Kosketusnäyttö vai perinteinen näyttö

Aloittaja Flat, 19.06.17 - klo:07:44

« edellinen - seuraava »

Flat

Tämä jakaa varmasti mielipiteitä. Miten on, onko kosketusnäyttö autossa järkevä vaihtoehto vai onko perinteinen näyttö sittenkin parempi ?

Katsottaessa asiaa vahvojen rinkulalasien läpi, olen sitä mieltä että tälläinen Audi/BMW/MB tyyppinen perinteinen näyttö jota ohjataan nappuloilla ja  rullilla, on toimivampi ratkaisu rajoitteistaan  huolimatta. Itseäni häiritsee se, että esim V90:ssä näyttö on alhaalla, jolloin kun sitä räplää niin katse on täysin pois liikenteestä, mitään toimenpiteitä "sokkona" sillä ei tehdä.  Sormen pitää osua oikeaan kohtaan, joka on joskus hankala mökkitiellä ajellessa.  Audin näyttöä  voi ohjata MMI pyörällä kättä nostamatta keskikyynärnojalta ja monet toimenpiteet onnistuvat sokkona, ilman että tarvitsee katsoa näyttöä ollenkaan.

Osasyy kosketusnäyttöjen yleistymiseen on varmasti se, että ne ovat halvempia kuin järjestää näyttö ja kymmeniä nappuloita.

Molemmilla systeemeillä on omat vahvuutensa ja rajoitteensa, mutta mitä mieltä on raati ?












image upload



Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

mfroberg

Autossa joka liikkuu tasaista tietä pitkin niin sopivalla korkeudella(kuten mulla Leonissa) oleva kosketusnäyttö on jees. Eli eroon nappihelvetistä. Veneessä sitten mieluummin fyysiset näppäimet plotterissa, keinutus on välillä sellaista ettei kosketusnäytöllä tekisi yhtään mitään.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

teräksenharmaa

Kosketusnäyttö vie tämän kisan nopeudellaan ja joustavuudellaan. Toki toteutus on merkiksee paljon, jopa tätä teknologiavalintaa enemmän, mutta Volkkarin kosketusnauttöpohjainen järjestelmä on todella hyvä. Ajon aikana kaikki vaativampi infojärjestelmän räplääminen vie aina liian paljon huomiota riippumatta siitä, räplätäänkö nappeja vai lähmitäänkö näyttöä. Kosketusnäytöllä ehtii valoissa tehdä yhtä sun toista. Ajon aikana tehtävät säädöt hoidetaan ratin napeilla ja uusimmissa järjestelmissä olevalla eleohjauksella. Android auto tuo ääniohjauksellaan ja applikaatiollaan mukaan kokonaan uuden maailman ja tässä kosketusnäyttö on mukavuusalueellaan.

Pidän selvänä, että napit ja ohjainrullat tulevat poistumaan saksalaisten premiumeidenkin kättöliittymistä. Bemarihan otti jo kosketusnäytön nappien rinnalle. Itse heivaisin ne napit mäkeen ja korvaisin vaikka mukitelineellä Passatin tyyliin. Tuosta juuri oikeassa paikassa olevasta tukevasta mukitelineestä kun on nappeja enemmän iloa minulle. Seuraava A6 esitellään pian ja se kertoo Audin lähitulevaisuuden valinnat.

Flat

Näinhän se taitaa olla että kosketusnäytöt tulevat halusi tai ei. Tosin on hauska nähdä mikä on linja uuden A6:sen kohdalla.

Tuo MMI nappulla liikkuminen on vaan aika kätevää ja nopeata ja ennekaikkea leppoisaa ( kättä ei tarvitse edes nostaa kyynärnojalta) , että ikävä tulee sitä jos kosketusnäyttöihin siirrytään.

exlex

Itse sanon omalla kokemuksella, että ajon aikana ehdottomasti fyysiset napit jo pelkän turvallisuuden vuoksi ja paikallaan ollessa asetuksia säätäessä kosketusnäyttö. Pelkkä kosketusnäyttö on totaalisen hanurista. Ajan aika-ajoin eri vw-malleilla joissa pelkkä kosketusnäyttö ja se on mielestäni ihan pers@!stä!

Kosketusnäytön plussat ja miinukset:
Plussat:
+ jos pitää selata jotain asetuksia paikallaan ollessa, asettaa navigaattoriin osoitteita tai kirjoittaa puhelinnumeroita tämä on kosketusnäytöllä helppoa.

Miinukset:
- näyttö on todella vaikea käyttää ajonaikana, koska katse irtoaa tiestä
- koskettaessa jotuu nojailemaan eteenpäin ja nostelemaan kättä ylös päin, joka on todella ärsyttävää ajonaikana.
- mielestäni melko turvaton käyttää ajonaikana.

Navigointinäppäimet (fyysinen rolli ja näppäimet, kuten Audi, BMW, Merzedez ja Mazda)
Plissat:
+ ajonaikana täysin ylivoimainen, koska ei tarvitse nostaa katsetta tiestä vaan säätämään asioita pelkstä muistista.
+ kättä ei tarvitse nostella näytölle

Miinukset:
- isompien säätöjen tekeminen hieman hitaampaa, muttei merkittävästi. Kuten navigoinnit, puhelinnumeroiden kirjoittaminen.

Mielestäni ehdottomasti paras järjestelmä on näiden yhdistelmä, kuten Mazdalla ja BMW:llä. Ne on myös testeissä kehuttu ja ennen kaikkea BMW:n järjestelmä on kehutta markkinoiden parhaaksi. Jos itseni pitäisi valita jomman kumman väliltä, niin Audin navigointi mielummin, kun pelkkä kosketusnäyttö. Yhdistelmä olisi paras.

sakal83

Kosketusnäytöt kun saavat Suomeenkin rinnalleen toimivat ääniohjaukset, niin ei tarvitse käsiä irrottaa ollenkaan ratista ;)
Itse "kirjoitan" whatsup viesteissä jo useasti viestit puheella. Menee n.90% oikein tekstit. Toimii varmasti vielä paremmin helpomman kieliopin omaavalla kielellä.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

exlex

Itselläni on puheenohjaus sekä autossa, että puhelimessa ajon aikana ja mielestäni se helpottaa joitakin asioita, mutta ei korvaa fyysisiä nappeja. Itse käytän puheenohjausta lähinnä. Lähetä viesti henkilölle nännännää:"olen perillä 15min päästä". Lähetä. Tai soita henkilölle x. Soita kaikki kappaleet sekoitettuna. Mutta edelleen hoidan useat ominaisuudet, kuten lähteen valitsemisen (puhelin, radio, media, navigaattori), biisien valitseminen, vaihtaminen jne. on keskikonsolin ohjausalueesta niin paljon nopeampi hoitaa, kuin puheella tai kosketusnäytöltä.

Kaikista paras on kun on käyttänyt noita kaikkia, niin huomaa että kaikilla noilla on paikkansa, mutta jos yksi on pakko valita niin ehdottomasti keskikonsolin navigointi on turvallisin ja paras. Itse luulen ja toivon, että mennään siihen että autossa on noi kaikki vaihtoehdot, kuten BMW:ssä ja Mazdassa.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 20.06.17 - klo:07:58
Kosketusnäytön miinukset:
- näyttö on todella vaikea käyttää ajonaikana, koska katse irtoaa tiestä

Navigointinäppäimet (fyysinen rolli ja näppäimet, kuten Audi, BMW, Merzedez ja Mazda)
Plissat:
+ ajonaikana täysin ylivoimainen, koska ei tarvitse nostaa katsetta tiestä vaan säätämään asioita pelkstä muistista.
Miinukset:
- isompien säätöjen tekeminen hieman hitaampaa, muttei merkittävästi. Kuten navigoinnit, puhelinnumeroiden kirjoittaminen.
Mitä sellaisia säätöjä teet ajon aikana, joiden vuoksi kosketusnäyttöön tarvitsee katsoa, mutta nappien kanssa voi vain katsella koko ajan tietä?

Mielestäni se, että kosketusnäytöllä kirjoittelee osoitteen helposti valoissa, mutta rullilla selaamalla jo maan valintakin ottaa aikansa. Puheohjaus toki auttaa tässä ongelmassa.

exlex

Kannattaa käyttää sekä kosketusnäytöllistä, että autoa jossa keskikonsolissa säätimet, niin huomaat mukavuus eron. Käytän säätimiä keskikonsolista koko ajon aikana. Esim. Vaihda radikanavia, iPhonen biisejä, muistikortin biisejä autosta, soitan puheluita. Useammat toiminnoista on sellaisia, että teen käsimuistilla ja ei tarvitse irrottaa katsettani tiestä tai jos tarvii, niin käännän vain silmiä sekunniksi. Kun taas kosketusnäytöllä tulee nojattua usein eteen päin, sormea pitää kohdistaa ja usein tulee virhepainalluksia. Keksipaneelista ei tarvitse nostää kättä yhtään, vaan se saa levätä kyynärtuella.

Itse kannata ehdottomasti noiden kaikkien yhdistelmää, kuten BMW:llä. Aivan ylivoimainen järjestelmä! Mielestäni pelkkä kosketusnäyttö on melko huono. Tottakai sitä on hieno esitellä kavereille, mutta käytettävyys on mielestäni melko rieska ajonaikana. Muutenkin VW, Skodan koko auton mutimedia käyttö sekä ratista, että kosketusnäytöstä on kuin käyttäisi jotain vanhas Nokian puhelinta. Siis kyllä se toimii ja on ihan ok, mutta en luopuisi keskikonsolin ohjaimista todellakaan mielelläni. Näyttäsi myös siltä, että muutkin automerkit on siirtymässä siihen, että kosketusnäyttö sekä keskikonsoliyhdistelmä.

Saadaan sitten kaikki itselle mieluinen tapa käyttää laitteita.  :)


Flat

#10
Vastaus audin tulevaisuuten taitaa olla tässä

We have our annual developer conference, Google I/O 2017 starting today, and Android Auto team will be there! :)

Earlier this week Volvo and Audi announced they will build Android right into their next generation of connected cars. One of our Product Managers, Haris Ramic shared the story on The Keyword. As shared in the blog post, there'll be the preview of Volvo / Audi systems in I/O 2017. Also there'll be demo of Android Auto on your car display and on your phone screen.

Our team will host a session "Assisting the Driver: From Android Phones to Android Cars" this afternoon (May 17, 2pm PT). Tune into the livestream of our session if you are interested, and feel free to discuss Android Auto in I/O 2017 on this thread.





https://photos.google.com/share/AF1QipOp2N9431q3z4tXlud1-29PPTSVm_A7xtI3Ko3Mjqa0clyjKhHQ0Ze89MLUTps2bg/photo/AF1QipMTj8EV_cXSc-C_NFosUoWNKPRSvfIIgCg1WHu5?key=allZMDhxeVZrcXFJVjVpNllmNjBfQjJHN1JyQ0Vn


Tuosta ei vielä selviä onko MMI nappula mukana.... tod näk on

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: exlex - 21.06.17 - klo:12:20
Kannattaa käyttää sekä kosketusnäytöllistä, että autoa jossa keskikonsolissa säätimet, niin huomaat mukavuus eron. Käytän säätimiä keskikonsolista koko ajon aikana. Esim. Vaihda radikanavia, iPhonen biisejä, muistikortin biisejä autosta, soitan puheluita. Useammat toiminnoista on sellaisia, että teen käsimuistilla ja ei tarvitse irrottaa katsettani tiestä tai jos tarvii, niin käännän vain silmiä sekunniksi. Kun taas kosketusnäytöllä tulee nojattua usein eteen päin, sormea pitää kohdistaa ja usein tulee virhepainalluksia. Keksipaneelista ei tarvitse nostää kättä yhtään, vaan se saa levätä kyynärtuella.

Itse kannata ehdottomasti noiden kaikkien yhdistelmää, kuten BMW:llä. Aivan ylivoimainen järjestelmä! Mielestäni pelkkä kosketusnäyttö on melko huono. Tottakai sitä on hieno esitellä kavereille, mutta käytettävyys on mielestäni melko rieska ajonaikana. Muutenkin VW, Skodan koko auton mutimedia käyttö sekä ratista, että kosketusnäytöstä on kuin käyttäisi jotain vanhas Nokian puhelinta. Siis kyllä se toimii ja on ihan ok, mutta en luopuisi keskikonsolin ohjaimista todellakaan mielelläni. Näyttäsi myös siltä, että muutkin automerkit on siirtymässä siihen, että kosketusnäyttö sekä keskikonsoliyhdistelmä.
Olen kyllä kokeillut aika monia erilaisia autoja. Suurin pettymys oli ehkä 2015 mallinen C-Klasse, jonka navin hitaus yhdistettynä piiri pieni pyörii -sulkeisiin, oli kösittämättömän heikko esitys tuoreelle premiumille.

Itse vaihtelen muistikortin biisit, Spotifyn biisit, radiokanavat ja nettiradiokanavat joko ratin napeilla tai äänikomennoilla. Puhelut soitan äänikomennoilla. Jostakin rullasta selailu tuntuu aika kankealta nouhin verrattuna. Näyttöön sormeni yltäisi kyllä ilman selän irroittamista penkistä.

Nokiallahan oli filosofia, että ei uskallettu karsia ylimääräisiä ja tehdä sitä yhtä asiaa hyvin, vaan nappeja piti olla paljon ja niiden lisäksi ympättiin yhtä sun toista. Tämä on mun mielestä lähempänä tuota sun toivetta siitä, että kaikki vaihtoehdot pitää olla saatavilla. Monesti yksinkertainen on toimivaa, niin kuin tämäkin tabletti, millä tätä viestiä kirjoitan, todistaa. Voi käydä hyvinkin niin että autoissakin on pian vain googlen käyttöliittymää ja tarvittava määrä kosketusnäyttökä. Joidenkin huhujen mukaanhan tuossa tulevassa A6:ssa olisi useampia kosketusnäyttöjä. En oikein jaksa uskoa, että niiden rinnalle tulisi enää mitään selausrullia.

Flat

Tuossa videossahan on juuri kaksi kosketusnäyttöä, ja on hyvin todennäköistä että kuutosessa tämä tulisi oleman myös.

Oli nappeja tai ei , niin joka tapauksessa tulevaisuuden autoilijan vakiovarusteisiin kuulu suihkepullo ruudunpesuainetta ja rätti jotta noi kaikki ruudut saa sormenjäljistä puhtaaksi.

Ehkäpä kahdeksankymmentäluvun lampunpesimet tulevat takaisin tällä kertaa kosketusnäyttöihin?
Saisivat keksiä sormenjälkiä hyljeksivän ruudun. Mäkkäripitstopin jälkeen kun menee tökkimään tahmean suolaisilla cheddarsormilla ruutuja, niin jippii.

BMF

Perinteinen kosketusnäyttö  ;D

En tiedä onko sitä näyttöä tarvis räplätä ajon aikana. Volumet ja biisit jne vaihtuu rattinapeista. Myös android auton uusi komentotoiminto helpottaa käyttöä ja ei tarvitse naputella esim navia käytettäessä osoitteita enää.

Toki suuremmat ja sujuvammin toimivat kosketusnäytöt on nykyään muutenkin helpompikäyttöisiä kuin nuo vanhat alle 6 tuuman esim vanha bolero 5.8" oli aika onneton käyttää kun vertaa uuteen 8 tuumaiseen.

Itseäni häiritsee esim c mersun näyttö joka on liiak ylhäällä asennettuna ja kaiken lisäksi typerännäköinem kun on tavallaan erillisenä laitteena kojelaudassa kii.

Mutta nämä on vähän makuasioita ja tottumishommia.
Ajossa: Passat Variant 2.0TDI (EVO) DSG -20
-Octavia III Combi RS FL 2.0 TDI DSG -17
-Octavia III Combi 1.4 TSI DSG -13

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.06.17 - klo:06:44
Mäkkäripitstopin jälkeen kun menee tökkimään tahmean suolaisilla cheddarsormilla ruutuja, niin jippii.

Jos nyt pakko tuollaista sotkua on syödä ja levitellä pitkin autoa, niin onhan sileän näytön siivoaminen nyt kertaluokkaa helpompaa kuin lukuisten geometrialtaan monimutkaisten ja vedelle arkojen nappien puhdistaminen.

Flat

joskus on tullut istuttua sellaisen auton kyydissä, missä ei sitten viime kaustisten kansanjuhlien ole ruutua pyyhitty, niin aika armottoman näköinen ruutu oli. Tätäkin sakkia on joille siivoaminen autossa ei ole itsestäänselvyys.....

Mutta joo, onhan se nappulaviidakko ikävämpi pyyhkiä kokiksesta, cheddarista ja salaatinriekaleista puhtaaksi.

JiiJii71

Tuossa ehkä tällä hetkellä toimivin nayttö/käyttö yhdistelmä. Selkeät, isot ja loogisesti toimivat nappiohjaimet ohjauspyörässä, järkevä kokoluokka (10,2") ja ennenkaikkea toimiva logiikka. Tuohon kun vielä yhdistetään mukautuva mittaristo, laser-hud (navigointi, nopeus, vaihteet...) ja dual-view eli matkustaja voi katsoa telkkariohjelmaa ja kuljettaja samaan aikaan navigointiohjetta - niin alkaa olla. Hankala pistää paremmaksi.


https://youtu.be/F1EVfgCrsrU
Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

JiiJii71

Octavia RS TDI DSG 4x4 LB
Audi A4 2.0T quattro B7

Flat

Nytkun kosketusnäytöistä on tullut arkipäivää, niin olen kyllä sitä mieltä että suuntaus on huono käytettävyyden ja liikenneturvallisuuden kannalta.
Artikkelin kanssa saamaa mieltä, että katse kyllä helpposti unohtuu näytölle liian pitkäksi aikaa. Veikkana että jonkinlaista takapakkia otetaan tässä asiassa tai ehkä otetaan vaan maalaisjärki käteen ja ajatellaan asioita hieman uusiksi.

https://moottori.fi/liikenne/jutut/oikeustapaus-saksassa-kosketusnayton-kaytto-ajon-aikana-kavi-kalliiksi/

cosmos

Fyysiset nappulat paljon paremmat käyttää vaikka täysin sokkona. En myöskään tykkää digitaalisista mittarinäytöistä ja kellokin on parempi jos on viisarinäyttöinen.
Kaikkiaan tuollaiset näytöt tekevät muutenkin koko autosta halvemman oloisen kuin sellainen jossa on oikeat kunnolliset viisarimittarit.

Flat

Itse en nyt ihan noin jyrkkää linjaa vetäisi. Kyllä hyvin toteutetut näytöt ovat monipuolisempia ja näyttävät vähintäänkin yhtä hyvältä kuin analogisetkin mittarit. Mutta tiettyjen asioiden käytettävyys menee niissä takapakkia.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy