Sisäänajoöljyen vaihtaminen

Aloittaja JaakkoS, 14.04.14 - klo:21:07

« edellinen - seuraava »

JaakkoS

Moikkis!

Ajattelin tänään, että uudessa upissa on vakio 15 tkm/1 vuosi huoltoväli. Onko mitään järkeä/ideaa vaihtaa ns. neitsytöljyt 5 tkm. Tehtaalta tulleet, sisäänajon tehneet öljyt. Vai onko tämä lähinnä hyvänmielen ostamista?

Emil

Mä luovuin samoista ajatuksista sen jälkeen, kun joku täällä kertoi että tehtaalla laitetuissa öljyissä on väriaine. Eikai öljynvaihto kiellettyä ole, mutta vähemmillä selittelyillä selviää, jos ongelmien sattuessa on tehdasöljyt koneessa.

Valmistaja jatai maahantuoja varmasti suosittelisi ylimääräistä öljynvaihtoa, jos se olisi tarpeen.

ePa

Itse ostin hyvää mieltä kun mittarissa oli n.2tkm.


Ja tämän jälkeen 15tkm välein vaihto, kun muutaman LL öljyjä ja LL vaihtovälillä kulkeneen auton öljypohjan sisältä olen nähnyt.

Mikä tuon väriaineen funktio on? Entä jos se puuttuu? Öljyhän on ns kuluva osa eikä kuulu takuun piikkiin. Omistajan on huolehdittava, että se on kelvollista ja sitä on riittävästi.

Peke

Mä vaihdoin Citigoon orkkisöljyt veke 4tkm kohdalla. Ja uusiin autoihin olen yleensä vaihtanu sisäänajoöljyt pois noin 2000km kohdalla...
PEKEFIX Detailing "autonhoitoa ammattitaidolla"
Porsche 911 Turbo
Skoda Octavia RS
Ex Audi TT RS+ & RS3 & Mitsubishi Lancer Evo 9

papparatsi

Vanha mallihan tämä mun 1.9TDI vm 2000 AJM on teidän uutukaisiinne verrattuna, mutta laitetaan tähän nyt omat faktat mausteeksi.
Uutena siis wanhan uskolliseni ostin ja vaihdoin öljyt agressiivisesti jo 1500km, sitten 7500km, sitten 15tkm, ja sen jälkeen aina ohjelman mukaisesti kiinteällä 15tkm vaihtovälillä.

Nyt mittarissa 656tkm ja kesänopeuksilla tuppaa pyytämään sen 0,3-0,5l lisää vaihtovälin lähestyessä loppuaan. Talvinopeuksilla joskus, joskus ei.
Tällä suppealla otannalla sanoisin, ettei ainakaan haittaa tuo aikainen öljynvaihto.

Geoman

Lainaus käyttäjältä: ePa - 15.04.14 - klo:07:56
Itse ostin hyvää mieltä kun mittarissa oli n.2tkm.


Ja tämän jälkeen 15tkm välein vaihto, kun muutaman LL öljyjä ja LL vaihtovälillä kulkeneen auton öljypohjan sisältä olen nähnyt.

Ehkä tämän vuoksi VW:n huoltokirjassa on vaatimus, että öljynvaihto tehdään alakautta laskemalla - ei imulla.

Pitäisikö vaihto teettää merkkiliikkeessä, niin ei tule jälkiselvittelyjä?

Emil

Joku sanoi, että koneet koekäytetään tehtaalla penkissä, erillisellä öljykierrolla. Siten saavat työstön jäljiltä jääneet roippeet pois öljykierrosta. En ole asiaa sen kummemmin selvitellyt, mutta eikai se mahdotonta ole. Vaan jos joku tietää paremmin, niin kertokoon.

Ja onhan siellä moottorissa öljynsuodatin, joka suodattaa laakereille haitalliset mahdolliset roskat.

Joihinkin japanilaista alkuperää oleviin merkkeihin suosittelivat vaihtamaan öljyt ensimmäisen kerran 1000 - 3000 km välillä, vielä ainakin 10 vuotta sitten. Myyjän perusteluna oli se, että tehtaalla on laitettu lämpimämpiin olosuhteisiin sopivat öljyt. VW-konsernin ajopeleissä ei sama teoria päde.

Onkos UP!:issa kiinteä vaihtoväli 15tkm/1 vuosi? Citigossa on, ja ajattelin sen olevan riittävän tiuha vaihtoväli uudellekin koneelle.

bustedi

Ite kun aion ajaa tällä autolla maksimissaan 3 vuotta, niin en aio laittaa euroakaan ylimääräisiin huoltoihin. Eiköhän kaikki suurimmat viat, puutteet ja rikkoutumiset mene jonkin takuun tai virhevastuun piikkiin. Jos pitäisin auto pitempään voisin harkita.
Skoda Kodiaq 1.5tsi dsg 4x4 ambition (vm. 2019)

bowtie81

äidille kun tuli pitskun vehosta uusi octavia mk2 1.2tsi koneella, sanoi myyjä, että veho vaihtaa öljyt luovutushuollossa. En usko kyllä tuohon, mutta vaihdoin siihen jossain 5000km paikkeilla öljyt ja suotimen varmuuden vuoksi, on muuten nopea toimenpide 1.2 tsi koneeseen kun suodatinkin kivasti käden ulottuvilla eikä pohjamuoveja propun edessä.

juskaa

Ostin Passat 1,6 tdi:n uutena vuonna -11. Kun 15 tuhatta oli ajettu vaihdettiin öljy vaikka auto on LL ohjelmassa. Vanhasta öljystä otettiin näyte mikä tutkittiin laboratoriossa. Näyte sisälsi huomattavan määrän metalleja. Kun autolla oli ensimmäinen LL huolto(30tkm) niin sen yhteydessä otettiin taas näyte joka kertoi öljyn olevan oikein hyvää. Näytteen tutkinut kaverini sanoi että jos metallien määrä olisi jatkunut ens.näytteen tasolla auto olisi kannattanut heti vaihtaa  ;D
Jos joskus pääsen taas ostamaan uuden auton niin siinä vaihtuu öljy viimeistään 5:n tuhannen kilsan jälkeen.
Tämä tarina on tosi.!
Opel Insignia Sports Tourer -15
Jeep Grand Cherokee 4,0 -95

JaakkoS

Lainaus käyttäjältä: Emil - 15.04.14 - klo:10:14
Joku sanoi, että koneet koekäytetään tehtaalla penkissä, erillisellä öljykierrolla. Siten saavat työstön jäljiltä jääneet roippeet pois öljykierrosta. En ole asiaa sen kummemmin selvitellyt, mutta eikai se mahdotonta ole. Vaan jos joku tietää paremmin, niin kertokoon.

Ja onhan siellä moottorissa öljynsuodatin, joka suodattaa laakereille haitalliset mahdolliset roskat.

Joihinkin japanilaista alkuperää oleviin merkkeihin suosittelivat vaihtamaan öljyt ensimmäisen kerran 1000 - 3000 km välillä, vielä ainakin 10 vuotta sitten. Myyjän perusteluna oli se, että tehtaalla on laitettu lämpimämpiin olosuhteisiin sopivat öljyt. VW-konsernin ajopeleissä ei sama teoria päde.

Onkos UP!:issa kiinteä vaihtoväli 15tkm/1 vuosi? Citigossa on, ja ajattelin sen olevan riittävän tiuha vaihtoväli uudellekin koneelle.

Kaikissa näissä (Mii, UP!, Citigo) on sama moottori joten on sama vaihtovälikin. Ilmeisesti jätän tämän vaihdon tekemättä. Mietitään vielä

JaakkoS

Lainaus käyttäjältä: JaakkoS - 14.04.14 - klo:21:07
Moikkis!

Ajattelin tänään, että uudessa upissa on vakio 15 tkm/1 vuosi huoltoväli. Onko mitään järkeä/ideaa vaihtaa ns. neitsytöljyt 5 tkm. Tehtaalta tulleet, sisäänajon tehneet öljyt. Vai onko tämä lähinnä hyvänmielen ostamista?

Vaarivanhus

Parintuhannen kilometrin paikkeilla on tullut ensimmäisen kerran autoon öljyt vaihdatettua. Merkkiliikkeen töiden vastaanottaja oli hieman nyrpeän oloinen "ei niitä vielä tarvitsisi vaihtaa, siellä on tehtaan jäljiltä hiontaöljyt sisällä"
Ja pöh, ajattelin minä.  Minun autoni moottoria ei millään koneistuksen jäljiltä jäämillä metallihiukkasilla hiota pilalle. Siitäkin huolimatta, että autossa on öljynsuodatin,

No, ymmärtäähän tuon töiden vastaanottajankin kommentin. Enemmän heidän työpaikalleen rahaa siunaantuu kuin pelkästä öljynvaihdosta, jos autonmoottori on hioutuu paskaisilla öljyillä nopeammin vaihtokuntoon.
Joutilas 76v

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.04.14 - klo:17:07

No, ymmärtäähän tuon töiden vastaanottajankin kommentin. Enemmän heidän työpaikalleen rahaa siunaantuu kuin pelkästä öljynvaihdosta, jos autonmoottori on hioutuu paskaisilla öljyillä nopeammin vaihtokuntoon.
Monenko nykymoottoreissa olen kuullut hioutuneet vaihtokuntoon?

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.04.14 - klo:18:08
Monenko nykymoottoreissa olen kuullut hioutuneet vaihtokuntoon?
Eiköhän ne ajastaan kaikki, jotkut nopeammin, jotkut hitaammin  ;)

Itse ajattelen, että minulle sopii paremmin tuo hitaampi vaihtoehto. Moottorin öljyn puhtaudella sekä ikääntymisellä on moottorin kulumisen kannalta oma merkityksensä. Vai onko joku toista mieltä?
Joutilas 76v

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.04.14 - klo:18:52
Eiköhän ne ajastaan kaikki, jotkut nopeammin, jotkut hitaammin  ;)

Itse ajattelen, että minulle sopii paremmin tuo hitaampi vaihtoehto. Moottorin öljyn puhtaudella sekä ikääntymisellä on moottorin kulumisen kannalta oma merkityksensä. Vai onko joku toista mieltä?
Aivan. En minäkään ole kuullut tuollaisista loppuun hioutuneista moottoreista pitkiin aikoihin. Vielä 70-luvun teknologiallahan tuo oli hyvin yleistä lähes jatkuvasta öljyn vaihtamisesta huolimatta, mutta nykyisin autot palataan muista syistä.

Vaarivanhus

Lainaus käyttäjältä: teräksenharmaa - 15.04.14 - klo:19:14
Aivan. En minäkään ole kuullut tuollaisista loppuun hioutuneista moottoreista pitkiin aikoihin. Vielä 70-luvun teknologiallahan tuo oli hyvin yleistä lähes jatkuvasta öljyn vaihtamisesta huolimatta, mutta nykyisin autot palataan muista syistä.
Niinpä, onhan täällä jakopäistä, vaihteistoista ja öljynsyönneistä muutama sivu jutustelua. Pitänee koputtaa puuta, kun ei vielä ole nykyautoilla omalle kohdalle sattunut.
Joutilas 76v

teräksenharmaa

Lainaus käyttäjältä: Vaarivanhus - 15.04.14 - klo:19:42
Niinpä, onhan täällä jakopäistä, vaihteistoista ja öljynsyönneistä muutama sivu jutustelua. Pitänee koputtaa puuta, kun ei vielä ole nykyautoilla omalle kohdalle sattunut.
Jutustelua on ollut myös rengasmelusta ja jäätymistä ovista, eikä niilläkään ole yhteyttä moottoriöljyyn joutuneiden partikkeleiden kuluttavaan vaikutukseen.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy