Torsen vs Quattro Ultra

Aloittaja AS3, 05.10.17 - klo:22:39

« edellinen - seuraava »

AS3

Tähän ketjuun olisi tarkoitus kerätä kokemuksia Quattro Ultran toiminnasta vs hyväksi havaittu Torsen neliveto. Olin suunnitellut auton vaihtamista kokoluokkaa suurempaan (a4) ja alkoi hieman arveluttaa koko homma varsinkin, kun pian Quattro Ultra on ainoa valittavissa oleva neliveto bensakoneen yhteydessä.

Tuubissakin on jo julkaistu ensimmäiset videot Ultra -järjestelmän ylikuumenemisesta silloin, kun neliveto joutuu oikeasti kunnolla hommiin. Tähän pitäisi kai hieman provosoivasti todeta, että moista ei olisi tapahtunut Torsen nelivedon kanssa :)

Tarkoitus ei kuitenkaan ole provoilla aiheella, vaan enemmänkin kerätä muiden kokemuksia aiheesta.

AS3

Tuossa vielä insinöörin selostamana Quattro Ultran toimintaperiaate https://www.youtube.com/watch?v=n4xlTd_hRec

teräksenharmaa

https://m.youtube.com/watch?v=RGKKCAjkhUw

Ainakin mun tarpeisiin tuo näyttää sietävän sudittelua enemmän kuin tarpeeksi.

AS3

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 05.10.17 - klo:23:24
https://m.youtube.com/watch?v=RGKKCAjkhUw

Ainakin mun tarpeisiin tuo näyttää sietävän sudittelua enemmän kuin tarpeeksi.

Niin, ai että minuutti riittää? ;) Toisaalta videosta ei käy ilmi, kuinka pitkään tuossa on oikeasti tuota autoa rääkätty.  Pistää silti miettimään tekniikan vikaherkkyyttä ja kompleksisuutta, mikä sen myötä autossa lisääntyy. Näissä VAG kulkineissa kun tuppaa ajoittain jotain pientä vikaa esiintyvän. Tosi on kuitenkin se, että ei tässä mitään faktaa ole heittää aiheesta tässä vaiheessa.

jlindstrom

En voi väittää ultraa tuntevani, mutta tuskin se sen herkempi on vioille kuin haldex tai muutkaan kytkeytyvät.

Lisäksi on syytä aina miettiä a) oma ja b) valmistajan tarkoittama käyttö.

Tuskin kovinkaan moni piiskaa säännöllisesti nelikkoaan minuuttikaupalla pitkissä revityksissä. Jos tietää näin tekevänsä, kannattaa varmaan miettiä muuta ratkaisua.

Samoin jos autolla on tarkoitus kurvailla mökkitietä paljonkin pahemmissa paikoissa, niin ultra quattro ei varmaan ole se oikea laitos.

Jos taas kyseessä on normaali käyttö kehonsiirtimenä paikaata A paikkaan B, yhdistettynä pari kertaa talvessa leikkimiseen jossain mutkassa tai parissa, niin ongelmia tuskin on tiedossa.

Ultra quattro ei siis ole ralliautoon tai maastoautoon sopiva tekniikka, mutta nelivetoa normiliikenteessä arvostavalle varmasti ihan toimiva paketti.

icemii

Ehkäpä tämä asia mietityttää ´automiehiä´ kun torsen on hyväksi havaittu ja kun uusi järjestelmä ei ole niin toimintavarma.

Veikkaan että jos keskustelu olisi toisinpäin niin porukka olisi vain riemuissaan että parempaan päin mennään. Nyt taidetaan kulutuksen kustannuksella halpuuttaa

ropellihattu

Lainaus käyttäjältä: AS3 - 05.10.17 - klo:23:37
Niin, ai että minuutti riittää? ;) Toisaalta videosta ei käy ilmi, kuinka pitkään tuossa on oikeasti tuota autoa rääkätty.  Pistää silti miettimään tekniikan vikaherkkyyttä ja kompleksisuutta, mikä sen myötä autossa lisääntyy. Näissä VAG kulkineissa kun tuppaa ajoittain jotain pientä vikaa esiintyvän. Tosi on kuitenkin se, että ei tässä mitään faktaa ole heittää aiheesta tässä vaiheessa.

Kohdassa 0:30 näkyy että video on leikattu.

EDIT: Sitä sä varmaan tarkoititkin?
Edelliset: Golf Variant VI 1,6TDI -11 / Golf Variant V 1,9TDI -09 / Golf Variant IV 1,9TDI -04 / Opel Astra 1,6 -00 / Audi 80 1,8e -83 / BMW E21 1,5 -80

th

A3 haldex quattrosta oikeaan A3 quattroon vaihtaneena vähän huolestuneena tullut seurattua tuota ultra quattroa. Nyt kun on vihdosta viimen päässyt oikean nelivedon pariin, niin ei millään enää haluaisi palata vanhaan. Koon puolesta tämä A4 on itselle turhan iso, mutta se tuli valittua vain ja ainoastaan tuon nelivetotekniikan takia. Muutoin A3 tai esim. TT olisi paljon passelimpi.

Tämä nykyinenhän ei taida olla enää torsen, vaan onko se nyt kruunupyörän, joka on kyllä aivan eri maata, kun haldex. Talvella tämä A4 quattro on todella miellyttävä ja yllätyksetön. Ei haldex neliveto A3:ssa huono ollut, mutta se oli hieman yllätyksellinen vedon vaihdellessa 90/10 -> 50/50 ja tunne huomattavasti levottomampi. Tuohon ultraquattroon en täysin ole vielä perehtynyt, mutta osaiko joku tiivistää mitä eroa on lopulta kruunuquattro/ultraquattro/haldexquattro.
Audi A4 2.0TDI quattro Business Sport S-line Avant -18
Audi A4 2.0TDI quattro First Edition Business Sport Sedan -16
Audi A3 2.0TDI quattro Business Sport S-line Sportback -14
Audi A3 1.4TFSI S-line Sportback -12

AS3

Lainaus käyttäjältä: ropellihattu - 06.10.17 - klo:09:52
Kohdassa 0:30 näkyy että video on leikattu.

EDIT: Sitä sä varmaan tarkoititkin?

Sitä juu ja myös sitä, että videon herra on saattanut pyöriä tuolla hiekalla pari tuntia ennen kuvauksen aloittamista. Ei ylikuumenemisesta varmaan normi-autoilijalle ongelmaa muodostu. Vaikea ainakaan kuvitella, että joku maksaa autosta 60-80000, (varusteista riippuen) ja sitten rääkkää sitä tuolla tavalla. Kyllä oma nelivedolla leikkiminen olisi juuri tuota aiemmin mainittua mokkitiellä ajelua, ilman luistonestoa.

AS3

Lainaus käyttäjältä: icemii - 06.10.17 - klo:08:52
Ehkäpä tämä asia mietityttää ´automiehiä´ kun torsen on hyväksi havaittu ja kun uusi järjestelmä ei ole niin toimintavarma.

Veikkaan että jos keskustelu olisi toisinpäin niin porukka olisi vain riemuissaan että parempaan päin mennään. Nyt taidetaan kulutuksen kustannuksella halpuuttaa

Täysin samaa mieltä tästä ja lisäksi, miksi jotain toimivaa pitää ylipäänsä lähteä korjaamaan. Jos nyt mietitään asiakasryhmää, joka esim. 2.0 TFSI Quattron ostaa, niin ei siinä varmasti ole päälimmäisenä mielessä 0,3L polttoainesäästö per 100km.

Rauska

NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: AS3 - 06.10.17 - klo:22:11
Täysin samaa mieltä tästä ja lisäksi, miksi jotain toimivaa pitää ylipäänsä lähteä korjaamaan. Jos nyt mietitään asiakasryhmää, joka esim. 2.0 TFSI Quattron ostaa, niin ei siinä varmasti ole päälimmäisenä mielessä 0,3L polttoainesäästö per 100km.

Muutos on valitettavasti jatkuvaa, kun tehtaat hakevat uudistuksia parannellakseen kilpailuasetelmaa suhteessa muihin. Muutosta haetaan joko parantamaan ominaisuuksia tai laskemaan kustannuksia. Onhan torsenkin muuttunut vuosien saatossa paljon, esim vetosuhdetta on muutettu takapainoisemmaksi jne.

Polttoaineensäästö ultran tapauksessa tulee enemmänkin tehtaan pakosta laskea mallistonsa co2-päästöjä. Toisena vaikuttavana tekijänö haluavat toki mainostaa itseään myös ”perhosten suojelijana”.

Sinänsä teknologiana ultra on varmasti perinteistä torsen/kruunupyörä kalliimpi ja monimutkaisempi. Siinähän on lisätty tuohon perinteiseen nelivetoon ylimääräinen murkula (tietokoneohjattu monilevykytkin tms), millä kardaani saadaan irroitettua perästä.

vasara

^Ei tuo ole pelkästään hintakysymys. Autovalmistajien pakko raapia pienempiä päästöjä kaikkialta, jotta valmistajan koko malliston päästötavoite ei mene sakkojen puolelle.
http://www.tuulilasi.fi/uutiset/huima-arvio-ainoastaan-kolme-automerkkia-selviamassa-eun-tiukentuvista-paastorajoista-ilman

Normanton

Niin, päästöt tuota kehitystä ohjaavat kun sitä kautta saadaan auton verotusta ja hintaa laskettua ympäri eurooppaa.

Tosin en tiedä miten hyvä tai huono tuo tekniikka on, mutta vaikutta hyvin pitkälle Haldex tyyppiseltä ratkaisulta ja mielestäni Torsen vs Haldex ero ei ole läheskään niin suuri, kuin mitä annetaan ymmärtää. Itselläni on nyt ollut kolme nelivetoa joista eka oli Audi A6 torsenilla, toinen Skoda Octavia Haldexilla ja nyt VW Passat Haldexilla. Olihan se Torsen hyvä (ja paras) jos halusi leikkiä autolla, mutta esim puhtaassa vetopidossa ja 99% omasta ajosuoritteesta ei oman kokemuksen mukaan ole mitään eroa. Ja toisaalta sitä eroa on hurjasti jos verrataan Haldex vs vajaavetoinen. Tällä hetkellä tuo hyvä vetopito ja etenemiskyky lumessa on se mitä nelivedolta haen kun autolla leikkimiset on jääneet. Lisäksi en ole ikinä saanut Haldexia ylikuumenemaan vaikka kilometri tolkulla on möyritty syvässä nuoskalumessa metsäautotietä pitkin metsästysharrastuksen parissa.

Tietty jos tarkoitus on päästä jääradalle pitämään hauskaa niin ymmärrän että Torsen on ykkönen. Tämä on vaan nykyään aika pienen porukan hupia ja tuskin VAG konsernin päättäjien mielessä.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

M_M

Lainaus käyttäjältä: Normanton - 08.10.17 - klo:15:19
mielestäni Torsen vs Haldex ero ei ole läheskään niin suuri, kuin mitä annetaan ymmärtää.

Näissä vertailuissa on usein se ongelma, että Haldexin lyttäävien kokemukset on hankittu jostain ensimmäisen tai toisen sukupolven versiosta joka oli hyvin alkeellinen verrattuna nykyiseen viidennen sukupolven järjestelmään.

Sama tilanne siis, kuin vaikkapa DSG-lootien toimintaa ja kestävyyttä arvioitaessa, kaikilla ei ajatuskapasiteetti riitä ymmärtämään että saman käsitteen alle mahtuu useita toisistaan hyvin paljon poikkeavia vaihteistotyyppejä joista ei pitäisi puhua yhdellä ja samalla nimellä.
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Qman

Njoo mutta ei ne eri DSG variantit silti siitä toimivaa tee. Hidastelu tehon kytkeytymisessä ja väärä vaihde on aina läsnä  :(

Jatkuva takapainotteinen neliveto on aika helppo ajaa. Auto ei vaihtele ali-yliohjaavan välillä arvaamattomasti.
Nykyinen Torsen veto on aika hienosti toimiva. Ainakin itse pidän sen käytöksestä.
En ole kovi paljon bemarin nelvetoja ajanut mutta vähän kuitenkin. Niiden etuvetopohjaisten (X1) nelveto on aika hirveä. Jos erehdyt painamaan kaasua risteyksessä kääntyessä niin pusketana suoraan. Takavetopohjaisten (5) nelivetoisella taas spinnataan kuten takavedolla.
Kaikkeen tietysti tottuu.

AP

Onko B9 A4:ssa siis tuo Ultra? Audimyyjän mukaan se on A4 allroadissa ja Q5:ssä mutta perus nelonen edelleen torsenilla...  ???
A4 2.0TdiQ avant 2018

Ranssi

Lainaus käyttäjältä: AP - 21.10.17 - klo:16:57
Onko B9 A4:ssa siis tuo Ultra? Audimyyjän mukaan se on A4 allroadissa ja Q5:ssä mutta perus nelonen edelleen torsenilla...  ???

...ja miksi hemmetissä näin olisi?

Ktk

Osassa B9:stä on ja osassa B9 Allroadeja ei ole. Q5:t kaikki Suomen tämän hetken tuontiohjelman mukaiset ovat ultria.

AP

Lainaus käyttäjältä: Mrk - 21.10.17 - klo:20:49
Osassa B9:stä on ja osassa B9 Allroadeja ei ole. Q5:t kaikki Suomen tämän hetken tuontiohjelman mukaiset ovat ultria.

Eli varustekoodeista pitää selvittää jonkun tietyn yksilön tilanne? Jonkun tietyn tuotantoviikon jälkeenkö nuo muuttuivat Ultriksi vai onko mystisempi keissi?
A4 2.0TdiQ avant 2018

jlindstrom

Eikös tuo B9:n kohdalla ollut niin, että ainakin tehokkaammat TDI:t on torsenilla ja 2.0tfsi sekä 110kw disukka oli Ultralla. Allroadissa taitaa olla samoin?

Asia kerrotaan ihan selkeästi esitteen teknisissä tiedoissa.

AP

kappas, esitteestähän se löytyi, en olisi uskonut  ;D Kiitos

A4 2.0TdiQ avant 2018

jhj

Onko 2,0tfsi q ollut tuotannon alusta (2015) asti alkaen ultra quattro vai vaihtunut jossain vaiheessa tuotantoa?
Millaisia käyttäjä kokemuksia ultra quattrosta on vs torsen?
ex kulkuneuvot= Volvo S60 2,0t -01, Audi A3 sb 2,0tdiQ -06, Ford Focus St -10, Audi A4 2,0tfsiQ -10, Mb C coupe -11, A5 sb 3,0tdiQ, S3 sedan.

Rauska

2016 A4 q huhtikuussa toimitettu on Torsen. Tämä siis 185 kW koneella
NYX RS E-Tron Gt 2022
EX E-Tron Sportback Progres Plus 55 quattro 2022
EX Audi e Tron GT 2021
EX A3  A3 Sportback TFSI mild hybrid 110 kW
EX A4 Avant 2016 2.0 TFSI Quattro
Ex A4 Avant 2.0 TFSI q 2015
Ex A3 SB 1.8 q Business Sport S-Tronic -13
EX A5 SB 2.0T q business -10.
Ex A3 1.4 T s-tronic -09.

jlindstrom

Lainaus käyttäjältä: Rauska - 28.10.17 - klo:14:35
2016 A4 q huhtikuussa toimitettu on Torsen. Tämä siis 185 kW koneella

Tuo on siis vielä mallivuoden -16 auto. Tästä voisi päätellä, että muutos on tullut mallivuoden 2017 autoihin, koska nyt 185kw koneelle sanotaan esitteessä ultra quattro.

McInen

Kaipa tuossa jokin logiikka on... tosin 2L -dieseleissä on yhä niin, että vain 110kW quattro on ultra ja kaksi muuta (120kW ja 140kW) ovat perinteisiä torseneita. Itselläni MY17 140kW ja siis perinteinen.

Ktk

 A4 /A5 2.0TFSI quattron neliveto muuttui ultraksi kylläkin tehtaan vuosimalliin -18, eli tuotantoviikosta 22/2017 alkaen. Sitä ennen perinteisellä nelikolla.

A4 Allroad 2.0TFSI quattro on ollut ultra koko ajan nykykopassa.

a1jaa

Automaattisesti kytkeytyvät nelivedot (Haldex, x-drive, yms.), joissa kytkeminen hoidetaan kytkimellä, joka luistaa kytkettäessä ja vapautettaessa, kuumenevat vaativissa olosuhteissa. Kytkemistarve saadaan helposti selville tarkkailemalla pyörimisnopeuseroa vetävillä ja avuksi kytkettävillä pyörillä. Nelivedon tarpeen loppumisen havaitseminen on hankalampaa ja yleensä se tehdäänkin avaamalla kytkintä ja mittaamalla lisääntyykö kiinteästi vetävien pyörien luisto. Jos nelivedon tarve jatkuu kytkimen luistaminen kuumentaa kytkintä. Kytkin kuumeneekin liikaa esimerkiksi pitkissä liukkaissa nousuissa raskasta kuormaa vedettäessä, pehmeässä lumessa tai hiekassa ajettaessa. Ei siis tarvita mitään revittelevää ajotapaa.

Normanton

Lainaus käyttäjältä: a1jaa - 31.10.17 - klo:21:28
Automaattisesti kytkeytyvät nelivedot (Haldex, x-drive, yms.), joissa kytkeminen hoidetaan kytkimellä, joka luistaa kytkettäessä ja vapautettaessa, kuumenevat vaativissa olosuhteissa. Kytkemistarve saadaan helposti selville tarkkailemalla pyörimisnopeuseroa vetävillä ja avuksi kytkettävillä pyörillä. Nelivedon tarpeen loppumisen havaitseminen on hankalampaa ja yleensä se tehdäänkin avaamalla kytkintä ja mittaamalla lisääntyykö kiinteästi vetävien pyörien luisto. Jos nelivedon tarve jatkuu kytkimen luistaminen kuumentaa kytkintä. Kytkin kuumeneekin liikaa esimerkiksi pitkissä liukkaissa nousuissa raskasta kuormaa vedettäessä, pehmeässä lumessa tai hiekassa ajettaessa. Ei siis tarvita mitään revittelevää ajotapaa.

Kaikki mitä sanot pitää ihan paikkaansa ja tuo on haldexin ja muiden automaattisesti kytkeytyvien nelivetojen heikkous.

Ainoa ongelma on että itselläni tämä ei ole koskaan tullut vastaan. Ei tullut Octavialla (gen2 Haldex) eikä nyt Passatilla (gen4?? Haldex). No Passattia en ole vielä päässyt kunnolla testaamaan, mutta Octavialla tuli möyrittyä lumisia metsäteitä kilometri tolkulla, usein lunta oli niin paljon että sitä joutui ihan kunnolla auraamaan puskurilla ja oli isoja mäkiä sun muuta. Koskaan ei haldexin ylikuumeneminen tullut vastaan ja en tiedä ketään omasta tuttavapiiristä jolla olisi tullut ja metsästysporukoissa useammalla on haldex vehkeitä. Ainoat tapaukset jotka tiedän ovat juurikin jäärataajosta kun on pidetty hauskaa.

Eli tuo ylikuumeneminen on kyllä riski ja itseänikin se huoletti kun vaihdon Torsen vehkeestä Haldexiin. Kuitenkaan ongelma ei ole tullut vastaan itselläni niin en oikein osaa mieltää sitä kovin isona riskinä. Ja jos se ylikuumenee niin järjestelmä kyllä kytkee itsensä pois ja sitten vain odotellaan hetki että jäähtyy ja matka jatkuu.

Erittäin vähän kokemuksia tuntuu löytyvän tuosta Quattro Ultrasta netistä. Enemmän spekulaatiota kuin faktaa. Jään innolla odottamaan kokemuksia koska tuollainen A4 allroad olisi aika päheä vehje muutaman vuoden päästä kun noilla on vähän ajettu niin olisi käytettyyn varaa.
VW Passat Alltrack, 2.0TDI, 4Motion, -14


EX: Skoda Octavia 2.0TDI 4x4 Elegance -07
Ex: Audi A6 Avant 1.8T Quattro -00
Ex: VW Bora 1.6 -03
Ex: VW Polo Classic 1.4 -98

Qman

Torsen on hauska kapistu pieneen leikittelyyn, Luistonesto väliasentoon, aski sportille ja läpistä valmiiksi pienempää. Auto käyttäytyy aikaslailla kuten takavetoinen mutta perä ei karkaa ihan niin nopeasti ja vaihtia tietysti tulee lisää koko ajan. Ite tykkään paljon.

Mitenkäs ultran kanssa? Sehänon etuvetoinen missä tarjoillaan taakse vetoa jos satuu luistamaan mutta käsittääkseni se ei ole milloinkaan takapainotteinen. Ei silti että leikittelylle olisi mitään todellista tarvetta.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy