ID.4

Aloittaja JPN_V70D3OR, 24.09.20 - klo:08:39

« edellinen - seuraava »

MoistAsshole

Lainaus käyttäjältä: Ape88 - 26.08.22 - klo:16:42
Obdelevenillä näköjään saa ne automaattipitkät toimimaan fastlaneen. Onko tietoa koodaileeko merkkiliike noita samoja ominaisuuksia kuin mitä tuolla obdelevenillä saa tehtyä?

Saako tosiaan? Saako sen asetukset sitten jotenkin sinne valikkoihin auki, pystyykö säätämään esim jotain parametrejä että missä kohtaa vaihto päälle/pois ym vai pitääkö kaikki tehdä koodaten? Näyttää siltä että pakkohan tuo pulikka on itsekkin hankkia ja alkaa opettelemaan.

hybridipasuuna

Id4 pro 128kwh vs 150kwh.

Ajelin tuossa yhden illan Id5:llä joka on 150kwh tehoinen. Palstaa lukiessa sain käsityksen että joillekin käyttäjille 150kwh id4 oli tuntunut laiskahkolta kiihtymään. Tilasin viimekuussa id4 pro 128kwh version, ja ajattelin että tämä 128kwh versio saattaa olla jopa laiskempi arkiajossa kuin tämä nykyinen 100kwh e-golf.  Hämmästyksekseni id5 150kwh versio tuntui omasta mielestäni jopa todella tehokkaalta alle 80km/h nopeuksissa. Seuraavana päivänä ajoin id5 128kwh version, koska id4 oli varattu. Sain hämmästyä uudelleen, tein tarkoituksellisia kiihdyttelyjä ja täytyy sanoa etten juurikaan huomannut eroa 150kwh vs 128kwh versioiden välillä? Jos pelkkiä kilowatteja tuijottaa niin eihän se mikään ihme sinänsä olekaan, mutta kun 128kwh versiossa pitäisi olla vääntöä vain n.200nm vs 150kwh version n.300nm sijaan.

Kyllähän tehoeron pitäisi olla erittäin selkeä noin isolla erolla vääntömomentissa? Jotenkin tuli epäuskoinen olo, että miten tämä on mahdollista että pienempitehoinen id5 singahtaa noinkin tehokkaasti 0-80km/h.

Itsellä ollut useampia autoja vanhoista Bmw:n e30 325i, bmw e36 325i 192hv, ynnä Bmw 530da 235hv, ja passat diesel 1.9l 100hv ja 250nm. Passat toki selkeästi laiskin auto mitä itsellä ollut. Ennen koeajoja hieman pelkäsin että 128kwh versio 77kwh akulla on sen verran painava, että tuntuukohan se jo lähes yhtä laiskalta mitä entinen 1,9l diesel passat, EI TUNNU ;D Jos unohdetaan maantiellä 100-140km/h kiihtyvyydet, niin sanoisin että id4 128kwh version tehot riittävät valtaosalle normaaliajossa. Itsellä tulee vähän ajoa maantiellä yli 80km/h nopeuksissa, ja koeajojen perusteella ei ole mitään huolta omalla kohdallani tehojen riittävyyden suhteen. Tiedän toki että saatavilla on huomattavan paljon tehokkaampia autoja joilla ohituskiihtyvyys maantiellä 80-120km/h sujuu huomattavasti rivakammin. Eikä tätä tietenkään mihinkään 300kwh Polestareihin eikä Teslan Model 3 voi ikä päivänä verrata. Ne autot ovat sitten asia erikseen :)

jalauros

#842
^ Harvassa tosiaan on ne sähköautot joilla jää tuolla liikenteessä jalkoihin  :). Näissä sähköautojen kiihtyvysjutuissa on lähtenyt vähän mopo keulimaan. Jos sähköauto ei lähde valoista kuin Powerparkin Junkerin katapultti niin se on aivan sairaan laiska.

Kaveri tuli joskus kyytiin ja se ihmetteli kun tää id.4 ei tunnukaan vuoristorata laitteelta. Onkos se sähköauto laisinkaan..  ;D.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

dwntime

^ Olen samaa mieltä. ID4:sta en kokenut mitenkään alitehoiseksi. Kaupunkinopeuksissa oikeastaan päinvastoin.
80km/h eteenpäin kun kiihdytti niin siinä toki tuli sitten realiteetit vastaan mutta kyllä tuolla pärjäsi aivan hienosti myös noissa tilanteissa. Ei tarvinnut ohituksia jännittää kuitenkaan.

Antore

Aika tosi harvassa on ne autot, joilla alle 80 km/h vauhdeissa jäisi muiden jalkoihin. Ihan käyttövoimasta riippumatta. Ja kaupunkinopeuksissa sen tehon ulosmittaus on lähinnä pelleilyä. Maantienopeuksissa tehoa taas harvoin on liikaa. Kun siirtymä 80 -> 120 km/h nopeuteen tapahtuu alle kahteen sekuntiin niin ohitukset onnistuu yllättävän kivuttomasti, eikä tarvitse odotella sitä kilometrin suoraa.

Kale

Itsellä 150KW versio ja kiihtyvyys myös maantienopeuksissa on yllättänyt positiivisesti. Liiankin helposti kelaa 140 km/h tauluun ja myös ylämäissä kiihtyvyys on mielestäni todella hyvää. Täytyisi varmaan tallentaa kiihtyvyyskäytä niin näkisi mitä se oikeasti on mutta varovainen saa olla tuon kaasun kanssa kun kokoajan meinaa mennä liian kovaa.

V60

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 03.09.22 - klo:19:39
Kaveri tuli joskus kyytiin ja se ihmetteli kun tää id.4 ei tunnukaan vuoristorata laitteelta. Onkos se sähköauto laisinkaan..  ;D.
Makuasioista on turha kiistellä. Mutta kun itse aikanaan koeajoin ID3:sta, niin koin sen olevan sisältä niin ufomainen, ettei sen jälkeen ole tarvinnut ID- sarjaa edes miettiä.
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Kale

Ei kai siinä muuta ufoa ole kuin tuo lelumittaristo. Se on ainakin itsellä osoittautunut varsin selkeäksi. Nopeusnäyttö on kirkas ja selkeä sekä näkyy hyvin kaikissa keleissä.

jalauros

#848
Se lelumittaristo on siinä parasta.. ja se avoin tila :).

Edit. Korjaan.. parasta siinä on ne kyynärnojat. Ne saa aina oikealle korkeudelle oli sitten lyhyt tai pitkä kuski.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Eekolffi

Osaako joku sanoa voiko ID4 (ja muutkin ID:t) ohjelmoida ESP pois kuten Golfeissa?
Sulakkeella onnistuu mutta ABS jarrut olisi kivat.

V60

Lainaus käyttäjältä: Kale - 04.09.22 - klo:10:51
Ei kai siinä muuta ufoa ole kuin tuo lelumittaristo. Se on ainakin itsellä osoittautunut varsin selkeäksi. Nopeusnäyttö on kirkas ja selkeä sekä näkyy hyvin kaikissa keleissä.
Lähinnä se, että millaisen visuaalisen fiiliksen kabiini antaa. Itse en osaa arvostaa pikkuruista mittaristoa ja avaruutta. Mutta tähän trendi on pääosin menossa. Onneksi löytyy vielä vaihtoehtoja eli hyvät sporttipulkat ja massivinen kojelauta ;D
BMW G21 330d xDrive
Ex. Seat Leon Cupra 300 ST
Ex. Volvo V60 D5

Epes

Lainaus käyttäjältä: V60 - 04.09.22 - klo:12:24
Lähinnä se, että millaisen visuaalisen fiiliksen kabiini antaa. Itse en osaa arvostaa pikkuruista mittaristoa ja avaruutta. Mutta tähän trendi on pääosin menossa. Onneksi löytyy vielä vaihtoehtoja eli hyvät sporttipulkat ja massivinen kojelauta ;D

Lyhyellä koeajolla ennen tilausta tuo mittaristo vähän epäilytti miten sillä pärjää? Oli sen verran erilainen mihin on tottunut. Tilasin varmuuden vuoksi paketin missä on HUD -näyttö. Sellaisesta ei ole tosin mitään kokemuksia auttaako tilannetta mitenkään?

jalauros

^ Ihan mielenkiinnosta kysyn että minkä asian suhteen olet huolissasi pärjäämisestä? Onko teksti liian pientä / isoa vai puuttuuko siitä jotain?
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

f080421

Lainaus käyttäjältä: jalauros - 04.09.22 - klo:11:31
Se lelumittaristo on siinä parasta.. ja se avoin tila :).

Juuri näin. Tuon huomaa erityisesti kun ajaa hetken jollakin polttomoottoriautolla. Kuskin paikalla tulee lähes ahtaan paikan kammo eikä tietoja esitetä kuljettajalle lähellekään yhtä selkeästi kuin ID:ssä. Vaikka ID:ssä se rattimittaristo on "pieni" niin nopeuslukema on suuri ja selkeä. En ole koskaan pitänyt viisarimittareista.
ID.3 Pro Performance Business 2021

juubatuuba

Lainaus käyttäjältä: Epes - 04.09.22 - klo:13:19
Tilasin varmuuden vuoksi paketin missä on HUD -näyttö. Sellaisesta ei ole tosin mitään kokemuksia auttaako tilannetta mitenkään?
Nyt on muutama kuukausi HUD-ajelua takana eikä paluuta takaisin ole.

Hesse

ID.4 GTX:ään perustuva konseptiauto ID.Xtreme on esitelty ID-kokoontumisessa Locarnossa. 285 kW, 65 enemmän kuin GTX.

https://www.springerprofessional.de/elektrofahrzeuge/sport-utility-vehicle/vw-baut-den-id-4-gtx-zur-offroad-studie-id--xtreme-um/23476604


Jake69

Onko missään näkynyt lisätietoa VAG akkuongelmasta. Saksan palstoilla sanottiin että 12.500 autossa on yksi tai useampi viallinen kenno ja niiden akut pitää avata ja vaihtaa moduleja. Pelkkä vian testaus kestää 1 vrk. Näkyy latauksen jälkeen rangen laskuna muutaman tunnin päästä vaikka ei aja autolla metriäkään + hyytyy yllättäen ennen kun varaus on lähelläkään 0%.

Valmet

Ihan alkupään autoissa vikaa.

jarmaho

Lainaus käyttäjältä: ID4GTXownerie - 25.09.22 - klo:01:51
Jokos joku onnistui lataamaan tuon 3.0 ID4seen, kokemuksia? https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/ohjelmistopaivitykset/ohjelmistopaivitys/ohjelmistopaivitys-3-0.html
Facebookissa, ryhmässä Volkswagen Sähköautoilijat, Pasi Puustinen on eilen ja tänään kertonut omia kokemuksiaan.
Laatua se on huonokin laatu!
Edelliset käyttöjärjestyksessä:Passat GTE, Sharan, 2 x Touran, 2 x Passat, Golf, 2 x Passat.

Kale

Lainaus käyttäjältä: Eekolffi - 04.09.22 - klo:12:10
Osaako joku sanoa voiko ID4 (ja muutkin ID:t) ohjelmoida ESP pois kuten Golfeissa?
Sulakkeella onnistuu mutta ABS jarrut olisi kivat.

3.0 softassa löytyy valinta jarrujen säädöistä: ESC järjestelmä: Aktivoitu / ASR pois

Lainaus käyttäjältä: ID4GTXownerie - 25.09.22 - klo:01:51
Jokos joku onnistui lataamaan tuon 3.0 ID4seen, kokemuksia? https://www.volkswagen.fi/fi/huolto-ja-palvelut/ohjelmistopaivitykset/ohjelmistopaivitys/ohjelmistopaivitys-3-0.html


Oma auto tuli 3.0:lla ja kiinnostaisi sen "ominaisuuksien" takia päivitys 3.1:een.

Vastarakki

Mitä ominaisuuksia meinaat? Korjaako 3.1 jotain valuvikoja tuossa softassa?

Ape88

Tuulilasin id.5 koeajoraportissa luki näin: ID.5:n tärkeimpiin uusiin ominaisuuksiin lukeutuu navigaatiopohjainen akuston latauksen valmistelu.
Ei taida akun lämmitystä navigoidessa löytyä meb autoista vieläkään, vaikka tuo ehkä vähän siltä kuulostaakin ???

MoistAsshole

https://tekniikanmaailma.fi/asiakkaat-vihaavat-niita-volkswagenin-edustaja-kertoi-minulle-suoraan-mita-mielta-asiakkaat-ovat-ohjauspyorien-uudenlaisista-kytkimista/

Hipaisukytkimet ilmeisesti jäävässä historian havinaan. Harmi että ei taida tulla minkään vuosimallipäivityksen yhteydessä, varmaan sitten johonkin id4.1 malliin aikaisintaan

simppara

Hei mun vw id5 on ilmoittaa ”UUDELLEEN KIRJAUTUMINEN VAADITAAN”, eikä suostu kuittaamaan.Onko muilla sama ongelmaa esiintynyt.aina kun lähtee ajoon ilmoituksia voi olla 1-5 ja matkan jatkuessa niitä kertyy välillä jopa 15 ilmoitusta . Millä tästä pääsee eroon.
VW ID5 pro -22

Jake69

Lainaus käyttäjältä: MoistAsshole - 08.10.22 - klo:09:42
https://tekniikanmaailma.fi/asiakkaat-vihaavat-niita-volkswagenin-edustaja-kertoi-minulle-suoraan-mita-mielta-asiakkaat-ovat-ohjauspyorien-uudenlaisista-kytkimista/

Hipaisukytkimet ilmeisesti jäävässä historian havinaan. Harmi että ei taida tulla minkään vuosimallipäivityksen yhteydessä, varmaan sitten johonkin id4.1 malliin aikaisintaan

Helppo yhtyä toimittajan näkemykseen. Ajossa tarvittavien toimintojen pitää olla ajajalle käytettävissä ”sokkona” sellaisilla säätimillä että tietää miten ne toimii .. aina.

Vilkun lisäksi pyyhkijät, vakkarin toiminnat, valot, lämpötila, penkkien lämmitys ainakin ja äänen (median) hallinta.

Navigaattoria voi hipelöidä ja silloinkin toivottavasti on pakallaan. Jo 6 vuotta vanhaan TomTomiin pystyy lähettämään määränpään etänä puhelimesta mikä vähentää oleellisesti autossa näytön hipelöinnin tarvetta. Toimii kun junan WC tai OK on siinä 10 sek viive.

tgotj

^Ja siis käsityshän ei ollut toimittajan, vaan konsernin edustajan ilmoitus, että jatkossa hipaisukytkimet tulevat poistumaan oleellisista toiminnoista ainakin VAG-konsernin autoista...

Jake69

Lainaus käyttäjältä: tgotj - 11.10.22 - klo:12:48
^Ja siis käsityshän ei ollut toimittajan, vaan konsernin edustajan ilmoitus, että jatkossa hipaisukytkimet tulevat poistumaan oleellisista toiminnoista ainakin VAG-konsernin autoista...

OK, konsernin edustajat olisi tuota voinut miettiä jo ennen kun niitä ottavat käyttöön. Yksi syy miksi nyt tilattu seuraava auto ei ole VAG konsernin tuote. Toinen on akun esilämmityksen puute HPC navigoitaessa ja kolmas on sisustan laatufiilis joka on tietysti makuasia. Jossain 40 k, ID.3 Pure autossa minusta vielä menettelee mutta ei +60 k, ID.4 versiossa. Skoda ja Cupra tuntuisi olevan selkeästi tässä edellä konsernissa. Audin +10k, lisään en oikein löytänyt perusteita mutta tämäkin on vahvasti makuasia.

Pingu

Lainaus käyttäjältä: Jake69 - 11.10.22 - klo:15:42
OK, konsernin edustajat olisi tuota voinut miettiä jo ennen kun niitä ottavat käyttöön. Yksi syy miksi nyt tilattu seuraava auto ei ole VAG konsernin tuote. Toinen on akun esilämmityksen puute HPC navigoitaessa ja kolmas on sisustan laatufiilis joka on tietysti makuasia. Jossain 40 k, ID.3 Pure autossa minusta vielä menettelee mutta ei +60 k, ID.4 versiossa. Skoda ja Cupra tuntuisi olevan selkeästi tässä edellä konsernissa. Audin +10k, lisään en oikein löytänyt perusteita mutta tämäkin on vahvasti makuasia.

Nämä on varmasti makuasioita. Ainoa asia mikä etukäteen huolestutti omassa autossa oli nuo hipaisunäppäimet. Niistä kun valitti jokainen testikuski YouTubessa. Kesti tasan puolen tunnin koeajon ajan oppia niitä käyttämään eikä ole ollut minkäänlaista ongelmaa. Keskinäyttöä en pahemmin ajossa räplää, mutta Cupran puolella tuo ilmastointipuoli on todella nopeasti käytettävissä, eikä muutenkaan ole uusimmalla ohjelmistolla ollut ongelmia.

Jos esilämmityksen saisi akulle matkalla pikalaturille se olisi kiva lisä, mutta pärjään ilmankin. Jos ja kun se joskus tulee, listassa on todennäköisesti vain we charge -laturit jotka löytyy kartasta. Niin se taitaa muillakin mennä, että oman palvelun latureilla tuo toimii.

jalauros

Tämä. Itse koen nuo hipaisunäppäimet jo paremmiksi kuin perinteiset. Harmi jos niistä luovutaan. Menihän siinä hetki totutellessa mutta ei siinä paria päivää enempää mennyt.

Laatuvaikutelmasta ei ole itsellä pahaa sanottavaa. Auto on hiljainen eikä natise. Jos ne kovat muovit häiritsee niin sille ei voi sitten mitään. Itse pidän kädet ratissa enkä hiplaile paikkoja joita ei kuulu hiplailla.
ID.4 Pro Performance -22
e-Golf -19

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy