Vikakoodi P2015 Imuputken läppien asennon anturi

Aloittaja ST, 02.04.14 - klo:15:45

« edellinen - seuraava »

ST

-08 2.0 TDI Passat. Moottorin häiriövalo palaa ja antaa tommosen vikakoodin. Anturia ei pysty pelkästään vaihtaan, koska on kiinteesti imusarjassa. Onko tullut muilla vastaan ja mitä tehty? Onko koko imuputken / imusarjan vaihto ainut keino vai voiko kokeilla jotain muuta?

pasuo

Voi olla, että imusarjan putsauksella pääsee pälkähästä jos ja kun on nokeentunut. Samalla kannattaa putsailla imupuolen muut osat; egr ja kaasu-/sammutusläppä. Tiivisteet menee irrotuksen takia vaihtoon. Toimenpiteen jälkeen pitää tehdä ohjelmiston mukautus. Uusi imusarja maksaa CBBB-moottoriin 450-500e...
Audi A3 Sportback 1.4 TFSi man. Business Sport 2013
VW Passat Variant 2.0 TDi man. Highline 2009
Nissan NP300 2.5 TDi 4x4 D22 King Cap 2008
Toyota Carina II 1.6 bensa man. DX AT151 1987

Gonan

Itsellä alko 09 malliin juuri sama vikavalo palaa ja koodit p2015 ja p2005, menee pajalle ens viikolla ja yritetään just tota putsausta josko sillä tokenis. Muuten kirpaisee lompakkoa

ST

Kiitti vinkistä. Tuota vois kyllä kokeilla ensin.

Gonan

Selviskö sulla ST vika ? itsellä piti sitten hommata uusi imusarja ennenkuin vikavalo hävisi

ST

En oo vieny puhistettavaksi ainakaan vielä. Oon etsiny, jos löytäis jostain maailmalta halvemmalla ton uuden imusarjan.

Passat3C4Motion

Nyt tuli luotettavasti toimineeseeni VW Passat 2,0 TDI v.2009 CBAB moottoriin tällainen vikakoodi, P2015 (keltainen moottorin kuva ilmestyi mittaristoon). Autolla ajettu nyt 320 tkm, eli todennäköisesti näillä kilometreillä on pakokaasun takaisinkierrätys karstottanut imusarjan ja imusarjan läpät putsauskuntoon. Auto toimii muuten ihan normaalisti, vaikka läpät on jumissa.  Onko joku ottanut VAG:n moottorista pois nuo läpät (oma moottori CBAB) ? Laitan myöhemmin kuvia imusarjan kunnosta ja läppien kunnosta, onko noilla läpillä muuta merkitystä kuin typen oksidien pienentäminen tyhjäkäynnillä ? (= päästöihin liittyvää). YouTube:lla oli hyviä videoita tähän koodiin liittyen. Taidan asian/vaihdon helpottamiseksi tilata uuden imusarjan läppäventtiileineen. Ei ainakaan ole sitten välyksiä tangoissa ja laakeroinnissa ja tulee puhdas imusarja tilalle.
EX Passat 4 Motion, nyt Scout III

Mhs-1

Lainaus käyttäjältä: Passat3C4Motion - 13.01.15 - klo:19:28
Nyt tuli luotettavasti toimineeseeni VW Passat 2,0 TDI v.2009 CBAB moottoriin tällainen vikakoodi, P2015 (keltainen moottorin kuva ilmestyi mittaristoon). Autolla ajettu nyt 320 tkm, eli todennäköisesti näillä kilometreillä on pakokaasun takaisinkierrätys karstottanut imusarjan ja imusarjan läpät putsauskuntoon. Auto toimii muuten ihan normaalisti, vaikka läpät on jumissa.  Onko joku ottanut VAG:n moottorista pois nuo läpät (oma moottori CBAB) ? Laitan myöhemmin kuvia imusarjan kunnosta ja läppien kunnosta, onko noilla läpillä muuta merkitystä kuin typen oksidien pienentäminen tyhjäkäynnillä ? (= päästöihin liittyvää). YouTube:lla oli hyviä videoita tähän koodiin liittyen. Taidan asian/vaihdon helpottamiseksi tilata uuden imusarjan läppäventtiileineen. Ei ainakaan ole sitten välyksiä tangoissa ja laakeroinnissa ja tulee puhdas imusarja tilalle.

Mulla on kanssa sama vaiva 09 cbbb koneisessa. Implausible signal taisi olla tarkennuksena. Johtosarjaa tai liittimiä olen epäillyt vian aiheuttajaksi, mutta en ole pystynyt tätä toteamaan sähkökaavioiden puututtua. Onkohan tietoa, minkä sulakkeen kautta tuo läppämoottori saa virtansa? Tuo komponentti on kaiketi v157 ja siinä oleva sensori g336. Osanumero 03L129086 vaikkei sitä ilmeisesti pelkästään myydäkään. Netissä löysin tähän vikakoodin poistoon ratkaisun dieselgeekin sivuilta; koneistettu alumiininen ohjuri sille läppämoottorin varrelle. Hintakaan ei ollut kovin paha, mutta tiedä sitten saako muualta kuin jenkkilästä tilaamalla. Ongelmana tuossa läppämoottorissa on ilmeisesti se, että varsi pääsee liikkumaan sellaiseen asentoon joka ei ole mittausalueella ja siitä vikakoodi.

juppep

#8
Noniin, keltainen moottorihäiriövalo tervehti pakkasaamuna. Ei ollakaan nähty 3 vuoteen ;D -09 cbab ja taulussa nyt 265tkm.

Liityn seuraan ja P2015 läppämoottori se siellä ilmoitti pahaa oloaan. Kuittasin pois ja ei ole nyt päivään pariin uusiutunut.
Mutta kun nyt kerran aloitti, niin jatkumaanhan tämä renkkaus tulee ja jotain tars tehdä.

Kytkistä kaivattiin johtosarjan tarkistamiseen.
Sen pitäisi olla seuraavaa CBAA, CBAB, CBBB moteille:

T5q V157 läppämoottori, T60 J623 ECU/moottorinohjain

T5q/1 - T60/10 "5V conn D141"
T5q/2 - T60/27
T5q/3 - T60/51 "Earth conn 3"
T5q/4 - T60/35
T5q/5 - T60/50

Moottorinohjain majailee luultavasti pyyhkijöiden vipujen /suojamuovien alla keskellä ja T60 liitin on se pienempi osuus ECU kaksiosaisesta liittimestä.

Ja kaikkihan muistaa akun kanssa pelehtiessä -> http://www.vagarena.fi/index.php?topic=9134.0

Tuo jenkkien korjaus rajoittamalla läppämoottorin liikettä pistää miettimään tuleeko näissä läppämoottori<->läpät väliseen muovivipuun välystä vai mikä tässä kuluu ja lopulta aiheuttaa moottorin pääsyn väärään asentoon.

juppep

Nyt se jatkuva renkkaus sitten alkoi vikavalon -> läppämoottorin osalta... ja oli pakko raahautua nojailemaan autoon.

Itsellä vaikutti johdot olevan kunnossa ja myös vivusto tuntuu liikkuvan takkuamatta käsin liikutellessa.
Lähtötilanteessa VCDS MB 121,3 bitit nollaa, 121,4 0,304v ja vikakoodi uusiutui heti.
Avustin/kannattelin läppämoottoria hiukan ruuvimeisselillä ja huomasin että MB 121,3 yksi bitti muuttui ja 121,4 meni yli 0,5v ja vikakoodi ei uusiutunut enään.
Tästä auto käymään ja sehän toimi. Käynnissä ollessaan MB121,4 vaihteli kierroksien ja kaasupolkimen mukaan 4,5v - 0,6v.
Sammutuksen jälkeen päädyttiin taas vikatilaan ja MB121,4 0,380v. Testasin vielä uusiksi, ruuvarilla apuja, vikakoodi pois ja moottori käymään.
Taas ilman vikakoodeja toimivien läppien kera.

Kävin utelemassa osia ja työtä merkkarilla. Uusi imusarja on sen 450-500 ekua ja 2 tuntia työtä päälle, arvio 750 eur.

Tämä yksilö tulee korjattua kyllä mekaanisella rajoituksella läppämoottorissa.

juppep

#10
KISS principle, kun sen nyt vaan aina muistaisi oikeissa töissäkin...

Eilinen nojailu moottoriin johti tänään suurempiin liikkeisiin ja läppämoottori irtosi autosta.
Päästiin tekemään lähempää tuttavuutta tallin perukoilla ja hetkinen siinä kyllä toisiamme ihmeteltiin.
Seuraavaksi hankin tuijotellessa syntyneeseen toteutussuunnitelmaan pohjautuen varaosia, kun nurkissa ei sittenkään ollut sopivia.
Tarvittavien osien hankinnan jälkeen syntyikin nopeasti DIY-korjausosa läppämoottoriin.

Tämän jälkeen läppämoottori autolle, irtonaisena johtosarjaan kiinni ja tarkkuussäätöä(MB121,4).
Tuon jälkeen läppämoottorin saikin jo asentaa takaisin imusarjaan.

Ja tottakai, tuosta hetkestä lähtien ei ole vikakoodia enään näkynyt ja läpät pelaavat oikein.

Jotta kaikilla olisi yhtä kivaa kuin itselläni... Paljastan varaosaluettelossa olevan seuraavia kirjainyhdistelmiä: M4, Nyloc, loctite.

Passat3C4Motion

No niin.. imusarja vaihdettu + uudet läpät ja servomoottori (480:- osat ja 170:- työ). Auto Passat 2009 CR 2,0 TDI CBAB-moottori, ajettu 320tkm. Vanhaa imusarjaa tutkiessa, oli vikaa vain vipuvarren/akselien kiinnityksessä, vipu oli vinossa ja jumissa. Hyvä korjaus voisi olla M4, Nyloc, loctite... akselin päähän. Imusarja ei ollut kovinkaan tukkoinen, eli hyvinkin ajaa 400tkm putsaamatta. Mutta 250...300tkm:n huoltoon on hyvä lisätä imusarjan vipujen huolto.  :-\ Videota löytyy esim.
https://www.youtube.com/watch?v=cOyTGgi4sCU  toiminasta. Eli seuraava huolto imusarjalleni on 600tkm. kohdalla.
EX Passat 4 Motion, nyt Scout III

juppep

#12
Passat3C4Motion tai kuka vaan, jäikö vanhan osa mukaasi? Offtopic, joten yksityisviestillä asian jatkot.
Voisin jotakin korvausta vastaan lunastaa tuommoisen P2015 vialla vaihdetun läppämoottorin/imusarjan varaosaksi.

Mhs-1

Kuuluisko tuota moottorin vartta päästä vääntelemään eri suuntiin? Nyt näyttäisi olevan vipu kohti ohjaamoa eikä liiku mihinkään, ei käsin eikä auton käydessä.

juppep

En ota mitään vastuita jos hajoaa jotain... Ruuvimeisselillä varovasti auttamalla pitäisi liikkua, yllättävän voimakas jousi ja moottori muoviosiin nähden.
Kunnossa ollessaan toimii näin https://www.youtube.com/watch?v=cOyTGgi4sCU

Mhs-1

Lainaus käyttäjältä: juppep - 02.02.15 - klo:15:36
En ota mitään vastuita jos hajoaa jotain... Ruuvimeisselillä varovasti auttamalla pitäisi liikkua, yllättävän voimakas jousi ja moottori muoviosiin nähden.
Kunnossa ollessaan toimii näin https://www.youtube.com/watch?v=cOyTGgi4sCU

En oikeen saanu liikkumaan. Voiko tuon irrottaa imusarjasta ihan huoletta? Eli siis ne kolme pulttia auki ja vipu irti moottorista.

Mhs-1

Lainaus käyttäjältä: Mhs-1 - 04.02.15 - klo:21:14
En oikeen saanu liikkumaan. Voiko tuon irrottaa imusarjasta ihan huoletta? Eli siis ne kolme pulttia auki ja vipu irti moottorista.

Nyt löytyi vika jo. Auton käydessä avitti läppien ja moottorin välistä tankoa, niin silloin ajoi vivun toiseen asentoon. Auto sammuksiin ja uusi startti; tanko jälleen jumissa. Pitää tehdä rajoitin tuolle varrelle, ettei varsi mene enää yli rajojen. Vaikka tähän tyyliin:

Hlaa

Mulla oli kanssa tuon P2015 ongelmia. Vein auton Laakkoselle sanoivat että joutuu vaihtamaan koko imusarjan. Kyselin että kokeilivatko puhdistusta, no eipä olleet kokeilleet. No nyt kun uusi imusarja tuli kokeilivat ensin puhdistusta mutta ei kuulema auttanut. Läppien vivusto mennyt väljäksi muljahtaa paikoiltaan. No ei auttanut kun vaihtaa uusi imusarja. Vanha olisi myynnissä jonkinlaista korvausta vastaan jos joku vailla! Vaihtotyö osineen maksoi 770â,¬ kyllä kirpaisi. Autolla ajettu vasta 135tkm Passat CC 2.0TDi 103kw.

trito

Laitetaanpa tämä tännekin
http://www.dieselgeek.com/P2015_Repair_Bracket_p/egr-p2015.htm

Asennukseen pikkuräikkä, torx, 5min luppoaikaa. useamman kuukauden palanut valo sammui ja on sen jälkeen pysynyt poissa. Ei kirpaissut läheskään niin paljon kuin mitä audicenterissä ehdottelivat. Ja se tyydytyksen määrä kun ei vipuvian takia tarvi vaihdattaa koko imusarjaa  8)

TTR65

Juu itselläni sama vikakoodi P2015 kummitteli, ja ei huvittanut vaihtaa koko imusarjaa joten heitin tilauksen alumiinisesta korjauspalasta Jim:lle Dieselgeek:n. Paketti hujahti Suomeen viikossa, pieni rahan siirto Suomen köyhälle valtiolle ennen kuin kirjekuori tuli kotiin, ja n. 10 minuutin (kuumat paikat  :) asennus, avot ongelma poistui!

Ihme kun kukaan Suomessa ei ole alkanut tekemään noita palikoita, saisi meinaan hyvät katteesta moisesta osasta, Jenkeistä tilatessa tulee suht kalliiksi verrattuna minkälainen se on. Mutta toisaalta monta kertaa halvemmaksi kuin koko imusarjan vaihto...

#8

Tsau. Sellaista kyselisin, että mahtaakoha tuo dieselgeekin osa olla joku vuosimallikohtainen vai käykö yleisesti 3c tdi passattiin?

juppep

Lainaus käyttäjältä: juppep - 22.01.15 - klo:20:09
Noniin, keltainen moottorihäiriövalo tervehti pakkasaamuna. Ei ollakaan nähty 3 vuoteen ;D -09 cbab ja taulussa nyt 265tkm.
Liityn seuraan ja P2015 läppämoottori se siellä ilmoitti pahaa oloaan....

Update, nyt 2v / 50tkm korjatulla läppämoottorilla takana, ei ongelmia.

hoomax

244 tuhannen kohdalla syttyi merkkivalo minunkin kojetauluuni. P2015 vikakoodi, joten testasin vähän tuota liikkumista. Kun rajoitin (kasteluletkun pätkällä) liikettä, valo sammui. Omassa autossani on muovinen imusarja, joten läppämoottori on kätevästi siellä takapuolella. Käytännössä tarkoittanee imusarjan purkamista, että pääsee moottoriin ja sen varsiin käsiksi.

Mitäs suosittelette:
1) ostan koko läppämoottorin (n. 150â,¬, Autodoc)
2) ostan rajoittimen (n. 25â,¬, ebay)


Passat3C4Motion

Moi ! Tämän häiriön voi ohittaa myös ohjelmoimalla läpät pois käytöstä. Ainakin Jyväskylässä tekevät.  Vaikutus saattaisi olla kierrosalueen 1000 ...1500 väännön pienentymiseen, mutta tämä ei ole kuin arvailua. Käytännössä ei huomaa mitään.
EX Passat 4 Motion, nyt Scout III

hoomax

Onhan tää pieni kylä, mutta vähän tarkemmat koordinaatit kelpais että missä moista tehdään?  ;)
Voiko VCDS:llä ohjelmoida itse?

kaikkol

Sama homma ja sama vikakoodi iski myös Passattiini vm. 2008 2.0 TDI 103kw.

Tilasin Dieselgeek:ltä repair bracketin. Helppoa oli asentaa ja parhaiten se onnistuu kun käyttää ko. läppämoottorin irti.

Tulliinhan se jäi ja n. 14 euroa lisää hintaa, mutta kyllä tuntui kannattavan  ;)

Onnistuu toki itse tekemälläkin tuo rajoitin, kuten tästäkin ketjusta selviää.


hoomax

Aiheuttaako muuten tämä vikakoodia hyksyn katsastuksessa, vai meneekö vikakoodista huolimattta läpi?

o.b.

Ei mene läpi jos vikavalo palaa. Jos nollaat viat just ennen katsastusta, tuskin ehtii syttyä uudelleen koeajolenkillä tai huudatuksessa? Voit pelata varman päälle ja hakea päästölapun etukäteen muualta, heitä ei kiinnosta vikavalot, vaan pelkkä raha.

prto

Korjasin tuon vian lämmittämällä kuumailmapuhaltimella tangon pallonivelen muovista ulkokehää. Sitten puristin siirtoleukapihdeillä nuo hiukan lyttyyn ja annoin jäähtyä. Jos menee liikaa ja vivusto jumiutuu riittää että lämmittää varovasti uudelleen. Tuon jälkeen ajettu noin 35tkm ilman ongelmaa.

o.b.

Vaikuttaisi tuo Dieselgeek'in osa sellaiselta, että sen pystyisi printtaamaan 3D tulostimella? Normi lanka tuskin kelpaa kun lämpötila noilla nurkilla on lähellä 100 astetta. Itse en moista printteriä omista, mutta on hankintalistalla... Sen kiinitysosan joutuisi ehkä väkertämään alumiinista.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy