Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen

Aloittaja ah66533, 24.11.20 - klo:12:24

« edellinen - seuraava »

ABC-123

Noniin, tämä vika tuli itselleni tutuksi lukijalla vikakoodeja katsellessa. Valitti matalaa painetta järjestelmässä ja kun avasin konepellin niin siellähän oli suutin aivan kristallien peitossa. Otsikon mukaista vikakoodia näytölle ja rajoitettuja kilometrejä ei ole vielä ilmennyt. Otin kuvat ja ajattelin puhdistaa, jotta vuotokohta tulisi selvemmin näkyville. Onko kukaan onnistunut itse fiksaamaan jos nyt optimistisesti ajatellaan että vuoto olisikin jossain suuttimen tiivisteessä tms. eikä tarvitsisi isompia osia vaihtaa?
Passat Alltrack 140kw tdi -16

Passat19

Laitetaan yksi tarina lisää tästä "Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen" ongelmasta. Kaveri tuli viimetalvena käymään että katsottaisiinko VCDS:llä ongelmaa tarkemmin. No, katsottiin ja todettiin että ongelmiahan siellä kusijärjestelmässä on eikä tietenkään vikaa pystyy nollaamaan/korjaamaan pelkällä VCDS:llä. Huoltoon aika ja putkihan siellä oli posahtanut eli kusi jäätynyt putkeen ja siten hajoittanut putken. Toistatonnia remontti. Myöhemmin kuulin että auto oli pakkasella sammutettu start/stop järjestelmän kautta pihaan ja seuraavana päivänä (seuraavan startin jälkeen) oli ongelma hetimiten ilmaantunut. Eli, kun auto oli sammutettu start/stop järjestelmän kautta niin kusijärjestelmä ei tällöin tyhjääntynyt alipaineella vaan tavara oli jäänyt putkistoon ja tietenkin jäätynyt sinne -20'c pakkasella.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 21.11.23 - klo:16:31Laitetaan yksi tarina lisää tästä "Vika: AdBlue(DEF). Moottori ei käynnisty 1000km:n jälkeen" ongelmasta. Kaveri tuli viimetalvena käymään että katsottaisiinko VCDS:llä ongelmaa tarkemmin. No, katsottiin ja todettiin että ongelmiahan siellä kusijärjestelmässä on eikä tietenkään vikaa pystyy nollaamaan/korjaamaan pelkällä VCDS:llä. Huoltoon aika ja putkihan siellä oli posahtanut eli kusi jäätynyt putkeen ja siten hajoittanut putken. Toistatonnia remontti. Myöhemmin kuulin että auto oli pakkasella sammutettu start/stop järjestelmän kautta pihaan ja seuraavana päivänä (seuraavan startin jälkeen) oli ongelma hetimiten ilmaantunut. Eli, kun auto oli sammutettu start/stop järjestelmän kautta niin kusijärjestelmä ei tällöin tyhjääntynyt alipaineella vaan tavara oli jäänyt putkistoon ja tietenkin jäätynyt sinne -20'c pakkasella.

Mitä tarkotat tolla "sammutettu start/stop järjestelmän kautta"?
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Passat19

Siis käsitin asian niin että autolla oli tultu pihaan ja pysähdytty jolloin s/s oli sammuttanut auton. Sitten laitettu laatikko P-asentoon ja lukittu auto. Eli, autoa ei oltu sammutettu napista, koska se oli jo sammuksissa s/s toimesta.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

^ rouvat kuulemma osaa ton kikan, toki kallis "sammuttaminen" talvella  ;D
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

ABC-123

Putsasin nyt tuon adblue suuttimen kun oli helppo irrottaa. Olihan siellä kiteitä, mutta en nyt sanoisi että välttämättä tukossa oli. Eli kyllä se taitaa etupään letku mennä vaihtoon. Toistaiseksi ei vielä vikakoodia, mutta saa ahkeraan putsailla kiteytymiä liittimestä ja ureaa kuluu. Taitaa jäädä viimeiseksi adblue diisseliksi tämä auto.
Passat Alltrack 140kw tdi -16

ABC-123

Kysymys muuten heille jotka joutuneet näitä letkuja uusimaan: Onko uudet osat kestäneet paremmin vai vieläkö näitä uudemman osanumeron letkuja hajoaa pakkasella?
Passat Alltrack 140kw tdi -16

ZeiZei60

Vielä ei tiedä, kun vasta viime vkolla vaihdettiin putket, mutta villi arvaus on, ettei kannata laatua parantaa kun kauppa käy.
Mutta kysyn, että onko kokemusta sellaisesta "Urea anticrystal additive"-litkusta, jonka pitäisi nimensä mukaan estää sitä yhtä kirousta, eli litkun kristallisoitumista?
Skoda Superb Combi 2.0Tdi 140 kW  DSG 4x4 Style -18. 
Exä Skoda Superb Kombi 2.0Tdi 125kW DSG 4x4 Elegance Tre Kronor Edition -14

philips

#128
Varmasti ennalta ehkäisee ainakin suuttimen tukkeutumista. Itse kiinnittäisin myös huomiota urean määrään tankissa talvea vasten. Ei kannata laittaa täyteen niin se lämmitin jaksaa pitää litkun sulana. Itse pidin passatissa adblue rangen talvella n.8000km paikkeilla ja ongelmia ei ollut, voi olla tuuriakin.
Skoda Octavia Combi 1.5tsi e-tec style -21
ex Passat B8 variant 2.0tdi 4motion 2018 R-line

Passat19

Lainaus käyttäjältä: ABC-123 - 06.12.23 - klo:15:36Onko uudet osat kestäneet paremmin vai vieläkö näitä uudemman osanumeron letkuja hajoaa pakkasella?

Tähän ei ole vastausta kun SCR-järjestelmä ja letkut ovat toistaiseksi pysyneet kunnossa, kop-kop. Vaikka SCR-järjestelmää ei ole suunniteltukaan meidän arktisiin olosuhteisiin niin käyttötavalla on merkitystä osien hajoamiseen. Lisäksi kannattaa aina miettiä ja etsiä juurisyy hajoamiselle. SCR on tunnetusti vikaherkkä pakkasilla johtuen AdBlue nesteen jäätymipisteestä, joka on -11 astetta.

- AdBlue nesteen säilyvyys on huono, se kristallisoituu ajan kuluessa.
- AdBlue neste vanhenee eli ts. sillä on vanhenemispäivä myös auton tankissa.
- Kun AdBlue kanisteri avataan ilmatiivis sinetti menee rikki, ei kannata säilöä.
- Pieniä määriä (5-10l) tankkiin ja aina uutta avaamattomasta kanisterista.
- Jos autolla ajetaan vähän ja se seisoo pakkasessa, eivät tankin lämmittemet toimi.
- Sammuta auto aina oikein, jotta AdBlue linjasto (putkisto) tyhjäytyy takaisin tankkiin.

Tuo viimeinen kohta on mielestäni juurisyy putkiston hajoamisille eli jostain syystä letkuihin jää ureaa ja sitten se jäätyy jos pakkasta on tarpeeksi. En tarkoita tällä "Sammuta auto aina oikein" etteikö jokainen osaisi sammuttaa auton oikein mutta jotkut tekijät vaikuttavat siihen että putkisto ei alipaineella tyhjäydykään oikein vaan ureaa jää putkistoon. Tähän on varmasti monia tekijöitä ja syitä.

VW Workshop manual (korjausopas) erityisesti painottaa tätä ja se kuuluu seuraavasti.

Lainaus käyttäjältä: D4B804A2FDB-4-cylinder_common_rail_(1_6l_and_2_0l__4V__turbocharger__EA288).pdf1.5 Safety precautions when working on SCR system

Automatic return of reducing agent
- After the ignition has been switched off, the reducing agent is returned from the metering line leading to the reducing agent injector -N474- back to the reducing agent tank.
- Before any work is done in this area, it is necessary to wait until all the reducing agent has been returned to the tank. This can take up to 10 minutes after the ignition has been switched off.
- Similarly, it is not permissible to disconnect the battery until all the reducing agent has been returned to the tank, i.e. 10 minutes after the ignition is switched off -> Electrical system; Rep. gr. 27; Battery; Disconnecting and connecting battery
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 21.01.24 - klo:20:01Tähän ei ole vastausta kun SCR-järjestelmä ja letkut ovat toistaiseksi pysyneet kunnossa, kop-kop.
Kai se on karman laki kun rouva fortuna käänsi selän ja tänään tuli itsellekin vika tauluun.
Kun avasin konepellin niin suuttimelle menevä liitin kristallin peitossa.
Mikähän remontti tulossa?
kts. kuvat
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

o.b.

Etummainen putki kustantaa noin 370 euroa. Vaihtaisin itse ja lukituksen poisto sitten jossain, missä se onnistuu. En tiedä, onnistuuko VCDS:llä vai pitääkö olla ODIS ja online yhteys.

Lähetä vanha putki mulle, niin tutkin, mikä siinä hajoaa, ja voiko siihen kehittää jonkun korjaussarjan. Tuossa moottorin päässä ei ilmeisesti ole enää sitä saattolämmityskaapelia.

ABC-123

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 22.01.24 - klo:17:21Kai se on karman laki kun rouva fortuna käänsi selän ja tänään tuli itsellekin vika tauluun.
Kun avasin konepellin niin suuttimelle menevä liitin kristallin peitossa.
Mikähän remontti tulossa?
kts. kuvat
Identtinen oman autoni kanssa. Etupään putken vaihdolla korjaantui. Osa tosiaan löytyy noin satasen halvemmalla ulkomailta tilaamalla, mutta itsellä ei ole lämmintä tallia niin vein merkkarille joka oli kyselykierroksella ainoa taho joka oli kiinnostunut osan vaihtamaan.
Passat Alltrack 140kw tdi -16

Passat19

Ne, joilla etupään syöttöputki on mennyt hajalle niin oletteko tehneet tarkempaa analyysia että miten ja mistä kohtaa putki on hajonnut? Täällä on mainintaa että "suuttimen ja syöttöputken välinen liitos vuotanut", "vuotava letku suuttimen juuressa" tai "etuputki rikki/vuotaa". Kiinnostaisi tietää että miten etuputki tai suuttimen ja putken välinen liitos on tarkalleen ottaen hajonnut. Tietääkö joku tuosta etuputken liittimestä enemmän, onko kukaan purkanut sitä ja mitä se sisältää. Tässä kuva mitä tarkoitan.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

Yritin lisäksi hahmottaa etuputken "toimintaa ja rakennetta" kuvan avulla. Korjatkaa, jotka tietävät asiasta niin saa enemmän ymmärrystä. Lämmityselementin rakenteesta ja toteutuksesta ei ole mitään hajua kun en ole putkea koskaan kokonaisuudessaan nähnyt.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

ABC-123

Pyysin mukaan vaihdossa rikkinäisen osan. Voin avata koteloinnin ja laittaa lähikuvia eri kohdista jossain välissä. Väittäisin, että vuotokohdan paikallistaminen on hankalaa silmällä, koska kun sitä adblueta rupeaa vuotamaan niin sitä on vähän kaikkialla.  Itse putsasin aluksi moottoritilan, kävin ajelulla ja näytti ajon jälkeen siltä, että suutin vuotaa päältä, letku vuotaa suuttimen liitoksesta, liittimen koteloinnin alta jne. Eli ureaa leviää kaikkialle nopeasti jolloin on haastavaa osoittaa tarkka kohta.
Passat Alltrack 140kw tdi -16

o.b.

Lainaus käyttäjältä: ABC-123 - 25.01.24 - klo:20:22Pyysin mukaan vaihdossa rikkinäisen osan. Voin avata koteloinnin ja laittaa lähikuvia eri kohdista jossain välissä. Väittäisin, että vuotokohdan paikallistaminen on hankalaa silmällä, koska kun sitä adblueta rupeaa vuotamaan niin sitä on vähän kaikkialla. Itse putsasin aluksi moottoritilan, kävin ajelulla ja näytti ajon jälkeen siltä, että suutin vuotaa päältä, letku vuotaa suuttimen liitoksesta, liittimen koteloinnin alta jne. Eli ureaa leviää kaikkialle nopeasti jolloin on haastavaa osoittaa tarkka kohta.

Kunhan olet tutkinut, lähetä osa mulle, maksan postit. Löytyy Nikonin stereomikroskooppi, jossa 500 kertainen suurennus. Vuotokohta löytyy varmasti.

Roomaster

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 21.11.23 - klo:18:32Siis käsitin asian niin että autolla oli tultu pihaan ja pysähdytty jolloin s/s oli sammuttanut auton. Sitten laitettu laatikko P-asentoon ja lukittu auto. Eli, autoa ei oltu sammutettu napista, koska se oli jo sammuksissa s/s toimesta.
Mielenkiinnosta, miten auto kuuluu sammuttaa oikeaoppisesti. Jos moottori on lämmin, S/S on käytössä ja sen pysäyttää jarrulla parkkiruutuun, niin kyllä kait auto sammuu ennenkuin sen ehtii laittaa P-asentoon. Ei kait kellään ole sormea valmiiksi napilla kun auto vielä liikkuu? Ja jäähän tuohon virrat päälle, luulisi että tuo virrankatkaisu vasta imisi nuo putket tyhjiksi?
Itsellä tälläkin hetkellä Kodiaq -18 marmorin pihassa adblue-etulinjaston vuodon takia, joten kiinnostaisi miten tuon voisi välttää jatkossa. Todennäköisesti ei mitenkään, mutta pisti vain silmiin tuo "väärä tapa".
Skoda Kodiaq 2.0 TDI Ambiente -18
Skoda Fabia 1.2 TSI Style -15
ex. Skoda Roomster 1.9 TDI Style -08

Passat19

Lainaus käyttäjältä: Roomaster - 26.01.24 - klo:13:01Jos moottori on lämmin, S/S on käytössä ja sen pysäyttää jarrulla parkkiruutuun, niin kyllä kait auto sammuu ennenkuin sen ehtii laittaa P-asentoon. Ei kait kellään ole sormea valmiiksi napilla kun auto vielä liikkuu? Ja jäähän tuohon virrat päälle, luulisi että tuo virrankatkaisu vasta imisi nuo putket tyhjiksi?
Jep, virrankatkaisu imee putket tyhjiksi. Tuolla väärällä tavalla tarkoitettiin sitä että pysäyttää auton jarrulla kotipihaan, S/S sammuttaa auton, laatikko P-asentoon, poistuu autosta ilman että sammuttaa epähuomiossa napista kokonaan auton virrat ja lukitsee vain poistuessa ovet. Sitä en tiedä onko tämä edes mahdollista kun en ole itse kokeillut.

Itsellä sama homma, maanantaina tuli autoon adblue-vika ja etuputki menee ainakin vaihtoon koska putki vuotaa liittimen päälle ureaa joka sitten kristallisoituu siihen. Todennäköisesti tätä ongelmaa ei voi mitenkään välttää, koska itsekin olen ollut hyvin huolellinen tämän suhteen tiedostaen adblue-ongelmat ja niiden kustannukset.

Se mikä ihmetyttää on uusien putkien kesto (~3 vuotta ja yli). Oliko joku raportoinut tähän että uusi putki oli hajonnut 2v 11k päästä. Oletetaan että putkeen ei ole tehty mitään muutoksia niin miksi uusi putki sitten kestää samoissa olosuhteissa taas ainakin sen ~3 vuotta? Väsyykö ja/tai hiipuuko putken lämmityselementti kun putken laittaa paikalleen ja ajan kuluessa se taas hajooa?

Itsellä ja siskon ukolla on samat autot samoissa olosuhteissa ja paikkakunnalla, ei lämmintä tallia kummallakaan. Itsellä vm.19 ja siskon ukolla vm.16. Siskon ukolla vaihdettiin 03/2023 etuputki ja sillä on kestänyt putki koko tämän talven. Itsellä hajosi nyt etuputki. En tiedä onko kaukaa haettu mutta jotain juurisyitä pakko yrittää miettiä kun putkia hajoaa autoista tuon tuosta.

On varmasti autoja, joihin putki on vaihdettu jopa useamman kerran saman talven aikana mutta kokemuksia olisi tosiaan kiva kuulla niiltä joilla putki vaihdettu vuosi tai kaksi sitten. Onko kestänyt vai mennyt uudestaan.

Toinen skenario on se että auto ei vain jostain syystä ole tyhjännyt putkea ja urea jäätyy putkeen. Pätkäajot, sopivasti pakkasta, sammutukset, jne... jokin menee vinoon ja sit vika päällä.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

jukka1

Omassa Passatissa oli kumpikin letku haljennut letkujen välisen liitoksen kohdalta. Katkaisin liitoksen irti, laitoin letkujen välille muovisen pistoliittimen ja kutistesukan, kierritin lämmityspiuhan tasaisesti ympäri ja lopuksi teippasin tiiviksi paketiksi. Liitos kestänyt nyt kaksi vuotta. Tosin nyt kovien pakkasien jälkeen halkesi etummainen letku jostain ja selvitys on vielä kesken. Yritin etsiä vastaavaa 2/4mm epdm letkua ajatuksella että vaihdan tarvittaessa kurttuputken sisälle, mutta ei ainakaan netistä vastaavaa löydy.

Passat19

Lainaus käyttäjältä: jukka1 - 29.01.24 - klo:15:03Katkaisin liitoksen irti, laitoin letkujen välille muovisen pistoliittimen ja kutistesukan, kierritin lämmityspiuhan tasaisesti ympäri ja lopuksi teippasin tiiviksi paketiksi.
Eli katkaisit molemmat liittimet tai purit ne auki, kierritit lämmityselementtejä tarpeellisen matkan auki, katkaisit vuotokohdan pois (jos purit liittimet), liitit putket toisiinsa pistoliittimellä ja kutistesukalla ja sit lämmityspiuhaa takaisin liitoksen päälle ja lopuksi suojaputki ja teippaus ja putken liittimet sai mennä roskiin? Oliko helppo nähdä putken vuotokohta ihan silmällä? Näkeekö tuon liitoskohdan auton alta ilman purkamatta mitään?
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

ABC-123

Tässä kuvia suuttimeen menevästä liittimestä joka itsellä vuosi. Oma fiilis on, että minun tapauksessa vuoti letkun liittimestä missä yhdistyy suuttimeen (sininen o-rengas?). Muuten tuo oli aika puhdas. Kotelointia en saanut ehjänä auki (eli ei riittänyt kärsivällisyys ;D )







Passat Alltrack 140kw tdi -16

vhol

Osaako joku kertoa pystyykö tuota pumppua ajamaan suoraan 12v jännitteellä. Näyttäs pumpulla olevan 4 pinniä.

Passat19

#143
Minä purin myös suuttimelle menevän liittimen ja sehän on pelkkä muovikotelo, jonka sisällä lämmityselementin johdot (sin./valk.) yhdistyvät. Suojaputkea on helppo työntää taaksepäin 5-10cm niin saa esille lämmityselementin, joka on rullattu adblue putken ympärille. Minäkin luulin ensin että suuttimelle menevä liitin vuotaa tai liittimen juuri, jonne adblue-putki on työnnetty kiinni. Putki on todella tiukasti kiinni liittimessä ja laitoin vielä 2k liimaa putken ja liittimen juureen. Sitten huomasin kun vedin suojaputkea kunnolla taaksepäin niin sieltähän sitä suojaputken välistä työntyi ureaa kohti liitintä ja tuosta liittimen suojasta (musta muovikotelo) se pääsee lopulta ulos ja sitten kiteytyy liittimen ympärille. Jätin liittimen muovikotelen pois, jotta on helpompi seurata mistä sitä ureaa tulee. Itse veikkaan että vuotokohta on etu- ja takaputkien yhtymäkohdassa eli ts. etuputken takaliittimessä, josta sitä valuu sitten etuliittimelle. En ole varma kun ei ole nosturia ja hallia jossa pääsisi katsomaan putkien liitoskohdan.

Tässä kuvat.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

Todistetusti korjattu adblue putki (liittimen juuri) tämän videon perusteella, https://www.youtube.com/watch?v=HlrB8TJ4Na0. Erittäin asiallinen, hieno ja selkeä video - 10p.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

ABC-123

Hyvää pohdintaa. Tuo toinen mainitsemasi vuotokohta on varmaan jäljillä, täytyy koittaa itse myös paineilmalla. On kyllä surkeaa tekoa nämä osat.
Passat Alltrack 140kw tdi -16

Passat19

Lainaus käyttäjältä: ABC-123 - 30.01.24 - klo:09:27Hyvää pohdintaa. Tuo toinen mainitsemasi vuotokohta on varmaan jäljillä, täytyy koittaa itse myös paineilmalla. On kyllä surkeaa tekoa nämä osat.

Samaa mieltä ja kun enemmän pohdin asiaa niin juurikin tuo liitoskohta on se heikko - miksi? - koska putken lämmityselementit eivät ulotu liittimien päihin asti. Liitoskohdassa (n.10cm, molempien putkien päät 5cm/putki) ei ole lämmitystä lainkaan. Itse putki menee liittimeen n. 3-4cm verran ja putken juuri on n. 3-5cm vapaana ennenkuin lämmityselementti alkaa.

Jos saat nopeasti paineilmalla testattua etuputken takaliittimen juuren niin laita heti infoa, olisin erittäin kiinnostunut tietämään vuotaako sinulla se kohta.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

o.b.


Passat19

Sitä pohdiskelin ja mietin vielä että miksi sitä ureaa jää putkistoon vaikka auton pitäisi alipaineella imeä neste takaisin tankkiin??? Ei tätäkään tietenkään ole vahvistettu että onko sitä ureaa jäänyt putkistoon, joka jäätyessään halkaisee/murtaa putken. Jos nestettä ei kuitenkaan olisi putkistossa, niin tuskin putki niin heikko olisi että se hajoaisi pakkasella. Oletettavasti siis nestettä on jäänyt putkistoon ja kun miettii tuota syöttölinjastoa niin liittymäkohdassa on 90 asteen mutka. Jos pumppu vetäisee vain osan nestettä takaisin niin helpoiten neste jää ns. makaamaan etuputken puolelle, ehkä. Etuputkeja menee kuitenkin suhteessa paljon enemmän hajalle kuin takaputkeja. Kyllä tässä SCR-järjestelmässä on monta suunnittelu- ja softavirhettä, esim. nesteen takaisinimemiseen pitäisi olla 100% varma algoritmi tai sit jokin "turvapaikka" jonne neste valuu epäonnistuneen imemisen johdosta. Nyt neste jää syöttölinjastoon makaamaan, jäätyy kovalla pakkasella ja ilman lämmetessä neste sulaa mut samalla putki on jo vaurioitunut ja paine luonnollisesti liian matala syöttölinjastossa.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

Lainaus käyttäjältä: o.b. - 30.01.24 - klo:10:23Olisko lisäaineesta mitään hyötyä?
Ei ole kokemusta, en ole kokeillut. Tuotteellahan on hoitava ja ehkäisevä ratkaisu ongelmiin. Jos esim. takaisinimeminen on epäonnistunut nesteen kristallisoitumisesta niin periaatteessa tuotteella voisi olla ehkäisevä vaikutus. Toiset sanoo ettei missään nimessä mitään muuta kuin tuoretta adblue nestettä järjestelmään. Kaippa tuotteen kemisti on tutkinut asian ja todennut tuotteella olevan ehkäisevä ratkaisu adblue ongelmiin. Tuotteen käyttölämpötila on -20...+40°C, säilyvyys 24 kk ja riittoisuus 100 litraa. Tuote vanhenisi omassa käytössä kun sinetin rikkoo.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy