Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - Höylä

#1
Ajattelin kirjoitta jonkinlaista ohjeen tynkää/kokemuksia ko. hommasta, joka on parhaillaan menossa. Laatikko odottelee lattialla ja uuden vauhtipyörän pitäisi saapua briteistä tulevalla viikolla. Vauhtipyörän vaihtoon päädyin, koska auto pitää tyhjäkäynnillä melkoista "säksytystä" ja värisee, lisäksi suuttimien korjausarvot eivät riitä korjaamaan värinää. Kaikki suuttimet on jo uusittu, joten vika ei todennäköisesti ole niissä. Autolla on ajettu n. 310 tkm, edellisen kerran vauhtipyörä on vaihdettu n. 250 tkm sitten. Samalla vaihtoon menevät myös DSG:n öljyt, koska kilometrin alkavat sopivasti täyttyä.

Perinteisesti purkaessa mukana oli myös pieni kiire joten kuvia on vielä vähän eikä kaikkien pulttien määrä ja koko ole muistissa, lisäilen niitä kunhan alan kasaamaan autoa.

"Remontti" aloitettiin ajamalla auto talliin ja purkamalla yläpuolella tiellä olevat osat pois. Aluksi akun ja ilmanpuhdistimen kotelot pitää poistaa. Samoin startti pitää irrottaa (2 pulttia). Jakopään puoleinen moottorinkannake tuettiin liinalla, jotta se ei luiskahda ulos kumistaan. Vaihteiston öljynlauhdutin pitää irroittaa vaihteistosta tai jäähdytysjärjestelmästä. Itse irroitin sen (turhaan) molemmista. Minulla uusiksi menee samalla lauhdittimen vesiletkut, jotka ovat halkeilleet ja vuotavat. Yläpuolelta kannattaa irrottaa samalla kaikki vaihteiston ja moottorin väliset pultit, vaihdevalitsimen vaijeri ja vaihteiston pistoke. Yksi pulteista paljastuu startin irroituksen jälkeen. Vaijeri irtoaa mutterilla, jonka jälkeen vaijeri irrotetaan kannakkeesta sokalla ja työnnetään kannakkeen läpi. Johtoliitin löytyy vaihteiston etukulmasta ja se irtoaa ensin kiertämällä ja sitten vetämällä helposti. Lisäksi irroitetaan vaihteiston maadoitusjohto.

Auton takapyörät tuettiin paikalleen ja auton etupäätä nostettiin arviolta n. 40 cm. Moottori ja vaihteisto tuettiin alapuolelta. Molemmat eturenkaat irrotettiin (repsikan puolelta ei varmaan olisi välttämätöntä). Kuskinpuoleinen sisälokasuoja ja roiskeläppä irrotettiin. Molemmat sisemmät vetonivelet irrotettiin laipoista (á 6 kpl 10? XZN). Repsikan puolen saa irrotettua alakautta, kuskipuoleinen irrotettiin lokasuojan sisältä. Kuskipuoleinen alapallo irrotettiin alatukivarresta (3 kpl 16?mm mutteri). Irrottamalla alapallo saatiin vetoakselille lisää liikkumavaraa, jolloin sillä pystyy väistämään irrotettavaa laatikkoa.

Loput moottorin ja laatikon väliset pultit irrotetaan alakautta. Samalla irrotetaan vaihdelaatikon yläpuolinen ja alapuolinen kannake. Laatikkoa on helpompi liikuttaa, jos käyttä yläpuolista moottorinnostinta ("norsua"). Kun pultit on irrotettu, lähtee laatikko liukumaan pois paikaltaan tunkin/nosturin tukemana. Tässä vaiheessa myös moottoria saattaa joutua laskemaan hieman, että laatikko mahtuu tulemaan pois. Kannattaa tarkistaa, ettei moottorin kannake pääse antamaan kovin paljoa jälkeen, jolloin moottori "valuu" laatikkoon päin ja hankaloittaa laatikon irrotusta. Kun laatikko on saatu pois paikaltaan, voi sen laskea alas odottelemaan uutta vauhtipyörää.

Vauhtipyörä on kiinni kuudella 10? XZN:llä, jotka uusitaan vauhtipyörää vaihdettaessa. Pultit lähtevät kätevästi esim. iskevällä vääntimellä. Toinen vaihtoehto on lukita vauhtipyörä paikoilleen irroituksen ajaksi. Pulttien irroituksen jälkeen vauhtipyörä liukuu pois paikaltaan kääntämällä. Omasta autostani oli mennyt myös kampiakselin päässä oleva neulalaakeri, joka uusitaan luonnollisesti samalla (osa marmorilla n. 15 â,¬). Laakeri saattoi saada lopullisesti siipeensä myös laatikkoa irroittaessa.

Irrotetussa vauhtipyörässä oli myös sivuttaisvälystä, minkä veikkaan ainakin yhdessä rikkoutuneen neulalaakerin kanssa tekevän hallaa myös vaihteistolle. Kasaus suoritetaan todennäköisesti melkolailla suoraan käännetyssä järjestyksessä, raportoin lisää jahka alan kasaamaan, samalla myös mahdollisesti tarkempia tietoja pulteista ja uusia kuvia.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSS3k5NFBETVViV3c/edit?usp=sharing
Kuvaa yläpuolelta, kotelot poistettu, oikealla vaihteiston yläpuolinen kannake.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSWEpNZXpDQlhIQ2M/edit?usp=sharing
Startti poistettu, kuvassa alta löytyvä pultti.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSU29Sa0F2NWEwa28/edit?usp=sharing
Laatikko irroitettu.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSMW1mUVFOUTFRNlE/edit?usp=sharing
Rikkinäinen laakeri kampiakselin päässä.

https://docs.google.com/file/d/0Bw_TXYn-bOSSXy1jLWNqY2xOQzQ/edit?usp=sharing
Neuloja.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy