Citigo ykkösvaihteen jäykkyys kylmänä ja polttoainemittarin toiminta

Aloittaja Moonstone, 05.11.21 - klo:06:12

« edellinen - seuraava »

Moonstone

Huomenta vaan. Tuli tossa muutama päivä sitten hommattua tommoinen 2016 vuoden Citigo jolla rullattu rapiat 80tkm.

Auto vaikuttaa varsin hyvältä suurimmalta osin mutta pari asiaa hieman askarruttaa nyt noin 100km ajon jälkeen. Kun auton kylmänä lyö käyntiin iltasella lämpötilan ollessa muutaman asteen luokkaa niin 1 vaihde on kovin jähmeän oloinen kun ensi kertaa sen lyö sisään että saa ihan huolella painaa että sujahtaa sisään. Muutaman kerran kun loksauttelee pykälää pesään niin pelittää ihan normisti. Sietääkö tuosta huolestua vai voiko pistää jonkun laatikkoöljyn jähmeyden piikkiin näillä asteilla jo?

Toisena asiana on erityisesti kylmänä kun käynnistää niin kytkin ylhäällä ollessa kuuluu kohtuullinen rohina joka lakaa täysin kun kytkimen laittaa pohjaan. Ã,,äni vaimenee kun kone lämpeää mutta ei kokonaan katoa. Ilmeisesti ääni saattaa johtua vaihteiston rattaista eikä niinkään mahdollisesti lahoavasta kytkimestä tms? Lähinnä että kannattaako tuote viedä takaisin liikkeeseen näytettäväksi vai antaako mennä vaan tuolla :D

Kolmantena polttoainemittarin toiminta, nyt ajettu n.120km täydellä tankillä ja mittari liikahtanut vain hieman yläasennosta. Onkohan citigossa tankin muoto kenties semmoinen että mittari saattaa jossain vaiheessa sitten syöksyä nopeammin kohti tyhjää vai voiko tuossa olla jotain vikaa anturissa tms?

Autolla rullattu tosiaan aika tarkkaan 84tkm nytten ja on vuosimalli 2016 ja ajattelin varmuuden vuoksi käydä tekemässä jakopään remontin tuohon vaikka aika erilaista tietoa saanut joka puolelta lukea hihnan kestävyydestä jopa 240tkm asti..

Muuten auto tuntuu pelittävän mukavasti ja soppaakin syönyt varsin maltillisesti edelliseen bensa Outbackiin verrattuna, toivokaamme siis edullisia kilometrejä jatkossakin :D
Skoda Citigo -vm 16

Erkka

Jos olet tankannut polttoainetankin täyteen, niin kestää pitkähkön pätkän ajoa, ennen kuin mittari liikahtaa. Tämä on yleinen käytäntö useassa eri automerkissä.
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

KKN

Meillä on reilun 100tkm ajettu VW up!, joka on täysin sama auto tekniikaltaan kuin Citigo, ja mainitsemasi asiat ovat tuttuja.

Meillä kasvoi nuo 1. vaihteen (ja pakin) kytkeytymisen haasteet tänä syksynä kelien viilettyä. Kikkailemalla aina kuitenkin päästy liikenteeseen ja seuraavassa risteyksessä kaikki taas toimii ok. Tässä videossa täsmälleen sama ongelma: https://www.youtube.com/watch?v=sEtL9uPwi50

Jonkin verran tätä on aina esiintynyt meidän omistusaikana, erityisesti kylmällä kelillä, mutta ei ole aiheuttanut huolta eikä toimenpiteitä ennen tätä syksyä. Plus rallattavaa ääntä kuuluu kylmänä kytkin ylhäällä ja vaihde vapaalla. Se ääni on ilmeisesti aika yleinen ja netin kirjoitteluiden perusteella monesti tuomittu ominaisuudeksi.

Auto oli nyt syksyllä vuosihuollossa K-Autossa ja mainitsin näistä ongelmista autoa viedessäni. Tuomio oli että kytkin on jollain tavalla rikki ja vaihteiden huonosta kytkeytymisestä/äänestä oli joku tiedotekin olemassa. Korjauksena kytkinpaketin vaihto. Kustannusarvio 1500-1600â,¬, joka on aivan järjetön hinta siitä hommasta. Perustelivat sitä alkuperäisten osien käytöllä yms. Lisäksi takajarrut olivat laahanneet itsensä vaihtokuntoon, että nekin pitäisi laittaa, mutta se ei liity tähän kytkinongelmaan mitenkään.

Emme siihen hintaan kuitenkaan lähteneet hommaa tekemään ja rupesin kyselemään tarjouksia kytkinpaketin vaihdosta muualta. Hinta-arviot vaihtelivat 600 - 800â,¬ ja kytkimeksi tarjottiin LuK tai Sachs merkkisiä osia. Saatavuudessa oli kuitenkin haasteita ja osat loppu tukkureilta. 

Lopulta löytyi pikkukorjaamo, joka sai osat hommattua. Vein omat vaihteistöljyt (Fuchs Titan Sintofluid FE SAE 75W), sillä ne joutuu siinä samalla vaihtamaan joka tapauksessa. Lisäksi samalla vaivalla tekivät täyden takajarrurempan (rummut, kengät, sylinterit, käsijarruvaijerit). Hintaa tuli kytkimen vaihdolle + takajarrurempalle yhteensä noin 800e, eli noin puolet K-Auton "tarjoukselle" pelkästä kytkimen vaihdosta. Sachs merkkinen kytkin sieltä tuli ulos ja Sachs merkkinen meni tilalle, joten K-Auton perusteet korkealle hinnalle alkuperäisten osien käytöllä oli lopulta aika hatarat.

Korjaamo ei osannut sanoa mikä siinä alkuperäisessä kytkimessä oli vikana. Ei ollut erityisen kuluneen tai rikkinäisen näköinen. Samapa tuo, sillä ongelmat kuitenkin katosivat, eli vaihteet kytkeytyy nyt kylmänäkin hyvin ja rallatusta ei ole enää kuulunut.

On se silti iso raha laittaa tuollaiseen alle 5 tonnin autoon ja en sitä varauksetta voi suositella, jos ongelma on vähäinen. Todennäköisesti jossain kohtaa tulee kuitenkin eteen ja siihen kannattaa ruveta henkisesti varautumaan. Meillä tökki jo siihen malliin, että päätimme auton korjauttaa.

Bensamittarin toiminta kuulostaa myös tutulta.  ;D

Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

Emil

Mä kyllä kokeilisin itse tehdä vaihdevaijereiden perussäädöt uusiksi. Vähänkin jos on nivelet kuluneet, niin aiheuttaa vaihteiden vaihtamiseen turhaa hankaluutta. Melko helppo homma tämän konsernin autoissa, vaikka en hyvää ohjetta juuri pikkusisaruksiin pikaisella haulla löytänytkään. Helpoimmillaan niin, että lukitaan vaihdekeppi poranterällä kepin juuressa olevien kohdistusreikien avulla, ja vapautetaan ja lukitaan vaijerin säätimet konehuoneen puolelta. Joissain vaihteistoissa pitää lukita vaihdevivusto myös vaihteiston päältä. Mun mielestä jo se viittaa pelkkään säädön tarpeeseen, että käytetystä kytkimestä ei korjaamo löytänyt mitään vikaa. En nyt muista teinkö tämän säädön johonkin mulla olleista Citigoista, mutta Octaviaan tein, ja auttoi heti vaihdekepin toimintaa.

Laatikot on näissä olleen aina enemmän tai vähemmän äänekkäitä. Olen sen selittänyt itselleni käyntivälyksillä, ohuella öljyllä ja äänieristeiden vähyydellä. Lisäksi 3-pyttyisen koneen epätasaisempi käynti saattaa olla osasyynä. Alkupään tuotannon autot piti heti uutena rallatusta. Vähän uudemmat ovat hieman hiljaisempia. Semmoista rallatusta taikka kalkatusta ne välillä pitää. Ei tarvitse huolestua.

*************

Tuoreelle omistajalle hyvä vinkki se, että ei kannata jättää seisontajarrua kovin pitkäksi aikaa päälle. Ruostuu/jäätyy kitkapinnat aika herkästi yhteen, varsinkin kosteilla keleillä, tai pesun jälkeen. Ilmeisesti aika paljon metallia kitkamateriaalin seassa. Ehkä sillä on saatu parannettua jarrujen kitkaa ja tehoa.

Moonstone

Kiitos vastauksista!

Lähinnä tässä oli mietinnässä kun liikkeestä auton hain ja ilmaiseksi tuli vielä 12kk takuu että josko ottaisi asian tiimoilta soittoa firmaan.. Lähinnä siis tämän 1-vaihteen takia. Mietin vaan että paheneeko tilanne sitten kun kelit vielä tästä kylmenee. nyt pykälän tosiaan saa vielä kylmänä silmään mutta vaatii kohtuullista voimaa ensi yrittämällä.

Kuntotarkastus tuohon oli juuri tehty K1-asemalla jonka mukaan sekä kytkin että vaihdelaatikko olivat kunnossa mutta eipä nuo lämpimänä oireilekkaan pahemmin..
Skoda Citigo -vm 16

Emil

#5
Kannattaahan se asia ottaa esille ensitilassa myyjäliikkeen kanssa. Ja jos ei muuta, niin pyytää, että kirjaavat ongelman tiedostoihinsa. Siltä varalta, että ongelma pahenee.

Lisäys: Jos kytkinlevy takertelee kytkinakselilla, niin synkkarenkaat ei ehkä saa sitä levyä pysähtymään niin herkästi kuin pitäisi. Voi kokeilla laittaa ensin kakkoselle, ja sitten ykköselle. Jos helpottaa tilannetta, niin saattaa olla syynä se kytkinlevyn takertelu akselillaan. Uskon silti, että vaijereiden säädöllä paranisi.

citigoman

Pakko käyttää käsijarrua kun on ASG vaihteisto.Olen miettinyt että käyttäisi kiilaa pyörän edessä mutta talvella ei hyvä vaihtoehto.

KKN

Lainaus käyttäjältä: Moonstone - 06.11.21 - klo:02:25
Kiitos vastauksista!

Lähinnä tässä oli mietinnässä kun liikkeestä auton hain ja ilmaiseksi tuli vielä 12kk takuu että josko ottaisi asian tiimoilta soittoa firmaan.. Lähinnä siis tämän 1-vaihteen takia. Mietin vaan että paheneeko tilanne sitten kun kelit vielä tästä kylmenee. nyt pykälän tosiaan saa vielä kylmänä silmään mutta vaatii kohtuullista voimaa ensi yrittämällä.

Kuntotarkastus tuohon oli juuri tehty K1-asemalla jonka mukaan sekä kytkin että vaihdelaatikko olivat kunnossa mutta eipä nuo lämpimänä oireilekkaan pahemmin..

Meillä tehtiin vaijereiden säätöä vuosi sitten, samalla kun vetarin tiiviste piti vaihtaa ja rupesi näitä 1. vaihteen tökkimistä esiintymään. Ei ollut mainittavaa apua, mutta auto kuitenkin pelasi pääosin ok, niin ei sen kummemmin asia vaivannut. Nyt tänä syksynä kun tilanne huononi, niin tarina päättyi tuohon kytkinpaketin vaihtoon. En tiedä muuta kuin että nyt toimii.

Ilman muuta kannattaa ottaa asian tiimoilta yhteyttä, oli tuohon sinun auton ongelmaan syy mikä hyvänsä. Ei sen 1. vaihteen kuulu olla jäykkä tai hankala.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

VW:t

Lainaus käyttäjältä: KKN - 07.11.21 - klo:14:38
Meillä tehtiin vaijereiden säätöä vuosi sitten, samalla kun vetarin tiiviste piti vaihtaa ja rupesi näitä 1. vaihteen tökkimistä esiintymään. Ei ollut mainittavaa apua, mutta auto kuitenkin pelasi pääosin ok, niin ei sen kummemmin asia vaivannut. Nyt tänä syksynä kun tilanne huononi, niin tarina päättyi tuohon kytkinpaketin vaihtoon. En tiedä muuta kuin että nyt toimii.

Muistatko, missä km määrässä nämä vaihteiston tökkimiset alkoi ja paljonko kytkin kesti?

KKN

Lainaus käyttäjältä: VW:t - 08.11.21 - klo:00:04
Muistatko, missä km määrässä nämä vaihteiston tökkimiset alkoi ja paljonko kytkin kesti?

Auto on ollut meillä reilun vuoden, että kovin pitkää kokemusta tuosta ei vielä ole. Ostettiin vähän rapiat 100tkm ajettuna ja mitään ongelmia vaihteissa tai kytkimessä ei havaittu kuukausiin. Rallatus on tainnut kuulua aina meidän omistusaikana, mutta siihen on suhtauduttu ominaisuutena. Se oli sitten viime talvena kun alkoi ne satunnaiset hankaluudet saada 1:nen silmään. Olisko siinä ollut sitten vähän alle 110tkm mittarissa silloin. Tiedettiin että oikean puolen vetarin tiiviste vuotaa ja sitä ruvettiin vaihtamaan muistaakseni tammikuussa. Samalla uusiutui vaihteistoöljyt ja pyydettiin tsekkaamaan nuo vaihteensiirtäjän vaijereiden säädöt. Kytkinpaketti (ja vaihteistoöljyt toistamiseen) vaihtui nyt syksyllä mittarilukemalla 116tkm.

Tähän ongelmaan liittyy VW:n TPI 2032887/5, mutta en tiedä sen sisältöä.
Octavia Combi 1.5 Style Launch Edition

track08

Ihan tutulta kuulostavat nuo ominiaisuudet. Tankki tosiaan näyttää tarkasti, mutta polttoaineviisari alkaa liikkumaan vasta kun on kulunut tyhjät pois ensin. Kun ykkönen menee huonosti pesään, niin käyttämällä esimerkiksi pakilla ensin, menee se yleensä sen jälkeen ok päälle. Tästä johtuen talvella et juurikaan vaihtanut liikennevaloissa vapaalle, kun ei ollut täyttä varmuutta meneekö se ykkönen sitten päälle kun pitäisi lähteä liikkeelle. Takajarruille parasta huoltoa on pari tiukempaa jarrutusta vaikka poistumisrampilla kuivalla kelillä, jos ei ole ketään takana.
Leon TGI Xcellence '19
Entiset:
Ibiza TGI Style '19
Skoda Citigo CNG Elegance '13

Emil

Hyvää tekee takajarruille laahata käsijarrulla vähän ja hitaassa vauhdissa. Puhdistuu kitkapinnat silläkin tavalla.

Moonstone

Nyt on käytetty huollossa auto. Ei kuulema mitään erikoista löytynyt. Hieman jäykältä tuo ykkönen tuntui kuulema ja rohinaa kuuluu kytkin ylhäällä. Tarkastivat kuulema kytkimen -> oli ok . Laatikkoon vaihtoivat öljyt -> ei merkittävää parannusta mihinkään. ja vikisevän moniurahihnan vaihtoivat. Seuraillaan nyt miten alkaa vaihteet napsumaan sisään jahka pakkaset kovenee, toivottavasti ei ikäviä ylläreitä tule :) Ja tosiaan polttoainemittarikin pelittää, vei vaan hyvin pitkän tovin ennenkuin lähti mittari vajoamaan :D

Pari kyssäriä vielä herännyt. Tekis mieli vaihtaa tuo rekisterikilven valo led tyyppiseks mutta mitenkäs tuo ite valo irtoo tuolta, ei mitään varsinaista rakoa näkynyt mihin esim ruuvarin ois voinu työntää ja nyppästä sillä irti..mitenhän tuo lähtee ja mihin suuntaan pitää vääntää? Poltin taitaa olla ihan perus w5w t10?

Toinen asia kun isällä 2015 vuoden citigo josta takalasin pesunesteet eivät kuulema löydä enää ikkunalle asti vaan valuvat jonnekkin korin sisään niin lähteekö tuo takajarruvalo myös ihan nyppäsemällä vaan josko sitä kautta pääsis selvittelemään mikä vuotaa ja mistä vuotaa..
Skoda Citigo -vm 16

Emil


Moonstone

Lainaus käyttäjältä: Emil - 16.11.21 - klo:00:06
Eli eivät säätäneet vaihdevaijereita sitten?  ???

Joo eivät säätäneet, kun heidän mielestään vaihteet menivät sisään ihan hyvin. auto seisoi yön yli sen takia huollon pihassa että pystyivät aamulla kylmänä kokeilemaan. Ei tosin ollut tuona aamuna kovin kylmä, ehkä pari astetta plussaa. Kuulema ihan kahden eri henkilön toimesta todettu tuo. Opastivat kyllä hyvin että miten vaihteita kuuluu vaihtaa. Että ykkönen ei mene kovassa vauhdissa silmään ja pakki jos ruksahtaa sisään niin nuppia saa painaa alas vain kepin ollessa keskiasennossa :D Mutta katotaan nyt miten tuo pelittää kun oikeesti niitä pakkasia tulee, vien kyllä sitte takas jos alkaa pahenemaan vielä..
Skoda Citigo -vm 16

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy