Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 27.10.19 - klo:16:38
Nonni, nyt on nastoitetut polymmerikiekot taas alla. Mahtaako näillä pärjätä, kun tuossa kyljesssä on omituinen numerosarja?

Osaako joku rengasexpertti avata tuota? Gummit on Nokian 7 ja pintaa 6-7mm nastat tallessa liki kaikki. Yksi on vähän kuluneempi, liekö ollut edessä hanttarin puolella ja lyönyt enenpi tyhjää...

Heh, kuinka sattuikaan että mullakin on Golfiin alle menneissä talvifillareissa sama  pin-koodi eli 3211. Kyseessä Nokian Hakkapeliitta R kitkarenkaat koossa 205/50R17 ja kaikissa kumeissa näkyvissä 9mm merkki tosi vahvana. Katotaan kuis äijän käy.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

Madise

Ostin elämäni ensimmäiset Kiinalaiset renkaat, linkin "kitkat" kesäautoon jota silloin tällöin talvellakin tarvitaan (1000 - 2000km) ja talvi on meillä länsivirossa lyhyt mutta märkä.

https://www.tireman.ee/mod_shop_b36aecc9f2adbe12bce947ffde81bac6___est

Alle 250:- töineen, saa nähdä kuinka pelaa. Kokemusta vasta 5 km verran......

(Octavia Combi 1.0 DSG MY17, ++MYYTY++) + Peugeot 308CC MY10 + MP MY17+ MB GLK 220CDI A 4Matic MY15

Suberb 2012

Voi pyhä Maria mitä JOLLOTUSTA Nokialaiset pitää. Infernaalinen ääni muistuttaa etelässä toisinaan korkeasta tornista kuuluvaa ilmaismusiikkiesitystä....  Edellisessä Skeidassa oli Contin 2:set ja ne oli todella hiljaiset, melkein kun kitkat.
Yritän nyt uskotella itselleni, että jollotus johtuu siitä että Wanha kovettunut polymeeri on kutistunut ja nastaulkonema on kolminkertaistunut-> hirmusti lisäpitoa :D EI ikinä enää Nokialaisia :o

b1mpo

Toisessa autossa on conti ice contact 2 nastat. Ei voi kyllä hiljaisiksi kehua niitäkään. Ehkä johtuu siitä, että nastat on vain nastat.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

erttuli

Aika vanhat on kyllä nuo 3211 kumit. Mulla on 2013 valmistetut ja pito totaalisen lopussa vaikka urasyvyyttä on reilusti. Torstaina vaihtuu uudet alle, ovat varastossa odottaneet  8)
Mutta jos pitoa tuntuu vielä riittävän niin mikäs siinä niillä ajella. Voisi kuvitella, että ovat jo pahasti kovettuneet.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: erttuli - 28.10.19 - klo:14:52
Aika vanhat on kyllä nuo 3211 kumit. Mulla on 2013 valmistetut ja pito totaalisen lopussa vaikka urasyvyyttä on reilusti. Torstaina vaihtuu uudet alle, ovat varastossa odottaneet  8)
Mutta jos pitoa tuntuu vielä riittävän niin mikäs siinä niillä ajella. Voisi kuvitella, että ovat jo pahasti kovettuneet.
Mutta jos siinä on lähes kaikki nastat tallessa, niin ne on ihan hyvät. Nastat pelastaa tilanteen kuin tilanteen.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: sakal83 - 28.10.19 - klo:16:17
Mutta jos siinä on lähes kaikki nastat tallessa, niin ne on ihan hyvät. Nastat pelastaa tilanteen kuin tilanteen.

Meinaatko että kitkat on yhtään häävimmät tuon ikäisenä...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

sakal83

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 28.10.19 - klo:16:20
Meinaatko että kitkat on yhtään häävimmät tuon ikäisenä...
En. Ne on ihan roskiskamaa, niinkuin on noi nastallisetkin. Mutta tämä on aika monella ajatusmaailma nastojen kanssa, valitettavasti.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

Suberb 2012

Asiaan on kovin helppo ratkaisu, jos tuntuu että keli (tai renkaat) on huono eli lipokas -> kurvailee hiukan rauhallisemmin, toiset huomioiden ja ennakoi vähän enemmän. Ihan kuin aina liikenteessä pitäisi toimia.
Ei voi laskelmoida jokahetki, että eilisen miestenlehden ja oman jarrutustestini mukaan vielä ehtii pysähtyy... Se ei auta selityksenä sitten kun rysähtää ;)

erttuli

#4719
Ei tarvitse olla kummoinen keli huonoilla renkailla. Vähänkin jäätä tien pinnassa ja noilla mun vanhoilla paskarenkailla ei pito riitä edes todella hitaassa kiihdytyksessä. Voi vain kuvitella miten toimivat jarrutuksessa. Lumella vielä "ok"..
Nastoista ei tässä tapauksessa ole muuta iloa, kuin ilmoittavat liukkaasta kelistä äänekkäästi.
Huomattavasti mukavampaa ajella uusilla pitävillä kumeilla.

sakal83

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 28.10.19 - klo:16:33
Asiaan on kovin helppo ratkaisu, jos tuntuu että keli (tai renkaat) on huono eli lipokas -> kurvailee hiukan rauhallisemmin, toiset huomioiden ja ennakoi vähän enemmän. Ihan kuin aina liikenteessä pitäisi toimia.
Ei voi laskelmoida jokahetki, että eilisen miestenlehden ja oman jarrutustestini mukaan vielä ehtii pysähtyy... Se ei auta selityksenä sitten kun rysähtää ;)
Siis väitätkö sinä, että mä en nyt siis voikaan ajaa tohon ekaan liikenneympyrään sinä aamuna 67kmh, kun siihen on satanut vettä joka on jäätynyt?
Teeämmässä kun perhana just sanottiin, että hienosti pysähtyy ja pysyy hanskassa tossa nopeudessa, näillä renkailla.
SuperB L&K 2.0 TSI 4x4 360hp/500Nm

jt

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 28.10.19 - klo:19:54
Alla uudet Contin Ice 3 ja ajo on kuin vetäisi kesäkeleillä.
Liukkaissa liikenneympyröissäkään ei mitään ongelmaa.
On todella rajua pitoo.
Uskomatonta ...
Eipä ihmekkään, nastat menettävät pitoaan huomattavasti vanhetessaan (erityisesti jos ajellaan pääasiassa asfaltilla), niin uusilla nastoilla pito on kuin eri planeetalta. Kesäkeliargumentin jätän huomiotta..
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

jt

Nyt on ollut alla Nokia R2 nordic-kitkat n. viikon verran. Viikonloppuna ajelin Oulun seudulla jolloin satoi lunta hieman (ensilumi), pienemmillä teillä liikenne tamppasi/kiillotti lumen tiiviiksi pinnaksi ja lämpötila oli -1C. Voisi kuvitella että tuo olisi hankala keli muutaman talven vanhoille R2:lle joilla pintaa jäljellä 6mm. Pito oli kuitenkin yllättävän hyvä, liikenneympyräkin meni ihan normivauhtia. Kiihdytyksessä sai toki sutimaan jos vähänkään enemmän kaasutti, mutta niinpä ne nastat vetivät myös tyhjää ympärillä äänistä päätellen. Samoin mukulakivikadulla pito oli mielestäni hyvä.

Pitempi maantie/moottoritiepätkä (100/120 km/h) tuli myös ajettua paljaalla tiellä ja hieman oli epävakautta. Paineet olivat tippuneet talven aikana ja kun kierrätin takarenkaat eteen, niin edessä oli 2,6 ja takana n. 2,2/2,3. Koska ajelen lähes aina täydellä kuormalla (niinkuin myös edellisellä pätkällä), lisäsin paineet takana 3,0:aan ja meno tukevoitui kummasti (täyden kuorman paineet Touranille edessä 2,6 ja takana 3,0).  Kyllä näillä mieluummin ajaa paljasta maantietä kuin nastoilla ja kun uudemmat (esim. R3) ovat vielä parempia/tukevampia ajettavuudeltaan maantiellä, niin kitkoilla mennään myös jatkossa.   
VW Touran Ecofuel 1.4TSI DSG -11

b1mpo

On r3 edeltäjäänsä hiukan vakaampi, mutta kaukana hyvän kesärenkaan vakaudesta paljaalla tiellä. Itellä on hiukan vetelät paineet. Pitää hiukan nostaa kun kerkeää. Oisko siellä käytännössä 2,3 tai 2,4 ympäriinsä tällä hetkellä.
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

58make

Talvirenkaat eilen vaihdettu volkkariin, nastattomat tietenkin, asfaltti alkoi
olla jo aika sileäksi muuttunut, nyt hyvä alkaa taas karhentamaan, halvemman
luokan renkaat tuli laitatettua, auto ja renkaat samaa tasoa.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Suberb 2012

Paninpa tänään merkille huomioinarvoisen asian; nyt kun aurinkoisellla kelilä jyrsii 8-kymppiä tuota kuivaa kestopäällystettä, niin pudottamalla 73-75:een vauhdin nastojen jollotus laskee usealla pers-desibelillä!
Mukavaa matkaseuraakin sai konttiin, eikä ne jostainsyystä uskalla mennä ohi nopeusrajoitusta kunnioittavasta tummasta Skodasta :D Taidan jatkaa tätä hauskuutta koko nastakauden.

58make

Ja nyt on hyvä pitää kohtuullisesti väliä edellä ajavaan, nastoja irtoilee
ja lentää tuulilasiin, ei kuitenkaan särkynyt vielä se lasi.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

V-O

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 01.11.19 - klo:14:43
Paninpa tänään merkille huomioinarvoisen asian; nyt kun aurinkoisellla kelilä jyrsii 8-kymppiä tuota kuivaa kestopäällystettä, niin pudottamalla 73-75:een vauhdin nastojen jollotus laskee usealla pers-desibelillä!
Mukavaa matkaseuraakin sai konttiin, eikä ne jostainsyystä uskalla mennä ohi nopeusrajoitusta kunnioittavasta tummasta Skodasta :D Taidan jatkaa tätä hauskuutta koko nastakauden.
Sinulle sopii hyvin kitkat, jos renkaidesi jollotus harmittaa. Uskoisin että niillä voi ajaa ihan rajoitusten mukaan.

Tuo alinopeutta ajaminen aiheuttaa vaaratilanteita samalla lailla kuin vastaava nopeuden ylitys.


Suberb 2012

Ei aiheuta, kysyin kerran Poliisilta :D
Poliisin ohje oli, että ajaa juuri niin hitaasti ja niin oikealla kun turvalliselta tuntuu. Minusta siinä keskiviivan pinnassa tuntuu oikeinkin turvalliselta, urissa ei ole missään tapauksessa turvallista ja urien oikealla puolen on liian lähellä reunaviivaa...
Siinä olet kyllä oikeassa, että jo yhdenkin kilometrin ylinopeus on suurensuuri riskitekijä onnettomuuden syntymiselle. Hittaasti ja nopeusmittaria tarkasti seuraava kuljettaja on keskimäärin tarkempana muutenkin kun suuripiirteinen muista välittämätön ylinopeudella hurjastelija!

Kitkat mulla aina muuten on, mutta nyt vaan sattui tuolaset kymmenvuotta vanhat nastat jäämään. Nuuka kun on niin loppuunhan ne ajan. Sekin yksi syy varovaiselle menolle, suuret nopeudet ja siitä seuraava kuumuus saattaa jopa räjäyttää tuolaiset vanhat ja kovettuneet renkaat, näin opasti rengasalan ammattilainen  ::)
Nii ja no samalla säästyy bensaa ja päästöt on sitämukaa pienemmät, eli palloa tässä pelastetaan.

58make

Lainaus käyttäjältä: Jönglööraaja - 28.10.19 - klo:19:54
Alla uudet Contin Ice 3 ja ajo on kuin vetäisi kesäkeleillä.
Liukkaissa liikenneympyröissäkään ei mitään ongelmaa.
On todella rajua pitoo.
Uskomatonta ...

Joopajoo, ja sitten heräsit.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

SNG

Aikamoista paskapuhetta!

Poliisi sanoi. Siinä varsinainen fysiikan ammattilainen  :D :D :D

Luovu ajokortistasi kun et osaa ajaa liikennevirtaa häiritsemättä.

Oletko Pietarin trolli?


58make

Ei mikään laki kiellä ajamasta hieman hiljempaa kuin nopeusrajoitus osoittaa, tosin on olemassa
alinta sallittua nopeutta osoittava liikennemerkki, ei tosin ole tullut sellaista vastaan vielä,
ei ensimmäinen auto jonoa tee, keskiviivalla ajelevat venäläiset tai ne jotka pelkäävät tippuvansa
tieltä.
Ratkaise asunto ja autopulma samalla kertaa,
osta skoda ja asu korjaamolla.

Suberb 2012

Näinhän se menee. Se tikkari osoittaa SUURIMMAN sallitun ajonopeuden, alarajaa ei ole. Ei edes moottoritiellä. Ainoa ”rajoitus” siellä on että laitteella jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 50 ei saa motarille pyyhkkiä, mutta se ei tarkoita että motarillakaan ei saisi ajaa alle 50kmh.

SNG:n olisi syytä tarkistaa asennettaan (tai luovuttaa se zetti pois ja jatkaa julkisilla), ennenkuin tapahtuu/aiheutat jotain vakavampaa. Ei ole suurta sankaruutta ajaa tappiotasa maksimia, kelistä tai muista olosuhteista riippumatta.

Sokka

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

24 §

Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla


Antore

Lainaus käyttäjältä: Suberb 2012 - 03.11.19 - klo:15:08
Näinhän se menee. Se tikkari osoittaa SUURIMMAN sallitun ajonopeuden, alarajaa ei ole. Ei edes moottoritiellä. Ainoa ”rajoitus” siellä on että laitteella jonka suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 50 ei saa motarille pyyhkkiä, mutta se ei tarkoita että motarillakaan ei saisi ajaa alle 50kmh.

SNG:n olisi syytä tarkistaa asennettaan (tai luovuttaa se zetti pois ja jatkaa julkisilla), ennenkuin tapahtuu/aiheutat jotain vakavampaa. Ei ole suurta sankaruutta ajaa tappiotasa maksimia, kelistä tai muista olosuhteista riippumatta.

Kyllä se asennevamma on nyt sinulla. Mietipä hetki kirjoituksiasi. Ajat tietoisesti alinopeutta ja ajoradan väärässä kohdassa koska autosi alla pyörii täysin käyttökelvottomat ja vaaralliset renkaat. Ja kaiken tämän perustelet sillä, että olet säästäväinen. Pitää tosiaan toivoa, että olet täällä vain trollaamassa.

Oktaavi

#4735
Lainaus käyttäjältä: Sokka - 03.11.19 - klo:15:19
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

24 §

Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto
Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla
Saa tosissaan madella, että tuohon lakiin syyllistytään. Tuskin muutaman kilsan alinopeudella mitään tulee. Jos tulisi, niin kaikkia autoja, joita hinataan tuolla tien päällä, tulisi sakottaa. Siinä vasta liikennettä estävää ja haittaava ajoa on, kun hinauksen maksiminopeus on 60km/h.

Sokka

Lainaus käyttäjältä: Oktaavi - 03.11.19 - klo:19:01
Saa tosissaan madella, että tuohon lakiin syyllistytään. Tuskin muutaman kilsan alinopeudella mitään tulee. Jos tulisi, niin kaikkia autoja, joita hinataan tuolla tien päällä, tulisi sakottaa. Siinä vasta liikennettä estävää ja haittaava ajoa on, kun hinauksen maksiminopeus on 60km/h.

Laki on aina tulkinnanvaraista. Mutta ei haittaisi silti sitä lukea ennen kuin pädet:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

1) auton (M- ja N-luokka), moottoripyörän, kolmipyörän ja raskaan nelipyörän 80 kilometriä tunnissa; auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa sekä ajoneuvon, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa;

Oktaavi

Lainaus käyttäjältä: Sokka - 03.11.19 - klo:21:43
Laki on aina tulkinnanvaraista. Mutta ei haittaisi silti sitä lukea ennen kuin pädet:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257

Moottorikäyttöisen ajoneuvon suurin tiellä sallittu nopeus, kun siihen on kytketty hinattava ajoneuvo, on:

1) auton (M- ja N-luokka), moottoripyörän, kolmipyörän ja raskaan nelipyörän 80 kilometriä tunnissa; auton, johon on kytketty luokittelumassaltaan yli 0,75 tonnin jarruton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa sekä ajoneuvon, johon on kytketty jousittamaton hinattava ajoneuvo, kuitenkin 60 kilometriä tunnissa;
Hyvin tietoinen olen kyllä hinauksen säännöistä, kiitos vaan. Mutta pointtini oli siinä, että muutaman kilometrin alinopeus esimerkiksi henkilöautolla, ei ole lähellekään niin estävää tai haittaavaa ajoa, kuin jos tuolla maantiellä joku hinaa nopeudella 60km/h toista henkilöautoa. Tai raskas HCT yhdistelmä nousevaan mäkeen tipahtaa vauhti aika paljon ja saattaa kestää helvetin pitkään, ennenkuin saavuttaa matka-nopeuden. Onhan näitä esimerkkejä, mutta ei jaksa kaikkea vääntää tähän. Et varmasti itsekään usko, että kukaan saa jostain 5-10km/h alinopeudesta sakkoja  ::). Tuolta voit vaikka vähän lukea osviittaa, millaisista nopeuksista puhutaan, että sakko tulee https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/koneet-autot/artikkeli-1.338209

Banned

Passat GTE

SNG

Lainaus käyttäjältä: Banned - 04.11.19 - klo:07:54
Hyvää keskustelua taas talvirenkaista.

Yksi perseilijä innovoi, että kun ajaa alinopeutta näppärästi keskiviivan tuntumassa, rengasmelu pienenee ja samalla ihmettelee kun alkaa jonoa keräytyä taakse.

VMP ja Napalm!

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy