Öljynkulutus Audi A6 2.0 TDI

Aloittaja Öljysheikki, 21.10.19 - klo:19:56

« edellinen - seuraava »

juspeC7

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 29.09.20 - klo:21:09
Tarina ei myöskään kertonut, että mitä öljyn laatua ja merkkiä on käytetty ja miten talviajoon on varauduttu, onko paljon ollut vetohommia ja että minkälaisia nopeuksia ajeltu. Varmuudella ei voi myöskään sanoa, että onko olosuhteet ennemmin syypää, kuin harvempi öljynvaihtoväli - vaikkakin se lisäisi karstoittumisen riskiä.

Tässä sitä tarinaa...
Auto siis ollut mulla uudesta lähtien. Vetokoukkua ei ole, eikä moottori ole rasittunut painavista kuormista. Ajoa tullut vuosittain vähän yli 20 tkm. Ja joka kesä pitkiä maantieajoja Etelästä Lappiin. Myös melkein joka kesä olen ollut lomareissulla Keski-Euroopassa, jossa moottoriteillä kovassa ajossa on kyllä karstaa pitänyt kulua pois. Myös talviajossa tullut ajeltua muuallakin kuin kaupungissa ja pyrin käyttämään aina lohkolämmitintä. Tosin pääkaupunkiseudulla päivittäisiin työmatkoihin tulee puolet kaupunkiajoa ja työpaikalla ei ole lohkotolppaa, joten kylmäkäynnistyksiä on tullut. Ajotyylini on kyllä rauhallinen ja käytän Audin Drive-asetuksissa päivittäisajossa ecoa, joten olisi varmaan pitänyt antaa koneelle kierroksia enemmän. Vaikea sanoa öljyn laaduista, kun olen käyttänyt liikkeissä määräaikaishuollossa ja aina on vaihdettu LongLife-öljyt, tosin en tiedä mitä ovat sinne viime kädessä laittaneet.

Nyt viikonlopun jälkeen moottoriremontti on valmis ja korjaamon mukaan suurin syy ongelmaan on pakokaasujen takaisinkierrätyksen EGR-järjestelmä, joka karstoittaa moottoria. Eli sanoisin olevan 2.0 TDI koneen tyyppivika. Jos moottori alkaa karstoittumaan pahasti 6-7 vuoden ja noin 120-140 tkm jälkeen ja huollot ja ajotyyli ollut asiallista, niin kyllä vika on silloin koneessa.

Rinkula

Tervehdys. Itselläni on audi a4 vm2014 ilmeisesti moottorityyppi cglc 2.0tdi 130kw. Öljynkulutuksen kanssa täälläkin murheita. Öljyä kuluu talvella huomattavasti enemmän kuin kesällä helteillä. Auto pyytää lisäämään noin 1000km välein ja kesällä tämä väli noin 2000km. Tokihan molemmat ovat kulutukset ovat paljon, mutta tämän hintaiseen autoon ei kannate mielestäni tehdä 5000e remonttia. Onko tämä männänrenkaiden liotus helppo toteuttaa kotona ilman nosturia ja löytyykö jotain ohjetta kyseiseen operaatioon? Onko suuttimien irroituksessa jotain mikä ei kotikonstein onnistu? Auto on aina tehnyt dpf polttoa todella tiheästi, aivan 100km välein. Jo ennen tuota öljynkulutuksen lisääntymistä. Ilman ei tatvitse kuin kylmetä lähelle 0 niin auto alkaa selvästi polttamaan öljyä enemmän.

C7G4

Liotus on helpo tehdä kotipihalla mikäli pystyy laskemaan öljyt pois, koska öljyt ja suodatin täytyy vaihtaa liotuksen jälkeen.
Suuttimet lähtee helposti irti, mäntien päälle ei kannata tiputella ylimääräistä sinne kuulumatonta.

Meidän Audin kulutus on jonkin verran noussut pesun jälkeisestä tilanteesta.
Heti pesun jälkeen ekat 7tkm meni noin 0,2l/1000km, nyt kulutus on noin 0,4l/1000km, pesun jälkeen on ajettu 11tkm. Kokonais kilsat on 229tkm.
Joten pysyvä korjaus ei ole, ja lisäksi pelkään tilanteen pahentuvan pakkasten tullessa ja talvella tulee muutenkin lyhyttä ajoa.
Täytynee vissiin ne männät vaihtaa, koska renkaat on kuluneet ja heikot, kuten mruotz ja JuspeC7 aikaisemmin mainitsivat.

Mitä korjauksen kannattavuuteen tulee, niin jokainen miettii omalle kohdalle. ???
Auton arvo kunnossa 10kâ,¬, viallisena 5-6kâ,¬, remontti 3-4kâ,¬, yhteensä 10kâ,¬, mutta mitä saat tilalle tolla rahalla?
Kone kuntoo ja kovaa ajoa pari vuotta, niin tuo raha on jo säästynyt arvonalentumisesta.
Toki tämä päätee vain jos autosi on muutoin kunnossa. ;D

Tos®

Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

o.b.

Lainaus käyttäjältä: Tos® - 03.11.20 - klo:17:10
https://www.facebook.com/groups/3572206912790246
Onkohan ihan kaikki tuossa ryhmässä ihan oikeita henkilöitä? Ettei vain olisi valeprofiileja, haiskahtaa vähän siltä nuo kommentit ???

Tos®

#35
Itse olen jokaisen autoni käsitellyt jo 15 vuotta.

Tuolla on mm. kuva BMW hybridin koneesta jossa nokat ruostuu...
Profiileita varmaan pääsee tutkimaan jos kiinnostaa aitous  :)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

mruotz

Itse sain parhaimman tuloksen NaOH liuoksella (NatriumHydroksidi). Olisi tullut ehkä pitäväkin mutta öljyrenkaista oli viiste kadonnut niin ei saanut kulutusta kuriin. RVS käsittelystä ei kokemusta itsellä. Pitäisi löytää jostain savuttava VAGGIlainen ja kokeilla uudelleen. Yli 2kk liuottelin ties vaikka millä mutta tuota RVS:ää en kokeillut. Pitää ensikerralla kokeilla myös tuotakin :)
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

Breach

Sehän on selvä ettei rvs rikkinäisestä ehjää tee, normi kulumista korjaa kyllä. Uskaltauduin laittamaan tuplakäsittelyn 257tkm ajettuun b7 audiin, kun olin lukenut kaikki kokemukset netistä mitä google löysi, öljynkulutus pientä ennen käsittelyä, 1.5-2dl/1000km,  2000km myöhemmin toisesta käsittelystä, tikku kastuu edelleen ylärajaan. Myös hukassa ollut alavääntö parani selkeästi alle 1500 kierroksen, nyt voi ajaa yhden vaihteen isommalla ilman että auto meinaa tukehtua. Itsellä siis ainakin toimi paremmin kuin hyvin.

Rinkula

Pitäosiköhän tuo rvs kokeilla. Jos vaikka koko homma kilahtaa niin olisipahan aihetta tehdä se remontti. Osaako joku lonkalta heittää mikä pullo ja mistä tuohon kannattaisi hommata? Voiko tuommoisesta koneesta poistaa hiukkaspöntön mekaanisesti ja koodauttaa polton pois ilman, että tulee ongelmia katsastuksessa?

o.b.

Varmaan onnistuu poistaa mekaanisesti + ohjelmallisesti ja menee ehkä läpi katsastuksessa nyt.

Mutta katsastusmääräykset voi muuttua ja silloin tuo ei mene enää läpi jos noudatetaan EURO5 päästönormeja. Sitten laitetaan uusi DPF ja palautellaan alkuperäinen softa. Halpaa kuin Suomi-saippua 8)

hilkka

Lainaus käyttäjältä: C7G4 - 24.06.20 - klo:14:46
Mootori on CGLC.

Nyt "lisätietoa" ongelmasta.
Keskustelin muutaman mootorikoneistamon kanssa ko. ongelmasta. Heidän mukaansa suurimmaksi osaksi ongelma johtuu jumiintuneista männänrenkaista. Osassa tapauksista on ollut männänrenkaissa poikkeuksellisen suurta päittäivälystä, karsta kuluttaa urat väljiksi. Pahimmat tapaukset on ollut 3.sylinterin mäntävauriot, ERG:n aiheuttama ongelma, näitä on heidän mukaansa vain 15-20% tapauksista.
Heidän mukaan ongelma aiheutuu LL-huolto yhdistettynä lyhyeen taajama-ajoon kylmissä keleissä. Tämä moottorihan on tunnetusti huono ja hidas lämpenemään, kylmä moottori karstotuu nopeasti.

Korjaukseksi ehdotetiin:

1.
Männän renkaiden liotusta dieselillä/pö. Kaatavat palotilat suuttimien kautta täyteen dieseliä ja päivän päästä konetta pyöritetään käsin ja lisätään sylinterit täytteen dieseliä. Tämäö toimenpide kolmesti, jonka jälkeen sylinterit imaistaan tyhjiksi. Moottorikäyntiin dieselin sekaisilla öljyillä 15-30min kevyesti pyörittäen, ei ajoa.
Uudet öljyt + suodatin ja lisäksi uusi öljynvaihto 1tkm jälkeen.
Sanoivat tämän auttavan mikäli ongelma ei ole ollut pitkäkestoinen.
Kustannus 400-500â,¬.

2. Moottori avataan paikaillaan, kansi pois ja männät ulos alakautta. Jos ei ole sylinterivauriota, niin uudet männät ja sylintereiden hoonaus paikallaan, lisäksi tarvittaessa uudet laakerit alakertaan. Ja tietenkin kannen koneistus.
Kustannus noin 3600-4000â,¬

3. Moottori pois ja täysi remontti ja lisäksi kaksoismassa, kytkinpakka, nokkahihna, vesipumppu, laturi yms.
Kustannus 6500-7500â,¬, takuu 6kk 10tkm.


Valitsin vaihtoehto 1:sen, tehdään lomien jälkeen. Tästä menetelmästä on paljon juttua eri foorumeilla, tehokkaampi kuin Fortet yms. Jos ei auta niin sitten mietitään uudestaan.

Kun kyselin tuota moottorin laatua, niin heidän mielestään se on ihan hyvä ja luja kone, mutta sopivissa olosuhteissa ja käytötavassa näitä ongelmia aina kuullemma on, myös muilla merkeillä.  (heistä vähä vikaisin on PSA)
Sanoivat myös, ettei tätä vikaa voi verrata 2.0 TFSI koneisiin, vaikka heidän mielestä männänrenkaat ovatkin liian heikot ja öljykanava karstottuu helposti tukkoon. Kertoivat että uusissa männissä on eroa noilla kohden.


Edellinen kyseli Multitronikista, hyvä miellyttävä vaihteisto kunhan vain öljyt vaihtaa 60tkm välein.
Ja käytössä täytyy muistaa ettei vaihda ajosuuntaa repimällä, laatikko kun tasaa pyörimisnopeutta hitaanlaisesti.
Taka vuosien Multitoosa ongelmat on selätetty ajat sitten, olivat aivopohjaisia.
Mikäli ajatuksissa on vetää raskaita kuormia/vaunua valitsisin jonkun muun laatikon, normikäytössä kestää kyllä.
Tuo kytkinpakka on ehkä se heikoin lenkki kun raskaalla kuormalla lähtee liikkeelle ja valuminen peruutettaessa.

Hei mikä tämän auton tilanne nykyään, riittikö tuo kohta 1 ongelman hoitamiseen? Jos, niin saako kysyä missä hoidettiin?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy