Octavia III Combi TDI RS manuaali Black Magic

Aloittaja Laakeri, 17.05.14 - klo:07:55

« edellinen - seuraava »

Laakeri

Vihdoin sain ruuvattua valkoisemmat halogeenit paikalleen sumareihin. Suoritin homman sumareiden alla olevan luukun kautta. Luukku lähtee irti kun vääntää jollakin leveähköllä litteällä esineellä yläreunasta siitä sumarin alta (itsellä tuo esine oli voiveitsi  ;D). Totesin parhaaksi keinoksi sen että ensin ottaa johdon irti polttimosta. Sitten kiersin polttimoa väkisin irti voimalla, jolloin ne lukitusklipsit ponnahtivat itsestään irti. Kahdessa neljästä jokin pieni muovinen "korvake" hajosi, mutta en usko että niillä on mitään merkitystä. En laittanut lukitusklipsejä takaisin, koska käsikopelolla ei onnistunut helposti ja polttimot tuntuivat olevan paikallaan tukevasti. Lopputulos on huomattavasti parempi kuin originaalit Osramin keltaiset valot.

Asennusta edelsi auton perusteellinen pesu. Esipesuaine -> painepesuri -> pesu merinovillaisella kintaalla kahdella ämpärillä, huuhtelu ja kuivaus.

Laakeri

Tänään tuli liimattua paikalleen Superskodan suojukset takaovien kynnyksiin. Hyvältähän nuo näyttävät ja suojaavat mukavasti lapsien hiekkaisilta kengiltä.

Laakeri

Viikonloppuna tuli ajeltua kelirikkoisella tiellä ja RS:n alusta toimi sielläkin loistavasti. Napakka jousitus ei niiaile ja pohjat eivät raapineet kertaakaan. Tietysti ylikoon talvirengas korottaa maavaraa jonkin verran ja ajelin toki varoen. Vertailun vuoksi samalla tiellä -01 Golf ja -05 MB C-sarja molemmissa pohjat raapivat maata.

Laakeri

Tuli asennettua musta maskinkehys paikalleen. Hinta marmorilla 46,2â,¬. Auto on nyt täysin musta vanteita lukuun ottamatta ja ehdottomasti kannatti äheltää.  8) Vanhan kehyksen pois repiminen oli yhtä tuskaa ja eihän sitä ehjänä pois saanut. Ehkä joltakin pienikätiseltä voisi sekin onnistua. Kiinnityskorvakkeita on liioitellun paljon ja ne hajoavat helposti. Itse kehys katkeaa helposti jos sitä vääntää.

Laakeri

Eilen laitettiin B-pilarista taaksepäin laseihin mustat metalloidut 15% kalvot. Mielestäni juuri sopiva tehdastummennuksien kanssa. Samalla pääsi (rumasta) vihertävästä sävystä eroon. 5% kalvot olisivat omaan makuun olleet jo liian tummat. Samalla sumuvaloihin laitettiin Lamin-x gunsmoke kalvot. Ei vaikuta valotehoon merkittävästi. Saa nähdä kasvaako nälkä syödessä ja pitääkö ajovaloihin laittaa vaaleampi tint-sävyinen kalvo.

Laakeri

Tänään nakattiin alle esiasennusrenkaat eli Dunlop Sport Maxx RT:t. Melu ei ole mitenkään häiritsevän kovaa, mutta toki kovempaa ja eri sävyistä kuin kitkarenrenkailla. Dieseliä näyttäisi kuluvan vain hieman enemmän (0,2-0,3 l/100km) kesärenkailla. Kitkoilla on nyt ajettu n. 10 800 km ja olivat kuluneet kaikin puolin tasaisesti. Seuraavat kesärenkaatkin tulevat olemaan ylikokoa, koska 45 profiililla etupää keulii aika rumasti.

Laakeri

Kuulin eräältä toiselta palstalaiselta että kalvot ajovaloissa haittaavat näkyvyyttä talvella aika pahasti, vaikka olisivatkin vain hieman tummentavat. Saa siis jäädä laittamatta.

Laakeri

Autolla on nyt rullailtu hieman vajaat 15 000 km, joten käytin auton ylimääräisessä öljyn ja suodattimen vaihdossa. Hintaa kertyi kaikkiaan 128,47â,¬.

Laakeri

Tuli liimattua paikalleen musta takapuskurin lastaussuoja 5E9 064 711. Musta ei ole ihan samaa sävyä kuin Black Magic, mutta toisaalta harvoin takapuskuri on täysin puhdas kurasta, siitepölystä yms.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 28.07.15 - klo:19:33
Tuli liimattua paikalleen musta takapuskurin lastaussuoja 5E9 064 711. Musta ei ole ihan samaa sävyä kuin Black Magic, mutta toisaalta harvoin takapuskuri on täysin puhdas kurasta, siitepölystä yms.

Olisiko tästä mahdollista saada kuvaa? Itse pyysin myyjäliikettä laittamaan suojateipin (tosin kirkkaan) kaupanpäällisenä jo ennen tulevaa luovutusta, kun nostelen pyörätuolia päivittäin monet kerrat konttiin. Kyseinen väritön teippi on jo nykyisessäkin autossa, ja sitä ei juuri ainakaan antrasiitinharmaasta väristä erota. Mustaan väriin (tuleva auto) yhdistettynä en osaa vielä sanoa että miten mahtaa heijastella.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 29.07.15 - klo:15:32
Olisiko tästä mahdollista saada kuvaa? Itse pyysin myyjäliikettä laittamaan suojateipin (tosin kirkkaan) kaupanpäällisenä jo ennen tulevaa luovutusta, kun nostelen pyörätuolia päivittäin monet kerrat konttiin. Kyseinen väritön teippi on jo nykyisessäkin autossa, ja sitä ei juuri ainakaan antrasiitinharmaasta väristä erota. Mustaan väriin (tuleva auto) yhdistettynä en osaa vielä sanoa että miten mahtaa heijastella.

Pistän kuvia, kunhan saan siihen liittyvät tekniset ongelmat ratkaistua.  ;D Pystyykö kuvia lisäämään jotenkin suoraan koneelta?

isoville

Lainaus käyttäjältä: Morpheus3 - 29.07.15 - klo:15:32
Olisiko tästä mahdollista saada kuvaa? Itse pyysin myyjäliikettä laittamaan suojateipin (tosin kirkkaan) kaupanpäällisenä jo ennen tulevaa luovutusta, kun nostelen pyörätuolia päivittäin monet kerrat konttiin. Kyseinen väritön teippi on jo nykyisessäkin autossa, ja sitä ei juuri ainakaan antrasiitinharmaasta väristä erota. Mustaan väriin (tuleva auto) yhdistettynä en osaa vielä sanoa että miten mahtaa heijastella.

Tässä kuva samasta listasta mun mustassa magiassa (perunalla otettu kuva, laatu tämä...)


Omasta mielestä lista sopii hyvin ja sävyero on käytännössä huomaamaton.

Morpheus3

Lainaus käyttäjältä: isoville - 29.07.15 - klo:20:14
Tässä kuva samasta listasta mun mustassa magiassa (perunalla otettu kuva, laatu tämä...)


Omasta mielestä lista sopii hyvin ja sävyero on käytännössä huomaamaton.
On kyllä ihan siistin näköinen, täytyykin harkita tuota sitten kun läpinäkyvä teippi alkaa osoittamaan kulumisen merkkejä uudessa autossa.
Uusin VCDS ja OBDEleven Ultimate käytettävissä Oulussa, YV:llä tavoittaa.

Ajossa: Octavia IV Combi Style 2.0 TSI 190 4x4 DSG Black Magic
Ex: Skoda Octavia Combi L&K 1.8 TSI 4x4 DSG -16, Skoda Octavia Combi Elegance 2.0 TDI 4x4 DSG -12, Audi A4 Avant Business 1.8T Multitronic -07, ja kasa Saksan Ladoja.

Laakeri


Laakeri

Tänään aamulla napsahti motarilla lasiin kaksi kiveä, joista toinen rikkoi lasin. Onneksi iskemä ei ole näkökentässä, ensimmäiseen katsastukseen on reilusti aikaa ja lasivakuutus on voimassa.

VAGabond

Itseäni kiinnostaisi etumaskin kehyksen vaihto mustaan. Joku mainitsi toisessa ketjussa, että vaatisi puskurin irroittamista. Saitko irroitettua kehyksen ilman että piti purkaa enemmänkin keulaa? Vaikka vanha kehys hajoilikin, niin meneekö uusi vaan painamalla paikalleen?
Ajossa Ford Focus MK4 (MY19)
Ex. autot
Octavia III Combi 1.4 TSI DSG MY15
Octavia II pre-FL Combi 1.6 MPI

clacson

Lainaus käyttäjältä: VAGabond - 10.08.15 - klo:16:36
Itseäni kiinnostaisi etumaskin kehyksen vaihto mustaan. Joku mainitsi toisessa ketjussa, että vaatisi puskurin irroittamista. Saitko irroitettua kehyksen ilman että piti purkaa enemmänkin keulaa? Vaikka vanha kehys hajoilikin, niin meneekö uusi vaan painamalla paikalleen?
Itse en purkanut yhtään keulaa, alhaalta kromiklipsit poikki ja sitten vetämällä kehystä irti. Meni noin 7-8 palaan ja aikaa otti 10-15 min, uusi vain painamalla kiinni.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Laakeri

Lainaus käyttäjältä: VAGabond - 10.08.15 - klo:16:36
Itseäni kiinnostaisi etumaskin kehyksen vaihto mustaan. Joku mainitsi toisessa ketjussa, että vaatisi puskurin irroittamista. Saitko irroitettua kehyksen ilman että piti purkaa enemmänkin keulaa? Vaikka vanha kehys hajoilikin, niin meneekö uusi vaan painamalla paikalleen?

Purin keulaa vain sen verran että avasin muutamat ruuvit maskin yläpuolelta. Siitä raosta sai käden maskin taakse juuri ja juuri kun sopivasti venytti. Uusi menee aivan heittämällä paikalleen.

Laakeri

Jos jollakin on ylimääräiset 17-18" mustat (tai todella tummat harmaat) vanteet myytävänä niin saa huudella. Saattaisin olla kiinnostunut sellaisista tai sitten orkkisvanteet menevät maalaukseen.

Laakeri

Tänään laitetaan talvirenkaat alle, kun mittarissa on 26 218 km. Kitkoilla on nyt siis ajettu 10 800 km ja kesärenkailla 15 400 km. Kitkat näyttivät melkeinpä uusilta, mutta pintaa ei tullut mitattua.

Laakeri

Ei voi kuin hämmästellä kuinka hiljaiseksi auto muuttui. Täytyy valita seuraavat kesärenkaatkin pitkälti alhaisen melun perusteella.

Laakeri

Auto kävi 30tkm huollossa Sveitsinportissa ja hintaa kertyi 260â,¬. Mittarissa 29tkm. Takaiskarit menevät takuuna vaihtoon, kunhan osia saadaan maahan. Kaikissa neljässä talvirenkaassa on pintaa 6,5mm.

Laakeri

Nyt on takuuna vaihdetut uudet iskarit takana. Huoltoneuvoja ei suostunut mitenkään kommentoimaan ovatko uudet jotenkin erilaiset kuin alkuperäiset.

Laakeri

6.4. heitettiin kesärenkaat alle. Mittarissa oli 34 630 km. Kitkoilla on nyt siis ajettu 19 200 km. Kyllähän noilla vielä ainakin yhden talven luulisi pärjäävän.

Laakeri

Mittaristosta ja sen vasemmalta puolelta kuulunut voimakas särinä poistui melkein kokonaan kun ilmasuulake vaihdettiin takuuna. Viisarin verran alle 90 astetta näyttävä lämpömittari kuitattiin ominaisuutena.

Laakeri

Moottoriöljy ja suodatin vaihdettu kun mittarissa 43756km. Hintaa operaatiolle tuli 129â,¬.

Laakeri

Eilen 22.10. vaihdettiin kitkarenkaat alle. Kitkoilla takana kilometrejä 19200 ja kesärenkailla 31800. Auton mittarissa 51001 km. Kesärenkaat lähtevät vaihtoon, vaikka pintaa kyllä vielä olisi. Samalla orkkisvanteet maalataan puolikiiltävällä mustalla.

Laakeri

60 tkm huolto tehtiin kilometreillä 59098 kun auto sitä pyysi. Hintaa kertyi 360â,¬. Huoltoon sisältyi vakiona myös jarrunesteen vaihto.

Laakeri

Suunnitelmat muuttuivat matkan varrella. Myin alkuperäiset kesävanteet pois ja tilalle tuli Japan Racing JR11 kiiltävän mustat vanteet koossa 18" ja ET40. Kesärenkaiksi laitettiin Goodyear EfficientGrip Performance 225/40R18. Mittarissa on nyt 60250 km.

Kitkarenkailla on ajettu nyt n. 28500 km ja turvallisuussyistä taidan laittaa ne syksyllä vaihtoon.

peped

Lainaus käyttäjältä: Laakeri - 18.04.17 - klo:14:21
Suunnitelmat muuttuivat matkan varrella. Myin alkuperäiset kesävanteet pois ja tilalle tuli Japan Racing JR11 kiiltävän mustat vanteet koossa 18" ja ET40. Kesärenkaiksi laitettiin Goodyear EfficientGrip Performance 225/40R18. Mittarissa on nyt 60250 km.

Kitkarenkailla on ajettu nyt n. 28500 km ja turvallisuussyistä taidan laittaa ne syksyllä vaihtoon.

Olisko kuvaa autosta noiden JR11:n kanssa ja olikos nuo vanteet kuinka leveät? Itsellä samat vanteet harkinassa juurikin 18" koossa ja mustana. Lisämadallusta sulla ei taida olla eli vakiokorkeus autossa? 19" olisi toki näyttävämpi mutta 18" kuitenkin ehkä ajokokemuksen kannalta vähän varmempi valinta ja 19" ainakin alkais jo vaatia sitä madallusta.

Itsellä tarkoitus eka talvi ajaa kitkoilla (Nokiat), mutta saa nähdä vaihtuvatko nopeastikin nastoihin.
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy