Audi A4 B8 - Alustan madaltaminen

Aloittaja Flat, 11.12.09 - klo:17:03

« edellinen - seuraava »

Flat

Itse madalsin vakioalustaisen avantin Eibachin pro-kitillä. Varoituksista ja kehoituksista päädyin tähän halvimpaan mahdolliseen tapaan laskea alustaa. Mikään todellinen ratinpyörittäjä en ole,joten minulla ei ole kompetenssia vertailla lopputulosta vaikkapa säädettävään alustaan. Ja omat ajonikin on rauhallista ajoa.

Mutta itse asiaan, alusta madaltui 30mm vakioon verrattuna, mutta mukavuus säilyi lähes 90% entisellään, kallistelu mutkissa väheni ja keuluminen kiihdytyksissä.

Hintaa operaatiolle tuli noin 550 euroa, jousinen ,asennuksineen ja kulmien säätäminiseen.

Jos jotakin harmittaa vakioalusta, niin uskallan nyt jo suositella operaatiota jos haluaa autoonsa hitusen lisää ulkonäköä ja jämäkkyyttä.  hinta - laatusuhde kohdallaan.


Kale

Jossain vaiheessa alkaa kuitenkin harmittamaan, ettet laittanut pro-system:iä samalla kertaa kun alkuperäiset iskarit väsyy.

Operaation kuluista olet unohtanut muutoskatsastuksen vai oletko unohtanut suorittaa sen?

Flat

Tuo iskareiden väsyminen kovasti tuntuu tulevan esille. Kertokaapa minulle miten iskari väsyy nopeammin, jos ajo on rauhallistaj ei ajella sellaisella tiellä että pohjaaniskuja tapahtuu. Perustelaa tämä väittämä ! Se on totta, että iskarit saa varmasto pohjaan jos oikein yrittää, mutta jos liikutaan alueella ettei iskarit pohjaa, niin miten ne väsyvät nopeammin?

Tiedän että yleensä nämä kauhutarinat iskareiden väsymiseen johtuu siitä, että autoa on madallettu reilusti,eli jotain +40 mm. Lisäksi madaltaminen pelkästään jousien avulla pitää tehdä hyväkuntoisiin eli hyvin vähänajettuihin iskareihin, paljon ajettuihinhan tuota ei edes suositella tehtäväksi.

En väitä että tämä olisi paras, tai edes hyvä vaihtoehto, mutta toistaiseksi sijoitetulle rahalle on saanut hyvin vastinetta. Säädettävä onvarmasti parempi, mutta hinta reilusti korkeampi......

Kale

No joo kärjistetty lausuntohan tuo aiempi oli mutta perustuu jonkinasteisiin kokemuksiin. Audissa varmaan iskari on laadukas mutta joutuuhan se vähän eri olosuhteissa nyt työskentelemään kun on 30mm sisempänä kuin alkuperäisen jousen kanssa. Mukavastihan nuo vakioiskaritkin tuntuvat toimivan tuon eibachin jousen kanssa mutta jossain vaiheessa ne vaan kuolevat ja väittäisin, että tämä tapahtuu aikaisemmin kuin sarjan oman iskarin kanssa.

Flat

Olen kanssasi siitä samaa mieltä että iskarit voi kulua lopuun aikaisemmin kuin jos olisi vakio. Paljonkos muuten iskarit keskimäärin kestää? Ei ole koskaan tullut omistettua autoa jossa olisi iskarit kuluneet meikäläisen ajoilla loppuun. Onko 150 tkm liikaa iskarin eliniälle? Jos tämä madallus lyhentää elinikää vaikka kolmanneksen, niin tuo 100 tkm on aivan riittävä, en tule sitä päivää näkemään...

Mikäli jotain tässä lähitulevaisuudessa tapahtuu,niin sitten pyörretään puheet ja ostetaan kiltisti iskarit. Vakioiskareita uusia tuskin kannattaa alle laittaa, jotkut sportit varmaan.

Flat

LainaaJossain vaiheessa alkaa kuitenkin harmittamaan, ettet laittanut pro-system:iä samalla kertaa kun alkuperäiset iskarit väsyy.

no nyt.....no ei vaan, ehkä hieman.

LainaaMukavastihan nuo vakioiskaritkin tuntuvat toimivan tuon eibachin jousen kanssa mutta jossain vaiheessa ne vaan kuolevat ja väittäisin, että tämä tapahtuu aikaisemmin kuin sarjan oman iskarin kanssa.

Ei nyt mitään radikaalia ole tapahtunut, mutta jotain. Alussa meno oli mukavaa, nyt viitteitä on pienoisesta muutoksesta. En tiedä onko tämä pääkopassa tapahtuvaa muutosta vai mitä, mutta jotenkin on alkanut tuntumaan että auto on liikaa jousien varassa. Eli tiukoissa töyssyissä iskari ei ehdi vaimentaa iskua vaan iskunvaimennus tapahtuu jousessa ja tällöin menosta tulee hieman pomppuista. Kärjistetysti sanoen.

Jotain voisin tehdä. Kun ei ole muutakaan tekemistä.
Olen pyöritellyt päissäni erinlaisia vaihtoehtoja.

1) uudet iskarit
2) uudet audin sport alustan iskarit
3) uudet kaasutäytteiset iskarit jostka istuvat madallusjousien kanssa, esim bilstein B6 tai B8 ?
4) uusi alustasarja

Koska olen täysin kuutamolla näistä iskariasioista, niin valaiskaapa pari asiaa:

Onko auton vakioiskarit varmaankin öljytäytteiset ?
Onko kaasutäyteiset paremmat, varmaaankin ?

olisiko vaihtoehto 3 hyvä ?

Erzi

Kyllä kai noissa nyt nykyään on kaasuiskarit ihan vakiona... Tai ainakin kun kysyin että mitkä golffissani on niin muistaakseni huollossa sanottiin, että ovat mallia kaasu. Kysyin samalla että onko jotain eroa tavallisten ja sportvaimentimien välillä niin eivät osanneet sanoa muuta kuin että eri varaosanumerolla ovat.

Paljonko olet noilla jousilla ja alkuperäisvaimentimilla ajanut, Flat?
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Flat

No, nyt on tilauksessa Bilstein B8 Sprint iskarit. Kattellaan miten meno muuttuu.
Jonkin verran nettiä selasin, ja yllättävän yleinen tuollainen Eibach & Bilstein yhdistelmä oli. Ja monilla oli juuri pitkän kaavan mukaan haettu kokemusta, eli ensin jouset ja sitten iskarit. Varsin positiivinen palautetta oli tuosta yhdistelmästä annettu. Kuten kaikesta mitä omaan autoonsa tekee :)

LainaaPaljonko olet noilla jousilla ja alkuperäisvaimentimilla ajanut, Flat?

Alkuperäisjousilla tuli ajeltua varmaan jotain 18tkm ja näillä näkymin iskareilla jotain 23 tkm.


Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.03.10 - klo:06:57
No, nyt on tilauksessa Bilstein B8 Sprint iskarit. Kattellaan miten meno muuttuu.

Bilsteinin iskareita monessa autossa kokeneena/ajaneena (Volvo S60, VW Golf IV, Audi A4 B5, VW Passat 3C ym.) voin sanoa, että Sprintit on todella jäykät iskarit eli melkoinen kivireki Audista taitaa noilla iskareilla tulla. Omaan makuun Sport eli B6 on parempi, koska ei ole niin pintakova/jäykkä.

Flat

Mulle kerrottiin sekä myyjän että maahantuojan puolesta sitä, että sport B6 ja sprint B8 ovat vaimennusarvoiltaan samat samat. Molemmista sanottiin että pidempi-ikäinen ratkaisu on B8. Tietysti lyhyempi on hitusen napakampi.

B8:a suositellaan käytettävksi myös orkkis sport alustan kanssa.No, kattellaan mitä tämä tuo tullessaan.


Erzi

Eli vain 5tkm ajoit madullusjousien kanssa noilla orkkisiskareilla? Paljonko tuli bilsteinit maksamaan ja mistä hommasit?
Ex. Golf VI 1,4tsi Comfortline
Ex. Golf V 1,6fsi Sportline

Flat

Suomesta tuli tällä kertaa hommattua osat. Ei jaksanut alkaa eri paikkoihin soittelemaan, näin helpointa itselle ja jääpähän rahat suomeen. Oli ihan tyydyttävä pakettihinta asennukselle ja osille. Tosin halvemmalla olisi päässyt jos olisi ostanut osat saksasta ja asennettanut jossain. Hinta jääköön minun ja kauppiaan väliseksi.

Saksan putiikkeja hieman selailin ja tässä edullisin mihin törmäsin:

taakse:
http://www.ego-carstyle.de/Shop/product_info.php?info=p2715_Audi-S4-8K-Bilstein-B8-Shock-Absorber-Rear.html
eteen:
http://www.ego-carstyle.de/Shop/product_info.php?info=p2714_Audi-S4-8K-Bilstein-B8-Shock-Absorber-Front.html

LainaaEli vain 5tkm ajoit madullusjousien kanssa noilla orkkisiskareilla?

jep, ei kai niissä mitään vikaa ollut, mutta hieman jämäkämpää käytöstä haen.
Mennäänkö tässä metsään , se jää nähtäväksi.

Tosin todella paljon rohkaisevia kommentteja löytää eibach pro kit + bilstein B8 yhdistelmästä netistä.

Wilperi

Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.03.10 - klo:16:10
Suomesta tuli tällä kertaa hommattua osat. Ei jaksanut alkaa eri paikkoihin soittelemaan, näin helpointa itselle ja jääpähän rahat suomeen.

Hvähyvä, suosi suomalaista, pidä pyörät pyörimässä.

Mites muuten Flatin helmaprojekti jakselee? Millä aikataululla luovut niistä sun s-line listoista, saisin kaikki osat samaan aikaan menemään maalarille.
MB Vito -15
Seat Leon -13

Flat

Tosiaan, helmat laitetaan alle tän kuun lopussa, eli reilun viikon kuluttua. Tai näin olisi tarkoitus.
Ilmoittelen kun vapautuvat. Itse asissa niiden piti olla jo alla, mutta tuli mutkia matkaan.

LainaaHvähyvä, suosi suomalaista, pidä pyörät pyörimässä.

Jep, kannan oman korteni taantumantappotalkoisiin. Itse asiassa tuli vanteet ja renkaatkin hommattua ihan suomesta. Hieman enemmän ne tuli kustantamaan, mutta kokonaispalevelupaketti oli mukava ja vaivaton itselle. Tuossakin olisi taas säästänyt, jos olis käynnyt ulkomailla ostoksilla, mutta jäipähän tuostakin rahat suomeen.

Shoppaillan ulkomailla taas sitten kun kaikilla menee hyvin. Tosin jos hintataero on riittävän suuri, niin silloin mennään ulkomaille ostoksille hyvällä omallatunnolla. Tyhmää maksaa liikaa....

Wilperi


LainaaTosiaan, helmat laitetaan alle tän kuun lopussa, eli reilun viikon kuluttua. Tai näin olisi tarkoitus.
Ilmoittelen kun vapautuvat. Itse asissa niiden piti olla jo alla, mutta tuli mutkia matkaan.

All right

LainaaJep, kannan oman korteni taantumantappotalkoisiin. Itse asiassa tuli vanteet ja renkaatkin hommattua ihan suomesta. Hieman enemmän ne tuli kustantamaan, mutta kokonaispalevelupaketti oli mukava ja vaivaton itselle. Tuossakin olisi taas säästänyt, jos olis käynnyt ulkomailla ostoksilla, mutta jäipähän tuostakin rahat suomeen.

Itsellänikin näin, tosin vanteet vasta hommattu. Renkaista on kyselyt menossa tuttuihin rengasliikkeisiin, mutta onhan tätä intterinnettiäkin tullut tutkailtua noitten renkaitten osalta. Katsotaan minkälaisia vastauksia tulee kotomaasta vai joutuuko nettikaupoille.
MB Vito -15
Seat Leon -13

Flat

LainaaBilsteinin iskareita monessa autossa kokeneena/ajaneena (Volvo S60, VW Golf IV, Audi A4 B5, VW Passat 3C ym.) voin sanoa, että Sprintit on todella jäykät iskarit eli melkoinen kivireki Audista taitaa noilla iskareilla tulla. Omaan makuun Sport eli B6 on parempi, koska ei ole niin pintakova/jäykkä.

millainen madallus sulla on noissa ollut ? ja mitkä ovat olleet jouset ?

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Flat - 19.03.10 - klo:18:18
millainen madallus sulla on noissa ollut ? ja mitkä ovat olleet jouset ?

Volvossa (S60 T5) oli Heicon -30mm jouset, jotka on Eibachin valmistamat ja tod. näk. samat kuin Eibachin omat Volvoon tarkoitetut. Volvossa oli B6 iskarit ja tämä kokoonpano oli erinomainen.

Audissa (A4 B5 1.8T) oli H&R:n -40mm jouset ja B8 iskarit. Tämä yhdistelmä oli järkyttävä kivireki.

Golffissa (IV 2.8 4Motion) oli Eibach -30mm jouset ja B6 iskarit. Tämä oli hyvä yhdistelmä.

Kaverin Passatissa (3C 3.2 4Motion Variant) on KW:n -30mm jouset ja B8 iskarit. Mielestäni ko. alusta on erittäin hyvä ajaa ym. mutta todella kova. En tiedä auttaisiko B6 iskarit asiaa yhtään.

Näiden lisäksi muutamassa ratavehkeessä joita olen ajanut on ollut B8 iskareita. Radalla ko iskari jäykkien jousien kanssa on hyvä, mutta en itse normaaliin jokapäiväisessä käytössä olevaan autoon ko. iskareita laittaisi.

Minulle on kerrottu Bilsteinin maahantuojalta (Koivunen Oy), jossa yksi kaveri oli töissä tietää, että B8 on lyhyempi ja jäykempi iskari kuin B6. Tämän tiedon olen tosin saanut jo vuonna 2006 tai 2007, että en tiedä onko nyt tuotteita muutettu, epäilen.

Flat

eikös tuollaisessa 3,6 passatissa ole jo valmiiksi matalampi alusta ?

Audin kohdalla -30 ja - 40 on varmasti eroa.

B8 ja B6 ovat iskunvaimennuskyvyltään identtiset, mutta B8 iskunpituus 20 mm lyhyempi. Tämä tarkoitanee sitä että se on jäykempi.

katsellaan mitä tapahtuu, raportoin varmasti totuudenmakaisesti.


Hyvä että tämä tuli esiin, nyt osaa valmiiksi pelätä pahinta.....ja yllättyä posotiivisesti?

ile

Lainaus käyttäjältä: Flat - 20.03.10 - klo:20:46
eikös tuollaisessa 3,6 passatissa ole jo valmiiksi matalampi alusta ?

Varmastikin viittasit edelliseen 3.2-Passatiin eikä ihan orig R36een, jossa taitaakin olla palikat kohdallaan. Itselläni ainakin tuo 3.2 on ihan peruslulla-alustalla. Ihan sinänsä ok, mutta hieman keinuvaa menoa on.

Flat

LainaaVarmastikin viittasit edelliseen 3.2-Passatiin eikä ihan orig R36een

jep, kirjoitusvirhe...


Paljonhan tuo kovuus on kanssa kiinni rengastuksesta. Rengashan toimii osana iskunvaimennusta/jousitusta. Jos alla on kovin matalaprofiiliset renkaat niin sillähän on tunnetusti iso vaikutus mukavuuteen.

Jukikyy

Lainaus käyttäjältä: Flat - 22.03.10 - klo:06:49
Paljonhan tuo kovuus on kanssa kiinni rengastuksesta. Rengashan toimii osana iskunvaimennusta/jousitusta. Jos alla on kovin matalaprofiiliset renkaat niin sillähän on tunnetusti iso vaikutus mukavuuteen.

Kyllä sillä on suuri vaikutus, minun mielestä. Edellä mainitsemissani autoissa on ollut seuraavanlainen rengastus:

Volvossa Nokian Z 225/40/18.

Audissa joku Hankookin rengas koossa 235/35/19.

Golffissa taisi olla Continentalin SportContact2, koko oli ainakin 225/40/18.

Passatin rengas merkkiä tai mallia en muista, mutta koko on 19", luultavasti 235/35/19.

Melo

LainaaB8 ja B6 ovat iskunvaimennuskyvyltään identtiset, mutta B8 iskunpituus 20 mm lyhyempi. Tämä tarkoitanee sitä että se on jäykempi.

Bilsteinit voi halutessaan säädättää ulos- ja sisäänjouston jäykkyyden osalta, tosin tällöin on hyvä tietää mitä haluaa. Rally-Systems Kellokoskella voi muuttaa noita ominaisuuksia. Oman harrasteauton Bilsteinit kunnostettiin tuolla mutta en halunut muutoksia jäykkyyksiin.

Peltzi

Lainaus käyttäjältä: Jukikyy - 20.03.10 - klo:19:36

Kaverin Passatissa (3C 3.2 4Motion Variant) on KW:n -30mm jouset ja B8 iskarit. Mielestäni ko. alusta on erittäin hyvä ajaa ym. mutta todella kova. En tiedä auttaisiko B6 iskarit asiaa yhtään.


KW:n alustat ovat pintakovia mielestäni. Vaikka olisivatkin sanotaan "vain" 30mm tai 35mm.
Nyt en puhu mistaan säädettävistä.

H&R ja Eibach niissä on progressiiviset jouset joten meno on mukavampaa eikä pintakovuutta pitäisi esiintyä. Kuten myös Koni ja Vogtlandin jouset ovat progressiivisia.

Flat

Eipä näköjään ole tullut tänne kirjoiteltua siitä miten homma päättyi ja millaiset olivat tunnelmat. Toisaalla olen siitä maininnut, mutta laitetaan tänne jotain kokemuksia tästä eibach & bilstein B8 yhdistelmästä B8:n alla....

- En vaihtaisi pois
- ei ole mitenkään kova, napakka alusta, syö töyssyt varsin eleettömästi kovassakin röykytyksessä
- varsinkin maantienopeuksissa alusta on parhaimmillaan
- kaupungissa alusta ei ole epämukava olenkaan, tietysti matala alusta + melko matalaprofiiliset renkaat saavat jotkin töyssyt tuntumaan
- kiihdytyksissä keinulauta meininki loistaa poissaoloaan
- kaarteissa sivuttaishuojunta loistaa poissaoloaan
- kovilla pakkasilla, kuten nyt (-20), alusta on hieman liian kova oman makuun, mutta muuten pakkaskeleillä ei ole valittamista

Tottumiskysymyksiä nämä on, toiselle kova, toisella sopiva.

Melo

Olisko jollain suoraan heittää linkkiä B8:n alustanmadallus DYI-ohjeisiin? Tosin taitaa olla aika suoraviivainen homma.

LainaaH&R ja Eibach niissä on progressiiviset jouset

Näin olen myöskin olettanut. Luin (kun jouset odottavat eteisen lattialla autoa saapuvaksi) Eibachin TüV-todistuksen jossa lukee selvästi "Feder-Charakteristik -> Lineare"

Ja jouset tosiaan tasakierteellä sekä edessä että takana.. Näin siis Pro-kitissä.

Ton-1

Taitaa se lineaarinenkin olla tavallaan progressiivinen?

Eli sanotaan vaikka tarvittavan 100 kilon voima jotta jousi menee kokoon sentin, sitten jo 200 kiloa jotta menee sen toisen sentin - oisko oikeampi sanoa progressiivisuus on tällöin lineaarista?

Ihka progsessiivinen voisi käyttäytyä 100 kiloa eka sentti, seuraava 150 kiloa ja kolmas jo 200 kg eli 3 sentin painumiseen tarvittaisiin 450 kg kun ekaan esimerkkiin 'vain' 300 kiloa.
Member of a A(udi) & A(prilia) club

Melo


rob-s

Ehkä tällä progressiivisuudella tarkoitetaan jousien ominaisuutta ei välttämättä ulkoista rakennetta.

Ainakin tuo Eibach jousi toimii siten, että on pintapehmeä mutta jämäköityy kun joustinmatka pitenee (eli kun painuu kasaan).
Nykyiset: Audi R8 4.2 V8 ja Audi A5 B9 2.0TFSI quattro
Ex: Audi A4 B8.5 2.0TFSI quattro
Ex: Porsche 981 Boxster
Ex: Porsche Cayman S
Ex: Audi RS4 4.2FSI V8 B7 sedan
Ex: BMW 328i TwinPower Turbo Sport F30 Sedan /
Ex: Audi A5 2.0TFSI quattro cabriolet s-tronic  /
Ex: A5 3.0TDI quattro coupe s-line

Melo

LainaaEhkä tällä progressiivisuudella tarkoitetaan jousien ominaisuutta ei välttämättä ulkoista rakennetta

Jotta jousi on progressiivinen a. kierteiden lenkkivälien pitää olla muuttuvat b. setissä pitää olla eri jäykkyydelllä oleva apujousi. Eli progressiivisuus näkyy suoraan jousesta.

A4 B8:n Eibach _ei_ ole progressiivinen vaan lineaarinen. Se _ei_ tarkoita sitä että se olisi huono jousi. Tämä koskee siis jousimallia E10-15-011-01-22

http://performance-suspension.eibach.com/cms/street_performance_performance_guide

Jos tuolta katsotte Eibachin eri jousia niin näette kaikki jouset ovat progressiivisia, kierteiden väli muuttuva tai apujouset. Jostain syystä A4:een on todettu että lineaarinen on parempi, uskon täysin TüV-todistusta ja silmiäni. Uskon myös että ratkaisulle on perusteet, etenkin kun jousen toimivuutta on kehuttu verrattuna H&R:ään.

jorkku

#29
Joo kattelin tota jousta kans kun ne mulle tuli et ei näyttänyt kovin progressiiviselta ja lukihan se sit siinä tuv todistuksessa et on lineaarinen.

Ittekkin innostuin just sen takia tosta jousesta et ois progressiivinen ja sitä myöten mukava ja ei pintakova. Monet kyl kehuivat niitä mukaviksi ja pehmeiksi ajaa mut syynä tais olla et monet on vaihtanu noi jouset vakio iskareille.

Omassa tapauksessa vaihtui myös iskarit bilsteinin B8 malleihin ja ehkä siinä syy et tuli aika kova alusta tohon omaan autoon. Taitaa olla HIEMAN jäykemmät noi bilsteinin B8 kun audin vakiot?

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy