Onko merkkihuollolla väliä?

Aloittaja Typ2, 24.05.14 - klo:13:44

« edellinen - seuraava »

Typ2

Allekirjoituksen Passat nurkuaa pian ensimmäistä huoltoaan.

Täällä Tampereella on kolme Vw:n merkkihuoltoa eli Laakkonen, Suomen Autohuolto ja Autocenter. Kaikki kolme ovat siis "aitoja" Vw-huoltoja eli niistä pitäisi saada myös takuukorjaukset ym.

Mahtaako noiden merkkihuoltojen välillä olla eroa esim. ohjelmapäivitysten suhteen? Entä miten takuuasiat, hoituuko ne parhaiten auton myyneessä Laakkosen korjaamolla vai onko ajatus asiakassuhteen vaalmisesta niin kasaria tai ysäriä? Entä goodwill-asiat? Tunteeko muut kuin auton myynyt Laakkonen edes teoriassa sellaista?

Miten itse olette valinneet?

Jotenkin tökkii Laakkosella asiointi, kun aikaisemmat kokemukset eivät ole niinkään positiivisia..

Tässä vielä "villien" merkkikorjaamojen nettisivut:

http://www.suomenautohuolto.fi/www/?paikkakunta=tampere&info=yhteys&paikka=merkkihuolto

http://vw.autocenter.fi/volkswagen/autocenter
Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Geoman

Ensimmäisen huollon olen tehnyt auton myyneessä liikkeessä - se on vain "mutu"-juttu minulla ja toisenkin. Sitten hakeudun mahdollisesti muualle. Tästä on ollut ehkä se hyöty, että mm. rikkinäiset takavilkkujen LED-valot vaihdettiin 2,5 v vanhana takuuseen.

skriko

Itse en huolla VW:ta auton minulle myyneessä liikkeessä, koska sinne on yli 170 km matkaa. Ihan samoin ne good willit hoituu muissakin valtuutetuissa korjaamoissa. Se on enemmän kiinni huoltopäälliköstä kuinka viitsii ajaa asiaasi. Muutenkin tuollaiset good willit on ihan asiakkaan kusetusta. Liikkeestä ostetussa autossa on virhevastuu, silloin ei tarvita willejä

VWRiddare

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 24.05.14 - klo:13:44
Miten itse olette valinneet?

Jotenkin tökkii Laakkosella asiointi, kun aikaisemmat kokemukset eivät ole niinkään positiivisia..

Itse olen käyttänyt lähes poikkeuksetta Laakkosta.
Aikoinaan kun omistin Passatin, käytin sitä huollossa myös tuolla SAP:ssa muutaman kerran. Ei siinäkään paikassa mitään moitittavaa oikeastaan ole, mutta kuitenkin siirryin takaisin asiakkaaksi Hatanpäälle.
Omat huoltoni, ja takuuasiat ovat Laakkosella  sujuneet niin mukavissa merkeissä, että aion vastakin siellä asioida. Puhun nyt siis vain huollosta, en automyynnistä. Siellä ei homma pelaa ollenkaan, ainakaan "rehellisissä" tunnelmissa, ja sieltä tuskin ostan enään uutta, enkä varmaan käytettyäkään autoa.
Eli, omasta puolestani voin kyllä lämpimästi suositella Laakkosen huoltoa.

Autocenteristä ei ole mitään kokemuksia, mutta muutama tuttuni on siellä käyttänyt autoa huollossa, ja ainoa mitä he paikassa moittivat, on sen kalleus.

MLu___

Jos kyseessä on "maahantuojan goodwill", niin ihan samalla tavalla sen saa kaikista merkkikorjaamoista. Ei ole olemassa villejä merkkihuoltoja. ​Kaikki merkkihuollot ovat maahantuojan silmissä samanarvoisia.

Toki kuluttajansuojalain mukaan myyjä (ei siis maahantuoja) vastaa tuottesta, mutta siinähän ei ole kyse goodwillista, vaan lain määräämästä pakosta.

skriko

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 24.05.14 - klo:22:07

Toki kuluttajansuojalain mukaan myyjä (ei siis maahantuoja) vastaa tuottesta, mutta siinähän ei ole kyse goodwillista, vaan lain määräämästä pakosta.

Tämä koskee käytettynä ostettua autoa. Ostaessasi uutena auton, virhevastuusta vastaa maahantuoja yhtälailla myyjän kanssa.

Typ2

Lainaus käyttäjältä: MLu___ - 24.05.14 - klo:22:07
Jos kyseessä on "maahantuojan goodwill", niin ihan samalla tavalla sen saa kaikista merkkikorjaamoista. Ei ole olemassa villejä merkkihuoltoja. ​Kaikki merkkihuollot ovat maahantuojan silmissä samanarvoisia.

Toki kuluttajansuojalain mukaan myyjä (ei siis maahantuoja) vastaa tuottesta, mutta siinähän ei ole kyse goodwillista, vaan lain määräämästä pakosta.

Mahtaako auton myyneillä liikkeillä sitten olla jokin oma goodwillinsä eli haluttaisiin pitää kiinni asiakkaasta vai meneekö kaikki good willit maahantuojan piikkiin?

Passat 1,6 TDI BM ´14
Yaris 1,5 HSD hybrid ´13
Volvo V70 ´97
MB 500 SL ´90
Range Rover Vogue ´89

Geoman

Lainaus käyttäjältä: Typ2 - 25.05.14 - klo:10:20
Mahtaako auton myyneillä liikkeillä sitten olla jokin oma goodwillinsä eli haluttaisiin pitää kiinni asiakkaasta vai meneekö kaikki good willit maahantuojan piikkiin?
Oletan "GoodWiil:in" menevän tehtaan (ehkä alihankkijan) piikkiin, koska kysehän on huonolaatuisesta osasta, valmistus- tai suunnitteluvirheestä. Huollolla on jokin "ATK-yhteys", josta he tarkistavat kuuluuko vika "GoodWill:iin".

Mikäli asia maksaa osan vian korjauksesta (esim. 50 %) merkitsee se mielestäni, että asiakas makisaa todelliset kulut ja tehdas tai maahantuoja tinkii yleiskulustaan ja katteestaan. Joku alalla ollut osaa varmaankin ottaa kantaa em. väitteeseen.

Edelleen tulee Veho 10 % vastaan 1991 mallin Mersuni huolloista ja osista..

rami

Kun huollattaa auton maahantuojan valtuuttamalla merkkipajalla on asiat OK.
Tietenkin näissä takuuajan jälkeisissä korjauksissa (tuotevastuu) saattaa olla nihkeyttä jos olet auton ostanut vaikka kilpailevalta yritykseltä.
Ymmärrettävästi ei halukkuutta löydy hoitaa asiaa samaan tyylin jos kaikki rahat olisi tippunut omaan pajaan jopa ostohetkestä alkaen.
Ainakin minulle aina sanotaan kun olen joutunut kyseisen vastuun piiriin "jaa meiltä ostettu auto" jne....

skriko

Oikeastihan asiat kuuluisivat mennä näin.
Ostat uuden auton liikkeestä x. Autossa on valmistajan myöntämä takuu. Takuuvikoja jos korjautat, auto täytyy viedä korjaukseen tehtaan tai maahantuojan valtuuttamaan merkkikorjaamoon.
Ei merkkikorjaajalla, ei ole ilman erillistä sopimusta oikeutta laskuttaa korjauksista maahantuojaa.
Huoltoja ei tarvitse suorittaa merkkiliikkeessä. Jos huollot on tehty ei merkkiliikkeessä tai ne on tehnyt kaverisi, siivoojasi tai sinä itse niin maahantuojan pitää pystyä osoittamaan että kyseien vika on aiheutunut laiminlyödystä tai puutteellisesta huollosta.
( esim. minä olin tehnyt Sciroccooni merkkiliikkeessä vain öljyn ja putsarin vaihdon sekä nollauttanut huoltomuistion, muut olin tehnyt yo-merkonomin/automyyjän koulutuksella itse ). Eivät pystynet osoittamaan että minun tekemäni huollot olisivat aiheuttaneet jakoketjun venymisen ja korjasivat yli 2 vuotta takuun jälkeen kaiken veloituksetta.
Kun takuu on mennyt umpeen viat korjataan virhevastuun nojalla. Jos olet ensimmäinen omistaja niin viet merkkiliikkeeseen ja maahantuoja maksaa. Jos et ole ensimmäinen omistaja viet auton korjattavaksi myyjäliikkeen määräämään korjaamoon ja myyjä maksaa.
Tässäkään ei ole väliä missä ja kuka auton on huoltanut, sama sääntö pätee kuin edellä.
Tietysti maahantuojat ja myyjät sepittävät kaikkia tarinoita good willeistä ja merkkiliikkeessä huolloista. Voihan olla että jos olet käyttänyt merkkiliikettä pääset helpommalla, etkä joudu viemää asia kuluttajariitalautakuntaan.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy