Pyyhkijät vaihdettiin, raidat jäi samaan kohtaan

Aloittaja TimTsi, 04.12.16 - klo:18:29

« edellinen - seuraava »

TimTsi

Vaihdatin merkkiliikkeessä Yetiin noin vuosi sitten määräaikaishuollon yhteydessä uuden sulat pyyhkijöihin, koska apumiehen sulka teki noin 10cm ulkoreunastaan 30-40mm leveää raitaa lasiin, siis pyyhki huonosti.
Huolto tehtiin hyvässä kelissä ja muutaman päivän ajon jälkeen alkoi hirveä kurakeli ja uusi sulka teki samaa raitaa täsmälleen samaan kohtaan.
Ensimmäisenä tuli mieleen kysyä vaihdettiinko sulat oikeasti ja kuulemma vaihdettiin, joten on jäänyt kalvamaan mikä tuon tilanteen on voinut aiheuttaa. Vanha sulka pyyhki huonosti viikkoja ja uusi sulka samoin. Nyt tilanne on tasaantunut, eli sulka toimii kuten käytetty ja ehjä tuote nyt kuuluukin toimia. Tuulilasin ulkopinnassa en havainnut mitään mikä tilanteen olisi voinut aiheuttaa. Lasi puhdistettiin erittäin hyvin. Sulkia tutkimalla en voinut sanoa ovatko ne käytetyt vai uudet, mutta eivät vaikuttaneet mitenkään uudenkarheilta. Mietin vaihtoivatko pelkät kumit ja runko jäi kieroksi vai voiko pyyhkijän varsi väsyä? Mitä sanoo raati tähän?


-karppa-

Eipä olisi ensimmäinen kerta milloin huollossa veloitettu jostain ja jätetty tekemättä. Ainakin itsellä motonet vaihtoi suosiolla kaksi kertaa valeon pyyhkijät uusin, kun rupesivat suttaamaan viikon käytön jälkeen. Sen jälkeen vaihdoin 10 vuoden valeo ajan jälkeen takaisin bosch:n ja ne toimii vuoden huoletta.

Yhdestä autosta viime viikolla korjattiin pyyhkijät, kun varsi oli kääntynyt. Pihdeillä väännettiin siten, että itse pyyhkijä otti suoraan lasiin. Vika korjaantui, mutta en usko että tuosta on kyse. Joskus alkuperäisetkin pyyhkijät ovat voineet seisoa pitkään hyllyssä jolloin muovi on kerinnyt kovettua eikä tulos ole yhtä hyvä, kuin "tuoreella" pyyhkijällä. Tosin sinullahan on ollut ongelmaa muutenkin tuon tuulilasin kanssa eikä tiedä mitä siinä lasin pinnalla on.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

BobSmith

Vika voi olla siinä jousessa, joka kiristää pyyhkijää tuulilasia vasten. Liian pieni jousivoima ei jaksa painaa sulkaa tarpeeksi voimakkaasti lasiin.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 04.12.16 - klo:19:37
  Joskus alkuperäisetkin pyyhkijät ovat voineet seisoa pitkään hyllyssä jolloin muovi on kerinnyt kovettua eikä tulos ole yhtä hyvä, kuin "tuoreella" pyyhkijällä. Tosin sinullahan on ollut ongelmaa muutenkin tuon tuulilasin kanssa eikä tiedä mitä siinä lasin pinnalla on.

Tuli myös mieleen, että olisiko vanhaa tavaraa ja pyyhkijöiden paketti sellainen, että se kuluu tuosta kohtaa kuljetuksessa tai laatu muuten huono, eli koko erä samasta kohtaa lytyssä. Lasi tutkittiin juuri siksi, että siinä oli aiemmin maalia ja itse mietin samaa syytä raitaan, mutta uudella sulalla ongelma olisi silloin korjaantunut. Nyt se jatkui.

Lainaus käyttäjältä: BobSmith - 04.12.16 - klo:20:47
Vika voi olla siinä jousessa, joka kiristää pyyhkijää tuulilasia vasten. Liian pieni jousivoima ei jaksa painaa sulkaa tarpeeksi voimakkaasti lasiin.

Tämä kävi mielessä myös. Kuitenkin talviaika kyseessä. Materiaalit kovettuu ja voimaa tarvitaan lisää. Mutta... silloin luulisi jollain muullakin olevan sama ongelma.

b1mpo

Yleensä, jos samaan kohtaan tulee rantua, niin lasissa on kraateri, joka leikkaa pyhkijästä palan pois. Järkevää on kraaterinen lasi vaihtaa uuteen.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

qwe

Maalipilkullinen lasi tuskin pyyhkijöillä  puhdistuu?
Golf 4-motion
Tiguan 4-motion ex.
Q5

Patomursu

Pesun yhteydessä hyvä myös pestä sulat, ovat nimittäin aika likaiset ja kumissa kovettunutta *askaa. Octaviassa kesti minulla sulat 50 tkm. Olivat autossa jo kun sen ostin enkä tiedä paljon niillä oli pyyhitty ennen minulle tuloa. Samoilla sulilla meni auto vaihdossakin.  :)
Kahta en vaihda, merkkiä ja vaihdetta.

kerkko

Lainaus käyttäjältä: Patomursu - 05.12.16 - klo:07:54
Pesun yhteydessä hyvä myös pestä sulat, ovat nimittäin aika likaiset ja kumissa kovettunutta *askaa. Octaviassa kesti minulla sulat 50 tkm. Olivat autossa jo kun sen ostin enkä tiedä paljon niillä oli pyyhitty ennen minulle tuloa. Samoilla sulilla meni auto vaihdossakin.  :)

Jees, sulat kestävät kun niitä hoitaa. Eli pesee pesunnyhteydessä. Edellisillä tehtaalla laitetuilla sulilla ajelin 120 000. Pyyhkivät vielä hyvin, toisesta repesi sulka. Samanlaiset huollon yhteydessä tilalle.

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.12.16 - klo:05:51
Yleensä, jos samaan kohtaan tulee rantua, niin lasissa on kraateri, joka leikkaa pyhkijästä palan pois. Järkevää on kraaterinen lasi vaihtaa uuteen.

Kraateria tuskin on, kun nyt lasi puhdistuu normaalisti. Vuosi sitten oli joku vaiva, joka pysyi sulkien vaihdosta huolimatta, ja ihan samassa kohtaa.


Lainaus käyttäjältä: qwe - 05.12.16 - klo:07:47
Maalipilkullinen lasi tuskin pyyhkijöillä  puhdistuu?

Maali- tai lakkasumun korkeus on mikrometrin osia (puhdistettuna, niiden jäämien korkeus) ja se voi kuluttaa sulkia nopeammin, mutta lasissa on muitakin epätasaisuuksia, kuten kiveniskemiä, jotka kuluttavat pyyhkijöitä vielä nopeammin.
Karhea maalisumu on eri asiaa ja tässä onkin ollut ongelma, kun oman auton ikkunoissa ei tunnu sormeen mitään karheutta, niin törmää väitteisiin, ettei siinä silloin mitään sumua olekaan. Valoa vasten sitten näkee kaikenlaista kuviota, mutta en usko tuon vaikuttavan pyyhkijöihin tuon taivaallista...

Mitenkäs se, kun liikenteessä saattaa lentää kaikenlaista rasvaa/jarrunestettä tms vaikka ohi ajavista rekoista ja jos lasiin jää ja leviää jotain kemikaalia, joka pysyy siinä pesuaineista huolimatta viikkoja, niin voisiko tämä olla syynä raitoihin?

b1mpo

#9
Kiven tai nastan isku jättää teräviä kraatereita lasiin, jotka leikkaa pienen jäljen pyyhkijään. Kannattaa kynnellä kokeilla kiveniskuista, kuinka teräviä ne on. Silmämääräisesti ei välttämättä huomaa.
Ps. Uudet sulat toimivat hetken aikaa kyllä. Kraatereita voi täyttää lasin korjauksessa tai vaihtaa uusi lasi.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

TimTsi

Lainaus käyttäjältä: b1mpo - 05.12.16 - klo:10:43
Kiven tai nastan isku jättää teräviä kraatereita lasiin, jotka leikkaa pienen jäljen pyyhkijään. Kannattaa kynnellä kokeilla kiveniskuista, kuinka teräviä ne on. Silmämääräisesti ei välttämättä huomaa.
Ps. Uudet sulat toimivat hetken aikaa kyllä. Kraatereita voi täyttää lasin korjauksessa tai vaihtaa uusi lasi.

OK, pitää vielä tutkia paremmin, mutta nyt tosiaan uudet sulat teki heti samaa raitaa, eli ne ei ehtineet mennä piloille, vaan lasissa tai mekaniikassa oli joku vika, ellei sitten sulissa ollut joku tuntematon ominaisuus, joka teettää jäykkänä raitaa samaan kohtaan?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy