Keskustelua talvirenkaista nastarenkaat/kitkarenkaat/keskieuroopan kitkarenkaat

Aloittaja -karppa-, 12.03.16 - klo:17:24

« edellinen - seuraava »

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 21.12.20 - klo:09:18
Jos turvavälit on kohdallaan, niin ohittelusta ei aiheutu minkäänlaista ongelmaa. Valitettavasti järkeään noissa possujunissa nuo turvavälit eivät ole kohdallaan ja parhaat teiden sankarit vielä vetävät niitä kiinni, jos joku haluaa ajaa ohi.
Juuri näin.

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.12.20 - klo:09:33
Ihan noin suoraa johtopäätöstä en menisi tekemään. Vaikka turvaväli on riittävä, siihen tuleva auto aiheuttaa tarpeen kasvattaa se väli takaisin turvalliseksi. Sen toimenpiteen nopeudesta sitten riippuu, tuleeko jojo-efektiä vai ei. Jos jokainen osaisi nostella sen turvavälin takaisin hitaasti, ei jojo-efektiä kovin paljoa syntyisi. Mutta kokonaan sitä on vaikea estää - pienikin nopeuden muutos jonossa kasvaa suuremmaksi, mitä kauemmas taaksepäin mennään. Eli pienestäkin nopeusmuutoksesta voi syntyä suuri härdelli kauempana takana jonossa, vaikka siellä kuinka hyvin oltaisiin hereillä.
Ja totta tämäkin.

Yksinkertaisinta olisi, jos kaikki osaisivat tien päällä noudattaa samaa yksinkertaista logiikkaa, eli hitaamman takapuskurin lähestyessä siitä mennään heti ohi, kun paikka tulee, koska tämä on liikkeellä itseä hitaammalla marssivauhdilla... Tietysti olosuhteet ja nopeusrajoitukset huomioiden.
Enkä tietenkään kannata liikennevirrasta poikkeavaa, ennakointia hankaloittavaa kaahaamista.
Ja se hitaampi ensimmäinen hitaammin ajava jos vielä ymmärtäisi pikkuisen ohitustilanteessa keventää, jotta ohittajalla olisi laillisesti helpompi ja turvallisempi edetä.
E: palattaisiinko pikkuhiljaa kiistelemään renkaista ;) ;D

jarkko_h

#6601
Tänään siivu Varsinais-Suomen alueella. Vettä satoi, osa pelloista vihersi ja nastat ropisi. Liitteenä maisemakuvaa tältä päivältä.

Eli Mikko Alatalon tahdittamana:
"Nastat ne ropisee ja vettä sattaa,  suottaapi olla talvi"






Jultsu

Eihän sitä koskaan tiedä vaikka tulisi yllätysreissu Tromssaan eteen, nastat on ihan hyvä olla noillakin keleillä alla. Ainoa oikea rengasmiesten valinta.

ps. jos et vielä tiennyt niin SUOMESSA on talvisin TALVI ja SUOMEN TALVESSA tarvitaan NASTARENKAITA kun olosuhteet ovat niin kovin Ã,,Ã,,RIMMÃ,,ISET
Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

#6603
Lainaus käyttäjältä: Jultsu - 22.12.20 - klo:22:59
Eihän sitä koskaan tiedä vaikka tulisi yllätysreissu Tromssaan eteen, nastat on ihan hyvä olla noillakin keleillä alla. Ainoa oikea rengasmiesten valinta.

ps. jos et vielä tiennyt niin SUOMESSA on talvisin TALVI ja SUOMEN TALVESSA tarvitaan NASTARENKAITA kun olosuhteet ovat niin kovin Ã,,Ã,,RIMMÃ,,ISET

Kummasti mieli taas muuttuu seuraavan parin päivän aikana, kun tulee kunnolla lunta tupaan ja sen jälkeen pakkaset. Voi etelänhetelmät olla ihmeissään, kun lähtevät Tshadista hieman pohjoisempaan.

Siellä Puolassa varmaan pärjää mustilla ja melkein pyöreillä renkailla.

https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/map/fin13

https://www.foreca.fi/Finland/Helsinki/map/fin46

Uutiset | Julkaistu tänään klo 10.56
Sääennusteeseen viime hetken käänne: "Tämä muuttaa joulun yleisilmettä merkittävästi" â€" pakkasta jopa yli 30 astetta
https://www.foreca.fi/meteorologilta/o5x66nkh
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

#6604
Tämä etelänhedelmä taitaa olla mätä kun ei kitkoilla ole mitään ongelmia ajaa kotikunnille, jonne luvassa -30 C. Seuraavalla reissulla mennään  aina Nuorgamiin saakka.

Täällähän on jotkut jopa vakuutellut että kyllä pohjoisessa pärjää kitkoilla, mutta etelän haastavissa oloissa ei.  En kyllä itse pitäisi etelän olosuhteita noin 20 v kokemuksen perusteella haastavina.

En ihan 2-3 vaivaisen Lapin reissun vuoksi ala enää 6 kuukautta tylsyttämään nastoja uudenmaan 95% sulilla teillä.

Onko nastaulkonemat tasaiset ja nastat enää iskussa jos etelän hedelmä on ajanut sulia teitä  päivästö toiseen? Ainakin suosittelisin vajaavetoisessa nastaautossa vaihtamaan renkaiden paikkaa ennen menemistä pohjoiseen. Epätasaiset ulkonemat/renkaat voivat olla vaaralliset.


---


-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.12.20 - klo:23:52
Onko nastaulkonemat tasaiset ja nastat enää iskussa jos etelän hedelmä on ajanut sulia teitä  päivästö toiseen? Ainakin suosittelisin vajaavetoisessa nastaautossa vaihtamaan renkaiden paikkaa ennen menemistä pohjoiseen. Epätasaiset ulkonemat/renkaat voivat olla vaaralliset.

Vajaavetoisessa renkaat tulisi vaihtaa edesta-->taakse puolessa välissä talvikautta oli kyse nastoista tai kitkoista ihan tasaisen kulumisen vuoksi...
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

jarkko_h

Kitkoilla vaihto ei krittinen, ellei aja julmetusti. Nastoilla pitää vaihto tehdä jo pienillä kilometrimäärillä.

Eikös se ollut jopa niin että TM ei huoli talviautotestiin enää nastoja epätasaisen kulumisen vuoksi.

SNG

Tosiasia on, ettei balttiarallaa 97% vaihda renkaita edestä taakse ja päinvastoin kesken ajokauden. Tämä on puhdesta realismia. Ehkä 60% tajuaa tehdä tuon edes kerran vuodessa.

tet

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.12.20 - klo:00:56
Tosiasia on, ettei balttiarallaa 97% vaihda renkaita edestä taakse ja päinvastoin kesken ajokauden. Tämä on puhdesta realismia. Ehkä 60% tajuaa tehdä tuon edes kerran vuodessa.

Etuvetoisessahan ei ole mitään järkeäkään mennä vaihtelemaan kitkarenkaita etu/takapään välillä kesken kauden (josko koskaan). Paremmat renkaat pitää aina olla takana, ja etuvetoisessa juuri ne takarenkaat pysyvät parempana. Nastarenkaissa taas nastaulkoneman muutos aiheuttaa tuon vaihtotarpeen.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

mfroberg

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.12.20 - klo:09:07
Etuvetoisessahan ei ole mitään järkeäkään mennä vaihtelemaan kitkarenkaita etu/takapään välillä kesken kauden (josko koskaan). Paremmat renkaat pitää aina olla takana, ja etuvetoisessa juuri ne takarenkaat pysyvät parempana. Nastarenkaissa taas nastaulkoneman muutos aiheuttaa tuon vaihtotarpeen.

Näinhän sitä aina kirjoitetaan, paremmat takana. Mutta jos niin toimitaan johtaisi se siihen että ostetaan aina 2 kpl uutta rengasta kun etuset on "suditettu" slickseiksi. Harva toimii tällä tavalla, itsekään en, vaan laitan(ja olen aina laittanut) paremmat talvinakit vetävälle akselille oli auto sitten etu- tai takavetoinen jos vajakeista puhutaan. Oman logiikan mukaan paremmat vetävällä akselilla jotta päästään varmasti liikkeelle pahasta paikasta ja päästän mäet ylös liukkailla keleillä. Eli mieluummin liikun sujuvammin kuin olen paremmin vakuutettu auton peräpään riistäytymistä vastaan.
VW Golf Variant 1.5 eTSI DSG Style 2021
VW Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion 2018
Peugeot 307 1.6 Olympia 2006

tet

^ Kieltämättä en itsekään pidä aina samoja edessä, vaan vaihdan kausittain edestä taakse, jotta kuluvat tasaisemmin. Mutta en kesken kauden, enkä näe siihen mitään syytäkään, juuri tuosta mainitusta syystä - kun ne paremmat pitäisi olla takana. Niin hirveästi ei tule suditeltua, että kitkarenkaat puolen talven aikana selkeästi kuluisivat. :)
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 23.12.20 - klo:09:07
Etuvetoisessahan ei ole mitään järkeäkään mennä vaihtelemaan kitkarenkaita etu/takapään välillä kesken kauden (josko koskaan). Paremmat renkaat pitää aina olla takana, ja etuvetoisessa juuri ne takarenkaat pysyvät parempana. Nastarenkaissa taas nastaulkoneman muutos aiheuttaa tuon vaihtotarpeen.

Tämä on sitä idiotismiä ja jos ei osaa käyttää maalaisjärkeä saati osaa ajaa autoa...

Lainaus käyttäjältä: mfroberg - 23.12.20 - klo:09:18
Näinhän sitä aina kirjoitetaan, paremmat takana. Mutta jos niin toimitaan johtaisi se siihen että ostetaan aina 2 kpl uutta rengasta kun etuset on "suditettu" slickseiksi. Harva toimii tällä tavalla, itsekään en, vaan laitan(ja olen aina laittanut) paremmat talvinakit vetävälle akselille oli auto sitten etu- tai takavetoinen jos vajakeista puhutaan. Oman logiikan mukaan paremmat vetävällä akselilla jotta päästään varmasti liikkeelle pahasta paikasta ja päästän mäet ylös liukkailla keleillä. Eli mieluummin liikun sujuvammin kuin olen paremmin vakuutettu auton peräpään riistäytymistä vastaan.

Aamen!
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

SNG

Aina kauden alussa kuluneemmat taakse. Näin kuluvat tasaisesti.

Nastarenkaissa nastaulkonemien erot ehtivät kyllä tasoittua marras-joulukuun monsuunikelien aikana.

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.12.20 - klo:11:21
Aina kauden alussa kuluneemmat taakse. Näin kuluvat tasaisesti.

Juurikin näin!

Toki nelivedossa ei hirveästi tästä tarvitse murehtia, mutta kierrätän joka tapauksessa renkaat edesta taakse vanhasta tottumuksesta. Kitkat vaihtuu helposti, kun ne on syksyllä/alkutalvesta alla ja vaihtuu takaisin lopputalvesta/keväästä. Nastoilla ei ole väliä, kun ne on alla maksimissaan 2kk alla. Vaihtuu seuraavalla kaudella.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

b1mpo

R3:ssa kului etusissa juuri näkyvistä 8mm merkki, mutta mauseri kertoi liki 8mm pinnasta. Menivät taakse tälle talvelle. Takarenkaat eivät kuluneet nimeksikään ja menivät täksi "talveksi" eteen. Noin 10tkm tuli ajettua viime "talvikaudella". Ei tarvi kesken kauden pyöritellä. Nastaulkonemaa oli vaimon conteissa viime "talven" jäljiltä jonkin verran takasissa ja menivät eteen. Kolmas täysi "talvi" niillä menossa ja en tiedä meneekö koko kausi, vai pitääkö ostaa uudet renkaat kesken talven. Pitää salaa ostaa varmaan kitkat, kun ei tuollaiset koloissaan pyörivät nastat edes pure jäähän kunnolla.  ;D
Octavia Style 1.5 tsi -19
Ex Octavia Combi Style 1.0tsi -17
Ex Octavia Combi Elegance 1.6tdi -14
Ex Octavia Combi Greenline 1.6tdi -10
Ex Leon Stella Profile 1.9tdi 110 -05

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 22.12.20 - klo:19:30
Tänään siivu Varsinais-Suomen alueella. Vettä satoi, osa pelloista vihersi ja nastat ropisi. Liitteenä maisemakuvaa tältä päivältä.

Eli Mikko Alatalon tahdittamana:
"Nastat ne ropisee ja vettä sattaa,  suottaapi olla talvi"






Ja kuvasta 12 tuntia myöhemmin paljonko on tullut lunta?
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

Jultsu

Omasta mielestäni Jultsu on pieni mies, jolla on ainainen tarve öykkäröidä. -mikey

-karppa-

Lainaus käyttäjältä: tet - 21.12.20 - klo:09:33
Ihan noin suoraa johtopäätöstä en menisi tekemään. Vaikka turvaväli on riittävä, siihen tuleva auto aiheuttaa tarpeen kasvattaa se väli takaisin turvalliseksi. Sen toimenpiteen nopeudesta sitten riippuu, tuleeko jojo-efektiä vai ei. Jos jokainen osaisi nostella sen turvavälin takaisin hitaasti, ei jojo-efektiä kovin paljoa syntyisi. Mutta kokonaan sitä on vaikea estää - pienikin nopeuden muutos jonossa kasvaa suuremmaksi, mitä kauemmas taaksepäin mennään. Eli pienestäkin nopeusmuutoksesta voi syntyä suuri härdelli kauempana takana jonossa, vaikka siellä kuinka hyvin oltaisiin hereillä.

Johonkin joskus olen tämän hyvän videon aiheesta linkannut. Jos oli täällä, niin laitetaan silti uudelleen:
https://youtu.be/iHzzSao6ypE

https://www.apu.fi/artikkelit/tiedatko-mika-on-riittava-turvavali?utm_content=buffer4265c&utm_medium=social&utm_source=facebook&utm_campaign=tuulilasi&fbclid=IwAR3nS5RUgn12sSCsIv-XciwRCYQNIi3ceFszS-He4vc4JGtmmF-kfu5WkhE

Nopeuden kasvaessa myös turvavälin tulee kasvaa
Hyvissä ajo-olosuhteissa maantienopeuksissa nyrkkisääntö on, että turvavälin on oltava metreinä vähintään nopeuden verran. Eli 80 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulee olla ainakin 80 metriä.
1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

TOURAN HIGHLINE

Lainaus käyttäjältä: SNG - 23.12.20 - klo:11:21
Aina kauden alussa kuluneemmat taakse. Näin kuluvat tasaisesti.
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 23.12.20 - klo:11:25
Juurikin näin!

Toki nelivedossa ei hirveästi tästä tarvitse murehtia, mutta kierrätän joka tapauksessa renkaat edesta taakse vanhasta tottumuksesta. Kitkat vaihtuu helposti, kun ne on syksyllä/alkutalvesta alla ja vaihtuu takaisin lopputalvesta/keväästä. Nastoilla ei ole väliä, kun ne on alla maksimissaan 2kk alla. Vaihtuu seuraavalla kaudella.

Samoilla mennään. Muutaman nelivetoauton kokemuksella noissa ei ole tarvinnut renkaita kierrättää, siinä määrin tasaisesti kuluvat. Vääntävä etuvetoinen syö kyllä eturenkaita siihen malliin, että vaihdan aina kertaalleen n. 10tkm kausiajolla renkaiden paikkaa akselien välillä niin kesä- kuin talvirenkailla. Tehokas takavetokin syö vetäviä pyöriä, mutta ei omalla kokemuksella kuitenkaan etuvetoisen tapaan.

tet

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 24.12.20 - klo:09:09
Nopeuden kasvaessa myös turvavälin tulee kasvaa
Hyvissä ajo-olosuhteissa maantienopeuksissa nyrkkisääntö on, että turvavälin on oltava metreinä vähintään nopeuden verran. Eli 80 km/h nopeudella ajettaessa turvavälin tulee olla ainakin 80 metriä.

Jepulis. Tämän opin jo varusmiespalvelukseeni sisältyneellä ennakoivan ajon kurssilla lähes 30 vuotta sitten. Valitettavasti nykyisessä kärryssä on tähän liittyvä paha puute - adaptiivisesta vakkarista ei löydy riittävän pitkää etäisyysasetusta. SEAT oli tässä mielessä parempi, siinä teki jopa joskus mieli käyttää toiseksi pisintä etäisyyttä. Jos jotain positiivista hakee, niin nykyisessä ei tarvi, se saa olla aina maksimiasetuksella.
Nyt: Ford Kuga PHEV - puoli vuotta sähköttä
ex-vag:
  Ateca 1.4 TSI 4Drive DSG6 MY 2017 (7,3 l/100km)
  Octavia Scout 2.0 TDI DSG6 MY 2011 (6,2 l/100km)
  Golf VI 1.4 TSI 90kW DSG7 MY 2010 (6,3 l/100km)

-karppa-

1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö)
1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
2.4 D5 Volvo XC70 AWD (Traktori)
2.0 TDI Skoda Octavia Scout (MTM)

kerkko


TOURAN HIGHLINE

Ja olisiko jotkut arjen sankarit sielläkin vielä liikkeellä jopa kesärenkain, nyt kun "talvirengaspakkoa" ei enää ole?

Antore

Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.01.21 - klo:21:01
Hohoo. Stadissa talvi yllätti "Nuuksiossa"

Autot valuivat ojaan. Liekkö kitkakuskit liikenteessä vai ke-kitkailijat?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/talvi-teki-tepposet-ulkoilijoille-nuuksion-kansallispuistoon-vievalla-tiella-autoja-ojaan-ja-poliisi-paikalle/8027664#gs.p357aa

Vai olisiko kuitenkin niin, että vahinkoja ja virhearviointeja sattuu rengastyypistä ja maantieteellisestä sijainnista riippumatta? Täällä etelärannikolla asuu 40% koko Suomen populasta. Eiköhän muutama kuski lopuista 60 prossasta toheloi ihan päivittäin myös siellä pohjoisessa. Ei vaan ketään kiinnosta, eikä tietysti ole myöskään kanssa-autoilijaa aina takana kuvaamassa tapahtunutta. Mutta tätähän tämä on vuodesta toiseen. Ei oikeastaan ole mitään muuta selitystä, kuin joku fyysinen kiihottuminen sulla täytyy tapahtua kun tällaisen uutisen löydät. Toivottavasti et tullut housuihisi.

jarkko_h

#6624
Lainaus käyttäjältä: -karppa- - 03.01.21 - klo:21:01
Hohoo. Stadissa talvi yllätti "Nuuksiossa"

Autot valuivat ojaan. Liekkö kitkakuskit liikenteessä vai ke-kitkailijat?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/talvi-teki-tepposet-ulkoilijoille-nuuksion-kansallispuistoon-vievalla-tiella-autoja-ojaan-ja-poliisi-paikalle/8027664#gs.p357aa

Nuuksio ei tosiaankaan ole stadissa. Eiköhän tuolla ole ajaneet ketkä tahansa keliin sopimattomilla täysin kuluneilla renkailla ja/tai ajotavalla. Mäkistä ja mutkaista tuolla on, joten pitää ennakoida, jopa kesällä. Kyseisellä tiellä ei kannata talvella ajaa ihan reunaan.

Tänään oli porukkaa liikenteessä enemmän kuin Jyväskylän suurajoissa. Hyvä sää oli saanut ihmiset liikkumaan. Hyvä näin. Myös Oittaa ja Luukki olivat täynnä väkeä.

Olin samalla suunnalla ja keli ei ollut edes liukas. Röylän lähellä ( lähes auraamaton nautinnollinen tie tänään) oli tosin yksi pakettiauto vetänyt hyvästä kelistä huolimatta ojaan.

Aivan mahtavaa että saatiin lunta. Tänään oli loistava ajo- ja ulkoilusää. Päästiin mäkeen! 


Antore


jarkko_h

Jännä että Jyväskylän seudun koillis ja lounaspuolella  vähemmän onnettomuuksia. Onko Jyväskylässä muita huonompia kuskeja vai renkaita vai?

Antore

Lainaus käyttäjältä: jarkko_h - 03.01.21 - klo:23:21
Jännä että Jyväskylän seudun koillis ja lounaspuolella  vähemmän onnettomuuksia. Onko Jyväskylässä muita huonompia kuskeja vai renkaita vai?

Tähän on kaksi vaihtoehtoista selitystä. Jyväskylän koilis- ja lounaispuolella on joko tosi timanttisia nastarenkaita preferoivia myyntitykkejä tai sitten siellä autoilee keskimääräistä enemmän Uudeltamaalta kotoisin olevia kuskeja  ;)

M-J-B

Lainaus käyttäjältä: Antore - 03.01.21 - klo:22:51
Kannattaa pysytellä Uudellamaalla.

Meinaatko, että Uudellamaalla asuvan kannattaa pysytellä poissa Lapista ja mökkikunnista niiden tilastoja pilaamasta?  ;)

Polouni

Vaikka huumorilla osin mennäänkin, niin huomioikaa; kaatuneet ja haavoittuneet on laskettu asukasta kohti, ei autojen määrää....
En tosin tiedä muuttuisiko?
Kyllä lumentulo piristi ja kitkoilla pääsi aivan loistavasti pakkaslumella. Liikenneympyrät täytyy kyllä edelleen skarpata ärsyttävän hiljaa läpi. Siinä toki nastoillakin.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy