TDI öljynpuute

Aloittaja JRi, 29.08.19 - klo:13:57

« edellinen - seuraava »

JRi

Moi,

Mitäs asiantuntijat arvelevat mikä tuollaisessa BXE koneessa reagoi ensimmäisenä öljyn vähyyteen. Eli öljynpinnan merkkivalo ei herännyt tilanteeseen ja käyttäjä ei ollut tarkastanut öljynpintaa. Nyt kone pitää selvästi erottuvaa, muttei korviahuumaavaa, ääntä joka ei ole kolinaa eikä kalkatusta, vaan ehkä enempi etäisesti laakerin ujellusta muistuttavaa.
selkeimmin erottuu 2500-3000rmp kohdalla.
Öljynpainevalo ei missään vaiheessa ole syttynyt... ja auto menee muutenkin ihan normaalisti moottoritienopeuksissa ja kiihdytyksissä.
VW Touran 1.9TDI ´08, Skoda Octavia II 1.9TDI ´08, VW Trasnsporter T4 2,4D ´97

o.b.

BXE:ssä yleisin ongelma on se, että kiertokanki tulee lohkon kyljestä kurkkaamaan, että kuka sitä autoa oikein ajaa ::)

Kannattaisi ehkä käyttää öljypohja auki ja vaihtaa kiertokankien laakerit ja pultit. Samalla näkisi, onko kaulat missä kunnossa. Runkolaakereistakin voisi kurkata laakerien ja kaulojen kunnot. Runkolaakeritkin on vaihdettavissa alakautta moottorin ollessa paikoillaan, mutta pitää varoa, ettei kampiakselin päätytiivisteet ota kipeää kun laakeripukkeja löysäilee.

Mitään täydellistä laakeriremppaa ei pysty tekemään moottoria irroittamatta, mutta sellaisen puolivillaisen ainakin ;D

Ihan hirveesti en tuolla autolla ajelisi jos outoja ääniä kuuluu moottorista.

JRi

Ok, kiitos vastauksesta.

Nyt on pakko kysyä tyhmä kysymys mutta mitkäs kaulat on kyseessä? :)

Onko noiden kiertokankien laakeien ja pulttien ostoon muuta paikkaa kuin Laakkonen?
Tarvitseeko jakopää purkaa noita kiertokankien laakereita vaihtaessa?
VW Touran 1.9TDI ´08, Skoda Octavia II 1.9TDI ´08, VW Trasnsporter T4 2,4D ´97

o.b.

Laakerikaulat, eli ne osat kampiakselista, joita vasten laakeriliuskat on. Jos on tullut uria tai laakeriliuska sulanut, niin silloin vaatii kiillotuksen ja pahimmassa tapauksessa hionnan alimittaan. Silloin kannattaa jo harkita vaihtokonetta.

Niin ja jakopäätä ei tarvitse purkaa.

JRi

Thanks!

Missähän kohtaa nuo laakerit normikäytössä tulevat vaihtokuntoon, ja kuinka vähillä öljyillä pitää ajaa että kiertokankien laakerit alkaa olemaan vaarassa?
Koneella on nyt rullattu noin 250tkm, ja normisti öljyt on vaihtuneet 15tkm välein

VW Touran 1.9TDI ´08, Skoda Octavia II 1.9TDI ´08, VW Trasnsporter T4 2,4D ´97

o.b.

Normikäytössä laakerit kestävät auton koko elinkaaren. Jos öljynpaineet olleet vähissä, tilanne on toinen. Silloin metallipintojen välillä ei enää ole voitelevaa öljykerrosta ja metalli hankaa metallia vasten.

JRi

Palaanpa vielä alkuperäiseen kysymykseen, eli öljyn pinnan vaikutukseen koneen voitelulle; kampiakselin ja kiertokankien alapäiden on ilmeisesti saada voitelunsa öljypohjan öljykylvystä, vai osallistuuko ylhäältä palaava öljy näiden voiteluun oleellisesti?
Onko tuo öljypumpun ottoputki paljonkin alempana kuin esim. missä kiertokanget käyvät kääntymässä?

ja sitten, mistä nuo laakerit ja pultit kannattaa ostaa, jos haluaa laadukasta osaa järkihinnoin?
VW Touran 1.9TDI ´08, Skoda Octavia II 1.9TDI ´08, VW Trasnsporter T4 2,4D ´97

dosetti

Palaten ensimmäiseen viestiin, miten alhaalla öljynpinta on oikeasti käynyt ja miten pitkään? Kastuiko tikun pää ollenkaan?

JRi

En tosiaan itse tuota päässyt toteamaan mutta huoltoliike puhui "n. 2 litran lisäyksestä", eli ei ole kyllä enää siinä vaiheessa tikun nokka kastunut
VW Touran 1.9TDI ´08, Skoda Octavia II 1.9TDI ´08, VW Trasnsporter T4 2,4D ´97

tkp

Lainaus käyttäjältä: JRi - 30.08.19 - klo:08:03
Palaanpa vielä alkuperäiseen kysymykseen, eli öljyn pinnan vaikutukseen koneen voitelulle; kampiakselin ja kiertokankien alapäiden on ilmeisesti saada voitelunsa öljypohjan öljykylvystä, vai osallistuuko ylhäältä palaava öljy näiden voiteluun oleellisesti?
Onko tuo öljypumpun ottoputki paljonkin alempana kuin esim. missä kiertokanget käyvät kääntymässä?

ja sitten, mistä nuo laakerit ja pultit kannattaa ostaa, jos haluaa laadukasta osaa järkihinnoin?

Kampiakselissa on öljykanavat joita pitkin laakerit saa voitelunsa paineella . Jos sieltä on puolet puuttunut öljymäärästä niin voinee olla että jossain käännöksissä pumppu on imassu ilmaa ja paineet hävinny hetkellisesti

JRi

LainaaJos sieltä on puolet puuttunut öljymäärästä niin voinee olla että jossain käännöksissä pumppu on imassu ilmaa ja paineet hävinny hetkellisesti

Näinhän se voi olla, eikä välttämättä öljynpaineanturi kerkeä mukaan...
No nopealla googletuksella kaikki alakerran laakerit ja kiertokangen pultit sekä öljypohjan tiivisteen saa alle kahteen sataan (kampuran pultit pitää etsiä vielä jostain), ja jos tuo ei työnä ole ylivoimanen, niin ehkä sillä saa mielenrauhan, ja autolle toiset 250tkm...

Eniten askarruttaa miten kampuran yläpuolisten laakereiden vaihto käytännössä onnistuu tai kannattaa tehdä?
VW Touran 1.9TDI ´08, Skoda Octavia II 1.9TDI ´08, VW Trasnsporter T4 2,4D ´97

o.b.

En ole itse kampiakselin laakereita paikallaan vaihtanut, mutta teoriassa ne pitäisi saada pyöräytettyä alapuolelle. Jos on tiukassa, voisi kaikkia laakeripukkeja löystyttää siten, että kampura putoaa ihan vähän alaspäin ja sitten vaihtaa laakeriliuskat kaula kerrallaan. Ihan vähän sen takia, että stefat ei kärsi.

Toivottavasti laakeripinnat kampuran puolella on kunnossa. Niitä kiertokangen pultteja on kahta eri mallia (ainakin 125kW BMR:ssä), joten tarkkana, että tulee oikeanlaiset. Öljypohjassa ei ehkä ole tiivistettä, vaan se liimataan tiivisteliimalla ??? 2-3 öljypohjan pulttia on hankalassa paikassa ja ne saa irroitettua ainoastaan pallopäisellä, pitkällä, kuusiokoloavaimella. Paikalleen saaminen onkin sitten isompi operaatio ja jos pultti putoaa sopivaan koloon, saa öljypohjan irroitella uudelleen ::)

hemmom

Sopivan paksu notkea rakotulkki on hyvä apuväline, kun sen yläpuolen laakeriliuskan työntää pois paikaltaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy