Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Jonde

#1
Audi on virallisesti kuopannut A4:sen, viimeiset tilaukset on tehty jo 11.3, sen jälkeen meni kirjat kiinni ja jäit ilman jos et tilannut.
#2
1.2tsi hyvyyttä en allekirjoita kun 100tkm ajolla mennyt 2 kertaa jakoketju vaihtoon, pcv vaihdettu kahdesti, öljyneroitin kerran, öljypohja ruostunut kerran. vesipumppu vaihdettu vuotamisen takia, tulpanjohdot on vaihdettu kahdesti, puola kerran. Ja nyt kone vuotaan joka välistä öljyä joka on ihan ominaisuus näissä, kun kone on 13v vanha ja suositus oli Kahdelta eri korjaamoa pitävältä kaverilta heivaa koko vaihtoo välittömästi. Arviot on haettu myös volkkarilta ja riippumattomalta lähikorjaamolta ja kumpikin suosittelee auton vaihtoa.
#3
Ei mk6 ole mitään hyvää konetta missä ei olisi kalliimpia vikoja. Golffissa se on mk1, mk2 mk4 ja mk7 jos haluaa hyvän ja silloinkin pitää tietää mitkä 2 moottoria noissa on hyviä.
#4
Mk1-7 on siis Golffit missä bensa 1.6 oli saatavilla ja kaikkia ei tuotu suomeen.
Mk1-4 on hihnalla aina.
Mk5 on hihnalla vain BSE ja BSF moottorit, fsi:t on ketjulla aina.
Mk6-7 jos sellaisen jostain käsiinsä saa (ei tuotu suomeen) on CWVA hihnalla
Diisseli 1.6 on hihnalla ihan tähän päivään asti.
#5
Etuvetosessa en koskaan vaihtanut vakiota mihinkään, vaikka auto oli 8cm maavaralla. Nelivedossa piti sitten vaihtaa lyhyempiin, kun siinä tuli ongelma pituudesta.
#6
Kyllä vaihteistoöljyjen lisäaineistuksissa ja öljyissä itsessään on isoja eroja, etenkin talvella ajettaessa.
Aikoinaan testasin samassa DUU lootassa 2 eri oe öljyä(vakio ja päivitetty versio), mobil, castrol, motul ja redline. Näistä 4 ensimmäistä käytännössä talvella jäätyi, kun ajoi motaria vaihtamatta 1h.
Itse tykästyin redlinen öljyyn, joka toimi säästä riippumatta ja teki vaihdoista paremmat. On vain todella vaikeaksi tehty oikean öljyn valinta, joka kerta saan itsekkin pari tuntia kaivella vanhoja pulloja tallista, kun netissä saatavat suositukset ei osu valmistajan vaatimuksiin.
#7
Takaluukusta avaimella sisään, jos sitä ei ole kerran vaihdettu. Sitten vaan kömpii sisälle starttaamaan, niin saa muutkin ovet auki.
#8
Ota bensapumppu tankista pois ja katso että koho ei ole jumissa ja mittaa onko vastusarvot oikeat ja ettän ne muuttuvat kun kohoa liikuttaa. Vaikuttaisi vähän vian olevan siellä suunnalla.
#9
Kyllä se menee läpi, jos autossa ei ole sitä taka-anturia olemassakaan tehtaalta.
#10
Huoltaminen / Vs: Kalliit tulpat
28.02.23 - klo:21:52
Saksassa näyttää olevan 20e kpl tarjouksessa ja ovh on 28,50e, eli tuohon suomi lisä päälle, niin varmaan 35e kpl plus vaihtotyö voisi olla hinnan koostumus.
#11
Elektroniikka / Vs: Ikkunat
28.02.23 - klo:21:29
Pystyi sen koodaamaan pois, mutta 10v takaa en muista minäkään mikä bitti piti laittaa vinoon. mutta google kyllä muistaa.
#12
Foorumin yleiset asiat / Vs: CD ja radio
28.02.23 - klo:21:03
Mitä enemmän naputat väärin sitä koodia, sitä pidempään sen radion pitää olla päällä ja pitää estää automaattinen sammuminen aina välissä. Koodin saa myös marmoritiskiltä hankittua. Tuo luku siinä näytössä juoksee jossain kohtaa ---- kun koodin voi syöttää.
#13
Lainaus käyttäjältä: jsx - 28.02.23 - klo:10:05
En usko, että noita löytyy 1M Leonissa toimivia. Eikö nuo ole ennemminkin Golf V -pohjaisiin ja sitä uudempiin? Eikä koodauksetkaan varmaan auta näissä, pitäisi olla joku tuommonen rele- /johtosarja:
https://www.slamit.net/product/4365/vag-ajovaloautomatiikan-jalkiasennussarja
Tuo toki on Golfiin tarkoitettu, en ota kantaa toimiiko Leonissa (netistä etsimällä voi myös löytyä selkeästi halvemmalla).

Tuo sarja on oikea ratkaisu, mutta sitä ennen katsoisin että, ei ole johtosarjasta vain katkaistu yhtä johtoa kun menee muistaakseni pinniin 11 siinä liittimessä. On kuitenkin 10v kun viimeksi leonin omistanut niin ihan tuoreessa muistissa ei ole kaikki asiat vaikka pari niitä atomeiksi aikoinaan purin ja kasasin.
#14
Fabia / Vs: Fabiaan vuotaa vettä sisälle
22.01.23 - klo:16:12
2 vaihtoehto mistä vesi tulee apparin jalkatilaan, joko raitisilmasuodattimen kautta tai sitten ovessa oleva vesieristys(muovi tai pelti) on pettänyt kun vedenpoistoreijät on tukossa. Jos vesi tulee ovipahvin ohi, niin butyylinauhalla tiivistys, monesti jälkiasenuskaiutin asennukset yms, aiheuttaa noita vuotoja tai sitten joku lukon tai ikkunanostimen yhteydessä tehty korjaus tehty huonosti ja tiiveyttä tarkistettu.
#15
Lainaus käyttäjältä: 765turbo - 11.12.22 - klo:18:36
750ML lienee oikee määrä? Mut tos Motonetin pullos vähän extraa

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590113/VAG-G-060-175-A2-850-ml-Haldex-oljy?gclid=EAIaIQobChMIk5Tvtf_x-wIVhbWyCh1PUgLoEAQYAiABEgKSV_D_BwE

Ja sitten tuo yllä oleva tieto on todella väärää. Tuota ei ikinä pidä käyttää mk4:sessa sillä se on useaa korimallia uudempaan järjestelmään.

MK4 öljy on aina 275ml tuubissa, vaihtomäärä on 250ml ja täysin tyhjästä täyteen on 420ml ja suodatin pitää vaihtaa samalla.
https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/590058/961515
#16
Kyllä näissä on sama kun bemarilla, pitää tietää mitä ostaa ja jättää pommit pois.
Moottorin pitää valita niistä muutamista kun toimii, muuten jää käteen joku öljysyöppö tai adblue järjestelmä vikanen.
DSG:t on takuuvarmoja pommeja kun vie rahat ja hermot, vika tiheys on uskomaton etenkin pienemmissä lootissa.
Sähkoissa vikojen määrä on suoraan riippuvainen lisävarusteiden määrästä ja auton hinnasta.
Valmistusmaa ja korimalli vaikuttaa suoraan saako peltiä vai ruostetta.
Vai kuinka moni ostaisi 3C passatin 1.4tsi+dsg kera jos vähän pitänyt silmiään auki.
#17
Tarkista johtojen kunto sieltä haitarin sisältä, vaikuttaisi että voisi olla siellä joku melkein poikki kun noin satunnaisesti toimii.
Toinen mitä kannattaa tehdä on vcds:llä katsoa, mitä ovien mukavuusyksikkö sanoo ja katsoa että, se toimii oikein.
#18
Se on siirtoakselin pohjatulppa missä on vw logo, mutta osanumeron arvaamiseksi pitäisi tietää tarkka vaihdelaatikon koodi.

02J301256 EI ole oikea osa, mutta sillä voit googlaa kuvan.  Tuon osan vaihto ei ole 2 pulttia auki ja uusi kiinni, kun siirtoakseli on tuossa kiinni.
#19
1.2tsi 16 mallissa.
Jarrunesteet 2v välein
Tulpat 60tkm välein tai 4v kumpi ensin
Hihna aletaan tarkistaa 90tkm huollosta alkaen ja vaihto tarvittaessa tai viimeistään 6v välein. Jos taas aikaista mallia ketjulla, niin se vaihdetaan kun rahisee ja rallattaa.
Öljynvaihto on ajallisesti 2v maksimi välein vaikka tulisi 100km. LL välillä auto ilmoittaa huollosta ja kilometrit voi olla ihan mitä vaan 1000-30000tkm välistä. Joten itse kun huoltaa ja nollaa niin, ehkä helpompi 15tkm/vuosi väli asettaa.
Raittarin vaihto joka vuosi.
Moottorinilmansuodatin 2v välein tai 30tkm, kumpi ensin.
Muille on lähinnä vain tarvittaessa vaihtovälit ilmoitettu.
#20
Ruiskutusajat on huono verrokki, niihin vaikuttaa niin monta muutakin tekijää. Jos haluaisi saada yhtään mitään verrokkia niin testi pitäisi tehdä samassa paikassa, samassa ulkolämpötilassa, moottorilla kuin saman lämpöinen jne. Ja sitten pitäisi logittaa vain ruiskutus arvot, tuossa on nyt niin paljon kenttiä ollut esillä että, päivitysnopeus kärsii sen takia ja se lisää virheprosenttia.

Jos ajaa laadukkailla polttoaineilla, ei puhdistukseen ole juuri tarvetta, mutta jos hakee idästä huonompaa laatua on asia ihan toinen.
Sama kun tietyt laadut aiheuttavat kasvustoa tankissa ja sen estäminen on tärkeämpää.
Suodattimen vaihtokin on moneen autoon niin halpa ja itse tehtävä operaatio että, sitä kannattaa harrastaa säännöllisesti.
Diisselissä kuitenkin se isoin paha on egr mikä aiheuttaa ne isoimmat ongelmat, imupuoli on äkkiä täynnä karstaa mikä heikentää moottorin toimintaa ja sen estämiseen kannattaa käyttää aikaa ja rahaa ennakoivasti.
#21
Laatua on ollut hetkittäin, viimeisin laatu hetki osui 2016-2020 välille polo 6c ja golf mk7.5 kohdalle, sitä ennen sitä oli 98-05 välissä läpi malliston, sen jälkeen sitä ei ole nähty, eikä ole varmasti ihan heti tulossa takaisin.
#23
Sitten on paljon ihmisiä kenen sormilla ei vaan nuo kosketusnäytöt toimi, ihan kuten ei toimi puhelimessa tunnistus.
Diginäyttöjäkään ei ole kiva katsoa. Itse saan helvetillisen hedarin niistä, katson lasien läpi tai ilman, eivät vaan sovellu omille silmille mitenkään. Eikä noita saa edes kaikkia enää pimeäksi kuten vanhoissa autoissa sai.
Ja mitä etäohjauksiin ja muhin tulee niin miksi mä autoa lämmittäsin, kun auto ei ikinä seiso ulkona kylmässä. Itse jättäisin persgrillit pois jos saisi, automaattivaihteston jälkeen toiseksi turhin varuste ja hyvänä kolmantena tulee adaptiiviset vakiovälinpitäjät.
#24
Kun töissä joutuu pyörittelemään paljon gps ja gsm juttuja kun liittyy autoihin, niin mitä vähemmän niitä on omassa autossa sitä parempi.
Ei ole kenenkään etu että, auto on riippuvaimen gsm yhteydestä ja jostain palvelimesta jossain. Sen pitäisi olla täysin standalone syteemi kun toimii aina.
Siksi autossa pitää olla oikea avain, oikea virtalukko jne, niin saadaan tiettyä luotettavuutta ja turvaa hätätilanteisiin.
#25
Playstation sukupolvi on päässyt kato autotehtailla siihen pisteeseen, että heidän mieltymys on nyt ainoa oikea. Eihän se porukka osaa edes ajaa oikea autoa, inssissäkin hylkymäärät on jo todella isot kun pitäisi itse osaa ajaa.
Ongelma on että, autotehtaita ei kiinnosta enää tarjota meille hyviä autoja, kun olisi edes suunniteltu kestämään yli 10v.
#26
Elektroniikka / Vs: Obdeleven
19.08.22 - klo:14:47
Laitteen voit myydä, mutta tiliä ei saisi siirtää toiselle. Lisenssi ja creditit on tiliin sidonnaisia ominaisuuksia.
#27
Katso nyt ensin se haitarin sisään karmin ja oven väliin että, ei ole siellä johtoja poikki. Jos kaikki on ehjää niin sitten yleimittarin kanssa katsoo tuleeko napeille virtaa vai ei
#28
Golf IV (97–03) / Vs: Bora ei käynnisty
28.07.22 - klo:23:10
Onko akun päällä oleva sulakerasia tarkistettu? ne tuppaa sulamaan näissä ja aiheuttaa kuvatun kaltaista vikaa. Sulakkeet pitää nostaa ihan pois  ja tarkistaa rasian pohja.
Siten onko myös katsottu että, perus edellytykset moottorin käymiselle on olemassa, eli ilma pääsee esteettä kulkemaan, kipinää löytyy, bensaa riittää paineella ja moottorissa riittää puristus.
#29
MK4 bägit on sama ja toimii ristiin eri vuosimallien kesken. Penkin alla vain vaihtui liitinmalli jossain kohtaa 00 ja tiettyyn suuntaan ne kävi ristiin ja toiseen ei.
Itselläni on ylimääräinen johtosarja ja liittimiä tämän takia varalla kun noiden penkkien kanssa tuli pelattua aikoinaan aika paljon.
#30
Kyseessä on Made in Finland osa ja tunnettu siitä että, hajoavat itsekseen. Näitä on ESP:llä varustettuihin autoihin vaihdettu todella paljon.
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy