Menu

Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Viestit - Vaarivanhus

#1
Suzuki / Vs: Suzuki
30.01.24 - klo:15:05
Eipä ole lokakuisen viestini jälkeen tullut kovinkaan paljon ajeltua, tuhannen kilometrin paikkeilla. Lähikauppoihin ruokaostoksille.
#2
Suzuki / Vs: Suzuki
03.10.23 - klo:08:18
Jopahan on tullut kesän aikana autolla pörryyteltyä, huimaavat 4800km. Eiköhän tästä tilanne taas rauhoitu, lumetkin varmaan kohtapuoleen tulee ja pitää värkätä talvirenkaat.

Kulkupeli on toiminut kesän täysin ongelmitta. Muutaman kerran joutunut sitä tankkaamaan.
#3
Suzuki / Vs: Suzuki
18.04.23 - klo:17:25
Eiköhän tästä kesä tule, viikonloppuna tuli kesärenkaat laitettua auton alle. Eipä enää tule talvella paljon ajettua, kirjanpitoni mukaan talvirenkaille tuli reilussa viidessä kuukaudessa karvan yli tuhat kilometriä.
#4
Suzuki / Vs: Suzuki
05.10.22 - klo:05:02
Kuutisen tuhatta kilometriä on tullut tälle vuodelle Sutsukilla ajeltua. Alkuvuodesta, viime vuoden jouluaatosta maaliskuun 22-päivään tänä vuonna tuli kirjanpitoni mukaan ajettua huimaavat 355km.

Aikoinaan töissä ollessa sen sijaan tuli jokunen vuosi säntäiltyä työhommien perässä ripauksen enemmän, luokkaa 70 tuhatta kilometriä vuosittain. Siinä ohessa sitten vielä tehdä työtkin - jonka takia piti ajella.

On tämä eläkkeellä olo helppoa. Vaikka toisaalta, kyllähän tässä hiljalleen alkaa tuntua siltä, että mieluummin sitä olisi muutaman kymmenen vuotta nuorempi. Vaan eipä tuolle mitään mahda, peruutusvaihde puuttuu.
#5
Vielä eilen pohdiskelin mielessäni, josko ikääntymisestäni huolimatta jatkaisin höpinääni tällä foorumilla. Nyt kuitenkin onneksenne tilanne kohdallani on se, että näyttää sähköautojen yleistyessä niistä käyty keskustelu olevan tasoltaan niin sivistynyttä, ettei tällaisella korsussa asuvalla junttilan einarilla ole jatkamisen mahdollisuutta.

Kiitoksia kaikille näistä vuosista, käyttäjätunnukseni saa poistaa.
#6
Suzuki / Vs: Suzuki
21.05.22 - klo:20:14
Kesän- ja kärpästen myötä ajot alkoivat lisääntyä; nyt tuli hieman yli kolmessa viikossa ajettua tankkausten välillä 519km keskikulutuksella 6,81l/100km.

Eipä ole ennen tullut S-Crossin tankkaus maksamaan yli 80â,¬ eikä tankki ollut läheskään tyhjä. Sähköautolla varmaankin pääsisi "menoveden" osalta halvemmalla, mutta eipä minun mokomaan kannata enää investoida. Vaikka ajokortille myönsivät vielä jatkoaikaa 5-vuotta, niin saattaa ajeluni olla ajeltu kenties jo aiemmin. Auton puolesta varmaan moinen menisi aivan kevyesti, eihän tuo olisi siinä vaiheessa vasta kuin 12v vanha. Arviolta 100tkm mittarissa, ajokki parhaassa iässä.
#7
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
12.05.22 - klo:20:56
^Hieno homma!
*
Joskus aikoinaan vielä töissä ollessani tuli todettua; tekniikan polut ovat mutkikkaita mutkikkaita, puhumattakaan kaupan kuvioista.  :)
#8
Golf VIII (20-) / Vs: Golf 8 Chat
12.05.22 - klo:19:09
Lainaus käyttäjältä: AapeliK - 12.05.22 - klo:07:50
Meidän Golf alkoi nyt parkkiksella puksuttaa tuota jättipäivitystä sisään. Saa nähdä, onko auto käyttökunnossa, kun töistä lähtee…  :-X
Aikoinaan Trabantin kanssa ei ollut tällaisia nykyajan ongelmia. Toki pulmia oli myös siinä, mutta hieman toisenlaisia.  ;)
#9
Volkswagen / Vs: VW Passat GTE 2020
10.05.22 - klo:08:40
Vaarilta myös iso peukku makeljan Passat-projekteille. Taatusti vaatii osaamisen lisäksi myös paljon "harrastuneisuutta".
#10
Tulipa tutkittua autoni tankkauksien matkamittarilukemia:

27.4.2021    54625
28.4.2022    60374

Näin ollen, vuodessa tullut ajettua 5749km. Ei paha.

Ostin autoni uutena maaliskuussa 2015 eli se on nyt n. 7 vuotta vanha. Näin ollen autoon on tullut vuodessa kilometrejä keskimäärin noin:

60000/7 = 8500km/vuosi. Enempää ei ole tarvinnut kuljeskella. En muista enkä kirjanpidostanikaan löytänyt, milloin olisin ottanut taksin tai linja-auton kyytiä.

Jahka meikäläisestä aika jättää tai ottavat ajokortin pois, niin todella hyvän auton kulkupelistäni joku vielä saa. Ruosteeltakin mokomaa säännöllisesti suojauttanut. 
#11
Suzuki / Vs: Suzuki
30.04.22 - klo:21:31
Tulipa käytyä toissapäivänä tankkaamassa autoni. Edellisestä tankkauksesta 38-päivää. Kilometrejä kertynyt reilusti, törkeät 141. Bensaa meni sen verran, että keskikulutus ollut 10,67l/100km hintaan 37,95â,¬. Melko kallista, pitäisiköhän seurata muotia ja hankkia sähköauto? Jotta pääsisin autoiluni kuluissa halvemmalla?  ::)
#12
Suzuki / Vs: Suzuki
27.04.22 - klo:08:27
Eipä ole kuuteen vuoteen kenellekään tullut Suzukista asiaa, joten laitetaanpa pikku kommentti.
Auto: Suzuki SX4-Cross 1,6VVT 4WD GL+5MT

7-vuotta on tullut SX4:lla ajettua. Paljoa ei enää kilometrejä kerry, n. 60000 tähän mennessä eli hieman kuitenkin. Kyllähän sillä ainakin pieni perhe ajelee. Mitään muuta vikaa autossa ei ole ollut kuin akku piti uusia. Autoa olen käyttänyt ruostesuojauksessa, elätellen toiveita, ettei tarvitsisi alkaa joskus myöhemmässä vaiheessa hitsaushommiin.

Kuluja tietenkin syntyy, pitämästäni kirjanpidosta alla pientä yhteenvetoa:

1. Polttoaineen kulutus: 6,37l/100km  keskihinta 1,573â,¬/l  yhteensä: 6024â,¬
2. Huollot ja katsastukset:         2680â,¬
3. Hoito, kuten pesut ja vahaus:   252â,¬
4. Ruostesuojaukset:                 1930â,¬
5. Rengaskulut:                           607â,¬
6. Vakuutukset:                         5317â,¬  (täydet bonukset, kasko)
7. Ajoneuvovero:                       1433â,¬

Edelläolevat kulut yhteensä:        18243â,¬

Näin ollen kuluja on syntynyt: 18243â,¬/60000km = n. 30snt/km
Siihen tietenkin lisäksi auton arvon aleneminen. Sen tietenkin tietää vasta siinä vaiheessa kun autoa lähtee myymään.
Ei autolla ajaminen ilmaista ole, mutta huomattavasti se helpottaa ja mukavoittaa kulkemista paikasta toiseen.   :)     
#13
^^,^ Tuo on kyllä totta, että muuttujia riittää. Haeskelin tietoa pultin kierteen koosta ja vaikuttaa siltä, että M14 tosiaankin on tässä tapauksessa kierteen koko, jolloin kierteen sisähalkaisija on taulukosta katsellen keskimäärin n. 11,5mm. Tällöin pultin poikkipinta, johon veto kohdistuu, on melko lähelle 100mm2.  Siitä sitten voi arvuutella tai jopa laskeskella, minkälaisella vääntömomentilla pitää pulttia kiristää, jotta saavutetaan "ihanteellinen" kireys.

Renkaiden kausivaihto on tullut aina tehtyä itse.  "Vanhaan hyvään aikaan" pultit tuli kiristettyä "asentajan näppituntumalla" ennen momenttiavaimen hankintaa. Onhan nuo pyörät ainakin toistaiseksi kiinni pysyneet enkä muista, että pultitkaan olisi koskaan katkeilleet.

No, alan liikkeissä suoritettu renkaidenvaihto on kausiluonteista ja näin ollen, kiirettähän siinä tekijöillä tietenkin hetken riittää. Minusta oleellista olisi, että välineet, joilla pulttien kiristys tehdään, olisivat viimeisen päälle hyväntasoiset. Sekä sen lisäksi oleellista myös tekijöiden osaaminen tekemiseensä. Vaan mistäpä näitä asioita tällainen maallikko voi tietää autonsa pyöriä vaihdattaessaan.

Taitaa kuitenkin olla melko harvinainen ilmiö, että autoista pyörät putoilisivat löysälle jätettyjen tai liikaa kiristettyjen pyöränpulttien katkeamisen johdosta...?
#14
^^Jännä juttu. Paljonkohan mahtaa tuollaiseen pyöränpulttiin tulla vetojännitystä/mm2, jos se kiristetään vaikkapa 120Nm kireyteen.
#16
Ainakin meikäläinen aina ollut siinä näkemyksessä, että nelossylinteri on kampiakselin kytkimen puoleisessa päässä.
Netistä katselin Cupran kuvia konepelti avoimena ja näyttäisi siltä, että edestäpäin katsoen kytkin ja nelonen olisi oikean puoleisessa reunassa.
#17
Lainaus käyttäjältä: zak69 - 16.04.22 - klo:13:14
Ketjunkin saa poistaa ylläpito jos haluaa  :)
Hihnan kuitenkin saanee jättää.  ;)

Hyvä esimerkki siitä, että  ei ole ollenkaan pahitteeksi, vaikka autoista ja niiden tekniikasta edes ripauksen ymmärtääkin.
#18
Näitä "kunnioitettavia" suorituksia liikenteessä syntynee monestakin syystä. Lienee seassa jopa puhdasta osaamattomuutta, "kukaan ei ole seppä syntyessään". Sitten joillakin voi olla syystä tai toisesta tolkuton kiire jonnekin. Päivätkään eivät ole veljeksiä, silloin tällöin sekaan osuu myös "vinoja" päiviä, myös näille muiden tiellä kulkijoiden arvioijille.
Tässä ikääntymisen myötä ei voi välttyä siltäkään näppituntumalta, että ihmisen refleksit eteen tuleviin äkkinäisiin tilanteisiin hidastuvat. Sitäkin elämään liittyvää faktaa joutuu arvioituttamaan asiantuntijoilla ja heidän tehtävänsä on sitten tuumiskella, josko tuolta olisi syytä ottaa jo ajokortti pois.

Niin tai näin, liikenteen seassa tultaneen parhaiten juttuun, kun yrittää pitää mielessään vanhan sanonnan "Yhteispelillä se sujuu".
#19
Projektit / Vs: LT35 projektointia
15.04.22 - klo:11:00
Kiitoksia, mielenkiintoista lueskella tällaista auton remppatarinaa. Peukku täältä!

Vaari ei ollut vaari vielä siinä elämänvaiheessaan, kun tuli rassattua vanhoja autojansa. Ã,,kkiseltään ei muistu mieleen, että olisi ikinä tullut tarvetta vaihdelaatikon sisäpuoliseen tutustumiseen. Mutta, kaikkea muuta oli aivan riittävästi. Melko usein ilmiöihin piti tutustua myös makuullaan eli kulkuneuvon alapuoliseen sielunelämään. Kaasupilliäkin tarvittiin työkaluksi, kun siihen maailmanaikaan ei ollut MIG-hitsausvehkeitä käden ulottuvilla.
#20
"Vuoden Auto Suomessa 2022 on täyssähköauto!"
https://www.is.fi/autot/art-2000008476694.html
Näkyy olevan Skoda Enyaq.

Niin se vaan maailma muuttuu. Mitenkähän pitkään tässä vielä pitää odotella, ennen kuin koko maailman ajossa olevasta autokannasta yli puolet on sähköautoja?  ::)
#21
Lainaus käyttäjältä: Lionman - 14.04.22 - klo:16:31
Milläköhän vehkeellä Vaarivanhus ajeloo?
Tätä nykyä Suzuki SX4 S-Cross 1,6 bensa, manuaali. Nelivetovehje.
*
Trabantilla tuli aloiteltua, taisi olla vuonna 1965. Olin ripauksen tyytymätön siihen laitteeseen, piti vaihtaa rättikattositikkaan. Jo vain kelpasi ajella. Jousetkin yhtä miellyttävät kuin vanhassa Hetekassa.  :)
*
Vaan sähköautolla ei ole tähän päivään mennessä tullut ajeltua yhtään. Saas nähdä, ehdinkökään? Ei tosin siksi, että tässä kiirettä olisi vaan sen vuoksi, jos vaikka ottavat ikälopulta ajokortin pois...?  ???
#22
^Melkoinen hinnannousu.

Vilkaisin autostani pitämääni kirjanpitoa. Excel-taulukkoni mukaan nykyinen autoni on kuluttanut polttoainetta ja se on maksanut seitsemän vuoden aikana seuraavasti:

3830 litraa 95E
hinta yhteensä: 6024â,¬
keskihinta: 1,573â,¬/l
keskikulutus: 6,37l/100km

Kilometrejä on kertynyt tähän mennessä noin 60-tuhatta.

Elikkä, tuon sähköllä toimivan Mustangin hinnannousulla olen maksanut autoni polttoaineet kokonaan. Toki on oikeutettua myöntää, että verratessani autoani tuohon Mustangiin niissä saattaa olla jotain pikku eroja.  :)
#23
^Ilman muuta harrastukset vaikuttavat jopa paljonkin ajokilometreihin. Eiköhän minullakin liene vielä jossain olla laskettelusukset tallella, mutta eipä ole enää tullut ties miten moneen vuoteen lähdettyä "Luostholle lusthinpithoon".  :) Vaikka aikaa toki olisikin, erityisesti talvella. Lieneekö laiskuus iskenyt vaiko vähän joka kantille asennettuja tekoniveliäkö tässä vain yrittänen varjella...  ::)
#24
^Melkoinen lukema. Johan sitä on joutunut uusia renkaitakin ostamaan ainakin kymmenen kertaa.

Aika vähän tulee eläkeläisen enää autolla ajeltua. Seitsemässä vuodessa kertynyt vasta 60 tuhatta kilometriä. Aikoinaan, kun piti leipäänsä hankkia sinne tänne maassamme säntäillen, tuli moinen määrä ja joskus enemmänkin - yhdessä vuodessa. Sen ohella piti vielä varsinaiset työhommat tehdä.
#25
Superb II (08-15) / Vs: Lämmitysongelma
19.03.22 - klo:19:56
^No jopahan on ollut tuskallista. Ainakin Vaari pitää peukkuja pystyssä, että tuo jo vihdoin ja viimein asettuisi kohilleen.
#26
A4 B9 (14-) / Vs: Nyt kun AdBlue loppu
19.03.22 - klo:18:00
On se luojan lykky, ettei bensalla kulkeva autoni moista litkua tarvitse. Tosin ei bensaakaan ole viime aikoina tarvinnut kovinkaan paljoa tankata. Ensi viikolla tulee 3 kuukautta täyteen, kun sitä laatua viimeksi ja näillä näkymin ainakin kuukausi vielä menee tankkaamatta.
#27
"Varoitus: tähän aiheeseen ei ole vastattu yli 120 päivään"
Päässälaskuna ei reiluun kahteentoista vuoteen. Vielä tässä vaarinkin henki pihisee, peukku ja kiitos asiasta kuuluu myös Jyrille!
*
Mitä tulee ketjun otsikkoon, niin enpä ole isommalti aiheeseen tutustunut. Erehtynyt viime vuosina ajelemaan muun valmistajaryhmän autoilla. Vaan tokkopa tuo ketään haitannee?
#28
Näyttää siltä, että kuvassa oleva vasemmanpuoleinen pultti on jossain vaiheessa jostain syystä katkennut ja kannan puoleinen pätkä pyörinyt pois kierteiltään. Kolme jäljelle jäänyttä pulttia on sen jälkeen ylikuormittunut, niihin on syntynyt ajan mittaan väsymismurtuma, kunnes lopuksi ovat katkenneet ja hihnapyörä on tietenkin irronnut.
#29
Lainaus käyttäjältä: Mr Vice - 07.12.14 - klo:10:15
Hämmentäminen. Ja hyvinhän tuo näyttää toimivan  :P
Voihan sen ottaa myös leppoisana ajanvietteenä, ikäänkuin "lepopäivän ratoksi".  :)
#30
Lainaus käyttäjältä: HiTecci - 06.12.14 - klo:21:11
Kuten esim. Seat? :o
Yana Yatskovskaya - Russian Ad on Vimeo

Esikatselu vähän bugaa, mutta klikkaa tuota "Yana..." tekstiä... ;D
No kyllähän tuollaiset herättää eli itse myytävä tuote ominaisuuksineen jää sivuosaan. Ehkäpä kaikki ostajat eivät ole  tai halua olla tekniikkafriikkejä?
Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy