Audi A6 2011

Aloittaja Flat, 02.02.10 - klo:14:33

« edellinen - seuraava »

mol

^Luulisin minäkin että herrat ovat jo tehtaalla suunnitelleet kunkin mallin alustan + rengastuksen sellaisiksi että niillä tulee toimeen.

pokkus

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 18.09.11 - klo:20:07
Tietysti näinkin, mutta onko se enää mukavuutta kun renkaat havaittavasti sortaa ohitustilanteissa, rampin mutkaan kiihdytettäessä jne?!
No, en ole uutta A6:sta tuolla rengastuksella ajanut, mutta se on varmaa että 60- ja 55-profiilinen rengas sortaa sivusuunnassa havaittavasti.

Ã,,lä ajattele asiaa niin kuin itse asian koet/teet, vaan mieti niitä, jotka eivät tuollaista tee. Jos nyt vertaat esim. perusaudin ajettavuutta, alustaa ja rengastusta omaan autoosi, niin ne ovat aivan kaksi erilaista peliä erilaisiin tarkoituksiin ja erilaisille ihmisille. Asiaa pitää siis miettiä kokonaisuuden kannalta. Ohituksiin ei ole pakko lähteä vauhdilla vaan kaistaa voi vaihtaa rauhallisesti. Rampin mutkaan ei ole pakko kiihdyttää täysillä vaan vähempikin vauhti riittää. Osa auton omisajista kun eivät välttämättä ole ikinä käyttänyt edes kierroksia yli 5000, vaikka alla olisi tehokkaampikin peli. Kuskeja kun on joka lähtöön ja uskoisin edelleen, että on Audi edes jonkilaista markkinatutkimusta tehnyt siitä, millaisella autolla A6:n omistajat haluavat ajaa. Valtaosa uskoakseni edelleenkin haluaa A6 Audiltaan mukavuutta, hiljaisuutta, pintapehmeyttä jne. En tajua miksi tuosta muutenkaan pitää tehdä ongelmaa, jos lisävarustelistalla olevilla varusteilla asian voi korjata omia mieltymyksiä vastaavaksi.

Jos asiaa aletaan oikein vääntämään, niin miksi sporttisen auton suorituskyky osittain pilataan laittamalla siihen isot ja painavat vanteet ja renkaat. Tuntuu tuokin pöhköltä hommalta. Suorituskyvyssä hävitään, mutta ajettavuudessa taas voitetaan.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: pokkus - 18.09.11 - klo:20:33
Jos asiaa aletaan oikein vääntämään, niin miksi sporttisen auton suorituskyky osittain pilataan laittamalla siihen isot ja painavat vanteet ja renkaat. Tuntuu tuokin pöhköltä hommalta. Suorituskyvyssä hävitään, mutta ajettavuudessa taas voitetaan.

No tuo on kyllä totta myös! Aika usein näkee aika kalliissakin sporttisissa autoissa hyvin painavia vanteita. Painava vanne tekee myös todella hallaa sporttisen auton ominaisuuksille. Halpa vanne voi olla helposti lähes tuplapainoinen verrattuna laatuvanteeseen..ja se ON paljon.

nemos

Lainaus käyttäjältä: Neppis - 18.09.11 - klo:20:20
Todennäköisesti itse valitsisin 225/50R18 renkaat, jos tuossa koossa olisi parempaa rengastarjontaa - tämä olisi hyvä kompromissi rengasmelun, mukavuuden, ajo-ominaisuuksien ja ulkonäön osalta.

225/50R18 olisi varmaan optimi A6:een, jos sellaiset olisi saatavana eikä auton mukana tulleita pyöriä tarvitsisi antaa ilmaiseksi pois.

Tällä palstalla on keskimääräiseen uuden auton ostajaan verrattuna aika vinoutunut käsitys rengaskokovalinnoista. Esim. A6 on auto, johon aika harva haaveilee 19" pyöristä. Makuasia, ovatko ne edes tyylikkäämmät kuin 18".

Minulla oli Saksassa juuri vuokralla A4 S-Line -paketilla eli 245/40R18 pyörillä ja urheilualustalla. Kyseenalaistan vahvasti ko. varustuksen mielekkyyden edes Saksan oloissa olemattoman jousitusmukavuuden takia. Toki ohjaustuntuma urattomilla teillä oli hyvä. Ranskan puolella Strasbourgista etelään moottoritie oli kunnoltaan suomalaisittainkin heikko. Vou-vou-vou -äänen voimakkuudesta pystyi päättelemään mennäänkö yli vai alle 130 km/h nopeutta. Myös tuon (12 000 km ajetun) auton vesiliirtoherkkyys oli jotakin mitä en ole ennen kokenut. Toki olosuhteet ja ukkoskuuron voimakkuus olivat ennenkokemattomat, mutta kauhun hetkiä tuon kanssa tuli koettua ja autoja meni ohi vasemmalta ja oikealta.
Volvo XC60 T8 Inscription

MaI

Lainaus käyttäjältä: nemos - 19.09.11 - klo:12:47
...
Minulla oli Saksassa juuri vuokralla A4 S-Line -paketilla eli 245/40R18 pyörillä ja urheilualustalla. Kyseenalaistan vahvasti ko. varustuksen mielekkyyden edes Saksan oloissa olemattoman jousitusmukavuuden takia. Toki ohjaustuntuma urattomilla teillä oli hyvä. Ranskan puolella Strasbourgista etelään moottoritie oli kunnoltaan suomalaisittainkin heikko.
...

Veikkaisin, että kyseinen A4-kokoonpano on monestakin syystä 18" pyörillä varustettua A6:sta epämukavampi; A4 lienee alustaltaan viritetty hieman kovemmaksi kuin A6 ostajakunnasta johtuen. S-line paketti sisältää vielä kovemman urheilualustan. Pyöräkoko taas on A4:ssa sen verran pienempi, että mukavuudeltaan em kumi vastaa A6/A7-malleissa about 255/40R19 pyöriä. Jopa tuo 19" koko on hieman pehmeämpi kuin mainittu A4:n rinkula suuremmasta leveydestä johtuen.

Leveys tässä hieman tosiaan myös askarruttaa. Jos jousitusmukavuuden 18-19" koossa hyväksyy, kuinka suuri lienee suorituskykyhävikki ja meluero leveydessä 225->255 siirryttäessä. Uskoisin, ettei suorituskyvyn osalta kovin radikaali - onhan valmistajien täytynyt panostaa suorituskykyyn esimerkiksi vierimisvastusta optimoimalla rengasluokassa, joka on nimenomaan optimaalinen rata-ajoon yms.

RoccoScientist

Lainaus käyttäjältä: Mikko - 17.09.11 - klo:20:19
Katselin tänään parkkihallissa s-line paketilla varustettu aaseiskaa. Katselin vanteita ja ajattelin, että nuo 19" vanteet on kyllä aika minimi tuohon.

Habitaressa oli näytillä A6 Avant, jossa oli 19" vanteet. Näyttivät renkaineen sopivan autoon koon puolesta varsin hyvin. Ihan kivasti oli muuten tuolle esittelyautolle kertynyt hintaa: koneena oli 3.0 TDI 180 kW, lisävarusteita oli varsin kattavan näköisesti (ml Bose) ja loppusummana sellaiset 113 000 e.
Ex: Scirocco BlueMotion Technology 1,4 TSI 90 kW

Wilburi

Tämä vanneasiakin on ikuisuus kysymys ja siitä mikä on mukavaa ja mikä ei voitaneen vääntää kättä loputtomiin, mutta yhdestä asiasta ei voi kovin montaa mieltä olla. Nimittäin A6:sen kokoiseen autoon ei hyvällä tahdollakaan voi laittaa pieniä vanteita...tai no voi samoin kuin puvunkin kanssa voi käyttää lenkkitossuja, mutta sanoisin, että vähintään 18" vanne pitäisi olla, jotta näyttää jotenkin sopusuhtaiselta. Tähän vaikuttaa tosin suuresti vanteen malli, koska eri vanteet näyttävät erilaisilta eri autojen alla. Jos laittaa alle pienempää vannetta, tulee autosta helposti "koomisen" näköinen vaikka ajo-ominaisuudet olisivatkin mieluisammat. Mitä tulee rengasmeluun, niin 17" ja 18" seteissä tuskin on havaittavaa eroa melutasossa.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Wilburi

#487
16" tai 17" vanne ja normaalialusta, jossa on todella iso väli renkaan ja lokasuojan välissä, on kyllä hirvittävä yhdistelmä ellei kyseessä ole Allroad-malli, jossa sen voi jotenkin ymmärtää.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

jf

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 19.09.11 - klo:13:39
Jos laittaa alle pienempää vannetta, tulee autosta helposti "koomisen" näköinen vaikka ajo-ominaisuudet olisivatkin mieluisammat.
Toiset ajavat niillä autoilla, joten sitä ei tarvitse tuijotella ulkoapäin vaan ainoa kiinnostus liittyy siihen miltä siellä ratin takana tuntuu (ja kuulostaa)...
LC 150, maasturi vammaisella lämmityslaitteella!

nemos

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 19.09.11 - klo:13:41
16" tai 17" vanne ja normaalialusta, jossa on todella iso väli renkaan ja lokasuojan välissä, on kyllä hirvittävä yhdistelmä ellei kyseessä ole Allroad-malli, jossa sen voi jotenkin ymmärtää.

A8 samankaltaisella 17" vakiovanteella kuin A6:ssa alkaa olla silmiinpistävä näky. Tällaisia bongasin Saksassa useampia ja talvivanteina löytyy varmaan enemmänkin.
Volvo XC60 T8 Inscription

Wilburi

Kun vertaa A6:ssa 17" vannetta 19" tai 20" vanteisiin, niin sitä ei vain voi yksinkertaisesti ostaa noin pienillä vanteilla. Auto ei vain näytä sopusuhtaiselta. Onneksi tuo vanne asia on helpointa päivittää autoon.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

nemos

Lainaus käyttäjältä: Wilburi - 19.09.11 - klo:16:03
Kun vertaa A6:ssa 17" vannetta 19" tai 20" vanteisiin, niin sitä ei vain voi yksinkertaisesti ostaa noin pienillä vanteilla. Auto ei vain näytä sopusuhtaiselta. Onneksi tuo vanne asia on helpointa päivittää autoon.

Usko nyt jo, että kyseessä on mielipideasia. Suuri(n) osa A6-asiakkaista ei mistään hinnasta huolisi autoonsa 20" vanteita.
Volvo XC60 T8 Inscription

TTL

OT: Ostetaanpa 19-20 tuuman kiekot joihinkin kolukärreihin (Cordobista Kutosiin), niiden ympärille kumirenksut ja "nautitaan" sitten autoilusta! "Täsmällisine, tarkkoine ja nopeine" kaistanvaihtoineen ja kaarreajoineen. Ahteri ruvella, korvat tinnittäen ja puslat mutkalla. Maksoi mitä maksoi.

Valitetaan sitten ankarasti nettipalstalla, miten kallista moottoriöljy on marmoritiskillä.

Jonkinmoinen perverssi fiksaatio tuo ylisuurten kiekkojen harrastamisen on pakko olla.

Toisaalta se on hyvä varoitusmerkki kaikille muille tielläliikkujille siitä, että näyttämisen tarvetta on. Kantsii pitää hyvä turvaväli. Ja vielä parempi, jos on ruumisautotummennukset takaikkunoissa. /OT
Nykyiset: Opel Vivaro L2H1 107 kW Van Edition 09/2017 ja MB S 500e L 5/2015

pokkus

Lainaus käyttäjältä: nemos - 19.09.11 - klo:16:41
Usko nyt jo, että kyseessä on mielipideasia. Suuri(n) osa A6-asiakkaista ei mistään hinnasta huolisi autoonsa 20" vanteita.

Varsinkaan kun osa asiakkaista ei välttämättä edes tiedä mitä eroa on alumiini- ja peltivanteella.

lortti

Makuasioita sanoi koira kun pallejaan nuoli. Itse arvoin todella pitkään uskallanko ostaa sporttialustaiseen A4:n 19 tuuman vanteet. Nyt kun sellaiset ovat, ei kaduta pätkääkään. Orggis 17" rengastukseen verrattuna kaikki on paremmin. Tästä voinee tosin päätellä että orggisrenkaat olivat luokattoman huonot.

Omasta mielestäni 18 tuumaa on ihan minimi noinkin hienoon autoon kuin A6.

autofanaatikko

Nyt minulla on eka auto jossa on vähän isommat gummit ja oletin niiden olevan jotain pahempaa mutta melko hyvän arvosanan voin niistä silti antaa. Eilen ajettiin Helsinkiin vievää moottoritetä kun mentiin Habitareen ja mielettömän hyvä tuo on ajaa moottorietiellä kun vauhti on 100-150km/h välissä. Harmi vaan kun suurin osa suomen teistä ei ole tuossa kunnossa kuin mitä tuo moottoritie on.

Vetelyä alkaa esiintymään kun siirrytään pienempii nopeuksiin, pienemmille ja uraisille teille. Vetely ei ole kovin pahaa eikä jatkuvaa mutta väitän että kapeammilla renkailla sitä ei esiinny vastaavissa paikoissa ollenkaan. Samoin leveät renkaat tuntuu vetelevän lievästi kaupungissa jos kaduilla on paljon kallistuksia ja uria. Vesikelilläkään ne eivät puolusta paikkaansa kuten kapeammat. Tuossa pari viikkoa takaperin ajoin Riihimäeltä kotiin tietä pitkin jossa on paljon uria ja uriin (ja tielle muutenkin) oli kertynyt paljon syviä vesilammikoita. Kyllä siinä sai tosissaan tiputtaa nopeuden kuuteenkymppiin kun tuntui että muuten voi lähteä auto käsistä. Kapeammat renkaat olisi menneet paljon mukavammin ja turvallisemmin.

Oletan myös että kapeampi ja korkeampi kumi on polttoainetaloudellisempi kuin leveä ja matala. Maantiellä auto tai sen renkaat eivät tunnu jäykiltä mutta kaupungissa kapeammin kumein varustettu auto tuntuu ketterämmältä ja helpommin pyöriteltävältä. Kapeammat on siis kuitenkin minusta paremmat jos vertaa niiden toimintaa eri tilanteissa.

Kärki

Renkaalla ja renkaalla on myöskin valtava ero, se tuli jälleen kerran todistettua tänään.
Mulla oli väliaikaisesti alla ehkä hieman huonolaatuiset ja paivanat replica-vanteen halvoilla kiinankumeilla odotellessa uusia vanteita + renkaita.
Nyt kun ne uudet vanteet kunnon renkailla heitti alle niin auto muuttui TODELLA paljon! Kiinankumeilla ajo oli hyvin pintakovan tuntuista, ohjaustuntuma oli aika kiusallisella tavalla vaihteleva riippuen ratin asennosta jne. Nyt kun alle meni kunnolliset renkaat kevyillä vanteilla, muuttui ohjaustuntuma sellaiseksi kuin sen tuossa autossa pitää ollakin - tunnokas ja tarkka, välittää hyvin ratin kautta sen mitä renkaan alla on sekä pidon että alustan laadun puolesta muutenkin. Pintakovuus hävisi täysin, mutta samalla tuntuma myös jämäköityi jne.
Ero oli todella merkittävä näiden kahden rengas-vanneyhdistelmän välillä. Sokkotestissä olisin varmaan kuvitellut että koko alusta on vaihdettu, vaikka kyse oli siis vain renkaista ja vanteista.

Aasinsiltana tästä kuutoseen sen verran että jos nyt sitten ne korkeaprofiiliset renkaat sinne kuutosen alle laittaa, niin kannattanee ehdottomasti pitäytyä laadukkaissa renkaissa myös sen jälkeen kun ensiasennusrenkaat joskus menee vaihtoon.

clima

Tuntuu että tästä vanteiden kokoasiasta tehdään nyt kärpäsestä härkästä. Vanteen halkaisijan suurentamisella ja renkaan leveydellä kun ei ole mitään ehdotonta symbioosia: uuteen A6:een voi ottaa 225/45/19 rengastuksen.

Eri asia on toki haluaako tuollaisia. Mutta "ylileveä" & "kivireki" höpötys on itsensä pettämistä A6:n vannevalinnassa.

Lainaus käyttäjältä: nemos - 19.09.11 - klo:12:47
Minulla oli Saksassa juuri vuokralla A4 S-Line -paketilla eli 245/40R18 pyörillä ja urheilualustalla. Kyseenalaistan vahvasti ko. varustuksen mielekkyyden edes Saksan oloissa olemattoman jousitusmukavuuden takia. Toki ohjaustuntuma urattomilla teillä oli hyvä. Ranskan puolella Strasbourgista etelään moottoritie oli kunnoltaan suomalaisittainkin heikko. Vou-vou-vou -äänen voimakkuudesta pystyi päättelemään mennäänkö yli vai alle 130 km/h nopeutta. Myös tuon (12 000 km ajetun) auton vesiliirtoherkkyys oli jotakin mitä en ole ennen kokenut. Toki olosuhteet ja ukkoskuuron voimakkuus olivat ennenkokemattomat, mutta kauhun hetkiä tuon kanssa tuli koettua ja autoja meni ohi vasemmalta ja oikealta.

Kai ihmettelit että jotain tuossa on pielessä? Joko autossa tai renkaissa. A4 S-line alustalla ja 245 leveillä renkailla ei todellakaan käyttäydy noin normaalisti. Edes sateella.


Kärki

Niin, en sitten tiedä mistä tuo uskomus vesiliirtoherkkyydestä tulee?!
Olen jo aika monta vuotta ajanut erilaisilla autoilla noilla "huonoilla" leveillä ja matalaprofiilisilla renkailla. Ihan pahimmillaan on ollut takana jopa niinkin "huono" rengas kuin 305 leveä kauhistus. Sekään ei ikinä lähtenyt vesiliirtoon, kuten ei ole kertaakaan lähtenyt 265:nenkaan.
Miten se voi olla mahdollista jos joku 225:nenkin on joidenkin tietojen mukaan "vesisuksi"???
Jos renkaan kuvio on kunnossa, vesi poistuu tehokkaasti sen alta - eikä rengas nouse vesipatjan päälle, oli se sitten 305:nen tai 185:nen - ja vastaavasti jos kuvio on loppuunajettu lähtee se 185:nenkin aika sujuvasti vesisuksena leijumaan.

Suosittelen kaikkia kokeilemaan leveämpiä renkaita, eivät ne ole nykyautoissa lainkaan huonoja - ei pidä takertua 80-luvun tietoon. Ihan sama on vaikkapa takavetoisten autojen kanssa. Takaveto-Taunus on kevytperäisenä haastava ajettava liukkaalla, 2010-luvun BMW tai Mercedes on jotakin ihan muuta. Sama se on renkaidenkin kanssa. Jos 80-luvun autoissa 18" 245:nen oli hankala, ei se automaattisesti ole sitä 2010-luvun autossa.


nemos

Lainaus käyttäjältä: clima - 19.09.11 - klo:18:27
Tuntuu että tästä vanteiden kokoasiasta tehdään nyt kärpäsestä härkästä. Vanteen halkaisijan suurentamisella ja renkaan leveydellä kun ei ole mitään ehdotonta symbioosia: uuteen A6:een voi ottaa 225/45/19 rengastuksen.

Tätä vaihtoehtoa en itse huomannut, kun en 18" suurempaa harkinnut. Harkinnanarvoinen vaihtoehto jollekulle, joka haluaa 19" pyörät.

Lainaus käyttäjältä: clima - 19.09.11 - klo:18:27
Kai ihmettelit että jotain tuossa on pielessä? Joko autossa tai renkaissa. A4 S-line alustalla ja 245 leveillä renkailla ei todellakaan käyttäydy noin normaalisti. Edes sateella.

En osannut ajatella mitään olevan pielessä. En ole koskaan ennen ajanut noin syvässä vedessä. Ehkä muilla oli paremmin hallinnassa ajolinjan valinta tai sitten Michelin Pilot Sport 3 pari milliä kulutettuna on vesiliirtoherkkä. Nopeus oli 80 km/h tuntumassa.
Volvo XC60 T8 Inscription

Flat

LainaaToiset ajavat niillä autoilla, joten sitä ei tarvitse tuijotella ulkoapäin vaan ainoa kiinnostus liittyy siihen miltä siellä ratin takana tuntuu (ja kuulostaa)...

Itse et varmaan aja edes partaasi tai kampaa tukkaasi? Eihän sitä itse näe ? :) (tämä oli se huumoriosuus)

Huvinsa meillä kaikilla, jotkut tykkää laitella autoa ulkoakin mieleisekseen, toiset ei. Ylisuurilla kiekoilla ajavilla on yleensa parempaa kokemusta kuin pienillä ajavilla. Heillä on nimittäin monesti laajaa kokemusta sekä pienistä, että isoista kiekoista. Monesti pienillä kiekoilla ajavat, eivät ole omistaneet niitä isoja, joista olisi kattavaa kokemusta.

On myös hyvä muistaa, että esim kapeat 19" kiekot voivat olla mukavammat kuin vaikka leveät 18" tuuman kiekot. Suurempi nimelliskoko koko ei välttämättä tarkoita epämukavuutta.....

SKU

#501
Tästäpä vasta mielipiteitä löytyi  ;D

Ajetaanko kukin autoillamme (omilla, pankin tai liisareilla) ja laitetaan niihin sellaiset renkaat joista itse tykkäämme käytettävissä olevien rajoitteiden mukaisesti. Joillekin merkitsee ajettavuus, toiselle ulkonäkö ja kolmannelle molemmat. Joillekin koko rengasasia on ihan sama, ja jotkut ihmettelee että mitkä ne vanteet edes on. Joku tykkää pyöräyttää nahkavyön vanteen ympäri, toinen laittaa "riittävästi" kumia mukavuuden nimissä jne. Kaikki on makuasioita ja niistä saadaan suhteellisen vilkasta keskustelua aikaiseksi.

Itse yritän hakea pääasiassa hyvää ajettavuutta, mutta täytyy myöntää, että haluan myös hienon auton näyttävän hyvältä (sekin kai on sallittua olematta silti mulkku liikenteessä). En halua pilata ajettavuutta renkailla, eli siis valitsemalla "väärää" profiilia suuntaan tai toiseen. Saati ulkonäköä, ja samalla säännöllä. Eli kompromissilinjalla mennään kokonaisuuden kannalta, ja omien intressien mukaan.

Ja sitä uutta kutosta tässä kuumeisesti odotellaan, jotta pääsee sitten valitsemaan niitä elämää suurempia renkaita ja vanteita allelaitettavaksi :P

Edit... ja jotta pysytään aiheessa, uusi kutonen on varmasti hyvä ajettava kaikilla soveltuvilla rengaskoilla, kunhan valitsee alle hyvän merkkirenkaan ja laadukkaat vanteet, koosta huolimatta. Paskaa ei kannata alle ruuvata.
A6 Avant 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic Business -12
Ex: A6 Avant 2.0 TFSI 125kW multitronic Business -07, A4 Avant 2.0 -03, A3 1.8T -99

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.09.11 - klo:19:31
Itse et varmaan aja edes partaasi tai kampaa tukkaasi? Eihän sitä itse näe ? :) (tämä oli se huumoriosuus)

Huvinsa meillä kaikilla, jotkut tykkää laitella autoa ulkoakin mieleisekseen, toiset ei. Ylisuurilla kiekoilla ajavilla on yleensa parempaa kokemusta kuin pienillä ajavilla. Heillä on nimittäin monesti laajaa kokemusta sekä pienistä, että isoista kiekoista. Monesti pienillä kiekoilla ajavat, eivät ole omistaneet niitä isoja, joista olisi kattavaa kokemusta.

On myös hyvä muistaa, että esim kapeat 19" kiekot voivat olla mukavammat kuin vaikka leveät 18" tuuman kiekot. Suurempi nimelliskoko koko ei välttämättä tarkoita epämukavuutta.....

Minusta tuo on yksi parhaista kommenteista tähän keskusteluun!
Leveiden ja isojen renkaiden "huonous" on varmaankin yksi yleisimpiä asioita autojen yksityiskohtiin liittyen, joissa moni elää toisen käden tiedon varassa ilman omakohtaista kokemusta asiasta.
Rengas-vanneyhdistelmän valinnalla voi vaikuttaa hyvinkin paljon siihen, miltä auto tuntuu ajossa. Veikkaan, että harva edes tietää kuinka paljon tuolla asialla voi vaikuttaa auton ominaisuuksiin ja siksi vain tyydytään siihen mitä siinä autossa sattuu vakiona alla olemaan.
Ja kuten tuossa aiemmin kerroin tämänpäiväisestä kokemuksesta omassa autossa erilaisten vanne-rengasyhdistelmien todella suuresta erosta ominaisuuksien suhteen, hyvin moni ei myöskään rengasta valitessaan katso juuri muuta kuin hintaa. Samaan aikaan kun makselin renkaiden päällelaittoa, kyseli joku kaveri samalla tiskillä renkaiden hintoja. Hän teki kaupat halvimmista mahdollisista kiinankumeista, olihan ne tuplasti halvemmat kuin keskihintainen vaihtoehto olisi ollut ja triplasti halvemmat kuin kalleimmat vaihtoehdot - mutta sanonpa vain että on ne myös tuplasti huonommat monessakin mielessä kuin ne paremmat vaihtoehdot. Keskihintaisen ja huippurenkaan ero ei ole normaalikäytössä välttämättä merkittävä, mutta sen halvimman kiinankumin ja keskihintaisen/premium-renkaan ero ON merkittävä kaikissa käyttätavoissa. Sitä vain ei tahdo moni uskoa.
Esim uusi A6:nen on varmasti hieno auto ajaa millä tahansa siihen kuuluvalla rengaskoolla, mutta laitapa siihenkin alle halvimmat kiinankumit, mitä kokoa tahansa, niin aika paljon ominaisuuksia siinä jää autosta sen jälkeen piiloon.
Rengas on väärä paikka säästää, kuten usein on sanottu.

autofanaatikko

Summasummarum tämän keskustelun loppuun ja edelleen off topicina varsinaisesta otsikon aiheesta loppupäätelmä on siis se että auton voi pilata ostamalla kiinankumit ja tarvikevanteetkin pilaa ne autot kun ne Made in Poland, Made in romania, Made in China ym. Original vanteet on niin paljo  paremmat kun ne myydään marmoritiskillä merkkiliikkeessä ja jopa kolme kertaa kalliimmalla kuin tarvikevanteet. Eli vaikka ostaisit hyvät laaturenkaat ja tarvikevanteetk niin ne on silti huonot kun niiissä ei ole Audin, BMW:n, VW:n jne. oman malliston alumiinivanteet. Päätelmä nro 2: auto on hyvä vakiorenkaillakin mutta paranee ja muuttuu paljon paremmaksi ja vasta ajettavaksi autoksi sitten kun alla on 18"-20" alut&matalaprofiilirenkaat.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 19.09.11 - klo:20:06
Summasummarum tämän keskustelun loppuun ja edelleen off topicina varsinaisesta otsikon aiheesta loppupäätelmä on siis se että auton voi pilata ostamalla kiinankumit ja tarvikevanteetkin pilaa ne autot kun ne Made in Poland, Made in romania, Made in China ym. Original vanteet on niin paljo  paremmat kun ne myydään marmoritiskillä merkkiliikkeessä ja jopa kolme kertaa kalliimmalla kuin tarvikevanteet. Eli vaikka ostaisit hyvät laaturenkaat ja tarvikevanteetk niin ne on silti huonot kun niiissä ei ole Audin, BMW:n, VW:n jne. oman malliston alumiinivanteet. Päätelmä nro 2: auto on hyvä vakiorenkaillakin mutta paranee ja muuttuu paljon paremmaksi ja vasta ajettavaksi autoksi sitten kun alla on 18"-20" alut&matalaprofiilirenkaat.

Kiinassa, Puolassa ja Romaniassakin tehdään monenlaatuisia tuotteita! En muista ulkoa onko esim Kiinassa tai Puolassa BBS:n tehdasta, mutta voi hyvin olla. On ihan tasan varma että made in China BBS on täysin eri vanne kuin sen BBS:n made in China kopio.

Vanne voi painaa 8kg tai se voi painaa 15kg - ja se vaikuttaa taatusti havaittavasti myös ratin taakse.

Ei ne laatuvanteiden hinnat tyhjästä synny. On aika yksioikoista kuvitella, että halpa vanne on ihan sama kuin kallis vanne jos se näyttää samalta ja on tehty samassa maassa. Ihan samoin voi aina väittää että Seat on Audi - vaikka jokainen tietää, ettei ole. Tosin laatuvanteen ja halpisvanteen ero on suurempi kuin Seatin ja Audin.

Kokeilkaa, jos vain joskus mahdollisuus on, peräkkäin omassa autossanne laatuvanne-laaturengas komboa ja halpisrengas-halpisvanne komboa ja ihan taatusti yllätytte siitä, miten suuri ero sieltä välittyy ratin taakse.

autofanaatikko

Laaturengas ja laadukas tarvikevanne on siis mahdoton yhtälö? Varmasti tarvikevanteissakin on eroja jos ostaa sen vähän kalliimman ja tunnetumman eikä sitä ihan halvinta. Kaikilla ei ole varaa ostaa auton alla tulleiden orkkisvanteiden seuraksi toista sarjaa orkkisvanteita vaan esim. talvirengassetti on pakko ottaa tarvikevantein. Tarvikepuolelta saattaa kyllä löytyä kevyempiäkin vanteita kuin orkkiset. Itsekin olen löytänyt.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 19.09.11 - klo:21:36
Laaturengas ja laadukas tarvikevanne on siis mahdoton yhtälö? Varmasti tarvikevanteissakin on eroja jos ostaa sen vähän kalliimman ja tunnetumman eikä sitä ihan halvinta. Kaikilla ei ole varaa ostaa auton alla tulleiden orkkisvanteiden seuraksi toista sarjaa orkkisvanteita vaan esim. talvirengassetti on pakko ottaa tarvikevantein. Tarvikepuolelta saattaa kyllä löytyä kevyempiäkin vanteita kuin orkkiset. Itsekin olen löytänyt.

Nyt pitäisi sitten toki määritellä "tarvikevanne".
Tottakai "tarvikevanteissa" on erittäin laadukkaita vanteita, "tarvikevanteista" löytyy aivan huipputuotteita, kevyempia, kestävämpiä ja myös kalliimpia kuin mitä löytyy merkkiliikkeen varaosatiskiltä.
Alumiinivanteet ovat yksi sellainen tuoteryhmä josta on oikeasti vaikeaa löytää sellaista yhtälöä kuin halpa ja hyvä samassa tuotteessa.

Tosin sekin pitää tässä kohtaa sanoa, että peltivanne on monilta ominaisuuksiltaan parempi kuin huono alumiinivanne.

Ton-1

Lainaus käyttäjältä: autofanaatikko - 19.09.11 - klo:21:36
Laaturengas ja laadukas tarvikevanne on siis mahdoton yhtälö?

Kärkikin kerkes jo kommentoimaan, tarvikepuolelta löytyy kyllä hyviä ja kevyehköjä vaihtoehtoja vanteiksi joiden hinta on kumminkin orkkiksia edullisempia.

Ja ei tarvitse alumiinivanteen olla kovinkaan huono kun peltari peittoaa sen monella osa-alueella.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Neppis

Lainaus käyttäjältä: clima - 19.09.11 - klo:18:27
Tuntuu että tästä vanteiden kokoasiasta tehdään nyt kärpäsestä härkästä. Vanteen halkaisijan suurentamisella ja renkaan leveydellä kun ei ole mitään ehdotonta symbioosia: uuteen A6:een voi ottaa 225/45/19 rengastuksen.

Toi 225/45/19 olisi varmaan myös ihan ok koko, muttei siinäkään kauheasti ole tarjontaa. No, löytyy siitä jokin Nankang AS-1 ja Bstone Potenza. Tuolta rengas-onlinesta saa aika hyvä yleiskuvan tarjonnasta.
http://www.rengas-online.com/

Mua ei erityisemmin haittaa jos rengas tuntuu hieman kovalta ajossa ja siinä mielessä "iso" rengas ei pelota. A6:n (vakio)jousitus toimii kuitenkin varsin hienosti ja "tasoittaa tien". Mulla oli tossa edellisessä A6:ssa 245/40/18 (halpis)kesärenkaat ja ne olivat ajo-ominaisuuksiltaan hyvät ja uraherkkyyttäkään niillä ei esiintynyt. Mutta se RENGASMELU...
A6 Sedan 3.0 TDI 150kW quattro S-tronic -12
Ex: A6 Sedan 2.0 TFSI 125kW multitronic -07

Wilburi

Vähän on taas lähtenyt keskustelu rönsyilemään. Jotta pitäydytään aiheessa, niin totesin itse, että A6 suorastaan vaatii isompaa rengaskokoa ULKONÃ,,ÖLLISISTÃ,, syistä. Tiedän hyvin, että nämä ovat makuasioita ja keskustelu on loputonta siitä mikä on paras koko auton alle. Jokainen voi valita oman mieltymyksensä mukaisesti renkaan koon ja ymmärrän hyvin, jos joku vailitsee alle pienemmän rengaskoon kuin 20" tai 19". Nyt olikin kyse ulkoisista asioista. Voihan sitä autonkin maalauttaa vaikka vaalenpunaiseksi, mutta ei se kovin kaunis näky ole...anakaan suurimman osan mielestä.

Mitä tulee renkaan leveyteen, niin 225 ja 245 leveät renkaat ovat niin lähellä toisiaan, että joko auto vetelee tai sitten se ei vetele. Jos vertaan omassa autossa 225 leveitä talvirenkaita 245 leveisiin kesärenkaisiin, niin molemmat vetelevät yhtä paljon tai yhtä vähän, miten sen nyt sitten kokeekin.
Audi S3 2.0 TFSI quattro S-Tronic (2015), VW Golf GTE (2016). ex: VW Golf 1.4 TSI DSG (2009). Audi A4 2.0 TFSI Business (2010).

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy