Passat B8, kokemusperäistä faktaa

Aloittaja Mr Vice, 22.01.15 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

jrinnes

Kyllä meidänkin Passatin kaasuvaste muuttui selvästi tuolla Audi-koodauksella. Tein tänään lisäksi tuon concorden neuvoman muutoksen, mutta en ehtinyt käydä vielä kokeilemassa. Ja saattaa olla että kun tuon auton rattiin seuraavan kerran pääsen, niin en edes muista enää koko juttua.  ;D
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

duke7

Tekeekö vw->audi sitten saman asian kuin tuo kaasuvaste directille?

M_M

Ei ole sama asia.

En tiedä kumpi on toimivampi, mikään ei tietenkään estä tekemästä molempia jos auto vaan huolii tuon koodauksen. Omissa autoissani en ole päässyt kokeilemaan kuin tuota directille muuttamista ja minusta se ei vaikuttanut oikein mitään. Audiksi muuttamista Skodan ECU ei hyväksynyt ja Audi... noh, se on jo koodattu Audiksi tehtaalla.  ;D
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

b1mpo

Nykyisessä octaviassani(1.5 tsi man) tuo direct tekee ajosta nykivää liikkeelle lähtiessä, eli kaasua tulee painettua liikaa ja auto lähtee liian ripeästi ja sen jälkeen kaasua höllätessä auto nyykähtää. Aivan kuten ennen softapäivitystä teki. Kaasun vasteen muuttaminen mode -buttonilla ei sen jälkeen tee vaikutusta, en ainakaan huomannut. Eli en suosittele kaikkiin autoihin kokeiltavaksi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

h4nnes

Muutin kaasuvasteen directille omassa 2.0 TDI 190 -15 Passatissa, mutta en huomannut eroa. Oliko vielä lisäksi jokin VW>Audi muutos vai puhutaanko samasta asiasta?

M_M

Lainaus käyttäjältä: h4nnes - 09.09.20 - klo:08:25
Muutin kaasuvasteen directille omassa 2.0 TDI 190 -15 Passatissa, mutta en huomannut eroa. Oliko vielä lisäksi jokin VW>Audi muutos vai puhutaanko samasta asiasta?

Ei puhuta samasta asiasta.

Moottorinohjaimen koodauksessa on pudotusvalikko josta voi valita valmistajan, joko Audi tai VW/Skoda/Seat. Tämän muuttaminen Audiksi terävöittää kaasuvastetta.

Toki kaikista mahdollisista ECUista tuota valintaa ei löydy ja osassa niistäkin joista se löytyy, ei muutosta voi tehdä vaan tulee "coding rejected".

https://forum.obdeleven.com/thread/1658/audi-throttle-response-tweak
VCDS (HEX-V2) käytettävissä, Kotkan seudulla

Skoda Enyaq iV 80x 4x4 -23
Seat Ateca 2.0TSI 190 DSG 4x4 -18

erWin - täältä löydät kaikki korjausoppaat ja kytkentäkaaviot autoosi

Seva

Olen kokeillut omassa Passatissani (1.4 TSI -18) eri moodeja (normal-eco-sport-individual), mutta aina lopulta olen palannut lähtöruutuun eli normal. Onhan se totta, että siinä kaasuvaste on voimakkaasti progressiivinen, mutta on siinä hyvätkin puolensa. Liikkeelle lähtiessä ei kovin herkästi tule painettua kaasua liikaa eli lähtee liikkeelle ilman suurempaa nykäystä. Sitten maantieajossa kun kaasu on painettuna 30-50%, siitä on otettu ikään kuin löysät pois ja mitä syvemmälle kaasua painat, sitä enemmän vaste paranee. Ja kaiken takana on se kylmä fakta, että moottorin voimavarat eivät lisäänny tekipä kaasupolkimeen millaisia asetuksia tahansa.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Seva

Leikin hinnastolla ja konfiguraattorilla. Esimerkkinä Passat Variant Style 1.5 TSI DSG.

Hinnaston mukaan 39 258 , eli erittäin paljon kalliimpi kuin uusi Octavia Combi  vastaavalla koneella ja varustuksella.

Konfiguraattorin mukaan 36 293 , eli ei kovin paljon kalliimpi kuin uusi Octavia Combi  vastaavalla koneella ja varustuksella.

Kumpihan pitää paikkansa vai onko kyseessä ns. "user error"? Niitäkin on täällä päin liikkeellä.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08


dwntime

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 09.09.20 - klo:08:10
Nykyisessä octaviassani(1.5 tsi man) tuo direct tekee ajosta nykivää liikkeelle lähtiessä, eli kaasua tulee painettua liikaa ja auto lähtee liian ripeästi ja sen jälkeen kaasua höllätessä auto nyykähtää. Aivan kuten ennen softapäivitystä teki. Kaasun vasteen muuttaminen mode -buttonilla ei sen jälkeen tee vaikutusta, en ainakaan huomannut. Eli en suosittele kaikkiin autoihin kokeiltavaksi.

Minulla samat tuntemukset ja muutinkin takaisin siihen incremental asentoon sen asetuksen. Liian nykivää ajoa tulee ja kaasuvasteesta tulee minusta epälooginen.

Seva

Lainaus käyttäjältä: ophaa - 09.09.20 - klo:20:01
Tuo edullisempi hinta taitaa olla VW:n 70-vuotisjuhlamalliston hinnoittelua.

https://www.volkswagen.fi/idhub/content/dam/onehub_pkw/importers/fi/henkiloautot/hinnastot/elokuu/Volkswagen-70-v-Suomessa-juhlamallisto-nro-78-WLTP.pdf

No niinpäs onkin. Ei mikään huono tarjous jos sattuisi olla juuri nyt Passatin hankinnasta kiinnostunut.
Passat B8 Variant 1.5 TSI DSG Highline EX: Passat B8 Variant 1.4 TSI DSG Comfortline, Octavia III Combi 1.4 TSI Elegance -13, Passat 3C Variant 1.8 TSI Comfortline -08

Iro

Pitkän pohdinnan jälkeen päätin tarjota vaihteistolleni parasta ja menin marmorille ostamaan vaihteistoöljyä.
Ostotapahtuma pysähtyi myyjän esittämään hintaan: 64,19,/litra  :'(

Olin odottanut luokkaa 30,/litra.

Piti sitten etsiä mitä erikoisöjyä tuo mahdollisesti on,
G052527A2 high-perf. transmission fluid kertoo osaluettelo.

Onkohan kenelläkään mitään käsitystä miksi juuri tuo öljy on noin high performance ja kovan hintaista??
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: Iro - 11.09.20 - klo:17:47
Pitkän pohdinnan jälkeen päätin tarjota vaihteistolleni parasta ja menin marmorille ostamaan vaihteistoöljyä.
Ostotapahtuma pysähtyi myyjän esittämään hintaan: 64,19,/litra  :'(

Olin odottanut luokkaa 30,/litra.

Piti sitten etsiä mitä erikoisöjyä tuo mahdollisesti on,
G052527A2 high-perf. transmission fluid kertoo osaluettelo.

Onkohan kenelläkään mitään käsitystä miksi juuri tuo öljy on noin high performance ja kovan hintaista??

Minusta tuo sinulle tarjottu öljy on nimen perusteella Haldex öljyä. Numeroita en muista, mutta Haldexiin menee tuon nimistä.

Vaihdoin viime syksynä omaan 2015 malliseen Passat 2.0 tdi 6 vaihteiseen manuaaliin öljyt. Valitsimen mukaan Titan Sintofluid Fe 75w-90 täytti tuon Oem öljyspeksin:

https://www.ecstuning.com/b-fuchs-parts/titan-sintopoid-75w-90-1-liter/g052527a2~fuc/

Ostin öljyn Tampereen KL-varaosasta. Hinta oli jotain 10-20 euron välillä litra.


Iro

Tuo öljy on MQ350 laatikkoon joka on manuuaali.
Passat Variant 2.0Tdi manuaali -15 

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: Iro - 11.09.20 - klo:19:52
Tuo öljy on MQ350 laatikkoon joka on manuuaali.

Sama vaihteisto minullakin.

Parviainen

#1185
Nyt kun tämä vaihteistoöljykeskustelu aloitettiin niin osaako joku kertoa specsin öljylle tohon allekirjoittaneen kulkineen lootaan. Jos oon oikein ymmärtänyt niin laatikko on dq250. (6-vaihteinen)

Edit. Ja itse asiassa peräöljy kiinnostaa myös että millainen sopii.
Passat -16 2.0TDI 190hv DSG 4Motion

Defrost72

Lainaus käyttäjältä: Parviainen - 13.09.20 - klo:22:52
Nyt kun tämä vaihteistoöljykeskustelu aloitettiin niin osaako joku kertoa specsin öljylle tohon allekirjoittaneen kulkineen lootaan. Jos oon oikein ymmärtänyt niin laatikko on dq250. (6-vaihteinen)

Edit. Ja itse asiassa peräöljy kiinnostaa myös että millainen sopii.

Specseistä en tiedä, mutta oheinen öljyvalitsin auttaa eteenpäin:

https://www.fuchs.com/fi/fi/tuotteet/palvelulinkit/oeljynvalitsin/

Fuchs:n öljyjä väitetään alkuperäiseksi valmistajaksi VAG:n merkkiöljyille.

peped

Kuulostaako normaalilta? Eräänä päivänä panin merkille tuon "kolisevan" äänen kun auto kävi tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeen. Ainakaan silloin ei pitänyt samaa ääntä enää myöhemmin ennen auton sämmittämistä moottori lämpöisenä.
Jakopää vaihdettu juuri vastikään vajaan 165tkm kohdalla, kun oli huollon mukaan pitänyt selvästi ääntä.

Linkki:  https://voca.ro/1R9UAyd2M7Wn

nauhoitettu apparin puolelta moottoria konepelti auki..
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

ptrs57

Lainaus käyttäjältä: peped - 22.09.20 - klo:15:40
Kuulostaako normaalilta? Eräänä päivänä panin merkille tuon "kolisevan" äänen kun auto kävi tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeen. Ainakaan silloin ei pitänyt samaa ääntä enää myöhemmin ennen auton sämmittämistä moottori lämpöisenä.
Jakopää vaihdettu juuri vastikään vajaan 165tkm kohdalla, kun oli huollon mukaan pitänyt selvästi ääntä.

Linkki:  https://voca.ro/1R9UAyd2M7Wn

nauhoitettu apparin puolelta moottoria konepelti auki..
Ei ole tuttu ääni, mutta voisiko olla kaksoismassan oireita?
VW Passat B8 2.0TDI 110kW Variant Comfortline + R-line -17
ex: Golf VII 1.4 103kW Variant Comfortline -14
exex: Golf VI 1.6 16V BCB HB -03
VCDS V2 vikakoodin lukua / koodausta. Seinäjoki+lähialueet

Turbokiisseli

Kuulostaa samalta kuin meidän vanha Polo kylmänä ennen kaksoismassan vaihtoa.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

ophaa

Myös minulla kuuluu vastaava ääni, autolla ajettu 115 tkm. Mitähän tuollainen kaksoismassaremontti kustantaa, jos syyllinen on siinä..?

ram1

#1191
Lainaus käyttäjältä: peped - 22.09.20 - klo:15:40
Kuulostaako normaalilta? Eräänä päivänä panin merkille tuon "kolisevan" äänen kun auto kävi tyhjäkäynnillä käynnistyksen jälkeen. Ainakaan silloin ei pitänyt samaa ääntä enää myöhemmin ennen auton sämmittämistä moottori lämpöisenä.
Jakopää vaihdettu juuri vastikään vajaan 165tkm kohdalla, kun oli huollon mukaan pitänyt selvästi ääntä.

Linkki:  https://voca.ro/1R9UAyd2M7Wn

nauhoitettu apparin puolelta moottoria konepelti auki..
Mitäs ääntä se jakopää piti. Eikös tuossa kuitenkin jakopää hihnalla. Taitaa nyt olla niin että ääni paikallistettiin ihan väärään paikkaan. Toki noilla kilsoilla se jakopääkin ajankohtainen. Massaltahan tuo kuullostaa.

Massan vaihtotyö on luokkaa 500,, ja osat hiukan alle. Jos viet vaan huoltoon, niin 1200, ylöspäin on varmaan aika lähelle.
Ibiza V Fr CPTA)
Ex- Vagit:Leon 1M Fr, A4 8.5 2.0Tq S-line, Leon Fr Act, (CZEA),1P Cupra, Leon Ts,Superb 1.8T, Ibiza Fr, Leon Ts,Fabia Rs I,Rs Ocu I,Rs Ocu I, Gti IV,
Octavia Tdi Hb Rs- 08
Octavia Combi 1.8Tsi Elegance Dsg 2010
Octavia Rs 2.0Tfsi -06 .IV gti- 03.Polo Classic- 98

peped

Lainaus käyttäjältä: ram1 - 23.09.20 - klo:12:45
Mitäs ääntä se jakopää piti. Eikös tuossa kuitenkin jakopää hihnalla. Taitaa nyt olla niin että ääni paikallistettiin ihan väärään paikkaan. Toki noilla kilsoilla se jakopääkin ajankohtainen. Massaltahan tuo kuullostaa.

Massan vaihtotyö on luokkaa 500,, ja osat hiukan alle. Jos viet vaan huoltoon, niin 1200, ylöspäin on varmaan aika lähelle.

Itselläni ei ole hihnallisen jakopään pitämistä äänistä kokemusta, pitkänlinjan VAG-erikoistuneesta liikkeestä kertoivat määräaikaishuollon yhteydessä panneensa merkille että jakopää ääntää aika selvästi. Toki olisin jakopään laittanut joka tapauksessa vaihtoon viimeistään n. vuoden päästä / 180tkm paikkeilla, joten onpahan nyt jo vaihdettu...

Tässähän alkaa näitä ihanuuksia sitten pikkuhiljaa näköjään putoilemaan omallekin kohdalle, vaikka onhan niitä rahareikiä muissakin autoissa kuin vageissa. Kuinka kiiruusti tuo kaksoismassa yleensä kannattaa laihtaa vaihtoon jos ääntä tuohon malliin kuuluu...?
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Allroadi

Lainaus käyttäjältä: Allroadi - 16.08.20 - klo:15:23
Suomi-TDI alltrack vaihtui tuossa juhannuksen jälkeen saksa-TSI alltrackiin. Molemmissa autoissa lisävarusteena DLA, joka suomivehkeessä toimi niin kuin voisi olettaa, eli varjosti mallikkaasti valonlähteitä kaikissa tilanteissa yli 60km/h nopeudessa.

Nyt kuitenkin iltojen pimennyttyä, huomasin motarilla tämän uuden (molemmat autot siis MY2016) DLA:n toimivan selvästi vajaavaisemmin; mm. laskee oikeanpuoleista keilaa aina kun vastaan tulee auto. (vrt. kaiketi oikeaoppiseen toimintaan edellisessä autossa, joka ei muuttanut pientareen puoleista valokeilaa ellei siellä ilmennyt valonlähdettä) Muutenkin näyttäisi pudottavan pitkiä kokonaan pois pelistä (eli sininen symboli katoaa digimittaristosta) huomattavasti herkemmin.

Voiko siis olla että Dynamic Light Assistia on eri tasoisia, vai onko uudessa kulkineessa jotain vikaa? Ja onkohan tälle tehtävissä jotain sopeutusta tjsp, joka voisi korjata tilanteen?

Tämä asia on vielä volkkarilla käsittelyssä ja ainakaan vielä minkäänlaista vikaa ei ole paikannettu. Tässä on keskustelu saksaksi aiheesta: https://www.motor-talk.de/forum/dla-dynamik-light-assist-led-macht-auf-autobahn-probleme-hilfe-t5209889.html

Elikä siis jostain syystä X vaikuttaisi olevan niin, että ainakin Discover Pro:lla ja tuulilasikameralla (+tietysti DLA) varustetut, Saksaan ensirekisteröidyt autot ohjelmoidaan DLA:n osalta niin, että kun navin mukaan ajetaan moottori-/moottoriliikennetiellä, (mm. autobaana) joka on navissa merkitty sinisellä viivalla normaalin keltaisen värityksen sijaan, DLA asetetaan huomattavasti herkemmäksi. Tämä tarkoittaa siis täällä Suomessakin ajettaessa sitä, että mikä vain valonlähde moottoritiellä saa pitkät valot sammumaan kokonaan, vaikka tilaa käyttää DLA:n varjostusta olisi riittävästi.

Asiasta ei mielestäni ole kiistämistä, sillä DLA toimii täysin normaalisti maantiellä, sekä myös moottoritiellä jos navin buuttaa ajon aikana, jonka johdosta DLA hävittää karttatiedot noin puoleksi minuutiksi. Nyt täytyisi siis vain selvittää, mistä löytyy järjestelmästä se bitti, joka estää DLA:n normaalin varjostustoiminnan moottoritiellä, koska tällaista ominaisuutta ei Suomi-Passatissani ollut, vaan siinä DLA toimi aina ja kaikissa tilanteissa samalla tavalla.
Volkswagen Passat 2.0 TSI Alltrack 4Motion -16

peped

Onko muuten niin että jos autoon ei ole ruksattu kääntyviä sivupeilejä (peilipaketti tms?), niin silloin ei ole myöskään automaattisesti himmenevää taustapeiliä? Oma farkku on tuotu Ruotsista ja nyt kelien pimennyttyä hokasin että ei perkele, kylläpä killittää takaa hohkaavien autojen ajovalot kajuuttaan...
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

Erkka

#1195
Lainaus käyttäjältä: peped - 12.11.20 - klo:09:42
Onko muuten niin että jos autoon ei ole ruksattu kääntyviä sivupeilejä (peilipaketti tms?), niin silloin ei ole myöskään automaattisesti himmenevää taustapeiliä? Oma farkku on tuotu Ruotsista ja nyt kelien pimennyttyä hokasin että ei perkele, kylläpä killittää takaa hohkaavien autojen ajovalot kajuuttaan...

Onko sisäpeilissä mekaaninen painike, mistä voi säätää, niin ettei häikäise?
Skoda Octavia Combi 1,5 TSI Style eTEC DSG vm. 2024   
Matkailuvaunu Fendt 465 TG Apero vm.2024
Ex. Skoda Octavia Combi 1,0 TSI Ambition e-TEC DSG 2021
Ex. VW Tiguan Style eHybrid 180 kW DSG-autom. 2021

Herr K

Lainaus käyttäjältä: peped - 12.11.20 - klo:09:42
Onko muuten niin että jos autoon ei ole ruksattu kääntyviä sivupeilejä (peilipaketti tms?), niin silloin ei ole myöskään automaattisesti himmenevää taustapeiliä? Oma farkku on tuotu Ruotsista ja nyt kelien pimennyttyä hokasin että ei perkele, kylläpä killittää takaa hohkaavien autojen ajovalot kajuuttaan...

Itselläni on automaattisesti himmenevä taustapeili, mutta ei sähköisesti kääntyviä sivupeilejä 2017 Comfortline Passatissa.
VW Passat Variant GTE

Turbokiisseli

Meillä on myös tummentuva tausta- ja kuskin peili tehtaalta, mutta ei taittuvia ulkopeilejä. Auto tuotu Ruotsista.
Tesla Model Y dual motor LR
Porsche 911 C4 1999
***********************
VCDS HEX+CAN Länsi-Uudellamaalla, kysy privalla!

peped

Oli irronnut toinen lampun pesurin muovilätkä, lueskelin täältä niin taitaa olla ”tyyppivika” ja uusi lätkä tyyliin 20e marmorilta? Maalaus toki siihen päälle sitten.

Aloin ihmetellä kun kulutuslukemat on tuntunut nousevan ja tänään havaitain jotain käryä auton ulkopuolella pysähdyttyäni, joten liekkö siellä takajarru sitten laahaa. Huollossa ei kyllä vastikään sanottu mitään, mutta eipä olis eka kerta kun jää mainitsematta
Passat Variant GTE 2018
ex: Passat Variant -16 2.0 TDI 140kW DSG 4Motion R-line
ex: Octavia RS -14 2.0 TSI DSG

VW_Johan

Lainaus käyttäjältä: peped - 14.11.20 - klo:08:43
Oli irronnut toinen lampun pesurin muovilätkä, lueskelin täältä niin taitaa olla ”tyyppivika” ja uusi lätkä tyyliin 20e marmorilta? Maalaus toki siihen päälle sitten.

oikeanpuoleinen?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy