VAG-COM/VCDS kysymyksiä

Aloittaja RiMa, 05.03.10 - klo:20:24

« edellinen - seuraava »

dwntime

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.04.21 - klo:07:44
Pitäis onnistua molemmilla. Toki jos joltain läheltä löytyy ODIS niin sillä se on helpoin tehdä, se kun opastaa koko kalibroinnin ajan mitä tehdä missäkin vaiheessa.

Tässä ohjeet OBD11 : https://www.youtube.com/watch?v=jPdpQWVCZN4

Kameran kalibrointi onnistuu myös ilman taulua. Tosin tarvii sulat tiet jotta nuo tiemerkinnät näkyvät mutta on mahdollista kalibroida ajaessa.

Pitää olla sellainen työkalu jolla pääsee loggautumaan kameralle engineering modessa. Eli VCP tai ODIS-E. Sen jälkeen annetaan vasen etu, oikea etu, vasen taka ja oikea taka mitat maasta pyöränkaareen ja nollataan olemassa olevat staattisen kalibroinnin arvot.

Sitten eikun ajelemaan ja muutaman päivän päästä uusi engineering mode sessio käyntiin ja tällä kertaa vain kopioidaan dynaamisen kalibroinnin kentissä olevat arvot staattisen kalibroinnin kenttiin ja nollataan dynaamisen kalibroinnin kentät.
Ja sitten eiku uudelleen ajelemaan ja taas muutaman päivän päästä tsekkaus miltä ne arvot näyttää.

Ja tähän vielä lisäys, tässä ohjeet miten tehdä VCDS:llä kalibrointi, Ross-Techin foorumilta lainattua :

A5 controller

1. Security Access 20103
2. Adaptation (you always have to confirm value, even if it's correct. This way the controller check the calibration's routine is valid).
- measure between ground and wheel houding edges
IDE09376-IDE02001-Body height wheel house edge-Body height left front wheel house edge,705 mm,8
IDE09376-IDE02002-Body height wheel house edge-Body height right front wheel house edge,710 mm,8
IDE09376-IDE02003-Body height wheel house edge-Body height left rear wheel house edge,687 mm,8
IDE09376-IDE02004-Body height wheel house edge-Body height right rear wheel house edge,687 mm,8
- measure to calibration target from front wheel center
IDE07358-Distance to calibration field,1500 mm,2

3. Measure value function
- check the camera height (in fact the target center's height) calculated from all measures values you've just validated.
- check if the steering wheel angle is set to "0". If not, turn it until it is.

4. Security Access 20103
5. Basic settings
- search target, GO (it turn from running to not running). Push stop
- Initial online calibration GO, same procedure to check alignement.
- static calibration GO. It'll say if calibration is ok.
If you get "unknown", then your target is not well placed or not accurancy. You'll get this message "wrong mounting position".

It's finished for static calibration.
You'll drive many kilometers during which the camera will proceed to dynamic calibration.

sakal83

Entäs acc tutkan?
Eikös se tehdä merkkarilla nelipyöräsuuntauksen yhteydessä?
Itsellä pyörät suunnattu, mutta tutka itsessään pielessä.
Itseasiassa tutkan vasen alareuna liikkuu telineessä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

dwntime

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 01.04.21 - klo:08:05
Entäs acc tutkan?
Eikös se tehdä merkkarilla nelipyöräsuuntauksen yhteydessä?
Itsellä pyörät suunnattu, mutta tutka itsessään pielessä.
Itseasiassa tutkan vasen alareuna liikkuu telineessä.

Periaatteessa pitäis onnistua tuokin. Ongelma tai oikeammin haaste ACC:n kanssa voi olla se target mitä vasten kalibroidaan. Merkkarilla on käytössä laser joka suunnataan siihen suuntauspeiliin mikä on tutkan yhdessä nurkassa. Siitä tutkaa säätämällä se heijastuma siitä peilistä pitää osua laserissa olevaan "lukijaan".

Täälläkin oli hieno diy viritys tuolle esitelty jossain vaiheessa.

Anyway, kun suuntaus on mielestäsi ok, niin VCDS:ssä on ACC tutkan basic settingsissä reset alignment position asetus jolla asetetaan säädön jälkeen tutkan "perusasento" siihen missä se sillä hetkellä on.

Jos tuo on irti siitä telineestä niin se toki korjata ensin.

sakal83

#1143
Lainaus käyttäjältä: dwntime - 01.04.21 - klo:09:33
Periaatteessa pitäis onnistua tuokin. Ongelma tai oikeammin haaste ACC:n kanssa voi olla se target mitä vasten kalibroidaan. Merkkarilla on käytössä laser joka suunnataan siihen suuntauspeiliin mikä on tutkan yhdessä nurkassa. Siitä tutkaa säätämällä se heijastuma siitä peilistä pitää osua laserissa olevaan "lukijaan".

Täälläkin oli hieno diy viritys tuolle esitelty jossain vaiheessa.

Anyway, kun suuntaus on mielestäsi ok, niin VCDS:ssä on ACC tutkan basic settingsissä reset alignment position asetus jolla asetetaan säädön jälkeen tutkan "perusasento" siihen missä se sillä hetkellä on.

Jos tuo on irti siitä telineestä niin se toki korjata ensin.
Ok. Täytyypä tsekata VCDS:llä. OBD11:lla en ainakaan nähnyt mitään sen tapaista valikkoa.

Tässä on tosiaan tuo jäsen repomiehen mäkGyver säätö.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=22812.msg473407#msg473407

Ajattelin ainakin tällä konstilla tsekata mihin tuo peilistä takaisin tuleva heijastus näyttää. Säätämisestä en vielä ole varma teenkö itse vai vienkö vaan merkkarille.
Molemmat RS-Huolto sekä SAH ottavat tuosta huvista sen 300,+.
Laakkosella ottavat näemmä auton kyllä myös työn alle, mutta päivän ropailun jälkeen ilmoittavat, että ”äääääh ei sitä tartte säätää” ja myöhemmin kuultuna, heillä ei ole edes laitteita millä sitä tehdä.

Tosiaan tuo teline on hieman löysä itsellä vasemmasta alareunasta missä se on vain kiinni siitä tapista. Millin heilunta siinä on varmaankin 20m päässä jo hieman enemmän ;D

Tuon telineen voisi uusia, mutta käsittääkseni sitten ainakin ne 3:n ruuvin säädöt tarvitsee hakea uudelleen ja tehdä calibrointi kokonaan uudelleen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

o.b.

ACC tutkan suuntauksen saa pysymään kohdillaan irrotuksen jälkeenkin kun käytössä on esim. laservatupassi. Etsi paikka (mieluiten kolmijalka), jossa laser pysyy varmasti paikoillaan. Suuntaa säde tutkan peiliin ja etsi paikka, johon säde heijastuu. Paikka voi olla myös säteen lähtöpaikka. Pääasia, että nuo kaksi kohtaa pysyy paikoillaan. Niin ja autoa ei tietenkään saa liikuttaa tai lastata samalla.

Sitten voi tutkan irrottaa ja laittaa takasin paikoillen. Ruuveilla sitten säädetän laserin säde kulkemaan samaa reitti kuin ennenkin ja suuntaus on täsmälleen sama.

Mikey

Vastoin pyhiä puheitani hairahduin kuitenkin 2010 -luvun volkkariin. Herra minut tuomitkoon.

Onko saatavilla pätevää kopioscanneria - en missään nimessä lähde ostamaan aitoa 500 euron Ross Tech -kaapelia?

M_M

Hyviä uutisia! Ei se kaapeli maksa viittäsataa euroa, päivän hinta on 275,.

https://vcds.tech/tuote/hex-v2_3vin/
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mikey

^Ei pääse vieläkään jatkoon. Kitupiikki on kitupiikki...

Mitä ominaisuuksia kopiokaapelissa häviää?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.21 - klo:20:17
^Ei pääse vieläkään jatkoon. Kitupiikki on kitupiikki...

Mitä ominaisuuksia kopiokaapelissa häviää?
Osta obd11, saat reilusti alle satkulla

M_M

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.21 - klo:20:17
Mitä ominaisuuksia kopiokaapelissa häviää?

Aina kun yhteys johonkin moduuliin ei onnistu, niin onhan se hauskaa arvailla onko vika autossa vai siinä kaapelissa.

Ei myöskään välttämättä kaikki koodaukset onnistu, pahimmillaan kaapeli voi syöttää autolle ihan puutaheinää ja sitäkin on epäilemättä hauskaa ratkoa kuntoon.

On mullakin aikoinaan ollut piraattikaapeli hetken käytössä mutta sen käyttö oli kyllä lopulta ihan surkeaa räpeltämistä verrattuna aitoon joka vaan toimii.

Jos ei ole rahaa niin sitten pitää olla ilman, ennemmin kuin hankkia harmeja piraattikaapelilla.

Obdeleven on hyvä budjettivaihtoehto.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Mikey

^Miksi arvolatauksettomaan kysymykseen ei voisi vastata ihan vittuilematta?

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.21 - klo:21:12
^Miksi arvolatauksettomaan kysymykseen ei voisi vastata ihan vittuilematta?

Taitaa siellä päässä olla lataukset huipussaan, vastauksessa ei ollut minkään sortin vittuilua vaan oli harvinaisen asiallinen sävyltään.


Jos ostat piraattijohdon niin se saattaa toimia hienosti, saattaa myös olla toimimatta. Ohjelmisto joka piraattijohdon kanssa tulee on kräkätty ja saattaa sisältää haitta/vakoiluohjelmia tai sitten ei. Riippuen kaapelin laadusta saattaa diagnostiikka/koodauskäytössä pahimmillaan käydä niin että vituiksi mennyt koodaus saa auton täysin mykäksi eikä sitä saa edes käyntiin ilman että jokaiselle ohjainlaitteelle palauttaa alkup. koodaukset varmuuskopioista. Olen yhden tuollaisen auton "elvyttänyt" (aidolla VCDS:llä) jossa oli can-väyläohjaimelta hävinnyt kaikki ohjainlaitteet (muistaakseni omistaja vähän "testaillut koodata" kiinan autocomilla) ja autolla pystyi ajamaan kyllä mutta mittaristo loisti kuin joulukuusi eikä juuri mikään lisä/turvalaite toiminut.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Mikey

No minäpä kirjoitan tuon MM:n tekstin omasta mielestäni asiallisesti:

"Kopiokaapeleilla on ollut hankaluuksia saada yhteys auton kaikkiin moduleihin, eikä silloin voi tietää onko vika autossa vai kaapelissa. Sama pätee myös koodauksiin; kaapeli saattaa antaa autolle väärää tietoa, minkä selvittäminen voi olla hankalaa. Minulla on itselläni ollut kopiokaapeli, enkä suosittele sellaisen hankkimista. Aidon kanssa ei ole ollut ongelmia. Jos aidon hinta tuntuu liian suurelta, suosittelen olemaan hankkimatta kopiota. Obdeleven on hyvä budjettivaihtoehto."

Ei se tuon vaikeampaa ole.

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä.

tkp

Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.05.21 - klo:21:41
Taitaa siellä päässä olla lataukset huipussaan, vastauksessa ei ollut minkään sortin vittuilua vaan oli harvinaisen asiallinen sävyltään.


Jos ostat piraattijohdon niin se saattaa toimia hienosti, saattaa myös olla toimimatta. Ohjelmisto joka piraattijohdon kanssa tulee on kräkätty ja saattaa sisältää haitta/vakoiluohjelmia tai sitten ei. Riippuen kaapelin laadusta saattaa diagnostiikka/koodauskäytössä pahimmillaan käydä niin että vituiksi mennyt koodaus saa auton täysin mykäksi eikä sitä saa edes käyntiin ilman että jokaiselle ohjainlaitteelle palauttaa alkup. koodaukset varmuuskopioista. Olen yhden tuollaisen auton "elvyttänyt" (aidolla VCDS:llä) jossa oli can-väyläohjaimelta hävinnyt kaikki ohjainlaitteet (muistaakseni omistaja vähän "testaillut koodata" kiinan autocomilla) ja autolla pystyi ajamaan kyllä mutta mittaristo loisti kuin joulukuusi eikä juuri mikään lisä/turvalaite toiminut.

Voisin  lyödä pullakahvista vetoa että olisi saanut auton sekaisin ihan oikeallakin kaapelilla :) Jos lähtee randomisti koodailemaan autoa ilman että on tietoa mitä mikäkin muutos tekee niin kyllähän se auto on sekaisin oikeallakin ohjelmalla.

Mutta tosiaan noi piraattikaapelit saattaa toimia ihan normaalisti tai ei toimi ollenkaan ja kaikkea siltä väliltä. Oma kiinankaapeli on jonkun kerran valittanut ettei saa yhteyttä ohjaimeen mutta yleensä uudelleen kun lataa ohjelman niin alkaa toimimaan. Muutamat koodaukset mitä on tullut tehtyä niin on toiminut ok. Omalla riskillähän noita käyttää. Ja ohjelmaa ei saa päivitettyä.

M_M

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.21 - klo:22:01
Ei se tuon vaikeampaa ole.

Jos on pokkaa kysellä piraattiohjelmistojen toimivuudesta, niin silloin pitää pystyä vastaanottamaan myös pientä piikittelyä ilman mielipahaa. Ei siinä sen kummempaa. Tuo vastaukseni oli huomattavan siististi kirjoitettu, verrattuna siihen mitä todellisuudessa ajattelin. Ilmeisesti varsinainen asiakin tuli kuitenkin selväksi?
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Jultsu

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.21 - klo:22:01
No minäpä kirjoitan tuon MM:n tekstin omasta mielestäni asiallisesti:

Ihan mielenkiinnosta, voisitko vielä uudelleekirjoittaa puhtaaksi oman öykkäröivän viestini, poistaen sieltä öykkäröinnit?

tietää sitten jatkossa millä tavalla herran viesteihin pitäisi vastata jos uusia kysymyksiä (piraatti)vcds:n käytöstä tulee foorumille.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Mikey - 22.05.21 - klo:20:17
^Ei pääse vieläkään jatkoon. Kitupiikki on kitupiikki...

Mitä ominaisuuksia kopiokaapelissa häviää?

Itse haluaisin kääntää asian niinpäin, että OBDeleven on niin halpa ettei piraatti VCDS:n kanssa juurikaan säästä edes euroja.

https://obdeleven.com/en/products-page

1st gen plugi maksaa 39,99e ja on kuitenkin aika kattava, ainut ettei toimi Applen laitteiden kanssa.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Daatta

Menkääpä kysymään miltä tahansa foorumilta ohjeita kopiokaapelin käyttöön/hankkimiseen niin ei sieltä mitään päänsilittelyä tule... https://forums.ross-tech.com/index.php esimerkiksi. :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

JPN_V70D3OR

Sain DLR takavalot palamaan aktivoimalla koodin 116593, tuo kuitenkin sytytti myös mittarivalot, vaikka valokytkin on 0 tai Auto.
Kuinka saan mittarivalot seuraamaan varsinaisten ajovalojen palamista?
Golf VII Multifuel 1.4TSI -14
Volvo V70 D3 OceanRace -12 DriverSupport

seppotaas

Transporter T5.1 (2011) polttoainemittarin kalibrointi, onko sen aidolla kaapelilla mahdollista tehdä ? Delphi ei ainkanaan kykene tuohon.... Nyt noin 1/4 mittari määrällä löpö loppuu.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

b1mpo

Eiköhän siellä ole ennemmin vika, jota ei kalibroinnilla korjata?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

derpilz

Hei. Piti ihan kirjautua tänne kyselemään, koska apua en googlella löytänyt.
Eli VCDS kekkuilee. Pitäisi saada Golf mk4 1.8t kaasuläppä sopeutettua. Humputtelee kierroksia silloin tällöin ja antanut myös vikakoodin.
Kyseessä kiina kaapeli, mutta auton käynnissä ollessa kaikkiin mahdollisiin moduuleihin pääsee käsiksi. Ongelma on se että sopeutus täytyy tehdä vain virrat päällä ja
tässä tulee ongelma. VCDS ei saa yhteyttä. Tulee joku "Too many connection errors" ilmoitus.
Jälkiasennus mankka revitty irti luvun ajaksi.

Faiber

Onko aivan varma, että radion takaa on k-linja kytkemättä mihinkään? Ettei kukaan ole ranettanut johtosarjaa siten, että pelkkä radion poistaminen ei auta. Pitäisi olla harmaa/valkoinen johto auton johtosarjassa. Jos kaapeli on ftdi sirulla, sarjaportin latenssin pudottaminen auttaa usein yhteysongelmiin, mutta erikoista jos käynnissä ollessa toimii.
Vw Passat variant 1.9 tdi 96kw 2003
Vw Passat variant 1.9 tdi 66kw 2000
(ex) Vw Passat variant 1.9 tdi 55kw 1995

derpilz

#1163
Joo se radion piuhoihin tuleva ei ole missään kiinni. Kävin eilen paikallisella korjaamilla ja hekään eivät saaneet yhteyttä eli tuskin on nyt kaapelista tai ohjelmistosta kiinni. Jotakin kummaa on menossa ettei obd saa virtoja tai jotain muuten kuin auton käydessä.. onko ideoit?

seppotaas

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.07.21 - klo:07:49
Eiköhän siellä ole ennemmin vika, jota ei kalibroinnilla korjata?
Niin näissähän on tämmöinen mittaristo, eikä perinteinen viisari.
 


eli 8 segmenttiä joita paistatellaan tilanteen mukaan. Nyt kun tankkaa täyteen saa ajaa noin 500km ennenkuin tipahtaa pykälän. Tominta vaikuttaa muuten normaalilta.
----------------------------------------------------------
Mese C250 -12
Fabia -09 1.6i 16V
Volle V40 -18
Ford Anglia 1.0 -65
-----------------------
EX: Audi A2 1.4 -00, VW 1302 -71, Golf GTI 16V -88, Golf Variant TDI -11, VW Golf 1.6 TDI 4motion -11, Golf TDI 1.6 BM -14, Transporter 5.1 TDI -11, Seat Cordoba 1.9 TDI -99, Skoda Octavia 1.9 TDI -06, Skoda Octavia 1.6 TDI -11, Octavia Kombi 2.0 TDI 4x4 -11

Mestarimarttinen

Mistä tietää onko 3,10 vai rajoittamaton lisenssi? Näkeekö jostain?

välkky

VCDS kertoo tuon max määrän ja montako on käytetty
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21
Skoda Octavia TDI RS -16

altti450

Moro! Mulla on vanhalla läppärillä (WinXP) joku vanha vag-com (olikohan 419 US) versio. Tässä löytyi ajoneuvoista octavia II saakka mutta omaani mk3:sta ei. Millä versiolla pääsisin käpistelemään mk3 RS:ää? Pitäisi uutta akkua päästä koodailemaan.

o.b.

Lainaus käyttäjältä: altti450 - 12.06.23 - klo:10:00
Moro! Mulla on vanhalla läppärillä (WinXP) joku vanha vag-com (olikohan 419 US) versio. Tässä löytyi ajoneuvoista octavia II saakka mutta omaani mk3:sta ei. Millä versiolla pääsisin käpistelemään mk3 RS:ää? Pitäisi uutta akkua päästä koodailemaan.
HEX-v2 tai HEX-Net

altti450

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 12.06.23 - klo:10:40
HEX-v2 tai HEX-Net

Tubessa jollain oli video tästä operaatiosta minkä teki vag-comilla?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy