Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - rawpower

#1
Lainaus käyttäjältä: Valmet - 15.05.24 - klo:06:54Mitä vuosimalleja tämä erityisesti koskee? Siis kennon tukkeutuminen? Entä mikä tilanne sen pussin kanssa!onko ongelma kaikissa? Oma kulkine 2015 2.0tdi 135kW.

Koskee kaikkia missä käytetty tehtaalta lähtiessä G13 nestettä ja paisuntasäiliön kyljessä lukee "mitt Silicat"
Kyllä se kaikkiin pusseihin ajan kanssa ongelma tulee. Toisilla kestää enemmän toisilla vähemmän.
Omassa my18 octaviassa 143tkm ja alle 6v. Todennäköisesti meni aiemmin, mutta huomasin vian vasta syksyllä kun lämmitystä tarvittiin.

#2
Ei kannata liikaa odotell. Itsellä kosahti omaan nilkkaan kun viivyttelin ja unohdin koko pussin olemassaolon.
#3
Mielenkiintoinen on tämä VAG "goodwill" Itse en usko siihen. Itsellä ei onneksi ole ureaa, mutta silikaattipussi repesi 5/18 vm octavia 143tkm ajettu. Ei tullut goodwilliä. Vetosivat tuohon lähes 6v ikään.
Sähköinen huoltokirja täydellinen vaikka osa huolloista tehtykin monimerkkikorjaamolla joka tekee huollot huolto-ohjelman mukaan ja täyttää myös sähköisen kirjan. Silikaattipussista on jopa tehtaan TPI olemassa ja selkeä valmistusvirhe.
#4
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
18.03.24 - klo:15:35
No nyt on mielenkiintoinen tapaus. Mikähän aiheuttanut polttomoottorin täystuhon? GTE 2021 ja 95tkm ajettuna...

https://www.youtube.com/watch?v=Mypbg_PP0r8
#6
https://www.youtube.com/watch?v=KHOFqTG30II

Castrol itseasiassa testien mukaan ei ole kovin hyvä öljy. Varsinkin tuo öljykalvon ja pintapaineen kesto on testeissä huono.
Itsellä ollut pitkään käytössä Castrol Edge 5w-30 LL.. 10tkm matkalla tikku puolessa välissä.
Eli kyllähän nämä EA288 koneet syö jonkin verran. Pidän tuota kulutusta itse vielä hyväksyttävänä.
Edellinen omistaja ajanut 90tkm autolla. 1v/30tkm välein vaihtanut. Itse siirryin suoraan 15tkm vaihtoväleihin. Nyt 2000km edellisestä vaihdosta ja öljyt ei ole vieläkään mustuneet, joten tuskin kovin likainen kone on. Forte/muitakaan pesuja ei ole tiedossa, että olisi tehty.

Ajattelelin itse kokeilla jatkossa tuota Total Quartz mitä saa mätänetistä kohtuu halvalla. Pärjäsi noissa pintapainetesteissä kohtalaisen hyvin.

https://www.motonet.fi/tuote/total-quartz-ineo-long-life-5w-30-5-l-moottorioljy?product=59-0411

#7
Päivitetääs tännekin.
Ei tullut maahantuoja vastaan alle 6v 143tkm ajettuun. Sähköinen huoltokirja priima vaikkei kaikkia ole tehtykään marmorilla. Vetosi tuohon lähes 6v ikään.

Noh sain uuden kennon + huuhtelun + työn huomattavasti halvemmalla kuin merkkarin hinnat joten säästyneet huoltohinnat kuittasi huollon ja jäin vielä plussalle.
#8
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 06.03.24 - klo:10:40Dieseleiden Webasto se on melko kummallinen  :o

Kun lämpötila on -15 tai alle, niin tietyllä Webaston käytöllä se jopa estää autoa käynnistymästä  :'(
Käyttämällä sitä n. 15...20 min niin eipä välttämättä käynnisty. Ilmiö pahenee, mikäli Webasto on ehtinyt juuri sammua ennen käynnistämistä. Auto käynnistyy kyllä ongelmitta ilman lämmitystä. Pikkupakkasilla ei sitten ole mitään vastaavaa ongelmaa.

Tämä ilmiö on käsittääkseni jonkin sortin "tyyppivika". Auto ei ilmeisesti lämpene tuolla lämmityskäytöllä tasaisesti, vaan lämmintä on juuri siinä kohtaa, missä lämpötila-anturi sijaitsee. Näin ollen kone yrittää käynnistyä liian lämpimän koneen asetuksilla.

Tuon edellisen huomaa myös siitä, kun kone sitten päättää käynnistyä, niin kierrokset on heti vain n. 700 rpm. Normaalisti "kylmästartti" vetää kierrokset n. 1000 rpm luokkaan vaikka olisi plussan puolella lämpötila.

Nyt kovemmat pakkaset näyttävät jo loppuneen, mutta ehdin vielä sitä ennen kokeilla, että ajastamalla Webasto pidemmäksi aikaa (30 min) ja menemällä käynnistämään auto varmasti enenkuin Webasto ehtii sammu, niin käynnistyvyys näytti olevan selvästi parempi. Yleensä käynnistyi, kerran taisi sammahtaa, mutta toisella kerralla lähti.

Ettei vaan olisi jotain muutakin vikaa?
Itse lämmitän aina vähintään 20 minuuttia. Nyt kylmänä talvena 25-30 minuuttia. Aina lähtee ongelmitta käyntiin. 2018 2.0 tdi rs
#9
Lainaus käyttäjältä: t0mpppa - 02.03.24 - klo:20:45Märkä seiskä eli DQ381 öljynvaihtoväli 120tkm. Autona 19vm 2.0tsi 4x4 superb 57tkm ajettuna nyt. Kannattaisiko vaihdattaa dsg öljyt kun alkaa autolla olemaan 5vuotta ikää? Hedinillä eivät oikeen sanoneet asiaan mitään.

Itse vaihtaisin 60tkm välein varsinkin jos aikoo autoa pitää..
#10
Lainaus käyttäjältä: svalkein - 16.02.24 - klo:18:10Tämä pirssi jälleen kaupan huutokaupat.comissa :)

Ei tuo nyt ihan pommi tainnut olla kuitenkaan. Kilsoja kertynyt kuitenkin jo 141tkm eli ajossa on ollut.
#11
Octavia IV (20-) / Vs: Octavia RS iV PHEV
15.02.24 - klo:18:02
Lainaus käyttäjältä: 95e - 15.02.24 - klo:16:26Moi,
miten muilla iVRS kuskeilla, jääkö teilläkin käsijarru jumiin jo muutamankin tunnin stopin jälkeen? Tänään tuntui että jotain kohta hajoaa, kun lähdin lämpimästä hallista vajaan työpäivän jälkeen. Auton perä vaan nousee ja jarru aukeaa kauhean pamahduksen saattelemana. Tänään jäi ekan kerran jotain ruostekökköä tms palojen kohtaan, niin että auto meni nykien ja hangaten hetken aikaa. Auto vajaa 3kk vanha reilu 9000km ajettu. Ajattelin sinnitellä ekaan huoltoon.

Taitaa olla ominaisuus kaikissa konsernin vehkeissä.

Itse talvella harvoin käytän käsijarrua ja silti lumi jäätyy palojen ja levyjen väliin ja jarrut jäätää. Paukahduksen kera aina liikkeelle. Pölyävä pakkaslumi on pahin.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Passat GTE
10.02.24 - klo:20:26
Simolammikolta taas hyvää settiä GTE vaihteisto ongelmista.

https://www.youtube.com/watch?v=Bmo2ihMYRpk
#13
Päivitetääs tännekin. Nyt kävi RS ocu remminvaihdossa samalla öljyt ja suodattimet.
Läppämoottorit kunnossa.
Pussihan se oli rikki ja kenno tukossa.
Kennonvaihto ja huuhteluksi menee.
2018vm  143tkm ajettu. sähköinen huoltokirja jiirissä vaikkei kaikkia ole tehtykään marmorilla.

Laitan huomenna maahantuojalle kyselyä :). En pidätä hengitystä...
On nämä hienoja saksalaisen insinöörin vekottimia.
#14
Edelliseen viestiin vielä.. Kyseisessä audissa olikin DL501.
#15
Lainaus käyttäjältä: RSOCUstin - 23.01.24 - klo:20:59Onko nuo DQ500 laatikot luotettavia... Q3 Audi vähän kiikarissa.

Ollut noita DSG6 DQ250 niissä ei ole ollut mitään vikaa. Paitsi kaksoismassat, kytkimet on kestänyt. Kuiva DSG7 DQ200 sehän levisi siitä 1.6tdistä ja siinä meni kans kaksoismassa.

Se on varmaan aika tuuripeliä nykyään. Simolammikkohan näitä korjaa ja tekee hyvää sisältöä youtubeen. Veikkaan, että tulee asiakkaita riittämään tulevaisuudessa.

Tässä alla Audi a6 allroad 2018 ajettu vajaa 90tkm. Tässä taitaa olla dq500 kun on tehokkaampi kone.
Mekatroniikka, kytkin, vauhtipyörä vaihtokunnossa..

https://www.youtube.com/watch?v=4n8_r9oyzQs

#16
Itse tilasin kopacekilta 2021 talveksi. kolmas talvi menossa ja hyvä on.

https://www.kopacek.com/fi/skoda/octavia-iii/grilles/

Alasäleikössä perinteinen vaahtomuovilipare tateilla kiinnitettynä.
#17
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 03.01.24 - klo:01:30Kuulema jos jäähäri rusehtavaa ripulia niin lohkon valumuotin joku hiekka tms irtoaa ja tukkii kennoa, skodalla kuulema ihan tiedotekkin tästä.

Ei ihme siis, että monella kenno tukossa vaikka silikaattipussi ehjä. Aikamoisia vehkeitä. Taitaa jäädä viimeiseksi vagilaiseksi xD
#18
Täällä sama vika rahikaisella. 2018vm octavia. 141tkm ajettu.
Vänkärille kylmää noin 20.7 astetta ja kuskin puolelle 38 asteista.
Silikaattipussi paisarissa. Nesteet normin väriset ja haju normaali

Jos pussi repiää niin neste muuttuu ruskeaksi nopeasti alkaa kuulemma haisemaankin.
jakopääremppa tulossa 1400km päästä. Nesteet vaihtunee g12evoon ja silikaattipussi helvettiin.
samalla tutkitaan nuo moottorin yms. Jospa ei olisi kenno tukossa. Tuntuu olevan aika monella vaikka pussi ehjäkin. Aikamoisia saksalaisen insinöörin pommeja nämä.

#19
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
26.12.23 - klo:15:31
Lainaus käyttäjältä: petrisa - 23.12.23 - klo:11:05Mikä mahtaa olla tuon pitkän ajan keskikulutuksen kilometrimäärä? Se ei ilmeisesti ole se sama mikä on viimeisin tankkausväli.

Ainakin mulla on ajotietokoneessa kolme eri versioita: viimeisimmästä tankkauksesta, lähdöstä (voi nollata kesken matkan), pitkän ajan (toki senkin voi nollata milloin haluaa).

Taitaa nollautua aina 5000km kohdilla tuo pitkän aikavälin keskikulutus.
#20
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
26.12.23 - klo:14:52
Hyviä on lukemat teillä. Itsellä tulee kilsoja noin 24000 per vuosi. Pääosin taajama ajoa.
Keskikulutus pyörii normiajoissa kesällä 6-6.5l/100km tienoilla todellinen laskettuna tankkauksista.
Talvella kun webasto aina lämmittää ennen lähtöä niin 7,2-7,6l/100km ei mikään talousihme siis.

Joskus oikein körötellen kesällä olen saanut matka ajossa ajotietokoneen näyttämään 4.7l/100km keskikulutusta. Tuohon saa lisätä sen noin 0.5l ajotietokoneen virheen.

Manuaali RS  diesel etuvetoinen siis kyseessä

#21
Valitettavasti ei taida olla turvassa vioilta oli sitten mikä tahansa DSG laatikko. Mekatroniikka voi mennä mistä vain.

Tässä esim. 2018 audi allroad alle 90tkm ajettu. Kallis auto ikäisekseen hankkia. DQ501 mikä pitäisi olla vahvimpia vag laatikoita. Noh mekatroniikka rikki. rikkonut sitten myös vauhtipyörän ja kytkimet. Vajaa 5 tonnin remontti "pikkupajalla" mitä lie marmorilla..

Touhutonni tilillä ei enää riitä korjauksiin jos näitä omistaa :)

https://www.youtube.com/watch?v=4n8_r9oyzQs
#22
Samaa ongelmaa täällä. Paukahduksen kanssa aina liikkeelle oli käsijarrua tai ei.  Vanteet täynnä pakkaslunta. Puuteripakkaslumi jäätää kiinni todennäköisesti. Kolmas talvi jo menossa ja aina sama homma. Kun lumi ei pölise ympäriinsä ja keräydy vanteisiin niin ei ongelmia vaikka olisikin pakkasta. Itsellä jäätää kaikkia renkaita tasaisesti.
#23
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
30.11.23 - klo:09:39
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 30.11.23 - klo:06:01Joo tuo yksilö jäi nyt pois valinnoista, samoin toinen missä kaksoismassa vaihdettu normaaalin samoilla kilsoilla. Onko näissä öljynsyöntiongelmat yleisiä? Entä mihinköhän kannattaa koeajolla erityisesti kiinnittää huomiota? Pitkä tauko vageista huonojen kokemusten takia, mut nyt kun eläny vaarallista elämää ranskistoyotan kanssa, ni pienempi kynnys palata taas vagiin :D

Ea288 dieseleissä on öljynsyöntiongelma kohtuu yleistä varsinkin jos on ajettu 30tkm öljyvaihtoväleillä.

Bensoista ei ole kokemusta, mutta muutamaan ketjuun törmännyt ulkomaanfoorumeilla ja sielläkin todettu, että "riippuu miten auto rikottu käyttöönotossa" :D Eli eipä sitä voi tietää minkälainen käytetty yksilö sattuu kohdalle. Ketjun pitäisi olla kestävä ja näissä ei pitäisi mitään sen pahempaa tyyppivikaa bensoissa olla.
#24
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
28.11.23 - klo:13:38
Lainaus käyttäjältä: jaston - 28.11.23 - klo:12:25Tuosta silicapussista tuli mieleen, että kannattaisko se siis nypätä pois tuolta paisuntasäiliöstä mieluummin ennemmin kun myöhemmin? Ilmeisesti onnistuu onkia pois vaihtamatta koko paisaria?

Kyllähän se on riski kalliille vialle mikäli paikallaan ja mustapekka osuu.
Itsellä tulossa jakopääremppa 3000km päästä niin ajattelin samalla pyytää poistamaan sen kun nesteet muutenkin vaihtuu.

On niitä jotkut pihdeillä kaivaneet, mutta se pussi on niin leveä ettei tule "muokkaamatta" paisarin aukosta ulos, joten tarkkana saa olla.

https://www.youtube.com/watch?v=uZZHQSvdAvA

Tässä aika kätevä video miten voi kotona paisarin irroittaa ja samalla poistaa pussin turvallisesti.
#25
Octavia III (13-19) / Vs: Octavia III RS
28.11.23 - klo:09:59
Lainaus käyttäjältä: sambolo - 27.11.23 - klo:15:37Veikkauksia minkähän takia  bensa rs ocuun vaihdettu turbo 110tkm kohdilla, herää kysymys onko korjattu oiretta vian sijaan(silica ongelmat.) vai meneekö näissä turboja tommosilla kilsoilla?

Eiköhän tuossa ole öljynsyöntiä korjattu?

Näille "tehomalleille" annetaan varmasti happea ihan eritavalla ja vääränlaisella käytöllä kyllä turbon saa rikki noille kilsoille. Voihan se olla, että vikaa "korjattu" vaihtamalla osia sattumanvaraisesti.

Silica pussista tuskin on kyse. Siinä ensioire yleensä on, että ei tule lämmintä vänkärin puolelta. Sit jos on DPF niin polton jälkeen ampuu jäähynesteet pihalle paisarista kun kenno ahdistaa ja kuumat nesteet lähtee kiertoon polton jälkeen.

https://forums.tdiclub.com/index.php?threads/coolant-blown-out-from-expansion-bottle.483783/
#26
Lainaus käyttäjältä: Kallu6 - 15.11.23 - klo:10:29Maksaja löytyy peilistä kattelemalla.
Vaihdettu 120tkm kohdalla merkkihuollossa, nyt taulussa 265tkm, eli olisi varmaankin pitänyt vaihtaa taas 240tkm kohdalla.
Ei ole itellä tullut mieleenkään, ei ole ikinä aikaisemmin tullut pidettyä autoa kahden hihnan vaihdon verran ja alitajunnassa varmaan tuo melko tiuha vaihtoväli sotkenut entisestään, ettei ole käynyt pienessä mielessäkään.
240tkm huolto taisi ehkä vielä olla kyllä "merkki"korjaamolla, viimeksi vaihdatin vaan enää öljyt tänäkesänä ja suodattimet.Täytyypä huvikseen katella huoltokirjasta, kun raato kulkeutuu pihaan takaisin.
Silti otan kyllä ihan omaan piikkiin.

Lähinnä pohdiskelen onko kokemuksia selviikö jakopää+kansirempalla? Kymppitonnin kärryssä tulee kyllä raja vastaan, paljon viittii laittaa korjaukseen.

Virallinen vaihtoväli on 6v/210tkm. Onko yli 6v vaihdosta? Kilometrit ei ole lähellekään täynnän.
Toki näissä voi kampiakselin stefa vuotaa öljyä hihnan päälle ja lyhentää hihnan kestoa nopeasti.

Jos 120tkm vaihdettu niin todennäköisesti siis 2019 jakoremppa tehty koska auto on mallia 2013. Eli ei tuossa kyllä kilsat ole todellakaan vielä tullut vastaan. Ei myöskään ajallisesti. Vasta 2025.

Huoltokirjasta selviää? Hankalahan tuota on varmasti saada rempan tehneen pajan vastuulle tai varasosien valmistajan. Kuitenkin kestänyt sen 4 vuotta...

Tässä vielä hyvä video simolammikkolta kun jakohihnan vaihdossa kävi huonosti ja kiristin korkkasi kesken jäähynesteen täyttämisen.

https://www.youtube.com/watch?v=e3RFIm0Y2CM

Vaihtomoottori voisi olla vaihtoehto. Niitä saa kohtuu edullisesti... Toki työ ja muut hilppeet sitten maksaa, mutta videon lopussa on loppusumma eriteltynä mitä maksoi tuohon 1.4tsi. koneeseen.
#27
Lainaus käyttäjältä: mikopi - 15.11.23 - klo:17:17Onko tikun väli litra? Viimeksi huollossa sano jotta olis puoli litraa?

Mun mielestä on 1 litra min-max väli. Korjatkoon joku, jos olen väärässä. Lisäsin 3 desiä niin nyt on tikku muutaman millin vajaa MAX
#28
10500km ajettu edellisestä öljynvaihdosta. Pinta mittatikun puolivälissä. Eli noin 0,5l menee/10tkm. Pidän tuota vielä normaalina. Castrol edge 5w-30 vw507 koneessa. Ajettu n. 138tkm
#29
Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 05.10.23 - klo:10:12
Alla on kesällä ostettu 2018 TDI Octavia, jossa on 167tkm nyt mittarissa. Ensimmäinen auto itselle, jossa on webasto. Jo nyt syksyllä on kieltämättä luksusta, kun painaa kotona kaukosäätimen nappia ja sitten on valmiiksi lämmin auto odottamassa.

Miten kestäviä tehdaswebastot tyypillisesti on? Missä vaiheessa on odotettavissa ongelmia? Hansikaslokerossa on kuitti, josta näkee, että tuohon on uusittu 500â,¬ arvoinen Webaston polttoainepumppu. Edellinen ja ensimmäinen omistaja on ajanut pääasiassa pitkää työmatkaa, eli Webasto tuskin on karstoittunut ainakaan pätkäajossa. Takuuta autossa on ensi kesään asti, eli varmaan kannattaa käyttää Webastoa niin paljon kuin mahdollista.

Itsellä saman vuosimallin octavia tehdas webastolla. 136tkm nyt ajettuna. Toimii vielä ongelmitta, ei tiedossa onko mitään tehty. Tietäjät kertoo, että kesälläkin kannattaa kerran kuukaudessa pyöräyttää webastoa ja vähintään aina 20 minuutin lämmitys. Ilmeisesti ehkäisee karstoittumista kun pääsee kunnolla lämpimäksi. Itse olen kytkenyt ajonaikaisen weban pois mielestäni turha ja nostaa vaan polttoaineen kulutusta.
#30
VAG / Vs: Autoliike venkoilee?
22.09.23 - klo:10:22
Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 22.09.23 - klo:09:28
Mulla oli aiemmin Golf Variant 2.0 TDI DSG 2019 jossa siis tuo uudempi märkä 7-vaihteinen DQ381 laatikko. Wanhassa märässä 6-vaihteisessa tuo öljynvaihtoväli on se 60tkm mutta ei DQ381:ssa. Itse vaihdatin kyllä siitä ölpät 60tkm huollossa mutta se ei ollut ohjelmassa vielä niillä kilometreillä. Silloin luulin että mahdollisesti ajan biilin paaliin saakka mutta...

Onkohan tuossa Alltrackissa DQ381? Sehän on 4Motion joten voisiko siinä sittenkin olla DQ500 jonka öljynvaihtoväli on se 60tkm? Ainakin omassa saman ikäisessä Tigussa on vaihtunut 60&120tkm lootan ölpät.

Tuon ikäisissä Golf Alltrackissa on myös märkä 7 vaihteinen DSG  DQ381. Luulisin, että myös Passatissa kun samat moottorit. Sehän selviää kun ketjun aloittaja katsoo oman Passatin vaihteistokoodin.

Toki jos Passat on Biturbo koneella eli 240 hv niin silloin voisi olla DQ500? Koska väännön kestohan nuo laatikot määrää mihin koneeseen sopii. Se myös selittäisi rikrau:n 60tkm vaihtovälit. Varsinkin jos VW on vielä todennut 60tkm vaihtovälit marmorilla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy