Auton harkittua ostoa, vai ei

Aloittaja ukormi, 13.04.21 - klo:14:32

« edellinen - seuraava »

ukormi

Pojan A4 TDI 2006 moottori levällään, suuri remontti edessä. Hieman tuumasin että kannattaako tuota alkaa korjaamaan.
Bongasin ilmoituksen 236tkm ajetusta 2011 Audi Avant A4 2.0 TDI Quattrosta ja hieman kiinnostuneena lähdettiin pojan kanssa sitä katsomaan.

Koeajettiin ja todettiin joitakin ongelmakohtia.

Kysyin onko autolla takuuuta ja tähän myyjä sanoi ettei käytetyillä ole takuuta, on vain virhevastuu. No näinhän se toki onkin. Sitten siitä virhevastuusta..
Auton moottorin oletetaan kestävän 300tkm, vaihteiston alle 250tkm. Jos siis posahtaa, vastuu jakaantuu sen mukaisesti. Massavauhtipyörähän noissa alkaa noilla kilsoilla olemaan jo kohta vaihtokunnossa, se ei kuulu virhevastuuseen kun on kuluva osa jne. Eli ei tuossa periaatteessa ole virhevastuuta kuin moottorin osalta ja siitäkin hyvin pieni siivu.

Eli noilla kilsoilla auto on myydessä timantti mutta ongelmien tullessa kaatopaikkakamaa. No näinhän sekin on. Hintaa on kuitenkin liki 11000e joten suhteeellisen isosta sijoituksesta tässäkin on kyse. Hieman jännittää näiden vanhojen paljon ajettujen dieseleiden tulevaisuus. Saattaa olla tässä vaiheessa mahdollisimman huono sijoitus.

Tarjottelin 9000 tienoilla olevaa hintaa mutta ei ainakaan heti tarttunut kiinni  :)

No joo. Saattaapa olla että pitää sijottaa 3000e tuon vanhan moottorin korjaukseen. Eipä sekään mikään hyvä sijoitus ole mutta jos sitten Audi taas kestäisi tien päällä.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

mruotz

Jos olisin itse samassa tilanteessa kuin sinä - korjaisin nykyisen ja ajelisin sillä. Kuitenkin ”tuttu” peli ja suht-koht tiedätte mitä se nykyinen on ”syönyt”..
Klackern / klappern & kolbenkipper : 1J1/1J2/1J5 | VCDS apua tarjolla Päijät-Hämeessä | HEX-NET PRO

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mruotz - 13.04.21 - klo:17:28
Jos olisin itse samassa tilanteessa kuin sinä - korjaisin nykyisen ja ajelisin sillä. Kuitenkin ”tuttu” peli ja suht-koht tiedätte mitä se nykyinen on ”syönyt”..

Komppaan tätä. Tosin ei kerrottu paljon tuolla vanhalla autolla on ajettu. Aina kun ostaa 10 vuotta vanhan ja melkein 250tkm ajetun auton, niin ottaa tietoisen riskin, että se voi olla huono yksilö ja että suurimmat remontit tulee todennäköisesti siihen 200-300tkm väliin.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

ukormi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 13.04.21 - klo:18:05
Komppaan tätä. Tosin ei kerrottu paljon tuolla vanhalla autolla on ajettu. Aina kun ostaa 10 vuotta vanhan ja melkein 250tkm ajetun auton, niin ottaa tietoisen riskin, että se voi olla huono yksilö ja että suurimmat remontit tulee todennäköisesti siihen 200-300tkm väliin.

No 300000km tuossa on mittarissa. Kone vaihdettu suht äskettäin 260tkm ajettuun kun on öljypumpun akseli kuulemma entisestä pettänyt. Sellanen pikkujobbari tuon möi ja oli itse ostanut pojalleen viallisena ja sitten siis vaihtanut tuon koneen siihen. Tämän koneen purkamisen jälkeen sanoisin että tuo kone on nähnyt 260tkm jo jokunen aika sitten. Pelottaa kyllä ostaa näitä vanhoja kun ei voi mitenkään tietää miten syvälle kätensä työntää..no siihen itseensä. Ei se kallis ollut mutta olisi kuitenkin odottanut että se kallein osa eli moottori kestää ainakin sen 100tkm ajaa. No kesti 10000km.
Skoda Octavia Combi RS TDI MY2015
Audi S3 Sportback 2009

o.b.

Löytyisiköhän tuohon vanhaan Audiin VW:n vastaava moottori käytettynä ulkomailta edullisesti. Jostain syystä Audin merkillä moottori on huomattavasti kalliimpi.

VW:n moottori on tietty poikittain, mutta saisikohan lisäosat vanhasta siirtämällä tuohon soivan pelin? Kaipa ne lohkot kuitenkin on samoja kaikissa konsernin koneissa ???

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy