Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - jonatz79

#1
Passat B8 (14-) / Vs: B8 Huoltojen hinnat
04.12.19 - klo:19:03
Lainaus käyttäjältä: Arcca - 08.01.17 - klo:20:43
Ei, kyllä se tosiaan noin nykyään menee. Mikä on kyllä surkea uudistus.

Kävin juuri 30tkm huollossa ja itselle tuli myös täysin puuntakaa tuo seuraava 45tkm tarkastushuolto ilman öljynvaihtoa. Huoltosopparilla kaiketi pakko käydä. Muutoin jäisi tekemättä. Mieluummin vaihtaisin muualla öljyt tuohon rahaan kuin maksaisin käytännössä tyhjästä. Marmorilla öljyt maksaa niin tolkuttomasti erikseen ostettuna.
#2
Soitin tästä huoltoneuvojalle aikaisemmin ja sieltä tuli kommentti seuraile tilannetta ennen huoltoa. Ihan asiallinen keskustelu ja yksi korjaus on ainakin softan päivitys.

Mitä käytännössä tuossa softan päivityksessä tehdään? Varmaankin noissa ainakin voidaan kytkin tehdä aavistuksen terävämmäksi, jolloin ottaa paremmin ja nopeammin kiinni. Voidaanko myös vaihtoja viivästyttää etenkin D-moodissa? Tuntuu että S-moodissa kytkimen luistatusta on vähemmän, kun kierroksia on enemmän. Toki S-moodissa voidaan juurikin varmaan nopeuttaa vaihtoja tekemällä kytkin terävämmäksi. Optimaalinen olisi moodi jostain D- ja S-moodin välimaastosta. En tiedä asiasta enempää. Omia ajatuksia.

Kiitoksia vastauksista etukäteen. Helpottaa asian seuraamista ja osaa kertoa tarkemmin huoltoon "ominaisuudesta".
#3
Itseltä löytyy Passat 1.4TSI ja DSG-laatikko (7v kuivakytkin).

Hieman häiritsee paljonko laatikko luistattaa kytkintä. Nyt kun ilmat ovat hieman kylmenneet on kytkin myös lisäksi hieman puistattanut 2 ja 3 vaihteilla kiihdytyksissä. Etenkin tämä ilmenee normaalissa ajossa, eli suht rauhallisilla kiihdytyksillä. Vielä enemmän tämä korostuu loivaan ylämäkeen kiihdyttäessä, jossa pienillä kierroksilla tulee vääntöä laatikkoon. Kierrokset moottorissa ovat tunnetusti D-moodilla matalat. Toki kytkin voi satunnaisesti puistattaa jos kytkintä jatkuvasti luistatetaan. Ei automaatti siinä mielessä varmaankaan manuaalista poikkea. Onko tämä normaalia? Toki tekee ajosta mukavaa kun vaihdot pehmeitä, mutta kytkimen kesto on varmaan lyhyempi tällä menolla mitä autokoulun autossa. Hauskaa seurata kierroslukua kun nostaa kaasun, kierrokset putoaa 200-300rpm, nopeus ei muutu.

Autolla ajettu noin 25tkm ja huolto tulossa. Ajattelin nostaa asian esille mutta toki haluan ymmärtää onko tämä normaalia, eli ns. "mukavuus ominaisuus" vai selkeä vika? Tietää vaan kuka sen uuden kytkimen maksaa 50tkm kohdalla, etenkin kun on huoltosoppari (periaatteessa ylimääräiset maksetut rahat palautetaan jos huoltoja ja/tai korjauksia ei sopimuksen aikana tule).

Muutoin ei autossa ole ollut ongelmia.
#4
Sen verta pääsin eteenpäin että SD-kortilta tunnistaa päivityksen, USB-tikku ei siis toimi. Ei toki päivitystä suostu asentamaan. Eiköhän tämä tästä. Pitää kokeilla ja tutkia...
#5
Kokeilin siirtää kansion PersonalPOI\MIB2\MIB2HIGH sisällön juureen, sisältää metainfo2.txt ja PersonalPOI kansion. Ei auta.

En tiedä, voisiko Skodan sivujen konvertointi olla kuitenkin jotenkin blokattu VW:lle? Joku on tällä palstalla hommassa kuitenkin onnistunut. Itsestä tuntuu että tämä on yksi feature, jolla VW pakottaa Car-Netin hankintaan. Se sentään toimii, mutta varoituksia et sitä kautta saa.

USB-tikku pitäisi kuitenkin olla ok? Järjestelmä ainakin lähtee hakemaan dataa tikulta.
#6
Toki. Tuo VW:n sivusto ei vaan enää toimi. Pitää käyttää Skodan sivuja :)
#7
Tässä ketjussa on sujuvasti keskusteltu sekaisin Discover Mediasta, Discover Pro:sta ja Car-Netista. Silläpä tuon listan tein Discover Medialle. Toivottavasti selkeyttää. Joku voi toki kirjoitella saman Discover Pro versiolle.
#8
Ketju alkaa olla sen verta hyvin sekaisin että koostetaan step-by-step ohjeet. Car-Net import toimii kun junan vessa, mutta linnunpönttöjen varoitusäänet eivät toimi. Siitä syystä yritän asentaa kameratolpat manuaalisesti.

Jos kaikki menee niin kuin elokuvissa:
1) Auto ketjun otsikon mukainen Passat B8 MY18 ja soittimena Discover Media
    - Oletuksena ohje pätee kaikkiin uudempiin Discover Media soittimiin
    - Navigaattorissa uusimmat kartat 04/2018
2) Garminin .gpx tiedosto ladattu täältä: https://poiplaza.com/?p=download&d=851&lstpg2=sdb&lstpg=
    - Tallensin tiedoston varmuudeksi c:\fakepath\ kansioon, koska Skodan sivu viittaa kyseiseen kansioon
3) Tiedoston muunto Skodan sivuilla:
    - http://mydestination.skoda-auto.com/POIs
    - "Add sound alert" täppä päälle
    - Valinnainen ikoni kameralle (itsellä 65x65 .png)
4) Generoidun .ZIP tiedoston lataus omalle koneelle
5) USB-tikku/SD-card alustettu FAT32 järjestelmään
6) .ZIP tiedoston purku muistitikulle tai kortille. Juuressa:
    - metainfo2.txt
    - kansiot: PersonalPOI, destinations, GPS-pictures
7) Tikku tai kortti autoon
    - Tässä vaiheessa soittimen pitäisi kaiketi ilmoittaa, jos päivitettävää dataa on tarjolla?
8) Navigaattori => Asetukset => Hallitse muistia => Päivitä omat erikoiskohteet
9) Navigaattori => Asetukset => Kartta => Valitse erikoiskohteinen luokat => Raksi päälle kameroihin
10) Done

Itsellä homma kosahtaa tuohon steppiin 7. Jostain syystä soitin ei löydä päivitettävää dataa USB-tikulta kun tikun laittaa kiinni. Esim. kohdassa 8 kansiot ovat näkyvissä, joten soitin muistin kyllä tunnistaa. Onko ideoita mikä voisi mennä pieleen tai onko korjattavaa tähän tiivistettyyn ohjeeseen? Paljon on ollut keskustelua ainakin tuosta ikonista ja sen koosta. Voiko se kuitenkaan koko asennusta estää? Skodan sivuille se kelpaa eikä Car-net ollut myöskään nuuka käytetystä ikonista. Nopeasti tämän ikonin koon toki vielä testaa...
#9
Lainaus käyttäjältä: Anselmiaushki - 28.04.18 - klo:09:32
Hei! Miten vaihdan virheellisen päivämäärän? Kellonajan muuttaminen on helppoa, mutta päivämäärän vaihtoon en ohjetta ole löytänyt.

Nappaa automaattinen aika päälle, jolloin auto hakee ajan GPS signaalista. Eiköhän päivämäärä muutu samalla oikeaksi.
#10
Passat B8 (14-) / Vs: Uusi Passat 1.6 TDI
03.07.18 - klo:16:41
Itsellä oli liisarina 1.6 TDI manuaalina. Kyllähän tuollakin ehtii ja kiihdytyksessä auto liikahtaa ihan mukavasti. Minun mielestä suurin tuon koneen ongelma oli kapea vääntöalue. Tarvitsee yli 1700rpm jotta saa vedon kunnolla päälle. Nykyinen Passat on 1.4 TSI (125hv) ja bensa on huomattavasti joustavampi kierrosten suhteen. Muutoin kyllä tuollakin moottorilla ehtii ja kulutus oli parhaimmillaan 4l/100km pinnassa pitkää matkaa ja yhdistettynä 5.2/100km.

Sinänsä tämä 1.6 TDI on mielenkiintoinen tapaus. Yleinen etenkin liisarina ja kyseisellä moottorilla autoja saa suhteessa muihin moottoreihin selkeäasti halvemmalla käytettynä.
#11
Itsellä on alla talvella ostettu uusi Passat Variant B8. Muuten kohtuu hiljainen auto mutta kuljettajan oven natina ja napsuminen uudesta saakka on käynyt hermon päälle. Ã,,änilähde juuri korvan kohdalla.

Soitin jo Laakkoselle, että auto tulee takuuhuoltoon korikorjaamolle. Kuitenkin tässä välissä ennen kuin sain aikaiseksi viedä autoa huoltoon, huomasin että natina ja napse loppui sateella. Kas kun on poutaa keväällä 2 kk putkeen. Siitä päätelmä, että vesi vie kitkan ja vika ei ole ovessa vaan tiivisteissä. Etenkin kuminen tiiviste kuljettajan ja takaoven lasien kohdalla vaikutti olevan syyllinen. Nihkeämpää kumia mitä muut oven tiivisteet.

Selailin palstaa ja neuvoja oli monenlaisia. Vaikuttaisi kuitenkin siltä että pelkästään tiivisteiden kunnollinen puhdistus auttoi. Valmistajat ei suosittele esimerkiksi silikonia, koska itse silikonikin voi aiheuttaa natinaa. Hieman yllätti että "korjaus" oli näinkin yksinkertainen.  Tiedoksi myös muille jotka saman ongelma kanssa painii. Välttämättä ei tarvitse alkaa ovea availemaan.
#12
Passat B8 (14-) / Vs: Milloin Passat B9?
06.06.18 - klo:23:14
Täällä veikataan faceliftia vasta mid 2019, eli noin vuoden päähän. Lamput edestä ja takaa sekä puskurit menossa Arteonin suuntaan. Itse B9 vasta 2023. Suhteellisen pitkä elinkaari toteutuessaan.

Uutena ACC mukautuisi nopeusrajoituksiin, eli navigaattorin kanssa pelaisi yhteen. Olen oikestaan ihmetellyt miksi tätä ei ole aikaisemmin ollut tarjolla. Kaikki tarvittava olemassa valmiina. Lane assistanttiin tulossa myös päivitys. Moottorina 1.5TSI 150hv, tosin ihme jos 130hv Bluemotion versio ei tule Suomen verotuksen takia tuontiohjelmaan. Dieselistä tulosta eri versioita.

Lähde, Saksalainen media:
https://www.autozeitung.de/vw-passat-2019-technische-daten-preise-125355.html
#13
Passat B8 (14-) / Vs: Milloin Passat B9?
15.03.18 - klo:18:09
Jos veikata pitää, niin keulalla lisävalot vaihtuu varmuudella LED valoiksi ja seuraavat yleistä VW:n muotoilua (Golf, T-Roc, Arteon...). Ehkä etumaskiin pientä viilausta kuten yleensä tapana. Sisällä soittimet saivat jo vm18 myötä päivityksen. Uuteen Golfiin on kaavailtu vakiona digitaalista mittaristoa. Tulisiko digitaalinen mittaristo vakioksi myös Passatiin?
#14
Auto Holdiin liittyen. Nykimiseltä pääosin välttyy kun pysähtyessä painaa jarrun kevyesti pohjaan, etkä runttaa jarrupoljinta pohjaan. Käytännössä juuri sen verran että vihreä käsijarrunvalo syttyy kojelautaan. Lähdössä jarrun irroituksessa on pieni viive ja jos jarrut on kevyemmin päällä, niin liikkeelle pääsee sujuvammin. Toki kaasua ei kannata painaa pohjaan silloinkaan.

Itsellä on reilut 2tkm ajettu Passat 1.4 TSI + DSG7. Olen kiinnittänyt huomiota että etenkin kylmänä kytkin vaikuttaisi hieman luistavan. Kierrokset putoaa 200-300rpm kun nostaa kaasun, mutta luonnollisesti nopeus pysyy samana. En jaksa kahlata 50 sivua tai googlata, koska netistä tulee vastaan pääosin vanhempien mallien ongelmia. Onko vika vai ominaisuus uusissa vaihteistoissa? Voisin kuvitella, että (kuiva)kytkin on melko kovilla. Pitää muuten vielä kiinnittää huomiota luistaako kytkin parillisilla vai parittomilla vaihteilla. Muutoin automaattiin alkaa manuaalien jälkeen hiljalleen tottua ja hieno vaihteisto DSG muutoin on.
#15
Eihän Car-Net yhteyden kautta ole mitään tapaa ohjata webastoa etänä? Esim Carstick käyttämällä. GTEssä käsittääkseni onnistuu ainakin joku lämmitys (sähkövastus?). Tässä tapauksessa kysymys perus bensa tai diesel vehkeistä.

Mitään järkevää käyttöä en ole myöskään itse tuolle Car-Net keksinyt.
#16
Kaveri on erään premium merkin huollossa mekaanikkona (ei VAG). Kertoili että ottaa omaan autoonsa käytetyt osat (esim jarrulevyt), koska ovat uuden veroisia. Sattuivat vaan kuulumaan huolto-ohjelmaan ja vaihdettiin. Toinen voisi olla ilmastointilaite, joka ei kuulu huolto-ohjelmaan, mutta "suositellaan" huollettavaksi vähintään 2v välein. Listahinnoilla jälkimmäisellä tekee jo 4 vuoteen hyvän tilin.

Lähinnä kiinnostaa onko huollon puolesta homma hoidettu ns. "reilukerho" meiningillä. Oikeasti onko huollot mennyt samalla periaatteella mitä itse maksaessa vai onko jäänyt fiilis, että kaikkea puoliksi tarpeetonta on ujutettu (kysymättä) huoltoihin?

Muutoinhan tuo huoltosoppari kuulostaa hyvälle. Jos pelaa reilusti huollon puolelta, niin en näe mitään syytä olla ottamatta.
#17
Onko porukalla kokemuksia huoltojen hinnoittelusta sopparilla tai ilman? Onko marmorilla sama hinta jaksohuolloille tai mille tahansa muulle huollolle. Ainut mikä tässä hieman epäilyttää on sopparin alaisen auton rahastus. Helppo laskuttaa vaikkapa polttimonvaihdosta tunnin työ + osat. Saadaan puskuriraha käytettyä ja palautuksia ei lopulta tule.

Sinänsä tuo huolenpitosopimus houkuttaisi. Toimistokulut 48x 6â,¬/kk = 288â,¬ ei ole 4v sopparilla kovin paljoa 2 vuoden "jatkotakuusta" VW:llä.
#18
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
02.01.18 - klo:01:31
Eihän @heller sinun autosi pitäisi sammua. Käsittääkseni ominaisuus on vain 130hv versiossa ja sinulla 150hv? Uudet Octaviat on kaikki tuolla 150hv koneella ja 130hv moottoria on tarjolla Golfin nokalle (BlueMotion).
#19
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.12.17 - klo:18:39
Tämä 130hv versiossa oleva moottorin sammutus siis sammuttaa koko moottorin alle 130km/h nopeuksissa, jos nostat jalan kaasulta. Liikennevaloihin sammutus on vielä eri asia. Tämä moottorin sammutus auton liikkuessa on vain siis 130hv Bluemotion version ominaisuus, ei koske 1.5TSI Evo 150hv versiota. Ei vaan huvittaisi alkaa koekaniiniksi.

En ole kyllä varma onko näitä vielä ajossa ja jos on niin missä VAG autoissa?
#20
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
21.12.17 - klo:17:37
Harkitsen uuden Golfin ostamista. Uudet Golfit (Comfortline) on 1.5 TSI Evo Bluemotion (130hv) moottorilla. Onko tuosta Bluemotion versiosta kellään kokemusta? Paljon mooottoria ja vääntöä on ainakin kehuttu. Automyyjäkin sanoi tuon moottorin sammutuksen rullatessa olevan ihmisten mielipiteitä jakava toiminto. Sylinterin lepuutus lienee ok ja sitä ei käytännössä huomaa (150hv versio). Jotenkin mietityttää tuo toiminto. Varmaan toki päästään pienempää kulutukseen ja päästöihin, mutta luulisi tuon starttia ja moottoria myös kuluttavan. Hybridiin tämän sammutuksen ymmärrän, jos auto liikkuu myös sähköllä.

Saako sammutuksen kytkettyä manuaalisesti pois päältä valikoista?
#21
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 09.10.17 - klo:18:46
Vertaatko tässä 120hv dieseliä 150hv bensaan? En usko että diesel tulee yhtään sen rivakammaksi manuaalisena jos automaattiin vertaa.

Vertaan ihan perus 125hv 1.4 TSI koneeseen. Siinäkin oli ainakin edellisessä versiossa (Golf vm11) enemmän alavääntöä ja oli huomattavasti helpompi ajettava moottoriltaan. Ei niin tarkkaa millä vaihteella vedät risteykset yms. Karkeasti yhtä vaihdettä pienemmällä joutuu ajamaan risteykset 1.6 TDI pannulla.

Lähinnä tuon puutteellisen alaväännön takia 1.6 TDI manuaalina (oma mielipide). DSG kun tunnetusti haluaa pitää melko suuren vaihteen silmässä polttoaineen kulutuksen takia ja kiihdyttämään lähtiessä laatikko arpoo hetken. Ongelma on että tuo 1.6 TDI ei lähde oikein yhtään mihinkään ennen 1700rpm edes pienillä vaihteilla ja manuaalia hieman helpompi pelata järkevät kierrosalueet. Toki tuonkin kanssa ajamaan oppii ja pärjää.

#22
Lainaus käyttäjältä: Eka Golf - 30.09.17 - klo:21:09
Minä edelleen ihmettelen miksi omaani Golfiin -08 1,4 TSI ei tarvitse lisätä öljyä vaihtovälillä 15tkm!  ???
Keksiikö joku tuohon syyn?

Ajotapa. Kyllähän öljyä saa menemään enemmän jos vetää aina kiihdytykset poljin lattiassa. Itsellä oli myös 1.4TSI ja CAXA moottorilla ja mitään mainittavaa ongelmaa. 20tkm kohdalla kun lisäsi 2-3dl longlige öljyillä (Castrol) ja tikku oli lähes ylämerkissä.

Todella hyvä artikkeli TM:lta. Paitsi että tuodaan ongelma yleisesti tietoon, niin myös selvennetään mitä moottoreita ongelma koskee. Tähän saakka kaikki VAG isot bensakoneet on olleet omalla mustalla listalla. Tämän jälkeen voin hyvinkin ostaa 2012 mallista eteenpäin 1.8TSI tai 2.0TSI moottorilla olevan auton. Näiden omistajat ovat varmasti tässä voittajia, koska kiinnostus lisääntyi heti.
#23
Itsellä on alla liisarina Passat B8 farkku 1.6 TDI manuaalina. Jos nyt jotain vikaa hakemalla hakee niin radion epäherkkyys on välillä häirinnyt. Selkeästi huonompi mitä vanhassa Golfissa vm -11. Muutoin auto on pelannut ilman ongelmia ensimmäiset 4tkm. Mukava ja tilava auto ajella, hyvät penkit, laadukas sisusta, vakiovarusteet Comfortlinessa on kattavat parilla pakollisella lisäruksilla ja etenkin alusta on paljon parempi mitä Golfissa. Jos alustaa nyt voi edes eri kokoluokan autoissa verrata.

Mitä tuohon koneeseen tulee, niin ehdottamasti ottaisin manuaalia tuon 1.6 TDI:n. Hieman ylävääntöinen ja kapea (1700-2500rpm) verrattuna esim aikaisempaan Golfin 1.4 TSI, josta vääntöä löytyi 1500rpm lähtien ja turbo astui peliin kunnolla vasta 2800rpm jälkeen. Manuaalina saa pelattua vaihteilla oikean vääntöalueen hieman helpommin. Koeajoin myös DSG:n 1.6 TDI kaverina ja tuntui että aina oli yksi vaihde liian suurella ja ohitukset oli hankalia jopa taajamanopeuksilla. S-mode auttaa, mutta automaatin idea lähtee, jos joutuu vaihteiden kanssa säätämään. Toki auto ei myöskään ole mikään tykki 100kmh jälkeen, joutuu usein pudottamaan 5-vaihteelle ohituksissa, mutta ennakoimalla selviää normaalissa ajossa. Ottaisin ehdottamasti ennemmin 1.4 TSI:n pikkukoneista, jos vapaasti olisin saanut valita. Firman politiikka käytännössä kuitenkin pakotti itsellä dieseliin näistä kahdesta.
#24
Edellinen auto VW Golf 1.4 TSI (variant) vm 2011. Ensiasennuksena alla oli Pirellin P8 renkaat. Vaihdoin Goodyerin UltraGrippeihin ja kulutus putosi noin 0.5l/100km pitkällä matkalla. Aiemmin pääsi pitkää matkaa Pirelleillä 5.6-5.7 l/100km ja GoodYeareilla meni helposti 5.1-5.2 l/100km. Itseni renkainen näinkin suuri merkitys kulutukseen yllätti täysin. Rengaspaineet ja rengaskoko olivat samat.

Keskikulutus oli 6.2 l/100km sekalaista ajoa (GY).
#25
Sain oman liisarini kuluvalla viikolla. Tuurilla mallivuosi ehti juuri MY18 puolelle (wk22=>) ja Comfortlineen Travel Packin yhteydessä tuleva näyttö päivittyi Golfista tuttuun Discover Media 8" versioon. Täytyy sanoa että uusi näyttö muuttaa auton kojelaudan yleisilmeen tälle vuosikymmenelle kerralla. Todella tyylikäs paketti. Käytännössä näyttö on jo yksinään syy ruksittaa Travel Pack lisävarusteeksi (jos nyt muutenkaan on järkeä olla ottamatta). Higlinessa näyttö tulee vakiona. Toisena ACC tuli vakioksi Comfortlineen, joka toimii mainiosti, vaikka auto onkin manuaalilaatikolla. Rehellisesti nämä kaksi ovat olleet TOP5 varusteita autossa tähän saakka. Todella hyvä uudistus.
#26
Passat B8 (14-) / Vs: MY18?
19.05.17 - klo:09:24
Tänään 19.5.2017 tulee uusi hinnasto voimaan ja sieltä voi myös katsoa muutokset. Tiivistettynä:

- Soitin päivittyy Golfin sukupolveen. Composition colour 6.5" (BlueMotion, Trendline, Comfortline) ja Travel paketissa 8" Discover Media.
- LED vakioksi Comfortlineen
- Travel paketti vakioksi Highline, Alltarack ja GTE
- ACC vakioksi Comfortline, Alltrack ja GTE
- 2x USB porttia Highline, Alltarack, GTE ja Travel packin mukana
- GTE koristelistat päivitetty
- CD-soitin ja AUX-In poistuu (mukana travel paketissa)
- Lisäksi värimuutoksia

Edit: Konfiguraattori on jo päivitetty (esim värit). Hinnastot (.pdf) vielä vanhat..
#27
Millaisia käytännön kokemuksia teillä on VAG:n uusimmasta 1.6TDI moottorista (81kW / 110HV) eri vaihteistoilla?

Koeajoin 1.6TDI moottorin Passatin nokalla 7-vaihteisen DSG:n kanssa kompinaatio ei mielestäni toiminut laisinkaan. Johtuen DSG:n halusta käyttää suurta vaihdetta ja pieniä kierroksia. 1.6TDI moottori vaikutti tarvitsevan lähemmäs 2000rpm vastatakseen kaasuun. Käytännössä pienilläkin nopeuksilla vaste tuntui 1.4TSI jälkeen todella hitaalta.

Olisiko manuaalilaatikko parempi vaihtoehto 1.6TDI pariksi? Golf ja Octavia moottori tulee 5-vaihteisena ja Passat ja Superb 6-vaihteisena. Onko manuaaleilla kuinka suuri ero? Lähinnä mietityttää jos 5-vaihteisessa suurin vaihde on välitetty liian pitkäksi voi etenkin ohitukset olla hankalia. Vastaavasti 6-vaihteisena saattaisi toimia maantiellä paremmin, jos pudottaa ohituksissa 5-vaihteelle? Kaupunkinopeuksilla eroa tuskin on.

Riittääkö tuo 1.6TDI perusajoon? Paljonhan kommentteja on nuhaisuudesta ja sen olen valmis hyväksymään. Moottori + vaihteisto kompinaatio vaikuttanee kuitenkin merkittävästi moottorin käyttäytymiseen ja toimivuuteen.

Edit: Mikä vaihteisto olisi kokemusten perusteella paras 1.6TDI:n pariksi?
#28
Moottori ja voimansiirto / Vs: 1.5 TSI
12.04.17 - klo:09:26
Golfiin on Highlinessa tarjolla 1.4TSI ja 1.5TSI Evo rinnakkain. Molemmat 110kW moottoreita. Hinta noussut 450â,¬.
#29
Menee off-topicin puolelle...

Nakutus kesti koko tankillisen ajan ja se ei ollut todellakaan ihan pientä. Termi "hirveä" kuvaa hyvin pauketta. Auto jäi Laakkosen pihaan välittömäst, kun huoltoneuvoja kävi ajamassa 200m lenkin. Case oli siinä mielessä samankaltainen, että samaiset noin 20 km tankkauksen jälkeen nakutus loppui. Olen myös itse ymmärtänyt, että moottori säätää itsensä polttoaineen mukaan, kuten yllä kerrot.

Toki olen myös tankannut 95E10 bensaa useammin kuin nämä kaksi kertaa, eikä ongelmia ole ollut. Sinänsä tuo 95E10 standardi vain kertoo sen että etanolia voi olla maksimissaan 10%. Voihan olla että bensan ja etanolin suhde tietyssä erässä on ollut lähempänä tuota 10% ja siitä syystä nakutusta ei aina tule. Mene ja tiedä missä on syy, mutta nyt mennään 98E5:lla.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy