Seat Exeo 2.0 TDI käynnistymisongelma

Aloittaja Outrider, 15.02.24 - klo:13:32

« edellinen - seuraava »

Outrider

Seuraavaa ongelmaa '12 vuosimallin diesel Exeon kanssa, ajettu 195tkm: eilen illalla ei tahtonut käynnistyä lainkaan. Startti kuulostaisi pyörivän, mutta kone ei yritäkään. Sitten usemman virtojen päälle ja pois käytön jälkeen lähti kuin palmun alta. Ainut näkyvä ongelma oli kojetaulussa vilkkuva hehkun merkkivalo, joka normaalisti palaa hetken ja häviää sitten.

Epäilin akkua, joten auto yöksi Ctekin perään. Aamulla sama ongelma. Ei yritäkään, kunnes ties kuinka monennella yrityksellä yllättäen hörähtää käyntiin niin kuin ei mitään ongelmaa olisi ikinä ollutkaan.

Tänään luetutin vikakoodit Motomaatilla. Sinne lähtiessä ja pari starttia sen jälkeen ei ollut mitään ongelmia.

Motomaatin kaveri oli vakuuttunut vian löytyvän EGR-venttiilistä tai kaasuläpästä. Näistä ei kuitenkaan tullut vikakoodeja vaan ainoastaan seuraavat:

P305400 Käynnistysmoottori; estynyt tai sähkövika
0134 Radio (autoon vaihdettu jälkiasennussoitin)
00884 Virtalukko, X-kärjet
00885 Virtalukon käynnistyskytkin (liitin 50)

Onko täällä ajatuksia, miten asiaa lähteä jatkojalostamaan?

Edit: Lisätään nyt vielä, että ennen joulua auto vuotipolttoainesuodattimen letkuliitoksesta reippaasti tavaraa pihalle. Letkunpätkä ensi paikattiin purkkavirityksellä ja sitten uudella varaosalla. Tuon korjauksen jälkeen kuitenkin ajettu varmaan pari tuhatta kilsaa ilman ongelmia, joten voiko siitä nyt olla jäänyt mitään probleemaa?

Jacce75

Vikakoodien perusteella lähtisin vaihtamaan virtalukon pohjaa. Tosin sanoit että startti kuitenkin pyörittää. Tässä ristiriita. Toinen mahdollinen syy on startin jäätyminen mutta tässäkin on ristiriita mikäli startti kuitenkin pyörii. Molempia on näistä autoista mennyt.
Jos egr olisi vikaantunut ja jäänyt auki, startti pyörittää mutta egr takia se ei saa tarpeeksi happea jolloin moottori ei käynnisty. Tosin tässä skenariossa olisi egr:stä 100% varmuudella vikakoodi.
Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Outrider

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 15.02.24 - klo:13:50Vikakoodien perusteella lähtisin vaihtamaan virtalukon pohjaa. Tosin sanoit että startti kuitenkin pyörittää. Tässä ristiriita. Toinen mahdollinen syy on startin jäätyminen mutta tässäkin on ristiriita mikäli startti kuitenkin pyörii. Molempia on näistä autoista mennyt.
Jos egr olisi vikaantunut ja jäänyt auki, startti pyörittää mutta egr takia se ei saa tarpeeksi happea jolloin moottori ei käynnisty. Tosin tässä skenariossa olisi egr:stä 100% varmuudella vikakoodi.

Kiitos tästä. Ei ole ainakaan pahan hintainen osa vaihtaa.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy