kilometreille, mutta selvää resetointia ei näkynyt.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy