B7 tehdaswebaston sielunelämä

Aloittaja Mr Vice, 09.11.11 - klo:14:07

« edellinen - seuraava »

mla

Lainaus käyttäjältä: ML1 - 04.03.12 - klo:00:09
Tarkoitin lähinnä niin lyhyttä ajoa että ei kerkeä lämpenemään parametreihin asti. Mielestäni näillä keleillä mitä oli pari viikkoa sitten, mulla käy kyllä koko tunnin, vaikka välillä auto oli hetken ajossa tosin en sekunttikellolla mitannut.

Siis tottakai se Webasto 'käy' vaikka tunnin jos laitat sen tunniksi päälle, mutta pätkii sitä lämmitystään jos/kun lämpötilatavoitteet ovat saavutettu eli voi samalla tavalla karstoittua ajossa kuin 'pelkässä' automaattikäytössä ajaessa.
Webasto tunnin aikana sammuu tarvittaessa jos lämpötilatavoite on saavutettu ja käynnistyy taas kun se alittuu. Pelkässä esilämmityksessä näin käy harvoin, mutta moottorin käydessä tuota heittelyä tapahtuu jatkuvasti - mm. liikennevaloihin pysähdyttäessä hetkeksi moottorin lämpötila laskee pari astetta alle tavoitelämpötilan ja Webasto käynnistyy -> Webasto sammuu taas kun liikkeelle lähdettäessä lämpöä löytyykin.
Liekkinappi ei ole mikään pakotus Webaston käytölle muutoin kuin esilämmittäessä.
Ja se, että se voi pakottaa Webaston päälle taas auton moottorin sammuttua ei tarkoita, etteikö ajossa sen toimintaa pätkitä ja tällöin Webasto taas karstoittuu.

Toki tuo auttaa tietyissä tilanteissa, kuten kirjoitit.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

wtf

Se ei ole aivan noin yksinkertaista.
Joskus aikoinaan selvittelin -04 vuosimallin Touranin webaston toimintaa.
Silloin tominnankuvauksessa kerrottiin että kun tavoitelämpötila saavutetaan, niin webasto menee "joutokäynnille", ja jos lämpötila ei lähde laskemaan olikohan 900 sekunnin aikana, niin webasto sammuu kokonaan.
Jos lämpötila sammuksissa olon aikana lähtee laskemaan niin lämmitin käynnistyy kun nesteen lämpötila alittaa 70 astetta.

Tuo aika ja lämpötila-arvo on sitten ihan muistin varasta joten ei välttämättä ihan oikein :)
Audi A6 Avant 3.0 Tdi Quattro tiptronic

mla

Noin väittävät sen toimivan, mutta silti käytännössä se toimii eri tavalla :)
Ongelmista puhuttaessa myyjät ja huolto aina mainitsevat, että uutta versiota on parannettu jne. Mutta missään muutokset eivät ole 9 vuoden aikana näkyneet.
Samat ongelmat jatkuivat edelleen -09 vuosimallissa jotka oli jo -03 vuosimallissa.
Ja nykyisen työpaikan autoissa jotka ovat vuosimallia -11 on samat ongelmat jo esillä vaikka vasta nyt on ensimmäinen talvi niillä menossa.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

sorppi

Lainaus käyttäjältä: Antti72 - 10.11.11 - klo:10:13
Tehtaan jäljiltä Webasto esilämmittää sisätilat. Foorumilla on ollut juttua, että luovutushuollossa jotkut ovat koodauttaneet sen lämmittämään myös moottoria. Onko kokemuksia, riittääkö teho lämmittämään molempia ja onko ko. toimenpiteestä mitään haittaa?

Täh? Tehdaswebasto lämmittää kyllä konetta ja kabiinia. Maahantuojalta tätä pyysin myyjää kysymään ennen kauppoja. Lämmityksen tehojakauman suhde taisi olla 70/30, enemmän moottorille.
Eihän esilämmitys kovilla pakkasilla mittarin asteikolle asti jaksa konetta lämmittää mutta pikkupakkasilla lämpöä on ollut koneessa asteikon puoliväliin kolmen vartin webaston käytön jälkeen.

mla

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 18.03.12 - klo:05:30
Täh? Tehdaswebasto lämmittää kyllä konetta ja kabiinia. Maahantuojalta tätä pyysin myyjää kysymään ennen kauppoja. Lämmityksen tehojakauman suhde taisi olla 70/30, enemmän moottorille.
Eihän esilämmitys kovilla pakkasilla mittarin asteikolle asti jaksa konetta lämmittää mutta pikkupakkasilla lämpöä on ollut koneessa asteikon puoliväliin kolmen vartin webaston käytön jälkeen.

Kuten tuolla on kymmenissä keskusteluissa todettu niin nykyisin TDI:ssä näin on aina koska enää ei saa ostettua dieseliä ilman hiukkassuodatinta, mutta bensa-kinnereissä koodaus on vakiona toisin.
Aiemmin oli näin myös dieseleissä jos autosta uupui hiukkassuodatin.
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

sorppi

Ei ole pitkään aikaan tullut lueskeltua palstaa, ihan kaikkea ei jaksanu kahlata.
Mä luulin että partikkelifiltteri on noissa vakiona. Ilmeisesti ei ja ilmeisesti ja onneksi mun autossa sitä ei ole. Webaston funktio esilämmittimenä jää melko vaillinaiseksi jos se ei lämmitä moottoria. Peeseestä tollanen.

ML1

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 19.03.12 - klo:08:20
Ei ole pitkään aikaan tullut lueskeltua palstaa, ihan kaikkea ei jaksanu kahlata.
Mä luulin että partikkelifiltteri on noissa vakiona. Ilmeisesti ei ja ilmeisesti ja onneksi mun autossa sitä ei ole. Webaston funktio esilämmittimenä jää melko vaillinaiseksi jos se ei lämmitä moottoria. Peeseestä tollanen.
Kyllä noin uudessa diesel Passatissa on DPF.
Passat Variant Highline 2,0 TDI DSG (B8)
Ex:
Volvo V40 D2 Aut Ocean Race
Golf VI 1,4 TSI DSG Highline (2011)
Golf IV GTI Exclusive (2003), Passat 2,0 TDI DSG Highline Variant 103 kw, B7(2011)
Audi A4 2,0 TDI Avant Quattro (Karala), B7 (2008), Vovlo V70 2,4D Aut Classic (Rica), VW Passat 3BG 1,8 T Tiptronic (Karala)

Matts

Lainaus käyttäjältä: sorppi - 19.03.12 - klo:08:20
Ei ole pitkään aikaan tullut lueskeltua palstaa, ihan kaikkea ei jaksanu kahlata.
Mä luulin että partikkelifiltteri on noissa vakiona. Ilmeisesti ei ja ilmeisesti ja onneksi mun autossa sitä ei ole. Webaston funktio esilämmittimenä jää melko vaillinaiseksi jos se ei lämmitä moottoria. Peeseestä tollanen.

DPF on ja webasto lämmittää moottoria, tuon voi varmistaa maahatuojalta, jos puhutaan B7  Tdi Passatista.
Vag -autoja
Mersu

ConD

Kertokaapas miten teidän mielestä lämpö virtaa tässä B7 TDI Passatin lisälämmittimen toimintadiagrammissa minkä liitin viestiin. Onko sisätilat (5) jonkun mielestä kytketty "irti" kierrosta, että laite lämmittäisi vain moottoria vai lämmittääkö tuo koko kiertoa? :)
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

wille84

Näyttäis lämpenevän koko kierto, kun ei mitään ohi virtausventtiiliä näy.
(ainakaan näin aamusta)

mla

ConD: Oliko tuo ainoa kaavio? Aiemminkin oli kaavio esilämmityksellä ja ilman. Eli esilämmityksen mukana laittoivat sen venttiilin siihen, mutta jos oli vain ajonaikainen Webasto niin se puuttui kierrosta.
Outoa olisi jos tuo venttiili nyt uupuisi kun B7:n ohjeissa sen koodauksesta puhutaan ihan samoin kuin 3C:kin. Mutta on niitä toki virheitä ennenkin ollut ohjeissa :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

ConD

Tuo on ELSA:sta napattu kaavio 125kw dieselkoneiseen B7 Passattiin tehdasmallin "Auxiliary Heater" ryhmästä. Tuo sisältää vain kaksi konetyyppiä, mutta kaikki muut kaaviot CAXA:aa ja BWS:ää (1.4TSI ja 3.6 V6) olivat tuon tyyppisiä, eli mitään koodattavia magneettiventtiileitä ei ollut eikä niistä ollut mitään mainintaa! Voin vielä tarkastaa asian kotosalla illalla, mutta mielestäni ELSA:ssa (2011 päivityksessä) puhuttiin esilämmityksen ja "boosterikäytön" toimintalogiikasta erikseen mutta "vesipiirikaavio" oli sama kautta linjan.

Vesi siis kiertää aina (?) sisätilojen kautta webastolta moottoria lämmittämään, kun taas nuissa mainitsemissani bensoissa sen saa kiertämään vain sisätilojen kautta magneettiventtiilin/venttiilien koodausta muuttamalla, ja nuo venttiilit kaavioista löytyvätkin bensakoneissa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

mla

Eli ovat oivaltaneet poistaa sen venttiilin kokonaan dieseleistä (eikä sillä siinä enää mitään teekään kun vakiona aina lämmittää moottoriakin) ja siitä voisi päätellä että ne koodausohjeet tosiaan viittaavat vain bensa-versioihin, joissa se venttiili on vielä.
Ihmettelinkin, että miten olisivat sen kokonaan poistaneet. Saksalainen 'perversio' kun on ollut jo pitkään olla lämmittämättä konetta, joten miten olisivat voineet luopua siitä tyystin :)
VW Sharan -12 2.0l TDI BlueMotion 4Motion Highline

ConD

Joo, siis tuo venttiili löytyy vanhemmista esim. oma Touran, missä sillä voi kytkeä moottorin "irti" kierrosta. Mutta onko jossain tosiaan ollut että vain moottoria voisi lämmittää?

Onhan se periSaksalaista ideologiaa, että tuollainen esilämmitin on mukavuusvaruste matkustajalle, jolloin lyhyelläkin lämmityksellä saadaan kabiini saunaksi, moottorista viis. Liekö nyt sitten lamppu syttynyt että päästöt pienenee jos mottikin vedetään lämpimäksi siinä sivussa... Tärpättikoneisiin sitten on jätetty vielä tuo mahdollisuus halutessaan muuttaa koodausta.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

ConD

Niin... eihän B7:ssa vakiona ole enää webastoa, vaan se pitää rahalla ostaa. Nythän siellä on vakiona PTC vastukset eikö niin?

Joten kun sen webaston sinne tilaa niin kytkentä on tuollainen kun linkkaamassani kuvassa on. Sitä pelkkää ajonaikaista lämmitintä ei ole enää, vaan se on korvattu PTC vastuksilla. Tämän vuoksi magneettiventtiiliä koodauksineen ei enää ole. Tehdasweban kanssa tulee webaston kytkemiseen vain letkuja - venttiilejä ei ole, paitsi tuossa 3.6 V6-BWS koneessa.
www.autostadium.fi - autoilua ja elämää

trombone

Jep. Minulle kanssa huollossa vastasivat, että tehdaswebasto lämmittää ensisijaisesti kabiinia ja siinä sivussa myös moottoria. Mitään säätöä/muutosta tähän ei voi tehdä.  :(
VW Passat Variant 2.0 TDI DSG 2011
Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro 2013

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: trombone - 24.03.12 - klo:15:14
siinä sivussa myös moottoria. Mitään säätöä/muutosta tähän ei voi tehdä.  :(

Onneksi ei säätöä kauheasti tuntuisi tarvitsevankaan. Jos 20 min Weba-käytöllä öljyn-lämmöt nousevat nopeammin kuin ilman lämmitystä +5 asteen kelillä, niin kai se riittää. Ainakin hyvin tuntui riittävän tämän talven. Hyvin lämpiävät sisätilat ovat myös olleet hyvä apu.
Ilman pitkiä lämmityksiäkin en tänä talvena ole kertaakaan varsinaisesti raapannut (raapinut) laseja  ;D
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

passattdi

Osaako joku sanoa missä sijaitsee webaston sulake? Mielestäni webasto käy ihan turhaan näin keväällä ja voisin ottaa tuon sulakkeen kesäajaksi kokonaan pois. Olisiko tästä jotain haittaa webaston tai moottorin toiminnalle?
Skoda Kodiaq

passattdi

Lainaus käyttäjältä: passattdi - 02.04.12 - klo:11:41
Osaako joku sanoa missä sijaitsee webaston sulake? Mielestäni webasto käy ihan turhaan näin keväällä ja voisin ottaa tuon sulakkeen kesäajaksi kokonaan pois. Olisiko tästä jotain haittaa webaston tai moottorin toiminnalle?

Tässä hyvä esimerkki!
Tänään aurinko paistaa kajuuttaan ja auton sisällä on ~15-20 astetta ja ulkona on +1 -> webasto lähtee päälle, mutta mielestäni ihan turhaan!
Skoda Kodiaq

anttito

Lainaus käyttäjältä: passattdi - 02.04.12 - klo:11:41
Osaako joku sanoa missä sijaitsee webaston sulake? Mielestäni webasto käy ihan turhaan näin keväällä ja voisin ottaa tuon sulakkeen kesäajaksi kokonaan pois. Olisiko tästä jotain haittaa webaston tai moottorin toiminnalle?

Mitä ilmeisimmin kyseessä tehdas-Webasto. Sulake löytyy tällöin moottoritilassa olevasta sulakeboksista. Auton manuaalista tarkemmin sulakkeen numero ja sijainti boksissa. Itsellä MY2011 Yetissä sulake korvattu katkaisijalla, jotta saan itse päättää milloin haluan webaston toimivan, idioottimaisen automaattikäytön takia.  Kun kytkin off-asennossa (sulake pois), jää auton vikamuistiin vikakoodeja. Katkaisin on-asentoon (sulake takaisin) ja webasto toimii normaalisti. Vikakoodit eivät estä webaston toimintaa eivätkä ne lukitse webastoa oman autoni tapauksessa. Vikakoodit pysyvät muistissa, kunnes poistan ne VCDS:llä.

Itse en ole havainnut mitään haittaa siitä, että webaston sulake on pois autokäytön estämiseksi. Kesäisin olen pyrkinyt käyttämään webaston kuumaksi kerran kuukaudessa.

passattdi

Lainaus käyttäjältä: anttito - 02.04.12 - klo:17:22
Mitä ilmeisimmin kyseessä tehdas-Webasto. Sulake löytyy tällöin moottoritilassa olevasta sulakeboksista. Auton manuaalista tarkemmin sulakkeen numero ja sijainti boksissa. Itsellä MY2011 Yetissä sulake korvattu katkaisijalla, jotta saan itse päättää milloin haluan webaston toimivan, idioottimaisen automaattikäytön takia.  Kun kytkin off-asennossa (sulake pois), jää auton vikamuistiin vikakoodeja. Katkaisin on-asentoon (sulake takaisin) ja webasto toimii normaalisti. Vikakoodit eivät estä webaston toimintaa eivätkä ne lukitse webastoa oman autoni tapauksessa. Vikakoodit pysyvät muistissa, kunnes poistan ne VCDS:llä.

Itse en ole havainnut mitään haittaa siitä, että webaston sulake on pois autokäytön estämiseksi. Kesäisin olen pyrkinyt käyttämään webaston kuumaksi kerran kuukaudessa.

Kyllä kyseessä on tehdas-webasto. En tiedä olenko sokea tai lukutaidoton, mutta en löytänyt sulakeen sijaintia ohjekirjasta. Sulakeboksi on varmaan Yetissä sama kuin passatissa voitko tarkkaan kuvata mikä sulake se on siellä ampeeriluku tms.?
Skoda Kodiaq

anttito

Lainaus käyttäjältä: passattdi - 03.04.12 - klo:10:56
Kyllä kyseessä on tehdas-webasto. En tiedä olenko sokea tai lukutaidoton, mutta en löytänyt sulakeen sijaintia ohjekirjasta. Sulakeboksi on varmaan Yetissä sama kuin passatissa voitko tarkkaan kuvata mikä sulake se on siellä ampeeriluku tms.?

Kuva varmaan kertoo sen tuhat sanaa.

Tuossa kuva Yetin sulakkeista ohjekirjassa:


Ja tuossa kuva minun katkaisinpatentista. Sulake 11 korvattu johdoilla kabiiniin, jossa katkaisin.


p.s. Voihan olla että Passatissa on sulakkeet erilailla. Toinen sulakeboksi löytyy omassani kuskin puolelta, kojetaulun päästä. Kotelon luukun saa auki, kun ovi on auki.

passattdi

Lainaus käyttäjältä: anttito - 03.04.12 - klo:12:17
Kuva varmaan kertoo sen tuhat sanaa.

Tuossa kuva Yetin sulakkeista ohjekirjassa:


Ja tuossa kuva minun katkaisinpatentista. Sulake 11 korvattu johdoilla kabiiniin, jossa katkaisin.


p.s. Voihan olla että Passatissa on sulakkeet erilailla. Toinen sulakeboksi löytyy omassani kuskin puolelta, kojetaulun päästä. Kotelon luukun saa auki, kun ovi on auki.

Kiitos hyvistä kuvista.
Sulakerasia näyttää ihan samalta -> pitää koittaa onko sama sulake webastolle. Näyttää hyvältä tuo kytkinpatentti.
Skoda Kodiaq

passattdi

Lainaus käyttäjältä: anttito - 03.04.12 - klo:12:17
Kuva varmaan kertoo sen tuhat sanaa.

Tuossa kuva Yetin sulakkeista ohjekirjassa:

Ja tuossa kuva minun katkaisinpatentista. Sulake 11 korvattu johdoilla kabiiniin, jossa katkaisin.

p.s. Voihan olla että Passatissa on sulakkeet erilailla. Toinen sulakeboksi löytyy omassani kuskin puolelta, kojetaulun päästä. Kotelon luukun saa auki, kun ovi on auki.

Webaston sulake oli sisällä kuskin puolella kojelaudan reunassa.
http://sites.google.com/site/1810martin/passat-b7-fuse-assignment
Skoda Kodiaq

trombone

Lainaus käyttäjältä: passattdi - 02.04.12 - klo:16:23
Tässä hyvä esimerkki!
Tänään aurinko paistaa kajuuttaan ja auton sisällä on ~15-20 astetta ja ulkona on +1 -> webasto lähtee päälle, mutta mielestäni ihan turhaan!
Aivan samaa mieltä. Samoin useasti vaatteita päällä sen verran, ettei muutenkaan kaipaa lisälämmitystä. Paras olisi kun saisi itse muuttaa lämpötila-asetuksista missä sisä/ulko-lämpötilassa tehdaswebasto lähtee automaattisesti päälle.

Pitänee itsekkin rakennella tuo manuaalinen kytkin sulakerasiasta. Olisiko vinkkejä/kuvia siistiin asennukseen?
VW Passat Variant 2.0 TDI DSG 2011
Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro 2013

Poimis

Vanha ketju jo, mutta koskapa kovin ajankohtainen, niin kommentoin.

Lainaus käyttäjältä: TuplaVW - 14.11.11 - klo:08:22
Ehkä kysymys on hinnoittelumaailmasta, eli edulliseksi vedettyyn 1,4 TSI:in ei haluta myydä tehdasasenteista samalla hinnalla kuin useimpiin malleihin. En ole tarkistanut tilannetta esim Sakasan hinnastoista. Multifuelin osalta syy voi olla jokin muukin.

MultiFuelin osalta syynä lienee se, että E85-kykyisiä lämmittimiä on kovin vähän tarjolla. EcoFuel 1.4 -malliin lämmittimen kyllä saa. Aika outoa ettei perusbensa 1.4:een saa. Täytyypä tänään kysyä kun käyn myyjää tapaamassa.

Vokkarin sivuillahan on muuten jonkun verran lätinää näistä lämmittimistä, ilmeisesti jollain logiikalla arpovat, mikä mihinkin tulee, kun ei autokonfiguraattorissa ole erikseen lämmittimen tyyppiä valittavissa? http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW5.nsf/HTML/050.040.080.010?OpenDocument
Nyxä: VW Passat Variant DSG -16 ja Toyota Yaris Hybrid -18
Exät: VW Passat Variant Ecofuel DSG -13, Skoda Octavia TSI 1.4 Elegance DSG -09, Mazda 3 -06, Nissan Primera -92, Honda Accord -88
--
http://www.biokaasuauto.fi/

Vag autoilija

Onko joku laittanut B7 tehdasasennettuun webastoon gsm ohjauksen. Paljonko kustantaa

TuplaVW


Lakkasi tuo B7:n tehdaswebaston T91 kaukosäädin saamasta webaa käyntiin. Säädin vilkuttaa vain nopeasti vihreää ON-näpykällä ja punaista OFF-näpykällä. Ei siis viittaisi pelkkään pariston loppumiseen...  :(  Helpolla tietysti pääsisi jos tuollaisen DL1 pariston tässä nopeasti löytäisi. Se vaihtoehto on vielä kokeilematta.

Mutta koska vilkuttelu enemmän viittaisi yhteysongelmaan, niin onko kukaan onnistunut parittamaan tuota yhteyttä toiminaan. Mikähän silloin on se ohjeiden kuuluisa sulake minkä kanssa tuo (5s irrotus+kiinnitys ja OFF-painallus) tehdään ?   Ainakaan taka-akun sulakkeen kanssa tuo ei tuottanut tulosta, eikä myöskään kojelaudan päässä olevan SB43-sulakkeen kanssa  >:(


Lainaus käyttäjältä: passattdi - 03.04.12 - klo:22:45
Webaston sulake oli sisällä kuskin puolella kojelaudan reunassa.
http://sites.google.com/site/1810martin/passat-b7-fuse-assignment
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

foxnen

Sama homma ohjaimen kanssa. Paristo vaihdettu marmorilla ja taas toimii. :)
Ex: Passat Variant Highline 2.0 TDI DSG 2011
Ex: Audi Q5 130kW guattro S tronic  Business 2013
Ex: Passat Variant GTE 2016

TuplaVW

Lainaus käyttäjältä: foxnen - 08.12.12 - klo:20:05
Sama homma ohjaimen kanssa. Paristo vaihdettu marmorilla ja taas toimii. :)

Paristo saapui postissa mutta tämä vaiva ei lähtenyt paristonvaihdolla.
Kaukosäädin vilkuttelee edelleen omiaan ...  ??? :(
Mercedes-Benz 4matic -16

Golf Variant TSI DSG Highline -14   (ACC, DCC, Webasto, Dynamic ym)
ex:
Passat Variant TSI DSG Highline -11   (I,II,III, ACC,DCC,Webasto, ym)
Golf Variant TSI -10   (I,II,III ym)
Passat Variant 1,9 PD Luxline -08

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy