Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Qman

#61
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
25.05.16 - klo:20:40
Lainaus käyttäjältä: Flat - 25.05.16 - klo:19:26
olen kuullut useammalta taholta negatiivisiö kommentteja vaihteiston toiminnasta diiselin yhteydessä. Liekko sitten totta vai tottumiskysymyksiä ässtronikkiin?

Radio audeissa on aina ollut syvältä.....

Vaihteistoon vaan pitää tottua. Kovin yritteliäästi ei kaupungissa voi ajaa. Paikaltaan lähdetää laiskasti kun eka pari sekuntia menee vaihteen arpomiseen ja ahtojen kasvattamiseen mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Tuo on jo parempi kuin 6-DSG oli 8v sitten. Sen kanssa ei kärryn peruuttamisesta tullut yhtään mitään. Tämä audin uusi on jo niin hyvä että joskus jopa unohtaa sen olevan dsg.

Radion äänestä ei voisi olla enempää samaa mieltä. Mihin tarvitaan subbari kun ei bassoa ei saa vaikka kontusilla anelisi, diskani sävy muistuttaa unicef-korvalappustereoita (jos joku muistaa), keskiäänialue on kuin vuoristorata. Volkkareissa ja audiessa tuntuu radion surkea ääni olevan jonkinlainen tavaramerkki.

Mutta pitää tässä nyt vähän kehuakin A4sta. Se on kokoisekseen (ulkomitat) yllättävän näppärä peruutella ja keulankin pystyy hahmottamaan helposti parkkipaikoilla. Tuntuu että se kääntyy todella hyvin. Sisusta on myös mukavan avara. 
Sellainen superominaisuuskin  omasta mielestä löytyy ja se on kaarreajo. Huomautan kuitenkin heti kärkeen että tämä ei ollenkaan sentapainen kuin bemarit on vaan täysin eri tyyppinen. Itse pidän audin kaarrekäytöksestä. Se menee kuin juna vailla minkäänlaisia vempuiluja. Audin nelivetodollakin  voi oman kokeilun perusteella vähän takavedon tyyliin avittaa kaasulla ihan jopa nyt asfalttikurveissa. Eroakin silti on takavetoon. Tuo neliveto imee itsensä kurviin ja siitä läpi. Kaasu saa aikaa pienoista siirrosta yliohjauksen suuntaan mikä nopeuttaa ajoa. Minä tykkään vaikka tuo onkin tuntumaltaan etäinen. tuntuma liittyykin vain ohjauksen epämäärisyyteen  mutta tosiaan alusta on omasta mielestä kuin minulle tehty.
Soralla se on jotain aivan muuta kuin bemarit, tai perusmerkit. Että osaa olla naminami-alusta. Edes kuulalaakerisora ei saa autoa vetelemään. Tämä ennustaa upeaa talviajettavuutta.   Varovainen tuon kanssa täytyy kyllä olla koska jossain se rajakin tulee vastaan.
Niin, en silti tosiaankaan ole mikään rattikake-vauhtihirmu-luupää vaan ajan hyvinkin rauhallisesti tai en ainakaan juuri ylinopeuksia. Alustan kyllä tuntee kurveissa ihan alle 80 vauhdeissakin.



#62
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
24.05.16 - klo:22:15
Auto, kuten kiinteistö jäähtyy ilman määrällä ei pistemäisellä puhalluksella. Kaikissa aiemmissa autoissani automaatti-ilmastoinnin sai säädettyä lasille ja säätösuuttimiin (ja jaloille jos niin halusi) yht'aikaa. Ilmaa tuli useammasta paikasta ja tasaisemmin joten vedon tunneta ei juuri ollut.
Mutta tämä on oma vika kun koeajoin vain talvella. Olisi jäänyt auto kauppaan ilmastoinnin vuoksi jos olisin paremmin tiennyt.
Jo yhden parin päivän kuumeilun sain aikaa tänä kesänä(keväänä) tuon ilmastoinnin vuoksi. Kun on herkkä vedolle niin näin käy.
Toinen ongelma ilmastoinnissa on julmetun suuri ero puhalluksen ykkös ja kakkos pykälien välillä. Ykkösellä ei lämpiä eikä jäähdy ja kakkosella vetää jo liikaa jäähdytettäessä (kun ilman tulee muutamasta pienestä reiästä).  :-[
Huomasin että aamusella kun on alle 10 astetta ulkona, niin lämmintä ilmaa tulee kaikkialta yht'aikaa, siis lasille, säätösuuttimista ja jaloille.
#63
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
24.05.16 - klo:18:38
 ^mikä järki noin yleisesti ottaen niissä säätösuuttimissa oikein on?
Talvella tusin kukaan haluaa kuumaa ilma kohti ja kesällä vielä vähemmän kylmää ilmaa. Audin filosofia on että kesällä kaikki jääkylmä ilma tulee vain säätösuuttimista (tai niiden kanssa jaloille) mutta ei missään tapauksessa kaikista suuttimista yhtäaikaa kuten muissa autoissa.

Niin mutta siis mihin ihmeeseen noita säädettäviä vain vetoa aiheuttavia suuttimia oikein tarvitaan?
Autossa pitäisi olla kojelaudan päällä ja oikeastaan jokapuolella kojelautaa pieniä reikiä mistä ilma tulisi tasaisesti hitaalla nopeudella. Ei olisi vetoa. Samaa tekniikkaahan käytetään nykyään kiinteistöissäkin tuloilmasuuttimissa ja kiinteistöpuoli se vasta on vanhollissa mutta ei vedä vertoja automaailman vanhakantaisuudelle.  :D
#64
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
21.05.16 - klo:12:26
No eihän ohjauksessa toki klappia ole mutta mitään keskialueella (vajaa sentin alue kehältä katsoen) ei ole juuri vastusta rattia kääntäessä. Se on outo.
Kulmat käytännössä suositusarvoissa eivätkä heitä kuin marginaalisesti eli murto-osan siitä mitä ne tehtaan arvoalueiden mukaan saisi olla.

Viimeksi pidemmällä matkalla piti kesken ajoa pudottaa 0.05bar (5kpa) paineita. Se vaikutti selkeästi. Olen huomannut että lähellä autojen suosituspaineita pienikin paineen muutos vaikuttaa paljon. Ilmeisesti renkaiden jäykkyys muuttuu tuolla alueella selvästi paineen vaikutuksesta. Jos painetta on selvästi enemmän, ei pieni paineen muutos vaikuttaisi muuttavan renkaan ominaisuuksia juurikaan.

Kokeilen vaikka seuraavaksi niitä Flat:n ehdottamia paineita. Helppoahan tuo on kun on kotonaa kompura ja kolme erilaista digimittaria jotka näyttää täysin samaa.

#65
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
20.05.16 - klo:17:38
Tein tutkimusta ohjausasetuksen suhteen. Comfort on tavallaan paras koska tällöin siinä keskialueella ei ole sellaista löysää aluetta vaan ohjaus on laidastaan laitaan ... löysä eli liian kevyt. Jos tuohon keveyteen tottuisi niin voisi toimiakin. Dynaamisell asetuksella keskikohta jää löysäksi ja vähän käännettäessä kääntövastu nousee terävästi. Tuosta en tykkää yhtään vaikka muuten se dynaaminen asetus on parempi. Paras siis olisi comfort asetus jos se vaan olisi kautaaltaan jämäkämpi.
Se auton valuminen kallistuksissa vähenee jos etupään paineita nostaa mutta ohjauksesta tulee aivan liian terävä eikä autoa voi ajaa yhdellä kädellä pitämällä  kättä ratin alaosassa, rennosti. Talvipyörillä homma toimi. Takapyörien paineiden nosto vaikkapa siihen isomman kuorman paineeseen taas saa aikaan ohjauksen samenemisen keskialueella ihan möhkelöksi. Nämän olen hainnut kaikissa autoissani eikä audi tee poikkeusta.

Ihmetyttää että Audi päätysi pyöränkulmiin mitkä vaatiin eteen enemmän painetta. Parempi olisi jos molemmissa päissä olisi samat paineet. Tällöin renkaan kuumenemisen vaikutus ilman lämpötilan mukaan vähenisi. Nimittäin renkaiden sivuvoimien suhde sortokulmaan vaikuttaisi muuttuvan epälineaarisesti paineen suhteen. Tämän olen havainnut vuosin saatossa. Jos tämä muutos menee eri tahtiin edessä ja takana, kelin (lämpötila) vaihtuminen vaikuttaa ohjautuvuuteen ja sitä kautta suuntavakauteen kuten varmaan kaikki on havainneet koska etu-ja takapään muutokset ei kompensoi toisiaan.

Juu myönnetään, olen ehkä Bkyllä vähän tarkka näissä ohjaus ja suuntavakausasioissa  ::)
#66
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
19.05.16 - klo:12:17
Lainaus käyttäjältä: Flat - 18.05.16 - klo:06:50

Mielenkiintoista kuulla että tälläisiäkin havaintoja on. Jos vertaan tätä B9:siä vanhaan B8:siin, niin ero on iso. Auto on huomattavasti vakaampi ajaa, kaikenlainen vetely ja huojunta on poissa. Kulkee kuin juna kiskoilla. Itselläni rengaspaineet valmistajan ohjeiden mukaan (täysi kuorma) 245/40R18 renkaissa.

Ihan kuin puhuisimme eri autosta. Mikäs rengastus tuossa on alla ja minkä merkkiset renkaat ? Ja millaisella kulkupelillä olit ennen tätä tottunut ajelemaan jos melu on nyt suurta ?

Auto on farkku quatro ja siinä vakiona olevat 225/17" Hankookit. Tarra sanoo paineiksi eteen 2.3 ja taakse 2.1.
Olen käyttänyt 2.4/2.2 paineita millä se on jonkinlainen kompromissi. Kovemmilla paineilla ohjaus muuttu yliteräväksi ja auto tosiaan reagoi kaikkeen. Muutenkin olen yllättynyt kuinka paljon se esimerkiksi valuu tien kallistuksissa. Aivan kuin baijerilaisella ajaisi.
Ohjaus myös vähän vetelee hassusti kallistusten mukaan tai ehkä se vain tuntuu siltä kun rattia pitää kääntää vastaan.

A4 meteli on sellaista rohinaa mikä käy korviin. Sileällä asfaltilla toki hyvin hiljainen mutta karkealla kertakaikkiaan onneton hintaansa nähden. Kitkoilla oli hiljainen mutta toisaalta mikäpä auto ei olisi hiljainen kitkoilla.


#67
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.05.16 - klo:22:39
Vähänkin kovemmilla paineilla autosta tulee neuroottinen leia mikä reagoi kaikkeen kuten tuulen puskiin ja mitättömiinkin ohjausliikeisiin salamana. Eli siitä tulee vielä rasittavampi ajaa.
Toinen ongelma kovista paineista olisi meteli. Auto on jo nyt meluisa. Etu-takapenkkien välinen keskustelu on maantiellä melkein huutamista.
Jatkossa pitää autot kyllä ajaa  kesäkelillä. Talvikoeajoon ei voi luottaa, perskule  :-[
#68
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.05.16 - klo:20:14

Koeajoin auton vain talvella ja nyt on tippa silmässä vajaan kuukauden vanhan auton kanssa. Kulmat niin lähellä tavoitetta kuin vain käytännössä pystyy. Dynamic asento ohjauksessa ja silti se on hermostuttava ajettava tiellä. Jotenkin siitä puuttuu sellainen selkeä junamainen tuntu suoraan ajettaessa.
Rengaspaineet pitää olla 240/220 kylmänä. Jos on suositeltu 230/210 alkaa vaeltelemaan ja jos on enemmän, muuttuu yliherkäksi.
Kyseessä 2.0TDI LoQ.

Kokeilin viikko sitten liikeen uutta koeajoautoa ja se oli jopa huonompi kuin oma joten oma kai on ns. kunnossa mutta on se silti rasittava ajettava.

Onko ohjaukseen mahdollisesti jotain softakorjausta tms. ?
#69
Audi / Vs: Audin ohjausongelma
11.05.16 - klo:17:38
Kuukausi sitten oli A4 quatron luovutus joten aika uusi tapaus. Ohjauksessa on keskialueella ratin kehältä kasoen 1-1.5cm täysin tyhjä alue millä ohjaus ei vaikuta mitenkään auton suuntaan ja lisäksi tuo alue melkeiin vailla tuntumaa. Heli alueen reunalla on vastassa selvästi raskaampaa ohjausta ja auto reagoi salamana ohjaukseen. Tuntuu siis kuin ohjauksessa olisi klappia mutta eihän siinä voi.
Tuo pahenee kun rengaspaineet nousee kelin lämpenemisen myötä. Eilen kun oli aika navakka tuuli, sai pitää ratista kaksin käsin kiinni.

Onko tämä tuut ilmilöä uusimmassa A4 mallissa vai olisiko aika varata aika pajalle?

Ai niin miten helvatassa saatte selvää noista kirjaimista mitä pitää lukea varmistuskentästä mulla on nyt kestänyt puoli tuntia löytää "kuva" minkä kaikki kirjaimet saan selväksi.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy