ID perheen OTA päivitykset

Aloittaja SlOrbA, 05.07.21 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 18.01.23 - klo:15:00
Näin yli nelikymppisenä jääränä muistelen sitä aikaa kun auton toiminnoissa kuten sisävalossa oli joku helposti ymmärrettävä toimintalogiikka: Nappulasta pystyi vääntämään onko valo pimeä, päällä vai ovikytkimen mukaan toimiva.

Noinhan se ID:ssäkin on. Siinä on katossa (kosketus)kytkimet joilla valojen toiminta asetetaan ihan kuten ennenkin.

Lainaa
Nyt mikä tahansa kikkare voi toimia miten tahansa kun takana on softaa jota et näe. Yksinkertaiselta näyttävästä pulikastakin saa näppärästi tehtyä sellaisen, ettei voi tietää miten sitä pitäisi käyttää. Niin kuin nyt auton kattovaloa.

Sentään se valo toimii aina odotetusti samalla tavalla ja vieläpä ilmeisesti kaikissa yksilöissä samalla tavalla :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Rasvis

Muutaman kerran olen törmännyt tilanteeseen jossa valot eivät ovia avatessa syty, enkä keksinyt mitä pitää painaa tai hivellä jotta ne saisi syttymään. Mutta ilmeisesti tämä on siis jonkin sortin bugi, eikä käsittämätön käyttöliittymä?

Autohan on kokonaisuutena oiva peli työmatkan hinkkaamiseen. Ja siltikin se saa minut pitämään analogisista kesäautoistani aina vaan enemmän.

kmot

#662
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 18.01.23 - klo:16:22
Noinhan se ID:ssäkin on. Siinä on katossa (kosketus)kytkimet joilla valojen toiminta asetetaan ihan kuten ennenkin.

Siinä on toki se kytkin, jolla voi estää ettei ovia avatessa sisävalot syty. Mutta vaikka sen asettaa siihen asentoon, että sisävalot syttyvät, niin joo, kyllä ne syttyvät kun auton avaa lukituksesta ja menee autoon, mutta jos sen jälkeen poistuu autosta, sulkee ovet ja menee pariksi minuutiksi muualle lukitsematta autoa ja palaa takaisin, niin ei ainakaan omassa ID3:ssa syty tällöin sisävalot muutoin kuin manuaalisesti kattovalaisinta koskettaen. Toki jos käyttää ensin ovia lukossa ja sitten heti perään lukot auki -> ovi auki -> sisävalot syttyvät.

Ihan uskomaton aivopieru kyllä, jos on tarkoituksellinen feature. Olisi varmasti softalla korjattavissa.

Täällä myös joka aamuinen kiroilu, kun koittaa laittaa lapsia turvaistuimeen pimeässä.

Vastarakki

Takapenkin valoja jos hivelee, syttyy valot takapenkille - vaikkei olis ns. virrat päällä. Siinä ei ole mitään varsinaista nappia. Tämä vinkkinä muksuja, suksia, koiria, pyöriä ym. arvotavaroita lastaaville.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 19.01.23 - klo:08:59
Takapenkin valoja jos hivelee, syttyy valot takapenkille - vaikkei olis ns. virrat päällä. Siinä ei ole mitään varsinaista nappia. Tämä vinkkinä muksuja, suksia, koiria, pyöriä ym. arvotavaroita lastaaville.

Ja nyt vasta kerrot :D
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: kmot - 18.01.23 - klo:20:11
Täällä myös joka aamuinen kiroilu, kun koittaa laittaa lapsia turvaistuimeen pimeässä.

Minkälaisessa tilanteessa noin käy joka aamu? Minulla on auto pihassa ovet lukossa niin kyllähän ne sisävalot silloin aina toimivat aamulla lapsia laittaessa. Lähinnä silloin tuohon on törmännyt kun käy vaikka mummolassa lasten kanssa niin siellä ei välttämättä ole laittanut autoa lukkoon ja ovia on käytetty auki.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 19.01.23 - klo:09:09
Ja nyt vasta kerrot :D

Erinomainen esimerkki taas tämän auton käyttäjäkokemuksen suunnittelusta :D kaikkea pitäisi lämiä, jos niistä vaikka tapahtuisikin jotain.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 19.01.23 - klo:11:14
Erinomainen esimerkki taas tämän auton käyttäjäkokemuksen suunnittelusta :D kaikkea pitäisi lämiä, jos niistä vaikka tapahtuisikin jotain.

Eikös näitä käyty läpi auton luovutuksen yhteydessä? Itsellä tosin oli siinä kohdassa 30 tuntia ID.3 Youtube videoita tuijotettuna.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Daatta

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 19.01.23 - klo:11:14
Erinomainen esimerkki taas tämän auton käyttäjäkokemuksen suunnittelusta :D kaikkea pitäisi lämiä, jos niistä vaikka tapahtuisikin jotain.

Sentään yksi VW:n parhaimmista oivalluksista nuo kosketuksesta syttyvät/himmenevät sisävalot. Sais vaan olla enemmän päällä.

Ei noita itselläkään luovutuksessa käsitelty, oli niin paljon selvittelyä muutenkin esim. ID Apin rekisteröinti. Pitkään ihmettelin, että eikö tässä ole sisävaloja ollenkaan ja mikä tuo oranssi valo kattopaneelissa on. Siitä sai sisävalot päälle, oli otettu kuljetuksen yms. ajaksi pois päältä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Enhancer

Ei niitä tarvitse koskettaa. Sormi lähelle riittää.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

-ruoska-

Ja onhan tuo tietenkin manuaalissa mainittu, mutta niitä nyt kukaan tietenkään lue  ;D

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: -ruoska- - 19.01.23 - klo:13:14
Ja onhan tuo tietenkin manuaalissa mainittu, mutta niitä nyt kukaan tietenkään lue  ;D
Onko muille tullut uutta painosta tuosta manuaalista? Itseltäni se otettiin autosta pois 2.1 päivityksen yhteydessä ja sen jälkeen ei ole autossa paperimanuaalia enää ollut.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

kmot

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 19.01.23 - klo:09:14
Minkälaisessa tilanteessa noin käy joka aamu? Minulla on auto pihassa ovet lukossa niin kyllähän ne sisävalot silloin aina toimivat aamulla lapsia laittaessa. Lähinnä silloin tuohon on törmännyt kun käy vaikka mummolassa lasten kanssa niin siellä ei välttämättä ole laittanut autoa lukkoon ja ovia on käytetty auki.

Itselläni auto on tallissa, mutta on sen verran pieni talli, ettei siellä oikein onnistu molempien puolien ovien avaaminen riittävän auki, joten otan auton ulos kun lapset vielä pukevat eteisessä. Samalla tulee sitten tehtyä muutama minuutti lumitöitä. Sittenpä ei sisävalot enää sytykään.

Onhan tuo nyt ihan selvä vika, jos sisävalot ei toisinaan syty ovea avatessa. Vähän sama jos ID ei lähtisi "käyntiin" jos ei heti käynnistä vaan menee pariksi minuutiksi ulos, ovet sulkien.

No, pitää alkaa lukita ovet tuossa välissä.  :o

f080421

Lainaus käyttäjältä: Daatta - 19.01.23 - klo:12:34
Sentään yksi VW:n parhaimmista oivalluksista nuo kosketuksesta syttyvät/himmenevät sisävalot. Sais vaan olla enemmän päällä.

Samaa mieltä, että sisävaloihin kosketuskytkin kyllä sopii täydellisesti, koska pimeässä ei silloin tarvitse tähdätä mihinkään pieneen nappulaan vaan riittää hieman sinne päin.

Noita takasisävaloja kun eilen kokeilin niin tuli sellainen fiilis, että kyllähän minä tämän tiesinkin, mutta päässyt jotenkin turvaistuinrumbassa unohtumaan, että noinkin voi tehdä :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 19.01.23 - klo:14:59
Onko muille tullut uutta painosta tuosta manuaalista? Itseltäni se otettiin autosta pois 2.1 päivityksen yhteydessä ja sen jälkeen ei ole autossa paperimanuaalia enää ollut.

Paperiversiota tuskin on enää tulossa, koska tiedot muuttuvat jatkuvasti päivitysten myötä. Käyttöohje on luettavissa netissä, mutta ainakin itselle näyttää 11.2020 versiota. Ehkä pykälää uudempi kuin auton mukana tullut painettu versio:

https://userguide.volkswagen.de/w/fi_FI/welcome

Viimeisin tieto on saatavilla auton tietoviihdenäytön kautta, ohjekirja vai millä nimellä sovellus kulkee.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Brth

Muutama kuukausi siis mennyt ja jos ei vielä ole lukijoille selvinnyt niin 3.0 ja sen jälkeiset softat eivät ole vielä jaossa OTAna.

Kuitenkin kirjoitan nyt muillekin mainoksena. Tuo gridio ohjelma puhelimeen tuntuu toimivan aika hyvin. Eli itseäni tuossa 3.0 softassa eniten kiinnostaisi auton lataaminen halvemman sähkön aikaan yöllä ja muutenkin latauksen optimoiminen. Tämä gridio sovellus tekee tuosta tarpeettoman.
Kyseinen softa ollessaan päällä lataa auton yöllä aidosti halvimman sähkön aikaan siten että auto on valmis asetettuna aikana.
Jos haluaa että autoa ladataan heti, niin sovelluksesta kytkee stoåista gridion pois päältä ja takaisin päälle vaikka yötä varten myöhemmin.



free photo upload
ID3

mikaanikko

Todella näppärä ja toimiva sovellus.
Volkkari voisi ottaa oppia ;)
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 20.01.23 - klo:09:28
Todella näppärä ja toimiva sovellus.
Volkkari voisi ottaa oppia ;)

Volkkari on selkeesti ottanut oppia ja huomannut pitää portit auki näille pienille pellepelottomille, niin uusien palvelumuotojen keksiminen ei jää 3-vuotissuunnitelmien jalkoihin.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

f080421

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 20.01.23 - klo:10:19
Volkkari on selkeesti ottanut oppia ja huomannut pitää portit auki näille pienille pellepelottomille, niin uusien palvelumuotojen keksiminen ei jää 3-vuotissuunnitelmien jalkoihin.

Ikävä tosiasia ohjelmistoteollisuudessa on se, että pieni porukka tai jopa yksi ainoa kehittäjä pystyy tekemään ihmeitä, kun kaikki byrokratia puuttuu ympäriltä ja päätösvalta on itsellä.

Mutta tuo on hieno juttu, että VW on pitänyt ID:n rajapinnan avoimena ja siihen pystyy kirjautumaan kolmannen osapuolen sovelluksista. Olen itsekin katsellut autoni tietoja Linuxin terminaalista eräällä Python-kirjastolla :)
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Itselläkin ollut tuo Gridio käytössä siitä lähtien kun siitä oli täällä vinkki. Hyvin toimii, pitää vaan muistaa ottaa pois päältä kun lähtee tien päälle.

Jotta nyt ei Volkkaria liikaa dissaittaisi, niin Gridio tukee monia muitakin sähköautoja ja avoin ekosysteemi (API't) mahdollistaa juurikin tällaisten arkielämää helpottavien keksintöjen syntymisen.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rasvis

Toimiiko tuo Gridio teillä muilla niin, että akun varaus tosiaan on asetellulla tasolla aseteltuun aikaan? Tuossa 45 kWh nappipatteriversiossa lataus jää ainakin näin talvella aina vajaaksi, jos autolla lähtee liikkeelle siihen aikaan kuin Gridiolle on kerrottu. Kesäkeleissä en ole vielä kokeillut. Laturi on kiinteä 3,7 kW 16A Type2 latausasema.

Tänä aamuna lähdin liikenteeseen 5.15 ja koska olen huomannut ettei Gridio ehdi ladata akkua ajoissa, siihen oli lähtöajaksi aseteltu 4.15. Siltikin varaustila oli vasta 77% asetellun 80% sijasta, ja lataus edelleen käynnissä. Lataus on alkanut vasta puolen yön nurkilla, eli siitäkään ei ole kiinni ettei seisonta-aika olisi riittänyt.

Joskus aiemmilla softaversioilla, kun auton oma ajastettu lataus vielä toimi, sekin tykkäsi jostain syystä jättää latauksen aina vajaaksi. Silloin tosin toiminta oli vielä huonompaa, malliin aamulla 70% varaus, seuraavana aamuna 60% ja sitä seuraavana enää 50%. Eli käyttökelvoton ominaisuus. Gridio sentään näyttäisi osaavan aloittaa latauksen sen mukaan paljonko patterissa on kipinää joten lopputulos ei riipu lähtötilanteesta, se vaan muuten jää vajaaksi.

Daatta

^Veikkaan ettei lataus ehdi valmistumaan tuon yksivaihe-laturin takia. Itselle ei ole ihan ilmiselvää millä perusteella Gridio arvioi tarvittavaa latausaikaa, mutta aina on ollut aamulla pyydetty lataus taulussa. 11Kw laturi itsellä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Rasvis

Paljon mahdollista, en ole tuota nopeammalla laturilla kokeillut.

Tämä Pfennigfuchser Edition ei ota AC-latausta vastaan kuin kahdelta vaiheelta, mutta jos Gridio olettaisi molempia vaiheita olevan tarjolla, latauksen aloituksen luulisi tapahtuvan vielä paljon myöhemmin kuin nyt. Tällä hetkellä ollaan suuruusluokassa jossa viiden tunnin latausajan todellinen loppu heittää noin tunnilla toivotusta.

jalauros

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 20.01.23 - klo:12:48
Paljon mahdollista, en ole tuota nopeammalla laturilla kokeillut.

Tämä Pfennigfuchser Edition ei ota AC-latausta vastaan kuin kahdelta vaiheelta, mutta jos Gridio olettaisi molempia vaiheita olevan tarjolla, latauksen aloituksen luulisi tapahtuvan vielä paljon myöhemmin kuin nyt. Tällä hetkellä ollaan suuruusluokassa jossa viiden tunnin latausajan todellinen loppu heittää noin tunnilla toivotusta.

Tyhjänpäiväistä spekulointia osaltani eikä perustu tietoon mutta tuo tunnin heitto viidessä tunnissa matalalla virralla voisi selittyä sillä että se ei ota huomioon suhteessa suurempaa häviötä vs. täysillä ampeilla lataukseen. Itse jos latailen vaikka vain puolella teholla appi näyttää usein että akkuun menisi 4kW (lopulla lämmitetään jotain elektroneja🫣?)
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Rasvis

^ Jotakuinkin arvailua tämäkin, mutta eikös latauksen aikaista akun lämmitystä tarvita siksi, että patteri kykenisi ottamaan isompaa virtaa sisään? Ainakin regenerointi näkyy mittariston palkin mukaan pelaavan jonkinlaisella teholla silloinkin kun akku on kylmä. Luulisi, että 3,7 kW:lla voisi lirutella hienosti ilman akun lämmitystäkin.

Sitähän en sitten osaa sanoa onko softa nikkaroitu fiksusti vai vähemmän fiksusti.

id135

Laita Gridiolle viestiä ongelmasta, varmasti ottavat palautteen mielelläni vastaan.
support@gridio.io

f080421

#686
Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 20.01.23 - klo:14:29
^ Jotakuinkin arvailua tämäkin, mutta eikös latauksen aikaista akun lämmitystä tarvita siksi, että patteri kykenisi ottamaan isompaa virtaa sisään? Ainakin regenerointi näkyy mittariston palkin mukaan pelaavan jonkinlaisella teholla silloinkin kun akku on kylmä. Luulisi, että 3,7 kW:lla voisi lirutella hienosti ilman akun lämmitystäkin.

Sitähän en sitten osaa sanoa onko softa nikkaroitu fiksusti vai vähemmän fiksusti.

Käsittääkseni ei toimi dynaamisesti noin vaan se saattaa haluta ensin lämmittää (liian) kylmää akkua AC-lataustehosta riippumatta. Esim. 8 A tilapäislaturilla voi todistetusti käydä kovalla pakkasella niin, että se ei saa autoa ladattua ollenkaan, koska kaikki teho menee akun lämmitykseen. Tämä siis jos alkaa ladata täysin jäässä olevaa autoa. Olen kuitenkin testannut, että 8 A:llakin lataa loppuun asti -20 asteessa, jos autolla on ajettu ennen lataamista ja akku on tarpeeksi lämmin.

Sitä en osaa sanoa, kuinka tämä suhtautuu regeniin. Ajossa auto alkaisi lämmittää akkua vastaavassa tilanteessa isolla teholla jolloin regen ainakin hetken kuluttua toimisi (jollakin) teholla.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Rasvis

^ Tuo kyllä selittäisi sen, ettei Gridio osaa arvioida latausaikaa oikein viileämmällä kelillä.

Ja toisaalta, pelkästään kilowattitunteja ajatellen auto kannattaisikin laittaa lataukseen heti akun ollessa vielä ajosta lämmin, jotta sen lämmittämiseen ei tarvitsisi tärvätä energiaa. Tuo ei vaan verkon kuormituksen kannalta ole yhtä hyvä ratkaisu.

Tai sitten pitäisi olla tehokkaampi latausasema.

f080421

Lainaus käyttäjältä: Rasvis - 21.01.23 - klo:18:43
^ Tuo kyllä selittäisi sen, ettei Gridio osaa arvioida latausaikaa oikein viileämmällä kelillä.

Ja toisaalta, pelkästään kilowattitunteja ajatellen auto kannattaisikin laittaa lataukseen heti akun ollessa vielä ajosta lämmin, jotta sen lämmittämiseen ei tarvitsisi tärvätä energiaa. Tuo ei vaan verkon kuormituksen kannalta ole yhtä hyvä ratkaisu.

Tai sitten pitäisi olla tehokkaampi latausasema.

Kyllä.

En muista tarkkoja lämpötiloja, mutta omassa 3 x 8 A setupissa (6 kW) suuruusluokka -20(?) asteen paikkeilla oli sellainen, että se lämmitti noin 5 kW teholla 15-30 min ennen kuin kaikki teho meni akkuun. Eli ei tuo silloin kilowattitunteina kuitenkaan ihan kovin suuri määrä ole. Sellainen huomio myös, että tuo oli 2.3 softalla. 2.4+ saattaa käyttäytyä hieman eri tavalla. Ei vain ole ollut niin kylmää täällä päin, että tuota olisi kunnolla päässyt testailemaan joten kokemukset "tosi" kylmässä lataamisesta rajoittuvat viime talveen.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Guran63

Minultakin meinattiin ottaa manuaali pois 2.1.-päivityksessä. Sanoin pitäväni sen omana ja sanoin ymmärtäväni, ettei se kaikin osin vastaa uutta päivitystä. No, jätin sen hanskalokeroon ja kun 3.0-päivitys piti käydä hoitamassa huollossa, niin nyt huomasin, että olivat ottaneet manuaalin pois! P-kele, olisi pitänyt ottaa pois sieltä...

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 19.01.23 - klo:14:59
Onko muille tullut uutta painosta tuosta manuaalista? Itseltäni se otettiin autosta pois 2.1 päivityksen yhteydessä ja sen jälkeen ei ole autossa paperimanuaalia enää ollut.
ID.3 Ist Max 9/2020-

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy