"Kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä

Aloittaja makelja, 22.12.11 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

hosee

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.08.13 - klo:10:02
Tulli noita maassaoloaikoja valvoo satamassa.

Ei kait sentään? Viro on Schengen-maa, joten virosta tulijoille ei tehdä rajatarkastuksia.

Kyllähän noissa viron kilvissä olevissa autoissa aika monesti taitaa olla ihan kantaväestöä ratissa...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

tet

Lainaus käyttäjältä: JJ10 - 21.08.13 - klo:10:17
Iltasanomien jutussa puhutaan ainoastaan tietojen vaihdosta, ilmeisesti sakotuskäytäntö on kansallinen päätös. Emmehän me hitto vie voi sakottaa ulkomaalaisia, nehän vaikka  pahastuisi asiasta.

Kyllähän niitä yritetään periä, eri asia sitten on mistä niitä saadaan perittyä. Vuonna 2011 sakkoja saatiin naarittua kokonaista 48 kpl. Hollannista kuulemma tulee, muualta juuri ei.

http://www.autoliitto.fi/?x20043=5312607

Ja kuten tuossa edellä linkitin, Virosta ei onnistu perintä sikäläisen lainsäädännön takia.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

panu

Virhepisteisiin tuo voisi vaikuttaa, vaikkei sakkoja saataisikaan perittyä?

Lainaa”Viron lain mukaan maa ei tunnusta sellaisia muissa maissa annettuja rangaistuksia, joissa syytetty ei ollut paikalla oikeudessa tai muuten sakkoa määrättäessä. Tämän vuoksi kaikki Suomessa virolaisille kirjoitetut rikesakot ja rangaistusmääräyssakot ovat Virossa perintäkelvottomia”

Missäs se kuljettaja silloin on, kun poliisipartio pysäyttää ja sakko kirjoitetaan poliisiautossa istuen?
Tuon uutisen pohjalta ei tarvitse yhtään ihmetellä virolaisten rattijuoppojen määrää  >:( Rangaistusten puute johtaa ylimieliseen asenteeseen.

Lainaus käyttäjältä: hosee - 21.08.13 - klo:10:22
Ei kait sentään? Viro on Schengen-maa, joten virosta tulijoille ei tehdä rajatarkastuksia.

Kyllähän noissa viron kilvissä olevissa autoissa aika monesti taitaa olla ihan kantaväestöä ratissa...

Tulli hoitaa autoverotuksen. Vaikkei muuten rajatarkastuksia tehdä, voidaan autojen liikkeistä pitää kirjaa rekkarin perusteella. En tiedä tarkkaan miten tuo käytännössä toimii.

Jossain vaiheessahan oli suomalaisilla villityksenä perustaa yritys Viroon ja rekisteröidä auto firman nimiin. Suurin osa kuitenkin on ihan virolaisia duunareita.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

hosee

Lainaus käyttäjältä: panu - 21.08.13 - klo:11:14
Vaikkei muuten rajatarkastuksia tehdä, voidaan autojen liikkeistä pitää kirjaa rekkarin perusteella. En tiedä tarkkaan miten tuo käytännössä toimii.

Jossain vaiheessahan oli suomalaisilla villityksenä perustaa yritys Viroon ja rekisteröidä auto firman nimiin. Suurin osa kuitenkin on ihan virolaisia duunareita.

Ei taida taida kyllä kukaan kirjata ylös maahan saapuvien ja sieltä poistuvien ajoneuvojen rekisterikilpiä - saati sitten että vertailisi maahantulo- ja maastapoistumispäiviä sen varmistamiseksi onko verotusoikeutta päässyt syntymään. Kuka se joku olisi kun rajavalvontaa ei (saa) tehdä? Laki velvoittaa ilmoittamaan viranomaiselle jos (tilanteesta riippuen vaihteleva) ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käytön aikaraja tulee täyteen. Valvonta  taitaa perustua yksinomaan poliisin pistokokeisiin (tämän tiimoilta taisi pääkaupunkiseudulla olla joku erityisvalvontakin päällä jokunen aika sitten) ja naapurikateuteen. Jälkimmäinen on menettelmänä korkean autoverotuksen maassa varmasti paljon tehokkaampi.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/005.pdf

Suurin osa on tietty ihan virolaisia, mutta käytäntö reksisteröidä auto virolaisen firman nimiin on saamani käsityksen mukaan ennemmin yleistymään kuin vähenemään päin. Mielikuva on tosin lähtöisin parin yrittäjä-tuttavan kertomuksista, eikä perustu mihinkään tieteelliseen otantaan... Jutuissa saattaa toki olla vähän "saunaolut-lisää" tarninanhöysteenä.  ;D
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Karvis

Lainaus käyttäjältä: hosee - 21.08.13 - klo:12:59
Ei taida taida kyllä kukaan kirjata ylös maahan saapuvien ja sieltä poistuvien ajoneuvojen rekisterikilpiä - saati sitten että vertailisi maahantulo- ja maastapoistumispäiviä sen varmistamiseksi onko verotusoikeutta päässyt syntymään.

Eikö rajalle hankittu tässä taannoin jonkunlainen konesilmä kyylämään noita rekkareita ???
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

hosee

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.08.13 - klo:13:40
Eikö rajalle hankittu tässä taannoin jonkunlainen konesilmä kyylämään noita rekkareita ???

Itärajalle? Itselläni moinen uutinen on mennyt ohi...  ???

EU:n schengen-säädökset kieltävät rajatarkastukset schengen alueen sisärajoilla, joten mahtaisiko moinen olla schengen-rajalla laillistakaan? Jos tälläistä tehtäisiin, niin valvonta ei olisi kuitenkaan aukotonta ("ajoin autolla vain suomen läpi ruotsiin/norjaan") ja taitaisi joka tapauksessa perustua poliisin liikennevalvonnan yhteydessä tekemiin pistokokeisiin, koska muutoinhan auton kuljettajaa ei voida tavoittaa? (Kilven tietojen perusteella saataisiin luonnollisesti vain Virolainen osoite?)
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

Levjsa

Joku vanha naisihminen lähti "rollaattorinsa" kanssa ylittämään tietä, kun hänelle paloi punainen valo. Toden teolla sai kapeahkolla tiellä jarruttaa, ettei törmännyt. Kummallista oli myös se, että ennen tielle hyökkäämistä, vaikutti kuin hän olisi vielä katsonut, että autoja ei ole tulossa >:( Tööttiä painoin pitkään, mutta ei reagoinut lainkaan.

Arcca

Olin yksipäivä motarin vasemmalla kaistalla ohittamassa focusta, vakkarissa oli lukema 127 km/h ja olin jollain tavalla pääsemässä tuollakin nopeudella ohi. Liikenne ei ollut mitenkään erityisen vilkasta.

Takaa tulikin sitten reilua ylinopeutta about 150 km/h 90 luvun lopun Vectra. Koska kuitenkin ohitukseni oli sujumassa ja olin melko pian pääsemässä oikealle pois tieltä, en alkanut erityisemmin kiihdyttelemään lisää. No Vectra tuli tietenkin ihan persiiseen ja peilistä näin huulilta lukien kuinka kuskin huusi autossaan "V-TTU!!".  ;D

Toivottavasti sanoi itselleen kun ei ollut liikennesilmää yhtään enempää. Ohi päästyään meinaan paineli samantien rampista ulos niin että hiekka pöllysi kun meinasi mennä ramppi ohi.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Karvis

Lainaus käyttäjältä: hosee - 21.08.13 - klo:17:21
Itärajalle? Itselläni moinen uutinen on mennyt ohi...  ???

EU:n schengen-säädökset kieltävät rajatarkastukset schengen alueen sisärajoilla, joten mahtaisiko moinen olla schengen-rajalla laillistakaan? Jos tälläistä tehtäisiin, niin valvonta ei olisi kuitenkaan aukotonta ("ajoin autolla vain suomen läpi ruotsiin/norjaan") ja taitaisi joka tapauksessa perustua poliisin liikennevalvonnan yhteydessä tekemiin pistokokeisiin, koska muutoinhan auton kuljettajaa ei voida tavoittaa? (Kilven tietojen perusteella saataisiin luonnollisesti vain Virolainen osoite?)

En nyt nopeasti löytänyt uutista aiheesta joten voi olla että se oli vasta suunnitelmissa, mutta Hollanti moista jo harrastaa joten eiköhän se luvallista ole.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

jni

^Miksei olisi. Joka kerta kun ajat vastaan poliisiautoa, on se skannannut oman autosi rekkarin ja saanut tiedon, onko autosi lainmukaisuudessa jotain sanomista.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

pizza_delivery

Tultiin Audilla Hämeenlinnasta viime viikolla, ja vakkarissa oli joku 125km/h-135 en tiedä, mutta ajoin vasenta kaistaa rauhallisesti kaatosateessa ennenkuin eteen tuli vm 90-93 nissan micra.  4 teiniä autossa.  Noh en ajanut perseeseen kiinni vaan jätin kunnon välin ettei ahdistu.  Kokoajan vauhti muuttu välillä 110-130 riippuen kuinka kovaa sitä vettä tuli.  25km jouduin ajamaan niiden perässä vasenta kaistaa (oikea kaista meni 110), jo puolessa välissä alkoi teinit irvailemaan meille päin. Noh Riksuun sitten poistuivat. 

duke7

Lainaus käyttäjältä: jni - 21.08.13 - klo:21:07
^Miksei olisi. Joka kerta kun ajat vastaan poliisiautoa, on se skannannut oman autosi rekkarin ja saanut tiedon, onko autosi lainmukaisuudessa jotain sanomista.
eikös ne kilventunnistuslaitteet olleet testissä muutama vuosi sitten mutta jäivät rahapulassa hankkimatta? Tai näin ainakin kerrottiin julkisuuteen..

hosee

Lainaus käyttäjältä: jni - 21.08.13 - klo:21:07
^Miksei olisi. Joka kerta kun ajat vastaan poliisiautoa, on se skannannut oman autosi rekkarin ja saanut tiedon, onko autosi lainmukaisuudessa jotain sanomista.
Poliisin tekemä liikenteenvalvonta on tietenkin aivan eri asia kuin rajavalvonta, jonka schengen-sopimus siis nimenomaisesti kieltää. En nopsan googlailun perusteella löytänyt tietoa että moista rajan ylittävien autojen rekisteröintiä johonkin tietokantaan tehtäisiin jollain schengen-rajalla.

Tuohon automaattiseen kilpien skannaukseen taitaa olla vielä muutama vuosi aikaa? Eivätkös ensimmäisten laitteoden asennukset ole vasta alkamassa? Tuo toki tehostaa valvontaa aivan huikeasti...
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

UusVAGinisti

Lainaus käyttäjältä: hosee - 21.08.13 - klo:12:59
Ei taida taida kyllä kukaan kirjata ylös maahan saapuvien ja sieltä poistuvien ajoneuvojen rekisterikilpiä - saati sitten että vertailisi maahantulo- ja maastapoistumispäiviä sen varmistamiseksi onko verotusoikeutta päässyt syntymään. Kuka se joku olisi kun rajavalvontaa ei (saa) tehdä? Laki velvoittaa ilmoittamaan viranomaiselle jos (tilanteesta riippuen vaihteleva) ulkomaille rekisteröidyn ajoneuvon käytön aikaraja tulee täyteen. Valvonta  taitaa perustua yksinomaan poliisin pistokokeisiin (tämän tiimoilta taisi pääkaupunkiseudulla olla joku erityisvalvontakin päällä jokunen aika sitten) ja naapurikateuteen. Jälkimmäinen on menettelmänä korkean autoverotuksen maassa varmasti paljon tehokkaampi.

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/autoverotus/autotiedostot/005.pdf

Suurin osa on tietty ihan virolaisia, mutta käytäntö reksisteröidä auto virolaisen firman nimiin on saamani käsityksen mukaan ennemmin yleistymään kuin vähenemään päin. Mielikuva on tosin lähtöisin parin yrittäjä-tuttavan kertomuksista, eikä perustu mihinkään tieteelliseen otantaan... Jutuissa saattaa toki olla vähän "saunaolut-lisää" tarninanhöysteenä.  ;D

Johan nuita rekisterkilpiä seurataan "keskinopeuslaskennan" yhteydessä tuolla maanteillä.
Erityisesti niillä kameraryppäillä, joiden kuvia ei liikennevirasto julkaise nettisivuillaan.

Yhtenä esimerkkinä muistaakseni Tuusulanväylällä ajaessa kamerat kehä-3:n ja kehä-1:n siltojen alla.

Ja melekeempä veikkaisin, että niitä kuvia säilytetään pidemmän aikaa kuin "keskinopeuslaskennan" kannalta on tarpeellista.

jni

Lainaus käyttäjältä: hosee - 21.08.13 - klo:21:41
Tuohon automaattiseen kilpien skannaukseen taitaa olla vielä muutama vuosi aikaa? Eivätkös ensimmäisten laitteoden asennukset ole vasta alkamassa? Tuo toki tehostaa valvontaa aivan huikeasti...

Käsittääkseni nuo laitteet ovat olleet toiminnassa jo vuosia. Tästä on jo omakohtaistakin havaintoa, tosin en ole ollut kohteena, vaan sivusta seuranneena.
Ajossa: Skoda Enyaq 80 125 Edition iV
Ex M-B E 250 T 4Matic Elegance
Ex Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D
Ex Volvo XC60 2.4D AWD Geartronic Momentum
Ex Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D EXE
Ex VAG:t:
2 x Skoda Kodiaq
4 x Skoda Superb
4 x Skoda Octavia
1 x Skoda Felicia
1 x Seat Ibiza

Ajoniekat Savosta kaahaa. Katso vastakeinoja.

hosee

Lainaus käyttäjältä: UusVAGinisti - 21.08.13 - klo:21:57
Johan nuita rekisterkilpiä seurataan "keskinopeuslaskennan" yhteydessä tuolla maanteillä.

Tuo kokeiluhan taidettiin jo lopettaaakin ongelmien vuoksi http://yle.fi/uutiset/autoilijoiden_kameravalvonta_tehostuu_-_katso_pahimmat_sakkorysat/6452360
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

panu

#1516
Vai tarkoitettiinkohan tässä "keskinopeuslaskennalla" liikennetiedotuksia varten tapahtuvaa liikenteen sujuvuuden mittaamista? Niitä putkiloita näkyy monella isommalla tiellä tolpissa. Muistelen jostain lukeneeni, että perustuisivat yksinkertaisempaan hahmontunnistukseen eikä lukisi kilpiä ollenkaan.

Kameratolppien mittaamaan keskinopeuteen perustuva sakotuskokeilu ei oikein tainut onnistua, kun siitä ei paljon ole kuulunut alun jälkeen.

Poliisiautojen kilpitunnistus ja automaattinen tietojen haku oli myös kokeilussa ja ilmeisesti oli menestys, mutta rahapula jarruttaa laitteiden hankintaa.


Exät: Typ 19 EZ, Typ 89q "KV", B5 ADP, B5 AEB tip, 3C CAXA, 3C BMP 4M

Karvis

Lainaus käyttäjältä: hosee - 21.08.13 - klo:21:41
En nopsan googlailun perusteella löytänyt tietoa että moista rajan ylittävien autojen rekisteröintiä johonkin tietokantaan tehtäisiin jollain schengen-rajalla.

http://yle.fi/uutiset/hollanti_valokuvaa_kaikki_rajan_ylittavat_autoilijat/6239121
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Kennedy

Aamuruuhkassa edellä oli musta A4 farkku kehä1:sellä.
Sillä oli hirveä tarve polkasta kaasua vähän väliä ja sitten jarruttaa kun meinaa ajaa edessä olevan hanuriin.
Toistu aika useasti muutaman kilsan matkalla mitä takana ajelin. Ei mitään järjeä tossakaan ollut  ???
300ZX
Passat Variant 2013

hosee

#1519
Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.08.13 - klo:23:23
http://yle.fi/uutiset/hollanti_valokuvaa_kaikki_rajan_ylittavat_autoilijat/6239121

Kas vain, laillistakin (ilmeisesti) homma EU:n mukaan on, vaikka Hollannin oma hallinto-oikeus onkin eri mieltä: http://euobserver.com/justice/116881. Tosin EU:n laillisuusperusteluissa painotetaan ettei kyse ole rajavalvonnasta vaan poliisin toiminnasta. Rekisterikilpiäkään ei tuon mukaan tallenneta....

Lainaus käyttäjältä: jni - 21.08.13 - klo:22:06
Käsittääkseni nuo laitteet ovat olleet toiminnassa jo vuosia. Tästä on jo omakohtaistakin havaintoa, tosin en ole ollut kohteena, vaan sivusta seuranneena.

Tulevaisuutta ovat ainakin tämän uutisen perusteella: http://www.hs.fi/kotimaa/a1375072512503

Vähän itse aiheeseen liittyvääkin. Aamusella pysähdyin liikennevaloihin kakkosriviin punaisen 107:n perään. Huomasin  kuskin käsien heiluivan ja pään pyörivän siihen malliin että puhelu taitaa olla meneillään. Valo vaihtui vihreäksi ja Pösö nytkähti liikkeelle. Pari metriä risteyksen jälkeen pösö niiasi voimakkaasti eteenpäin ja pysähtyi melkein kuin seinaan. Itse sain juuri ja juuri jarrutettua niin etten vetäissyt Beetleä kontista sisään ja samalla hetkellä pösö singahti eteenpäin. Permanenttipäinen keski-ikäinen naishenkilö ilmeisesti keskittyi sen verran voimakkaasti meneillään olevaan puheluun että oli tempaissut kolmoselle vaihtaessaan vahingossa ykkösen uudelleen silmään. Ilmaan lupaa tappaa olevan salaisen agentin mukaan nimetty patonki näyttää kykenevän varsin agressiiviseen moottorijarrutukseen....
Nyt: Mini Cooper S A (F55) + John Cooper Works Tuning Kit, Fiat 500C 1.2 Pop
Ex VAG mm. VW Beetle 2.0TSI DSG Sport, VW Golf VI 1.4TSI DSG, VW Passat CC 1.8TSI DSG

kt

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 21.08.13 - klo:21:01
En nyt nopeasti löytänyt uutista aiheesta joten voi olla että se oli vasta suunnitelmissa, mutta Hollanti moista jo harrastaa joten eiköhän se luvallista ole.

Suomellahan on Schengen-maarajan pituus pienempi. Sensijaan Ei-Schengen-maarajan pituus on melkoisen iso. Kyllä ne rekisterinumerot on  ei-Schengen-maarajan ylityksessä tulleet listalle ylös kirjatuksia ihan kahdella pouolen rajaa.
Sitten eri asia on se, että pysäytetäänkö joku autokunta tarkastettavaksi. Sehän on "kielletty" Schengen -rajalla ilman perusteltua syytä. Ja kun Schengen-rajoillakin autoja pysäytetään tarkastuksia varten, niin kyllä rekisterinumero on auton mallin lisäksi yksi pysäytysindikaatio.
Foorumilla jo vuodesta 2009.  Ateca vm21 150hv,  Citigo robot

repomies

Tänään tapasin liikenteessä kuuluisan "sinisen bmw:n kuljettajan". Ks. http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/sininen%20bmw-6810

Sinisen bmw:n kuljettajalla oli kauhea kiire kaasutella liikennevaloista toisiin. Kiire oli mitä ilmeisimmin todellinen, koska 318d merkillä varustettu laitos ei totisesti ole autokannan ripein kulkine, vaikka sitä miten kenkisi.

Sitten kun sininen bmw oli nöyryytetty, tapasin "harmaan bmw:n kuljettajan". Harmaan bmw:n kuljettaja on herrasmies, jolla on niin paljon voimaa pellin alla, ettei mitään näyttämisen tarvetta varsinaisesti ole. Paitsi milloin joku kanssa-autoileva bmw-kuski joutuu kansanautoilijan nöyryyttämäksi. Silloin ylemmän yhteiskuntaluokan edustaja ryhdistäytyy ja näyttää alemman keskiluokan edustajalle kaapin paikan. Ja 545-lätkän. Ihan hienohan se oli.

pizza_delivery

Tammistossa tänään, kun lähtee takaisin Malmin suuntaan Lidlin risteyksen jälkeen on likennevalot jossa vasenkaista loppuu.  Menin siihen rauhallisesti.  Sitten kun oli vihreä painoin vähän reilummin kaasua, ettö ehdin oikean auton eteen.  Joku volvo S60 otti herneen siitä nenään ja yritti päästä ohi.  En tiedä mikä kone siinä oli mutta sen verran pirteä oli, että sai ihan kaasupohjassa ohittaa...Sitten volvo käynti pois ensimmäisestä riteyksestä vasemmalle.  Kauhea "kiire". ::)

ConD

Muutamana aamuna on tuossa ihan kotia lähellä menevällä tiellä näkynyt varsinainen sankari.

Alueella on 4-5km 60 rajoitusta, joka myöhemmin vaihtuu 80:ksi. Tätä valkoisella uudella Seat Toledolla ajelevaa heppua ei tunnu juuri rajoitukset, keltaisella viivalla/risteysalueella ohittelut ja kännykkään ajaessa lörpöttelyt kiinnostavan, sen kun pääsee vaan nopeasti perille. Sitä ensimmäistä kertaa odotellessa kun matkanteko tyssää. Useampana aamuna saanut "todistaa" tämän valkoisen soturin edesottamuksia. Toissa-aamuna tuli vastaan omaa kaistaa 5 autoa keltaisella ohittaen ja tänään sitten tyhjällä tiellä toistasataa lasissa kännykkä korvalla.

Ehkä *hieman* tekisi mieli jututtaa kaveria miten syvälle juurtunutta tuollainen käytös on... Mihin ihmeeseen ihmisellä voi tuollainen hätä olla useampana aamuna?

Toinen varsin kunnioitettava tai ihmeellinen suoritus nähtiin tänään kun samaisella tiellä kotia jonossa ajellessa edessä ajanut B8 A4 alkoi lipua ennen risteystä vastaantulijain kaistaa kohti. Ensin ajattelin väistääkö hän oikealle kääntyjää, mutta kun ei jonossa häntä edellä ollut ollut mihinkään kääntymässä. Tällä Audikuskilla tapahtui hetken ajan jotain muuta kuin ajamista, sillä hän heräsi tilanteeseen kun vasemmat renkaat käviät pientareella vasemmalla puolen tietä n. 20m ennen risteystä. Vastaantulijan kaistaa hän leikkasi toistasataa metriä kokonaisuudessaan.

Oikeastaan hiton iso onni, että kukaan ei ollut kääntymässä tuossa risteyksessä vasemmalle, kukaan ei tullut vasemmalta eikä kukaan tullut vastaan ja se tuon Audin edessäkin ajanut ajoi vaan suoraan. Muuten olisi kolissut... Kuski näytti tapauksen jälkeen läpsyttelevän itseään poskelleen ihan kuin *herääs nyt pahvi* olisi ollut.

Huh... Ollaan hereillä ainakin me ja ajetaan ihmisiksi?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

Quality

Lainaus käyttäjältä: pizza_delivery - 22.08.13 - klo:20:43
Tammistossa tänään, kun lähtee takaisin Malmin suuntaan Lidlin risteyksen jälkeen on likennevalot jossa vasenkaista loppuu.  Menin siihen rauhallisesti.  Sitten kun oli vihreä painoin vähän reilummin kaasua, ettö ehdin oikean auton eteen.  Joku volvo S60 otti herneen siitä nenään ja yritti päästä ohi.  En tiedä mikä kone siinä oli mutta sen verran pirteä oli, että sai ihan kaasupohjassa ohittaa...Sitten volvo käynti pois ensimmäisestä riteyksestä vasemmalle.  Kauhea "kiire". ::)

Tuossa paikassa on sellainen yleinen käytäntö, että päättyvälle kaistalle eksyvää ei katsota hyvällä, hänet kun tulkitaan kiilaajaksi. Eli oikeanpuoleisella kaistalla jonottaneet eivät pidä siitä, että joku yrittää "oikaista" vasemman, päättyvän kaistan kautta. En puolustele Volvon käytöstä, mutta olen lukuisia kertoja ollut tuossa todistamassa vastaanlaisia tilanteita. Ja myönnän, että itsekin pyrin pitämään siinä välin edellä ajavaan normaalia pienempänä ;).
A4 1.8T Avant Pro Business autom. --> XC60 D5 AWD Ocean Race + Summum Geartronic

Leben und leben lassen.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Quality - 22.08.13 - klo:21:22
Tuossa paikassa on sellainen yleinen käytäntö, että päättyvälle kaistalle eksyvää ei katsota hyvällä, hänet kun tulkitaan kiilaajaksi. Eli oikeanpuoleisella kaistalla jonottaneet eivät pidä siitä, että joku yrittää "oikaista" vasemman, päättyvän kaistan kautta. En puolustele Volvon käytöstä, mutta olen lukuisia kertoja ollut tuossa todistamassa vastaanlaisia tilanteita. Ja myönnän, että itsekin pyrin pitämään siinä välin edellä ajavaan normaalia pienempänä ;).

Juuri näitä paikkoja varten pitäisikin olla konehuoneessa riittävästi voimaa, olipa sitten itse kummalla kaistalla tahansa ;D
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

exari

Asun ko. kohdasta n 300m päässä,ja monta kertaa viikossa pyörällä/kävellen tai autolla liikkuessa näen näitä "ärhäkkäämällä" autolla tai mielellä varustetuttuja ihmisiä syöksymässä päättyvältä kaistalta ettei vaan tarvitsisi joutua vielä yksiin valoihin odottamaan...joskus autolla ollessa siinä syöksähdän liikkeelle reippaasti-ihan vaan piinatakseni niitä. eihän ne näe että mulla on villku oikealle.

VWRiddare

Viikon alussa Läntisellä kehätiellä välillä Ylöjärvi-Lakalaiva oli mittavat asfaltointityöt käynnissä, ja nopeusrajoitus oli 80km/h. Porukat noudattivat sitä pääsääntöisesti hyvin, mutta mahtui sitä sitten joukkoon myös näitä "urheilullisesti" ajaviakin. Ensin vasenta kaistaa pyrki autoletkan ohi Toyotan maasturi perässään valtava Leguanin henkilönosturi, ja vauhtia oli pitkälti yli sadan. Pian perään lähti toinen kärrimies Transportterillaan, joka veti perässään jotain ralliauton linttaa. Ilmeisesti heillä oli joku kisa meneillään, sillä niin tappituntumalla mentiin.Vähän Pirkkalan ABC:n jälkeen pienessä ylämäessä heidän kiireensä sitten yht'äkkiä loppuikin kesken ohituksen. Alkoivat kumpikin jarruttaan, ja siirtyivät letkassa ensimmäisenä olevan taakse. Näin sitten mentiin Lakalaivaan asti, jossa kärrimiehet jatkoivat Jyväskylää kohti, ja jonon ensimmäinen auto lähti kohti Tampereen keskustaa, johon itsekkin olin matkalla. Viinikan valoissa ajoin sitten tämän letkan vetäjän rinnalle, ja siviiliautossa istui kaksi virkapukuista sinisessä virka-asussaan. Silloin ymmärsin miksi aikaisemmin nämä hurjastelijat kokivat ns.herätyksen, ja alkoivat ajeleen rajoitusten mukaan.Mahtoivat konstaapelit naureskella keskenään näiden silmänpalvojien touhua.

M1kke

Lainaus käyttäjältä: hosee - 22.08.13 - klo:09:12
Permanenttipäinen keski-ikäinen naishenkilö ilmeisesti keskittyi sen verran voimakkaasti meneillään olevaan puheluun että oli tempaissut kolmoselle vaihtaessaan vahingossa ykkösen uudelleen silmään. Ilmaan lupaa tappaa olevan salaisen agentin mukaan nimetty patonki näyttää kykenevän varsin agressiiviseen moottorijarrutukseen....

Itselleni kävi kerran vastaavasti, myös Pösöllä, tosin ilman kännykkää, permanenttia ja keski-ikää. Ajelin satasen alueella hieman reilua rajoitusta ja eteen ilmestyi n. 80 km/h körötellyt Nissan. Lyhkäinen ohituspaikka avautui eteen joten ajattelin vaihtaa kutoselta neloselle ja vauhdikkaammin ohi. Onnistuin kuitenkin pykältämään vahingossa kakkosen sisään tuosta reilun 80 vauhdista samalla kun tallasin kaasun pohjaan ja "nykäyksestä" sekä äänistä päätellen moottorin sisuskalut pyrkivät saavuttamaan konepellin läpäisevän pakonopeuden. Hieman säikäytti, mutta mitään ei onneksi hajonnut. Nissanin takapenkkiläisellä oli ikkuna auki ja taisi säikähtää yhtä paljon kun kääntyi katsomaan taakseen pöllönsilmillä.  :D

Levjsa

Tänään joku nuori lippispääjannu punaisella dieselkoneisella V-Golfilla ajoi iltapäivän työmatkaruuhkaliikenteessä Munkkiniemestä "maalle" päin hyvin agressiivisesti. Vaihtoi kaistoja miten sattuu (ilman vilkkua luonnollisesti), otti turhaan kovia kiihdytyksiä, roikkui minun ja muiden takapuskureissa kiinni sekä ohitteli bussikaistaa pitkin muita. Tässähän oli todella suuri hyöty, kun ensin hän oli vierelläni Munkassa ja siitä monen kilometrin ajan oli aivan edelläni tai takanani, riippuen kaistoista ja niiden etenemisnopeuksista. Loppupätkällä hän vielä lähti oikomaan ruuhkan ohi kiertotietä pikkukatuja pitkin palaten taas eteeni. Muutama risteys ennen minua hän kääntyi pikkukadulle. Eipä paljoa ollut hyötyä tuosta kiihdyttelystä hänelle. Voitti oikeastaan ajassa minuun verraten kymmenisen sekuntia ::)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy