Käyntiongelmia autopesun jälkeen

Aloittaja jkarha, 06.04.12 - klo:22:40

« edellinen - seuraava »

jkarha

Mulla autona Touran 1.9TDI vm. 2005 ja kävi vähän merkillinen juttu äskettäin.  Vein auton huoltoaseman pesukoneeseen, harjaton painepesu ja alustapesu jotta talven suolat lähtisi pohjasta. 

Pesun jälkeen ajoin autolla 200 metriä videovuokraamoon minkä pihasta lähtiessä se sammui ekan kerran. Lähti kyllä uudestaan käyntiin mutta kun lähdin liikkeelle niin sammui taas. Sain kitkuteltua auton vähän rauhallisempaan paikkaan missä totesin että tyhjäkäyntiä se kyllä kävi jotenkuten mutta ongelmat alkoi heti jos sitä yhtään liikutteli. Sain auton sammumaan heiluttamalla autoa, istuutumalla penkkiin, laittamalla oven kiinni tai ihan vaan laskemalla konepellin alas   ???  Yritin kuivatella paikkoja pitämällä autoa tyhjäkäynnillä ja hetken kuvittelin sen toimivan mutta aina liikkeelle lähdettyä alkoi ongelmat ja piti pysähtyä ihmettelemään.
Lopulta noin kahden tunnin taistelun jälkeen (matka oli kaksi kilometriä) kotipihalle kääntyessä pysäytin auton jotenkin huonoon asentoon minkä jälkeen se ei enää käynnistynyt ollenkaan, työnsimme sen naapureiden kanssa viimeiset 10 metriä.

Hain sisältä v-checkerin ja katsoin mitä vikakoodeja auto ilmoittaa. Niitä sain esille kaksi erilaista mitkä molemmat viittasi moottorin pyörintänopeusanturiin G28 

16706.P0322 IGNITION/DISTRIBUTOR ENGINE SPEED INPUT CIRCUIT -G28: NO SIGNAL
16705.P0321 IGNITION/ DISTRIBUTOR ENGINE SPEED INPUT CIRCUIT -G28: RANGE / PERFORMANCE

Hetken aikaa etsiskelin missä tuollainen anturi on mutta mietin sitten että oli kosteutta missä tahansa niin varmaan se sieltä poiskin kuivuu ja painuin nukkumaan, on onneksi toinen auto millä pääsi töihin aamulla.

Volkkarin levättyä eli kuivuttua pari päivää totesin että käyntiongelmat oli poissa.  Tästä on nyt noin viikko aikaa ja auto on toiminut muutaman sata kilometriä moitteettomasti ja olen jopa onnistunut keräämään jo hiukan luottamusta siihen takaisin  :D   

Ei ole ikinä vesisateet tai auton pesu (yleensä pesen itse) aiheuttaneet ongelmia, tämä oli täysi yllätys.

Ongelma tässä nyt on se etten tiedä mikä tuon aiheutti. En haluaisi käyttää ehjää autoa huollossa enkä toisaalta uskalla sitä enää viedä pesuun.  Voiko alustapesun kautta tai muuten painepesussa lentää kosteutta jonnekin väärään paikkaan ja missä paikassa vettä on silloin kun auton pienikin liikauttaminen saa sen sammumaan?

Saa kommentoida vapaasti tai ehdottaa mitä kannattaa tehdä, haluaisin pestä auton jatkossakin ja pesukoneessa jos en itse jaksa.


jusba31

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 06.04.12 - klo:22:40
Mulla autona Touran 1.9TDI vm. 2005 ja kävi vähän merkillinen juttu äskettäin.  Vein auton huoltoaseman pesukoneeseen, harjaton painepesu ja alustapesu jotta talven suolat lähtisi pohjasta. 

Pesun jälkeen ajoin autolla 200 metriä videovuokraamoon minkä pihasta lähtiessä se sammui ekan kerran. Lähti kyllä uudestaan käyntiin mutta kun lähdin liikkeelle niin sammui taas. Sain kitkuteltua auton vähän rauhallisempaan paikkaan missä totesin että tyhjäkäyntiä se kyllä kävi jotenkuten mutta ongelmat alkoi heti jos sitä yhtään liikutteli. Sain auton sammumaan heiluttamalla autoa, istuutumalla penkkiin, laittamalla oven kiinni tai ihan vaan laskemalla konepellin alas   ???  Yritin kuivatella paikkoja pitämällä autoa tyhjäkäynnillä ja hetken kuvittelin sen toimivan mutta aina liikkeelle lähdettyä alkoi ongelmat ja piti pysähtyä ihmettelemään.
Lopulta noin kahden tunnin taistelun jälkeen (matka oli kaksi kilometriä) kotipihalle kääntyessä pysäytin auton jotenkin huonoon asentoon minkä jälkeen se ei enää käynnistynyt ollenkaan, työnsimme sen naapureiden kanssa viimeiset 10 metriä.

Hain sisältä v-checkerin ja katsoin mitä vikakoodeja auto ilmoittaa. Niitä sain esille kaksi erilaista mitkä molemmat viittasi moottorin pyörintänopeusanturiin G28 

16706.P0322 IGNITION/DISTRIBUTOR ENGINE SPEED INPUT CIRCUIT -G28: NO SIGNAL
16705.P0321 IGNITION/ DISTRIBUTOR ENGINE SPEED INPUT CIRCUIT -G28: RANGE / PERFORMANCE

Hetken aikaa etsiskelin missä tuollainen anturi on mutta mietin sitten että oli kosteutta missä tahansa niin varmaan se sieltä poiskin kuivuu ja painuin nukkumaan, on onneksi toinen auto millä pääsi töihin aamulla.

Volkkarin levättyä eli kuivuttua pari päivää totesin että käyntiongelmat oli poissa.  Tästä on nyt noin viikko aikaa ja auto on toiminut muutaman sata kilometriä moitteettomasti ja olen jopa onnistunut keräämään jo hiukan luottamusta siihen takaisin  :D   

Ei ole ikinä vesisateet tai auton pesu (yleensä pesen itse) aiheuttaneet ongelmia, tämä oli täysi yllätys.

Ongelma tässä nyt on se etten tiedä mikä tuon aiheutti. En haluaisi käyttää ehjää autoa huollossa enkä toisaalta uskalla sitä enää viedä pesuun.  Voiko alustapesun kautta tai muuten painepesussa lentää kosteutta jonnekin väärään paikkaan ja missä paikassa vettä on silloin kun auton pienikin liikauttaminen saa sen sammumaan?

Saa kommentoida vapaasti tai ehdottaa mitä kannattaa tehdä, haluaisin pestä auton jatkossakin ja pesukoneessa jos en itse jaksa.



Paljos autossa on kilsoja?

No pari villiä veikkausta.

Vaihtoehto 1. Moottorin johtosarjasta haitariputken sisältä hinkkaantunu johdoista (tässä tapauksessa käyntinopeusanturin) kuori rikki ja nyt sinne meni vettä pesussa. Kokokeile heiluttaa johtosarjaa että onko vaikutusta.

Vaihtoehto 2. Poteroon missä käyntinopeusanturi sijaitsee pääsi vettä.

Itse laittaisin rahat vaihtoehdolle yks.




jkarha

Kilsat on 120 tkm. Jos eriste olisi rikki niin riittääkö kosteus johdoissa tekemään tuon  ja voikohan haitariputkea tiivistää vai kannattaako vaihtaa johdot ?

ConD

Onko autossa moottorin alasuojamuovi paikallaan? Konehuonehan on Touranissa varsin tiivis jos tuo orkkis-muovi on paikallaan. Jos taas sitä ei ole, niin alhaaltapäin suoritettu pesu ulottuu kyllä varsin korkealle.

1.9TDI koneessa tuo G28 sijaitsee jokseenkin vauhtipyörän takana koneen kyljessä etupuolella konetta. Jos sieltä on piuhat hankautuneet poikki tai muuten alttiita vedelle, voi tuollainen pätkintä onnistua.

Nuo kuluvat johtosarjat ei ole mitään ihmeellistä tuonikäisessä autossa. Itselläni oli hankautunut poikki polttoaineen lämpötila-anturin liitosjohto muovihaitarin päästä, joten josko sinulla on sama käynyt G28:n kanssa?
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

jkarha

Suojus on paikoillaan ja anturihan on näköjään muutenkin sellaisessa paikassa ettei siihen voi mitään näköyhteyttä saada mistään suunnasta  ...  taitaa mennä nosturihommiksi sitten kun siihen on mahdollisuus.
Ja netistä löytyi juttua että anturi ja johdot tosiaan on herkkiä ulkopuolisille vaikutteille kuten lika ja kosteus
joten kyllä tässä on saatettu osua asian ytimeen.   Vähän mietityttää miksi auto sammui heilahtelusta ja jäädessään tiettyyn asentoon ei käynyt enää ollenkaan mutta saattoipa muutenkin oli tosi hilkulla että sen sai kotia ollenkaan. Onko kellään tietoa missä touranissa on säädinyksikkö mihin tuon anturin signaali lopulta menee?


jusba31

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 07.04.12 - klo:13:54
Suojus on paikoillaan ja anturihan on näköjään muutenkin sellaisessa paikassa ettei siihen voi mitään näköyhteyttä saada mistään suunnasta  ...  taitaa mennä nosturihommiksi sitten kun siihen on mahdollisuus.
Ja netistä löytyi juttua että anturi ja johdot tosiaan on herkkiä ulkopuolisille vaikutteille kuten lika ja kosteus
joten kyllä tässä on saatettu osua asian ytimeen.   Vähän mietityttää miksi auto sammui heilahtelusta ja jäädessään tiettyyn asentoon ei käynyt enää ollenkaan mutta saattoipa muutenkin oli tosi hilkulla että sen sai kotia ollenkaan. Onko kellään tietoa missä touranissa on säädinyksikkö mihin tuon anturin signaali lopulta menee?



Johdot menee anturilta moottorinohjainlaitteelle joka sijaitsee vesikaukalossa.

jkarha

#6
Ok.  Onkohan tuo moottorinohjausboksi tiivis vai voiko sinne mennä vettä?

Muistan vaan pesussa kun pesurinsuuttimet tuli kohti etuikkunaa, suihku kanitti pyyhkimeen ja  nosti sitä ylöspäin niin että kaikki vesi lensi jonnekin siihen ritilöihin. Piti siinä kohtaa laittaa sekunniksi virrat päälle että pyyhin tuli alas.

Ei tämä välttämättä ongelmaan liity mutta kumminkin yritän miettiä vaihtoehdot valmiiksi.


wille84

Ainakin sulakelootan alla olevia sähköpää keskuksia on vaihdettu kosteusvaurion vuoksi (kun tee se itse mies on kurkannut kannen alle ja unohtanut laittaa klipsut kiinni), mutta jos kansi on avaamaton pitäisi olla vesitiivis.

jkarha

Auto seisoo nyt pihalla, ei lähde käyntiin. Vikakoodi on
16706.P0322 IGNITION/DISTRIBUTOR ENGINE SPEED INPUT CIRCUIT -G28: NO SIGNAL
Eilen ajeltiin sillä 150km vesisateessa eikä mitään ongelmaa sillä reissulla mutta tästä aamusta alkaen ei lähde käyntiin, tai itse asiassa lähtee mutta sammuu samalla hetkellä.  Omaa hölmöyttä oli olla viemättä sitä saman tien pajalle, kuvittelin että olisi vaan liittynyt siihen pesuun ja huonoon tuuriin ja toimi kuitenkin muutama tuhat km taas ilman ongelmia. Nyt veisin jos sen vielä kerran käyntiin saisin  :(
Luulen että nyt sentään löysin tuon anturin. Täsmäisi sekin että haitariputki on hiukan rikki niin että johto näkyy.
Onko alytön ajatus laittaa siihen crc:tä vai meneekö vain huonommaksi?


Filixon

Minulla oli taannoin vastaavia ongelmia, ja olen raportoinut niistä täällä:

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=5472.msg128094#msg128094

Käyntihäiriöiden syyksi paljastui siis huonosti eristetty johtosarja moottoritilassa. Ilmeisesti pesusta syntynyt kosteus aiheutti oikosulkuja, jotka hermostuttivat joitakin antureita ylireagoimaan ja estämään moottorin normaalin käynnin. Vikapaikan löytämiseen meni viikkosotalla aikaa korjaamolla...
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

jkarha

OK, kiitos kokemusten jakamisesta.
Mulla auto on vanhempi (-05) joten ehkä turha yrittää jutella virhevastuusta VW:n kanssa.
Ajattelin antaa sen levätä huomiseen ja illalla kokeilen olisiko jo riittävästi kuivunut. Jos lähtee niin ajan saman tien tutulle autosähköasentajalle joka lupasi auttaa noiden johtojen ym. kanssa. Jos vika on joku mystinen johtosarjavika niin menee kyllä vaikeaksi, tuon anturinhan nyt vielä kohtuudella vaihtaa. Onneksi on moposkootteri millä pääsee töihin ja jonka helppous lohduttaa  :)

Filixon

Lainaus käyttäjältä: jkarha - 18.06.12 - klo:21:22
OK, kiitos kokemusten jakamisesta.
Mulla auto on vanhempi (-05) joten ehkä turha yrittää jutella virhevastuusta VW:n kanssa.

"Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty takarajaa., vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella. Auton kestoikään vaikuttavat auton ajomäärä, käyttöolosuhteet sekä se kuinka autoa huolletaan ja hoidetaan."

http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf
Meidän Musti on karjalankarhukissa.

jkarha

Osaako joku sanoa miten lähtee irti tuo vesikaukalon ritilä? Pyyhkimet irti mutta sen jälkeen? En haluaisi rikkoa mitään klipsejä tms. mutta haluaisin nähdä vesikaukalon ja moottorin ohjaus ECU:n.

jkarha

Nyt on anturi vaihdettu ja toivotaan parasta.
Eiköhän se Suomen kesässä selviä toimiiko se nyt sateessa vai ei.
Päivitän tähän ketjuun myöhemmin jos vielä tulee jotain.

jkarha

Ajattelin vielä kaivaa tämän vanhan ketjun esille ja tehdä siihen loppukaneetit koska omalta osaltani homma ei ihan loppunut tuohon.

Eli, anturin G28 vaihdon jälkeen samat käyntiongelmat ja virheilmoitukset tuli pariin kertaan uudestaan.  Jotain piti taas keksiä.

Naapurin touraniin vertailemalla huomasin että omassani tuulilasin alareunan ja muovin välissä on pieni 1-2 mm rako,
jollaista ei naapurin touranissa näkynyt. Hmmm...  tuulilasihan oli vaihdettu edellisen omistajan toimesta, olisiko halvalla tehty...

Seuraavassa huollosta tarkistettiin kaksi asiaa, johtosarja ecu:lta sikäli kun rikkomatta onnistui (kaikki ok, ei ollut rikki "touranille tyypillisestä kohdasta" ja sitten tuo muovikaukalo vs. tuulilasin alareuna mikä ei ollut kunnolla paikoillaan, ja se asia korjattiin.

Nyt kun tästä on kulunut yli vuosi, autolla on ajettu vaikka minkälaisissa vesisateissa ja käytetty harjattomassa painepesussa, eikä
ongelmia ole enää ollut kertaakaan uskallan lausua tämän ääneen että ongelma oli yksinkertaisesti se että vesi pääsi tuulilasin alareunasta väärään paikkaan, itse ECU:uun, sen liittimiin tai muuten johtoihin.   Nyt auto toimii vaikka järveen ajaisi (harkinnut sitäkin).   

Tuollainen vika ei välttämättä ole vaikea, vaikka sitäkin ikävämpi koska auto jättää tielle kun ongelma on päällä.   Kun ECU sijaitsee tuollaisessa paikassa voi olla hyvin pienestä kiinni että vedestä tulee ongelmia.

Toivottavasti tästä ketjusta on joskus jollekin hyötyä.





LampiHa

"Toivottavasti tästä ketjusta on joskus jollekin hyötyä"

Kyllä oli. Pitkään samat ongelmat Touran 1.9TDI -04 kanssa, pesun jälkeen sai pari kertaa ajaa nykivän auton talliin kuivumaan ja rankkasateen jälkeen sai poikkeuksetta nilkutella vikatilassa kotiin. Aina samaa G28 anturia herjasi, vika hävisi itsestään päivän parin päästä.

Anturi itsessään on todella veemäisessä paikassa eikä johtosarjaakaan kovin pitkälle pystynyt seuraamaan purkamatta puolta moottoria edestä.

Edellisen kirjoituksen luettuani tarkastin tuulilasin alla olevan vesikaukalon. Ylimääräisiä rakoja en löytänyt mutta kappas, roskat olivat osittain tukkineet kaukalon molemmat puolet eli vettä jäi ilmeisesti hieman seisomaan kaukalon pohjalle. Ja eiköhän ECU:n johtosarjat lepää lammikon pohjalla ja vielä peltisaumaa vasten. Sormella tuntui johtosarjassa selvä painauma sauman kohdalla.

Roskat pois, puhallin kuivattamaan vesikaukalon aluetta päiväksi ja johtosarjaa ylemmäs. Vika ei tuon jälkeen toistunut. Tosin auto meni vaihtoon muutaman kuukauden sisällä joten en tiedä miten toimi pitkällä aikavälillä.
VW Golf Variant 2.0TDI -07
ex.VW Touran 1.9TDI -04
ex.VW Golf Variant 1.9TDI -04
ex.Skoda Octavia Combi 1.6FSI -04

LampiHa

Ylempänä kyseltiin miten vesikaukalon ritilä lähtee irti. Vesikaukaloon pääsee käsiksi konehuoneen puolelta, irroittamalla pitkän suojapellin joka on muistaakseni neljällä pultilla kiinni. Pultit hieman piilossa ääneristeen tms seassa ja saa varoa ettei ne tipu moottoritilaan.
VW Golf Variant 2.0TDI -07
ex.VW Touran 1.9TDI -04
ex.VW Golf Variant 1.9TDI -04
ex.Skoda Octavia Combi 1.6FSI -04

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy