Webasto ja sisäilman lämpötila

Aloittaja watti, 02.10.23 - klo:14:16

« edellinen - seuraava »

watti

Vm 2018 bensa passatti hommattu hiljattain ja tuli tänään kokeiltua Webastoa. Webasto ilmeisesti lämmittää sisätilat siihen lämpötilaan, mikä autossa on asetettu. Pidän sisätilat yleensä 21 asteessa, enkä usko että jäät sulaa tämän seurauksena ikkunasta kovin tehokkaasti. Onko tuota mahdollista koodata sitten, että Webasto lämmittäisi sisätilan ilman aina korkeampaan lämpötilaan?

Jacce75

Tehdaswebasto ottaa huomioon ulkoläpötilan ja lähtöajan mikä asetettu. Itse pidän myös aika lailla 21 asteen säätlöä koko ajan ja en ole kertakaan joutunut ikkunoita skrapaamaan aamulla lähtiessä. Mikäli epäilyttää niin voithan sä ohjelmoida siihen pidemmän max. käyttöajan. Toki rasittaa enemmän akkua sitten.
En ainakaan pikaisella tutkimisella löytänyt tuohon mitään selkeätä adaptaatiokanavaa jolla sitä lämpötilaa voisi pysyvästi muuttaa.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Ohituskaista

Miksi ylipäänsä ratkoa ongelmaa jota ei vielä olekaan (eikä tule)? Kyllä se Webasto lasit sulattaa normaalillakin sisätilan lämpötilapyynnöllä. Ei kovalla pakkasella ihan muutamassa minuutissa, mutta sulattaa kuitenkin kun antaa sille hieman aikaa.

Nahkamajava

Mä laitan lämmityskaudella lämmöt 29.5 asteeseen aina ennen auton sammuttamiata. Kelin mukaan sitten 5-20 min ennen lähtöä napautan webaston päälle niin kabiini on lämmin ja lasit kirkkaina. On riittänyt myös moottorin lämmitykseen tuo aika.

Mun kokemuksen mukaan pyynnin ollessa 21 astetta saa lämmitysaikaa käyttää vähintään 20 min enemmän joka kerta, jos haluaa päästä sulilla laseilla liikkeelle. Aika monta lämmitystuntia säästyy talvikaudella.
-23 Cupra Born e-Boost 170kw 58kwh
-18 Passat alltrack 2.0 tdi DSG 4x4
ex vaggineet:
-19 Superb combi 1.5 tsi DSG Style
-16 Superb combi 1.6 tdi DSG Style (0-122 tkm)
-11 Yeti 1.2 tsi DSG Experiense (104-135 tkm)
-11 Ibiza ST 1.2 tsi DSG Sport (22 - 66 tkm)
-10 Octavia combi 1.6 tdi 4x4 Elegance (0 - 177 tkm)
-05 Octavia combi 2.0 tdi DSG Elegance (50 - 160 tkm)

Lare111

Mitenköhän tuo toimii Octaviassa, jossa on vain manuaalinen ilmastointi? Talvesta ei ole vielä kokemusta, mutta lämmittää sisätilat nyt syksyllä kuumaksi, vaikka lämmönsäätö olisi jäänyt edellisestä ajelusta viileälle. Webasto myös tuntuu puhaltavan nopeudella 3, oli rullasta asetettu mitä tahansa.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Jacce75

Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 02.10.23 - klo:22:42
Mitenköhän tuo toimii Octaviassa, jossa on vain manuaalinen ilmastointi? Talvesta ei ole vielä kokemusta, mutta lämmittää sisätilat nyt syksyllä kuumaksi, vaikka lämmönsäätö olisi jäänyt edellisestä ajelusta viileälle. Webasto myös tuntuu puhaltavan nopeudella 3, oli rullasta asetettu mitä tahansa.

Taitaa olla kyseessä jälkiasenteinen lämmitin tai donglattu seisontalämmittimeksi. Mielestäni manuaalisen ilmastoinnin yhteydessä ei saanut tehdaslämmitintä kuin pelkästään ajon aikaiseen lämmitykseen ja sekin dieseliin.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

Lare111

Lainaus käyttäjältä: Jacce75 - 03.10.23 - klo:07:31
Taitaa olla kyseessä jälkiasenteinen lämmitin tai donglattu seisontalämmittimeksi. Mielestäni manuaalisen ilmastoinnin yhteydessä ei saanut tehdaslämmitintä kuin pelkästään ajon aikaiseen lämmitykseen ja sekin dieseliin.
Ihan tehdaswebasto kaukosäätimellä kyseessä. Lämmittää sekä paikallaan että ajaessa. Ainakin Octavioissa näkee usein myös manuaalisen ilmastoinnin kyljessä.
2018 Skoda Octavia 1.6 TDI 85kW Ambition

Jacce75

#7
Lainaus käyttäjältä: Lare111 - 03.10.23 - klo:08:43
Ihan tehdaswebasto kaukosäätimellä kyseessä. Lämmittää sekä paikallaan että ajaessa. Ainakin Octavioissa näkee usein myös manuaalisen ilmastoinnin kyljessä.
Siinä tapauksessa se on kytketty IPCU releen kautta joka hoitaa puhaltimen herättämisen ja nopeuden. Jos puhaltaa kuumaa vaikka säätimestä on asettanut viileälle niin silloin myös ilman sekoitusläpät on asetettu olemaan täysin auki kun webasto käynnistyy.
http://www.vagtech.fi

Retrofit, koodaukset, päivitykset, ohjelmoinnit, OE avaimet, ajonestot, moottorin ja vaihteistojen optimoinnit sekä muut ecujen muokkaukset.
040-7049099
Uusi foorumi avattu!! vagtech.fi

- Golf 7.5 Highline 1.5 DADA 2018 (180hv/335Nm)
- Passat B8.5 R-line 1.5 DPCA 2020 (191hv/355Nm)

watti

Lainaus käyttäjältä: Nahkamajava - 02.10.23 - klo:22:10
Mä laitan lämmityskaudella lämmöt 29.5 asteeseen aina ennen auton sammuttamiata. Kelin mukaan sitten 5-20 min ennen lähtöä napautan webaston päälle niin kabiini on lämmin ja lasit kirkkaina. On riittänyt myös moottorin lämmitykseen tuo aika.

Mun kokemuksen mukaan pyynnin ollessa 21 astetta saa lämmitysaikaa käyttää vähintään 20 min enemmän joka kerta, jos haluaa päästä sulilla laseilla liikkeelle. Aika monta lämmitystuntia säästyy talvikaudella.

Tämä vaihtoehto kävi myös itsellä mielessä. Pitänee ottaa käyttöön, vaikka automaattinen ratkaisu olisi toki mukavampi  ;)

Passat19

LainaaMä laitan lämmityskaudella lämmöt 29.5 asteeseen aina ennen auton sammuttamiata. Kelin mukaan sitten 5-20 min ennen lähtöä napautan webaston päälle niin kabiini on lämmin ja lasit kirkkaina. On riittänyt myös moottorin lämmitykseen tuo aika.

Mun kokemuksen mukaan pyynnin ollessa 21 astetta saa lämmitysaikaa käyttää vähintään 20 min enemmän joka kerta, jos haluaa päästä sulilla laseilla liikkeelle. Aika monta lämmitystuntia säästyy talvikaudella.

Oliko tämä ^ siis faktaa ja varmaa tietoa että webasto todellakin "haistelee jätetyn ilmastoinnin lämpötila-arvon" autosta ja pystyy lämmittämään/lämmittää sen perusteella auton nopeammin talvella?
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Carl0s

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 31.10.23 - klo:10:59Oliko tämä ^ siis faktaa ja varmaa tietoa että webasto todellakin "haistelee jätetyn ilmastoinnin lämpötila-arvon" autosta ja pystyy lämmittämään/lämmittää sen perusteella auton nopeammin talvella?

Joo, webasto "herättää" ilmastoinnin ja ilmastointi hoitaa sitten lämmönsäädön / puhallinnopeuden / ilman jakamisen. Eli jos ennen auton sammutusta oot jättänyt lämmöt minimille ja puhalluksen jaloille niin weballa lämmittäessä tilanne on sama.

Ihan kauheasti noilla ei kannata kikkailla, tai voi sitä kikkailla mutta hyöty on minimaalinen. AUTO-asetuksella ilmastointi puhaltaa ensin ikkunoille "läpät auki" (eli niin kaiken lämmön mitä nesteestä saa), tämän jälkeen puhallus muuttuu ikkunat + jalat ja lämpötilan lähestyessä säädettyä alkaa läppä säätämään tuloilmaa viileämmälle.

Passat19

Joo, tämä ^ mainitsemasi logiikka/toimintapa on tietenkin selkeä ja näin sen ajattelinkin toimivan. Itselläni on aina AUTO-asetuksella ja lämmöt ~ 21-22.5 asteessa. Ihmettelen vain tuota "nopeutta" lämmön ollessa 21 vs. 29.5. Eihän webasto kerkeä esim. -10 asteessa 30 minuutissa lämmittämään auton sisätilaa kuin johonkin +10 asteeseen korkeintaan eli ei saavuta asetettua lämpötilaa. Niin miten korkeammaksi asetettu lämpötila nopeuttaa webaston toimintaa?
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Carl0s

äkkiseltään ei tule muuta mieleen kuin tuo korkeamman lämpötila-pyynnin aiheuttama suurempi puhallinnopeus. Suuremman puhallinnopeuden seurauksena kabiiniin tulee määrällisesti enemmän lämmintä ilmaa -> lämpimämpi kabiini

Passat19

Okei, täytyy joskus ihan mittailla erot. Minulla on autossa RuuviTag, joka mittaa auton sisälämpötilaa todella tarkasti.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Passat19

Lainaaäkkiseltään ei tule muuta mieleen kuin tuo korkeamman lämpötila-pyynnin aiheuttama suurempi puhallinnopeus. Suuremman puhallinnopeuden seurauksena kabiiniin tulee määrällisesti enemmän lämmintä ilmaa -> lämpimämpi kabiini

En kerennyt vielä mittaileen eroja (21 vs. 29,5) kun loppui pakkasetkin mutta sen havainnon tein kun menin istumaan autoon webaston ollessa pöhisemässä niin lämpötilan nosto 21 -> 29,5 asteeseen ei nostanut puhallinnopeutta lainkaan. Kun webasto on päällä (ei auton virrat) niin puhaltimen nopeus on rajoitettu muistaakseni kolmeen --- pykälään, kokeilin kaikki vaihtoehdot manual, auto, etc. Eli, puhaltimen nopeus (voimakkuus) minun tapauksessa ainakin oli sama, oli lämpötilan pyyntö 21 tai 29,5.
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

a_jaba

Lainaus käyttäjältä: Passat19 - 07.11.23 - klo:22:05En kerennyt vielä mittaileen eroja (21 vs. 29,5) kun loppui pakkasetkin mutta sen havainnon tein kun menin istumaan autoon webaston ollessa pöhisemässä niin lämpötilan nosto 21 -> 29,5 asteeseen ei nostanut puhallinnopeutta lainkaan. Kun webasto on päällä (ei auton virrat) niin puhaltimen nopeus on rajoitettu muistaakseni kolmeen --- pykälään, kokeilin kaikki vaihtoehdot manual, auto, etc. Eli, puhaltimen nopeus (voimakkuus) minun tapauksessa ainakin oli sama, oli lämpötilan pyyntö 21 tai 29,5.

Juuri näin olen itsekin aikoinaan diesel + webasto yhdistelmällä huomannut että webasto käytöllä se puhallinnopeus on maksimissaan kolmonen ja sitä se puhaltaa aina alkuun. Toi pyynnön nostaminen sinne 29.5 arvoon ei muuta tuota mitenkään ja jos joku väittää muuta niin on täysin plasebo vaikutus. Webaston teho ei siitä mihinkään myöskään muutu vaikka kuinka siltä pyytäisi lisää lämpöä, lämmitys on täysillä siihen asti kun tietty jäähdytysnesteen lämpötila saavutetaan ja siitä eteenpäin se on puoliteholla tai pois päältä.

Ainut johon tolla 29.5 pyynnillä voi olla vaikutusta on se että automaatti ilmastointi ei ala "kääntämään" puhallusta viileämmälle vaan jatkaa pidempään kuuman puhaltamista sisälle ja tällä toki voi olla vaikutusta lasien sulamis nopeuteen jos lasilla on 10cm lumikerros. Jos on vain jääkerros ilman lunta niin tuskin vaikuttaa tuohonkaan.

Normaalissa esim. 21 tai 22 lämpötilapyynnössä on myös se etu että kun sisälämpötila saavutetaan ja läppiä aletaan kääntää viileämmälle niin lämpöä alkaa virrata enemmän moottorille. Webaston tehonsäätöön tuolla pyynnillä ei siis ole vaikutusta vaan se säätelee omaa tehoaan jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan.
Audi Q3 TFSIe -21 180kW 0tkm -> (työsuhdeauto)

Ex. Volkswagen Passat Variant -15 1.6TDI DSG 83tkm - 125tkm (oma ja maksettu)
Ex. Volkswagen Golf Variant -15 1.6TDI DSG 97tkm - 163tkm (oma ja maksettu)
Ex. Audi A4 -07 2.0TDI 125kW S-Line Sport Edition 96tkm - 248tkm (oma ja maksettu)

Passat19

#16
Lainaus käyttäjältä: a_jaba - 14.11.23 - klo:20:15Toi pyynnön nostaminen sinne 29.5 arvoon ei muuta tuota mitenkään ja jos joku väittää muuta niin on täysin plasebo vaikutus. Webaston teho ei siitä mihinkään myöskään muutu vaikka kuinka siltä pyytäisi lisää lämpöä, lämmitys on täysillä siihen asti kun tietty jäähdytysnesteen lämpötila saavutetaan ja siitä eteenpäin se on puoliteholla tai pois päältä.

Juuri näin ja nyt on faktaa tarjolla VW Passat 2.0 TDI 2019 autosta, jossa 5kW tehdasasenteinen webasto.

Lähtökohdat: Auto autokatoksessa samassa paikassa ja mitattu kahdella eri lämpötilan pyynnillä, 22'C ja 29,5'C. Mittaukset suoritettu auton kojelaudalla olevalla RuuviTag lämpötila-anturilla. RuuviTag on todella tarkka mittaamaan lämpötilaa, kosteutta ja ilmanpainetta.

Lämpötilan asetus: AUTO-mode ja pyynti 22'C (mitattu 15.11.2023):
- Lähtötila: Auton sisälämpötila -7,74 'C
- Webaston käynnistys ja mittaustulokset seuraavasti: 5min (-7,70'C), 10min. (-7,49'C), 15min. (-5,08'C), 20min. (-1,49'C), 25min. (+1,17'C) ja 30min. (+4,27'C).
- Lopputulos: Auton sisälämpötila nousi 12,01'C

Lämpötilan asetus: AUTO-mode ja pyynti 29,5'C (mitattu 16.11.2023):
- Lähtötila: Auton sisälämpötila -9,13 'C
- Webaston käynnistys ja mittaustulokset seuraavasti: 5min (-9,15'C), 10min. (-8,98'C), 15min. (-6,21'C), 20min. (-2,33'C), 25min. (+0,74'C) ja 30min. (+3,48'C).
- Lopputulos: Auton sisälämpötila nousi 12,61'C

Lasken mittausvirheeksi +- 0,4'C, koska ihan sekunnilleen tarkkaa näyttökohtaa ei voinut ottaa. Mittausajankohdat on otettu VW sovelluksen kautta.

Tässä vielä kuvat tapahtumista.
- Lämpötilan pyynti 22'C, https://ibb.co/WsX9C04
- Lämpötilan pyynti 29,5'C, https://ibb.co/J2gHRzH
VW Passat Variant 2019 2.0 TDI DSG7 DQ381
model: 3G5, engine: DFGA, color: 0Q0Q

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy