Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

-karppa-

Viikko sitten oli useampi kuva kitkoilla ajelijoista ojan pohjalla ihan itse rehellisesti myöntäneenä...

"Eilen mies tuumailu vaihtaako vai ei nastat alle. Ei sitten vaihtanut. Näin hyvin kulki kitkoilla täällä Keski-Suomessa. Ei sattunut mitään kyydissä olijoille."  ;)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1301161163276323&set=gm.10155392093317119&type=3&theater

Ei siinä mitään oli kyllä yksi pahimmistä keleistä myös nastoilla, kun ajeli mökiltä ihan alle rajoitusten. Jopa kotipihalle oli mennä pitkäksi vaikka vauhtia ei ollut, kuin alle 20km/h. Peilijää ja siihen päälle vähän lunta, niin bueno. Ilman hiekoitusta oli hankalaa pysyä edes kengillä pystyssä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Pitäiskö "syödä" hatullinen paskaa ja ostaa nelivetoon keväällä uudet nokian nastat...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005034701.html
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Kai pidät nastakenkiä kesälläkin ettet vaan kaadu? Ihan hyvä että ajat nastoilla, ne kun ei kaikille sovi  8)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

mattinen

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.17 - klo:15:38
"Eilen mies tuumailu vaihtaako vai ei nastat alle. Ei sitten vaihtanut. Näin hyvin kulki kitkoilla täällä Keski-Suomessa. Ei sattunut mitään kyydissä olijoille."  ;)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1301161163276323&set=gm.10155392093317119&type=3&theater

Tämä on kyllä yksi vakuuttavimmista argumenteista nastarenkaiden käytön puolesta  ;D. Aivan erityisen hyvin tämä sopii opetukseksi ja muistutukseksi niille muutamille vastuuttomille huimapäille, jotka pääkaupunkiseudulla ovat uskaltuneet hankkimaan nelivetomaasturiinsa kitkarenkaat. Kannattaa kuitenkin tyytyä vain kuvan ja kuvatekstin katsomiseen. Postauksen kommenteissa kun jo on tukku kerettiläisiä mielipiteitä.


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 08.01.17 - klo:17:22
Kai pidät nastakenkiä kesälläkin ettet vaan kaadu? Ihan hyvä että ajat nastoilla, ne kun ei kaikille sovi  8)

Menetkö sinä kengilläsi 100km/h tunnissa ja pito on niiden varassa?

Itse ajan renkailla missä on kitkaa ja talvella niissä on myös nastat!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: mattinen - 08.01.17 - klo:17:37
Tämä on kyllä yksi vakuuttavimmista argumenteista nastarenkaiden käytön puolesta  ;D. Aivan erityisen hyvin tämä sopii opetukseksi ja muistutukseksi niille muutamille vastuuttomille huimapäille, jotka pääkaupunkiseudulla ovat uskaltuneet hankkimaan nelivetomaasturiinsa kitkarenkaat. Kannattaa kuitenkin tyytyä vain kuvan ja kuvatekstin katsomiseen. Postauksen kommenteissa kun jo on tukku kerettiläisiä mielipiteitä.

Kuvat ja tapahtumat oli hyvin pitkälti keski-suomesta missä itse ajelen. Joten pointtisi pääkaupunkiseudusta ja kitkarenkailla varustetuista katumaastureista oli?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Patomursu

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.17 - klo:17:38
Menetkö sinä kengilläsi 100km/h tunnissa ja pito on niiden varassa?

Itse ajan renkailla missä on kitkaa ja talvella niissä on myös nastat!

Kuten sanoin, kaikille kitkat ei sovi  ;)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 08.01.17 - klo:17:44
Kuten sanoin, kaikille kitkat ei sovi  ;)

Itseasissa sanoit:

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 08.01.17 - klo:17:22
Ihan hyvä että ajat nastoilla, ne kun ei kaikille sovi  8)

Koetatko päättää? Itse kun ajan sekä talvikitkoilla sekä nastarenkailla...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Zego

Karppa, lopeta jo epätoivoinen uskonnonpuhdistusriittisi, kiitos!  ;D Nm. "Ikuisesti kitkarenkailla ajava koska ne pitävät nykyään myös jäällä"

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Zego - 08.01.17 - klo:18:16
Karppa, lopeta jo epätoivoinen uskonnonpuhdistusriittisi, kiitos!  ;D Nm. "Ikuisesti kitkarenkailla ajava koska ne pitävät nykyään myös jäällä"

Kuten totesin, niin viikko sitten keski-suomessa useampi kirosi noita kitkoja ollen niiden kanssa ojan pohjalla. Nastoilla pärjäsi ihan hyvin myös sivuteillä.

Eikä mun tartte uskoapuhdistaa. Suurin osa Suomalaista ajaa nyt ja tulevaisuudessa nastoilla. Kitkauskovaiset ovat nimenomaan niitä fanattisimpia huutelijoita, että niilläkin tulee toimeen ja ne on niin hiljaisia  ;).
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.17 - klo:15:38
"Eilen mies tuumailu vaihtaako vai ei nastat alle. Ei sitten vaihtanut. Näin hyvin kulki kitkoilla täällä Keski-Suomessa. Ei sattunut mitään kyydissä olijoille."  ;)
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1301161163276323&set=gm.10155392093317119&type=3&theater
Todennäköisesti olisi nastoilla ajanut lujempaa ja päätynyt vielä syvemmälle ojaan. Onneksi kaverilla oli kitkat alla, niin selvisi pienemmillä vahingoilla!  ;D

SNG

No kitkailijat, kertokaahan (rehellisesti) renkaiden pidosta vesijääkeleillä. Vertaus nastojen pitoon samoissa oloissa plussaa.

Tuossa joulun tienoilla noita oli ihan riittämiin, ja silloin todella tuntui, että ainoastaan nastan pureutuminen jäähän toi edes minimaalisesti pitoa.

Samoin kiinnostaa kitkojen pitävyys pakkasjäällä, sileällä siis ja kiillottuneella lumipolanteella. Tulee ajeltua aika paljon pikkuteillä ja jopa metsäautoteillä ihan huvin vuoksi.

Tiedän, että kitkojen pito on vähintään nastojen veroinen lumella, hiekoitetuilla teillä ja paljaalla asfaltilla.

Tämä postaukseni ei sitten todellakaan ole kettuilua, vaan olen pahasti kahden vaiheilla seuraavien talvikiekkojen tyypin kanssa. Olen yrittänyt haastaa tuttavapiiriä asian tiimoilta, mutta oikeaa faktaa on ollut kovin vaikea saada.

Karppahan totesi kolmen rengaskerran käyttäjänä, että nastoilla on paikkansa näin sydäntalvella.

b1mpo

Edellisellä sivulla tein kevyttä kokemusperäistä analyysiä. Jyväskylän tie oli siis jäisen liukas.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.msg584822#msg584822
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.01.17 - klo:20:38
Edellisellä sivulla tein kevyttä kokemusperäistä analyysiä. Jyväskylän tie oli siis jäisen liukas.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=30573.msg584822#msg584822

Mitä tämä kertoo? Kaksi vuotta vanha käytetty nastarengas on samalla tasolla uuden kitkarenkaan kanssa. Ei mikään newsflash, vaan ihan fakta. Ja se että testit ajettiin jollakin "merkkinastalla" ja tuoreella merkkikitkalla, niin informaation arvo on? Kerrotko vielä ne arvot millä kiihtyvyys oli kitkoilla parempaa? Tulee ihan mieleen vannetukun mainos tuosta ybermahtavasta Triangelista ja keltaisesta excel-taulukosta ilman mitään todellista mittasuhdetta. Vain numeroita.

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 08.01.17 - klo:13:50
Eilen käytiin varta vasten testaamassa vetopitoja kuluneemman merkkinastan ja tuoreen merkkikitkan kesken. Ei mitään jakoa ollut nastalla ja kaveri pelkäsi jopa kyytissä, vaikka reilulla turvamarginaalilla mentiin metsäautotietä. Totesi vain, että oma audi olisi pöpelikössä tuolla vauhdilla.  ;D Jäisellä Jyväskylän tiellä kiihtyvyys oli kitkalla parempaa. Lumiseen ylämäkeen kitkalla pääsi myöskin pidemmälle. Ei tuosta tieteellistä saa tekemälläkään, mutta ei nastat autuaaksi tee, jos ei niitäkin uusi riittävän usein. Tottakai autollakin on asiaan tekemistä, mutta se ei ollut nyt pointtina.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Kiejo

Nyt alla Superbissa kiinan ihme Ling Long 205/55/16, ja ei mitään pahaa sanottavaa. Kaikkein liukkaimmillakin keleillä tällä viikolla piti ihan esimerkillisesti. Vertailukohtana kaverin tismalleen samanlainen Superb uusilla Nokia Hakka 7 renkailla, ja ei meinannut kaverikaan uskoa todeksi. No meinas se lopuksi, että puskee toi LingLong vähän enemmän   8)

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 08.01.17 - klo:20:52
Mitä tämä kertoo? Kaksi vuotta vanha käytetty nastarengas on samalla tasolla uuden kitkarenkaan kanssa. Ei mikään newsflash, vaan ihan fakta. Ja se että testit ajettiin jollakin "merkkinastalla" ja tuoreella merkkikitkalla, niin informaation arvo on? Kerrotko vielä ne arvot millä kiihtyvyys oli kitkoilla parempaa? Tulee ihan mieleen vannetukun mainos tuosta ybermahtavasta Triangelista ja keltaisesta excel-taulukosta ilman mitään todellista mittasuhdetta. Vain numeroita.

Olet vaikea ihminen.  ;) Kahdella eri autolla testailtiin ihan normaali ajossa. Informaatio on se, mitä tuosta tekstistä saat irti. 😉
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

SNG

OK, mielenkiintoista. Tosin sivutie ja liukas keli on vähän hankalasti mitallistettavissa. Mutta pari vuotta kuluneella nastalla ei jakoja tuoreeseen kitkaan. Tämän uskon ehkä lukuunottamatta tuota pääkallokeliä.

Mites uusi kitka vs uusi nastat (molemmat ns parempia renkaita) vesijäällä eli pääkallokelillä, kiiltävällä jäällä ja kiillottuneella polanteella?

Mites sama 3 talvea ajettuna?

Taidan olla asenteiden vanki minäkin, varsinkin ultraliukkaiden kelien osalta. Itse varmasti pärjäisin, mutta vaimolle halutan antaa maksimaalisen turvalliset kyydit niin kotona kuin auton ratissa  :D

PS. Ã,,lkää ny tapelko koko aikaa, pliis.


b1mpo

Kyllähän nasta tarjoaa uutena/uudehkona jääkeleillä paremman pidon. Se on fakta. Mutta itsemme yllätettin tuolla alkukantaisella vertailulla. Eli kitkan hyvä pito yllätti molemmat. Pääkallokeliä ei ollut.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

Patomursu

Petyin kyllä tuohot nokian r2 kitkaan (245/45r18) kun tänään (klo 2.00) töistä tullessani kävin ajamassa pienen lenkin ennen kotiin menoa. Esf offilla ja sporttiasetus vaihteistossa ja silti hankala saada perää irti lumisilla teillä, odotin että pito kitkoilla olisi sellaista että tuo onnistuisi, pitää ehkä nastat vaihtaa niin onnistuu leikkiminenkin  ???
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

hmmm

#739
Itse olen jo useita talvia ajanut kitkarenkailla ja olen pärjännyt ilman ongelmia. Ajan pääosin pääkaupunkiseudulla, mutta satunnaisesti myös kauempana, kuten Lapissa. Yhtenä talvena ajettiin Ruotsin Lapin läpi ja Norjan vuoriston yli Atlantin rannalle, eikä silläkään reissulla ollut ongelmia, vaikka vuoriston ylittävä tie oli polanteinen.

Varmasti nastat ovat pääkallokelillä paremmat, mutta väitän että ero ei ole niin radikaali kuin monet ajattelevat. Itselläni on kotipihasta ehkä noin kilometri jäistä sivutietä ennen kuin pääsen suolatulle tielle. En ole kertaakaan liukunut ojaan eikä ole ollut ongelmaa pysäyttää autoa paikoissa, joissa pitää väistää oikealta tulevaa. Varmaan näissä tilanteissa voisi nastoilla voisi ajaa pari km/h kovempaa, mutta ei niilläkään voi ajaa yhtä kovaa kuin kesällä. Eli uskon että kuka tahansa pärjää kitkoilla, jos on valmis edes hiukan miettimään omaa ajotapaansa.

Jos haluaa ajaa aina mahdollisimman kovaa niin sitten kitkat eivät ehkä ole se paras vaihtoehto. Mutta talvikelissä joutuu ennakoimaan, oli renkaat mitkä tahansa, kitkoilla ehkä vain hieman enemmän kuin nastoilla. Oikeat Pohjoismaiset kitkarenkaat ovat kuitenkin ihan eri asia kuin kesärenkaat.

Ja mielestäni kitkojen edut ovat mielestäni todella suuret: ne voi laittaa alle niin aikaisin kuin haluaa, eikä keväällä ole kiirettä ottaa pois. Ja hiljaisempi rengasmelu on suuri plussa.


SNG

Lainaus käyttäjältä: hmmm - 08.01.17 - klo:22:15
Itse olen jo useita talvia ajanut kitkarenkailla ja olen pärjännyt ilman ongelmia. Ajan pääosin pääkaupunkiseudulla, mutta satunnaisesti myös kauempana, kuten Lapissa. Yhtenä talvena ajettiin Ruotsin Lapin läpi ja Norjan vuoriston yli Atlantin rannalle, eikä silläkään reissulla ollut ongelmia, vaikka vuoriston ylittävä tie oli polanteinen.

Varmasti nastat ovat pääkallokelillä paremmat, mutta väitän että ero ei ole niin radikaali kuin monet ajattelevat. Itselläni on kotipihasta ehkä noin kilometri jäistä sivutietä ennen kuin pääsen suolatulle tielle. En ole kertaakaan liukunut ojaan eikä ole ollut ongelmaa pysäyttää autoa paikoissa, joissa pitää väistää oikealta tulevaa. Varmaan näissä tilanteissa voisi nastoilla voisi ajaa pari km/h kovempaa, mutta ei niilläkään voi ajaa yhtä kovaa kuin kesällä. Eli uskon että kuka tahansa pärjää kitkoilla, jos on valmis edes hiukan miettimään omaa ajotapaansa.

Jos haluaa ajaa aina mahdollisimman kovaa niin sitten kitkat eivät ehkä ole se paras vaihtoehto. Mutta talvikelissä joutuu ennakoimaan, oli renkaat mitkä tahansa, kitkoilla ehkä vain hieman enemmän kuin nastoilla. Oikeat Pohjoismaiset kitkarenkaat ovat kuitenkin ihan eri asia kuin kesärenkaat.

Ja mielestäni kitkojen edut ovat mielestäni todella suuret: ne voi laittaa alle niin aikaisin kuin haluaa, eikä keväällä ole kiirettä ottaa pois. Ja hiljaisempi rengasmelu on suuri plussa.

Hyvä puheenvuoro. Pääkallokelit askarruttaneet siitä lähtien kun joskus 90-luvun alkupuolella isäni työautoon (liisattu Vento) tuli Nokialaiset kitkat. Muutama läheltäpititilanne ja yksi peräänajo tuli juurikin pääkallokelillä. Ajoi noin 30tkm pelkkää työajoa ja kokenut kuski vaikkei mikään varsinainen rattimies. Mutta niin vain pääsi kitkat muutamaan kertaan yllättämään kokeeneenkin kulkijan. Autossa ei tietenkään ollut abs:ää puhumattakaan ESP:tä. Vaihtuivat nastoihin tuon jälkeen "aikas hätäseen".

Pikkusysterillä on Fabia rs:ssä ollut koko ajan talvirenkainakitkat, ja vaihtoi juuri tuoreisiin.

- Haluaisin kanssa joustoa tuohon renkaanvaihtoon
- En halua uusia talvirenkaita joka toinen tai joka kolmaskaan vuosi. On ne vain sen verran kalliita, ja kulutuspintahan noista ei lähde ennen seoksen kovettumista. Romahtaako kitkojen pito selvemmin kuin nastoissa muutaman vuoden ikäisinä? (tuollaisesta täällä on joskus taannoin keskusteltu)
- Ã,,änettömyys ja paljaan/kostean asfaltin käytös iso plussa kitkoille
- Mutta tuo metsä- ja sivuteillä ajelu aika usein sladissakin mietityttää samoin kuin turvallisuus ei-rattireetta-vaimolleni (on kyllä kokenut mutta aika varovainen kuski, eikä todellakaan aja sladissa)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 08.01.17 - klo:22:13
Petyin kyllä tuohot nokian r2 kitkaan (245/45r18) kun tänään (klo 2.00) töistä tullessani kävin ajamassa pienen lenkin ennen kotiin menoa. Esf offilla ja sporttiasetus vaihteistossa ja silti hankala saada perää irti lumisilla teillä, odotin että pito kitkoilla olisi sellaista että tuo onnistuisi, pitää ehkä nastat vaihtaa niin onnistuu leikkiminenkin  ???

Liian vähän tehoa tai ei vain osaa. Jännä ettei minulla ole mitään ongelmaa lumella tehdä tuo oli kyseessä kitkat tai nastat suljetulla alueella. Oli alla GY:n uudet kitkat tai toista talvea alla olevat Contin nastat. Onnistui myös R2:lla eikä edes tarvinnut mitään sport asetuksia saati ESP:tä ottaa pois päältä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Petunet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 08.01.17 - klo:22:33
- Mutta tuo metsä- ja sivuteillä ajelu aika usein sladissakin mietityttää samoin kuin turvallisuus ei-rattireetta-vaimolleni (on kyllä kokenut mutta aika varovainen kuski, eikä todellakaan aja sladissa)

Itselläni toisessa autossa kesä- kitka- ja nastarenkaat.
Michelinin kitkat ovat ihan ok nätisti ajettaessa mutta sivuttaispito on sen verran heikkoa että luiston oikaiseminen kestää turhan pitkään.
Myös kuperapintaisilla metsäautoteillä pääkallokeleillä auto liukuu hitaallakin ajolla turhan paljon, väistäminen tarvittaessa voi olla mahdotonta.
Siksi Hakka 8 varsinaisina talvirenkaina, kitkat syksyllä ja keväällä "välikelin" renkaina.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

SNG

Lainaus käyttäjältä: Petunet - 09.01.17 - klo:07:42
Itselläni toisessa autossa kesä- kitka- ja nastarenkaat.
Michelinin kitkat ovat ihan ok nätisti ajettaessa mutta sivuttaispito on sen verran heikkoa että luiston oikaiseminen kestää turhan pitkään.
Myös kuperapintaisilla metsäautoteillä pääkallokeleillä auto liukuu hitaallakin ajolla turhan paljon, väistäminen tarvittaessa voi olla mahdotonta.
Siksi Hakka 8 varsinaisina talvirenkaina, kitkat syksyllä ja keväällä "välikelin" renkaina.


Jep, eli ei oikein pidä tosi liukkailla, kuten olen arvellutkin. Ovatko kuinka tuoreita renkaita?

Kiinnostaa tuo pidon kehittyminen myös muutaman vuoden ikäisillä kitkoilla verrattuna nastoihin.

sambolo

Ei edelleenkään minkäänlaisia ongelmia kitkojen kanssa, kelit ollu aika optimeja ja pitoa piisannu. Ei kyllä mitään nastojakaan vastaan, voisin niilläkin ajaa jos 90% talvesta ei olis asfaltilla ajoa. Jotain perverssiä tyydytystä kyllä saa kun jättää valoissa nastakuskin  ;D
Octavia RS III
Ex vag:
5F Leon 1.4 tsi style
08 Leon TDI FR
07 Ibiza FR

SNG

Lainaus käyttäjältä: sambolo - 09.01.17 - klo:12:23
Ei edelleenkään minkäänlaisia ongelmia kitkojen kanssa, kelit ollu aika optimeja ja pitoa piisannu. Ei kyllä mitään nastojakaan vastaan, voisin niilläkin ajaa jos 90% talvesta ei olis asfaltilla ajoa. Jotain perverssiä tyydytystä kyllä saa kun jättää valoissa nastakuskin  ;D

;D 8)

Hyvin hoidetuilla teillä varmastikin näin, ja se ropinan puute.

Foxit

Lainaus käyttäjältä: SNG - 09.01.17 - klo:11:24

Jep, eli ei oikein pidä tosi liukkailla, kuten olen arvellutkin. Ovatko kuinka tuoreita renkaita?

Kiinnostaa tuo pidon kehittyminen myös muutaman vuoden ikäisillä kitkoilla verrattuna nastoihin.
Talvella 2014/15 Moottorilehti testasi eri ikäisiä ja kuluneita Michelinin kitkarenkaiden pitoa. Testissä oli uudet (urasyvyys: n. 8 mm), kolme talvea ajetut (us: n. 6-7 mm) ja viisi talvea ajetut (us: n. 5 mm) Michelinin X-Ice3/2-kitkarenkaat. 6-7 mm urasyvyinen rengas toimi vielä kuten uusi, mutta tuo 5 mm uralla varustettu oli jo todella liukas jäällä/lumella.

Itse voin allekirjoittaa tuon saman kokemuksesta että neljättä talvea yli 6 mm uralla varustettu kitkarengas (Continentalin CVC5) toimi vielä oikein hyvin. En huomannut ero vaikka siirryin yhden talven ajetusta Nokian R2:sta näihin käytetympiin kitkoihin.
Toyota Prius+ (2020) Business
ex: Toyota Prius (2016) Active, Lexus CT 200h (2011) Comfort, Toyota Auris 1,8 HSD (2011) Linea Sol, Volkswagen Polo 1,2 TDI (2011) Bluemotion

JakeS

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 08.01.17 - klo:22:13
Petyin kyllä tuohot nokian r2 kitkaan (245/45r18) kun tänään (klo 2.00) töistä tullessani kävin ajamassa pienen lenkin ennen kotiin menoa. Esf offilla ja sporttiasetus vaihteistossa ja silti hankala saada perää irti lumisilla teillä, odotin että pito kitkoilla olisi sellaista että tuo onnistuisi, pitää ehkä nastat vaihtaa niin onnistuu leikkiminenkin  ???

Erikoista bemarimieheltä  :) Minulla ei ole kyllä ollut moista ongelmaa. Muistitko käynnistää päämoottorin ? Monesti kun ajelee startilla tai pelkillä lasinpyyhkijöiden moottorilla niin joskus tulee tunne että voimaa ei ole jokaiseen tilanteeseen tarpeeksi....
Bemari m135 -16,  Renault Clio  -17, S-max 2,0 tdci -18, Vw Polo sedan -19

SNG

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 09.01.17 - klo:16:24
Erikoista bemarimieheltä  :) Minulla ei ole kyllä ollut moista ongelmaa. Muistitko käynnistää päämoottorin ? Monesti kun ajelee startilla tai pelkillä lasinpyyhkijöiden moottorilla niin joskus tulee tunne että voimaa ei ole jokaiseen tilanteeseen tarpeeksi....

M3:lla ei ole väliä mitkä renkaat ja millainen alusta  :D

On ne ämmäbemut hienoja autoja, mutta valitettavan kalliita korjattavia. Lähipiirissä ollut muutamia.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: JakeS - 09.01.17 - klo:16:24
Erikoista bemarimieheltä  :) Minulla ei ole kyllä ollut moista ongelmaa. Muistitko käynnistää päämoottorin ? Monesti kun ajelee startilla tai pelkillä lasinpyyhkijöiden moottorilla niin joskus tulee tunne että voimaa ei ole jokaiseen tilanteeseen tarpeeksi....

Saat kyllä maksaa uuden näppäimistön, kun kahvit on nyt siinä  :) :) :). Tää pelasti mun päivän.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy