ID perheen OTA päivitykset

Aloittaja SlOrbA, 05.07.21 - klo:08:31

« edellinen - seuraava »

tsihman

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 02.12.22 - klo:13:58
Tesla-kuskit ovat minulle sanoneet, että kun Model 3 päivittää itseään niin siinä voi tapahtua kaikenlaista ihmeellistä. Auton ajovalot vilkkuvat tai torvi saattaa soida 5 min. Ja tuntikaupalla saattaa sekin kestää. Että parantamisen varaa ilmeisesti on siinäkin prosessissa vielä

Moista ei ole minun M3P MY21 tehnyt.
Omistus aikana on tullut n 10 päivitystä sisältäen bugipäivitykset. Päivitysten kestot ovat olleet pisimmillään n.40 min ja lyhyimmillään n.15 min.
Päivitykset on tapahtuneet ilman torvensoittoja, valojen välkkeestä en tiedä kun en ole päivystänyt auton vieressä kun päivitys on ollut menossa, Kun ovat tapahtuneet pääasiassa yöaikaa. Aamulla huomaa, että, jaa tälläistä toiminnallisuutta on tullut lisää. Ainut ääni on tullut etu ja takamoottoreista kun on ilmeisesti ajanut jotain parametreja niihin.

dwntime

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 02.12.22 - klo:13:58
Tesla-kuskit ovat minulle sanoneet, että kun Model 3 päivittää itseään niin siinä voi tapahtua kaikenlaista ihmeellistä. Auton ajovalot vilkkuvat tai torvi saattaa soida 5 min. Ja tuntikaupalla saattaa sekin kestää. Että parantamisen varaa ilmeisesti on siinäkin prosessissa vielä :)

Ei kannata uskoa kaikkia Veijon juttuja :) Mulle on tullu Model 3:een useita päivityksiä tässä viimeisten viikkojenkin aikana eikä kertaakaan ole valot vilkkuneet tai rokki soinut. Eikä ole myöskään mikään hajonnut päivityksessä jos nyt ei softan huononnuksia sellaisiksi lasketa.
Enkä tarkoita nyt tuota vision only -vakkaria, se kun tuntuu toimivan aivan käsittämättömän hyvin. Osaa ennakoida tilanteita mitä tutka ei mitenkään, esim. pysäkiltä lähtevä bussi, osaa hidastaa jo ennenkuin se bussi on edes vielä omalle kaistalla edessä. Tutkalla tuo menisi niin että ajetaan vakkarin mukaista nopeutta kunnes hokataan, että perhana este ja jarrutetaan. Siinä sitten nyökkäillään kopissa.

Tämä on minusta se osa-alue juuri missä Tesla pyyhkii kilpailijoilla lattiaa. Ei ole lähimainkaan muilla tällä tasolla vielä nuo OTA päivitykset ja softa yleensäkin. Itse auto on sitten oma lukunsa mutta softa niillä toimii.
Yleensä nuo päivitykset menee n. puolessa tunnissa mutta muutama isompi päivitys joissa on kestänyt lähemmäs tunti. Mutta ei sen enempää koskaan. ID4:n 2.3 päivityksen toisessa osassa meni lähemmäs 6 tuntia :) Ja siihen päälle vielä pari päivää pajalla päivittivät kaiken uusiksi kun osa auton toiminnoista katosi.


Lainaa
Sitä en täysin ymmärrä, että miksei VW voi tuoda päivityksiä pelkkään infotainmentin softaan nopeammin, koska siihenhän on tullut välillä kaikenlaisia pikkupäivityksiä.

Täysin samaa mieltä. Eikä selityksenä tähän oikein tuo arkkitehtuurikaan käy, ettei voisi. Infotainmentin softa on yhdellä raudalla vaikkakin jaettu useampaan virtualisoituun containeriin. Mutta varmasti onnistuisi noita päivitellä ilman että koko autoa pitää päivittää.

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.12.22 - klo:14:28
Täysin samaa mieltä. Eikä selityksenä tähän oikein tuo arkkitehtuurikaan käy, ettei voisi. Infotainmentin softa on yhdellä raudalla vaikkakin jaettu useampaan virtualisoituun containeriin. Mutta varmasti onnistuisi noita päivitellä ilman että koko autoa pitää päivittää.

Kun tunnut tietävän asiasta jotakin niin osaatko sanoa, millä pääasiallisilla teknologioilla tuo infotainmentin softa on tehty?
ID.3 Pro Performance Business 2021

dwntime

#603
Lainaus käyttäjältä: f080421 - 02.12.22 - klo:14:34
Kun tunnut tietävän asiasta jotakin niin osaatko sanoa, millä pääasiallisilla teknologioilla tuo infotainmentin softa on tehty?

Näyttäis olevan java containereita missä nuo pyörii. En tiedä mikä hypervisor siellä alla on.

QNX on aiemmissa infotainmenteissa se OS ja joku QT johdannainen on millä on tehty ne UIt. Tästä en osaa sanoa onko QNX OS.

Tuo MEB:in arkkitehtuuri on muutenkin ihan erilainen verrattuna MQB autoihin. MQB autoissa rauta ja softa on lähes 1:1 paritettu eli yksi rauta jossa pyörii yksi softa. MEB:issa noita on paketoitu isompiin kokonaisuuksiin ja komponentit on virtualisoitu niin että niiden softa pyörii omissa virtualisoiduissa containereissa eikä omassa raudassaan.
Esim gateway, BCM ja osa MIB:in toiminnoista on yhdellä raudalla, MIB pyörii pääasiassa yhdellä raudalla jne.

Jos skannaa auton vaikka OBD11 tai VCDS, näkyy nuo virtualisoidut komponentit nelinumeroisina osoitteina toimilaitteille. Esim. 8125 on muistaakseni itse infotainmentin ydin.

Tuo kuva nyt ei itse arkkitehtuurista kerro enkä minäkään ole niin syvälle tuossa päässyt kun minunkin tietoni on ihan omien tutkimusten ja SSP:iden varassa.
Mutta tuossa nyt hiukan VW:n softa roadmapista :
https://www.autoexpress.co.uk/news/354516/vw-group-developing-new-ssp-electric-car-platform-replace-meb

Tuostakin voisi päätellä vaikka vanha juttu onkin, että MEB jää harjoitukseksi ja tuo SSP on se mihin VW oikeasti tähtää. Tästä syystä hyvin suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa MEB alustan softakehitystä tullaan väistämättä rämppäämään alas ja kaikki paukut tuohon VW OS 2.0 softaan mikä tuossa kuvassakin on mainittu.

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.12.22 - klo:14:49
Näyttäis olevan java containereita missä nuo pyörii. En tiedä mikä hypervisor siellä alla on.

No siinä onkin sitten syy siihen miksi se käynnistyy hitaasti ::)

Kiitos mielenkiintoisesta infosta!
ID.3 Pro Performance Business 2021

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 02.12.22 - klo:14:49
Tuostakin voisi päätellä vaikka vanha juttu onkin, että MEB jää harjoitukseksi ja tuo SSP on se mihin VW oikeasti tähtää. Tästä syystä hyvin suurella todennäköisyydellä jossain vaiheessa MEB alustan softakehitystä tullaan väistämättä rämppäämään alas ja kaikki paukut tuohon VW OS 2.0 softaan mikä tuossa kuvassakin on mainittu.
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-extends-meb-lifespan-radical-strategy-overhaul suunnitelmat näköjään muuttunut ja uusi strategia tuo MEB-EVO alustan tulevaisuuden pohjaksi ja SSP jos sitä käytetään taitaa alkuun löytyä vain Proschelta, Lambolta ja ehkä Audilta.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

dwntime

Näköjään joo.

Oliskohan softan haasteet tässäkin takana? Annetaan muutama vuosi elinaikaa MEB:ille lisää jotta saadaan softa maturisoitua ja sitten SPP tai joku muu.

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 03.12.22 - klo:09:47
Näköjään joo.

Oliskohan softan haasteet tässäkin takana? Annetaan muutama vuosi elinaikaa MEB:ille lisää jotta saadaan softa maturisoitua ja sitten SPP tai joku muu.

Täytyy vielä palata tuohon aikaisempaan jyrkkämutkavaroitukseen sen verran, että auto näyttääkin ehkä toimivan siinä ihan oikein nyt kun asiaan kiinnitin paremmin huomiota. Se ei varoitakaan siitä haamumutkasta mistä olen luullut, vaan hieman ajoissa yhdestä toisesta mutkasta mihin ei oikeasti koskaan ajeta, koska on vähän sellainen "sivutie" :)

Täten myönnän olleeni väärässä, mutta sehän on viisauden alku!
ID.3 Pro Performance Business 2021

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 03.12.22 - klo:09:47
Näköjään joo.

Oliskohan softan haasteet tässäkin takana? Annetaan muutama vuosi elinaikaa MEB:ille lisää jotta saadaan softa maturisoitua ja sitten SPP tai joku muu.

Minusta ei ole välttämättä mitään järkeä koko ajan tehdä puhtaalta pöydältä uusia "platformeja" vaan kehittää olemassaolevaa ja toimivaa eteenpäin.

MEB:ssä on tehty paljon asioita oikein. Ihan uusi Megane E-Tech ei päässyt Björn Nylandin 1000 km challengessa jollakin vanhalla ID.3:lla ajettuun aikaan ja erillisessä latausnopeusvertailussakin ID.3 oli nopeampi (todennäköisesti 2.1).
ID.3 Pro Performance Business 2021

dwntime

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 03.12.22 - klo:11:35
Täytyy vielä palata tuohon aikaisempaan jyrkkämutkavaroitukseen sen verran, että auto näyttääkin ehkä toimivan siinä ihan oikein nyt kun asiaan kiinnitin paremmin huomiota. Se ei varoitakaan siitä haamumutkasta mistä olen luullut, vaan hieman ajoissa yhdestä toisesta mutkasta mihin ei oikeasti koskaan ajeta, koska on vähän sellainen "sivutie" :)

Täten myönnän olleeni väärässä, mutta sehän on viisauden alku!

Jep. Se horisontti kattaa myös sivupolkuja sen oletetun reitin varrelta mihin olet menossa. Tuo on todella häiritsevä koska auto myös ilmoittaa esimerkiksi kaupungissa että "Huomio, edessä läpiajorajoitus". Sillä tiellä millä ajat niin ei varmasti ole mutta risteävällä tiellä on joten auto ilmoittaa siitä.

Daatta

ID:n mielestä uusi nelikaistainen Turun ohikulkutien jatke on täynnä mutkia, risteyksiä ja muita yllätyksiä. Ei tuossa vakkaria voi juuri päällä pitää... Mahtaakohan tilanne koskaan parantua, vaatisiko tuo jotain manuaalista interventiota "keinohorisonttiin"? Kaikkien ajoapujen ottaminen pois päältä toki ratkaisisi asiaa, mutta siellä on ihan hyviäkin juttuja kuten hidastaminen risteyksiin ja autojonoon silloinkin, kun ACC ei ole päällä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

dwntime

Kokeiles ajaa sama reitti navigoinnilla. Väitän että yllättävät mutkat yms vähenee merkittävästi.

Todennäköisesti tuo herjaa oikeasti noista sivuteistä eikä siitä pääuralta missä ajat.
Vähän tuntuu liian herkkä olevan VWn systeemi noissa.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 05.12.22 - klo:12:02
Kokeiles ajaa sama reitti navigoinnilla. Väitän että yllättävät mutkat yms vähenee merkittävästi.

Todennäköisesti tuo herjaa oikeasti noista sivuteistä eikä siitä pääuralta missä ajat.
Vähän tuntuu liian herkkä olevan VWn systeemi noissa.
Autolla tuntuu olevan paljon helpompia nuo eritasoliittymät, yms. lähekkäin olevat väylät, kun on tietoa mihin ollaan menossa.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

f080421

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 05.12.22 - klo:12:02
Kokeiles ajaa sama reitti navigoinnilla. Väitän että yllättävät mutkat yms vähenee merkittävästi.

Todennäköisesti tuo herjaa oikeasti noista sivuteistä eikä siitä pääuralta missä ajat.
Vähän tuntuu liian herkkä olevan VWn systeemi noissa.

Tuossa omassa tilanteessa ei herjaa navigoidessa ja se herja on muutenkin periaatteessa ihan oikein ja mahdollisella ajolinjalla. Ei auto voi mitenkään ilman navigointia tietää, että en välttämättä halua ajaa sinne.

Muuten tykkään tuosta kyllä paljon, kun ACC:lla ajettaessa auto huomauttaa, että ollaan saapumassa liikenneympyrään, jyrkkä mutka edessä ja mitä kaikkia näitä nyt on. Siis vaikka ei olisi navigointi edes päällä.
ID.3 Pro Performance Business 2021

Daatta

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 05.12.22 - klo:12:02
Kokeiles ajaa sama reitti navigoinnilla. Väitän että yllättävät mutkat yms vähenee merkittävästi.

Hmm jaa, pitää kokeilla navigoida seuraavan kerran.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 31.10.22 - klo:11:41
Mitäs navigointiversioita teillä on Iideissä? Tuli käytyä Helsingissä ja Triplan ympäristössä navi sekoili huolella. Mulla on versionumero 20.4, joka kuulostaa vanhalta. Saakohan tuota päivitettyä itse muuten kuin usbitikun kautta? Mun auto kävi 2.4-päivityksessä muutama viikko sitten.

Tuli äsken pistettyä merkille, että omassa autossa on nyt navigaatiotietokannasta versio 21.11 enkä ole itse mitään asennellut tai tehnyt muitakaan temppuja.
ID.3 Pro Performance Business 2021

jalauros

^ Tuokin on jo toista vuotta vanha. Mun Iidassa on päivittynyt nätisti about kuukausittain ja jos en väärin muista viimeksi tarkastaessani  oli 22.11
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

mikkoan

Näyttää oma K-autoon ilmestyneen OTA 3.0.5 laadunparannuskampanja eli ilmeisesti toinen aalto ilmoittautuneille on käynnistymässä. Ensimmäiseen en päässyt mukaan. Tästä ei ole ainakaan vielä tullut mitään erillistä sähköposti-ilmoitusta.

SlOrbA

Lainaus käyttäjältä: mikkoan - 13.12.22 - klo:18:54
Näyttää oma K-autoon ilmestyneen OTA 3.0.5 laadunparannuskampanja eli ilmeisesti toinen aalto ilmoittautuneille on käynnistymässä. Ensimmäiseen en päässyt mukaan. Tästä ei ole ainakaan vielä tullut mitään erillistä sähköposti-ilmoitusta.
https://www.meinid.com/thread/3909-id-software-3-0-news-informationen-und-konkrete-fragen/?postID=161032#post161032
Tuossa on mahdollisesti sen puuttuvan spostin sisältö englanniksi ja VW:n kotismaisella.
Ajossa: ID.3 77kWh Tour 2021
Vanha: Jetta Hybrid TSI 1.4 2013

Daatta

Lainaus käyttäjältä: dwntime - 05.12.22 - klo:12:02
Kokeiles ajaa sama reitti navigoinnilla. Väitän että yllättävät mutkat yms vähenee merkittävästi.

Google Mapsin navigoinnilla mutkat eivät ainakaan vähentyneet, auton omalla en kokeillut kun ei sitä tule juuri käytettyä.
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

Vastarakki

Lainaus käyttäjältä: SlOrbA - 14.12.22 - klo:14:21
https://www.meinid.com/thread/3909-id-software-3-0-news-informationen-und-konkrete-fragen/?postID=161032#post161032
Tuossa on mahdollisesti sen puuttuvan spostin sisältö englanniksi ja VW:n kotismaisella.

Dön-dön-döö:  "We have noticed that a few vehicles can currently not be supplied with [3.0] OTA updates due to a certain hardware composition. We are working on a service solution for these vehicles."

f080421

Lainaus käyttäjältä: Vastarakki - 15.12.22 - klo:08:46
Dön-dön-döö:  "We have noticed that a few vehicles can currently not be supplied with [3.0] OTA updates due to a certain hardware composition. We are working on a service solution for these vehicles."

Ihan mielelläni veisin oman autoni huoltoon tuota isoa päivitystä varten samalla tavalla kuin 2.4:n kanssa. Ihan sama seisooko se kuusi tuntia huollossa vai pihassa. Ja jos jokin menee pieleen niin onpa ainakin valmiiksi pajalla.
ID.3 Pro Performance Business 2021

slate

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 15.12.22 - klo:10:44
Ihan mielelläni veisin oman autoni huoltoon tuota isoa päivitystä varten samalla tavalla kuin 2.4:n kanssa. Ihan sama seisooko se kuusi tuntia huollossa vai pihassa. Ja jos jokin menee pieleen niin onpa ainakin valmiiksi pajalla.

Ei hätää, voit joutua silti viemään vaikka OTA:na tulisi. :D

Mun autoon tuli joitain viikkoja sitte 3.0 OTA, toissaviikolla auto kävi akun tsekkauksessa ja samalla siellä sit kuitenkin päiviteltiin heidänkin toimesta vielä ohjainlaitteita.

Ei siinä, kivasti meni ne päivitykset muuten, mutta kessy lopetti toiminnan niiden päivitysten jälkeen. Toista viikkoa menikin sitte kessyä elvytellessä.

Paras feature, mitä 3.0 toi, on ASR OFF vihdoin valikoissa. Vielä, kun olis ESP SPORT samassa menussa, niin vois pitää hauskaa.

Daatta

Lainaus käyttäjältä: slate - 15.12.22 - klo:10:53
Paras feature, mitä 3.0 toi, on ASR OFF vihdoin valikoissa. Vielä, kun olis ESP SPORT samassa menussa, niin vois pitää hauskaa.

Jee, nimim. useamman kerran jo tänätalvena jäänyt mäkeen jumiin tuon kanssa. :D
ID.4 Pro 4MOTION Elegance
Ex: ID.3 Pro Performance Business -20, Seat Leon Cupra ST 300 4drive -18
Leon Cupra 265 -14, Leon 20VT TS -04

yaffa

Lainaus käyttäjältä: slate - 15.12.22 - klo:10:53
Ei siinä, kivasti meni ne päivitykset muuten, mutta kessy lopetti toiminnan niiden päivitysten jälkeen. Toista viikkoa menikin sitte kessyä elvytellessä.

Same, kessy ei ole toiminut moneen viikkoon, ei myöskään aukea takapaksi napista, testerillä ei löytynyt mitään vikaa, jatkavat ensi maanantaina samalla kun hoitavat "kamppismoduulihässäkän", saas nähä, aina jotain :(

f080421

#625
Lainaus käyttäjältä: yaffa - 16.12.22 - klo:13:11
Same, kessy ei ole toiminut moneen viikkoon, ei myöskään aukea takapaksi napista, testerillä ei löytynyt mitään vikaa, jatkavat ensi maanantaina samalla kun hoitavat "kamppismoduulihässäkän", saas nähä, aina jotain :(

Mulla lakkasi pari viikkoa sitten lähestymisavaus toimimasta sen jälkeen kun auto on seissyt vaikka yön yli. Avaa kyllä kahvoista ja lähestymisavauskin toimii silloin kun auto on "hereillä". Veikkaan tuon liittyvän jotenkin kylmyyteen, mutta ei voi tietää. Viime talvena taisi lähestymisavaus olla mulla kokonaan pois päältä niin ei voi verrata siihen.

ID.3 Pro Performance Business 2021

yaffa

Lainaus käyttäjältä: f080421 - 16.12.22 - klo:13:47
Mulla lakkasi pari viikkoa sitten lähestymisavaus toimimasta sen jälkeen kun auto on seissyt vaikka yön yli. Avaa kyllä kahvoista ja lähestymisavauskin toimii silloin kun auto on "hereillä". Veikkaan tuon liittyvän jotenkin kylmyyteen, mutta ei voi tietää. Viime talvena taisi lähestymisavaus olla mulla kokonaan pois päältä niin ei voi verrata siihen.

Mulla ei avaa kahvoista, testeri näytti että kahva ehjä ja reagoi mutta ei avaa, ja auto
lämpimässä tallissa..

slate

Lainaus käyttäjältä: yaffa - 16.12.22 - klo:19:18
Mulla ei avaa kahvoista, testeri näytti että kahva ehjä ja reagoi mutta ei avaa, ja auto
lämpimässä tallissa..

Kahvoista kessy mulla bugannut aina. Ei avaa kosteella kelillä lainkaan. Oli huollossakin tän takia vuos sitte, ei apua. Siihen on kuulemma nyt korjaus tulossa, kertoi huolto. Koska, en tiedä. Kasigolffissa lienee samat kahvat ja ongelmat. Paljon jossittelua, mut tällästä tämä on 😂

Lähestymisavaus meni tosiaan pimeeks huollossa. Auto tunnisti kyllä avaimet ja valot teki touhunsa, mutta ei avannu lukkoja, eikä konttiin päässyt.

Korjauksena kokeiltiin gateway-purkin vaihtoa(yllätys, ei auttanu), jonka jälkeen viikon päästä ajettiin ”jollekin moduulille joku resetti”. Olisko gatewayn uudelleen parametrisointi tms. Nyt toimii taas.

mikaanikko

Volkkarin saksalaiset nörtit on rakennelleet paljon noita turhakkeita: Kessy, nopeusrajoituksen automaattinen huomiointi, travel assistant, jne. Hintaa olisi varmaan saatu tonnilla alemmaks, jos ois jätetty pois.
Nyt niistä on vain riesaa.
Olis pitänyt keskittyä olennaiseen ja vasta sitten OTAna jaella noita turhakkeita.
Ajossa:VW ID.3 1st max,valk
Edellinen:Golf Sportsvan Comfortline 1,2 DSG

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: mikaanikko - 16.12.22 - klo:21:33
Volkkarin saksalaiset nörtit on rakennelleet paljon noita turhakkeita: Kessy, nopeusrajoituksen automaattinen huomiointi, travel assistant, jne. Hintaa olisi varmaan saatu tonnilla alemmaks, jos ois jätetty pois.
Nyt niistä on vain riesaa.
Olis pitänyt keskittyä olennaiseen ja vasta sitten OTAna jaella noita turhakkeita.
Turhakkeita? Avaimeton auton käyttö, Travel Assist, langaton Apple CarPlay ja matriisivalot ovat juuri ne asiat mitkä erottavat auton monista kilpailijoista, ja ovat minulle tärkeimmät ominaisuudet autossa. Latausnopeuden voi puolittaa nykyisestä puolestani, samoin tehotkin kunhan energiaa ei tuhlata tarpeettomaan akun lämmittämiseen jne.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy