Ilmastoinnin huolto teetetty

Aloittaja Emil, 17.05.10 - klo:09:50

« edellinen - seuraava »

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.06.10 - klo:23:15
No, edelleenkään ei ole tarvetta sammuttaa ilmastointia koko kesänä.


http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto

Katso kappale Hajuhaittoja?
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Emil

Tuli luettua. Onneksi on omia kokemuksia, niin ei tartte opetella toimintamalleja netistä.  ;D

Karvis

#62
Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.06.10 - klo:23:26
Niin mitä kennoa se puhaltaa kuivaksi? Siellä lämmityslaitteen sisällä olevaa kennoa, ja siten auton sisätiloihin puhaltaa sen kosteuden? Epäilyttää, koska ekan kerran kuulen moisesta, vaikka kaveripiirissä noita uudehkoja Volvoja on työkaluna jokunen. Eikä kovin älykkäältä toiminnolta kuulosta muutenkaan. Parempihan se olisi, että kenno kuivuu omia aikojaan, ja laskee auton alle suurimmat vedet.

Auton keulalla oleva puhallin/puhaltimet toki saattaa huutaa omia aikojaan moottorin sammutuksen jälkeen. Varsinkin, jos jäähdyttimet on jääneet ulkopuolelta huuhtelematta. Saattaa siitä ylikuumenemistakin aiheutua, mutta ne ovat varmasti oman aiheensa juttuja, eivätkä tähän liity. Sinne auton keulaan kun ei mitään kosteutta kerry, vaan pelkästään ylimääräistä lämpöä.

No sen ilmastoinnin kennon tietysti, mitäpä muutakaan kuivattavaa siellä olisi. Monikaan sitä kuivatusta ei ole kuulemassa/näkemässä koska autoon ei jäädä istumaan sammutuksen jälkeen, menevätpä osa korjaamolle vikaa haetuttamaan jos sen sattuvat huomaamaan.

Kenno ei kuivu omia aikojaan jos siellä kennolla on vähänkään likaa/pölyä vaan se jää muhimaan sinne paskan sekaan ja ajan oloon ilmenee ne hajuhaitat sitten, on erittäin fiksu toiminta kuivattaa se kenno puhaltimella ajon jälkeen. Toiminto löytyy ainakin V70:stä, naperovolvoista en tiedä...


http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=48947.0
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=31267.0
Skoda Superb 2.0TDI Ambition GreenTec

ex.Ocu hb 1.8TSI -11,Yeti 1.2TSI -10,Ocu Combi 1.6FSI -05

Arcca

Lainaus käyttäjältä: Emil - 12.06.10 - klo:23:33
Tuli luettua. Onneksi on omia kokemuksia, niin ei tartte opetella toimintamalleja netistä.  ;D

Voihan olla, että tuo sinun 70tkm vuodessa on niin paljon ettei muhimisia pääse oikein syntymäänkään kun joka päivä ilmaa virtaa kennoissa.
VW ID.4 Pro Elegance 4MOTION -24

Emil

Yksityiskäytössä oli Astra pari kesää. Ilmastointi päällä aina kun auto oli käynnissä. Ei hajuhaittoja, vuotuiset ajomäärät sillä oli vain 10tkm.

Hajuhaittoja oli niissä Volvotakseissa, joista ilmastointi sammutettiin joskus, vaikkapa yön ajojen ajaksi. Tuoksu pakkasi auton sisään noin 5 min. ajan aina kun ilmastointi aamulla kytkettiin päälle. Kai se oli jotain kuvitelmaa, että polttoainetta säästyisi, kun yöt ajettiin ilman ilmastointia. Hirveä urakka oli kuivattaa kenno illalla. Ikkunat auki ja puhallus täysillä jonkin aikaa. Sittemminhän uudempien Volvojen ohjekirjoissakin suositeltiin pitämään ilmastointia aina päällä.

Hauska oli tuo volvofoorumille linkitetty ketju, jossa kerrottiin hienon kuivatustoiminnon kuivattaneen akunkin...  ;D

Otto.

Laitetaan tämäkin nyt vielä tänne:

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastointihuolto-luvanvaraista

Eli jokaisella asentaja pitää olla rekisteröity ja tuo nykyinenkin R134a menee käyttökieltoon vuonna 2017. Uusissa autoissa käyttö loppuu jo ensi vuonna.

Wekotin

On se kyllä jännä kun tätäkin topiccia seuraa, niin ihmisiä näyttää melkein suututtavan, että jotkut huoltavat autoa tai ilmastointilaitetta säännöllisesti. Toimivat laitteet sitä huoltoa kaipaavat säännöllisesti. Rikki olevat ovat sitten rikki ja ne KORJATAAN. Tässä on mielestäni ero. Huolto / korjaus. Huollolla pyritään ehkäisemään / minimoimaan viat ja takaamaan moitteeton toiminta.

Se mikä sitten on sopiva huoltoväli jääköön muiden pohdittavaksi, mutta mielestäni se on ennen kuin se kylmän tulo sieltä suuttimista loppuu.

chr

Muistaisin, että joskus 2000-luvun alussa oli rellussa jotain hajua välillä kun ilmastoinnin otti päältä ja sen jälkeen puhallutti. Sen jälkeen on ollut autoja automaatti-ilmastoinnilla, enkä ole tainnut koskaan napsutella AC:n namiskaa, se on aina päällä. Ei hirveästi innostaisi automaatti, josta pitäisi kuitenkin muistaa sitä kompuraa napsutella päälle ja pois.

Emil

Ei manuaali-ilmastoinninkaan kanssa tarvitse, eikä pidäkään sammutella kompuraa itse. Se saa olla päällä koko ajan sekin. Kompuran toiminta on sama automaattisessa ja manuaalisessa ilmastoinnissa. Manuaalisessa pitää vaan itse säädellä lämpöä kylmän ilman sekaan, kun puoli- ja täysautomaattisessa sen hoitaa automatiikka.

Reneto

Käytin kärryn kylmäainehuollossa. 4 vuotta ja rapiat päälle ikää, niin ajattelin että voisi olla ajankohtaista. Ottivat veke 695 grammaa ja laittoivat tilalle 525  ;D ;D
Olisikohan tähän joskus tehty ilmastointihuolto.. Yli vuoden olen itse ehtinyt ajella. No, tulipahan tuokin teetettyä, ja sai ylimääräiset kylmäaineet pois. Onko kellään mitään veikkausta, onko liian suuresta määrästä jotain haittaa?
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

Tos®

Lainaus käyttäjältä: Reneto - 29.09.10 - klo:20:33
Käytin kärryn kylmäainehuollossa. 4 vuotta ja rapiat päälle ikää, niin ajattelin että voisi olla ajankohtaista. Ottivat veke 695 grammaa ja laittoivat tilalle 525  ;D ;D
Olisikohan tähän joskus tehty ilmastointihuolto.. Yli vuoden olen itse ehtinyt ajella. No, tulipahan tuokin teetettyä, ja sai ylimääräiset kylmäaineet pois. Onko kellään mitään veikkausta, onko liian suuresta määrästä jotain haittaa?
Oho.. 525g on se normi vitoskoppasen määrä.
Ovat vissiin pistäneet edellisellä kertaa 750g (neloskoppasen määrä).

On siel paineanturit, jotka ottaa systeemin pois pelistä jos nousee liikaa...  ::)
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Noi ulosottomäärät ei ole aina niin luotettavia, riippuu esim. siitä millainen paine koneen letkuihin on edellisestä huollosta jäänyt ym ym.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

salmi

Golfilla ajettu 1,5 vuotta ja takuu siis vielä voimassa. VAG-korjaamo laskutti kylmäaineen lisäyksestä 100 euroa. On kuulema verrattavissa öljynkulutukseen ("maksathan sä siitäkin"). Minusta asiakkaan ryöstöä, kyllä kylmäaineiden kait sentään takuuajan pitäisi pysyä sisällä.

Kale

Lainaus käyttäjältä: salmi - 08.10.10 - klo:19:54
Golfilla ajettu 1,5 vuotta ja takuu siis vielä voimassa. VAG-korjaamo laskutti kylmäaineen lisäyksestä 100 euroa. On kuulema verrattavissa öljynkulutukseen ("maksathan sä siitäkin"). Minusta asiakkaan ryöstöä, kyllä kylmäaineiden kait sentään takuuajan pitäisi pysyä sisällä.

Oho, nyt on kyllä kaveria kusetettu ja olan takaa. Kylmäaineiden lisäys ei kyllä kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan joten ei työtä voi tehdä ilman, että asiakas sitä vaatii. Käy vaatimassa vanhat kylmäaineet ja rahat takaisin :)

Reneto

Lainaus käyttäjältä: Kale - 09.10.10 - klo:22:57
Käy vaatimassa vanhat kylmäaineet ja rahat takaisin :)

Samat kylmäaineet sinne laitetaankin.. ymmärtääkseni. Mutta juu, en oikein hiffaa miksi 1,5 vuotta vanhaan autoon mennään tekemään koko huoltoa.
VW Golf 1.5 eTSI 110 First Edition Style 2020

tsiih

Tjaa, oliskos tässä tapauksessa ilmastoinnin teho vähän heikentynyt ja asiakas salmi pyytänyt sille jotain tekemään. En olisi kyllä itsekään ihan täyttä hintaa suostunut maksamaan, mutta kyllähän se kylmäaine on haihtuvaista. Muistan lukeeneeni jostain ihan painettua sanaa ettei täyttö kuulu takuuseen, vuoto tietysti eri asia.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Kapa

Missähän päin Suomea tuollaista huollon oma-aloitteellisuutta esiintyy?

Markku

Lainaus käyttäjältä: Kapa - 10.10.10 - klo:00:07
Missähän päin Suomea tuollaista huollon oma-aloitteellisuutta esiintyy?

Miettisellä Kuopiossa ovat joka kerta kysyneet että mites olisi ilmastoinnin huollon kanssa.
Octavia 1,9 tdi 2008
Rouvalla Skoda Rapid 1,6 tdi dsg -14
Pojalla Jetta V 2,0 tfsi -07

Kale

Vantaan Motonetin pihalla näytti olevan varsin edullinen syystarjous ilmastointihuollolle = 60â,¬.

nikob

Nyt alkaa olee tämänkin huollon aika omassa. Auto tulee kohta 5 vuotta vanhaksi.
Ja nyt lämpöisillä keleillä huomannut, ettei tuo kunnolla puhalla kylmää.
Varmaankin nesteet loppu!
Skoda Fabia RS Combi Race Blue -11
Opel Corsa OPC Azure Blue -16

Tos®

Tänään tehty Golffiin, 525 grammasta 430g oli jäljellä. Viimeks täytetty 2 vuotta sitten.
Minimaalisesta haihtuvuudesta kertonee se, että oon jaksanu käyttää masiinaa myös talvella säännöllisesti.

Valmetissa oli haihtunu 50% kahdes vuodes...
Audi huolletaan täs kun kerkee.
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

TLPH

Taitavat jo tehtaalla jättää kylmäaineen määrän vajaaksi?
Toimii se  vähemmällä määrälläkin ihan hyvin muutaman vuoden.

MasTurbo

No siinä tapauksessa joihinkin autoihin se on jätetty TOSI vajaaksi kun esson baarin tarinat kertoo että 100-200gr ollu sisässä huollossa.En oikein usko tehtaan tehneen noin.
" Dont be scared, just be prepared for the worst "

Tos®

#83
Toimii varmasti vähemmällä, mutta kompura joutuu oleen kokoajan päällä saavuttaakseen saman tehon.
Muutama kymppi parin vuoden välein mukavuudesta?
-Ja etenkin luotettavuudesta, vitoskoppasissa (ja muissa golffiin perustuvissa) saattaa olla harakiri kompura joka ei kestä.

http://www.my-gti.com/2465/sanden-pxe16-air-conditioner-compressor-specifications-1k0820803
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

#84
Audista tuli pois vain 40g ainetta. Täytettiin samaan aikaan kuin golf... Miljoona huolto odottaa


e: 20min alipaine/vuototesti ei havainnut vuotoja
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

Melko varmasti on vuoto, alipaineessa järjestelmä ei ole koskaan paitsi kun huoltoa tehdään. Siksi alipainetesti ei havaitse välillä isoakaan vuotoa. Uv-valotestaus esim. viikon perästä olis hyvä tehdä kun sinne nyt väriaineet lykättiin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

#86
Luultavasti sinne ei lykätty väriainetta, ellei systeemi tee sitä automaattisesti

Rakkine oli Robinair ac500pro tms
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

tsiih

No taivas varjele ehdottomasti väriainetta pitää laittaa! Kipin kapin takaisin, sen saa kyllä jälkikäteenkin.
Enkä minä hurjan luantoni tähren päätäni alaha paina, iloonen ja irti maasta meinaan olla aina.

Tos®

#88
Huomenna soittaa sinne nyrkkipajalle  ::)

Vcds näyttää 5 bar, auto seissy 4 tuntia.
Luulis sen laskevan jos vuotoa on.

Tiedä sitten mitä nuo criteriat tarkottaa? Käskee kattoon service manuaalista
Vikakoodia ei näkyny tyhjenemisestä.

elsa sanoo
At 20 °C with the engine not running, the pressure in the refrigerant circuit is 4.7 bar → Chapter (vapour pressure table
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Tos®

Nyt on väriainetta seas... pitää myöhemmin tarkistaa paine
Autotalli:
Golf8 2021 "GTE Style" 1.5 eTSI
Golf1 Cabriolet
Polo Coupe -89
Polo Classic C -84
Jetta CL 1.5 Automatic -83
Golf LS -74
Kupla 1300 -73

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy