Passat -03 1.9 Tdi alipainepumpun lähtö vuotaa

Aloittaja Tikki, 04.09.12 - klo:16:20

« edellinen - seuraava »

Tikki

Jarrutehostimelle menevä alipaineletku vuotaa alipainepumpun juuresta. Tai itse letku ei vuoda vaan alipainepumpusta lähtevä "metallitumppi" hölskyy pumpussa ja tähän tumppiin  letku tulee kiinni.
Kysymys kuuluukin: voiko tätä metallitumppia tiukata mitenkään? ???
Nyt se vuotaa sieltä ja auto käy todella epätasaisesti.
Kyseessä 74 kw moottori.

jrinnes

Sen letkulähdön kuuluukin olla löysä. Omaan AJM-koneiseen Passattiin vaihdoin tandempumpun tässä joku aika sitten ja ihmettelin samaa asiaa. Mutta koska sekä vanhan että uuden pumpun letkulähtö heilui samalla tavalla, päättelin, että niin sen kuuluukin tehdä. Luulisi ainakin, että pelkässä alipainepumpussa olisi sama juttu.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Tikki

Tää on varmaan samanlainen pumppu, koska tässäkin lienee samassa myös polttoainepumppu.
Oiskohan letkulähtö kuitenkin meikäläisen tapauksessa sitten liiankin löysä, koska liittimestä vetämällä ulospäin, eli löysät pois, niin moottorin käynti tasaantuu. Löysänä ollessaan taas käynti epätasaista, niin tyhjäkäynnillä, kuin ajettaessa matalilla kierroksilla.
Mitä hintaluokkaa lie uusi pumppu?

jrinnes

Mulla on kyllä sellanen mielikuva, että sulla olis pelkkä alipainepumppu, jos kerran 74kw kone. Mikäs moottorikoodi siinä sillon on? Ja mitä vuosimallia oleva auto? Nuo kun kerrot niin kurkataan minkälaista pumppua se ETKA sinne tarjoaa.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Tikki


jrinnes

Slamit.net näyttää hinnaksi 427,87â,¬
Motonet ei tunne moista osaa, mutta Ebaystä näyttäis saavan parilla sadalla +rahti.
http://search.eim.ebay.fi/?kw=038145209e&el=3&en=50&elc=-2&ep=1&es=1

Omani ostin purkaamolta, oliskohan maksanu jotain 50â,¬:n korvilla.
Varaosanumero on 038 145 209 E.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

Tikki

Ok. Kiitos tiedoista. Ei viittis ainakaan uuden hinnalla alkaa vaihtamaan moisen vian takia. Pitää yrittää vähän "tiivistää" vuotoa...

jrinnes

Kävin katsomassa sitä mun vanhaa pumppua, kun se lojuu vielä tuolla varastossa. Sitä letkulähtöä ei saa irti siitä pumpusta, muuten olisit saanu tosta mun vanhasta sen tumpin. Eikä se kyllä loppujen lopuksi paljoa heilu, eli jos sulla se on kovinkin väljä, niin voi olla pumpun vaihto jossain vaiheessa edessä. Moottorin epätasainen käynti johtuu varmaan siitä, että tuolla pumpullahan tehdään kaikki alipaine, jota tarvitaan jarrutehostimen lisäksi mm. turbon siipien ja EGR:n ohjaukseen.
Ja olit siis oikeassa, kyllä sullakin on siinä tandempumppu, auto on sen verran uudempi että on pumppusuutinkoneella.
Skoda Superb 2.0 TDI


Passat 3C Comfortline 1.8 TSI

nilikkasuorana

Voipi olla että tämä vika on jo korjattu, mutta muille tiedoksi. Minulla oli juuri samanlainen vika AVB Passatissani (vm. -01). Minulla se aiheutti jarrujen häipymistä pumpattaessa poljinta useampaan kertaan peräkkäin. Vika löytyi, kun laittoivat huollossa alipainejärjestelmään painemittarin ja heiluttelivat tuota mainitsemaasi liitosta. Se liikkui pitkittäissuunnassa ja kun letkusta veti, alkoi paineet laskea niin kuin pitää. Laitoin siihen liitoksen päälle jotain kuumankestävää silikonia ja hyvin alkoi toimimaan.

Tikki

#9
En huomannu jarrujen häviämistä (vissiin käytän liian vähän niitä ;D ), mutta jollakin sikaflex tyyppisellä minäkin sen jämäytin joustavasti paikoilleen.
Tosin suurin syy huonoon ja epätasaiseen käymiseen oli tarvikemallin ilmamassamittari (motonet). Kun asensin alkuperäisen, merkkiliikkeestä ostetun, niin kone kehräsi taas hyvin.

hifijussi

Jepkep

Itsekin vaihdoin -03 tdi:n alipainepumpun ja nyt toimii jarrut paremmin - usean peräkkäisen kovan jarrutuksen jälkeen ei poljintuntuma mene kovaksi/jarrujen teho häviä. Mutta mutta, edelleenkään jarruissa ei riitä teho kun perässä on kärry, 600kg. Soralla etujarrut menee helposti lukkoon ja jarruista loppuu teho. Alipainepumpun lähtö on uudessakin väljä, mutta vähemmän kuin vanhassa. Mietin että jostain alipainejärjestelmässä on oltava kohta, josta sen kuuluukin vuotaa - muutenhan pumppu imisi niin paljon kuin pystyy, mm. jarrutehostimen kalvoa ehkä liikaakin?  Nimim. nilkkasuorana kirjoitti, että letkusta vetämällä alkoi paineet laskea niinkuin pitää. Jotenkin systeemi vaikuttaa varsin epäluotettavalta edellisen valossa ajateltuna, letkuhan voi liikkua myös ko. suuntaan tavan ajotilanteessa, kun moottori liikkuu hieman, riippuen painetaanko kaasua vai ei.

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy