Audi A5 1.8 TFSI fault code P0171 ja öljyvuoto

Aloittaja AD5Coupe, 23.08.23 - klo:14:53

« edellinen - seuraava »

AD5Coupe

Auto on siis A5 B8 -08 1.8 TFSI. Tunnin motariajon jälkeen alkoi käydä huonosti joutokäyntiä ja joutokäyntinopeus oli 800-2000 rpm.
Antaa vikakoodia P0171 System too lean Bank 1. Jostain päin moottoria kuuluu myös välillä kovaa vinkunaa. Lueskelin palstalta vikakoodiin liittyviä juttuja ja PCV taitaa olla todennäköisin syyllinen tähän. Mutta, samanaikaisesti moottori alkoi vuotaa öljyä jostain takapäästä, minne ei konepellin kautta näe. Vuodon paikallistaminen vaatinee auton alle menon.

Oliko tämä vain sattumaa, vai voiko öljyvuoto liittyä jotenkin tuohon moottorin huohotusongelmaan ja jos voi, niin onkohan moottorin takaosassa joku tyypillinen paikka joka vuotaa?
Sen PCV:n vaihto ei näytä kovin työläältä, mutta öljyvuoto vaatii varmaan korjaamolle viennin, koska itsellä ei ole paikkaa missä pääsisi alakautta puuhastelemaan.
Löytyykö hyviä vinkkejä tähän ongelmaan?

Terv. Ismo

SNG

Ã,,itini samanikäisessä ja samalla tekniikalla olevassa A3 SB:ssä meni kanssa tuo venttiili, tosin ilman öljyvuotoa.

Kannattanee vaihtaa myös ne härpäkkeeseen tulevat muoviputket. Ilmeisesti on olemassa joku tehtaan ohje (ainakin Skodille) 100000 km vaihtovälistä.

Uusittiin, mutta tuo vikakoodi pompsahtelee edelleen aikaajoin.

Imusarjalle teetettiin pähkinänkuoripuhallus. Ei auttanut ongelmaan.

Viimeisin vinkki tutulta Skodan merkkarin huoltopäälliköltä oli lambda-anturi. Seostietohan tulee lambdalta. Jos antaa "järkeviä" lukemia eli "toimii", voi moottorinohjaukselta loppua säätövarat -> vikakoodi tuosta laihalla käymisestä. Tälle ei olla lähdetty vielä tekemään mitään toimenpiteitä, mutta ihan järkevänoloinen teoria.

Sitten kuulin erään huollon yrittäjältä, että moottorin stefojen kautta voi myös imaista ilmaa huohottimen kautta.

Seurailen ehdottomasti tätä ketjua.

AD5Coupe

Sen verran vielä päivitystä, että PCV:n kalvokammion kannessa kun on se pieni reikä, niin siinä tuntuu jatkuva imu, ja kun avaa öljykorkin niin siinä on aika kova imu.
Kalvokammion kantta ei taida saada ehjänä auki että näkisi onko kalvo risa. On aika tukevat muovikynnet sitä kantta pitelemässä.

Ismo

o.b.

Kaverin autoon vaihdettiin PCV:n kalvo, vanha oli ihan sökö. Kannen saa varovasi ottamalla ehjänä irti.

Mulle on maailmalta tulossa PCV:n korjaussarjoja pieni erä, laitan tänne myyntiin kunhan lähetys saapuu. Kannen ulkohalkaisija sarjoissa noin 92,5mm.



AD5Coupe

Mikähän olisi hyvä työkalu tuon kannen irrotukseen? On aika kovaa muovia ja varmaan hajoaa helposti jos voimaa pitää käyttää vähän enemmän. Pienellä ruuvarilla ei saa hyvin kammettua kun venttiili on paikallaan.

o.b.

Kahdella pienellä lattapääruuvarilla irrotettiin. Ensin kaksi vierekkäistä ja sen verran nostaa samasta kohtaa, ettei kielekkeet pääse lukkiutumaan takasin.  Sitten yksi kieleke kerrallaan lisää. Kaveri avittamaan ei olisi pahitteeksi.

Vois varmaan kokeilla avatun kielekkeen alle muovikortin tmv. palasta. Lämmitys föönillä voisi myös helpottaa ehjänä pysymiseen.

AD5Coupe

Moi taas. Tuli jokunen viikko sitten vaihdettua koko PCV-venttiili, ja käyntiongelmat korjaantuivat saman tien. Harmi vaan öljyvuoto jäi. Auto menee ensi viikolla pajalle ja jos kampuran takatiiviste paljastuu syylliseksi, niin kamaa menee purkuun sen verran, että vaihdatan kytkimen samalla vaivalla. Alkuperäisellä kytkimellä on ajettu 173 tkm ja pientä orastavaa oiretta siinä on, eli kylmänä pikkuisen ravistaa.

o.b.

Hyvä kun tuli kuntoon käynnin osalta. Mulla on nyt varastossa uusia kalvoja kansineen. Löytyy ilmoitus Myydään-osastolta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy