VAG-COM/VCDS kysymyksiä

Aloittaja RiMa, 05.03.10 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

vwp

Lediparkit ja 3C Passat.
Syttyy. Ja sitten sammuu. Hetken palaa kun sytyttää parkit/käynnistää auton, mutta sitten herjaa että polttimo rikki.
Saako tuon ohitettua koodaamalla ettei herjaa noista polttimoista? Vai pitääkö tehdä jotain modauksia/vastuksia lediin?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

kari29

Pieniä kysymyksiä olisi :) Itseltä.löytyy vcds ja jonkun verran oon räpeltänyt sillä koodata ja jonkun verran etsinyt tietoa.

Autona VW T5 Transporter 4motion BiTurbo TDI DSG 2012

A.) Kuinka saan takavalot palamaan myös päiväajovalojen kanssa?

B.)Kuinka saan Webaston vesiventtiilin koodattua pois käytöstä eli moottorikin lämpiäis esilämmityksessä?

C.) Webaston automaattistarttaus pois?

D.) - Automaattinen sadesulku aktivoitu valikkoon (ikkunat menee kiinni jos sadetunnistin reagoi esim. parkissa ollessa).

E.) - Nopeus-, sekä kierrolukumittarin viisarit tekevät pyyhkäisyn startatessa.

F.) LED päivävalo himmentymään kun vilkkua käyttää.



M_M

A: Ei välttämättä löydy mitään tarkkoja ohjeita, jos jaksaa kokeilla umpimähkään erilaisia koodauksia valoille niin joku saattaa toimia, tai sitten ei.

B: Pitäisi löytyä webaston koodauksesta, joku bitti määrittelee onko N279 -venttiili asennettu. Siitä rasti pois.

C: Ei ole mahdollista koodaamalla.

D: Jostain keskuselektroniikan koodauksesta saattaisi löytyä, en tiedä sen tarkemmin.

E: Mittariston Adaptation valikosta kohta "Staging" päälle. Jos sanoo ettei kanavaa löydy tms niin sitten ei ole toteutettavissa kyseiseen mittaristoon.

F: Ei tietoa minulla tästäkään.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

jopi

Lainaus käyttäjältä: vwp - 05.06.15 - klo:22:36
2006 Highline Passat, sumuvalot päiväajovaloina.
Saako valon sammumaan vilkuttaessa?
Millaisilla asetuksissa sait sumuvalot päiväajovaloiksi? Palaako sulla parkit samalla? Mulla ei jostain syystä syty sumarit vaikka sumaripäiväajovalot on ruksattu ja scandinavia/canada täppää on koitettu eri asennoissa. Myös himmennysarvoja oon koittanu säätää, mutta sumarit pysyy mykkänä auringossa.

Saitko valon sammumaan vilkuttaessa?
Seat Leon Sportstourer eHybrid FR -21

vwp

Long coding helperistä täppä, joku "foglights as dlr".
Valot auto-asennossa ja skandinaviamoodissa.
Valoisalla palaa parkit ja sumarit, pimeällä normaalisti ajovalot ja parkit.

Tuota sammumista en ole kokeillut, mutta muistaakseni ei näillä osilla onnistu
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

serea4

Pystyykö turbon servomoottorin sopeuttamaan? Jos pystyy, niin miten?

Count

Saako kiinteän 15tkm huoltovälin koodattua uudelleen longlifeksi?
Skodani on vanha taksi jota on huollettu 15tkm välein, oma käyttö on pääosin maantieajoa niin hieman harvempikin tahti riittäisi. En vaan onnistunut muuttamaan esim. oil qualityä vaan "poor oli quality" jäi näkyville.
Citroen C4 1.6 HDi BMP -08
Skoda Octavia 2.0 TDI DSG 4x4 farmari -13
VW Passat 1.4TSI Ecofuel -09
VW Caddy 1.8i Automaatti -90

JyKKemus

Pystyykös autooni ohjelmoimaan saattovalot, autona vw polo 2012 Confortline?
Jos pystyy niin löytyykös läheltä Turkua ohjelmoitsijaa?
Nykyinen: Volkswagen Polo MK6 -18
EX: Volkswagen Polo MK5 (6C) -17
EX: Volkswagen Polo MK5 (6R) -12
EX: Volkswagen Golf MK5 -05
EX: Citroën Xsara VTR -01

vwp

Allekirjoituksen autoon koodasin kesällä rain closingin, joka toimikin. Nyt on kuitenkin niin, että jos yritän jättää ikkunaa tai kattoluukkua raolleen, niin menee hetki ja auto päättää lyödä ne kiinni satoi tai paistoi. Missähän vika?
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

kamm

päivää.

alottelijan kysymys. tuppaa nuo pdc peruutusanturit palamaan Caddy Maxi 2010 1.9tdi autosta. Viimeksi vaihdoin kaikki 4kpl n. vuosi sitten, nyt on tutkat jälleen hiljenneet. Ongelma on se että ei tietoa mitkä palaneet ja liikkeessä luku / viallisen paikantaminen maksaa maltaita. minkälaisella vehkeellä nuo saisi luettua? kojetaulussa ei näy hälyjä (kuten vissiin joissakin malleissa), pakin päälle laittaessa ei kuulu mitään piippauksia eikä radiokaan enää hiljene kuten pitäisi. muistaakseni viimeksi oli sama homma ja vika poistui kun vaihdoin kaikki 4, ei tietoa mitkä noista oli oikeasti rikki vaiko kaikki.

Testasin tuollasella Bilteman VAG vikakoodilukijalla ja se ei ainakaan löytänyt mitään. Näillä Rosstech / Carport vehkeillä ilmeisesti näkee - vai näkeekö? satunnaiseen käyttöön vaikuttavat hieman tyyriitä. Toki tällasesta laitteistosta voisi olla tulevaisuudessa muutakin hyötyä, taloudesta löytyy parikin vaggia. Koittanut netistä kattella vaihtoehtoja, mutta esim. nuo halvimmat kaapelit / ohjelmistot näyttää vaativan XP:n koneeseen. Tähän en lähde, vaan pitäisi pelata win 10 käyttiksessä.

Vinkkejä?

Daatta

VCDS näyttää hajonneen sensorin. Biltema yms. lukijat on aika tarpeettomia... Ehjä sensori pitää tikittävää ääntä. Tuolta lisää apuja:

http://www.briskoda.net/forums/topic/258617-identify-and-change-a-faulty-rear-parking-sensor-mk2-octavia-updated/

Antureita saa ebaysta melko halvalla, esim. isän S60:een kaikki alle satasella.

Vika voi toki olla muuallakin kuin antureissa, jos tutkat eivät herää ollenkaan voi esim. johtosarja (maadoitus?) olla kaput.

VCDS:n hinta tulee aika nopeasti takaisin, jos vähänkään VAG-kaluston kanssa pelaa. Suorastaan halpa siitä tulee, jos ostelee muuman satasen testerin vain huomatakseen ettei niillä tee mitään.  ::)
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

kamm

moro,

jep olen tilannut noita carsystemsiltä á30â,¬/kpl. Marmoritiskillä 120â,¬/kpl ...

tuota anturin tikitystä / värinää en ole ikinä tajunnut. toimivissakaan antureissa en ole havainnut ko. toimintoa. kyseessä boschin pdc anturi. Eli tämä: http://www.carsystems.pl/vw-bosch-pdc-sensor-7l5919275b-park-pilot,id847.html.



Telehell

Tuli justiinsa tuohon omaan passattiin ohjelmoitua sumuvalot toimimaan päivävaloina ja tuli tehtyä pakotettu regenerointikin, mutta... osaako kukaan sanoa, miten parkit saa pois ohjelmoitua pois päältä yhtäaikaa palamasta päivävalojen kanssa?
Mitsubishi Outlander PHEV 2014
Ex: Skoda Superb Combi 2.0Tdi 170HV DSG 2013
Ex:VW Golf 1,4tsi DSG 90kw 2009 CAXA
Ex: BMW E61 525d 130kW Automaatti 2005
Ex: Volvo V40 1,9 T4 147kW Automaatti 2001
Ex: VW Passat 2,0TDI PD 125kW DSG Highline 2007
Ex: Nissan Primera 1,8 2001
Ex: Nissan Sunny 1,6 1994

Vag-perhe

Tervehdys. Ibiza 6J 1.6 TDI on, toinen uusi ST (1.4 TDI) tulossa tammikuussa myös. Aina silloin tällöin törmännyt VAGCOM-nimeen, joka kait sitten on VCDS nykyään. Aito paketti olisi kai saatavissa täältä.

http://www.ikatech.fi/tuotteet.html?id=7/70

Ibizan töpseleistä en tiedä mitään. Tilausvaihtoehtoja on kaksi, mikä ero, ja mikä parempi Ibizaa ajatellen?

Ross-Tech VCDS HEX-USB+CAN   360.00 â,¬
   
VCDS AI-USB+CAN                           360.00 â,¬
   
Toisen kysymyksen aiheuttaa seuraava lause. Eikös kaikissa nykyisissä ole OBD2, joten onko koko ohjelma kaapeleineen hyödytön?

"Kaapelilla ja VCDS ohjelmistolla voi lukea myös OBD2 vikakoodit ja joitakin mittausarvoja OBD2 yhteensopivista ajoneuvoista."

Anteeksi nyypiökysymykset. Tekniikka ja ATK-taustaa on aika hyvin, mutta nämä autopuolen jutut ihan uutta.

Jultsu

Tuo "saksan malli" ilmeisesti tukee muitakin ohjelmia kuin VCDS:ää, tarpeellinen jos siis haluaa lukea EEPROM dumppeja mittaristolta tai mahdollisesti ajaa moottorinohjaukseen uusia parametrejä. Peruskäyttöön ei mitään eroa kumman ottaa.

OBD2 takaa tietyt standardit jotta joka autosta voidaan lukea samoja asioita samoilla työkaluilla. Joka automerkillä on sitten omat osoiteavaruutensa ja tiedonsiirtotapansa jolla auton eri moduulit kommunikoi keskenään, ja niihin ei yleispalikoilla pääse käsiksi. Korjaamoilla on sitten niitä miehen kokoisia testereitä jotka hanskaa useimmat automerkit.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Vag-perhe

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.10.15 - klo:20:58
Tuo "saksan malli" ilmeisesti tukee muitakin ohjelmia kuin VCDS:ää, tarpeellinen jos siis haluaa lukea EEPROM dumppeja mittaristolta tai mahdollisesti ajaa moottorinohjaukseen uusia parametrejä. Peruskäyttöön ei mitään eroa kumman ottaa.

Edelleen kysyn, mitä tarkoittaa "Saksan malli"? Ovatko nuo nettisivun alaosan kaksi vaihtoehtoa kaapeleita, ja kumpi on kyseinen Saksan malli?

Jultsu

Juu kaapeleita molemmat, toinen aito jenkki (tai made in china, kukaties) ja toinen sitten lisenssillä valmistettu saksassa johon ympätty nuo lisätoiminnot. Rosstech on se "aito" noista.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Daatta

Molemmat toimii samalla VCDS-softalla, mutta AI-USB+CAN vaatii oman ajurin asentamisen. Huomasin tuossa kun päivitin uuden VCDS:n, niin piti hieman temppuilla ajureiden kanssa. Itsellä on "ruotsin vag-com", käyttää mielestäni samaa AI-USB+CAN piiriä/piuhaa mikä on saksalaisen firman tekosia. AI-USB+CAN on piuhana monipuolisempi, sitä voi käyttää ohjelmointiin yms. sopivalla softalla. Lisäksi ruotsin VCDS-AER pitäisi toimia paremmin eurooppalaisissa autoissa, VCDS kun on jenkkifirma. Itse en ole tuota käyttänyt, ruotsi ei oikein taivu.  :-X
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vag-perhe

Kiitos vastauksista. Nyt vielä tuo kieli mietityttää. Saksan kaapelin mukana tulee jotain saksankielisiä tiedostoja, mutta onko ohjelman kieli myöskin sitten saksaa?

Onko käytännön kannalta muuten sama, kumman kaapelin hankkii?

tet

Lainaus käyttäjältä: Vag-perhe - 21.10.15 - klo:20:48
Eikös kaikissa nykyisissä ole OBD2, joten onko koko ohjelma kaapeleineen hyödytön?

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 21.10.15 - klo:20:58
OBD2 takaa tietyt standardit jotta joka autosta voidaan lukea samoja asioita samoilla työkaluilla. Joka automerkillä on sitten omat osoiteavaruutensa ja tiedonsiirtotapansa jolla auton eri moduulit kommunikoi keskenään, ja niihin ei yleispalikoilla pääse käsiksi. Korjaamoilla on sitten niitä miehen kokoisia testereitä jotka hanskaa useimmat automerkit.

Vielä niin, että OBD2 keskittyy lähinnä niihin asioihin jotka vaikuttavat auton saastepäästöihin. Sen kautta saatava data lisääntyy kaiken aikaa, mutta se tuskin ikinä laajenee kaikkiin auton järjestelmiin. Esimerkkejä kontrollereista, joihin sen kautta ei pääse, on vaikka kuinka paljon: ovikontrollerit (keskuslukot, lasinnostimet), radio, bluetooth, vetokoukku, xenon-valojen korkeussäätö...
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

Vag-perhe

Lainaus käyttäjältä: tet - 22.10.15 - klo:11:55
Vielä niin, että OBD2 keskittyy lähinnä niihin asioihin jotka vaikuttavat auton saastepäästöihin. Sen kautta saatava data lisääntyy kaiken aikaa, mutta se tuskin ikinä laajenee kaikkiin auton järjestelmiin. Esimerkkejä kontrollereista, joihin sen kautta ei pääse, on vaikka kuinka paljon: ovikontrollerit (keskuslukot, lasinnostimet), radio, bluetooth, vetokoukku, xenon-valojen korkeussäätö...

Kiitos, joskus aikaisemmin mietin OBD2-Bt palikan hommaamista, kun Ibizassani ei enää ole lämpömittaria. Ehkå tuolla VCDS:llä sitten selviää myös vaimon Cordoban avainongelma. Avaimessa valo välähtää kyllä, mutta ovet eivät aukea. Sähkölukot napista kuitenkin toimivat. Avain paritettu auton kanssa perinteisesti uudelleen (ovi auki, kiinni, paina sitä ja tätä jne :D ), mutta ei apuja. No, voi olla, että kun uusi kärry tullee reilun parin kuukauden päästä, ei intoa enää riitä vanhan roplaamiseen.

Ja tässä selvisikin myyjältä jo, että ihan sama minkä kielisen ohjelmiston kanssa tuota saksan mallin kaapelia käyttää. 

Daatta

VCDS:ssä on myös geneerinen OBD2 tuki. http://www.ross-tech.com/vcds/tour/obd-2.html

Pelkällä OBD2 lukijalla ei tee mitään, ellei sitten halua katsella pelkästään "geneerisiä" arvoja. :) Lämmöt ja ahtopaineet yms. nuo kyllä näyttää.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jusku

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 22.10.15 - klo:10:17
Molemmat toimii samalla VCDS-softalla, mutta AI-USB+CAN vaatii oman ajurin asentamisen. Huomasin tuossa kun päivitin uuden VCDS:n, niin piti hieman temppuilla ajureiden kanssa. Itsellä on "ruotsin vag-com", käyttää mielestäni samaa AI-USB+CAN piiriä/piuhaa mikä on saksalaisen firman tekosia. AI-USB+CAN on piuhana monipuolisempi, sitä voi käyttää ohjelmointiin yms. sopivalla softalla. Lisäksi ruotsin VCDS-AER pitäisi toimia paremmin eurooppalaisissa autoissa, VCDS kun on jenkkifirma. Itse en ole tuota käyttänyt, ruotsi ei oikein taivu.  :-X

Muistatko mitä temppuilit ajureiden kanssa? Itse oon nyt illan taistellu ja koittanu asentaa läppäriin, missä on Windows 10, ja hermot menee... ;D Asensin ensiksi Ross-Techin sivuilta uusimman version (myös usb-ajurit), jonka jälkeen ajoin AIUSB.exe-tiedoston, kuten ohjeissa kerrottiin. Ei toimi ei. Tämän jälkeen tapahtui x-määrä erilaisia asennuksia ja poistoja, myös sen ruotsalaisen version... ::) Eikä toimi.

Muistan että taistelin tän kanssa myös keväällä, kun asensin Windows 8.1, mutta en enää kirveelläkään muista mitä tein silloin toisin... :)
Ei huolta huomisesta kuhan vaan tänään on siistii.
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG MY15
Ex: Audi A4 2.0TFSI quattro -07

GoWash! Suomen modernein autopesula.

Jonde

Alkuperäinen ross-techin versio on helppo asentaa kun uusimmat softat saa ladattua suoraan sivulta ja toimii kaikkien vinkkarien kanssa suoraan.

Tuo ruottin AI versio on todella ronkeli ajureiden kanssa, uudet softat saa ladattua vain rekkaamalla sivullekkin. Perustuu täysin tuohon ross-techin johtoon missä sitten muokattu firmis ja softa. Erona on että tulee label filet nopeemmin suoraan saksasta, mutta harvoin on mitään etua tuosta.
Mitä asennukseen tulee niin, on erittäin tärkeä, että koneella ei ole asennettuna mitään versiota, sitten haetaan ruotsin sivulta uusin versio ajureineen ja asennetaan se, vasta kun se on saatu toimimaksi, voidaan asentaa tuo englanninkielinen versio rinnalle.

Daatta

Joo, VCDS:n mukana tulee Ross-Techin USB-ajurit eikä muuta tarvitse.

Tappelin itsekin juuri Windows 10 kanssa, ei asentanut ajureita automaattisesti saati manuaalisesti. Viimein hain uudet ajurit täältä, en tiedä onko uudempaa versiota mutta näillä lähti toimimaan. Auto Internal USB Driver

Ohjeen mukaan pitää asentaa ensin ajurit, sitten VCDS. Ensimmäisellä kertaa se menikin noin, mutta VCDS ja/tai Windows 10 päivityksen jälkeen ei toiminut ihan heittämällä. En saanut edes poistettua AIUSB ajureita, virhettä vaan heitti. ???
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Jusku

Kiitoksia vastauksista ja linkeistä. Jatketaan huomenna yritystä. Enää ei kestä omat hermot, ja vielä vähemmän vaimon hermot...  ;D
Ei huolta huomisesta kuhan vaan tänään on siistii.
Skoda Octavia Combi 2.0 TSI RS DSG MY15
Ex: Audi A4 2.0TFSI quattro -07

GoWash! Suomen modernein autopesula.

vwp

Allekirjoituksen Passat ja kysymys liittyen ajovaloihin / päiväajovaloina toimiviin sumareihin.
Valot vaihtuvat valoisuuden mukaan, pimeällä ajovalot jne. Tuntuu siltä, että nuo ajovalot syttyvät aika herkästi valoisallakin.
Koitin säätää tuota syttymisherkkyyttä VCDS:llä, mutta meni väärään suuntaan.
Onko siihen muuta keinoa kuin tuo sensor correction?

Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

hece

Lainaus käyttäjältä: vwp - 27.10.15 - klo:08:41
Valot vaihtuvat valoisuuden mukaan, pimeällä ajovalot jne. Tuntuu siltä, että nuo ajovalot syttyvät aika herkästi valoisallakin. Koitin säätää tuota syttymisherkkyyttä VCDS:llä, mutta meni väärään suuntaan. Onko siihen muuta keinoa kuin tuo sensor correction?
Mikä oli alkuperäinen arvo ja mitä koitit? Sattumalta eilen itsekin koitin -11 B7 halogeeni-passatissa samaa toimenpidettä. Minulla oli kolme vaihtoehtoa:

30 Light Sensor Correction 48 % = Green Glass (Index AG, AH)
2B Light Sensor Correction 43 % = Blue Glass (Index AH)
50 Light Sensor Correction 80 % = Isolated & Clear Glass (Index AG/AH)

Noista 48% oli oletus ja vaihdoin arvoksi 43% kun luin muualta että pienempi arvo vaihtaisi myöhemmin varsinaiset ajovalot päälle. En ole vielä ehtinyt kokeilla vaikutusta. Luin myös että nuo sensorit eivät reagoi valoon samalla tavalla kuin ihmissilmä, vaan ovat herkempiä UV-valolle. Eli talvella UV-valoa on vähemmän valoon nähden ja ajovalot palavat herkemmin. Huomasin tämän viime syksynä/talvena kun ehdin jo epäillä lokakuussa ostetun auton automatiikan toimivuutta.

vwp

Täällä myös halogeenit ja oletuksena taisi olla myös tuo 48 %. Taisin valita tuon 80 % kun ajattelin, että pakko se on kokeilemalla selvittää että kumpaan suuntaan pitäisi ruuvata. Seuraavaksi tuo 43 % siis.
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

hece

Lainaus käyttäjältä: vwp - 27.10.15 - klo:09:52
Täällä myös halogeenit ja oletuksena taisi olla myös tuo 48 %. Taisin valita tuon 80 % kun ajattelin, että pakko se on kokeilemalla selvittää että kumpaan suuntaan pitäisi ruuvata. Seuraavaksi tuo 43 % siis.
Ei tosiaan isoa muutosta ole noissa valmiissa vaihtoehdoissa, mitenköhän lie softa tykkäisi jos löisi suoraan pienemmän arvon, esim 32% eli heksoina 20 tuohon toiseen tavuun.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy