Kufatecin kameraohjausboksin johdotus RNS510:aan?

Aloittaja Laksu06, 27.02.15 - klo:15:45

« edellinen - seuraava »

Laksu06

Tervehdys VAG-miehet  :)

Tuli hommattua Kufatecin peruutuskamera-interface (36492-2)  Touaregiin, jossa tehdasasenteisena RNS510 -navigointijärjestelmä.

Asennusohje:
http://www.ima-box.de/support/manuals/ima_rfk_en.pdf

Boksin mukana tuli kaapelisarja, jonka toinen pää menee interface-boksiin kiinni. Sen kytkentä on selvä.

Toisessa päässä on RNS:n taakse menevä moninapainen (olikohan 26-nastainen) liitin, jolla tuodaan videosignaali Kufatecin boksilta navigaattorille.

Lisäksi tässä RNS:n päässä on vielä neljä paljasta johtoa, jotka ohjeistetaan kytkemään RNS:n toiseen neliönmalliseen Quadlock -liittimeen (nimeltään CAN high, CAN low, +12V ja maa.

Quadlock-liittimen nastajärjestys:
http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments

Muutama kysymys näiden neljän piuhan kytkennästä:

1) Ilmeisesti on suositeltavaa irrottaa navigaattorin sulake taulusta ennen johtojen liittämistä. Onko tietoa, missä kohtaa sulaketaulua on RNS:n sulake? Sähkökaaviosta tuo selviäisi, mutta osaako joku sanoa suoralta kädeltä?

2) Can-piuhat ja maa ohjeistetaan siis kytkemään navigaattorin liittimeen (nastat 9,10 ja 12), mutta käyttöjännite suoraan ilman vastaavaa Quadlockin nastamainintaa. Netistä mitä katselin niin nastasta numero 15 saisi tuon jännitteen, joten tuntuisi loogiselta liittää tuo neljäs piuha tähän nastaan.

Onko kellään tullut vastaan Quadlockiin "läpivientiliitintä", jolla saisi ikään kuin haaroittamalla tuotua erikseen nuo neljä piuhaa tuolle navigaattorille ilman, että tarvitsee katkoa / tinata olemassa olevaa auton johtosarjaa?

Vai onnistuuko tuohon olemassa olevaan liittimeen jotenkin pujottamaan nuo johdot nätisti vastaaviin oikeisiin nastoihin?

3) Tarvitaanko erikoistyökaluja Quadlock -liittimen irrotukseen ja/tai avaamiseen, vai onnistuuko esim. sopivan kokoisella ruuvimeisselillä kampeamalla tms.?

4) Koska ei huvita liikaa repiä verhoiluja autosta auki, niin olen miettinyt kamerapuolelle langatonta lähetin-/vastaanotin -vaihtoehtoa. Onko kokemuksia noista langattomista vai pitäisikö suosiolla vain laittaa langallinen kamera?

5) Onko kokemuksia kameroista, jotka voi kytkeä jatkuvaan sytytysvirtaan peruutusvalovirran sijasta? Se olisi tässä tapauksessa johdotuksen kannalta helpompi ratkaisu.

6) Suunnitelma B: Jos päätyisin asennuttamaan tuon, niin osaako joku suositella asentamoa Pirkanmaan alueella, jolla on kokemusta VAG-peruutuskamera-asennuksista ja joka osaa hommansa ilman, että asiakkaan täytyy kaivella netistä lisäohjeita ja neuvoa puhelimessa (kuten on parin aikaisemman homman kanssa käynyt)?

Kokeneemmat ja viisaammat, nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen.

Navipiste

Lainaus käyttäjältä: Laksu06 - 27.02.15 - klo:15:45
Tervehdys VAG-miehet  :)

6) Suunnitelma B: Jos päätyisin asennuttamaan tuon, niin osaako joku suositella asentamoa Pirkanmaan alueella, jolla on kokemusta VAG-peruutuskamera-asennuksista ja joka osaa hommansa ilman, että asiakkaan täytyy kaivella netistä lisäohjeita ja neuvoa puhelimessa (kuten on parin aikaisemman homman kanssa käynyt)?

Kokeneemmat ja viisaammat, nyt olisivat hyvät neuvot tarpeen.

Digimanilta, Villeltä kannattaa kysyä asennusta. On ainakin omat projektit tehnyt hyvin.
Ville Kontti, taksi@digiman.fi, +358400566556
Kaikkea tarpeellista autoiluun
www.navipiste.fi


Ford Focus 2,0 TDCi 140 hv PowerShift Titanium A6

Ex VW Scirocco 2.0 TDI DSG -10

duke7

Lainaus käyttäjältä: Laksu06 - 27.02.15 - klo:15:45
Tervehdys VAG-miehet  :)

Tuli hommattua Kufatecin peruutuskamera-interface (36492-2)  Touaregiin, jossa tehdasasenteisena RNS510 -navigointijärjestelmä.

Asennusohje:
http://www.ima-box.de/support/manuals/ima_rfk_en.pdf

Boksin mukana tuli kaapelisarja, jonka toinen pää menee interface-boksiin kiinni. Sen kytkentä on selvä.

Toisessa päässä on RNS:n taakse menevä moninapainen (olikohan 26-nastainen) liitin, jolla tuodaan videosignaali Kufatecin boksilta navigaattorille.

Lisäksi tässä RNS:n päässä on vielä neljä paljasta johtoa, jotka ohjeistetaan kytkemään RNS:n toiseen neliönmalliseen Quadlock -liittimeen (nimeltään CAN high, CAN low, +12V ja maa.

Quadlock-liittimen nastajärjestys:
http://www.my-gti.com/529/volkswagen-rns-510-pin-assignments
2) Can-piuhat ja maa ohjeistetaan siis kytkemään navigaattorin liittimeen (nastat 9,10 ja 12), mutta käyttöjännite suoraan ilman vastaavaa Quadlockin nastamainintaa. Netistä mitä katselin niin nastasta numero 15 saisi tuon jännitteen, joten tuntuisi loogiselta liittää tuo neljäs piuha tähän nastaan.

Onko kellään tullut vastaan Quadlockiin "läpivientiliitintä", jolla saisi ikään kuin haaroittamalla tuotua erikseen nuo neljä piuhaa tuolle navigaattorille ilman, että tarvitsee katkoa / tinata olemassa olevaa auton johtosarjaa?

Vai onnistuuko tuohon olemassa olevaan liittimeen jotenkin pujottamaan nuo johdot nätisti vastaaviin oikeisiin nastoihin?

3) Tarvitaanko erikoistyökaluja Quadlock -liittimen irrotukseen ja/tai avaamiseen, vai onnistuuko esim. sopivan kokoisella ruuvimeisselillä kampeamalla tms.?
Niissä Kufatecin piuhojen päässä on pinnit jotka voi lisätä quadlockin tyhjiin paikkoihin. Ei siis tarvitse purkaa tai kolvata mitään. Mutta jos pinni pitää lisätä liittimen paikkaan jossa on jo pinni niin taitaa mennä kolvihommiksi tai sitten teet pinneillä ja johdon pätkillä Y-kaapelin.

Quadlock irtoaa ilman erikoistyökaluja ja liittimen saa auki pinnien lisäystä varten myös. En muista miten aukeaa mutta on ihan selvä kun liitin on kädessä. 

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 27.02.15 - klo:17:48
Niissä Kufatecin piuhojen päässä on pinnit jotka voi lisätä quadlockin tyhjiin paikkoihin. Ei siis tarvitse purkaa tai kolvata mitään. Mutta jos pinni pitää lisätä liittimen paikkaan jossa on jo pinni niin taitaa mennä kolvihommiksi tai sitten teet pinneillä ja johdon pätkillä Y-kaapelin.

Quadlock irtoaa ilman erikoistyökaluja ja liittimen saa auki pinnien lisäystä varten myös. En muista miten aukeaa mutta on ihan selvä kun liitin on kädessä.

Ok, kiitokset. Ne Kufatecin johtosarjan piuhan päät on tosin ihan paljaat johdot ilman mitään pinnejä. Onko tuossa Quadlockin pinneissä sitten ikään kuin paikka valmiina kahdelle johdolle per nasta? Vai tarkoititko jotain muuta noilla pinneillä?

Mitenkäs tuolla takakontin puolella kameroiden johdotus kannattaisi tehdä? Kannattaako kytkeä suoraan peruutusvalon liittimeen, vai releen kautta? Voiko tulla vikakoodeja?

Kamera tulee todennäköisesti kiinni joko varapyörätelineeseen (alkuperäinen) tai takapuskuriin rekisterikilven tienoille.

Saako rekisterikilven taakse asentaa kameran siten, että rekisterikilpeen tulee reikä, vai voiko tästä seurata jotain katsastuksessa?

Tosiaan "tavallisessa" Touaregissa olisi helppo laittaa takaluukkuun kamera ja vetää sähkö lyhyellä piuhalla suoraan peruutusvalolta. Varapyöräntelineen kanssa ei onnistu, koska takaluukkuun ei tällöin saa kameraa järkevään paikkaan, jolloin kameran sähkö pitäisi ottaa mukavuusboksilta. Tosin tällöin johdon tarvii olla melko pitkä kun se pitää kierrättää tavaratilan oikeanpuoleisen verhoilun takaa sijaitsevalta mukavuusboksilta joko vasemman takavalon kautta varapyörätelineen alaosaan tai oikean takavalon kautta puskurille/rekisterikilvelle...

Kommentteja tähän?

duke7

Lainaus käyttäjältä: Laksu06 - 27.02.15 - klo:20:04
Ok, kiitokset. Ne Kufatecin johtosarjan piuhan päät on tosin ihan paljaat johdot ilman mitään pinnejä. Onko tuossa Quadlockin pinneissä sitten ikään kuin paikka valmiina kahdelle johdolle per nasta? Vai tarkoititko jotain muuta noilla pinneillä?
Ok, tuli oletettua liikaa. Yleensä noissa quadlockeissa on tyhjiä paikkoja joihin lisäpiuhojen pinnit voi laittaa ja pinnit on johtosarjassa valmiina. Quadlockissahan on paikkoja niille pinneille (eli johtojen päissä oleville liittimille) ja itse quadlock on vain palikka joka pitää pinnit oikeilla paikoilla.

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: duke7 - 27.02.15 - klo:22:26
Ok, tuli oletettua liikaa. Yleensä noissa quadlockeissa on tyhjiä paikkoja joihin lisäpiuhojen pinnit voi laittaa ja pinnit on johtosarjassa valmiina. Quadlockissahan on paikkoja niille pinneille (eli johtojen päissä oleville liittimille) ja itse quadlock on vain palikka joka pitää pinnit oikeilla paikoilla.

Kiitoksia selvennyksestä. Ehkä tuo selviää sitten kun saa tuon liittimen kouraan...

Onko näkemystä tuohon peruutusvalolta herätteen ottamiseen? Näyttäisi sähkökaavion mukaan lähtevän mukavuusboksin liittimen T23 nastasta 22. Onko näissä ohjainlaitteiden liittimissä samanlaiset pinnisysteemit kuin tuossa Quadlockissa, vai pitääkö tuossa tapauksessa alkaa tinaamaan?

Lähinnä mietityttää, uskaltaako tuohon kytkeä kameran plusjohdon suoraan vai releen kautta, koska voi olla että alkaa herjaamaan, että pakkivalo olisi muka palanut...

vwp

Itse ajattelin kytkeä Passatin kameran peruutusvaloon releen kautta. Johto on kuulemma sinivalkoinen, itse en ole vielä niin pitkälle päässyt tuon projektin kanssa..
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: vwp - 02.03.15 - klo:11:10
Itse ajattelin kytkeä Passatin kameran peruutusvaloon releen kautta. Johto on kuulemma sinivalkoinen, itse en ole vielä niin pitkälle päässyt tuon projektin kanssa..

Joo tuohan on varmaan se oikeaoppisin tapa. Jossain saksankielisellä foorumilla oli juttua, että joillakin releillä saattaa tulla "tsekkaa peruutusvalo" -ilmoitus ajotietokoneelta, mutta itselleni ei oikein selvinnyt, miksi joillakin oli näin käynyt ja toisilla taas toimi moitteetta...

Itselläni on tosiaan tuo varapyöräteline tuossa takaluukussa, jolloin peruutusvaloilta suoraan takaluukusta ei pääse kytkemään tuota relettä koska tulee liian vaikea reitti johdoille, joten piuha on parasta vetää koko ajan alakautta tavaratilaan ja ottaa sieltä mukavuusboksilta peruutusvalon signaali.

Touaregissa näyttää tuo olevan T23/22, sinimusta johto. Passatista en tiedä...

Toisaalta joitakin kameroita voi pitää jatkuvastikin päällä, jolloin sähköt voisin ottaa varapyörätelineen rekisterikilven valolta. Tämä taas helpottaisi johdotusta jonkin verran, kun auton sisälle tarvisi tällöin vetää pelkkä videosignaali.

Tämmöistä pähkäilyä... Lämpiäisi nyt kelit, jotta pääsisi puhumisen ja pähkäilyn sijaan  tekemisen meininkiin... :)

vwp

Itsekin odottelen kelien lämpenemistä sekä lottovoittoa, tai edes kuukautta jolloin ei tulisi joitakin yllättäviä menoeriä :D

Jollekin täällä linkkasin tuon ebayn videolähettimen, itse ajattelin laittaa sellaisen niin ei tarvitse farkun läpi vetää videokaapelia
http://www.ebay.com/itm/2-4-Ghz-Wireless-RCA-Video-Transmitter-amp-Receiver-f-Car-Rear-view-Camera-Monitor-/251155115755?&_trksid=p2056016.m2516.l5255
Passat B7 Variant 2.0 TDI R-Line

Laksu06

Lainaus käyttäjältä: vwp - 03.03.15 - klo:07:54
Itsekin odottelen kelien lämpenemistä sekä lottovoittoa, tai edes kuukautta jolloin ei tulisi joitakin yllättäviä menoeriä :D

Jos tulisi lottovoitto, niin hommaisin uuden auton, jossa olisi peruutuskamera suoraan tehtaalta. :)

Lainaus käyttäjältä: vwp - 03.03.15 - klo:07:54

Jollekin täällä linkkasin tuon ebayn videolähettimen, itse ajattelin laittaa sellaisen niin ei tarvitse farkun läpi vetää videokaapelia
http://www.ebay.com/itm/2-4-Ghz-Wireless-RCA-Video-Transmitter-amp-Receiver-f-Car-Rear-view-Camera-Monitor-/251155115755?&_trksid=p2056016.m2516.l5255

Joutuisin joka tapauksessa vetämään piuhan tuolle kameralle ulkoa sisälle jos ottaisin ohjeen mukaan sähköt peruutusvaloilta. Olen lukenut vastaavan lähettimen tuotearvosteluista amazon.comista, että jos virrat ottaisi jatkuvasta virrasta (lue: varapyörätelineen rekkarivalo), niin lähetin saattaa ylikuumentua ja käyttöikä lyhentyä. Lisäksi signaalin tulisi tällöin edetä auton korin läpi ja vielä takapäästä etupäähän...

Onko kellään kokemuksia näiden langattomien lähettimien käyttöiästä, kuumenemisesta tai häiriöherkkyydestä?

Navipiste

Lainaus käyttäjältä: Laksu06 - 03.03.15 - klo:12:58
Onko kellään kokemuksia näiden langattomien lähettimien käyttöiästä, kuumenemisesta tai häiriöherkkyydestä?

Joo, on. Niitä on asiakkailla jonkun verran ja itselläkin käytössä. Herkkä se on häiriöille, joita auton sähköjärjestelmästä tulee, mutta kun ottaa herätteen releelle esim. peruutusvalosta ja saa siten "puhtaan" syötön lähettimelle (ja kameralle) - lopputulos on paljon parempi. Noin kytkettynä loppui häiriötkin, joita satunnaisesti aiemmin tuli.
Kuvanlaadussa ei ole eroa tuleeko kaapelilla vai lähettimellä. Lämpeneminen ei ole olut ongelma.
Kaikkea tarpeellista autoiluun
www.navipiste.fi


Ford Focus 2,0 TDCi 140 hv PowerShift Titanium A6

Ex VW Scirocco 2.0 TDI DSG -10

Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy