VAG-COM/VCDS kysymyksiä

Aloittaja RiMa, 05.03.10 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

heller

Itteä kiinnostaa myös tämä valojen herkkyyden säätö. Vaikka on infotaimentista laitettu "myöhään" valojen kytkentä, niin silti se on liian aikaisin. Ei paljoa, mutta sen verran että ärsyttää.

Jos joku keksii miten sitä voisi aavistuksen säätää "pimeämmälle" niin kertokoon.
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

vwp

#601
Olikos täällä joku joka olisi säätänyt ajovalojen jännitteen 13 volttiin VCDS:llä? Pikaisella googlailulla näkyisi olevan mahdollista.
Mulle koodattiin kesällä, että valosaan aikaan H7 palaa pienemmällä jännitteellä ja aloin miettimään että mikähän jännite siellä on pimeällä

Since folks have been asking me the VCDS path to do the 13 volts, here you go:

09- Central Elect.
Long Coding Helper
Byte 19
Bit 0-3 (Pull Down Choice 08 for 13.0 volts)

While there, suggest:
Byte 19
Bit 4-7 (Pull Down Choice 80 for tail lights 13.0 volts)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

markusrei

#602
Lainaus käyttäjältä: vwp - 27.10.15 - klo:08:41
Allekirjoituksen Passat ja kysymys liittyen ajovaloihin / päiväajovaloina toimiviin sumareihin.
Valot vaihtuvat valoisuuden mukaan, pimeällä ajovalot jne. Tuntuu siltä, että nuo ajovalot syttyvät aika herkästi valoisallakin.
Koitin säätää tuota syttymisherkkyyttä VCDS:llä, mutta meni väärään suuntaan.
Onko siihen muuta keinoa kuin tuo sensor correction?



Tuohon pitäisi pystyä laittamaan minkä tahansa prosentti luvun, kun muuttaa esim exelillä, jonku halutun prosentin binääriluvuksi. Mitä pienempi prosentti sitä pidempään päivävalot ovat päällä. Itellä on allekirjoituksen auto ja olen siihen laittanut muistaakseni 20%, joka on binäärilukuna 00010100. Exel lukuna tuo tosin on 10100, mutta pitää lisätä ALKUUN nuo kolme 000 aina. Yhteensä siis kahdeksan merkkiä.

Omasta mielestä tuo 20% on ollut aivan sopiva arvo.

Lisätään tähän valmiiksi arvoja, näillä "pitäisi" toimia. Vastuuta näistä en ota  :D
00000101            5%
00001010           10%
00001111           15%
00010100           20%
00011001           25%
00011110           30%
00100011           35%
00101000           40%
00101011           43%
00110000          48% (Tämähän näkyykin tuossa kuvassa)
Skoda superb 2.0TDI elegance DSG. VCDS#Tornio

vwp

Lainaus käyttäjältä: markusrei - 30.10.15 - klo:12:15
Tuohon pitäisi pystyä laittamaan minkä tahansa prosentti luvun, kun muuttaa esim exelillä, jonku halutun prosentin binääriluvuksi. Mitä pienempi prosentti sitä pidempään päivävalot ovat päällä. Itellä on allekirjoituksen auto ja olen siihen laittanut muistaakseni 20%, joka on binäärilukuna 00010100. Exel lukuna tuo tosin on 10100, mutta pitää lisätä ALKUUN nuo kolme 000 aina. Yhteensä siis kahdeksan merkkiä.

Omasta mielestä tuo 20% on ollut aivan sopiva arvo.

Lisätään tähän valmiiksi arvoja, näillä "pitäisi" toimia. Vastuuta näistä en ota  :D
00000101            5%
00001010           10%
00001111           15%
00010100           20%
00011001           25%
00011110           30%
00100011           35%
00101000           40%
00101011           43%
00110000          48% (Tämähän näkyykin tuossa kuvassa)

No mutta! :)
Kiitoksia, pitääkin kokeilla :)
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Tos®

Lainaus käyttäjältä: markusrei - 30.10.15 - klo:12:15
Tuohon pitäisi pystyä laittamaan minkä tahansa prosentti luvun, kun muuttaa esim exelillä, jonku halutun prosentin binääriluvuksi. Mitä pienempi prosentti sitä pidempään päivävalot ovat päällä. Itellä on allekirjoituksen auto ja olen siihen laittanut muistaakseni 20%, joka on binäärilukuna 00010100. Exel lukuna tuo tosin on 10100, mutta pitää lisätä ALKUUN nuo kolme 000 aina. Yhteensä siis kahdeksan merkkiä.


Mitä kaavaa olet käyttänyt?
=binheksa jotain  8)

Joskus värkkäsin sadetunnistimen kanssa, mutta taulukko lienee kadonnut...
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Veke

Siis eihän tuohon muuttamiseen mitään exeliä tarvita. 00010100 on just sama luku kuin 10100. Järjestelmä vaan tarvitsee 8-bittisen tavun ymmärtääkseen sen lukeman. Eli binääriluvussa ensimmäinen luku (oikealta) on 1, toinen 2, kolmas 4, neljäs 8 jne... eli numero 7 on kahdeksalla bitillä ilmoitettuna 00000111
Octavia LB L&K 4x4 184 tdi DSG my16

Tos®

Järki ei pelaa ;)

Löytyi

=DESBIN(LUKU; 8)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tet

Lainaus käyttäjältä: Veke - 30.10.15 - klo:13:16
Siis eihän tuohon muuttamiseen mitään exeliä tarvita. 00010100 on just sama luku kuin 10100. Järjestelmä vaan tarvitsee 8-bittisen tavun ymmärtääkseen sen lukeman. Eli binääriluvussa ensimmäinen luku (oikealta) on 1, toinen 2, kolmas 4, neljäs 8 jne... eli numero 7 on kahdeksalla bitillä ilmoitettuna 00000111

Selvennettään sen verran ,että tuo oikealta vasemmalle kasvava numero (joka tuplaantuu joka hypyllä) on paino jotka lasketaan yhteen ja saadaan lukuarvo desimaalina. Esimerkiksi:

10110 = 16 + 4 + 2 = 22
^ ^^
|  | |
|  | 2
|  4
16

Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Veke

Kiitos tet! Itekkin yritin jotain tollasta tehdä, mutta ku ei lahjat anna periksi..  :o
Octavia LB L&K 4x4 184 tdi DSG my16

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

heller

Lainaus käyttäjältä: markusrei - 30.10.15 - klo:12:15
Tuohon pitäisi pystyä laittamaan minkä tahansa prosentti luvun, kun muuttaa esim exelillä, jonku halutun prosentin binääriluvuksi. Mitä pienempi prosentti sitä pidempään päivävalot ovat päällä. Itellä on allekirjoituksen auto ja olen siihen laittanut muistaakseni 20%, joka on binäärilukuna 00010100. Exel lukuna tuo tosin on 10100, mutta pitää lisätä ALKUUN nuo kolme 000 aina. Yhteensä siis kahdeksan merkkiä.

Omasta mielestä tuo 20% on ollut aivan sopiva arvo.

Lisätään tähän valmiiksi arvoja, näillä "pitäisi" toimia. Vastuuta näistä en ota  :D
00000101            5%
00001010           10%
00001111           15%
00010100           20%
00011001           25%
00011110           30%
00100011           35%
00101000           40%
00101011           43%
00110000          48% (Tämähän näkyykin tuossa kuvassa)

Mikä mahtoi olla vakio? 48%?
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

heller

Onkos tämmönen kellekkään tuttu:

Adaptation of the Background of the MFA to Carbon Look

STG-17 (Instruments)
10 Adaptation
Select "Displaydarstellung" channel (which means "Display representation" in English)
Change new value to "version 2"
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

vwp

Lainaus käyttäjältä: heller - 31.10.15 - klo:01:02
Mikä mahtoi olla vakio? 48%?

Juu 48%.
Kokeilin eilen laittaa 30%, katsotaan miten skulaa.  Kiitoksia vielä noista arvoista  :)

Oliko kenelläkään tietoa tuosta ajovalojen jännitteistä?
Miten ne long coding helperin säädöt toimivat missä on kolme eri laatikkoa joista yksi on kerroin ja viimeinen kahden ekan lootan tulos? Vaikeahkosti ehkä selitetty..
Mutta mistä näen onko ajovaloilla oikea jännite eli 100%? Kesällä huollossa säädettiin 70% jännite valoisaan aikaan, mutta haluaisin tarkistaa että onhan pimeällä täysi jännite. Night breakerit näyttää melko keltaisilta ka siitä tuli mieleen, että onkohan sittenkään..
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

heller

Lainaus käyttäjältä: vwp - 31.10.15 - klo:12:02
Juu 48%.
Kokeilin eilen laittaa 30%, katsotaan miten skulaa.  Kiitoksia vielä noista arvoista  :)


Joko millo meinaat kertoa miten vaikutti? :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

vwp

Lainaus käyttäjältä: heller - 03.11.15 - klo:21:50

Joko millo meinaat kertoa miten vaikutti? :)

Haha, kas, täällä jo odotellaan :p
Auto on ollut sunnuntaista asti pajalla peltitöissä, mutta sen mitä ehdin kokeilemaan ja ajelemaan niin vaikutti ihan hyvältä arvolta. Kokemuspohjaa on tosin vain yhdeltä päivältä, joten malta vielä hetki. Saan tänään auton neljän-viiden välillä. Katsellaan millä valoilla siihen aikaan ajellaan.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

hece

48%->43% ei vielä tuonut suurta muutosta, ysin jälkeen lähti ilman lähivaloja liikkeelle mutta kuormurin ja puiden varjoissa sytytti ne vaikka ei juuri pilviä taivaalla. Pitänee myös kokeilla vielä pienempää arvoa.

heller

Testailkaas ja ilmotelkaa. Ite tekis mieli vääntää suoraan jonnekki 20%, mutta odotten pari tulosta teiltä ensin :)
Octavia RS iV Mamba green
ex. Golf 1.5TSI DSG Hailaini

hifilux

Voiko vag-comilla jotenkin todeta lambda antureiden toimivuuden tai toimimattomuuden? Autona Octavia II -05 1.6mpi. Antaa katalysaattorin vajaatoiminnasta vikakoodia, mutta voi johtua kuulemma esim. lambdasta, niin haluaisin tarkistaa toimiiko ne oikein.

KooVee2000

Hei,

ny on sit oma kaapeli hommattu. E-villen kaapeli päätyi eka kerran jälkeen romukoppaan, silläkin rahalla olis saanu kaljalaatikon... Ostin tuon ruotsinkaapelin, mutta opetellut käyttämään ameriikanenglannilla. Hienosti kyllä pelaa. Päällimmäisenä täytyy sanoa, että on kerrankin uus ohjelmisto opeteltavana, mikä on mun mielestä todella helppokäyttöinen.

Se on jo paljon kun saa kaikki vikabitit luettua/kuitattua, mutta vähän toi parametrointikin syyhyttäis :) Autona on jetta -07 ja kysymys kuuluu, että pääsisköhän tuon radion taustavalaistusta himmentämään jotenkin muuten kuin kojelaudan nupista? Minun mielestä tuo radion valaistus on häiritsevän kirkas verrattuna muuhun mittariston valaistukseen. Notulit radiolle on

Address 56: Radio        Labels: 1K0-035-1xx-56.lbl
   Part No: 1K0 035 186 P
   Component: Radio BVX       017 0023 
   Coding: 0040400
   Shop #: WSC 00066 000 00000
   VCID: 335C997A52B94AA690-8066

vilvan-

#619
Olen tässä pari päivää koittanut opetella VCDS_Liten käyttöä, vikakoodit osaan lukea ja sen ansiosta sain vikaa korjailtuakin. Elikkä yksi tulppa oli pimeä ja katsoin että parempi vaihtaa kaikki, sen jälkeen auto toimikin normaalisti ja vikavalo lähti mittaristosta. Mutta kun luin vikakoodit uudelleen, niin edelleen ilmoittaa samat asiat, mukaanlukien tuon yhden tulpan (cylinder 2 misfire detected tms.). Olen 99% varma että vika oli tulpassa, oli meinaan sen verran karstainen ja muutenkin auto alkoi pelittämään normaalisti vaihdon jälkeen.
Elikkä pitääkö vikakoodit nollata jostain vai miten tämä menee (ja miten nollaus hoituu?)? Kun ei mittaristossa ole vikavaloja ja muutenkin pelaa normaalisti (samanlailla kun ennen vikavalon ilmaantumista ja tulpan vaihtoa). Vai voiko sytytyspuolella edelleen olla jotain ongelmaa vaikken sitä itse huomaakaan?

E: Niin joo, akun kenkää on koitettu irti joku puolisen tuntia muttei ollut vaikutusta, mutta jos sen saisi tuolla VCDS litellä nollattua...

Daatta

Lainaus käyttäjältä: vilvan- - 06.11.15 - klo:19:08
Olen tässä pari päivää koittanut opetella VCDS_Liten käyttöä, vikakoodit osaan lukea ja sen ansiosta sain vikaa korjailtuakin. Elikkä yksi tulppa oli pimeä ja katsoin että parempi vaihtaa kaikki, sen jälkeen auto toimikin normaalisti ja vikavalo lähti mittaristosta. Mutta kun luin vikakoodit uudelleen, niin edelleen ilmoittaa samat asiat, mukaanlukien tuon yhden tulpan (cylinder 2 misfire detected tms.). Olen 99% varma että vika oli tulpassa, oli meinaan sen verran karstainen ja muutenkin auto alkoi pelittämään normaalisti vaihdon jälkeen.
Elikkä pitääkö vikakoodit nollata jostain vai miten tämä menee (ja miten nollaus hoituu?)? Kun ei mittaristossa ole vikavaloja ja muutenkin pelaa normaalisti (samanlailla kun ennen vikavalon ilmaantumista ja tulpan vaihtoa). Vai voiko sytytyspuolella edelleen olla jotain ongelmaa vaikken sitä itse huomaakaan?

E: Niin joo, akun kenkää on koitettu irti joku puolisen tuntia muttei ollut vaikutusta, mutta jos sen saisi tuolla VCDS litellä nollattua...

Tuon vikakoodin voi aiheuttaa moni asia kuten Ross-Techin wiki kertoo: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/16686/P0302/000770

Vikakoodit kannattaa nollata, Clear All DCTs painike löytyy AutoScan valikosta. http://www.ross-tech.com/vcds-lite/manual/autoscan.html
Vikaa tuo tuo nollaaminen ei poista, mutta ainakin voi lähteä selvittämään niitä puhtaalta pöydältä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

KooVee2000

Mistä järjestelmä päättelee noi "ohilaukaukset?" Meilläkin niitä on joskus ollut, mitään ei oo korjattu ja sit ovat kaikonneet. Mutta mistä toi diagnostiikka osaa päätellä esim kakkospytylle sytytyskatkoksen pelkästään jos vaikka vika on esim polttoainekanisterissa? Tyhmiä aikani kuluksi vaan kyselen...

Osaako puola mitata jokaisen pytyn sytytysvirtaa erikseen ja siitä vertailu vai miten.....?

tet

Lainaus käyttäjältä: KooVee2000 - 07.11.15 - klo:16:01
Mistä järjestelmä päättelee noi "ohilaukaukset?" Meilläkin niitä on joskus ollut, mitään ei oo korjattu ja sit ovat kaikonneet. Mutta mistä toi diagnostiikka osaa päätellä esim kakkospytylle sytytyskatkoksen pelkästään jos vaikka vika on esim polttoainekanisterissa? Tyhmiä aikani kuluksi vaan kyselen...

Osaako puola mitata jokaisen pytyn sytytysvirtaa erikseen ja siitä vertailu vai miten.....?

Olen siinä käsityksesssä (korjatkaa jos meni pieleen) että mittaus tapahtuu sytytyspotkuista, siis kampiakselin asentoanturin näkemistä nopeudenvaihteluista. Kun ECU antaa sytytyspulssin puolalle, se tarkkailee että kampiakselin nopeus lisääntyy. Jos ei, niin pytty ei sytyttänyt.

Joissain dieseleissä, esim. tuossa omassani, on joka sylinterissä paineanturi (integroitu hehkutulppaan) joka kertoo syttyikö vai eikö.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

KooVee2000

Okei! Olet varmasti oikeassa; noin se ainakin voitaneen toteuttaa. Kiitoksia tiedosta!

kt

Kerran kun moottori alkoi käydä kovasti pätkien ajoin suoraan huoltoon ja pyysin katsomaan vikaa. He kyllä löysivät heti syyn testerillä eli 4 pytyn puola on rikki. Enpä tarkemmin tiedä, mutta puola vaihtamalla meno jatkui ongelmitta.

Kun puola pätkii, niin auto ei kiihdy oikein mitenkään ja eteenpäin meno on sellaista nytkytystä, ettei sitä kärsi kovin pitkää kuunnella. Pelkää, että koko auto on hajoamassa. Vika ilmeni eka kerran rampilta kiihdytettäessä ja toisen kerran ihan startista alkaen.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

40046132

Olisko täälä ketään VAG-COM/VCDS specialistia Riihimäen lähistöltä, joka osaisi -14 malliseen T5 portteriin tehdä muutamia koodauksia. Ainakin sadetunnistimen herkkyyden säätöä tai sitten kokonaan pois ottaminen pitäisi saada tehtyä.
Jos kiinnostaa niin YV:llä voi ottaa yhteyttä.
Vw Transporter 4-motion R-line
Ex. Volvo XC60 D3 AWD, R-Design -11
A4 B7 1.8 Tq S-line -08 & Bmw 320d E91 M-Sport -07,
A4 B6 1.8 Tq -04 & A3 1.6 -07

M_M

Lainaus käyttäjältä: tet - 07.11.15 - klo:17:36
Olen siinä käsityksesssä (korjatkaa jos meni pieleen) että mittaus tapahtuu sytytyspotkuista, siis kampiakselin asentoanturin näkemistä nopeudenvaihteluista.

En tiedä varmaksi minäkään, mutta heittäisin sellaisen vaihtoehdon, että sytytyskatkokset havaitsisi nakutusanturi? Jos se "kuulee" räjähdyksen ennen kipinää -> moottori nakuttaa, mutta jos se ei kuule sitä ollenkaan -> sytytyskatkos?

Tuntuu jotenkin siltä, ettei yksittäinen sytytys voi muuttaa kampiakselin pyörimisnopeutta niin paljoa, että sen voisi järkevästi havaita?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

KooVee2000

Olisko kellään heittää jotain suomen- tai englanninkielistä oppikirjaa, mistä pääsis perehtymään ihan alkeista asti tuohon moottorinohjauslogiikkaan? Ittellä on taustaa teollisuuden sähkölaitteista ja nyt vois aikansa kuluks perehtyä vaikka autotekniikkaan kun töitä ei ole...

Ajoittain meidän Jetta käy kolmella, varsinkin kostean yön jäljiltä. Pöpöttää muutaman minuutin ja alkaa hetken päästä pelittämään. Saattaa toimia kuukausia moitteetta. Joskus on ollut vikabitti sytytyskatkoksiin kahdelle eri pytylle. Kuittaantuuko noi itsestään jossain vaiheessa vikamuistista kun nyt ei ollut mitään vikahistoriaa vcds:llä? Tulpat+johdot vaihdettu. Puolasta ei mitään vikabittejä. Sillä vaan alko kiinnostamaan, että mistä se päättelee, että se on juuri kakkospytty kun pätkii...? Nakutuksen tunnistus, ok, sitäkin kautta onnistuu varmasti.

tet

Lainaus käyttäjältä: M_M - 08.11.15 - klo:10:00
En tiedä varmaksi minäkään, mutta heittäisin sellaisen vaihtoehdon, että sytytyskatkokset havaitsisi nakutusanturi? Jos se "kuulee" räjähdyksen ennen kipinää -> moottori nakuttaa, mutta jos se ei kuule sitä ollenkaan -> sytytyskatkos?

Varmasti en osaa sanoa, mutta epäilen tuota vaihtoehtoa. Ainakin aiemmin nakutusanturit oli viritetty kuulemaan hyvin kapeaa taajuusaluetta, juuri sitä taajuutta jolla lohko soi nakutuksessa. Nykyään noita taitaa olla leveämmällä taajuusvasteella, mutta lienee softalla viritetty (suodatettu) käyttökohteen nakutustaajuudelle.

Heittääkö joku varmempaa tietoa, vai arvaillaanko lisää? ;D
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

vwp

Lainaus käyttäjältä: heller - 04.11.15 - klo:19:33
Testailkaas ja ilmotelkaa. Ite tekis mieli vääntää suoraan jonnekki 20%, mutta odotten pari tulosta teiltä ensin :)

Heitin viikonloppuna arvon tuohon 20 % kun se 30 % oli hieman ärhäkkä noita valoja kytkemään päälle. Katsellaan nyt tällä taas
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy