Paljonko bensaa palaa?

Aloittaja Quality, 21.03.11 - klo:06:39

« edellinen - seuraava »

Bensa-autoni kuluttaa keskimäärin /100 km

alle 5 l
21 (4.8%)
5-6 l
79 (17.9%)
6-7 l
103 (23.3%)
7-8 l
105 (23.8%)
8-9 l
58 (13.1%)
9-10 l
34 (7.7%)
yli 10 l
42 (9.5%)

Äänestäjiä yhteensä: 435

s-mod

Autona kaksoisahdettu 1,4 tsi (230hv) keskikulutus 7,7 kaupunki 9 matka 6,0 motari 7,0 ja 70km/h ajossa
4,8l/100km
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010


Japoff

#182
-
(poistin koska oli asiaton modeille)
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

s-mod

Kyllä meiti FRS on harvinaisen taloudellinen maantie ajossa, että viivalle voi yksikakkosillakin suht samanpainoisilla Tsi vageilla lähteä. Niin pesen pienemmällä kulutuksella kilpailijan maantieajossa, koska vaihtamisen tarvetta ei ole lähes tuplasti suuremman väännön takia! Kaupungi ajossa en tykkää nysviä, joten kun välillä on yli 200 hevosta käytössä niin kyllä kai sitä bensaakin kuluu
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: Kopsu - 28.06.13 - klo:14:14
Esim. Turku-Kustavi-Turku väli meni äskettäin kolmen hengen kuormalla lukemalla 4.6/100 km. Sisältää noin 5 ohitusta/suunta. Toki tuo on kulutuksen kannalta kohtuullisen optimaalinen reitti koska 80 rajoitusaluetta on aika paljon. Keskinopeus 82 km/h. Eihän tuo toki ole mitään siihen verrattuna että joku ajaa 1.6 dieselillään 2500km 1,5 tankillisella.
Minä tuota mainostin, 1.6tdi kaksi hieman vajaata tankillista 2653km ja 104.05l tekee 3.92. Eli ei nyt aivan 1.5 tankillisella pääse 2500, tai ehkä jos ajaa rangen nollille. Ilmoitettu tankin koko 55l, mutta valo syttyy 50 käytetyn litran kohdalla ja rangea on n. 190km jäljellä. Opus ilmoittaa varatankin kooksi 9l. Käytännössä siis tuossa on noin 60 litran tankki. Ajotieturi on näyttänyt 3.9l/100km ja laskettu on 3.92l/100km.
Mutta yhtälailla luulisi olevan bensiinilllä taloudellisesti ajavia eksynyt laittamaan kulutuksiaan tankkauscomiin. Pienimmät uskottavat kulutukset siellä on 5.5 luokkaa, joka myös on todella vähän pitkällä juoksulla.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

b1mpo

Lainaus käyttäjältä: s-mod - 28.06.13 - klo:17:55
Kyllä meiti FRS on harvinaisen taloudellinen maantie ajossa, että viivalle voi yksikakkosillakin suht samanpainoisilla Tsi vageilla lähteä. Niin pesen pienemmällä kulutuksella kilpailijan maantieajossa, koska vaihtamisen tarvetta ei ole lähes tuplasti suuremman väännön takia! Kaupungi ajossa en tykkää nysviä, joten kun välillä on yli 200 hevosta käytössä niin kyllä kai sitä bensaakin kuluu
Vaikka huippuvääntöä sinulla olisi tuplasti, ei sitä tarvitse taloudellisessa ajossa kuin murto-osan. Moottorin hyötysuhde osakuormituksella on tärkeämpi tekijä. Eli mitä vähemmän polttoainetta käytetään tehon/väännön tuottamiseen joka autoa liikuttaa tarvittavalla nopeudella, sen pienempi on kulutus.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

mackaiveri

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 28.06.13 - klo:09:26
Mopollako ajoit? Ei bensavehkeillä pääse moiseen muuten kuin sähkön avustuksella. Noin 3,5l/100km olisi kulutus.

Pitänee korjata , että polttoaine ei ollut  95 bensa   vaan RE85 ja olet oikeassa , sähkön avustuksella  :). Ajankohta oli toukokuu 2013

b1mpo

Mielenkiinnosta kysyisin mikä pirssi? :)
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-TimoS-

Vantaa - PohjoisKarjala. Sigun pirssillä, normiajoa, ei ekoreissu. Loppupeleissä tuo lukema oli yllätys, tosin tankkauksesta laskettuna laitetaan 2 desiä päälle.

mackaiveri

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 01.07.13 - klo:10:59
Mielenkiinnosta kysyisin mikä pirssi? :)
Tuossa alla se lukee....  Niin , en minä sitä viina juo  , ainakaan niin paljon tuo kulkine

b1mpo

Kyllä se pirssi löytykin profiilia vilkuilemalla, ei näy tapatalkilla sigut. Käykö siihen suoraan RE85?
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

VAG!

Tuli nyt kesälomalle pelastettua maailmaa ja ajeltua mikromotorisoidulla viherpiipertäjällä. Eli 3-pyttysellä, 1.0 litraisella Focuksella. Paperillahan tämä kulkee suunnilleen pyhällä hengellä ja kuljettajan päästöillä.

Itse en aja kovin ekohenkisesti, mutta en myöskään kaahaa päättömästi jarrulaikat punaisina. Haluan kuitenkin ajaa sillain tietyllä tapaa reippaasti ja tomerasti. Motarin rampilla tämä vaatii Focuksen kaikkien voimavarojen säälimätöntä käyttöä, jotta liikennevirtaan voi jollain tasolla turvallisesti liittyä. Kyllä silläkin sai reilun satkun mittariin rampilla, kun hyödynsi vaihteet tehokkaasti.

No mitä tämä ajonautinnon pilaaja, ei kun viherpipertäjä sitten kulutti kesäloman aikana. Näin:

https://www.youtube.com/watch?v=aFBH7XH1f74

7,1 litraa satkulla (en tiedä miten tarkka lukema on) ja keskinopeutta 50 km/h. Tuo vajaa 2000 tkm jakautui varsin tarkasti tasan kolmeen osaan maantien, motarin ja kaupungin suhteen. Taajaman ulkopuolella aina noin 15km/h yli rajoituksen. Toihan on ihan törkeä lukema noin säälittävälle motille. Kaikki ilo on pois ja lopputuloksena säästät 2-3 litraa satkulla bensaa.

Kaivoin koneelta viime kesän suomiajot omalla yhteiskunnan vihollisella:

https://www.youtube.com/watch?v=k0MMTf48qUU

Toki tässä on huomattavasti enemmän motaria kuin Focuksen tilanteessa ja Focuksen kesäkurvailua vastaavassa ajossa keskikulutus on litraa suurempi. Mutta tämä onkin sitten todellinen kulutus, eli tämän päälle ei tarvitse arpoa mitään desejä.

Kolme litraa enemmän satkulla kulutusta ja saat 200hv lisää, nelivedon, automaatin ja ison auton. Aika mitätön hinta mielestäni. Varsinkin, jos tätä kolmen litran kulutuslisää aletaan vertaamaan uuden auton arvonalenemaan.

Japoff

Varmasti 140 kmh nopeuksiin sopiikin joku muu laite kuin litrainen ekoauto...

Itsellä oli tässä lainassa kaksi eri Skoda Rapidia ,1,2 tsi ,toinen 5vaihteinen toinen 6v manuaaleja siis
Pikku kokeilulla menivät helposti 4,5 l paikkeille, toisella lenkillä ajoin lisäksi motaria, toki vain 120 kmh niin keskikulutus 5,1 ...

Mutta Räsän omistaneena tiedän sen hauskuudenkin...
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Japoff - 23.07.13 - klo:11:47
Varmasti 140 kmh nopeuksiin sopiikin joku muu laite kuin litrainen ekoauto...

Ekoauto on kaikkiin liikennetilanteisiin sopimaton kulkuneuvo taajamamerkkien ulkopuolella.

Toki silläkin perille pääsee. Jos nyt sattuu yhtään automies olemaan, niin perillä ollaan kyllä varsin masentuneissa tunnelmissa ;)

Japoff

höpö höpö , kaaharit on erikseen  ;)
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Chicane

Lainaus käyttäjältä: Japoff - 23.07.13 - klo:11:47
Pikku kokeilulla menivät helposti 4,5 l paikkeille, toisella lenkillä ajoin lisäksi motaria, toki vain 120 kmh niin keskikulutus 5,1 ...

Mittari taitaa valehdella ja paljon;) TM mukaan on vain muutamia diesel autoja jotka pystyy tuolla nopeudella alle kuuden lukemaan ja yksikään bensa ei pääse edes lähelle. Todellinen nopeus voi olla lähempänä 110 jos mittarissa 120, mutta viiden litran todellinen kulutus tuolla vauhdilla olisi jonkinsortin ennätys.

Japoff

väärinkäsitys  :D
Tarkoitin että tuon 4,4 koelenkin jälkeen LISÃ,,KSI ajoin motaria ja muutakin  ;D
Sitten oli 5,1 ...
Kyllähän 1,2 tsi motarilla vie .. muistaakseni 7 paikkeilla ? Kun mittarissa pitää 125-130 ...
Ja en halunnut mitään Esson Baarin Ooppeli juttuja heittää  :D
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Japoff

en esimerkiksi omalla Fabialla pääse 4,5 vaikka onkin 1,2 TSI myös ...
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

s-mod

230 hv.. 380km seinäjoelle, kesk nopeus 114km/h kulutus 6,4 l/100km, n 1500 kg auton kyyti paino!
LIIKENTEESSÃ,,: POLO GTI 2.0
EX SKODA OCTAVIA COMBI MY-14
ex: Skoda Fabia RS: 2010

deeaa

Ocu 4x4 2009 combi tsi 160hv, kesällä keskikulutus 8.7 litraa sadalla noin kymppitonnin matkalla. Talvella ei pääse keskikulutuksessa alle yhdeksän millään, työmatkoilla lähempänä lienee viittätoista keskikulutus.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta


deeaa

Lainaus käyttäjältä: Skula - 04.02.12 - klo:18:05
Mielipiteitä. Minusta tuo 1.8TSI on erinomainen kompromissimoottori, pääsee vähän tehon makuun - kohtuu kulutuksella....

Ehkä jossain autossa...en tiedä onko se tuo neliveto mutta kyllä mulla ocussa syö vuoden keskiarvona yleensä vähintään 9L satasella. Muuten kyllä tykkään että mainio moottori. Vaan nelikosta en luovu vaikka söisikin enemmän. Tuossa combiskodassa vielä toimii se neliveto 'oikein' eli kun antaa hanaa liukkaalla, lähtee perä puskemaan ensin ja auto tuntuu ihan takavedolta. A4 Audi samalla koneella ja systeemillä tahtoi vain puskea kun kaasutti kunnolla. Ogulla taas on varsin hauska ajaa hiekkateitä vaikka kun kaasulla lähtee ensin mutkissa pudottaen pienemmälle ja kivasti pieneen sivuluisuun polkaisten, taittuu näin nätisti yliohjautuen mutkaan, mutta toisaalta sitten etupää kiskaisee auton voimalla suoraan mutkan jälkeen. Aivan järjettömällä vauhdilla pystyy ajamaan noita mökkiteitä, loppuu usko itseltä ennen kuin autosta kyky pysyä tiellä. Tosin, jos ei uskalla kaasuttaa kunnolla, auto tuntuu 'kelluvan' ja puskevan, mutta heti kun uskaltaa käskeä, se puree tiehen kuin perkele ja muuttuu täysin erilaiseksi.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 4 Beta


tet

Lainaus käyttäjältä: deeaa - 29.07.13 - klo:07:57
Tuossa combiskodassa vielä toimii se neliveto 'oikein' eli kun antaa hanaa liukkaalla, lähtee perä puskemaan ensin ja auto tuntuu ihan takavedolta. A4 Audi samalla koneella ja systeemillä tahtoi vain puskea kun kaasutti kunnolla.

Olikohan siinä ajamassasi A4:ssä jotain vikaa, eikös siinä kuitenkin ole jatkuva neliveto Torsen-keskitasauspyörästöllä? Ei sen puoleen, kyllä minä nuo ylisanasi soralla ajamisen hauskuudesta tunnistan ja allekirjoitan. :) En vain ihan äkkiä voi uskoa että Audi olisi merkittävästi huonompi, kun sen teoriassa pitäisi olla parempi.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

deeaa

Ehkä se just oli se jatkuva neliveto mikä haittasi...Skodassahan se veto siirtyy taakse vasta kun kaasua antaa kunnolla. Jospa se siksi myös silloin irroittaa perän. Audi vaan kiskoi tasaisesti.

Japoff

Hesassa tuli käytyä ,
Mennessä keskinopeus jotakin luokkaa 110+ ? (melkeen pelkää motaria) kulutus 7,2 , takaspäin keskustan kautta , keskinopeus 89 ? kulutus 6,9 (yhdellä kaffe stopilla)

Et kuten täällä jo mainittiinkin niin motarilla 7 pintaan , (ex V70 vei muistaakseni 9 ?)
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Passatti

Kävin Saksan maalla.Ajoin Ruotsin ja Tanskan kautta mennen tullen .Keskikulutus oli 7,4 l/ 100km ja nopeus 97,2 km/h.Autona BMW 320i Automaatti ja jatkuva neliveto. En pidä kulutusta kohtuuttomalta.Passatini vei 7,7 samanlaisella reissulla viime vuonna.Kone oli 1,4 ja DSG vaihteinen.
Always lead, never follow

vkjoki

Ensiksi huonot uutiset: kesäloma on ohi.

Sitten hyvät uutiset: vuosittain toistuva kesäloman varsin vakiomuotoinen autoilukierros pitkin ja poikin Suomea antaa hyvän mahdollisuuden vertailla omassa käytössä olleiden autojen kulutuksia. Itseä kiinnosti erityisesti nykyisen auton (Golf VII HB 103 kW 1.4 TSI ACT DSG-7) kulutus verrattuna aiempiin autoihini. Golf VII:lla on ajettu nyt 22 000 km.

Kesäloma-autoilu on toistunut vuodesta toiseen jokseenkin tällaisena:
- 3 000 - 4 000 km
- moottoritietä 20 %, maantietä 60 % ja paikallistietä 20 %
- keskinopeus noin 70 km/h
- kyydissä 1-2 henkeä matkatavaroineen, ei muuta kuormaa
- kaikissa autoissa ilmastointi, joka viileinä kesinä päällä n. 50 % matkasta ja lämpiminä kesinä jokseenkin koko matkan

Tässä kulutuslukemia aikajärjestyksessä uusimmasta autoista vanhempiin (bensiinimoottoriset autot boldattu):
VW Golf VII 1.4 TSI ACT A(DSG-7) 103 kW: 5,2 l/100km
Ford Focus 2.0 TDCi A(Powershift-6) 120 kW: 5,3 (sadekesä)
Volvo S60 2.0 D3 A(Geartronic-6) 120 kW: 5,4
VW Golf VI 1.8TSI A(DSG-7) 118 kW: 6,1 (ilmastointi päällä koko ajan)
VW Golf V 1.4TSI A(DSG-6) 103 kW: 6,2
Toyota Auris 2.2 D-4D 130 kW: 5,8
VW Golf V 2.0 TDI 103 kW: 5,1
VW Polo 1.9 TDI 74 kW: 4,8

Ei ole todellakaan yllätys, että pääsääntöisesti bensaa on palanut enemmän kuin dieseliä. Pienimmällä kulutuksella ovat menneet käsivaihteiset dieselit (Polo ja Golf), mutta kolmanneksi vähiten on kuluttanut nykyinen bensa-Golf 1.4 TSI ACT (hieman yli 5 l/100km). Edellisen sukupolven TSI-moottoreilla varustetut bensiini-Golfit kuluttivat eniten: runsaat 6 l/100km.

Vaikka kulutuslukemat on yllä esitetty desilitran tarkkuudella, ei eri autoja ja vuosia voi verrata suoraan toisiinsa.
Ilmastoinnin käytön arvioin muodostavan em. kulutuslukemista 0,2 - 0,5 l/100 km riippuen kesän lämpimyydestä.
Myös erot kesärenkaiden vierintävastuksissa aiheuttavat + - 0,2 litran vaihtelun kulutuslukemissa.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Quality

vkjoki: Kylläpä sinä vähällä selviät (tai siis autosi). Tosin omassa polttimessani moottorin tilavuus on lähes tuplat (2,4 l), mutta dieseliksi yli 8 l/100 km on aika paljon. Tosin, kun eilen ajelimme kerrankin normaalia maantienopeutta 80-100 km/h, painui tieturin näyttämä jo selvästi alle kahdeksan, eli todellinenkin kulutus sinne kahdeksan pintaan. Eli oma moottoritiepainotteinen ajo kasvattaa lukemia selvästi, samoin ajoittainen kärryn veto. Se tosin ei tunnu läheskään yhtä paljon kuin heikompitehoisessa bensa-Audissa.
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

vkjoki

^ Täsmälleen! Itsellänikin kaikkein korkeimmat keskikulutukset tulevat silloin, kun moottoritien osuus ajossa on korkein. Kun auton nopeus nousee yli satasen, ilmasvastuksen merkitys nousee kulutuksen kannalta keskeiseen rooliin.
1.4MPI; 1.9TDI; 2.0TDI 103 kW; 2D-4D 130 kW; 1.4TSI 103 kW DSG-6; 1.8TSI 118 kW DSG-7;  2.0 D3 5-syl. 120 kW Geartronic-6; 2.0 TDCi 120 kW Powershift-6; 1.4TSI ACT 103 kW DSG-7; V40 2.0 D3 5-syl. 110 kW Geartronic-6

Japoff

juu menee mikä menee =)
Mutta kyllä karkea arvioni on omakohtaisesti että nuo Rapidit ovat nuukempia kuin Fabiani ,
tosin en ole ihan satavarma että olivat 105 hp versioita , mutta luultavasti , ja 1,2 kuitenkin ....
Toki renkaat itsellä Monte Carlon alkuperäisrenkaat 205-40-17 , eli ei ihan se "optimi" TON-I:akin lainaten  ;D
Ja sitten kyllä oma moottori on jotenkin terävämmän oloinen kuin nuo laina Rapidit ?

Pitää joku ilta kokeilla tuo "testireitti" vieä omallakin ....(siis se missä nuo Rapidit meni alle 5l)
1,2 TSI  Ahdettua Woimaa

Skula

Oma Boxsteri on kuluttanut nyt 9.2l/100km.. Pari-kolme tankillista toki vasta takana, ja oikeastaan kulutus ei sen koomin kiinnosta koska tämä on fiivistelyväline..

Mutta siis, mainitsen sen sen takia että mielestäni kulutus on kohtuu pieni. Ottaen huomioon ajot, ja sen ettei tämä ole oikeaa maantieajoa nyt aikanani nähnyt yhtään..

Tarkoitus on paahtaa pari pitempää lenkkiä vielä tänä kesänä, joten sittenhän tuo tarkentuu.. Joskaan tuollaisen anti-perus-vagin kulutus kiinnostaa foorumia yhtä paljon kuin verkkohuoramainokset bannereissa..
Romurautaa ja paalivehkeitä.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy