Huoltaminen/voiko huollossa jättää osan toimenpiteistä tekemättä

Aloittaja skriko, 17.11.11 - klo:17:15

« edellinen - seuraava »

mabe

Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.11.11 - klo:14:03
Sanokaa minulle mikä tahansa huoltotoimenpide jota kukin pitää valohoitona, niin minä kyllä selostan mitä saattaa seurata kun sitä ei tehdä. Niitä jälkiä täällä lähes päivittäin korjataan  :D

Ainoita tuohon liittyviä on: Pissapojan täyttö, rengaspaineiden sekä polttimoiden tarkastus ja sulkien vaihto. Nuo osaan ja teen itse. Rengaspainetarkistusta en ole kieltänyt mutta muut olen sanonut hoitavani itse. Ei ole vaikuttanut liikkumisturvan leimaan.

Toki nuo mainitut pitää huolto-ohjelmassa tarkistaa sillä on autoilijoita jotka eivät tuota tee/halua tehdä. Pyynnöstä olen nuo saanut jätettyä kyllä oman autoni huollon ulkopuolelle.

Kärki

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 18.11.11 - klo:14:52
Siinä vaiheessa kun en raaski huollattaa takuunalaista autoa valtuutetussa huollossa, lopetan autoilun kokonaan. Bussilla tulee vielä halvemmaksi.... ;)

Varsinkin kun se huollattaminen ei automaattisesti tule juurikaan sen halvemmaksi..
Olen viimeksi Mersuja huollattanut muualla kuin merkkihuollossa. Silloin käytin Mersua Autoasi- ketjun korjaamolla, sekä myös Bosch Car Service korjaamolla. Kummassakaan paikassa ei syntynyt mainittavaa säästöä verrattuna Mersun korjaamoon verrattuna. Ainoa syy, minkä näen järkeväksi käyttää Mersun tapauksessa jompaakumpaa noista Mersu-korjaamon sijaa olisi se, että niiden sijainti olisi parempi kuin Mersukorjaamon. Jos Autoasi- tai Bosch-korjaamo on naapurissasi ja Mersukorjaamo 50km:n päässä niin siinä tapauksessa - jos taas sijainnissa ei ole merkittävää eroa niin en näe syytä olla viemättä Mersukorjaamolle.
Ylipäätään merkkihuoltojen kalleus verrattuna noihin muihin korjaamoihin alkaa olemaan aika suhteellista. Harvoin siitä mitään merkittävää säästöä taitaa enää syntyä?!

skriko

#32
Lainaus käyttäjältä: tsiih - 18.11.11 - klo:14:03
Niin, mitä se on? Se on työtä, josta ei ole mitään perustetta maksaa rahaa tai työtä jolla korjataan enemmän asiakasta kuin autoa. Ilmansuodattimen vaihto Skodassa 30 tkm:n välein on valohoitoa.
Sitävastoin yleensä huolto-ohjelman mukaiset tarkistukset eivät ole valohoitoa, ne ovat ennalta ehkäisevää, oikeaa rahanarvoista työtä.


Kiitos Tsiih että vastasit, niin tuli todiste, että sinun lisäksesi ei varmaan sitten moni muukaan tiedä mitä sanalla valohoito tarkoitetaan. Se ei todellakaan ole esim, jarrunesteen, akun, renkaiden yms. tarkastus. Se on juuri sitä mitä sana tarkoittaa, siis valohoitoa. Eihän Tsiihkään tarkistele ja huolla autoja pelkän valon avulla, siihen tarvitaan koneita,työkaluja, ja käsiä.
Tätä siis on valohoito: Asiakas vie auton huoltooon, missä olisi tarkoitus tehdä määräaikaishuolto ohjekirjan mukaan. Suuri osa huoltajista vaihtaa kyllä tulpat, suodattimet ja öljyn. Sitten lähdetään kahville ja auto jää valohoitoon. Siis auto makaa kirkkaassa valossa ja huoltohenkilö on kahvilla. Kuitenkin tuo valo huoltaa auton itsekseen. Huoltokirjaan rastitetaan, etä on tarkistettu kaikki ne kohdat mitä huolto-ohjelmassa on, kuitenkaan asentaja ei ole niitä tehnyt. Jos kerran ruksit vedetään ja asentaja ei niitä kuitenkaan tee, sitten se valo on ne huolllot tehnyt. En tarkoita sinua Tsiih, mutta näistäkin tekemättömättömistä töistä voisin kirjoittaa sen kirjan. Auton renkaanpaikkauspullon päivämäärä on tarkistettu ja ruksittu huoltokirjaan, vaikka pullon tilalla on limsapullo, ohjaustehostajan nesteet on tarkistettu ja täytetty ylärajaan ja kuitenkaan tikku ei kastu, ovien saranoiden kiinnitykset tarkistettu ja kiristetty ja kuitenkin huollon jälkeen voi pyörittää ruuveja käsin. Tämä on sitä valohoitoa. Itse teen aina omat työni ja laskutan niistä, joten en ole valmis maksamaan missään enkä kenellekään tekemättömistä töistä, siis valohoidosta.

Kärki

Ymmärrän termin "valohoito" samalla tavalla kuin Skriko.
On mitä ilmeisimmin faktaa, että valohoitoa tehdään huolloissa - se onkin sitten enemmän tai vähemmän "mutu:a" kuinka paljon sitä tehdään. Todennäköisesti sitä on mahdotonta edes sanoa kuinka paljon sitä tapahtuu - mutta varmaa on, että sitä tapahtuu. Uskoisin myös, että useimmilla meistä on omiakin havaintoja "valohoidosta" omien autojemme kohdalla. Minulla ainakin on. Omista kokemuksista räikein on jo jokusen vuoden takaa, mutta kerron sen nyt tässä:
Autoni oli määräaikaishuollossa asianmukaiseen aikaan merkin omassa huollossa. Ruksit oli laitettu huolellisesti paikoilleen, eli kaikki oli tarkistettu mitä oli pitänytkin, jarrulevyt ja palat siinä muiden kohteiden ohessa. Olin ajellut huollon jälkeen sellaiset 2000-3000km kun jarrupalojen kuluneisuudesta ja vaihtotarpeesta kertova valo syttyi mittaristoon.
Hyvin oli siis tarkastukset tehty! Asiakas kai voinee olettaa, että kun auto käy huollossa, kestää se kuluvien osien osalta normaalissa käytössä seuraavaan huoltoon, tässä tapauksessa siis 2v tai 30tkm?! No, jarrupalat kestivät siis sen 3000km normaalia tieliikennekäyttöä huollon jälkeen..
Oli tainnut jäädä huollon pojilta jarrupalat katsomatta huollossa... No, tulivat kyllä sitten hinnassa kohtuullisesti vastaan kun ne palat 2vkoa huollon jälkeen vaihdettiin.

VAG!

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 18.11.11 - klo:16:28
On mitä ilmeisimmin faktaa, että valohoitoa tehdään huolloissa - se onkin sitten enemmän tai vähemmän "mutu:a" kuinka paljon sitä tehdään.

Tekniikan Maailmahan on tehnyt näitä huoltotestejä ja yleisesti ottaen aika lohdutonta luettavaahan ne ovat. Kyllä siellä on 9/10:stä korjaamosta oikein suunnatut valot katossa. Toisilla tehokkaat kvartsit ja toisilla vähän himmeämmät hehkut.

Aika legendaarinen oli muistaakseni Alfan huolto missä kaikkia tulppia ei oltu vaihdettu ja perusteluna moiselle puutteelle oli se, että ne kaksi vaihtamatta jäänyttä tulppaa oli niin hankalassa paikassa ;D Ja Type-R:stäkin oli kytkinvaijeri voideltu, kun asiakas "valitti", että kytkin tuntuu oudolta. Sinänsä mielenkiintoista, että miten se vaijeri on voitu voidella, kun autossa ei sellaista ole. Itse vikaa ei luonnollisesti oltu korjattu.

Mutta jos autohuollot on mennyt huonosti, niin prätkähuoltojen testit ovatkin sitten olleet erittäin surullista luettavaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 18.11.11 - klo:15:55
Varsinkin kun se huollattaminen ei automaattisesti tule juurikaan sen halvemmaksi..

Edellisen Ocun huoltoa kilpailutin merkkihuolto vs Autoasi, tarkkoja hintoja en enään muista mutta Autoasi oli muutaman kympin kalliimpi.
Lisäksi huollossa kävi vielä niin että öljypohjasta tuli kierteet ulos ropun mukana ja korjaus olisi maksanut 70â,¬, syyksi kertoivat liiallisen kiristämisen edellisellä kerralla, totesin vain heidän aukoneen sitä viimeksi joten merkkihuolto otti sen kontolleen. Autoasi huollossa olisin maksanut tuonkin itse, joten jotain hyötyä on siitä uskollisuudesta liikettäkin kohtaan, olipa se sitten merkkikorjaamo tai joku "tarvikeliike".

Mitä taas tulee skrikon maintsemaan valohoitoon=tekemättä jätettyihin töihin, niin ainakin Helkama tekee huolloille pistokokeita, eli jonkun asiakkaan autoon tehdään "vikoja" ja työn tulokset tarkistetaan huollon jälkeen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

VAG!

Lainaus käyttäjältä: savolaiskollega - 18.11.11 - klo:14:52
Siinä vaiheessa kun en raaski huollattaa takuunalaista autoa valtuutetussa huollossa, lopetan autoilun kokonaan.

Näin täälläkin. Ensimmäiset huollot ovat kuitenkin varsin edullisia, joten säästöt olisivat alle satkun luokkaa per huolto. Näin pienen lisähinnan olen valmis maksamaan siitä hyvästä, että ei tarvitse alkaa kenenkään kanssa vääntämään tehdyistä huolloista, jos joku paikka pettää.

Isommat huollot takuun jälkeen onkin sitten aivan eri asia, kun silloin hintahaitari leviää jo varsin isoksi.

dosetti

Erikoinen viestiketju tämä. Ilmeisesti katkottu jostain aiemmasta/aihe vaihtunut välissä. Itse kommentoin sen verran, että valohoidoksi koen myös ajan, jolloin autolle ei tehdä mitään - syystä tai toisesta. Esimerkiksi auto seisoo klo 16.00-07.00 välisen ajan pihalla tai korjaamohallissa, ja tänä aikana itselläni voisi olla aikaa tehdä asialle jotain. Tai sitten pitää odotella jotain osaa saapuvaksi ja auto seisoo hallissa/pihalla "valohoidossa" eli autolle ei tapahdu mitään, vaikka korjaamolla onkin.

Itsellänikin huonoja kokemuksia merkkihuollosta, lähinnä koskien asennustyön huolellisuutta ja työnjohdon tekemää lopputarkastusta. Olisin valmis viemään kohtuuhintaiseen merkkihuoltoon, jos olisin varma asentajan/työnjohtajan huolellisuudesta työtä tehdessään. Olisin valmis jopa makuuttamaan autoa illan ja yön.

Minusta valohoitoa on myös se aika, jonka auto on valmiina huollossa, mutta asiakas ei pääse hakemaan sitä. Sen kääntää helposti liikkeen syyksi, valohoidoksi, (=vaiva kun auto ei ole kotipihassa vaan siellä korjaamolla eikä pääse hakemaan sitä), jos tulee vastoinkäymisiä - kuten tuota asentajan/työnjohtajan välinpitämättömyyttä.

skriko

Näitä asioita juuri tarkoitin. Jos ihminen ei ole ihan "kädetön" hän voi itse tarkistaa huolto-ohjelmaan kuuluvia kohteita esim. akku, autom. vaihteiston, ohjaus teh. ja moottorin öljyt, pissapojan nesteet,  kytkin- ja jarrunesteet, pakkasnesteet, jarrupalojen ja renkaiden kuluneisuus, öljyvuodot (autotalli auttaa). En itsekään vaihda koskaan öljyjä, suodattimia, tulppia yms. En osaa, en halua, ei ole hyviä tiloja. Aina auton huoltoon viedessäni olen jutellut hieman asentajan kanssa ja saanut hänet vakuuttuneeksi että teen itse työt jotka heillä jäisivät valohoidon asteelle. Aina tulee leima kirjaan oli sitten tuttu tai tuntematon Laakkonen tai Möttönen. Renkaiden vaihdon yhteydessä voi tehdä osan töistä ja muut tarkistuksest esim. keväisin ja syksyisin. Kun itse tekee tulee tehtyä tarkasti ja varmasti, sekä 4 kertaa siinä missä huollossa kerran kahdessa vuodessa ( siis jos silloinkaan) . Tietysti jos ihminen on niin kädetön tai ei halua tehdä tiettyjä asioita itse ja luottaa että ne tulee tehtyä, niin oma valinta. Sittenhän maksaa kiltisti 350â,¬ suurinpiirtein pelkästä öljynvaihdosta. Täällä kun aina vaahdotaan siitä liikkumisturvasta niin taitaa kyllä jokaisella vakuutusyhtiöllä olla kaskossa vastaava.

tn62634

Huollossa kannattaa myös tingata, jos ei ole valmis maksamaan täyttä hintaa.

Karvis

Lainaus käyttäjältä: tn62634 - 18.11.11 - klo:18:07
Huollossa kannattaa myös tingata, jos ei ole valmis maksamaan täyttä hintaa.

Ilman muuta, ensimmäisenä annettu hinta on harvoin se lopullinen.
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

tn62634

Lisäksi erään kerran eräässä merkkihuollossa jo tingatun hinnan lisäksi sain mojovan lisäalennuksen, kun ojensin huoltomyyjälle autoa noutaessani tuliaisen ruskeassa paperipussissa... :)

Wekotin

VW-Center Turku pärjäsi TM:n testissä parhaana. Olenkin todennut ko. pajan ihan kelpopajaksi. Hintaa on, mutta oikean huoltoneuvojan löydyttyä en kyllä muualle vie. Taidampa tehdä huollon pojille pikku källin kun auto menee piakkoin 90tkm huoltoon + dsg:n vaihtoon. Teen samanlaisia pikku jekkuja pitkin autoa ja katson kuinka hyvin ne korjataan ja ilmoitetaan asiakkaalle. Toivottavasti eivät lue tätä sivustoa. Voivat tunnistaa tapauksen.

skriko

Lainaus käyttäjältä: Karvis - 18.11.11 - klo:18:10
Ilman muuta, ensimmäisenä annettu hinta on harvoin se lopullinen.

Itse maksoin merkkiliikkeessä tehdyn long life huollon hinnan hymyssä suin. En oikein kehdannut 4:stä kympistä tingata olis tullut pian potku persuksiin ja sanottu, että huolla itse autosi seuraavalla kerralla. ;)

Kärki

Kyllähän varmasti useimmat meistä tekevät noita "silmämääräisiä tarkistuksia" autolleen lähes päivittäin ja esimerkiksi juuri renkaanvaihdon yhteydessä kaksi kertaa vuodessa hieman perusteellisemminkin.
En kuitenkaan ole nähnyt oikein tarpeelliseksi tai edes välttämättä järkevästi sitten autoa huoltoon viedessäni listaamaan työn vastaanotossa mitä autostani ei tule tarkastaa koska olen sen jo tarkastanut. Sen olen kylläkin tehnyt, että olen huoltoon autoa viedessäni kertonut, että olen havainnut seuraavat asiat, jotka on korjattava/ tarkastettava onko korjaamistarvetta. Näin toimien ei ainakaan näihin havaitsemiini kohtiin ole tehty valohoitoa, vaan ne on oikeasti tarkastettu ja korjattu/ todettu ettei ole korjaustarvetta.
Näen tämän parhaaksi tavaksi, koska minä en ole alan ammattilainen, ainoastaan harrastuneisuutta tunteva amatööri..enkä siksi katso olevani pätevä arvioimaan kovinkaan montaa tarkastuskohtaa riittävällä ammattitaidolla. Siksi tyydyn vain kertomaan omista havainnoistani ja sillä ikäänkuin muistuttaa huoltoa, että nuo asiat olen jo noteerannut ja odotan, että huoltokin ne noteeraa.
Pissapojat ym. jutut olen hoitanut siten, että täytän ne itse valmiiksi, joten huollon ei niistä sitten tarvitse laskuttaakaan, eikä ole laskutettukaan koskaan.

dosetti

Lainaus käyttäjältä: Wekotin - 18.11.11 - klo:18:17
VW-Center Turku pärjäsi TM:n testissä parhaana. Olenkin todennut ko. pajan ihan kelpopajaksi. Hintaa on, mutta oikean huoltoneuvojan löydyttyä en kyllä muualle vie. Taidampa tehdä huollon pojille pikku källin kun auto menee piakkoin 90tkm huoltoon + dsg:n vaihtoon. Teen samanlaisia pikku jekkuja pitkin autoa ja katson kuinka hyvin ne korjataan ja ilmoitetaan asiakkaalle. Toivottavasti eivät lue tätä sivustoa. Voivat tunnistaa tapauksen.
Ja sitten joudut maksamaan kaikista jekuista jos ne huomaa kaikki :)

skriko

Lainaus käyttäjältä: Kärki - 18.11.11 - klo:18:22
Kyllähän varmasti useimmat meistä tekevät noita "silmämääräisiä tarkistuksia" autolleen lähes päivittäin ja esimerkiksi juuri renkaanvaihdon yhteydessä kaksi kertaa vuodessa hieman perusteellisemminkin.
En kuitenkaan ole nähnyt oikein tarpeelliseksi tai edes välttämättä järkevästi sitten autoa huoltoon viedessäni listaamaan työn vastaanotossa mitä autostani ei tule tarkastaa koska olen sen jo tarkastanut. Sen olen kylläkin tehnyt, että olen huoltoon autoa viedessäni kertonut, että olen havainnut seuraavat asiat, jotka on korjattava/ tarkastettava onko korjaamistarvetta. Näin toimien ei ainakaan näihin havaitsemiini kohtiin ole tehty valohoitoa, vaan ne on oikeasti tarkastettu ja korjattu/ todettu ettei ole korjaustarvetta.
Näen tämän parhaaksi tavaksi, koska minä en ole alan ammattilainen, ainoastaan harrastuneisuutta tunteva amatööri..enkä siksi katso olevani pätevä arvioimaan kovinkaan montaa tarkastuskohtaa riittävällä ammattitaidolla. Siksi tyydyn vain kertomaan omista havainnoistani ja sillä ikäänkuin muistuttaa huoltoa, että nuo asiat olen jo noteerannut ja odotan, että huoltokin ne noteeraa.
Pissapojat ym. jutut olen hoitanut siten, että täytän ne itse valmiiksi, joten huollon ei niistä sitten tarvitse laskuttaakaan, eikä ole laskutettukaan koskaan.

En itsekkään kerro mitä ei tarvitse tehdä, vaan sen mitä tarvitsee. Esim. Roccon long life huollossa (eka huolto) pyysin vaihtamaan tuomani öljyt, suodattimen ja propun, nollaamaan koneen,tarkistamaan vikakoodit ja korjaamaan mahdollisest viat ja kuittaamaan koodit. Moottoripyörää taas kun (ennen) vein huoltoon siellä oli aina sanottava, älä koske kytkimeen tai jarrujen säätöihin, älä rasvaa mitään, älä koske jousituksen säätöihin. Nyt on onneksi oma huoltomies joka tietää mitä täytyy tehdä, eikä tarvitse pelätä että menee koskemaan jousien yms. säätöihin jotka olen suurella vaivalla aina uuden pyörän ostaessani  säätänyt painoni ja mieltymyksieni mukaisesti.

savolaiskollega

Lainaus käyttäjältä: skriko - 18.11.11 - klo:18:21
Itse maksoin merkkiliikkeessä tehdyn long life huollon hinnan hymyssä suin. En oikein kehdannut 4:stä kympistä tingata olis tullut pian potku persuksiin ja sanottu, että huolla itse autosi seuraavalla kerralla. ;)


???

clacson

#48
Lainaus käyttäjältä: Asterion - 18.11.11 - klo:09:01
Kuka tarjoaa sopparia tuohon hintaan, tuollainen kiinnostaisi näillä huoltohinnoilla?  :)
Skoda http://www.veho.fi/fi/SiteCollectionDocuments/Pdf/huolenpitosopimushinnasto_skoda.pdf

Tiedä sitten johtuuko sopparista, niin joka kerta on huollossa pissapojan säiliö täytetty, kuten joka kerta kaikki rikkinäiset lamput vaihdettu (vaikka en niistä ole maininnut), jne. Jossain vaiheessa oli pirssi, jossa lähes koko etupää piti purkaa, kun ajovalot poksahti. Eipä tarvinnut koskaan puolipimeänä tien päällä ajaa.
Jonkun harrastuksena on huoltaa itse ja työllistää itsensä, jonkun harrastuksena on teettää merkkihuollossa ja samalla työllistää muita. Kuten nimim. Savolaiskollega totesi, niin myös meikäläinen lopettaa autoilun siinä vaiheessa, kun ei ole varaa autoa merkkihuollossa huollattaa. Taitaapi tuo huolto olla vuosikuluista siihen edullisempaan päähän kuuluvia.
Vasta suorakoipisten valtakunnassa opin varmaan pitämään suuni pienemmällä, silloin lienee kyllä hiukka myöhäistä.

skriko

Lainaus käyttäjältä: clacson - 19.11.11 - klo:16:06
Skoda http://www.veho.fi/fi/SiteCollectionDocuments/Pdf/huolenpitosopimushinnasto_skoda.pdf

Savolaiskollega totesi, niin myös meikäläinen lopettaa autoilun siinä vaiheessa, kun ei ole varaa autoa merkkihuollossa huollattaa. Taitaapi tuo huolto olla vuosikuluista siihen edullisempaan päähän kuuluvia.

Kaverini sanoi kun kerroin vaihtaneeni renkaat ettei hän viitsisi kahden kympin takia vaihtaa itse renkaita. Kuitenkin hän pesee autonsa itse 15â,¬:n takia. Minäkin lopetan renkaidenvaihdon ja vien rengashotelliin siinä vaiheessa kun löydän rengashotellin jossa renkaat vaihdetaan yhtä hyvin kuin mitä itse sen teen. Pesijä löytyi jo 15 vuotta sitten.

vws

Yeti kaipaa taas huoltoon. Edellinen huolto tehty 9/2013 ja silloin kilsoja oli kertynyt 22 tkm.

Nyt kasassa 39 tkm ja ajotietsikka pyytää huollattamaan. Edellisessä Golf V variant 1.4 TSI huoltoväli oli aika tarkkaan 2V/300 tkm. Nykyinen 1.2TSI riittää alle 18 tkm.
Octavia LB 1.0 Style 2019
ex: Touran 1.4 TSi 2016, Octavia Combi 1.6 TDi 4x4 Elegance 2015, Yeti 1.2 TSi Experience 2012, Golf Variant 1.4 TSi Comfortline 2009

vwmies

Lainaus käyttäjältä: clacson - 19.11.11 - klo:16:06
Jonkun harrastuksena on huoltaa itse ja työllistää itsensä, jonkun harrastuksena on teettää merkkihuollossa ja samalla työllistää muita. Kuten nimim. Savolaiskollega totesi, niin myös meikäläinen lopettaa autoilun siinä vaiheessa, kun ei ole varaa autoa merkkihuollossa huollattaa. Taitaapi tuo huolto olla vuosikuluista siihen edullisempaan päähän kuuluvia.

Uudemmissa autoissa arvonalenema ja vakuutus ml. kasko ovat ihan eri sarjassa. Toki menoveden kulutuskin maksaa, ja vanhemmissa autoissa se onkin suurin kuluerä - jos välttyy kalleimmilta vaihteisto- ja moottoriremonteilta. Ainakin suuremmat autolehdet laskevat käyttötesteissä  kulut lajeittain   hyvinkin tarkasti. :o
Yritetään pärjätä.

Golfauto

Persaukiset taas ostaneet liian hienoja autoja kun ei ole varaa huoltaa. Se kannattaisi miettiä ennen ostoa. Tosin merkkihuollon välttelyä puollan siltäosin, että ei ole kehumista ollut laadussa. Tosin en ole löytänyt minkään hintaista huoltoa, joka olisi pätevä. Otsikkoon vastatakseni, niin huolto ainakin osaa jättää osan toimenpiteistä tekemättä ja soittopyyntöihin ei vastailla (positiivisena mainittakoon, että laskutus on muistanut kyllä kaikki toimenpiteet virheettä).

gunman

Olen minä persaukinen, kun kerran valtaosin käytetyillä romuilla ajelen. :)
Mutta, huollan aina oman ja emännän auton itse. Ainakin niin pitkälle kun taidot riittää.
(Ja aika pitkälle niillä olen kuitenkin pärjännyt, ihan moottorin, vaihdelaatikon vaihdoista jakopääremppoihin.)

Itselle se on myös eräänlainen harrastus, josta saa mielihyvää onnistumisen kautta.

Kukin taaplaa tyylillään :D
Kulkineeni:
Nykyiset: Seat Ateca 2.0 TDI DSG 4Drive -17
Fiat Knaus Suntraveller -00
Exät:
VW Tiguan 2.0 TDI DSG 4Motion -12
VW Tiguan 2.0 TDI A 4Motion -08, Kia Sportage 2.0 CRDI A 4x4 -05, Skoda Octavia combi 1.9 TDI A -03, Seat Cordoba vario 1.9 TDI -00, Seat Toledo 1.9 TDI -98, Nissan Primera 1.6 -94, Peugeot 405 1.9 -90, Saab 96 1.5 -79, Bmw 316 1.6 -78

Eka Golf

Minulla unohtuu usein saranoiden voitelu, alustan tarkistus, vikakoodien luku ja koeajo!  8)

pomo

Siksi se kannattaa kattoa missä auton huoltaa, ei maksa valohoidosta! Aika monelta kylältä löytyy nykyään jo vaihtoehtoja merkkihuolloillekin!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy