Audi A6 C7 kokemukset

Aloittaja nemos, 17.07.11 - klo:21:26

« edellinen - seuraava »

nemos

Norjan-reissun jälkeen on 5000 km mittarissa, joten tässä vaiheessa pystyy jo hieman vetämään yhteen kokemuksia.

3.0 TDI 150 kW on hieno moottori. Voimaa en kaipaa enempää ja ääni on eristetty niin hyvin, ettei juuri dieseliksi tunnista. Start-stop toimii hienosti ja sen saa tarvittaessa ohitettua nappia helpommin, kun ei paina jarrua aivan pohjaan. S tronic vaihtaa yhtä huomaamattomasti kuin kilpailijoiden perinteiset automaatit lukuun ottamatta ykköseltä kakkoselle vaihtoa. Keskustelua herättänyttä voimakasta nykäisyä melkein-pysähdyttäessä en ole saanut aikaan kuin kerran aivan alussa. Uutta ohjelmaa selvästi silti kaivattaisiin, jos tuollainen käytös on mahdollista. Norjan serpentiineissä alamäkihidastin oli mainio, kun vauhti pysyi vakaana ilman jarrupoljinta. Moottorin ominaisuuksiin nähden vaihteisto käyttää juuri sopivan alhaisia kierroksia.

Keskikulutus ajotietokoneen mukaan on 5,3 l/100 km. Lukemassa mukana olevasta 4000 km matkasta valtaosa kertyi Norjan-reissulla (joka ei todellakaan ollut tasanopeuksista maantieajoa). Pori-Vaasa -tyyppisellä esteettömällä valtatiellä 99 km/h keskinopeudella kulutus oli sama 5,3 l ja pikkutiellä 75 km/h keskinopeudella 5,0 l. Tasaista 83 nopeutta pääsee parhaimmillaan 4,5 litralla. Tällä hetkellä tuntuisi, että noihin ajotietokoneen lukemiin pitää lisätä todellisuudessa 0,1 litraa. Öljymittarista on min-max välistä kadonnut 10 % 5000 km aikana.

Vakionopeussäädin toimii ongelmitta. Eli nopeus tallentuu juuri napin painamisen hetkellä toisin kuin edeltäjässä ja pysyy vakaana. Jarrutustoiminto toimii alamäessä hienostuneen huomaamattomasti. Vakkarin käyttämistä viiksellä en ole viiden Audi-vuoden aikana oppinut arvostamaan. Ratin napit olisivat aina siinä, missä sormikin. En myöskään ymmärrä logiikkaa miksi esim. 85-(mittari)nopeudesta pitkällä painalluksella nopeutta lisätään 85->90->100. Jos ajan 85:ttä, todennäköisesti olisin hakemassa lisäyksellä lukemaa 105. Vakionopeussäädintä voisi myös täydentää MB-kaltaisella nopeudenrajoittimella.

Ohjauksen kanssa sinuiksi pääsemistä vaikeutti erilainen käyttäytyminen eri ohjelmilla, joten 500 km:n jälkeen olen käyttänyt pelkästään Comfort-ohjelmaa. Ohjaukselle arvosanaksi annan 9+ ja edeltävän mallin hydraulitehosteiselle 10-. Ehkä esim. Dynamic-asennossa saisi lisää täsmällisyyttä, mutta jotenkin Comfortin rauhallinen ohjautuvuus miellytti kokonaisuutena enemmän. Mutkatiellä ohjaus toimii Comfortillakin hienosti, mutta suoraan ajettaessa tunto keskialueen tuntumassa ei ole täydellinen. Ajettavuutta mukavuuden sijasta priorisoivat valitsevat 18" tai 19" pyörät, joilla saanee tapettua loputkin hyvin lievästä huojakkuudesta, jota 17" pyörillä esiintyy esim. kaistanvaihdossa. Suuntavakavuus puolestaan on jopa edellistä parempi ja urat eivät ohjaile autoa lainkaan.

Jousitusmukavuus on selkeästi edeltävää mallia parempi ja 17" pyörillä epäilemättä eräs markkinoiden parhaista. Tärinäraidat tuntuvat hämmästyttävän vähän. Hidastetöyssyyn, jossa monella muulla tavallisella autolla 30 km/h on liikaa, pystyy ajamaan 40 km/h nopeudella ja töyssy ylittyy lähes huomaamatta. Jousituksen liikkeet ovat toisaalta pitempiä ja kimmoisempia kuin edellisessä mallissa - aivan samoin kuin BMW:llä E60->F10. Jousitus toimii täysin äänettömästi.

Melusta olen jo esittänyt palstalla mielipiteeni, joka ei ehkä vastaa kaikkien mielipidettä. Sovitaan, että vika on Suomen teissä, mutta silti Audin pitäisi ottaa rengasmelun eristyksessä myös karkeat pinnat huomioon.

Sisustukseen laitoin rahaa, jotta sain sen sellaiseksi kuin halusin ja se ilahduttaa silmää joka päivä. Sisustuksen muotoilu on tyylikäs, mutta mustalla kangasverhoilulla ja harmailla muovilistoilla lopputulos on säälittävä tämän luokan autoon. Mittaristo ja sen keskellä oleva näyttö on hieno enkä keskinäyttöäkään osaa suuremmin moittia, vaikka sen resoluutio ei yhtä terävää jälkeä mahdollistakaan kuin mittaristossa. Digitaalisesta nopeusmittarista olen aina pitänyt ja tässä saa ilahduttavasti sen rinnalle näkyviin myös yhden tiedon ajotietokoneesta ja esim. polttoaineella jäljellä oleva matka on aina näkyvissä näistä riippumatta.

Ã,,änentoiston vaatimukset minulla eivät ole korkealla. Musiikki kuulostaa vakio-ASS-systeemissä hyvältä ja bassoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi, mutta puhe kuulostaa hieman kolkolta varsinkin ennen kuin laitoin oviin äänieristettä. Muistikorttipaikat ovat asiaa. Aikaisemmin palstalla kritisoimani radion heikko kuuluvuus on tässä yksilössä oleva antennin vika ja odottaa vastausta tehtaalta. Radion pikavalintapainikkeet ovat paljon parempi ratkaisu kuin edeltäjän ratin pyöritettävät rullat. MMI-valikon etenemissuunta suhteessa rullan pyörityssuuntaan ei tule takaraivosta viiden vuoden jälkeenkään, vaan tuntuu epäloogiselta.

Laatuvaikutelma on odotetulla tasolla. Tätäkin tietysti parantaa merkittävästi valitsemani kalliimpi nahka ja upeasti kiiltävät pähkinäpuulistat. Ovet sulkeutuvat jykevällä äänellä. Hallintalaitteiden tuntuma on poikkeuksetta laadukas. Keskikonsolissa on vähemmän säilytystilaa kuin edeltäjässä eikä katossa ole aurinkolasikoteloa.

Varusteita minulla on järjettömien lisähintojen takia vähemmän kuin autoista jotakin ymmärtävät kyselijät olettavat. Esim. uusin turvatekniikka pitäisi olla saatavilla järkevään pakettihintaan (vrt. Volvo). Joidenkien itsestäänselvyyksien, kuten tummentuvan sisäpeilin puuttuminen on pelkkää rahastusta.

Istuimina minulla on siis vakioistuimet enkä Norjan mutkateiden jälkeenkään osaa kaivata enempää sivutukea. Sporttipenkeissä etuna olisi säädettävä istuinosan pituus eikä niissäkään sporttisuutta ainakaan haitaksi asti ole, mutta typerät rajoitteet materiaalien ja värien yhdistelemisessä pudottivat ne pois minun valintalistalta. Tilaa A6:ssa on omiin tarpeisiin nähden liikaakin. Takaistuin ei kuitenkaan ole A6:ssa ollut aivan ykkösprioriteetteja ja keskipaikka on lähes käyttökelvoton jalkatilan puuttumisen takia.

Näkyvyys ei ole olennainen ongelma, kun jo edellisissä autoissa on tottunut heikohkoon takanäkyvyyteen ja molempien päiden parkkiktutkiin. Beige-sisustuksen erityisongelma on vaalea hattuhylly, joka heijastuu häiritsevästi takalasiin. Muu verhoilu hattuhyllyn korkeudella on tumman ruskeaa, mutta jostakin syystä sitä ei ole laitettu hattuhyllyyn.

Eli kokonaisuutena täytyy olla tyytyväinen. Oikeastaan ainoana vaihtoehtona A6:lle näen omista prioriteeteistani BMW F10:n, mutta sellaista en ole päässyt ajamaan ilman run flateja, joten en tiedä, nousisiko ajettavuus ilman niitä kelvolliseksi.
Volvo XC60 T8 Inscription

Markku J

Tosi hyvä ja asiallinen raportti ! Kiitokset ! Omien A7 -kokemusten valossa voin nämä kommentit myös allekirjoittaa.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.07.11 - klo:22:00
Tosi hyvä ja asiallinen raportti ! Kiitokset ! Omien A7 -kokemusten valossa voin nämä kommentit myös allekirjoittaa.

Mielellään kuuntelisi jo laajempiakin kokemuksia, mutta ei tunnu uusia omistajia palstalle ilmestyvän. Neppis sentään pian saa omansa.
Volvo XC60 T8 Inscription

Neppis

Hyvä raportti ja onneksi kestotestin "tuomiokin" vaikuttaa positiiviselta.

Lainaus käyttäjältä: nemos - 17.07.11 - klo:21:26
Sisustuksen muotoilu on tyylikäs, mutta mustalla kangasverhoilulla ja harmailla muovilistoilla lopputulos on säälittävä tämän luokan autoon.
Laatuvaikutelma on odotetulla tasolla. Tätäkin tietysti parantaa merkittävästi valitsemani kalliimpi nahka ja upeasti kiiltävät pähkinäpuulistat.

Itse halusin sporttijakkarat ja niiden kanssa oli sitten hintasyistä tyytyminen mustaan kangasverhoiluun. Näiden lisäksi otin laajemman pähkinäpuulistapaketin tuomaan ripauksen laadun tuntua. Valmiina en ole kombinaatiota nähnyt, mutta toivottavasti on siedettävän näköinen yhdistelmä. Ne peruslistat ovat kyllä tosiaan aika halvan näköiset. Olishan nahatkin olleet näyttävät, mutta niillä ja omilla pakollisilla lisävarusteilla hinta olisi noussut jo yli 70tâ,¬, mikä on mielestäni liikaa...ja olisi ollut näin jälkikäteen ajatellen kiusallisen lähellä nykyistä hinnat alkaen A7:aa...
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

kuutonen

Iltaa,

Eli täällä kyseltiin A6 Audista kokemuksia. Itselläni on tällä hetkellä mittarissa n. 16 000km. Auto on perus laadukas Audi, 180kw quattro, lisävarustelistaa on rukattu jonkin verran:

Audi music interface,
sähkösäätöiset etuistuimet (kuljettajan istuin muistilla),
4-alueilmastointi,
sisä- ulkovalopaketti,
peruutustutka optinen eteen- ja taakse,
alumiinivanteet 5-puolainen v-design 18"
MMI- navigointi järjestelmä,
Sähköisesti sisääntaittuvat peilit muistilla,
Milano nahkaverhoilu,
urheiluetuistuimet,
3-puolainen nahalla päällystetty monitoimiohjauspyörä,
läpilastausmahdollisuus,
metalliväri,
cd-vaihtaja,
lohko+sisälämmitin,
webasto kaukosäädöllä.


Auto on toiminut ihan ok ja menee maantiellä tosi mukavasti ja pienellä kulutuksella. Moottoritiellä ajan paljon 100km matkaa jossa rajoitus 120km/h. Kesärajoituksilla vakionopeudensäädin päällä n. 6l/100km, ehkä vähän allekin riippuu ohitusten määrästä. Nyt talvirajoituksilla sellainen 5.2-5.4 l/100km. Eli auton kokoon nähden tosi pieni kulutus. Kesärajoituksilla mittarinopeutta 125km/h ajettaessa koneessa alle kahdentonnin kierrokset, n.1900. Jossiteltavaa aina jää mutta en kyllä tällä kokemuksella autoa vaihtaisi ihan helpolla, vielä kun talvikelissä autoa ei ole päässyt edes kokeilemaan. Viime talvelta samalla koneella A7 Audista kokemuksia, sekin oli tosi loistava laite talvisiin oloihin.

MaI

Lainaus käyttäjältä: kuutonen - 09.11.11 - klo:22:59
Iltaa,

Eli täällä kyseltiin A6 Audista kokemuksia. Itselläni on tällä hetkellä mittarissa n. 16 000km. Auto on perus laadukas Audi, 180kw quattro, lisävarustelistaa on rukattu jonkin verran:

Audi music interface,
sähkösäätöiset etuistuimet (kuljettajan istuin muistilla),
4-alueilmastointi,
sisä- ulkovalopaketti,
peruutustutka optinen eteen- ja taakse,
alumiinivanteet 5-puolainen v-design 18"
MMI- navigointi järjestelmä,
Sähköisesti sisääntaittuvat peilit muistilla,
Milano nahkaverhoilu,
urheiluetuistuimet,
3-puolainen nahalla päällystetty monitoimiohjauspyörä,
läpilastausmahdollisuus,
metalliväri,
cd-vaihtaja,
lohko+sisälämmitin,
webasto kaukosäädöllä.

...

Menee hieman off-topic tähän threadiin, mutta huomasin, että sinulla on tuo sisä- ulkovalopaketti. Tiedätkö mikä tuo ero vakiovalaistukseen todellisuudessa on? Esitteissä on melko ristiriitaista tietoa, esim. meikkipeilivalot on nimetty sekä vakiovalaistukseen että sisä-ulkovalopakettiin. Ovatko esim. ovipaneeleissa joskus näkemäni n. 50cm ledivalolistat vakiot, sisä-ulkovalopaketissa vai laajemmassa > 1000â,¬ valopaketissa?

Markku J

Minulla on seiskassa tuo halvempi paketti QQ1. Siinä tulee jo nuo mainitsemasi ovien sisäpuoliset led -valoviirut koko oven matkalta. Muita eroja vakioon tai kalliimpaan QQ2:een en osaa kertoa. Itsellä tuo QQ1 tuli osana Comfort -pakettia.

Lattiavalot tässä halvemmassa ovat myös ledeillä toteutetut ja oikein hyvät. Häikäisysuojissa on normaalit valot, kun peilin suojan avaa. Minkäänlaisia ovenkahvojen ulkopuolisia valoja en ole löytänyt, vaikka mielestäni sellaisista Saksan konfiguraattorissa mainittiin.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 17.11.11 - klo:20:52

Minkäänlaisia ovenkahvojen ulkopuolisia valoja en ole löytänyt, vaikka mielestäni sellaisista Saksan konfiguraattorissa mainittiin.

Esittely-A6:ssa oli täällä ulkokahvojen valaistus.
Volvo XC60 T8 Inscription

MaI

Lainaus käyttäjältä: nemos - 17.11.11 - klo:22:16
Esittely-A6:ssa oli täällä ulkokahvojen valaistus.

Kyllä tuo ulkopuolen kahvavalaistus pitäisi tulla sisä-ulkovalopaketissa. Samoin jotain lisävalaistusta keskisäilytyslokeroon, keskikonsoliin jne. Varmempaa tietoa ei noista ole. Sellaista myyjää en ole vielä löytänyt jolla olisi ollut edes hyvä arvaus QQ1-sisällöstä.

Markku, kerrohan jos saat tietoa miksi tuo kahvavalaistus sinun yksilöstäsi puuttuu. Kyllähän tuo pitää selvittää jo ihan uteliaisuuden vuoksi.

Markku J

Pitää tutkia vielä tuota. Voisiko siinä olla valokenno, joka vaatii ihan kunnon pimeää ennenkuin nuo syttyvät ? Minulla on autokatoksessa hämärähköt valot, ja ainakaan siinä en huomaa valojen olemassaoloa.

Markku J

Ovenkahvojen valot testattu. Toimivat, kun laittaa coming home / leaving home -valot päälle ja valokytkimen päälle / automatiikalle.
Olen tottunut käyttämään ajovaloja manuaalisesti, ja siksi tuo on jäänyt huomaamatta.  Lisäksi valopaketin herkkuja kaiketi ovat lukuvalot ja niiden vierestä keskikonsoliin kohdistetut pienet punaiset tunnelmavalot.

MaI

Lainaus käyttäjältä: Markku J - 18.11.11 - klo:15:45
Ovenkahvojen valot testattu. Toimivat, kun laittaa coming home / leaving home -valot päälle ja valokytkimen päälle / automatiikalle.
Olen tottunut käyttämään ajovaloja manuaalisesti, ja siksi tuo on jäänyt huomaamatta.  Lisäksi valopaketin herkkuja kaiketi ovat lukuvalot ja niiden vierestä keskikonsoliin kohdistetut pienet punaiset tunnelmavalot.

  Ok, kiitokset. Tuo on hyvä tietää. Onhan se mukava löytää autostaan uusia ominaisuuksia :). Valaistukseen kuulunee huhujen mukaan vielä keskilokeron valaistus. Lisäksi osa jo perusvarustukseen kuuluvista normipolttimoista on korvattu LED-valoilla, jos automyyjiin on uskominen. QQ2-paketissa LED-valoja viljellään jo sitten runsaammalla kädellä.

Markku J

Saksan konfiguraattorissa on aika hyvä kuvaus molempien valopakettien sisällöstä, mutta ymmärrän huonosti Saksaa. QQ2:ssa on hienoutena "kelluvan efektin" luova keskikonsolin ympäri valaiseva nauha, ovitaskujen valaistus, ja kaiketi enemmän säätöjä MMI:n kautta. Jalkatilojen valotkin näyttävät siinä hienommilta / laajemmilta, ja katossa on lukuvalojen alueella jonkinlainen valoraita.

Aika riittävä on tämä QQ1, mutta tietty tuo kakkonen toisi sitten sen tavallisista erottuvan luksuksen.

mho0

Onkos muuten A6:n vakionopeussäätimessä vain tuo 10km/h portaissa nopeuden kasvattaminen viiksestä? Ei siis mahdollisuutta +- 1km/h?
Se tuntuu hyppäävän aina tuon 10 (tai 5 hitaammassa vauhdissa), vaikka mitä yrittää.

Haluaisin säätää sen esim. 85km/h  80-kympin alueella, mutta suoraan ei tunnu onnistuvan.
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

Ktk

Riippuu onko normivakkari vai adaptiivinen. Normi hyppii 1 kmh kerrallaan, mutta adaptiivinen 10. Adaptiivisessa pystyy kyllä sitten viiksen päästä painamalla asettamaan sen 1 kmh tarkkuudella.

mho0

OK. Kiitos tiedosta.
Olisi tuo minusta hyvä olla tuo 1 kmh adaptiivisessakin...

Passatissa meni 1 kmh jos näpäytti ja 10kmh jos piti pidempään.
Minulle se toimi ihan hyvin.

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 29.12.11 - klo:08:25
Riippuu onko normivakkari vai adaptiivinen. Normi hyppii 1 kmh kerrallaan, mutta adaptiivinen 10. Adaptiivisessa pystyy kyllä sitten viiksen päästä painamalla asettamaan sen 1 kmh tarkkuudella.
Audi A4 3.0 TDI Avant 160 KW Quattro -17
Volvo V60 Polestar Engineered -20
Seat Lean 2.0 TDI 4Drive -18
Fiat Bravo 1.4 TJet -08
Fiat Bravo 1.4 Tjet -10
Ex: Alfa 159 TBi TI -11
Ex: A6 3,0 V6 TDI Avant 180 kW quattro -12
EX: Passat 3.2 Variant -06
Ex: Golf 1.6 Variant -02
...

Andy1975

Oletteko A6 omistajat vielä kokeilleet minkälaiset muistikortit auto hyväksyy? Ainakaan A4 B8 ei hyväksynyt kovin isoja muistikortteja, olikohan 8gb suurin ja SDHC kortteja ei tue lainkaan.

-Antti

nemos

Lainaus käyttäjältä: Andy1975 - 30.12.11 - klo:16:36
Oletteko A6 omistajat vielä kokeilleet minkälaiset muistikortit auto hyväksyy? Ainakaan A4 B8 ei hyväksynyt kovin isoja muistikortteja, olikohan 8gb suurin ja SDHC kortteja ei tue lainkaan.
-Antti

SDHC toimii ja muistaakseni 32 gb mainittiin maksimikooksi.
Volvo XC60 T8 Inscription

Ktk

32giganen toimii, en nyt muista onko sama tiedostojen lukumäärän rajoitus kuin A4:ssä.

MaI

#19
Lainaus käyttäjältä: Mrk - 30.12.11 - klo:18:00
32giganen toimii, en nyt muista onko sama tiedostojen lukumäärän rajoitus kuin A4:ssä.

Netistä lueskelin, että raja on 32GB SDHC, max 3000 tiedostoa/kortti. Tuo tiedostoraja on kyllä typerä, koska keskiverto mp3:ia mahtuu 32GB kortille > 4000 kpl, heikkolaatuisia selvästi enemmän.

Itse hankin varastoon pari 16GB korttia joihin menee runsaat 2000 biisiä per kortti. Eiköhän noillakin pärjää. Kokemuksia sitten, kun saan auton. Luovutus sovittu 3.1.2012.

Avant

Tulevalla viikolla pitäisi valkean ratsuni saapua kotitalliin. Näinä suolakelien luvattuina aikoina mieltäni askarruttaa maalipinnan säilyminen hyvänä, ennen kuin pääsen sitä vahalla suojaamaan. Eikös autoissa kuitenkin ole jonkinsortin suojavaha uutena päällä? Entäpä koskahan arvaisin uutta autoa ryhtyä itse vahailemaan, etten tärvele koko maalipintaa? Osaavatkos arvon vagveljet vastata kysymyksiini? Voipi olla, etten ole oikeassa ketjussa, mutta kysyn silti täältä...
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

Markku J

Onnittelut hyvästä autovalinnasta !

Suojavaha pestään pois auton luovutushuollossa. Uuden auton voi heti vahata siihen tarkoitetuilla, hiomattomilla vahoilla. Myös maalipinnan kestokäsittelyn voi ottaa heti uuteen autoon (esim. Silver Seal One). Rob-s tuota meille palstalaisille laittanee erikoishintaan (www.stuster.fi).

Avant

Kiitos tiedosta Markku! Näyttääkin Kouvolasta löytyvän putiikki, jonka valikoimiin mainittu Silver-käsittely kuuluu.  :)
A6 sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
A1 sportback 1,4 s-tronic -12

Neppis

Lainaus käyttäjältä: Avant - 01.01.12 - klo:10:18
Tulevalla viikolla pitäisi valkean ratsuni saapua kotitalliin. Näinä suolakelien luvattuina aikoina mieltäni askarruttaa maalipinnan säilyminen hyvänä, ennen kuin pääsen sitä vahalla suojaamaan. Eikös autoissa kuitenkin ole jonkinsortin suojavaha uutena päällä? Entäpä koskahan arvaisin uutta autoa ryhtyä itse vahailemaan, etten tärvele koko maalipintaa? Osaavatkos arvon vagveljet vastata kysymyksiini? Voipi olla, etten ole oikeassa ketjussa, mutta kysyn silti täältä...

Mulle automyyjä kertoi, että he vetäisivät "kiillotusvahauksen" (tjsp) pintaan ennen luovutusta. Ehkä käytäntö vaihtelee liikkeittäin.
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Markku J

Taitaa monessa liikkeessä tuo kiillotusvahaus olla harjapesukoneen "paras" ohjelma. Shellin pehmoharjakoneessa ainakin on kiillotuspesu.

jusape

Tuli tuossa käytyä kurvailemassa hieman uutukaisella. Hieman perun puheitani Conti Ice Contact nastojen 225/55/17 äänitasosta, ainakin näin uutena lähteekin aika paljon ääntä. Toivottavasti muutaman tuhannen jälkeen laantuu. No, mikä nasta nyt hiljainen olisikaan. Polossa on samat koossa 185/60/15 ja mielestäni pikkuautoksi hiljainen nyt 7000km kohdalla, joten uskoisin A6:n kohdalla asian korjaantuvan kilometrien myötä. Käsikopelolla Polossa olikin nastat selvästi sisemmässä ja pyöristyneet.

Tuo tavalinen sporttipenkki on jo sekin mahtava, imaisee kuskin mukavasti syleilyyn. Sporttiratti on jopa yllättävän pienikehäinen, mutta onpahan ainakin näppärä. Perusäänentoisto ihan ok, joskin matalia tuppaa tunkemaan liikaa jos subbaria/bassotasoja nostaa.

Kävin autoliikkeen pihassa pällistelemässä muutamia A6 sedaneja ja avantteja eri väreissä ja vantein. Illan hämyssä mustakin väri toimii hienosti, vaikka nuo metallihohtoiset tietysti valoisassa hohtavat tietysti paljon hienommin. Valkoinen väri on omalta osaltani jotenkin Q5:n myötä käsitelty. Pisti silmään se, että noihin esittelyautoihin tuppaavat ruuvaamaan 16" renkaat, on kyllä tökerön näköiset. Tämä PRQ 17" vanne on minimikoko kyllä mielestäni.

Markku J

Kyllä se nastojen ääni hiljenee kilometrien myötä. Meidän Hkpl 7:ssa hiljeni oikein tosi reilusti jo 1 tkm jälkeen.
A6:n ratti on todella onnistunut. Tyylikäs ja käteenkäypänen. Pidin siitä kovasti seiskassa. Sporttipenkit myös ovat hyvät, ja ehkä loppujen lopuksi se järkevin valinta. Comfortit ovat upeat, mutta ellei nahkoja välttämättä halua, niin aika kova lisähinta niille paketissakin tulee. Todellista high techiä niissä kylläkin saa paineilmasäätöineen ja keskinäytön kautta ohjatulla käyttöliittymällä.

Perusaudiota en itse päässyt kunnolla testaamaan, mutta nyt täytyy A5:n ASS:ää käyttäneenä sanoa, että Bosea on iso ikävä. Oli se todella paljon tätä parempi. Täyteläinen ja erottelevampi (vaikka sitä alkuun haukuinkin, kun B8:n B&O on vielä tasapainoisempi).

Kvee

Itsekin olen mietiskellyt tulevalle kipolle tehtävää käsittelyä. Kyselin pesulasta missä autoa pesetän - käsinpesussa siis - ja kuulemma tekee mm. takseille jotain vahakäsittelyä autoglymin tuotteella. Se varmaan tulee itsellekin. Kun kuitenkin autoa pari kertaa vuodessa vahautan, niin uskon sen olevan riittävä. Sanoi ohjeeksi ettei saa itse pestä autoa kertaakaan ennen kuin sen vahattavaksi vien!?

Itselle tulossa samat renkaat kuin Jusapella, katsotaan miten äänimaailma sitten kilsojen myötä mahdollisesti muuttuu.

Kvee

#28
Ensimmäiset 100 km nyt rullattu. Auto on täyttänyt ne odotukset, mitä sille oli asetettukin. Luovutukseen tuli pienen informaatiokatkoksen myötä pientä sählinkiä, mutta parissa tunnissa siitä selvittiin. Polttoainetta autossa oli sen verran, että huoltoasemalle pääsi. En muista miten viimeksi oli tuon tankkauksen osalta, mutta nyt ainakin tuli tankki tyhjänä.

Urheilualusta
Lyhyen kokemuksen myötä ihan ok. Edellinen A4B8 oli vakioalustalla, ja tottakai se on ajettavuudeltaan varsinkin kaupunkinopeuksissa - kaivonkannet ym. mukaan luettuna - mukavampi. Maantiellä en usko niin suurta eroa olevan mukavuudessa. Valitsin sen pääsiassa ulkonäkösyistä, mutta aika näyttää miten siihen tottuu.

Fiilis
Ei moitittavaa. Contin nastat nyt hiukan rapisevat, mutta ei häiritsevästi. Auto sinällään "kannustaa" ajelemaan rauhallisesti, ja kyllä sisällä hyvin viihtyy. Sporttipenkit ovat oikein bueno.

Nappulaviidakko
Meni "pieni" tovi valikoihin tutustuessa. Ohjekirjat olin lukenut jo ennakkoon, joka hieman auttoi. Ihan kaikki ei auennut, mutta pääosin tuli valikot läpikäytyä ja ymmärrettyä mitä mikin tekee.
Bluetooth-paritus tehtiin jo myyjän kanssa. Lieneekö puhelimeni liian antiikkista versiota - E90 Commari 3.5v vanha - mutta BT:n kanssa oli pientä säätämistä. Silloin kun se suostui toimimaan, vastapuoli kertoi kuulevansa ääneni ihan kohtuu hyvin. Välillä se pätki eikä meinannut yhdistää kun oli ollut auto sammuksissa.

Eberi
Sitä ei vielä ole tullut testattua, eli aamulla nähdään miten pelittää. Olivat saaneet jonkun puuttuneen releen, ja laite saatiin toimimaan vasta juuri ennen luovutusta.

Drive select valikko
Varmaan ihan kiva jos haluaa sellaisia painella...luulen, että itsellä se tulee olemaan jatkossa joko confort- tai auto-asetuksilla. Jos ihan rehellinen olen, niin tuolla lyhyellä pätkällä en suuria eroja niiden välillä edes huomannut, mutta se ei taas sitä tarkoita ettei niitä olisi  ;)

Katsellaan, kuunnellaan ja otetaan tietysti vinkkejä vastaan asioista mitä itse ei edes välttämättä tule huomattua. Niin joo...pyyhkimien huoltoasentoon laitto vaatii yhden klikkauksen enemmän, kun sitä joskus tulee talvella käytettyä.

Ktk

Lainaus käyttäjältä: Kvee - 03.01.12 - klo:21:40
Niin joo...pyyhkimien huoltoasentoon laitto vaatii yhden klikkauksen enemmän, kun sitä joskus tulee talvella käytettyä.

Villi veikkaus. Kun sammutat auton niin paina sen jälkeen pyyhkijän viiksestä alaspäin. Katso mitä tapahtuu.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy