1.4 TSI 90kW BMY - Voiko viallinen turbo aiheuttaa reippaan öljynkulutuksen?

Aloittaja stööbeli, 10.08.16 - klo:09:31

« edellinen - seuraava »

stööbeli

VW Golf Variant 1.4 TSI DSG Sportline, 2008 alkoi syömään reippaasti öljyä n. 198tkm ja autolla on nyt ajettu n. 205tkm.

Näissä koneissa on ollut ongelmia myös öljynkulutuksen suhteen, pitäisikö tällaisen ongelman olla heti uudesta asti vai voiko se alkaa vasta 200tkm jälkeen?

Autossa on viallinen turbo ja minun pitäisi varata aika huoltoon, mietin vain onko järkevää maksaa turbon korjaamisesta yli 1500â,¬ jos vikaa on myös sylinterissä/männissä.

Eli voiko viallinen turbo aiheuttaa suuren öljynkulutuksen?

Auto savuttaa myös valkoista savua jatkuvasti todella paljon, mutta tämän epäilen liittyvän vialliseen lambda-anturiin.

Onko ideoita?

Jultsu

Ei mitenkään tavatonta että öljyä falskaa ahtimen kautta joko imuilman joukkoon tai sitten suoraan pakokaasujen mukana putkesta ulos.
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

Octavia4x4

Valkoinen savu on perinteisesti merkinnyt jäähdytysnesteen kulkeutumiseen sylinteriin. Viekö tämä yksilö nestettä, tai pääseekö öljyt ja nesteet sekaisin / tekeekö painetta (siis ylimääräistä) jäähdytysjärejestelmään?
1500â,¬ turbosta.. Hmm, kannattaa kysellä muualtakin.  ???

BMY on 103 kW kaksoisahdettu (ruuviahdin+turbo) moottori. 90 kW moottorissa pelkkä turbo ja moottorikoodi jokin muu kuin BMY.
Konsernipelejä vuodesta 1993

zeitii

mulla rupesi aikoinaan BMY syömään oljyä eli öljyvalo syttyi lopulta ja pakoputkesta kunnolla savua. Moottorin käyttäytymisessä en huomannut mitään vikaa mutta turbo meni vaihtoon.

multsi

Eikö turbon kautta tosiaan pitäisi tulla sinistä savua ja valkoinen savu perinteisesti viittaa jäähdytysnesteen vuotamisesta palotilaan. Onko öljykorkin alla mälliä? Muistelen, että joku ketju täällä oli missä jollain oli kannentiiviste palanut tuollaisesta.

Kansikin voi vuotaa monella tapaa; öljyä ulospäin joka on harmittomin, jäähdytysnettä palotilaan jolloin kansiremontti on väistämättä edessä tai sitten öljy ja vesi voivat sotkeentua keskenään.

stööbeli

#5
Pahoittelut, kyseessä siis tosiaan on 103kW ja koneen tyyppi on BMY.

Jäähdytysnestettä ei häviä mihinkään, eikä öljykorkin alla ole mitään töhnää. Tuohon paineen muodostumiseen en osaa sanoa mitään, pitäisikö tämä huomata jotenkin kun avaa jäähdytysnestesäiliön?

Savu myös haisee oudolle, eikä mielestäni "normaalille pakokaasulle". Valkoista se kuitenkin on ja sitä tulee niin paljon, että hävettää seistä liikennevaloissa kun koko risteys on savussa.

Moottorin käymisessä ei ole mitään ongelmaa, turbon laipat olivat aikaisemmin välykselliset ja nyt varmaan kokonaan lauennut.

Huomaa erityisesti kiihdyttäessä kun n. 3100 rpm kohdalla tuntuu nykäisy.

multsi

jos nestepinta pysyy normaalina eikä mälliä korkin alla ole, niin eiköhän se kansi sitten kunnossa ole.

Yksi kannen oireilu on paineen tekeminen jäähdtysjärjestelmään jos pakokaasu pääsee vuotamaan sinne. Tällöin nestepinnan paisarissa pitäisi nousta korkeammaksi kuin merkit osoittavat. Aina siellä järjestelmässä painetta on, mutta vuotavan kannen tapauksessa sitä on liikaa ja jostain lopulta ampuu liemet pihalle.

Octavia4x4

Taidan olla viime vuosituhannella viimeksi haistellut pakoputken kautta karkaavaa jäähdytysnestettä, siis sitä valkoista savua ja kyllä se muistaakseni sellaiselta makealta tuoksuupi, kuten (silloin olivat vielä vihreää "alien verta") jäähdytysneste maistuupi.  :)

Eikös tuo TSIipan hyrrä vesijäähdytetty ole, joten sopivasti kun on halki, niin sieltä on suora reitti nesteellä pakoputkeen. Pitäisi kylläkin ilmetä nestepinnan laskuna paisuntasäiliössä.

Mutta siis, eiköhän tuohon se turboremontti kannata teettää, mutta kuten jo aiemmin totesin, niin kannattanee kysyä sitä useasta paikasta. Se 1500â,¬ kuulosti kovin suurelta kiinteäsiipisestä hyrrästä.
Konsernipelejä vuodesta 1993

stööbeli

Njoo, viestistäsi viisastuneena kysyin hintaa vielä toisaalta. Tähän mennessä saadut hinnat (osat + työ) 1775 ja 2100â,¬.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy