Huoltaminen/voiko huollossa jättää osan toimenpiteistä tekemättä

Aloittaja skriko, 17.11.11 - klo:17:15

« edellinen - seuraava »

skriko

Lainaus käyttäjältä: Asterion - 16.11.11 - klo:21:28
Hulluusasteen arviointiin en lähde koska jos olen hullu niin hullun arvio on hyödytön, jos en ole hullu niin onko arvioni kuitenkaan objektiivinen?   ::)

Hinta ilmoitettiin etukäteen joten jälkeenpäin mukiseminen lienee hyödytöntä. Seuraava huolto on 60t kohdalla. Otan silloin tsiih sinut mukaan puhumaan listahintaan alennuksen  :P Joka tapauksessa aion tehdä itse takuuajan jälkeen itse tällaiset yksinkertaiset huoltotyöt kuten kaikkien aikaisempien autojenikin
kanssa.

Miksi odottelet takuuajan loppumista. Ei se takuu siihen raukea vaikka itse tekisitkin huollot.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:17:15
Miksi odottelet takuuajan loppumista. Ei se takuu siihen raukea vaikka itse tekisitkin huollot.
Ei kunhan auto huolletaan valmistan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti. Eli käytännössä sulta täytyy huollon päätteeksi löytyä se sama huollon tarkistuslista minkä oikeallakin pajalla täyttävät. Mitäs teet siinä kohtaa kun tarkistetaan uusimmat päivitykset tai luetaan vikamuisti?

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.11.11 - klo:17:53
Ei kunhan auto huolletaan valmistan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti. Eli käytännössä sulta täytyy huollon päätteeksi löytyä se sama huollon tarkistuslista minkä oikeallakin pajalla täyttävät. Mitäs teet siinä kohtaa kun tarkistetaan uusimmat päivitykset tai luetaan vikamuisti?

Lisäksi se huolto pitää teettää liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti, omatoimiset huollot ei todellakaan riitä pitämään takuuta voimassa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Asterion

Tokihan tuo 350 egee on kova hinta, kun sen kääntää vanhan kansan edustajana markoiksi niin se tuntuu todella isolta. En siis lähdä tässä puolustelemaan marmoriliikkeiden hinnoittelua mutta en tuossa nyt mitään erikoistakaan näe ja uskon, että ei tämä business huoltoliikkeille näilläkään hinnoilla Eldorado ole. 

Autossa on nyt uusien nesteiden lisäksi viimeisimmät softat, sekä moottorille, että DSG:lle. Marmorilta kotiinpäin ajaessa lompakko oli kevyempi, mutta niin tuntui myös Yetin meno olevan kevyempää  :) Tyhjäkäynti oli nyt yhtä tasainen kuin aivokuolleen käyrä ja subjektiivinen korvani kuvitteli moottorin äänenkin sivistyneen entisestään. Plaseboa vai ei, ken tietää  :D

Tuo 350 kun jakaa Yetin 16kk käyttöajalla niin kuukausikustannukseksi saadaan alle 22 euroa, vertailun vuoksi seutulippu julkisiin liikennevälineisiin täällä maksaa melkein satasen. Onko tuo 22 euroa sitten lopulta paljon, no sitä voi jokainen miettiä kohdaltaan.

Mäkkäri

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.11.11 - klo:11:40
Slamitilla näyttäisi olevan gen2 Haldexin huoltopaketti 75â,¬, eikös tuo 245â,¬ ole ennemminkin DSG:n huollon hinta ::)

Milestäni tuo kerrottu 245e oli ihan käsittämätön hinta tuolle sessiolle. Tuosta vaihtoperiodista mainitsivat, että suosittavat vaihtamaan 2 vuoden välein välttääkseen Haldexissa havaitut ongelmat jotka ovat aiheutuneet huonosta öljystä. Tosin eivät sitten keksineet mitä ne "havaitut ongelmat" ovat olleet, kun niitä sitten tiedustelin. No pitääpä tehdä pientä hintavertailua Pirkanmaalla Haldexin vaihtopaketin hinnoista. Itsellä kun ei aikaisemmin ole ollut minkään valtakunnan käsitystä sen hinnasta. Kiitokset vaan hintaesimerkeistä.

Yhtä kaikki, toki kaikesta pitää maksaa jotain ja toisaalta kun ajattelee 65.000 km takana ilman mitään ylimääräisiä ongelmia, mikä ei välttämättä ole itsestäänselvyys, niin tyytyväinen pitää olla :).
Audi A4 2.0 TDI Avant Business -10
Kawasaki Versys -11,PC,L-Vince +
perheen muut Waggineet; Audi A3 sportback S-line White Business Open Sky-11 ja Audi A4 1,9 tdi Avant Quattro -03.
"vanha Rouva" Audi A6 C5 Allroad quattro 2,7 T tiptronic

Kapa

LainaaTuo 350 kun jakaa Yetin 16kk käyttöajalla niin kuukausikustannukseksi saadaan alle 22 euroa, vertailun vuoksi seutulippu julkisiin liikennevälineisiin täällä maksaa melkein satasen. Onko tuo 22 euroa sitten lopulta paljon, no sitä voi jokainen miettiä kohdaltaan.

Hienoa, että joku jaksaa ymmärtää. Lienekkö sitten itse alalla? Suhteellisuuden taju on mielestäni mennyt monella alalla hinnoittelussa, sekä palveluntuottajilla, että asiakkailla. Euro ei ole sama kuin markka; se on kuusi kertaa vahvempi kuin markka. Vaikka aikaa on mennyt kymmenen vuotta, niin jossain määrin ja jossain asioissa niiden ero on samea.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.11.11 - klo:17:53
Ei kunhan auto huolletaan valmistan ohjeiden ja huolto-ohjelman mukaisesti. Eli käytännössä sulta täytyy huollon päätteeksi löytyä se sama huollon tarkistuslista minkä oikeallakin pajalla täyttävät. Mitäs teet siinä kohtaa kun tarkistetaan uusimmat päivitykset tai luetaan vikamuisti?

Sciroccon huolto-ohjelmasta ei löydy mistään kohtaa, aikahuoltoa tai kilometrihuoltoa jossa pitäisi tarkistaa uusimmat päivitykset tai lukea vikamuisti.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 17.11.11 - klo:19:44
Hienoa, että joku jaksaa ymmärtää. Lienekkö sitten itse alalla? Suhteellisuuden taju on mielestäni mennyt monella alalla hinnoittelussa, sekä palveluntuottajilla, että asiakkailla. Euro ei ole sama kuin markka; se on kuusi kertaa vahvempi kuin markka. Vaikka aikaa on mennyt kymmenen vuotta, niin jossain määrin ja jossain asioissa niiden ero on samea.

Kyllä varsinkin autojen huolto/korjaamotoiminnassa suhteellisuudentaju on kadonnut aikaa sitten, tuollaisen perushuollon hinta on satasia ja isompi huolto jakohihnoineen ym. hiluineen kustantaa reilusti päälle tonnin. Hiukankaan isompaa remontin tynkää niin hinta on helposti useamman tonnin, karmeita hintoja :(
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.11.11 - klo:18:41
Lisäksi se huolto pitää teettää liikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti, omatoimiset huollot ei todellakaan riitä pitämään takuuta voimassa.

Missään ei ole mainintaa, että huolto pitäisi teettää liikkeessä. Huoltoohjelman mukaisesti kyllä, siihen ei liikettä tarvita.
Kuten täällä on tuhat kertaa kerrottu. Takuu ei korvaa vikaa jos vika johtuu huollon laiminlyönnistä tai puutteellisesta huollosta. Huolto-ohjelman mukaan jarrunesteet pitäisi vaihtaa kolmen vuoden päästä auton käyttöönotosta. Virhevastuu voi raueta siihen jarrujen toiminnan osalta, mutta ei esim. nokkaketjun venymisen osalta. Olen aikoinanut ollut maksavana osapuolena useasti näissä asioissa. Ei tullut koskaan mieleeni kysyä asiakkaalta jolle myin esim. Opel Tigran aj. 30 000 ja nokkahihna katkesi " hei, ootko varmaan huollattanut autosi huolto-ohjelman mukaisesti ja vaihtanut jarrunesteet". Kyllä siinä pussille oli vain mentävä, oli tulpat vaihdettu tai ei.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:20:07
Missään ei ole mainintaa, että huolto pitäisi teettää liikkeessä. Huoltoohjelman mukaisesti kyllä, siihen ei liikettä tarvita.

Kyllä se vaan pitää huollattaa ammatinharjoittajalla, omat lyijykynämerkinnät huoltokirjassa päättää takuun aivan varmasti. Jos sinä haluat jättää autosi huoltamatta, ei se tarkoita sitä että ko. menettelyllä saa takuun pysymään voimassa.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.11.11 - klo:20:16
Kyllä se vaan pitää huollattaa ammatinharjoittajalla, omat lyijykynämerkinnät huoltokirjassa päättää takuun aivan varmasti.

skrikon kohdalla lyijykynämerkinnät epäilemättä riittävät, mutta meidän tavallisten kuolevaisten on kyllä vaikea lähteä huutelemaan virhevastuiden ja takuiden perään, jos kaikki huoltotoimenpiteet on itse tehty ja ainoat todisteet niistä on lyijykynällä raapustettu huoltovihkoon.

Kapa

Puhukaa sitten kun olette kokeilleet. Turha vapista ilman tosiasiallista tietoa.

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:20:07
Missään ei ole mainintaa, että huolto pitäisi teettää liikkeessä. Huoltoohjelman mukaisesti kyllä, siihen ei liikettä tarvita.
Kuten täällä on tuhat kertaa kerrottu. Takuu ei korvaa vikaa jos vika johtuu huollon laiminlyönnistä tai puutteellisesta huollosta. Huolto-ohjelman mukaan jarrunesteet pitäisi vaihtaa kolmen vuoden päästä auton käyttöönotosta. Virhevastuu voi raueta siihen jarrujen toiminnan osalta, mutta ei esim. nokkaketjun venymisen osalta. Olen aikoinanut ollut maksavana osapuolena useasti näissä asioissa. Ei tullut koskaan mieleeni kysyä asiakkaalta jolle myin esim. Opel Tigran aj. 30 000 ja nokkahihna katkesi " hei, ootko varmaan huollattanut autosi huolto-ohjelman mukaisesti ja vaihtanut jarrunesteet". Kyllä siinä pussille oli vain mentävä, oli tulpat vaihdettu tai ei.

Eli voin mennä tuosta vain vaihtamaan takuunalaisen auton jakohihnan ilman pienintäkään kokemusta autonkorjauksesta / muodollista pätevyyttä? Ja kun jako sekoaa, valmistaja tulee ilomielin maksumieheksi.

Ã,,lkää nyt viitsikö.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.11.11 - klo:21:25
Eli voin mennä tuosta vain vaihtamaan takuunalaisen auton jakohihnan ilman pienintäkään kokemusta autonkorjauksesta / muodollista pätevyyttä? Ja kun jako sekoaa, valmistaja tulee ilomielin maksumieheksi.

Ã,,lkää nyt viitsikö.

Arvoisa Wekotin, tässä nyt kuulutan sitä lukemisen ymmärtämistä. Takuu ei korvaa jos vika johtuu puutteellisesta huollosta tai huollon laiminlyönnistä. Tässä tapauksessa jos kokematon menee vaihtamaan jakohihnan ja jako menee sekaisin silloin on varmastikin kyse puutteellisesta huollosta ja takuu eikä virhevastuu ei korvaa mitään. Jos jako menee sekaisin ja olet itse vaihtanut autoosi jarrunesteet niin miten jako voi mennä sekaisin siitä, että sinä olet vaihtanut ne jarrunesteet eikä Jyrki Koskinen Laakkosella. Tästä on kyse. Jos Ukko Möttönen vaihtaa renkaat ensimmäistä kertaa eläessään ja mutterit lähtevät irti ja pyörä putoaa niin silloin täyttyy puutteellisen huollon tunnusmerkit tässä kohdassa. 

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 17.11.11 - klo:20:39
Puhukaa sitten kun olette kokeilleet. Turha vapista ilman tosiasiallista tietoa.

Kapa puhuu asiaa. Puhukaa tosiaan sitten kun olette muutaman kymmenen kertaa tapelleet näistä asioista, joko liikkeen, maahantuojan, tehtaan, kuluttajariitalautakunnan, käräjäoikeuden tai korkeimman oikeuden kanssa. Eiköhän sitten selviä kuinka näissä asiossa käy.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.11.11 - klo:20:16
Kyllä se vaan pitää huollattaa ammatinharjoittajalla, omat lyijykynämerkinnät huoltokirjassa päättää takuun aivan varmasti. Jos sinä haluat jättää autosi huoltamatta, ei se tarkoita sitä että ko. menettelyllä saa takuun pysymään voimassa.

Aina on autossa kaikki huollettu mitä on aiheellista huoltaa ja takuut ovat olleet voimassa. Valohuollot olen jättänyt väliin.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:21:49
Aina on autossa kaikki huollettu mitä on aiheellista huoltaa ja takuut ovat olleet voimassa. Valohuollot olen jättänyt väliin.

Jos se valohoito kuuluu ohjelmaan niin kyllä se vaan on tehtävä, jos vaikka se jakopääsi rosahtaa niin eiköhän maahantuojalla ole varsin helppo tehtävä osoittaa huollon laiminlyönti jos kaikkia kohtia ei ole suoritettu. Vaikka kyseinen huoltamattomuus ei vaikuttaisikaan suoraan jakopäähän, niin maahantuoja tulee vetoamaan siihen että jakopään huono kunto olisi huomattu sen ja sen huoltokohteen yhteydessä ja se olisi laitettu kuntoon ennen täydellistä tuhoa.

Onnea ja menestystä oikeusprosesssiisi ;)
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Wekotin

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:21:43
Arvoisa Wekotin, tässä nyt kuulutan sitä lukemisen ymmärtämistä. Takuu ei korvaa jos vika johtuu puutteellisesta huollosta tai huollon laiminlyönnistä. Tässä tapauksessa jos kokematon menee vaihtamaan jakohihnan ja jako menee sekaisin silloin on varmastikin kyse puutteellisesta huollosta ja takuu eikä virhevastuu ei korvaa mitään. Jos jako menee sekaisin ja olet itse vaihtanut autoosi jarrunesteet niin miten jako voi mennä sekaisin siitä, että sinä olet vaihtanut ne jarrunesteet eikä Jyrki Koskinen Laakkosella. Tästä on kyse. Jos Ukko Möttönen vaihtaa renkaat ensimmäistä kertaa eläessään ja mutterit lähtevät irti ja pyörä putoaa niin silloin täyttyy puutteellisen huollon tunnusmerkit tässä kohdassa. 
Arvoisa skriko, millä tavalla esim. mainitsemasi jarrunesteenvaihto on yhtään ns. helpompi tavalliselle keskiverto perheenisälle. Kyse ei käsittääkseni ollut siitä, että vaikuttaako huolto-ohjelman laiminlyönti takuuseen. Tottakai se vaikuttaa. Mielestäni pointti oli se onko väliä kuka tuon huollon suorittaa. Nyt väität, et kuka tahansa voi tehdä auton huollon edellyttäen, että se tehdään huolto-ohjelman mukaan. Millä tavalla esim. jarrunesteet vaihdoit itse? käytitkö volkkarin hyväksymiä laitteita ja työohjeita? Miten voit olla varma, että homma tuli tehtyä oikein. Jos nyt autosi jarruista männän tiivisteet alkavat vuotaa ja menetät jarrut menetkö vaatimaan uusia takuuseen ja millä perusteella? Varmasti kyseenalaistavat pätevyytesi tehdä tuo työ (oli sinulla pätevyys tai ei).

Ja jos näistä joutuisi käräjillä tappelemaan, ei muka olisi yhtään merkitystä onko huollon suorittanut automekaanikko tai ns. amatööri. Aika hintsusti sai myös luottamusta tuo valelääkäri vaikka vuosia oli hommia tehnyt. Se on kun se muodollinen pätevyys puuttuu.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.11.11 - klo:22:03
Jos se valohoito kuuluu ohjelmaan niin kyllä se vaan on tehtävä, jos vaikka se jakopääsi rosahtaa niin eiköhän maahantuojalla ole varsin helppo tehtävä osoittaa huollon laiminlyönti jos kaikkia kohtia ei ole suoritettu. Vaikka kyseinen huoltamattomuus ei vaikuttaisikaan suoraan jakopäähän, niin maahantuoja tulee vetoamaan siihen että jakopään huono kunto olisi huomattu sen ja sen huoltokohteen yhteydessä ja se olisi laitettu kuntoon ennen täydellistä tuhoa.

Onnea ja menestystä oikeusprosesssiisi ;)

Ainahan sitä kaikkeen voi vedota ja tarvitseekin vedota. Ei tarvitse enää oikeuteen lähteä. Aikoinaan lähdin aina kun tiesin voittavani ja voitin. Taas jos tiesin häviäväni en lähteyt vaan maksoin suosista että pääsi vähemmällä. Kerran toki lähdin vaikka tiesin häviäväni, oli niin kusipäinen asiakas, että halusin pitkittää maksamista.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 17.11.11 - klo:22:14
Arvoisa skriko, millä tavalla esim. mainitsemasi jarrunesteenvaihto on yhtään ns. helpompi tavalliselle keskiverto perheenisälle. Kyse ei käsittääkseni ollut siitä, että vaikuttaako huolto-ohjelman laiminlyönti takuuseen. Tottakai se vaikuttaa. Mielestäni pointti oli se onko väliä kuka tuon huollon suorittaa. Nyt väität, et kuka tahansa voi tehdä auton huollon edellyttäen, että se tehdään huolto-ohjelman mukaan. Millä tavalla esim. jarrunesteet vaihdoit itse? käytitkö volkkarin hyväksymiä laitteita ja työohjeita? Miten voit olla varma, että homma tuli tehtyä oikein. Jos nyt autosi jarruista männän tiivisteet alkavat vuotaa ja menetät jarrut menetkö vaatimaan uusia takuuseen ja millä perusteella? Varmasti kyseenalaistavat pätevyytesi tehdä tuo työ (oli sinulla pätevyys tai ei).

Ja jos näistä joutuisi käräjillä tappelemaan, ei muka olisi yhtään merkitystä onko huollon suorittanut automekaanikko tai ns. amatööri. Aika hintsusti sai myös luottamusta tuo valelääkäri vaikka vuosia oli hommia tehnyt. Se on kun se muodollinen pätevyys puuttuu.

Ei jaksa vääntää. Sovitaan nyt sitten niin, että kaikki autot kannattaa viedä kalliimpaan mahdoliiseen merkkiliikkeeseen ja maksaa kiltisti mitä pyydetään, että takuut pelaa. Itsellä takuut aina pelanneet ja ovat vielä antaneet auton ajoon ja seuraavan huollon ilman.

fourvalve

Jarrunesteen vaihto, merkkiliikkeessä kaksi vuotta vanhaan autoon ja leíma huoltokirjassa.
Oikeasti oli vain yhden pyörän satulasta valutettu nestettä ulos, jäivät tempusta kiinni.
Tuskin olen ainoa jolle näin on käynyt ???
BMW z4 3.0i roadster

Kärki

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 17.11.11 - klo:20:16
Kyllä se vaan pitää huollattaa ammatinharjoittajalla, omat lyijykynämerkinnät huoltokirjassa päättää takuun aivan varmasti. Jos sinä haluat jättää autosi huoltamatta, ei se tarkoita sitä että ko. menettelyllä saa takuun pysymään voimassa.

Kyllä se näin on! "Valohoidoista" sen verran, että oletan niillä tarkoitettavan huolto-ohjelmien "silmämääräisiä tarkastuksia"?! Joku voi tietysti tuumia, että ne ovat turhia ja ettei niiden takia kannata autoa huoltoon viedä. Helposti sitten kuitenkin ongelmatilanteessa käy niin, että todetaan ettei kyseistä kohdetta ole tarkastettu siten kuin huolto-ohjelmassa edellytetään = takuu jää kyllä siihen.

Yksi esimerkki tämän tapaisesti "melkein valohoidosta" voisi olla vaikkapa huoltoihin usein kuuluva vikakoodien luku. Moni kuvittelee, että se onnistuu tuosta vain..autoon kuin autoon, kunhan on piuha ja joku näyttöpääte käytössä. Käytin Kaimaania eräällä, suurehkoon kansainväliseen ja tunnettuun korjaamoketjuun kuuluvalla korjaamolla, joka mainostaa pystyvänsä huoltamaan kaikki merkit ja kaikki autot. Tarkoitus oli lähinnä mielenkiinnosta luetuttaa vikakoodit. Niin vain jäi noin 1/3 vikakoodeista heidän laitteillaan lukematta..ja kahdesta järjestelmän ilmoittamasta vikakoodista toinen jäi tunnistamattomaksi viaksi. Eli laite ilmoitti että vikakoodi on, mutta ei itse koodia tai mitään muutakaan, josta olisi voinut päätellä mistä on kysymys.
Jos tuo vikakoodien luku olisi ollut määräaikaishuollon yhteydessä ja myöhemmin ilmaantuisi takuuseen kuuluvia ongelmia, niin tuskin kannattaisi kovin kärkäästi väittää että huolto tehtiin huolto-ohjelman mukaisesti..koska ilmiselvästi ei tehty kun vikakoodeja jäi lukematta ja tunnistamatta.

Jos itse tekee autonsa määräaikaishuollot, niin melkeinpä uskallan sanoa että 99.99% varmuudella häviää oikeuskäsittelyn siitä, oliko huolto huolto-ohjelman mukainen..ellei sitten satu olemaan alalle koulutettu ja omistamaan kyseisen merkin huoltoon tarkoitetut työkalut ja elektroniikan ohjelmineen, jolloin voi olla pieni mahdollisuus selvitä voitollisesti.

skriko

#22
Kun täällä minä puhun aidasta ja jotkut aidan seipäästä, niin voisitteko vastata tähän. Mitä luulette arvon palstalaiset miksi kutsun joitakin toimenpiteitä valohoidoiksi. Voisin vaikka veikata, että jos teistä joku olisi nin ystävällinen ja viitsisi vastata niin ehkä tarkoitan valohoidolla eri asiaa kun te ajattelette. Tuossa Kärjen jutussa se jo tulikin. Siis. Mitä on valohoito?

skriko

#23
Lainaus käyttäjältä: Kärki - 17.11.11 - klo:22:46

Yksi esimerkki tämän tapaisesti "melkein valohoidosta" voisi olla vaikkapa huoltoihin usein kuuluva vikakoodien luku. Moni kuvittelee, että se onnistuu tuosta vain..autoon kuin autoon, kunhan on piuha ja joku näyttöpääte käytössä. Käytin Kaimaania eräällä, suurehkoon kansainväliseen ja tunnettuun korjaamoketjuun kuuluvalla korjaamolla, joka mainostaa pystyvänsä huoltamaan kaikki merkit ja kaikki autot. Tarkoitus oli lähinnä mielenkiinnosta luetuttaa vikakoodit. Niin vain jäi noin 1/3 vikakoodeista heidän laitteillaan lukematta..ja kahdesta järjestelmän ilmoittamasta vikakoodista toinen jäi tunnistamattomaksi viaksi. Eli laite ilmoitti että vikakoodi on, mutta ei itse koodia tai mitään muutakaan, josta olisi voinut päätellä mistä on kysymys.
Jos tuo vikakoodien luku olisi ollut määräaikaishuollon yhteydessä ja myöhemmin ilmaantuisi takuuseen kuuluvia ongelmia, niin tuskin kannattaisi kovin kärkäästi väittää että huolto tehtiin huolto-ohjelman mukaisesti..koska ilmiselvästi ei tehty kun vikakoodeja jäi lukematta ja tunnistamatta.


Ei kai niin hullua ole, joka vie autonsa sellaiseen paikkaan vikakoodin lukuun jossa kone tunnistaa vain osan koodeista. Eikä ainakaan niin hullua,  joka sen jälkeen kun koodeja ei pystytä tunnistamaan, ei tilaa heti aikaa liikkeeseen joka tunnistaa koodit, korjaa viat ja kuittaa koodit. Roccossa oli ekassa huollossa vikakoodi, häiriö airbagin toiminnassa. Poika poisti koodin ja sillä hyvä.
Pögötin huollossa oli vikakoodi jota kaverinin kone ei pystynyt tunnistamaan. Tilasin ajan Maanautoon ja tekivät uuden ecun päivityksen ja poistivät koodin (veloituksetta). Viimeksi oli Pögössä vikakood,i sekunnin ajan oli ollut häiriö pakokaasujen kierrätysjärjestelmässä. Kaverini koneeseen oli tullut uudet päivitykset ja hän pystyi nyt poistamaan vikakoodin. Olisi muuten katsastuksessa hylätty koodin vuoksi. Airbagkoodi ei aiheuta hylkäystä.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:23:33
Ei kai niin hullua ole, joka vie autonsa sellaiseen paikkaan vikakoodin lukuun jossa kone tunnistaa vain osan koodeista.

Oletko tosissasi?  ??? Mistä minä voin sen tietää onko jollain  huoltoja mainostavalla liikkeellä (siis muu kuin merkkihuolto) sellaiset laitteet ja tietotaidot, että niillä pystyy lukemaan kaikki virhekoodit? Jos huoltomies sanoo että pystyy, niin mistä minä tiedän valehteliko se vai ei? En ole koskaan haastanut ketään oikeuteen, eikä kukaan ole koskaan haastanut minua oikeuteen. Mitä olen tehnyt väärin?  ::)

Mielenkiintoinen keskustelu mutta enää ei olla pysytty topikissa, eli "huoltojen hinnat". Tämä paikka olisi hyvä jättää otsikon mukaiseen keskusteluun, jotta porukka näkee mitä Yetin huolto maksaa ja missä ja mitä sillä rahalla sai?

clacson

#25
Lainaus käyttäjältä: Kärki - 17.11.11 - klo:22:46
Jos itse tekee autonsa määräaikaishuollot, niin melkeinpä uskallan sanoa että 99.99% varmuudella häviää oikeuskäsittelyn siitä, oliko huolto huolto-ohjelman mukainen..ellei sitten satu olemaan alalle koulutettu ja omistamaan kyseisen merkin huoltoon tarkoitetut työkalut ja elektroniikan ohjelmineen, jolloin voi olla pieni mahdollisuus selvitä voitollisesti.
Niin ja henkilöllä on oikeus leimata huoltokirja sekä Skodan tapauksessa vielä leimata ajoturva. Jos näille ei laita mitään arvoa, niin se on autonomistajan oma päätös. Jos näille laittaa arvoa ja huollattaa kalliissa tai vielä kalliimmassa huoltoliikkeessä, niin sekin on auton omistajan ihan itse tekemä ratkaisu ja ihan omalla rahalla maksettu. Miksi joku vetää siitä herneet nenään?

Miksi siis itse käytän huoltoliikettä? Esim. siksi, että taajama-aluella rivitalon pihassa nyt sattuu olemaan hiukkasen vaikeata lähteä itse tekemään huoltoja. Vaikka taitoja olisikin tehdä osa hommista itse, niin ei vaan ole mahdollisuuksia. Enkä vapaa-aikana lähde kymmenien kilometrien päähän johonkin ti-halliin.

Miksen pese autoa itse? Valitettavasti kunnan ja asuntoyhtiön määräykset kieltävät sen. En ajatellut elää anarkiassa välittämättä kanssaihmisistä, joten säännöt ovat sääntöjä ja ne on hyväksynyt asuntoyhtiöön muuttamisen yhteydessä.

Niillä, jotka asuvat omakoti/maalaistalossa kaukana taajamista ja joilla on autotallit yms. elämä on autonkin omatoimisen hoidon suhteen helpompaa. Heitä nyt kuitenkin sattuu suomalaisista olemaan aika pieni vähemmistö.

Mitä nyt noita hintoja olen seurannut, niin olen antanut itseni ymmärtää, että 30000 km:n välien tehtävä huolto maksaa jotain 350 egee. Sen perusteella on omalta kohdalta hyvä päätellä, jotta kannattaako maksaa huoltosopparista 348 â,¬/vsi.

Tämmöinen perjantaiaamun vuodatus.  ::)
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

Asterion

Lainaus käyttäjältä: clacson - 18.11.11 - klo:06:52
Mitä nyt noita hintoja olen seurannut, niin olen antanut itseni ymmärtää, että 30000 km:n välien tehtävä huolto maksaa jotain 350 egee. Sen perusteella on omalta kohdalta hyvä päätellä, jotta kannattaako maksaa huoltosopparista 348 â,¬/vsi.

Kuka tarjoaa sopparia tuohon hintaan, tuollainen kiinnostaisi näillä huoltohinnoilla?  :)

tsiih

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:23:22
Kun täällä minä puhun aidasta ja jotkut aidan seipäästä, niin voisitteko vastata tähän. Mitä luulette arvon palstalaiset miksi kutsun joitakin toimenpiteitä valohoidoiksi. Voisin vaikka veikata, että jos teistä joku olisi nin ystävällinen ja viitsisi vastata niin ehkä tarkoitan valohoidolla eri asiaa kun te ajattelette. Tuossa Kärjen jutussa se jo tulikin. Siis. Mitä on valohoito?
Niin, mitä se on? Se on työtä, josta ei ole mitään perustetta maksaa rahaa tai työtä jolla korjataan enemmän asiakasta kuin autoa. Ilmansuodattimen vaihto Skodassa 30 tkm:n välein on valohoitoa.
Sitävastoin yleensä huolto-ohjelman mukaiset tarkistukset eivät ole valohoitoa, ne ovat ennalta ehkäisevää, oikeaa rahanarvoista työtä.

Sanokaa minulle mikä tahansa huoltotoimenpide jota kukin pitää valohoitona, niin minä kyllä selostan mitä saattaa seurata kun sitä ei tehdä. Niitä jälkiä täällä lähes päivittäin korjataan  :D
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: skriko - 17.11.11 - klo:23:33
Ei kai niin hullua ole, joka vie autonsa sellaiseen paikkaan vikakoodin lukuun jossa kone tunnistaa vain osan koodeista. Eikä ainakaan niin hullua,  joka sen jälkeen kun koodeja ei pystytä tunnistamaan, ei tilaa heti aikaa liikkeeseen joka tunnistaa koodit, korjaa viat ja kuittaa koodit. Roccossa oli ekassa huollossa vikakoodi, häiriö airbagin toiminnassa. Poika poisti koodin ja sillä hyvä.

Niin, ei varmasti olekaan - mutta kuten tuossa jo toinen keskustelijakin totesi: Jos korjaamo mainostaa tyyliin "kaikki merkit - kaikki mallit" niin asiakas voinee olettaa, että siellä kyetään myös lukemaan vikakoodit?!
Jottei nyt jää väärää käsitystä kuvaamastani tilanteesta, niin tarkennan asiaa hieman:
Korjaamoketju siis lupaa "kaikki merkit - kaikki mallit". Kun soitin ja kysyin asiaa, vastaus oli rehellinen "Voi olla, ettemme pysty lukemaan kaikki koodeja, tuo auto niin katsotaan.." Näin myös tehtiin ja todettiin, että kaikkia koodeja ei saatu esiin/ ei pystytty tulkitsemaan - ja homman hinta oli sen mukainen. Kaikki meni siis rehdisti, avoimesti ja oikein. Se ei kuitenkaan ollut jutun pointti. Pointti oli se, että jos tuossa korjaamossa määräaikaishuollattaa auton ja osa vikakoodeista jää lukematta - myöhemmin ilmenee vika/vaurio joka saattaisi olla takuukorjauksen paikka, niin voi hyvin olla, että takuu jää hyödyntämättä koska autoahan ei ole huollettu huolto-ohjelman mukaisesti vikakoodien tarkastuksen osalta.
En tunne asiaa tarkemmin, mutta koska huolto- ja korjaamotoiminta on käsittääkseni aika merkittävä osa merkkiorganisaatioiden liikevaihtoa ja kilpailu lienee melko kovaa, voinee olettaa että yhä enenevässä määrin kehitellään huoltotoimia jotka edellyttävät erikoistyökaluja ja/tai jotakin erityistä softaa diagnostiikka-/vast työkaluissa. Tällähän päästään helposti siihen, ettei ns yleiskorjaamot mitenkään pysty hankkimaan kaikkien merkkien erikoisvehkeitä ja sitten jääkin huolto-ohjelman mukaiset huollot osittain tekemättä - joka taas ohjaa takuunalaisen auton omistajan merkkihuoltoon.

savolaiskollega

Siinä vaiheessa kun en raaski huollattaa takuunalaista autoa valtuutetussa huollossa, lopetan autoilun kokonaan. Bussilla tulee vielä halvemmaksi.... ;)

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy