Octavia 1.6tdi cr -12 korkeapainepumppu ongelma

Aloittaja Kama_, 05.11.14 - klo:10:48

« edellinen - seuraava »

Kama_

Vaihdoin tänään autoon moniurahihnan ja samalla havaitsin dieseliä pohjapanssarin päällä. Tarkemmin tutkiessani asiaa ilmeni, että polttoainetta vuotaa korkeapainepumpun suunnilta. Tarkemmin korkeapainepumpun hihnapyörän akselista. Onko näissä 1.6tdi:n korkeapainepumpuissa ollut muilla samankaltaisia ongelmia. Sen verran kallis tuo korkeapainepumppu, että jotain tässä pitää keksiä... Ja jotenkin tuntuisi, että pitäisi kestää pidempään kuin 147tkm....

Auto menossa ensi maanantaina 150tkm määräaikaishuoltoon, ja ajattelin asiasta mainita. Lähinnä mietityttää, koska auto on tasan 6kk sitten ostettu liikkeestä ( ei skodan jälleenmyyjä) ja takuu mennyt umpeen 7kk sitten. Että ei mahda "goodwilliä" herua, vaikka on aukoton merkkihuoltohistoria?

Kama_

Jatkoa tarinalle...

Soittelin paikalliseen skoda merkkihuoltoon. Kerroin havainneeni vuotoa korkeapainepumpun läheisyydessä. Merkkihuollon ohjeena oli hinauttaa auto huoltoon. Autolla ajoa ei suositeltu missään nimessä. Huoltoliikkeessä tarkastimme huoltoneuvojan kanssa auton ja liike otti asian hoitoon. Iltapäivällä sain puhelun jossa vuodon syyksi oli varmistunut korkeapainepumpun akseli. Huomenissa selviää mahdollinen maahantuojan ja myyjäliikkeen vastaantulo korjauksen kustannuksissa...

Loistavaa palvelua paikalliselta skoda huoltamolta siinä mielessä, että asia otettiin tosissaan ja että omatoimisesti lähtevät selvittämään maahantuojan ja myyjän mahdollista vastaantuloa.

Saapa nähdä et saako sitä edes nukuttua yötä rauhassa :D

Palokan Pölöhö

Jaan oman kokemukseni Octavia 2 FL commonrailpumpun vuodosta, kun taannoin aiheen kanssa tuskailin.

Autoni siis vm 2010 1.6TDI CR ja moottorikoodilla CAYC. Mittarilukema 255000km.
Commonrailpumppu Continental 03L130755â,¬_01 (ts. VDO:n pumppu)

Ostin auton "viallisena" yksityiseltä ja tietäen sen vuotavan jakopään puolelta. Oletin vuodon olevan kampiakselin stefalta öljyä, mutta myöhemmin selvisi että vuoto on dieseliä ja tulee CR pumpun akselilta. Vuoto on todella vaikea paikallistaa ilman että käyttää jakopään yläpään suojaa pois.

Selvitin ensin asiaa Jyväskyläläisestä merkkiliikkeestä. Hinta-arvio uudelle pumpulle töineen sisältäen jakohihnan kilkkeet, 2354,78â,¬ +-15%.
=> Ei tullut kauppoja.

Kuopiosta löytyi paja, Atoy Dieselhuolto Kuopio, jolla sattuu olemaan VDO:n valtuutettu huolto. Kuulemma todella yleinen vika, että pumpun sisältä stefa pettää. Merkkiliikkeet eivät pumppuja huollata vaan aina myydään uutta. Atoy antoi työlleen ja osille vuoden takuun.

Eli ei muuta kuin jakopää levälleen, pumppu kainaloon ja kohti kuopiota. Pumpun irroituksen ja asennuksen sekä jakopään teetätin Jyväskylässä toimivalla yksityisyrittäjällä/toiminimellä.
Atoyssä huolsivat pumpun n.4h aikana. Siinä ajassa kerkes rouvan mukana Ikeassa jo turhautumaan...

Kustannukset:
*** Korkeapainepumpun huolto (Kaikki kuluvat osat uusittu)    
Pumpun huoltotyö ja testaus    
Kaikki tiivisteet    
Vetoakseli ITP VAG TT    
VCV-määränsäätösolenoidi VW    
yht 579â,¬   

*** Jakopäänosat AutoDoc
Jakohihnasarja INA + vesipumppu INA + moniurahihna INA.
yht 170,49 â,¬

*** CR Pumpun irroitus, asennus ja jakopään laitto.
yht 229,80 â,¬ 
 
Total: Yht 979,29â,¬ + IKEA  :'(

Toivottavasti tästä kokemuksesta olisi jollekin iloa. CAYC koneet alkaa olemaan sitä ikäluokkaa että kilometrejä on taitettu pitkä siivu ja nämä tyyppiviat alkaa aiheuttamaan useammalle auton ostajalle harmaita hiuksia.

Eli kun suunnittelet 1.6TDI VAG kulkineen ostoa niin kurkista moottorin alle. Jos moottorin jakopään puoli on märkä ylhäältä alas epämääräisen mustasta töhnästä niin todennäköisesti johtuu tästä. 
-- A --
_____________________________________________
Skoda Octavia Combi 1.6TDI Edition - vm16
Seat Leon ST 1.0TSI - vm16
EX: Skoda Octavia Combi 1.6TDI Greenline - vm10
EX: VW Golf 1.9 TDI PwD Firstline Variant - vm05
EX: Toyota Carina E 2.0TD SW 2+3 paku - vm95

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy