Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Qman

#31
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
17.06.17 - klo:21:37
Miten teidän autot kulkee josa tavallisella 80km/h maantiellä irrottaa kädet ratista?
Minun täysin säädöissä oleva farkku lähtee välittömästi kaartamaan hitaasti ojaan päin. Oikeastaan nopeudella ei ole edes merkitystä se kaartaa aina tien kallistuksen mukaan.  Maantiellä pitää siis jatkuvasti hitusen kammeta ratista vastaan.
#32
A4 B9 (14-) / Vs: A4 facelift 2019
09.05.17 - klo:18:59
itellä kanssa vaihto noilla haminoilla ajankohtainen.  Onko mitään huhua vaihteiston parantumisesta? 
#33
^sama pata kyseessä.

Kaasulla matelusta tuokin lähtee heti kiihtymään mutta rullaamalla on piiiitkä viive. Mene täysin tuntuma kaasupolkimeen.
Huollon mukaan toimii normaalisti tai no ainakaan heillä ei ole mitään millä korjata asia.
Yhtäkaikki ainakin se toimii erilailla kuin uutena ja jos olisi ollut tällainen, olisin kiertänyt kaukaa koko vekottimen.
Joka aamu fiduttaa lähteä ajamaan töihin, eikä se johdu työpaikasta  ;D

Yllättävän käypäinen auto muuten ollut kunhan muistaa pudotaa paineita kelin lämmetessä. Pitää olla nokia nastoilla edessä 275 ja takana 260. Jos on enemmän edessä niin muuttuu täysin leijaksi mutta sama pätee kaikkiin muihinkin.
#34
Koittakaapa rullailalla jotain 10km/h ja sitten pumppaa kaasua pohjaan ja ylös sekunnin välein. DSG menee ihan sekaisin ja heittää välillä vapaalla ynnä kierrokset liki rajoittajalle.
Aski tekee kyllä tuon hetkittäisen vapaalle heiton (tai kytkimien avaamisen) kiihdytettäessäkin reippaasti jos pito vaihtelee ja kierrokset heilahtelee silloinkin rajoittajalle.
Kun lähestyy risteyssä hälkkävauhtia (siis oikeasti hitaasti) ja painaa kaasua (ihan sama kuinka paljon) kestää liki 2s ennenkuin veto kytkeytyy.

Tässä näitä erikoisia asioita mitkä ei ole vikoja vaan ominaisuuksia. Kaasulla pelleily ei tietysti tule normaalisti eteen mutta tuo voimalinjan kytkeytymisviive on läsnä jatkuvasti. Jokusen kerran viikossa meinaa ottaa jonkun kylkeen kun voima ei kytkeydy ja tilanne on sellainen missä oikeasti ehtisin hyvin alta pois fillarilla. Neliveto Audilla se ei meinaa onnistua edes kuivalla asfaltilla.  Huollon mukaan siis kyse on ominaisuudesta. Arvata sopii ottaako pannuun.
#35
Kyllä minun autoni niksahtelee ja räsähtelee aina kun tiessä poikittaissauma. Ã,,äntä tulee milloin takaa ja milloin kojelaudasta. Alusta on tavallinen ja kumit on 17".
Yllättävän pintakova tuo on verrattuna bemariin vaikka kyllä sekin räsähteli poikittaissaumoissa.
#36
Diesel Q farkku ja ajettu yli 12tkm. kulutus nyt talvella 6.3L/100km (tieturin mukaan) naftaa. Pääasiassa Effi-moodilla ajelen. Ilmeisesti DSG on umpipuuta vielä sen jälkeen kun kone on täyslämmin koska vasta 10min koneen saavutettua täyslämmin alkaa kulutus tippua.
Minusta tämä on aika iso kulutus kun vanhempaa sukupuuta oleva bemari meni litra vähemmällä. Molemmissa lupaukset on samat.
Ei tällä mitään ennätyksiä lyödä.
#37
Voimansiirto kyllä omassa quattrossa lonksahtelee valoihin moottorilla jarrutellessa (dsg).

Vaihteisto on alkanut viipyilemään entistä enemmän liikkeelle lähdöissä ja vedon kytkeytyminen on alkanut olla nyksähtävää tai ainakin enemmän kuin aiemmin.
En tiedä viitsinkö mennä tiskille kun huoltojampat ei ikinä huomaa mitään vaan kaikki toimii "normaalisti". Taitaa vaan olla dsg:n ominaisuuksia. Jos vielä viipyily kasvaa ja vedon kytkeytymisnyksähtely niin taskupysäköinnit voi kyllä unohtaa. :o
#38
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
02.01.17 - klo:18:03
Vaihteisto teki erikoisen tempun tänään (quattro 2.0 TDI dsg). Ajovalitna oli dynamicilla. Valoista  kun paikaltaan ponkaisi liikkeelle (sen mitä jäisellä kadulla voi), niin auto alkoivähän tarjota perää ja luistonestovalo soitella joululaulua. Luonnollisesti hölläsin kaasua ja ei kun lisää kaasua perään. No nytpä tuntui kuin vaihteisto olisi vetänyt vaihteen vapaalle tai että kytkin ei kytkeytysikään. Kierrokset nousi kuin paikalla kaasutellessa eikä minkäänlaista vetoa ollut, auto ei myöskään elänyt mihinkään suuntaa kuin se tikisi jos kohta olisi vaivan peilijäätä. Tällöin myös nasta pitäisivät ropinaa.
Ehdin painella pairikin kertaa reippaasti kaasua ilman minkäänlaista vetoa pyöriin. Moottori kyllä seurasi kaasupoljinta mallikkaasti.

Onko muilla tuo dsg yhtäkkiä katkaissut vedon ?
#39
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
01.12.16 - klo:19:11
Mitenkähän kotimaiset lehdet testaa valikuvion ja kantaman autosita missä kantama muuttuu hyvinkin paljon nopeuden mukaan. Joskus ihmetytti Superbissa se keilan piteneminen ja leveneminen nopeuden mukaan. Suomi nopeuksilla keila oli aina lyhyt. Jopa lyhyempi kuin halogeenivalollisissa.

Matriseilla näkee kohtuullisesti mutta kyllähän sitä tehoa enemmänkin saisi olla. Aktivoituukohan se maksimi teho käsikäyttöisella kaukovaloasetuksella eli pistämällä valokatkaisimesta oikeasti valot päälle, ei siis AUTO-asentoon ja sitten kaukovalot normaalisti päälle?

Onko muutes teille vilkuteltu pitkistä valoista kun ajatte matriisien automaattinen kaukovalo aktivoituna. Itelle on muutama rekka moottoritiellä vilkutellut.
Toisaalta se matriisivalosysteemi on jopa niin herkkä että moottoritien valkoiset aurausmerkit sammuttelee ledejä.
#40
Olen havainnut että se eka ledi siinä lämpötilanäytössä palaa aina, mikä on kyllä outoa. Siis 60 asteen alta ei teidä mikä on lämpötila. Aika suuri ero onko lämpö 60 vai 20. Nykyään ei haluta vaivata käyttäjää kaikenmaailman detaljeilla. Eihän kaikissa uusissa autoissa ole lämpömittaria ollenkaan.

Mitenkä pian sisätilat alkaa lämmetä silloin kun webasto kakella käynnistettynä lämmittää konetta ja kabiinia? Voiko olla niin että sisätilaa ei lämmitetä ennen kuin kone saavuttaa jonkin arvotun lämpötilan?

Ite en näillä alle -10 pakkasilla ole käyttänyt kuin 10min webastoa ja siitä ehkä puolet ennen koneen käynnistämistä. Viimasuojan kanssa kone jatkaa lämpenemistä webaston sammumisen jälkeenkin aika nopsaan normaaliin lämpöön maantiellä.
#41
Lämppärin koodaus onnistu, tai no osittain. Nyt kyllä moottori kämpiää etukäteen mutta sisätilatpa sitten taas ei lämpiä etukäteen.
Suo siellä vetelä täällä. Ei mennyt ihan tuubiin tämäkään asia.  Pitäisi näköjään osata aina kysyä idioottimaisetkin kysymykset, eli jos nyt koodataan lämmittämään moottoria etukäteen niin lämpiäähän sisätilatkin silti etukäteen.

Nyt on auto sitten talvella lasit ummessa ja penkit jäässä vaikka on webasto  >:(
#42
Omani sain huhtikuussa ja ihan vähän aika sitten tuota lämpiämisasiaa kysyin huollossa. Eivät ainakaan maininneet mitään että voisi ohjelmoida toimimaan toisin.

Audeihin muuten kuuluu hintaan viimasuoja nokalle. Sen saa jos tietää kysyä.
#43
^tuota kierron ohjelmointiahan pitääkin kysyä huollosta josko saisi neloseenkin.

Auto pitää viedä huoltoon uudelleen kun kaikki asiat tavan mukaan tullut kerrasta kuntoon. Kokemukseni mukan tämä yhdistää kaikkien merkkien huoltoja suuressa määrin.  Suomessa asuu palstojen mukaan kaiken tietävä autokansa mutta ei kuitenkaan osata edes yksinkertaisia asioita pistää kerralla kuntoon.
Ehkä autohuoltoja ei pitäisikään kutsua huolloiksi koska nyky autot kaipaa hyvin harvoin huoltoa. Sitävastoin niistä pitää korjailla kaikenlaisia perusjuttuja.
Olisko ihan vaan merkkikorjaamo tai merkkisähläämö  ::)
#44
Itseasiassa tuo tehdasasenteinen lämmittä konetta vain kun kone on käynnissä. Kaukosäätimellä tai ajastimella käynnistäen se siellä on vinttiilit niin että webaston vesi kiertää vain sisäkennossa.
Näin kerrottiin huollossa kun ihmettelin ettei kone lämpiä mutta sisä tila on jo 5min jälkeen hyvinkin kuuma.

Hassu ajatusmaailma germaaniassa. Pohjoisessa olisi hyödyllistä jos -27 pakkasilla saisi koneen lämpöiseksi ennen starttia. Tuollaisenaan tuo webasto oikeastaan vain huonontaa käyniinlähtöä ememällä akkua tyhjäksi enne starttia.
#45
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
29.09.16 - klo:18:31
DSG-kesksutelu on vähän kuin ajettavuus keskustelu tai äänentoiston laatukeskutelu. Toisille kelpaa kaikki muta toiset erottaa nyansit ja vaati parempaa.

Itsellä ollut mehumaijoa 4, 5 ja 8 vaihteisena ja DSGeitä 6 ja nyt 7. Jopa 90-lukuinen 4 vaihteinen mehulinko vaparikoneella toimii paremmin kuin uusi DSG7.
Toki DSG on toimii hienosti jos ajaa rata-ajoa mutta kun itse en aja.
Minua harmittaa DSGssä pääasiassa viipyily kaikissa tilanteissa. Lähestyttäessä risteyttä kaasu pois ja sitten kun aletaan rauhallisesti lisämään kaasua, sen saa pikkuhiljaa painaa yli puolen välin ennen kuin tapahtuu mitään, siis kerrasaan yhtään mitään. Jo 90-luvun mehulingot tuhnuilla vapareilla reagoi välittömästi ja nopeus alkoi nousta.
Liikkeelle lähtö on toinen viipyilyongelma. Erityisesti start&stop:lla se on tuskaa. Jos pitäisi nopsaan ponkaista liikenne virran sekaan, enkä tarkoita talla pohjassa ajoa niin kaasua pitäisi painaa jo kun edellisen auton nokka on omalla kohalla jotta auto edes jotenkin nytkähtäisi liikkeelle ennen kuin seuraava auto tulee yli.
100 vauhti loivassa ylämäessä ja kun letka alkaa hitaasti kiihtymään. Painat lisää kaasua.. ei mitään painat pikkuhiljaa lisää ja lisää kunnes tsap ja kutonen on pesässä ja auto alkaa kiihtyä aikas reippaasti. Himmaat kaasua jotta kiihtyvyys oli muiden mukainen, taas seiska pesässä ja kiihtyvyys toppaa. TÃ,,mä sitten jatkuu ja jatkuu. TÃ,,mä tietysti ei johdu DSGstä konseptina vaan typeristä välityksistä jotka karvan verran liian pitkät.

Jos nämä ei itseä häiritse niin DSG on varmasti unelmaa.
Se että itseä ei häiritse ei tee asiasta provoa eikä tee sitä olemattomaksi.
Esim: Useimpia ihmisiä  kevyt tunnoton ohjaus ei häiritse, myydäänhän Toyotiakin runsaasti. Se että Tojoon päätyneitä ei häiritse ei se silti tarkoita etteikö jossain autoissa olisi parempi ohjaus vai tarkoittaako se sitä että Audin ohjaus on yhtä umpisurkea kuin Corollassa koska Teppo-Tojokuski ei huomaa niissä eroa?  Yleensähän se ensimmäinen kommentti on että kysessä on Provo. Miksiköhän?

#46
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
27.09.16 - klo:22:19
Lainaus käyttäjältä: rami - 20.09.16 - klo:19:43
Näiden kirjoituksien perusteella kuluttajankin olisi syytä tajuta sellainen seikka mitä enemmän tarpeetonta roinaa sen enemmän vit*tusta ja ongelmia. Onhan se selvää.  Kivahan se joku härpäke on aikansa kun se toimii. Oikeasti olisi kaikista paras kun olisi ensin perusauto johon saisi itse valita haluamansa härpäkkeet. Business mallissa on jo sellaisia härpäkkeitä mitä en tule koskaan käyttämään,joten hankin nekin turhaan. ::)

Jep, itse olisin valinnut automaattivaihteiston tämän nykyisen hiton robotin sijaan. Ei mitenkään osaa kalibroitua tehottomuuteen ja viipyilyyn joka tilanteessa.
Nyt se vielä kaupassa käydessä jokusen kerran nyki vedon aikana (ei siis vaihteen vaihtuessa) aivan kuin olisi ruiskutus pätkinyt.
Ehkä fiilikset paranee loppuvuodesta kun pääsee oikeasti hyödyntämään nelivetoa   ;)

Miksi ihmeessä Fordin DCT toimii paljon paremmin?  Ratin vaihtoläpysköistäkään ei ole iloa kun vaihteen vaihtuminen kestää aina sekunnin verran, jopa 7->6 jolloin esivalittuna on aivan varmasti tuo kuutonen kun kahdeksatta pykälää ei ole.
#47
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
15.09.16 - klo:21:08
Niin juu eikös se käsijarru pitäisi lähteä aina itsestään pois, myös jos laatikko on vahingossa mennys sport moodiin?
No eipä tänään lähtenytkään kun piti ajaa pesukadulle.

Sitten pesukadulla ennen kuin mitään edes alkoi tapahtua, naksautin vivusta radiolle ja kas kummaa etuttutka alkoi huutamaan. Samasta vivusta medialle (mistikortti) ja huuto lakkasi.  Tämä auto on kuin Inspector Gadget. Ikinä ei tiedä mitä mistäkin napista tapahtuu. Ei tule aika pitkäksi  ;D

Jotain positiivistakin huomasin tänään kun tuo aurinko möllöttelee jo aika matalalla. Nimittäin Audikin osaa pistää ajovalot päälle jos aurinko paistaa matalalta kohti vaikka olisi muuten valoisaa. Bemari on vähän hanakampi tässä asiassa mutta kyllä audikin osaa... tai sitten sekin oli satunnainen softabugi. Ei tästä aina tiedä.

Onkos muuten vaihteiston sport moodia mahdollista säätää tai säädättää. Se kun hyvinkin pienen hetken jälkeen pistää yhtä ison vaihteen päälle kuin D-asento. Aiemmissa kaikissa autoissa sport-moodi on pitänyt jatkuvasti pykälää pienempää kuin normaali D-asento.
Toisinaan siirto D->S ei vaikuta mitään. Näin usein n. 40 vauhdissa. Samalla vaihteella mennä jurnutetaan vaikka vaihteenvalitsinta kuinka vetelisi D->S->D->S->D->S. Tämä on kyllä enempi satunnaista kuten kaikki muukin Audissa  :o

#48
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
13.09.16 - klo:15:59
Harmittaa auton viitteellinen kaasuvaste pienissä vauhdeissa kun vaikkapa lähestyy risteystä ja pudottaa vauhdin all eparin kympin. Sitten kun pitäisi jatkaa niin kestää piiiitkään ennen kuin mitää tapahtuu.
Saattaa olla että vain kuvittelen mutta minusta tuntuu että jos ajotapavalinnan vaihtaa sportille kone oikeasti reagoi nopemmin kaasupolkimeen eikä vaan terävämmin. No sitten ongelmaksi tulee että ajosta tulee nykivää kun vaihteisto runnoo sprotilla ja löpöäkin menee turhan paljon. Keksinkin tehdä niin että ajotapa SPortille ja sitten vaihdekepistä vaihteisto S->D eli aski toimii ns. normiasetuksella mutta kaasupoljin sportin mukaan. Tuntuisi loogisemmalta käytössä.
Vielä kun valikoista pistin vapaalla rullauksen pois kuviosta niin melkein tuntuu jo kuin autolla ajaisi  ;)

Paitti että eilen kun jonkun tietyön vuoksi piti ajella vartin verran junnausvauhtia välillä pysähdellen niin kyll ätuli DSGn luonne hyvin esiin. Ykkönen on liian lyhyt eli ja kakkoselle vaihdon jälkeen saakin sitten painaa jarrua ja sitten mennäänkin taas ykkösellä jolla lisää kaasua ja sitten taas menee kakkonen... yhtä hiivatin nytkytystä. Onneksi tätä ei ole tarjolla usein.

Mitenkäs muilla tuo kytkimen toiminta liikkeellelähdössä tai vaikka peruutettaessa. Omassa veto hyytyy heti jos kierrokset putoo alle 1500. Kytkin tuntuu ottavan kiinni vasta tuossa 1500 kohdalla ja irtoaa heti kun kaasulta höllää Yhtä pumppaamista kun on tottununt perinteiseen automaatiin.
Hitaasti liikkeelle lähdössä ääni on kuin manuaalilla ajaisi. kierrokset on 1500 jossa mennään jonkin matkaa kytkin luistaen.

Juu ja autossa ei ole mitään vikaa sanoo huolto. Vikaa on siis kuskissa. Se on täysin yhteensopimaton DSG logiikan kanssa  :'(

#49
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.08.16 - klo:21:57
Lainaus käyttäjältä: Vice - 07.08.16 - klo:16:18... Jos omassasi on ongelmia ajettavuuden kanssa niin selvittäisin missä vika... Koska auto voi olla todella nautinnollinen ajaa, eli en tyytyisi itse muuhun. Ikävää että et ole tyytyväinen tai autossasi on vikaa....

Kokeilin melkein samanlaista liikkeen koeajoautoa (sedan kun oma on farkku). Se oli vielä huonompi kuin oma. Ehkä nuo molemat sitten vaan on viallisia. Pyöränkulmat kuitenkin on käytännössä arvoalueiden keskellä. Talvipyörillä auto oli hieno ajaa ja valinta tuli tehtyä tavella. 
Kerrataan vielä että ei auto huono  ole mutta ei siinä mitään suitsuttamista ole suuntavakauden suhteen. Muuten ajettavuus on hyvä vain epätarkkuus ja vaeltelu ynnä valuminen häiritsee. Onneksi piirteet on aika stabiileja eikä auto tee äkkinäisiä liikkeitä.
#50
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.08.16 - klo:15:53
Lainaus käyttäjältä: Vice - 05.08.16 - klo:23:32...Silti se nautinnollinen ajettavuus (ainakin itselläni) vie voiton näistä pikku haasteista.

Tuota asiaa en tunnista. kaiken paineilla kikkailu jälkeen auto on siedettävä kulkemaan suoraan mutta hyvä se ei ole ja ohjaus keskialueella nopea mutta epätarkka. Kannattaa kokeilla vaikka Focusta niin saa käsityksen millainen ohjauksen pitäisi olla.
A4ssä on läsnä aina sellainen epätarkkuus ja pieni vaeltelu. Jämäkkyys puuttuu ohjaustunnosta. Sanoisin että kouluarvosanana voisi olla jotain  7.5 jos Focus on 8+ ja S2000 jossain 9 tuntumassa. Mutta nämähän ovat mielipideasioita  ;)

#51
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
05.08.16 - klo:17:13
Pari uutta ilmiötä SD-soittimesta löytyi. Kuuntelen lähinnä hakemistoittain musakkia.
1. soitin ei osaa siirtyä seuraavaan hakemistoon kun kaikki biisit hakemissa on soitettu, vaan jatkaa alusta (2-kopan Superbissa osasi).
2. Toisinaan startin jälkeen kuitenkin hyppää randomilla johonkin toiseen hakemistoon.

Kyllä se on tuo softan tekeminen vaikea laji  :o

Siinä valokatkaisimessa tosiaan syttyy merkkivalo kun ajovalot on päällä. Kiitos tästä vinkistä. Ei ole tullut koskaan huomattua kun kyseinen kytkin ja sen merkkivialot jää vilkkuviiksen ja ratin puolan taakse. Mikähän siinäkin on ollut suunnittelijalla mielessä?

Nyt olen havainnut, että vaihtoherkkyyden keskiasetuksella se ei tunnu käyttävän ajovaloja pikkusateella  vaan vasta kun saa reilummin. Suomen laki sanoo vähän toisin joten kaippa se herkkyys on käännettävä maksimille.

DSGn oireilut tuntuu pahenevan. Liikkeelle lähtö tuntuisi olevan hitaampaa ja hitaampaa. Lisäksi tuntuu kuin parittomien kytkimessä oilisi jotain vikaa. Tuntuu se pieni jurahdus liikkeellelähdössä kun kytkin ottaa pikkuhiljaa kiinni. Tämä jurahdus on aivan kuin manuaalivaihteisessa autossa olisi kytkin tiensä päässä.
Tätä oli jo aiemminkni samoin kuin viipyilyä. Huoltokin tuon viipyilyn noteerasi. Taitaa askissa olla jotain vikaa.
#52
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
03.08.16 - klo:19:46
Lainaus käyttäjältä: mi16 - 03.08.16 - klo:17:34
3 ja 6. Ottakaa ihmiset hyvät virtuaali mittaristo ja navi sekä connect paketti. Iso osa täällä olevasta ihmettelystä johtuu niiden puutteesta. Parin vuoden päästä alkaa ihmettely kun perinteisellä mittaristolla varustetusta autosta ei saa vaihdossa samaa hintaa kuin modernimmasta versiosta.

Minusta se virtuaalinäyttö olis epäselvä aurongonpaisteessa. En tykännyt.
Applen tuotteita ei ole eikä näillä näkymin ole tulossakaan.
Integroitu navi voisi olla hyvä mutta kun se ei osaa kertoa todellista nopeutta  kuitenkaan niin pitää olla erillinenkin navi.
Mitkään tällaiset lisävarusteet ei vaikuta auton hyvityshintaan. Niin se vaan on.
Otin mieluummin ristiselän tuen säädön ja ratin lämmityksen. Ne on melkeimpä pakollisia.
#53
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
03.08.16 - klo:19:40
Lainaus käyttäjältä: msuomal - 03.08.16 - klo:12:17
4. MMI kontrollien numeronäppäimet on ihan turhia.

Jos tarkoitat niitä numeropikavalontoja vaihdekepin edessä niin ne vasta hyvät ovatkin. Itsellä niissä on puhelimen pikavalintoja. On helppo soitella kun täkreimmät numerot on suoraan yhden napin takana.  Tämä tuli tavaksi jo baijerilaisen kanssa. Siinä niihin sai myös minkä tahansa näytön sivun pikavalinnan.
Ne napit on vaan kuin olisi viimehetkellä lisätty eikä aikaa niiden muotoiluun tai hyvään sijoitteluun ole ollut. Parempi silti että ylipäänsä ovat olemassa.

#54
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
03.08.16 - klo:19:29
Lainaus käyttäjältä: msuomal - 03.08.16 - klo:12:17
Tiesit kyllä jo tuota kirjoittaessa, että sitä seuraa kysymys... miksi haluaisit tietää mitkä valot autossa on päällä? Minulle se on ihan sama mitä ledejä se siellä keulalla polttelee. Koskaan en ole auto-asennossa huomannut, että valot eivät olisi syttyneet ja minusta tuntuisi, että on liian pimeä nähdä. Minusta ne syttyy ehkä hieman liian valoisassa. Olen huomannu pari kertaa, kun emäntä peruuttelee pihasta, että ihan kummallisia valokuvioita se tarjoaa eteenpäin silloin, kun auto peruuttaa. Ilmeisesti joku valojen kaarreominaisuus käytössä peruuttamisen aikana vaikka pihalla onkin suhteellisen kirkasta, mutta kuitenkaan ne varsinaiset "päävalot" ei ole päällä. Mulla autossa Matrixit.


Minähän kirjoitin ihan täsmällisesti kysymyksen.  ;D
Kun katselee tien päällä uusia autoja joissa on päivävalot ja automatiikka, yleensä ne ne ei toimi oikein. Autoissa on päivävalot päällä illalla ja jopa sateella. Osaako audi pistää ajovalot päälle pyyhkien toimiessa?
Entä  osaako Audi mm. pistää oikeat ajovalot päälle jos aurinko paistaa horisontista edstä tai takaa vaikka olisi riittävän valoisaa. 

Jos Audin säätimen jättää aina ajovaloasentoon, ei automaattinen vastaantulijoiden häikäisyn esto toimi kaukovaloilla (Matrix led) joten aina ei voi pitää myöskään ajovaloja päällä.

Eli yhteenvetona, merkkivalosta olisi hyvä seurata että automatiikka toimii ja milloin se ei oikein toimi riittävällä tarkkuudella.

#55
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
03.08.16 - klo:11:56
Lainaus käyttäjältä: Latexi - 31.07.16 - klo:12:11
Valokatkaisin "Auto" asentoon, niin valojen pitäisi toimia automaattisesti.

Tuosta ei näe onko ajovalot päällä vai ei. Siitä näkee vain että Auto-asento on valittuna. Kummat sitten palaa, päivävalot vai ajovalot näy.
#56
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
30.07.16 - klo:22:41
Tällaista on tullut eteen viimeaikoina

1. Onkos farkun takaluukuissa ollut muilla ongelmia?  Omassa se joskus valittelee ettei ole kiinni ja tämä siis kun auto on olut pihassa pysäköitynä ja luukku varmasti kiinni. Autoa käynnistäessä se sitten keksii että luukku on auki tai se avaa luukuun omin nokkineen.
Monasti takaluukku ei sulkeudu jos oven pistää kiinni samaan aikaan. Ilmeisesti ilmanpaine tuuppaa luukkua sen verran ohjauselektroniikka ei osaa yrittää lukitusta uudelleen. takaluukku voi jäädä tämänkin vuoksi täysin lukitsematta.

2. Radiossa on se jo täällä raportoitu vika, eli ikinä ei ole varmaa käynnistämisen jälkeen onko radio päällä vai ei. Ehkä voittipuolisesti kuten se oli autoa sammuttaessa.

3. Tuli taas hyvä kuva Audihuollosta. Säätivät rengaspaineet "kohdalleen". Oli kuulemma heidän mukaansa kaikissa pyörissä >300kpa vaikka varmasti oli edessä 260 ja takana 245kpa. Pajakäynnin jälkeen auto souti joka suuntaan ja kas rengaspaineet oli 265 ja 245 heti puolen tunnin mootoritieajon  jälkeen eli kuumissa rengaissa. Jäähdyttyä renkaiden paineet oli parillakin omalla digimittarilla 230kpa ja 210kpa.   Eikö Audicenterissä ole toimivaa painemittaria vai onko asteikon luvussa ongelmia  :o

3. Olenkohan ymmärtänyt jotain väärin käsijarrun toiminnasta. Sen pitäisi lähteä kai itsestään pois päältä mutta peruutettaessapa ei lähde.

4. Montakos metriä auto voi valua taaksepäin ennen kuin DSG nappaa kiinni? Entä onko normaalia että DSG napatessa kiinni tuntuu kuin kytkin ravistaisi? Tuntuu juuri samanlainen tärinä kuin jos manuaalivaihteisen kytkin vetelisi viimeisiään.

5. Entä miksiköhän autolla voi lähteä liikkeekkelle ovi auki mutta vain eteenpäin. Taaksepäin vaihde menee vapaalle jos ovi on auki.

6. Mistähän päin mittaristoa näkee onko ajovalot päällä vai vain päiväaovalot?

#57
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
09.07.16 - klo:17:39
Lainaus käyttäjältä: Ursus - 07.07.16 - klo:22:52
Roadrunner: esim. mulla kulmat juuri säädetty toleranssien keskelle ja siitä huolimatta auto rasittava ajaa tuon puoltaminen takia. Olen testannut ajaa hiljaisilla tieosuuksilla vasenta kaistaa niin silloin auto menee suoraan eikä ala valumaan sen puolen ojaa kohti. Omalla kaistalla alkaa heti kippaaminen ojaan päin. Itse ajattelin, että taidan käydä säädättämässä ei merkkihuollossa camberit niin, että vasemmalla puolella eri kuin oikealla. Olikohan se niin, että auto puoltaa sinnepäin missä enempi neg. Camberia?

Mun autossa myös kaikki kulmat käytännössä arvoalueiden keskellä ja silti auto valuu ja vaeltaa.
Auto on tehtaan 17" 225 Hankoo kumeksilla mitkä on Quattrossa vakiona. Tuohon ei 16" vanteita käsittääkseni saa jarrulevyjen koon vuoksi.
Parhaat rengaspaineet on 265kpa/250kpa. Joka tapauksessa niin että  edessä 15kpa enemmän kuin takana. Jos ero on 10, ohjaus on kuin taikinaa ja jos 20kpa niin reagoi avan liian nopsaan ohjaukseen ja kaikkeen muuhunkin ja ajosta tulee rasittavaa.
Paineita on helppo asetella aamusella kun on kompura ja kolme digimittaria jotka näyttää samaa arvoa mutta soisin että auto kulkisi kuten vaikkapa Ford Focus ilman että pitää kikkailla paineilla.

Tulipa tuossa ajettua vähän matkaa kärry (isohko kuomusellainen) perässä. Kun oli tasaista moottoritietä missä ei ole korkeuseroja tms. pistin merkille että 90km/h mittarinopeudella auto-moodilla kulutus oli n. 9.5L/100km (kierroksen jossain 1500rpm tai hitusen alle) mutta kun naksauttaa ratista pykälää pienemmälle niin että kierrokset vähän nousee niin kulutus putoaa liki litralla ja pysyy siinä kunnes hetken päästä aski vaihtaa itekseen takaisin isommalle.
Vähän samaa olen havainnnut työmakalla mutta olen pitänyt sitä jostain muusta johtuvana. Nimittäin kun ajelee 103km/h mittarissa (2/3 matkasta) on kulutus 5.5L/100km mutta kun tuon motarin (missä siis 100 rajoitus) ajelee 110km/h mittarissa onkin työmatkan kulusu 5.1L/100km. Olen toistanut molempia useita kertoja ja ero on aina jotakuinkin sama. Vaikka nopeus kasvaa vähän niin kulutus tippuu koska kone toimiikin paremman hyötysuhteen kierroksilla.
luulenkin että Audin koneen hyötysuhde 1500rpm kohdalla on huonompi kuin jossain 1800rpm kohdalla. Tehdas on typerästi ohjelmoinut askin käyttämään aina isointa vaihdetta millä auto suinkin kykenee liikkumaan. Lisäksi tämä tietty johtaa siihen että auto on aina hengetön joka tilanteessa.
Ei tämä vielä täytä tieteellisen tutkimuksen tunnusmerkkejä mutta jotain outoa tuossa tuntuisi olevan.
#58
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.07.16 - klo:21:00
Lainaus käyttäjältä: Flat - 06.07.16 - klo:20:32
Moni on tuota valitellut diiselin yhteydessä. Käytätkö normaaliajossa efficiency moodia ? Miten tilanne muiden moodien kanssa ?

Ajelin jonkin aikaa efficiency-moodilla mutta vaihteiston toiminta on tuolloin järjetöntä. Se ei todellakaan suostu pitämään yli 2000 kierroksia jos ei lappu ole latiassa ja kun joskus kuitenkin pitää ehtiä johonkin väliin ilman toisten eteen tunkemista.
Nykyään päällä on auto-moodi tai sitten individual niin että kone/laatikko on auto-moodissa ja ohjaus-sportilla. En oikein osaa sanoa kumpi olisi parempi. Jäykempi ohjaustunumta vähentä vaieltelutaipumusta ja ratin vetelyä mutta ohjaus tulee turhan raskaaksi kevyllä otteella ajettavaksi.

Onkos muuten kukaan säädättänyt eteen voimakkaampia Camber-kulmia. Se yleensä tekee kutaa auton valumiselle ja täsmentää ohjausta. Tämä kuitekin on automallikohtaista. Haittana voi tulla lisääntynyt uraherkkyys.
#59
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
07.07.16 - klo:20:55
Lainaus käyttäjältä: Ursus - 06.07.16 - klo:20:21
Qman: Mulla samanlainen kampeaminen oikealle kuin sulla autona tosin uusi nelikko Passatti. Kulmat katsottu ja apua ei juurikaan tullut. Tosin takapää joku arvo oli punasella alunalkaen. En tiedä johtuuko tää renkaista jotka on Pirellit. Kävin muutamaa verrokkia ajamassa ja ei niissä tälläistä ominaisuutta ollut. Tosin toisessa oli misukat ja toisessa contit.

On kyllä pirulluinen ominaisuus tuo kampeaminen. Ei uskoisi liki 60te hintaisesta autosta mikä on tunnettu suuntavakaudesta.
Se mikä vielä tekee tuosta inhottavamman on ohjausvoimien vaihtelu tien kallistuksen, tuulen ja urien mukaan. Ohjaus siis vetelee jatkuvasti.

Ehkä tämä on niitä asioita mitä kaikki ei vaan huomaa tai ei välitä  :-\ 
MUTTA on tuo neliveto vaan uskomattoman tasapainoinen vetää lappu lattiassa kurvia.
n. 60km/h tiukkaan kurviin kierrokset 2500-3000 (diesel) ja lappu tiskiin. Kevyttä yliohjaamista ja tasaista nelipyöräluisua pienen vikinän saattelemana. Auto ei tee mitään odottamatonta. Hieno peli. En yhtään ihmettele että pikkupojat rakentelee audeista tuuningeja.

#60
A4 B9 (14-) / Vs: A4 B9
06.07.16 - klo:19:42
Qman palaa tauon jälkeen langalle   ;D

En tiedä olenko vain pannut merkille asian nyt kuukausine ajon jälkeen vai onko vaihteistoon tullut joku outous. Nimittäin tuntuu kuin kytkin olisi ohjelmoitu niin että kierrokset on 1500. Sen alapuolella ei ole vetoa. ahtaissa paikoissa ajaessa on kuin skootterilla ajaisi (en ole ajanut mutta ääni on samanlainen) tai kuin jos manuaaliaskilla luistattaisi kytkintä tunteella.   Onkohan vaihteistoon tullut softa päivitystä?

Ovien sirinöitä kertaalleen korjattu ja taas menossa pajalle mm. tuosta syystä.

Rengaspaineista ja suuntavakaudesta mistä aiemminkin kirjoittelin, sen verran että auton kirja (ovi) kertoo kolmet paineet
1. mukavuus paineet (230 / 210) joilla auto toimitettiin. Outoa!!   Oletin niiden olevan ns. oikeat paineet.
2. normipaineet (260 / 240)
3. kovan kuorman paineet (?).

Mukavuuspaineilla ohjaus on kuten joskus kirjoitin hyvin erikoinen. Ns. normipaineilla parempi mutta auto valuu harmittavasti kallistusten mukaan ja sen lisäksi tuntuu kuin se kampeaisi ojaan. Jos ratist airrottaa niin ei montaa sekuntia mene kun toiset pyörät jo onkin reunaviivan oikealla puolella. Vähän rasittavaa ajaa kun pitää jatkuvasti pitää rattia vasemmalle. Huollon mukaan mitään vikaa ei ole ja kaikki on kunnossa. Että semmoinen tapaus  >:(
Ohjaus ei kampea jos tie on aavistuksen vasemmalle kallellaan. Pitäisiköhän kitistä huollossa vai antaa asian olla?

Jotenkin auto tuntuu laiskalta kahdella tavalla.
1. Lappu lattiassa kiihdytettäessä tehot alkaa vähetä ennen vaihtamista ja vaihdon jälkeen vetoa tuntuu olevan enemmän vaikka tehokäyrän pitäisi olla suora vaihteiden vaihtojen yli. Baijerilaisessakin veto oli vaihtoa ennen ja vaihdon jälkeen sama mikä onkin selvää kun tehokäyrä on vaakasuora jostain 2800 ylöspäin. Muistaakseni Audinkin tehokäyrä on suora mutta silti veto uupuu ennen vaihtoa. Olisko vika vai ominaisuus.
2. Tavallaan voimattomuus aina läsnä siis rauhallisessa normaaliajossakin. Kone tuntuu käyvän aina 200rpm liian pienillä kierroksilla (hitusen ylipitkät vaihtokohdat) ja sen vuoksi pedaali tuntuu toivomusläpyskältä. Ajosta tulee tukkoista ja kone ei tunnu 2L dieseliltä vaan 1.6 dieseliltä.
No Audilla on tullut opeteltuaa ajamaan rauhallisemmin, paljon rauhallisemmin. Erityisesti liikkeelle lähdöt on sen verran tervaista että on ihan turha polkea. Voima tulee kuitenkin vasta myöhemmin. Kun tämän ajotyylin pakotetun muutoksen hyväksyy niin ajo on kyllä rentoa. Halvemmalla ja pienemmällä koneella olisi kyllä saanut saman  ::)
Start-Stopilla jää viitisen metriä pakettiautoille ennen kuin auto edes nytkähtää liikkeelle vaikka seisoisi kaasuläpyskällä.

Kulutus on pienentynyt alun jostain 6.5L lähemmäs viittä litraa. Se tosin vaihtelee kymmenisen prosentia  ilman mitään järjellistä syytä (kuten nopeus, vastatuuli tms.).


Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy