Octavia III huolto

Aloittaja nic, 03.05.14 - klo:12:35

« edellinen - seuraava »

KopiK

Lainaus käyttäjältä: teejiipee - 22.11.17 - klo:21:10

Hieman havainnollistaen, jos auto noudattaa 2v/30tkm ohjelmaa, miksi huoltoon mentävä jo tuo 30tkm - 10% eli 27tkm, jos tämän ajaa jo vuodessa, miksei vasta kun tasan 30tkm saavutettu. Minusta ei perusteluna oikein vaikuta uskottavalta se, että ajotapa vaikuttaa, siis starttien määrä, lyhyet ja useat matkat jne... näitä eri tekijöitä selitetty syiksi tuohon aikaiseen huoltokäyntiin. Varsinkin kun vuoden päästä taas uusi huolto, silloin km lukemat vastaavasti 60tkm - 10% eli 54-55tkm ajettu ja huolto-ohjelman mukaan hakeuduttava jo 60tkm huoltoon.
Tästä herääkin kysymys, että millaisella ajokäyttäytymisellä voi saavuttaa nuo tasan  30tkm huoltoajankohdat aina huoltojen välillä vai onko se täysin mahdotonta, onko kukaan koskaan päässyt ko. lukemiin huoltojen välillä, epäilen vahvasti ettei?

Mulla näyttää tämmöistä heti huollon (öljynvaihto, LL)  jälkeen, eli 23900km päästä öljynvaihtoon. Ois se kiva jos se edes hetken näyttäis 30000km (niinkuin myydessä luvattiin) ennenkuin ajo-olosuhteet alkaisi sitä lyhentää. Vai pudottiko se huoltohallista ulosajo 6000km jo pois?

Scala 1.5 TSI DSG -20
ex Octavia Combi 1.8 TSI DSG -14
ex-Octavia Combi 1.8 TSI DSG -12

Setavarjoo

olis syytä näyttää huoltoon 30tkm ja öljynvaihtoon 15tkm heti. edelleen miksi ajaa sen 30tkm ja kolmanteen tai neljänteen huoltoon mentäessä ilmotetaan että "paskoja vehkeitä kun syö öljyä 2l/1tkm ja ahdinkin on paskana. olisko vastaantuloa tehtaalta kun jokainen huolto on ajettu paritonnia aina yli valmiiksi" siitä sitten nettiin haukkumaan lisää näitä paskoja laitteita :D .  Kyl se joka keksi nää järjettömät huoltovälit sietäis viedä saunantaakse ja lopettaa sinne.

FoamCleaner

Jostain syystä otin 10tkm / 1v rajaksi ja uudesta asti huoltanut näin.
Tuore öljy ainakin kiertää.  :P




jaheli

Mitenkäs nämä huollot nyt oikeen menee kun 2014 ocussa helmikuussa 2017 tehty 60 tonnin huolto ja nyt näyttää 14 päivää huoltoon vaikka 67000 mittarissa?

Jaka

Lainaus käyttäjältä: jaheli - 29.01.18 - klo:17:32
Mitenkäs nämä huollot nyt oikeen menee kun 2014 ocussa helmikuussa 2017 tehty 60 tonnin huolto ja nyt näyttää 14 päivää huoltoon vaikka 67000 mittarissa?
Tarkistushuolto 30000km/tai 1vuosi ja öljynvaihto 30000/tai 2 vuotta.Sulla näyttää tulevan tarkistushuoltoon vuosi täyteen vaikka kilometrejä ei ole tullut juuri mitään.
SKODA OCTAVIA 2.0 TDI laurin&klement 4*4 combi
Ex.SKODA OCTAVIA 2.0 TDI RS combi
Ex.SKODA OCTAVIA 1.6 TDI combi
Ex.RENAULT MEGANE
Ex.RENAULT LAGUNA
Ex.5*OPEL ASTRA
Ex.3*TOYOTA COROLLA
Ex.MAZDA 626
Ex.2*FORD ESCORT

Petunet

Juu kyllä öljyt on hyvä vaihtaa kerran vuoteen vaikkei kilometrejä juuri tulisikaan.
Tesla Model 3 Performance
Volkswagen e-up!
Ford Fiesta 1.0

jaakko

Alla on 1.2 tsi vm 2014, kilometrit 150 000. Toinen huolto sanoo että jakohihna pitää vaihtaa, toinen sanoo että ei vielä. Maahantuojalle laitettu kyselyä, josko sieltä saisi virallisen vastauksen. Epävirallisesti tuli tieto että viimeistään 6 v kohdalla tai noin 210 tkm, kumpi ensin täyttyy. Kai tuota on aiemmissa huolloissa tarkistettu, koska silmämääräinen arviointi lienee jonkinlainen vaihtoperuste?

Onko täällä kokemusta ja/tai faktaa tähän?

Kiitoksia, taas.
Nyt: Skoda Karoq 1.0 tsi -23
Ex: Skoda Octavia Combi 1.2 tsi -14
Skoda Octavia 1.9 tdi -01
Seat Toledo 1.9 D -96
useita muita
Skoda 120 LS -81

Enhancer

Topicia on tullut luettua, ja maailmaltakin pöyhittyä mutta en ole saanut vielä täysin tyhjentävää vastausta.

GTEC tosiaan tulossa, 2v/60tkm sopimus. Auto lähtee avaimet myyjän pöydälle periaatteella 2-vuotiaana joka tapauksessa, luonnollisestikaan en halua huoltaa yhtään mitään mitä ei ole ehdottoman pakko takuun säilyttämiseksi tehdä. GTEC:ssä 15tkm/1v öljynvaihtoväli. Ensimmäinen tarkastushuolto 2v/30tkm.

Korjatkaa jos olen väärässä:
- 15tkm huolto = öljyt+suodatin
- 30tkm huolto = öljyt+suodatin+tarkastushuolto
- 45tkm huolto = öljyt+suodatin
- 60tkm huolto = öljyt+suodatin+laajennettu tarkastushuolto

Tarkastushuollossa ilmeisestikin vaihdetaan yleensä raitisilmasuodatin.

Laajennetussa tarkastushuollossa puolestaan yleensä raitisilmasuodatin, lisäksi moottorin ilmansuodatin ja sytytystulpat.

Kysymykseni onkin, että tarkastaako mekaanikko noissa tarkastushuolloissa kyseiset osat, ja päättää sitten tarpeen mukaan meneekö esim. raitisilmasuodatin vaihtoon vai ei?
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

murekepäivä

Lainaus käyttäjältä: KopiK - 13.12.17 - klo:08:36
Mulla näyttää tämmöistä heti huollon (öljynvaihto, LL)  jälkeen, eli 23900km päästä öljynvaihtoon. Ois se kiva jos se edes hetken näyttäis 30000km (niinkuin myydessä luvattiin) ennenkuin ajo-olosuhteet alkaisi sitä lyhentää. Vai pudottiko se huoltohallista ulosajo 6000km jo pois?


Nyt tulee vahvaa mutua Stetson Harrison metodilla. Veikkaan, että vaikka auto käy huollossa ja kilometrit nollataan, ei auton "ajoprofiilimuistia", eli sitä osiota, joka arvostelee kuinka "kuluttavasti" autoa ajetaan, kuitenkaan nollata. Eli auto muistaa edelleen, että olet auton mielestä ns. rällännyt ja suhteuttaa arvion seuraavasta huollosta tämän perusteella. Ennen huoltoa olisi pitänyt siis ajella silkkihanskoilla ja tyynyt sekä jarru ja kaasupolkimien alla, jotta sitten huollon jälkeen muistissa olisi hellää ajoa ja auto näyttäisi täydet 30 000 km seuraavaan huoltoon.
Å koda Octavia Combi 1.2 TSI DSG Style MY2016A

jlsko16

#609
Mulla on huollon jälkeen maksimissa 1v / 2v / 30tkm

Octavia LB 1.4TSI Style 16 Dynamic pack

Stig

Lainaus käyttäjältä: Killer - 02.12.17 - klo:08:27
Just käytettiin RS ekassa huollossa. Lukemalla 28800 ja ajotietokone kertoi että huoltoon matkaa vielä 1500km.
Eli oltais päästy yli tuon 30000km, mutta en viitsinyt ylittää rajaa kun ensi viikolla tulee n.1600km reissu ja marmorille ei olisi päässyt heti tuon reissun jälkeen.
Ajo on vaihtelevaa, lyhyttä kaupunkiajoa, pitkää maantie siivua.

Ihan mielenkiinnosta, paljon maksoi ja missä päin Suomea?

Killer

Lainaus käyttäjältä: Stig - 01.03.18 - klo:22:23
Ihan mielenkiinnosta, paljon maksoi ja missä päin Suomea?

En tiedä kun löytyy huolenpitosopimus jonne laskutus meni. Kuusamossa huollatan.
Kaikki on siistiä minkä itse tekee.....
Skoda Octavia RS 4x4 -18 hb

Pumpeli

oulussa SAH:lla,30tkm huolto kiinteän vaihtovälin öljyillä+raitisilmansuodattimella tasan 200e
bensa RS

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Pumpeli - 05.03.18 - klo:11:48
oulussa SAH:lla,30tkm huolto kiinteän vaihtovälin öljyillä+raitisilmansuodattimella tasan 200e
bensa RS
50â,¬ säästö kun olisit hakenut kannun öljyä vaikka lähi-Prismasta. No, millä tuntipalkalla itse kukin operoi :D
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

splitxyz

Lainaus käyttäjältä: KopiK - 13.12.17 - klo:08:36
Mulla näyttää tämmöistä heti huollon (öljynvaihto, LL)  jälkeen, eli 23900km päästä öljynvaihtoon. Ois se kiva jos se edes hetken näyttäis 30000km (niinkuin myydessä luvattiin) ennenkuin ajo-olosuhteet alkaisi sitä lyhentää. Vai pudottiko se huoltohallista ulosajo 6000km jo pois?


Tästä ollut RS osiossa juttua. Ainakin RS:ssä huoltoväli tarkentuu starttien ja ajettujen km määrän mukaan, eli jos monta starttia ja vähän km keskiarvona tulee nopeasti öljynvaihto, versus startit ja esim 50 km per siivu ajelua. Silloin saattaa tuo 2 v täyttyä (30 000 km). Tuosta ei missään tarkkaan lue, VW konserni pitää tuota kaikissa "tehokkaimmissa" autoissa. Esim. uudemmassa Polo BlueGT:ssä vm 2017 on tuo, vanhassa ei vielä ollut, meni tasaisesti. En ole varma 1.0 TSI koneesta miten siinä, ainakin 1.2 TSI meni tasaisin väliajoin ajosta riippumatta. Itsellä tulee 1 kerta per vuosi vastaan öljynvaihto kun usein myös lyhyttä ajoa vaikka välillä pidempää. Tuo väli "elää", en tiedä millä aikavälein muuttuu jos esim. muuttaa ajotapaa. 
RS 2.0 TSI HB MY17
VW Golf eTSI 1.5 DSG MY23, Audi RS3 (450+ hv APR) MY16
ex: Polo Highline 1.5 TSI DSG MY20, VW Polo BlueGT (MY17), VW Polo BlueGT (MY15), RS 2.0 TSI HB MY14.

Pumpeli

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 05.03.18 - klo:16:31
50â,¬ säästö kun olisit hakenut kannun öljyä vaikka lähi-Prismasta. No, millä tuntipalkalla itse kukin operoi :D

no esim.motonetin hintoihin kun vertas niin sieltä ostettuna olis tullut vajaa 15e halvemnaksi kun tuolla SAH:lla,niin eipä tuommosen takia viitti nähä ainakaan ite vaivaa..

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 05.03.18 - klo:16:31
50â,¬ säästö kun olisit hakenut kannun öljyä vaikka lähi-Prismasta. No, millä tuntipalkalla itse kukin operoi :D
Vietkö ravintolaankin omat pihvit ja pyydät ne paistamaan, jotta saat halvemmalla aterian?

Migo

Onko suosituksia pk-seudun huolloista? Meinasin laakkoselle viedä alkuun, mutta kuultuani monelta taholta sen paikan toiminnasta, niin taidankin jättää väliin.

Koskee siis takuunalaisia töitä, joita pitäisi suorittaa.
Auto-Arita Herttoniemi tai sitten autokeskus airport, onko näistä kokemuksia?

Mikav

Autokeskus ainakin nyhtää öljystä aivan törkyhintaa, kokeilen jatkossa jotain toista paikkaa jos omaa öljyä ei voi viedä. Ottavat varmaan 400% katetta normaalista Nesteen öljystä.
Polestar 2 LRDM

Honkki

Octavia 2.0 TDI 4x4, -14.

150tkm Inspection + öljyn- ja jarrunesteen vaihto. 390e Lappeenrannan Auto Sunilla.

Enhancer

Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 05.03.18 - klo:20:23
Vietkö ravintolaankin omat pihvit ja pyydät ne paistamaan, jotta saat halvemmalla aterian?
Onpas loistava vertaus. Nyt puhutaan auton huoltamisesta, joka on käytännössä pakko teettää tietyssä paikassa. Haluan itse valita autossani käytettävän öljylaadun, 0W-30 viskositeetin öljyä kun ei käydä Skoda-huolloista muut kuin Veho. Tämä itselleni melkein tärkeämpi tekijä kuin hinta.

Sinusta ilmeisesti on jotenkin hienompaa saada maksaa samasta asiasta enemmän, jos saat itse päättää? Olisi eri asia jos oma öljy pitäisi itse porata maankuoresta tms. vähän vaivalloisempaa, mutta en ainakaan itse niin kovatuloinen ole ettenkö lähimarketissa korvaisi mutkaa autotarvikeosaston kautta, tai avaisi ovea postin kuskille säästääkseni 50â,¬/öljynvaihto. Teen niitä vaihtoja sitten mieluuummin useammin jos oikein alkaa raha polttaa taskussa.

Taidanpa vielä selvittää alkuperäisten suodattimienkin varaosanumerot, ja tilata ne netistä puoleen hintaan paikallisen valtuutetun hinnastoon nähden.

Ja itse asiassa kyllä, valitsen myös ravintoloista sen, missä hinta ja laatu kohtaa. Harmillisesti näissä ei ole mahdollisuutta viedä omia laadukkaita raaka-aineita kokille työstettäväksi.
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

Ouzi

Lainaus käyttäjältä: Mikav - 06.03.18 - klo:10:06
Autokeskus ainakin nyhtää öljystä aivan törkyhintaa, kokeilen jatkossa jotain toista paikkaa jos omaa öljyä ei voi viedä. Ottavat varmaan 400% katetta normaalista Nesteen öljystä.
Kysyin viimeksi huollon hintaa jos vei omat öljyt autokeskus niin se työnhinta oli melkoinen. Kun jos heiltä otti öljyt olise joku paketti missä mukana öljyt,suodatin, työt ja kierrätysmaksut. No kohta pitää viedä 90 tkm huoltoon. Muuten kyllä autokeskuksesta surkeat kokemukset. Yhden inspection huollon vaan siellä teettänyt.

Metalgod

Lainaus käyttäjältä: Migo - 06.03.18 - klo:09:13
Onko suosituksia pk-seudun huolloista? Meinasin laakkoselle viedä alkuun, mutta kuultuani monelta taholta sen paikan toiminnasta, niin taidankin jättää väliin.

Koskee siis takuunalaisia töitä, joita pitäisi suorittaa.
Auto-Arita Herttoniemi tai sitten autokeskus airport, onko näistä kokemuksia?

Näistä ei ole kokemusta. Itse teetin 30000km huollon MetroAuto Airportissa. Omat öljyt mukaan koska käytän Castrollia. Takuuhommat kylkeen ja hinta 180â,¬. Sijaisauto ilmainen. Tyytyväinen olen.
Skoda RS 4x4
Dodge Charger 6.4 Hemi 850hv

FoamCleaner

#623
Lainaus käyttäjältä: Hidalgo - 05.03.18 - klo:20:23
Vietkö ravintolaankin omat pihvit ja pyydät ne paistamaan, jotta saat halvemmalla aterian?

Tuossa on vielä riski, että paistaja pilaa pihvit. Öljyä koneeseen osaa laittaa useampikin vaikka peukalo olisikin keskellä kämmentä ja saa ainakin mitä tilaa, toiset arvostaa sitä. Sinulle lienee ihan sama mitä koneiston läpi menee... oli se sitten ravintolassa tai huollossa?

39tkm tulee täyteen ja huolto varattu jo tässä kuussa. Vaihdetaan muitakin kulutusosia ohi huollon vaikka se vasta maksaakin, verrattuna siihen, että tuo ne öljyt. Onneksi on varaa huollattaa miten haluaa ja koska.

Hidalgo

Lainaus käyttäjältä: Enhancer - 08.03.18 - klo:16:20
Onpas loistava vertaus. Nyt puhutaan auton huoltamisesta, joka on käytännössä pakko teettää tietyssä paikassa. Haluan itse valita autossani käytettävän öljylaadun, 0W-30 viskositeetin öljyä kun ei käydä Skoda-huolloista muut kuin Veho. Tämä itselleni melkein tärkeämpi tekijä kuin hinta.

Sinusta ilmeisesti on jotenkin hienompaa saada maksaa samasta asiasta enemmän, jos saat itse päättää? Olisi eri asia jos oma öljy pitäisi itse porata maankuoresta tms. vähän vaivalloisempaa, mutta en ainakaan itse niin kovatuloinen ole ettenkö lähimarketissa korvaisi mutkaa autotarvikeosaston kautta, tai avaisi ovea postin kuskille säästääkseni 50â,¬/öljynvaihto. Teen niitä vaihtoja sitten mieluuummin useammin jos oikein alkaa raha polttaa taskussa.

Taidanpa vielä selvittää alkuperäisten suodattimienkin varaosanumerot, ja tilata ne netistä puoleen hintaan paikallisen valtuutetun hinnastoon nähden.

Ja itse asiassa kyllä, valitsen myös ravintoloista sen, missä hinta ja laatu kohtaa. Harmillisesti näissä ei ole mahdollisuutta viedä omia laadukkaita raaka-aineita kokille työstettäväksi.
Ok, itse en edes kehtaisi viedä liikkeeseen omia varaosia, eikä niitä kaikki liikkeet edes suostu ottamaan vastaan. Ei se hienompaa ole, mutta kuuluu mielestäni osaltaan palvelukokonaisuuteen.
Ehkä autopesulaankin voisi viedä omat pesuaineet ja pyytää sitä kautta alennusta. Tai räätälille viedä omat langat, jotta parsisi halvemmalla. Tai parturille omat sakset ja hiusten pesuaineet, jotta leikkaisi halvemmalla. Tai leipomoon omat jauhot, jotta saisi leivänkin halvemmalla. Tai nuohoojalle antaisi oman harjan, voisi nuohouskin olla halvempaa. Toki väitän, että tätä kautta jokaisen tarjoajan palvelumaksu nousee.
Mutta kukin tyylillään  :o


tsi1490

Vien omat öljyt siinä tapauksessa, ellei ole täysin varmaa, että moottoriin laitetaan Mobilin tai Castrolin 0W-20 VW 508 -luokiteltua öljyä. Ja mieluimmin tekisin koko huollon itse, niin ei tarvitsisi miettiä, tuleeko kaikki tehtyä kunnolla.

Stig

En minäkään oikein ymmärrä öljyjen viemistä huoltoon. Jokainen voi huoltaa autonsa muualla, itse tai olla huoltamatta jos ei ole tyytyväinen merkkikorjaamon öljyn laatuun tai hinnoitteluun. Sen allekirjoitan ettei merkkikorjaamon öljyn hinta ole mistään kotoisin. Toisaalta hyväksyn sen kun heillä on tavallaan monopoliasema ajoturvan, goodwillin tms. palvelun myötä ja niin se maailma vaan pyörii. Eikä minua kiinnosta kantaa mistään motonetistä tai tokmannilta öljytonkkaa enää. Elämä maksaa.

Täällä päin missä minä asun on tapana käydä tankkaamassa autoa Venäjällä. Se on myös yksi asia mikä herättää keskustelua. Jos joku haluaa säästää rahaa keräämällä passiin leimoja, uusimalla passin ja viisumin vuoden välein, ajamalla 50-100 kilometriä ja tuhlata omaa aikaa 2-8 tuntia siitä ilosta, että saa tankillisen 30-50 euroa halvemmalla, niin mikäs siinä. Antaa mennä vaan! Itse tankkaan tyytyväisenä kallista bensaa omalla kylällä. Hyvin riittää rahat elämiseen.

Anteeksi offtopic.  ::)

a4b8

En minäkään vie mitään öljyjä, nesteitä, pakoputkia ym. Pitäisi kerrostalossa vielä säilytellä vajaita purnukoita, esim. öljyn luokitus muuttui edellisestä huollosta 5W-30 -> 0W-20, jolloin 5W olisi jäänyt hyllyyn. Eikä ole kalvavaa epäilystä öljyn "oikeellisuudesta" eli mahdollisuus että on jotain virolaisen autotallin nurkassa pullotettua mineraaliöljyä terästettynä parilla tipalla synteettistä on poissa, mikähän lie luokitus? Näinhän oli joku aika sitten, myynnissä isossa tavarataloketjussa ja joillain huoltoasemilla. Oli noin 40 euroa kalliimpi öljynvaihto marmorin 0W-20 508.00 öljyillä! Jättää pari kahvia juomatta huoltoasemalla, jos ei vie omia kahveja termospullossa.
mm
VW Vento, VW Passat 3B,3BG,3C
A4 B8 Multitronic
A4 B8 FL Multitronic
A4 B9 2.0 TFSI Business Sport Sedan S tronic 140 kW
T-Roc 1.5 110 kW TSI EVO Sport DSG -19
Id.4 150kw Pro Performance Business Plus Edition -24

Enhancer

Kukin tyylillään.

Huoltojen oma käytäntö öljyjen viemisen mahdollistaa, en näe yhtäkään syytä miksi ei. Vajaita purkkeja ei tarvitse säilytellä, liikkeen käyttämä öljy, ja sitä parenmatkin maksavat sen 6-7â,¬ / litra kotiin toimitettuna litran purkeissa.

Huoltaisin itse, tai tekisin öljynvaihdon yleiskorjaamolla, mutta uuden kanssa merkkihuollon käyttämiseen on syynsä.

Teille, jotka koette omien öljyjen viemisen kovin vaivalloiseksi eikä kustannuksenkaan ole niin väliä, autosta löytyy varmaankin huolenpitosopimus ja öljyt vaihdetaan 15tkm välein? Huolenpitosopimushan on ainoa tapa asioida merkkipajan kanssa, jos kasvonsa meinaa säilyttää ja eihän kukaan hullu Suomen oloissa aja yli 15tkm samoilla öljyillä? ;)
Sähkövoimaa: e-UP, e-Golf, ID.3 -> Enyaq -> ID.4 GTX.

infinity

Hidalgon kanssa samoilla linjoilla eli öljyt ja muut kuuluvat palvelukokonaisuuteen. Saattaisin viedä omat öljyt, jos olisi joku erikoisempi auto ja erikoisempaa öljyä ja huollon tekisi joku pärnäsen paja, josta ei olisi täyttä varmuutta että mitä öljyä käyttävät.

Itsellä ei ole huolenpitosopimusta ja ensimmäisen kerran öljynvaihto suoritettu 12tkm kohdalla. 60 päivän sisällä pitäisi suorittaa 30tkm huolto ja mittariin pyörähti juuri 20tkm. Öljynvaihto siis vuoden välein. Ensimmäinen öljynvaihto maksoi Arita Herttoniemessä 200â,¬, kuitissa ei ollut erittelyä, koska oli joku pakettihinta.

Tietenkin jokainen käyttää/säästää rahaa omalla tavallaan.
BMW 530e xDrive

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy