Performance Mode Selection - RS [PFD]

Aloittaja Jussiboy, 22.10.13 - klo:18:57

« edellinen - seuraava »

TTO

Tämä tulee ei-RS:n kokemuksella ja sen "tavallisen" pörinättömän mode selectionin käyttökokemuksella. Jos kaupungissa ajaa ekomoodilla ja tulee tarve lähteä nopeammin, niin ei siinä mode selectionin kautta ehdi/kannata muutosta tehdä ainakaan DSG:n kanssa, koska kepin kautta Sport-mode päälle ajaa ainakin vaihteiston osalta ajomoodin "yli". En osaa kuinka paljon muut (moottori jne.) vaihdetta "seuraavat", mutta väliaikainen muutos onnistuu siis noin näppärämmin kuin jatkuva moodin vaihtelu. Manuaalin kanssa tuolla ei kai niin isoa merkitystä ole "kiire tapauksissa".

makkis

Kaupungissa nimenomaan tulee tilanteita joissa tarvitaan nopeitakin kiihdytyksiä jolloin nopea kaasuun reagointi on plussaa. Samaten, varsinkin kaupungissa monen auton aivan ylikevyt ohjaus ärsyttää kun rattia joutuu veivaamaan. Siksi minusta sporttimoodi nimenomaan taajamassa on hyvä. Maantiellä talvirajoituksilla jonossa ACC päällä mennessä tuo moodi lienee yksi hailee.

Silver

Lainaus käyttäjältä: makkis - 25.10.13 - klo:15:48
Onneksi otin manuaalin ja kontrolloin itse laatikkoa. Minusta näet ohjaus oli sport modella aivan älyttömän maukas, vaikka hyvä normiasetuksillakin. Ja nimenomaan kaupunkiajoon tuota sporttimoodia pidän parempana, maantiellä se ja sama vaikka ajaisi ituhippimoodilla.

::)? Eikös Individual Modeen saa itse viritellä sellaisen kokoonpanon säädöistä kuin haluaa? Esim sen sport ohjauksen. Eikait pelkästään tuon takia kannata DSG:tä heivata hankintalistalta?
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

makkis

LainaaEikös Individual Modeen saa itse viritellä sellaisen kokoonpanon säädöistä kuin haluaa

Itse asiassa kyllä. Tarkasti ottaen automaatin heivasin viripotentiaalin vuoksi, jotenkin luotan manuaaliin.

Jussiboy

Pörinä pöntön tilaaminen pisti niin vihaksi, että vaihdoin sen RS Challenge-pakettiin ;D

Japoff

mitäs sillä saa ?? Vaikka kaikki on parempaa ku pörinäpönttö , se kyllä vie Räsän tasolle sanonko mihin ...
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Jussiboy

Sillä saa Black paketin, lap timerin, RS-Challenge listat, mustat Geminit ja sen ...tanan pöristimen :)

http://garaz.autorevue.cz/download/file.php?id=31201&mode=view

Paketin sisältö ja hinta vaihtelee eri maissa, koska esim Maxi-dot näyttö ei ole kaikkialla vakiovaruste.

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: makkis - 25.10.13 - klo:16:52
Kaupungissa nimenomaan tulee tilanteita joissa tarvitaan nopeitakin kiihdytyksiä jolloin nopea kaasuun reagointi on plussaa. Samaten, varsinkin kaupungissa monen auton aivan ylikevyt ohjaus ärsyttää kun rattia joutuu veivaamaan. Siksi minusta sporttimoodi nimenomaan taajamassa on hyvä. Maantiellä talvirajoituksilla jonossa ACC päällä mennessä tuo moodi lienee yksi hailee.
Itselleni kaupungissa riittää RS:n kiihtyvyys kaikissa moodeissa. Eipä tule mieleen sellaista tilannetta, että olisi joku tarve sporttimoodille. Kylmään vuodenaikaan viimeistenkin hevosvoimien käyttäminen johtaa vain suditteluun.

Homer

Toi Challenge -paketti ja Lap Timer ovat ihan must tällaiseen urheilulliseen autoon. Onneksi ehdin muuttaa tilausta kun sitä ei ole vielä lukittu :)

Japoff

1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

kaide

Pitäisikö Skoodan alkaa valmistamaan pärinäpokseja myös formuloille ?  :P

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=251479
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

TTO

"Varsinaisessa" RS-III-ketjussa on linkki Savon Sanomien koeajoartikkeliin ja siinä on seuraava kommentti. Toki lehtijuttuihin pitää aina suhtautua varauksella.

"Ajoasetuksen valintaan on liitetty RS:ssä myös sisälle tuotetut äänitehosteet, mutta koeajoautostamme ne puuttuivat, koska kyseessä oli esisarjan yksilö."

gunkku

Omasta löytyy Rs Performance mode selection eli on pörinäpönttö ja tuntuu sportilla pörisevän.

Nappi on kuitenkin pelkkä Mode eikä Vrs Mode. Oisko ollu Vrs Mode napit loppu?  :o

Kuju

Tänään soitti Skoda-myyjä ja kertoi, että vakiona Räsässä ei ole ajomoodin valintaa ollenkaan. Eli jos sellaisen haluaa, niin pitää ottaa myös se pörinäpönttö. Halusin ajomoodin valinnan, joten muutettiin tilausta sisältämään sellainen.

Kuulemma koeajoautot ovat jotain esisarjaa, jossa on ajomoodin valinta ilman pörinää.

Markku J

Tämä selittää asiaa, miksi koeajamassani esittelyautossa oli ajomoodivalinnat, mutta ei pörinää.

Hienoa, että pörinäpönttö on kopioitu niinkin hienoon autoon, kuin Audi S3:een. Siinä lienee vastaava ratkaisu moottoriäänille. Vai oliskohan pönttö peräti Audin kehittämä, kuten RS:n bensakonekin on? Eli me RS:n tilanneet saamme paljon Audin tekniikkaa  ;D.

makkis

Tää muuttui omalla kohdalla päheeksi varusteeksi kun selvisi että kyse ei olekaan kaiuttajista tuotetusta äänestä. Minusta tuo rintapellin läpi tuleva läpällinen peltipurkki on vaan niin absurdi, että on pähee ihan sen takia.

Kotipirtti

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.11.13 - klo:21:11
Tää muuttui omalla kohdalla päheeksi varusteeksi kun selvisi että kyse ei olekaan kaiuttajista tuotetusta äänestä. Minusta tuo rintapellin läpi tuleva läpällinen peltipurkki on vaan niin absurdi, että on pähee ihan sen takia.

Näin se asianlaita juurikin on!

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.11.13 - klo:21:11
Tää muuttui omalla kohdalla päheeksi varusteeksi kun selvisi että kyse ei olekaan kaiuttajista tuotetusta äänestä. Minusta tuo rintapellin läpi tuleva läpällinen peltipurkki on vaan niin absurdi, että on pähee ihan sen takia.


ONNEKSI kohta alkaa saamaan kunnon putkistoja tuohon laitteeseen . Saa pärinäpömpeli olla ihan koristeena kun pistetään esim. Miltekin 3,5" ränni koko matkalle  ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

Itse miellän tämän pörinäpurkin hieman anatomian kautta.

Ajatellaanpa ihmiskehoa (ruumis) jossa on ytimessä masu (moottori) joka tekee työtään ruualla (polttoaine). Ennen vanhaan ihmiset röyhtäilivät ja piereskelivät sen mukaan kuinka oli hyvä olla masun kannalta. Sitten ihmiset sivistyivät ja jopa röyhtäilyä ylen katsotaan, sinänsä pieruhan on tismalleen sama asia mutta tulee ulos eri luukusta.

BMW sivisti M5 mallinsa ihmisen tasolle mutta baijerin insinööri mietti, että suutaanhan se ihminen aukoo jos katu-uskottavuutta haluaa, joten asensi uuteen ämmään Soundblasterin ja valjasti kaiuttajat äänellä hakemaan uskoa.

Tsekki-insinööri teki saman hieman brutaalimmin. Asensi autoon mekaanisen pierettimen.  Nyt voi RäSä kuski piereskellä vain nappia painamalla! Toivottavasti ovat eliminoineet einesruuan (huono polttoaine) mahdolliset sivuhaitat eikä pierettimen läpi matkustamoon pääse pujahtamaan karvasta haisua saati rikkiöljyistä varpusparvea! Näinhän ihmiskehossa on mahdollista käydä ja varsinkin nuo märät pierut erittäin karvaine haisuineen on esteettisesti kuitenkin aika kamalia.

Ehdotankin että pörinäpurkin, pärinäboxin, räpättimen, millä nimellä tuota täällä on kutsuttukaan, virallinen kirjoitusasu on jatkossa: Pieretin!

kaide

Lainaus käyttäjältä: makkis - 04.11.13 - klo:22:22


Ehdotankin että pörinäpurkin, pärinäboxin, räpättimen, millä nimellä tuota täällä on kutsuttukaan, virallinen kirjoitusasu on jatkossa: Pieretin!

Nyt tuli niin hyvät naurut että pääsi sekä pieru että röyhtäys  :P
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

makkis

Toivottavasti sattuu heteropieretin omaan, ei ole kiva jos nappi päällä louskuttaa sisään kuin vanhasisävesihinaaja väljä islohkokasi "holoppa holoppa holoppa holoppa" mutta eihän sen tämmöisessä mekaanisessa ratkaisussa kyllä pitäisi olla mahdollista.

Silver

Lainaus käyttäjältä: kaide - 04.11.13 - klo:22:08

Saa pärinäpömpeli olla ihan koristeena kun pistetään esim. Miltekin 3,5" ränni koko matkalle  ;D

Kerro heti (kun tiedät) miten tuo pöristin pistetään virattomaksi? Aikaisemmin tuota jo jossain ketjussa kyselin mutta en saanut oikein vastauksia. Sen linkittämäni RS *.pdf liitetiedoston mukaan päristin on aktiivinen kaikissa kolmessa ajomoodissa eikä individualissa sitä pääse säätämään (jos oikein katsoin omastani). Eli OFF-nappi/asetus puuttuu??   :o

Tuo päristin on tuskin yksin minkään sulakkeen takana, tai sitten voisikohan siitä repäistä johdot irti? Tuolloin todennäköisesti tulee vikaherjaa..

Nyt kun tuolla kärryllä on muutaman päivän ajellut, niin haluaisin ajaa välillä myös sellaisessa ajomoodissa jossa päristin ei ole lainkaan mukana. Vaikka edes vertailun vuoksi.
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

kaide

Lainaus käyttäjältä: Silver - 05.11.13 - klo:10:14


Tuo päristin on tuskin yksin minkään sulakkeen takana, tai sitten voisikohan siitä repäistä johdot irti? Tuolloin todennäköisesti tulee vikaherjaa..



Vikakoodi = YLEINEN VIKA PIERETTIMESSÃ,, - FART9999  ;D
BMW 320i Touring MSport -17
Peugeot 205 GTI MI16 -90

Silver

Tai jos toivoa saa niin Skoda voisi toimittaa valittavaksi erilaisia äänitiedostoja, jotka käyttäjä voi itse ladata USB kautta kärryynsä ja päivittää päristintään. Välillä vois ajella V8:lla tai F1 saundeilla!
No, jos vaikka edes Subarun boxerimoottorin murinan sais tuon kireän pierun sijaan...   ::)
Nykyinen: OCTAVIA Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG (Mamba Green)
ex vag: RS TSI DSG combi MY19, MY15, ja MY14

JarnoF

Lainaus käyttäjältä: Silver - 05.11.13 - klo:10:54
Tai jos toivoa saa niin Skoda voisi toimittaa valittavaksi erilaisia äänitiedostoja, jotka käyttäjä voi itse ladata USB kautta kärryynsä ja päivittää päristintään. Välillä vois ajella V8:lla tai F1 saundeilla!
No, jos vaikka edes Subarun boxerimoottorin murinan sais tuon kireän pierun sijaan...   ::)

Onhan noita esivalittavia pärinä-ääniä mankan kautta toteutetuissa systeemeissä. Top Gearissa esittelivät hot hätchejä. Oliko sitten Clio, jossa sai kosketusnäytöltä valita mitä sporttiautoa mankka matki. En sitten teidä voiko niihin mankkoihin ladata itse uusia ääniä.

Tommosella fyysisellä pärinäpurkilla voi äänipäivitys olla vähän monimutkaisempaa.

makkis

Niin, mekaanisen pierettimen äänimaailman tuunaus ei onnistu MP3:lla.

Voisihan tsekki-insinööri lanseerata huolto-asemilta saatavia eri jäykkyyksisiä ja eri materiaaleista valmistettuja immenkalvoja pierettimen sisäputkeen asennettavaksi joilla ainakin hieman soundia voi muuttaa kireämmäksi tai löysemmäksi. En tiedä, kunhan kuvittelen.

Markku J

Eiköhän tuo purkki ole rakenteeltaan eräänlainen kaiutin, kun sähkömekaanisesta laitteesta puhutaan, ja näinollen sille syötettävää taajuuskaistaa pitäisi pystyä modaamaan. Jos S3:ssa on sama laite, niin tuskin siinäkään on ihan sama äänimaailma ohjelmoituna kuin karummassa Ocussa.

darthjysky

Ei ollu mode select nsppulaa, enkä tosiaan tilannutkaan. Auton valmistusviikko oli 42.

Onkos kellään tietoa onko tuolla ajomoodin valitsimella mahdollista vaikuttaa luistoneston herkkyyteen. Nyt siis en tarkoita että kytkisi sen pois.

Tuntuu että uudessa okussa luistonesto hillitsee enemmin, tai ainankin tasaisemmin kuin FL OcuII elegance. Ei tule enää sellaista tunnetta että rengas löi vähän tyhjää ja luistonesto tappo tehot ja kohta sama uudelleen.
If you were to battle an old Sith Lord in a lightsabre duel, you would find that we're only children playing with toys.

makkis

LainaaTuntuu että uudessa okussa luistonesto hillitsee enemmin, tai ainankin tasaisemmin kuin FL OcuII elegance. Ei tule enää sellaista tunnetta että rengas löi vähän tyhjää ja luistonesto tappo tehot ja kohta sama uudelleen.

Tämä johtunee XDS:n mukaantulosta. Itsellänikin kakkosräsä kuullosti särkyvän kun hakkuutti luistonestoa vasten. Karmea kolina ja pomppiminen, siis kuivalla ja märällä asfaltilla. Lumella / jäällä (huonolla kitkalla) toimi suht sivistyneesti. Kiinnitin koeajoautossa samaan huomiota, että Gen 3:ssa toimii sivistyneesti.

Mielestäni ajomoodin valinnalla ei ole vaikutusta luistoneston toimintaan. Pitää tutkaista manuskasta.

makkis

Näihin parametreihin vaikuttaa:

Tämä ajotapa on urheilullista ajotyyliä varten.
Tämä ajotavan valinta vaikuttaa ennen kaikkea seuraavien järjestelmien toimintaan.
Moottori (voimanlähde)
Kaasupoljin reagoi nopeammin ja kiihtyminen on terhakkaampaa kuin Normal-ajotavalla.
Automaattivaihteisto asettuu automaattisesti S-tilaan » Sivu 117.
Ohjaus
Ohjaustehostin toimii hillitymmin, ts. ohjauspyörän kääntämiseen tarvitaan enemmän
voimaa » Sivu 110.
Mukautuvat kaarreajovalot (AFS)
Ajovalot mukautuvat ajotyyliin dynaamisemmin kuin Normal-ajotavalla » Sivu 52.
Ennakoiva matkustajasuojajärjestelmä:
Ensimmäisen suojatason aktivointi poistuu » Sivu 153.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy